test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
naar aanleiding het 24/7 project van Overmars ben ik aan het prutsen gegaan.
heb een zuigergestuurd inlaat blok voorzien van een extra inlaat met carb rechtsreeks in het carter.
zuigergestuurde carb 17mm staat nu gewoon hard stationair.
de tweede open ik terwijl het toerental nog niet voldoende hoog ligt.
tot mijn verbazing klimt de motor toch in toerental (moeizaam maar toch).
alle gebruikte delen van deze motor is afgeschreven rommel.
ook heb ik nog niets uitgetest(afgesteld),er zijn nu tal van mogelijkheden om te testen.
wat ik zeker ga proberen is een luchtfilter achter de tweede carb.
daarin zet ik een membraam
als dat werkt kun je na gaan denken
http://www.youtube.com/watch?v=tMDJcSqpImM" onclick="window.open(this.href);return false;
dit heb ik puur uit nieuwsgierigheid gedaan om te kijken of het werkt.
dus ik ga zeer zeker niet roepen dat dit het is!!!!!!
en denk dat er meer nieuwsgierig zijn
heb een zuigergestuurd inlaat blok voorzien van een extra inlaat met carb rechtsreeks in het carter.
zuigergestuurde carb 17mm staat nu gewoon hard stationair.
de tweede open ik terwijl het toerental nog niet voldoende hoog ligt.
tot mijn verbazing klimt de motor toch in toerental (moeizaam maar toch).
alle gebruikte delen van deze motor is afgeschreven rommel.
ook heb ik nog niets uitgetest(afgesteld),er zijn nu tal van mogelijkheden om te testen.
wat ik zeker ga proberen is een luchtfilter achter de tweede carb.
daarin zet ik een membraam
als dat werkt kun je na gaan denken
http://www.youtube.com/watch?v=tMDJcSqpImM" onclick="window.open(this.href);return false;
dit heb ik puur uit nieuwsgierigheid gedaan om te kijken of het werkt.
dus ik ga zeer zeker niet roepen dat dit het is!!!!!!
en denk dat er meer nieuwsgierig zijn
- Bijlagen
-
- 1e.jpg (91.22 KiB) 14588 keer bekeken
-
- 2e.jpg (96.68 KiB) 14588 keer bekeken
-
- 3e.jpg (81.18 KiB) 14588 keer bekeken
-
- 4e.jpg (78.4 KiB) 14588 keer bekeken
Laatst gewijzigd door kriegsman op 15 dec 2011, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 7 keren
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Mooi project hoor en lekker eigenwijs
Maar waarom wil je het membraan tussen luchtfilter en carburateur zetten?
En niet zoals bij een gewone membraan gestuurde op het carter?
Maar waarom wil je het membraan tussen luchtfilter en carburateur zetten?
En niet zoals bij een gewone membraan gestuurde op het carter?
Laatst gewijzigd door SwiffMeister op 15 dec 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
eerst de carb dan het membraam,gewoon even kijken wat er gebeurtSwiffMeister schreef:Mooi project hoor en lekker eigenwijs
Maar waarom zet je het membraan tussen luchtfilter en carburateur?
En niet zoals bij een gewone membraan gestuurde op het carter?
-
- Berichten: 284
- Lid geworden op: 23 dec 2006, 20:24
- Locatie: Gemert
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Nu ik er zo eens over nadenk zou je de inlaat mooi in het midden van de krukas in het carter kunnen laten komen (zit de krukwang aan de schijfkant niet meer in de weg), carburateur naar de zijkant en dan een schijf, aangedreven via een getande riem tegen de carburateur (het gat van een schijfinlaat wordt dan niet meer zo beperkt van grootte). Door de riem over twee extra "spanrollen" te laten lopen, die haaks tussen krukas en schijfas op een beweegbare plaat gemonteerd zijn, naar voren en achteren te bewegen kun je de timimg van de schijf beïnvloeden. De loop van de riem ziet er dan dus uit als een ruit.
Je hebt op die manier van monteren van de schijf, meer cartervolume gecreëerd dat met een goede uitlaat ook wel zijn voordelen kan hebben.
