PK-CC vergelijking

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
technopro
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:54
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#76 Bericht door technopro » 21 jun 2011, 11:54

Het verschil tussen theorie en praktijk is dat er in theorie geen verschil tussen bestaat, maar in de praktijk wel. ...
:D

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#77 Bericht door kreidler844 » 21 jun 2011, 11:59

Tja.... wat is een toptuner......in mijn ogen iemand waarvan het brommertje vooraan rijdt.
Enne Henk om een 2 pk bromcilinder op 3,5 te krijgen hoef je niet maar wat te doen, het is immers al jaren geleden ontdekt wat daar voor nodig is.....
Maare Luc ga vooral door en laat je niet op de kast jagen. Het is en blijft vooral resultaat wat telt.

Wietse

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#78 Bericht door nozems » 21 jun 2011, 12:01

Dat ben ik niet met je eens Wietse, het is het totaal plaatje....op piekvermogen tunen is toch ook niet alles, maar het resultaat als geheel telt wel.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#79 Bericht door kreidler844 » 21 jun 2011, 12:10

nozems schreef:Dat ben ik niet met je eens Wietse, het is het totaal plaatje....op piekvermogen tunen is toch ook niet alles, maar het resultaat als geheel telt wel.
Dan rij je toch vooraan. het is juist niet het piekvermogen wat ik bedoel maar de bruikbaarheid, een testbank is mooi om dingen af te stellen, maar op de baan moet het gebeuren.

Wietse

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#80 Bericht door nozems » 21 jun 2011, 12:13

Klopt, het is dus toch ook de praktijk die het moet uitwijzen, ik zeg het maar heel simpel theorie en praktijk gaan hand in hand.

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#81 Bericht door veldmuis » 21 jun 2011, 13:08

Ik denk dat iedereen het topic verkeerd begrijpt. Ik denk dat iedereen van mening is dat de starter van dit topic het onderwerp open stelt voor discussie maar dat is dus niet waar, dat merken we denk ik wel.

Wat bovenaan pagina 1 staat dienen wij allen ter harte te nemen alszijnde de absolute waarheid waaraan niet valt te tornen. Dat leid ik tenminste af uit het feit dat er zoveel moeite in wordt gestoken om dat te bewijzen aan de hand van allerlei grafieken en modellen..... :shock:

Luc ik denk eerlijk waar dat er hier niemand twijfelt aan jouw kennis van zaken, ervaring in de racerij, ervaring op het gebied van tuning........maar wat probeer je nu steeds zo heftig te bewijzen?

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#82 Bericht door Henk 3bakvoet » 21 jun 2011, 13:19

Henk laat mij er alsjeblieft buiten ja, ik zie mezelf niet als 2tact toptuner, bij lange na niet zelfs!maar als je me niet serieus neemt heb ik liever dat je dat op de man af zegt......en niet hier op een forum.En ja er is er echt maar eentje die met een theezeef rijdt, en dat ben ik.
Slecht één woord Theezeefje, ik had er koffiezeef van moeten maken.
ik zie mezelf niet als 2tact toptuner
Waar lees jij dat ik jou dit etiket op plak?

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#83 Bericht door veldmuis » 21 jun 2011, 13:31

als je de berekening niet kunt controleren of zelfs niet eens begrijpt, dan kun ook geen goed oordeel hebben en slaan de toch gegeven reacties "als een tang op een varken".
@luc: maak ons eens blij met deze berekeningen aub. Zolang je deze nergens post KAN ook niemand erop reageren.

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3019
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#84 Bericht door emilio » 21 jun 2011, 13:44

Mannen... Luc heeft een vraag gestelden die luidde of die met dit soort topics door moest gaan. Er zijn 3 mensen geweest die daarop positief hebben gereageerd en voor de rest zijn we vervallen in een bepaalde Chat mode waardoor dit topic langzamerhand aan het vervuilen is. Lijkt me niet echt de bedoeling :oops: .

Mijn antwoord is dat Luc niet met dit soort topics moet doorgaan. Graag wil ik mijn stelling onderstaand onderbouwen:

1. Mijn kennis en know how schiet als gebruiker te kort om een inhoudelijke discussie hierover te voeren en dus heb ik alleen maar wat meegelezen. Toegevoegde waarde heb ik in dit topic duidelijk niet.
2. Ik stellig de indruk heb dat 99% van de mensen hier in dezelfde positie verkeren en derhalve vraag ik me dan ook af of Kreidler.nl dan ook het juiste podium is om, al die kennis die door Luc in de afgelopen decennia is vergaard, te etaleren juist vanwege het gebrek aan kennis van het gros van de overige forumleden. Ik ben ervan overtuigd dat er andere podia zijn waar Luc's input op de juiste waarde wordt gewaardeerd.
3. Punt 1 op zich zou niet zo erg zijn juist vanwege het feit dat ik er iets van op zou kunnen steken mits het niet iedere keer verzand in een verhitte discussie die op niets uitloopt.
4. Dat de verhitte discussie mede veroorzaakt wordt door de topic starter zelf omdat deze te weinig ruimte laat voor andere opinies waardoor het al gauw op de man spelen wordt..

Dit is mijn oprechte mening....

Groeten,

Johan

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#85 Bericht door veldmuis » 21 jun 2011, 13:51

Helemaal eens met Johan.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#86 Bericht door Niekjuh » 21 jun 2011, 14:09

Al blijft het wel leuk om te lezen, en zeker interessant...
Net zoals johan al beschrijft, de meeste zullen het niet begrijpen en niemand kan verder aantonen of het klopt of niet, maar dat maakt voor een site als deze ook helemaal geen zak uit, want het gaat er toch gewoon om dat je Kreidler goed rijdt en de een is wat sneller dan de ander.. nou dan duik je weer de schuur in en frommel je wat of je denkt van laat maar zitten...

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#87 Bericht door TonK » 21 jun 2011, 21:40

Iets om over na te denken Luc of nader uit te zoeken.

Op de zelfde dag in 1981 waarop Huberts/Plompen het 50cc record verbeterden reed Bert Smit met een zelfde 'sigaar' met 125cc Cagiva motor 257,113 km/h gemiddeld, ook een nieuw W.R.

Hoeveel vermogen die motor leverde weet ik niet!

fokko
Berichten: 133
Lid geworden op: 17 feb 2007, 18:42
Locatie: ermelo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#88 Bericht door fokko » 21 jun 2011, 22:32

Het was een standaard crossblok, die zal max. 25 pk aan het wiel geleverd hebben; en als hij net zo vet stond afgesteld als de 50cc misschien nog wel minder; maar daar kan Bert misschien meer over zeggen?

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#89 Bericht door Luc » 22 jun 2011, 10:49

TonK schreef:Iets om over na te denken Luc of nader uit te zoeken.

Op de zelfde dag in 1981 waarop Huberts/Plompen het 50cc record verbeterden reed Bert Smit met een zelfde 'sigaar' met 125cc Cagiva motor 257,113 km/h gemiddeld, ook een nieuw W.R.

Hoeveel vermogen die motor leverde weet ik niet![/quote
fokko schreef:Het was een standaard crossblok, die zal max. 25 pk aan het wiel geleverd hebben; en als hij net zo vet stond afgesteld als de 50cc misschien nog wel minder; maar daar kan Bert misschien meer over zeggen?
Ik heb het even nagekeken en wat Fokko schrijft kom ik heel dicht bij.
24.5pk bij een Cd waarde van 0.08.

gr.Luc

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#90 Bericht door KJ » 22 jun 2011, 13:08

Henk 3bakvoet schreef:@ snel.

Jullie tuners moeten echt eens één keer per jaar gezamelijk een vorkje prikken, zeg maar een soort van tuning congres.

Dat werkt echt.
snel schreef:Waarde Henk,
Ik geloof dat ik je aardig begin te vinden...
Volgens mij is jouw tuning congres eigenlijk een machtig mooi idee !
Misschien iets om eens serieus over na te denken. :clap

stel op voorhand reeds voor om te werken met minimaal 2 subgroepen:
- de afdeling theoretische benadering
- de afdeling praktische benadering

Combineren in één zaal leid slechts tot de geruisloze terugkeer van de doeners naar hun "tuningshok" en de theoretici proberen elkaar nog altijd te overschreeuwen in plaats van naar elkaar te luisteren.
Geen van beide afdelingen heeft de absolute wijsheid in pacht.

De schreeuwers krijgen altijd de meeste aandacht waar in de praktijk de resultaten op de baan worden gezet wat weer leid tot nieuwe theoretische benaderingen terwijl in de praktijk....#-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o :mrgreen:


emilio schreef:Mannen... Luc heeft een vraag gestelden die luidde of die met dit soort topics door moest gaan. Er zijn 3 mensen geweest die daarop positief hebben gereageerd en voor de rest zijn we vervallen in een bepaalde Chat mode waardoor dit topic langzamerhand aan het vervuilen is. Lijkt me niet echt de bedoeling :oops: .

Mijn antwoord is dat Luc niet met dit soort topics moet doorgaan. Graag wil ik mijn stelling onderstaand onderbouwen:

1. Mijn kennis en know how schiet als gebruiker te kort om een inhoudelijke discussie hierover te voeren en dus heb ik alleen maar wat meegelezen. Toegevoegde waarde heb ik in dit topic duidelijk niet.
2. Ik stellig de indruk heb dat 99% van de mensen hier in dezelfde positie verkeren en derhalve vraag ik me dan ook af of Kreidler.nl dan ook het juiste podium is om, al die kennis die door Luc in de afgelopen decennia is vergaard, te etaleren juist vanwege het gebrek aan kennis van het gros van de overige forumleden. Ik ben ervan overtuigd dat er andere podia zijn waar Luc's input op de juiste waarde wordt gewaardeerd.
3. Punt 1 op zich zou niet zo erg zijn juist vanwege het feit dat ik er iets van op zou kunnen steken mits het niet iedere keer verzand in een verhitte discussie die op niets uitloopt.
4. Dat de verhitte discussie mede veroorzaakt wordt door de topic starter zelf omdat deze te weinig ruimte laat voor andere opinies waardoor het al gauw op de man spelen wordt..

Dit is mijn oprechte mening....

Groeten,

Johan

Ik sluit mij hierbij aan. Heel mooi verwoord door Johan.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#91 Bericht door nozems » 22 jun 2011, 17:00

Henk, dat is waar, wellicht dat ik het verkeerd geinterperteerd heb, :wink:

En voorderest sluit ik me geheel bij Johan aan, mooi verwoord man!

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#92 Bericht door Luc » 23 jun 2011, 11:03

Mensen bedankt voor alle positieve reacties. Ik denk dat het zo wel duidelijk genoeg is geworden. Niet alleen het ja of nee was van belang om een goed oordeel te vormen, maar vooral ook de motivatie.
Verder speelde het begrip over het onderwerp en welke vragen er gesteld zijn, een belangrijke rol. Het zal dus in de toekomst hiervan afhangen of ik wel of niet een nieuw onderwerp zal publiceren.

Als het gaat over theorie, dan merk je dat men graag een voorkeur uitspreekt over het voor zijn of tegen zijn. Op zich vind ik dat vreemd, ook de praktijk vraagt om theoretische kennis. Ik gaf als voorbeeld de F1 waar alles vooraf berekend en gesimuleerd wordt, maar daarmee kun je toch niet stellen dat een F1 team theoretisch bezig is!

De opmerking waarom Boeing nog een proefvlucht doet terwijl alles berekend en gesimuleerd wordt geeft toch wel te denken over begrip. Ik moet er niet aan denken dat ik in een vliegtuig zou moeten stappen dat zonder berekeningen vooraf en alleen met een paar praktijk vluchten goedgekeurd zou worden. Met alle mogelijkheden vandaag de dag zou ik dat wel doen in een goed voorbereid toestel dat voor het eerst een vlucht maakt.

Ik heb nog een leuk voorbeeld uit de praktijk. Het gaat om een groot aparaat dat in de verkoop enkele miljoenen kost en reeds een aantal jaren in productie was. Op een gegeven moment werden alle berekeningen die bij de start gedaan waren nog eens gecontroleerd, toen bleek dat sommige berekenngen geheel niet dan wel niet goed gedaan waren.
Bij de nieuwe berekeningen bleek dat er bij de start grote fouten waren gemaakt, die zich na enige tijd zouden moeten openbaren. Het management verklaarde aanvankelijk dat de nieuwe berekeningen niet juist konden zijn want er waren nog steeds geen problemen gemeld.
Nu dat duurde op dat moment nog maar kort want een paar maanden later kwam de eerste melding. En een half jaar verder was het een miljoenen strop, omdat er steeds meer meldingen kwamen. Het belang van goede theoretisch berekeningen moge duidelijk zijn, je voorkomt veel problemen en beperkt aanzienlijk het aantal prototypes.
Dit voorbeeld is niet verzonnen maar echt gebeurd.

Ik ben uiteraard niet alleen theoretisch bezig, ik vind de theorie gewoon leuk, want het kost niets behalve dan veel tijd en je hebt ook meer plezier van de praktische toepassing, omdat je het beter begrijpt. Ik rijd bvb met de 90cc sprinter nog steeds met de eerste uitlaat uit 2006. Vroeger toen ik nog niets berekende zou ik er toch minstens al 10 gemaakt hebben. Mogelijk dat ik dan ook een goede uitlaat zou hebben gehad, maar met het verschil dat ik niet zou weten waarom.

In principe draait uiteindelijk alles om de praktijk, maar hoe je begint met het maken van een nieuw ontwerp en het eerste prototype maken het verschil. In alle bedrijven is de voorbereiding het meest bepalend of er winst bij de productie gemaakt kan worden. Het bedrijf die het slimste en met de minste kosten een nieuw product ontwikkeld is vrijwel altijd de meest succesvolle.

Ook het beginnen aan een recordpoging voor 50cc kan in de voorbereiding beter gebaseerd worden op berekeningen, uiteraard worden er voor zover mogelijk ook proefruns gemaakt. Neem nu het fietsrecord van de TU Delft waar op dit moment aan gewerkt wordt. Bij de juiste berekeningen, windtunnel proeven en metingen van de krachtbron (de man op de trappers) kan vrijwel exact voorspeld worden wat het record gaat worden en hoe lang de afstand moet zijn waarop dit gehaald kan worden. Het zou toch van de gekke zijn dat je met je 50cc recordmachine naar USA vliegt om vervolgens te moeten vaststellen dat je het toch net niet kon halen.

Groeten,
Luc

Ingmar
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2008, 17:31
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#93 Bericht door Ingmar » 23 jun 2011, 22:06

Hey Luc,

Zoals je in de grafiek laat zien zou tegen woordig rond de 30 pk met halen zijn met 50cc.
natuurlijk gebaseerd op de 125cc aprilia . Maar nu vroeg ik me dan af hoe je de cilinder in je gedachten had.
Ben je hier uitgegaan van een 125cc cilinder gekrompen naar 50cc natuurlijk met alle verhoudingen;)

Want toendertijd met FST/FOS spoeling zij je ookal dat meer dan 30 pk uit een 50cc te halen was.

Hier ben ik wel beniewd naar :)

Gebruikersavatar
HVE
Berichten: 653
Lid geworden op: 01 jan 2005, 15:34
Locatie: Noord Holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#94 Bericht door HVE » 23 jun 2011, 23:44

Hoi Luc
Ik heb de ballen verstand van tuning, maar vind het leuk om dit (en meerdere) van jouw topics te lezen.
Anderen hebben of schijnen daar een andere mening over te hebben. Uiteraard hun goed recht.
Ik zou zeggen, lekker doorgaan en als je ermee stopt beslis je dat zelf en niet omdat anderen dat vinden. ( behalve Maarten dan he :))

Ben overigens wel benieuwd, om welk groot apparaat het gaat, uit jouw praktijk voorbeeld.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#95 Bericht door Luc » 24 jun 2011, 00:21

NL>INGMAR<NL schreef:Hey Luc,

Zoals je in de grafiek laat zien zou tegen woordig rond de 30 pk met halen zijn met 50cc.
natuurlijk gebaseerd op de 125cc aprilia . Maar nu vroeg ik me dan af hoe je de cilinder in je gedachten had.
Ben je hier uitgegaan van een 125cc cilinder gekrompen naar 50cc natuurlijk met alle verhoudingen;)

Want toendertijd met FST/FOS spoeling zij je ookal dat meer dan 30 pk uit een 50cc te halen was.

Hier ben ik wel beniewd naar :)
Hallo Ingmar,
In principe heb ik geen cilinder in gedachte, maar deze moet wel geheel in verhouding gelijkwaardig zijn met die van Aprilia.
Dat geldt overigens niet alleen voor de cilinder, maar ook voor de rest van de set-up.

De opgave van de bijna 30 krukas pk's voor de FST spoeling was gebaseerd op een simulatie.
Ik wist toen al dat het optimale toerental nog hoger moest liggen, maar omdat ik het met beperkte middelen nog enigszins heel zou willen houden heb ik het toerental beperkt op 18k, wat toch al zeer hoog is.
Ik heb in de huidige berekening het FST nog niet vergeleken, dus weet niet wat er dan uit zou moeten komen.
Het belang van een dergelijke berekening is dat het je duidelijk maakt hoever je nog verwijderd bent van het maximaal haalbare.
Deze berekening laat bvb ook het verschil zien tussen een juist gekozen boring slagverhouding en een die daarvan afwijkt.
Hoewel ik er het nodige van leer betekent zeker nog niet dat ik zou willen beweren de ideale 50cc wel even te zullen maken.

Gr.Luc
HVE schreef:Hoi Luc
Ik heb de ballen verstand van tuning, maar vind het leuk om dit (en meerdere) van jouw topics te lezen.
Anderen hebben of schijnen daar een andere mening over te hebben. Uiteraard hun goed recht.
Ik zou zeggen, lekker doorgaan en als je ermee stopt beslis je dat zelf en niet omdat anderen dat vinden. ( behalve Maarten dan he :))

Ben overigens wel benieuwd, om welk groot apparaat het gaat, uit jouw praktijk voorbeeld.
Helaas kan ik hier geen namen noemen.

Gr. Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 24 jun 2011, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#96 Bericht door Rommats » 24 jun 2011, 08:40

Het gaat mij allemaal wat boven mijn pet :idea: ,bemoei mij er dan ook niet mee.
Ik vind het echter wel erg interressant om te volgen.
Dus wat mij betreft mag je hier wel mee doorgaan.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#97 Bericht door pax00l » 24 jun 2011, 15:32

In de beginne was er niets,als kijken hoe ver je kan gaan,met boren en vijlen ,maar hoe meer het begon te lopen,kwam daar een meneer bij staan met potlood en papier,niet alleen mensen nodig van boren en vijlen,nee weten wat je doe,en weten hoe ver je kan gaan,en waar het naar toe lijd,LUC ga zo door jongen ik kijk er graag naar,en af en toe neem ik ook een papiertje kijken of het wel klop,maar IK BEN GEEN TUNER ik ben een gasstroom malloot en een na kijker wat er verkeert is gedaan.
GA ZO DOOR LUC :D :D :D

GR LOUIS

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 591 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#98 Bericht door Caspar » 24 jun 2011, 15:46

Berekenen van de materie is een goede zaak , indien mogelijk......
De meest belangrijke uitvindingen zijn gedaan zonder berekeningen , het kan dus wel.
Denk aan het buskruit en de magnetron

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#99 Bericht door TonK » 24 jun 2011, 17:29

Albert Einstein zou zich omdraaien in zijn graf als hij dat zou horen.

Gebruikersavatar
Luc
Berichten: 2073
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Re: Huidige tunings niveau voor een 2T

#100 Bericht door Luc » 24 jun 2011, 17:34

Louis en Ron bedankt,
Caspar, uitzonderingen bevestigen de regel anno 2011.
Ik denk het ook Ton, hoewel hij in de latere jaren ook op een dood spoor zat.

Gr.Luc

Plaats reactie