Het dan misschien geen 360 graden inlaat meer maar als je toch aan het experimenteren bent...........................
Je hebt op die manier van monteren van de schijf, meer cartervolume gecreëerd dat met een goede uitlaat ook wel zijn voordelen kan hebben.
Het dan misschien geen 360 graden inlaat meer maar als je toch aan het experimenteren bent...........................
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Leuk experiment.
Je hebt nu zo'n beetje het principe van een Vespa-Ciao inlaat gekopieërd , daar stuurt de krukwang ook de inlaat.
Menbraan tussen carburateur en luchtfilter gaat niet werken: De drukpuls zal zich in de carburateur een weg naar de buitenlucht zoeken.
Je hebt nu zo'n beetje het principe van een Vespa-Ciao inlaat gekopieërd , daar stuurt de krukwang ook de inlaat.
Menbraan tussen carburateur en luchtfilter gaat niet werken: De drukpuls zal zich in de carburateur een weg naar de buitenlucht zoeken.
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Caspar schreef:Leuk experiment.
Je hebt nu zo'n beetje het principe van een Vespa-Ciao inlaat gekopieërd , daar stuurt de krukwang ook de inlaat.
Menbraan tussen carburateur en luchtfilter gaat niet werken: De drukpuls zal zich in de carburateur een weg naar de buitenlucht zoeken.
een vespa-ciao is feitelijk gewoon roterend.
deze staat echt compleet open.
een membraam in het luchtfilter zal zeer zeker niet goed gaan werken.
maar het gaat mij meer om het idee of het werkt,het is puur een test met afgeschreven rommel.
zoals m3gtdriver ook al schrijft,je kunt misschien een roterend schijf achter de carb gaan plaatsen.
als dat zou werken is een goed blok bouwen veel makkelijker denk ik
maar ook wil ik gaan kijken wat er gebeurt als ik hem zuigergestuur naar zijn powerband breng.
en dan de tweede carb laten bijmengen.
als de uitlaat eenmaal goed zijn werk doet,is een inlaatbeperking misschien niet nodig
maar het is voor mij gewoon even iets proberen waar ik vaak over nadenk
en er is veel geschreven over frits zijn 24/7,dat zet je aan het denken.
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Heb je te veel tijd Alex?
Wat ik wel ken is een membraan op het carter zonder carburateur, men paste dit wel stiekem toe bij de Solex races.
Een 6 of 8 mm carburateur met een hele dikke sproeier en een membraan op het carter het idee is benzine via de carb (in een veel te rijk mengsel) en de rest van de verbrandingslucht via de membraan.
Een maatregel om tussen de regeltjes door toch aan het reglement te voldoen.
Wietse
Wat ik wel ken is een membraan op het carter zonder carburateur, men paste dit wel stiekem toe bij de Solex races.
Een 6 of 8 mm carburateur met een hele dikke sproeier en een membraan op het carter het idee is benzine via de carb (in een veel te rijk mengsel) en de rest van de verbrandingslucht via de membraan.
Een maatregel om tussen de regeltjes door toch aan het reglement te voldoen.
Wietse
- Maarten
- Beheerder
- Berichten: 9758
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
- Locatie: Den Haag, Nederland
- Gegeven waarderingen: 833 keren
- Ontvangen waarderingen: 420 keren
- Contacteer:
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Interessant project, je moet er maar opkomen en het gaan bouwen....
Veel succes gewenst!
Maarten
Veel succes gewenst!
Maarten
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Wat is het idee achter de zij-aansluiting op het spruitstuk ? ( Met dat stukje slang er op) Powerbox aansluiting ??
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Mee eens..Ed.P schreef:Leuk project Alex , ben heel benieuwd...eindelijk wat zinnigs op het forum
Leuk dat iemand gewoon aan de slag gaat met zo'n idee.
Misschien moet je een carburateur met vlinderklep van een grasmaaier oid.gebruiken.
Die hebben meestal de klep achter de sproeier.
(behalve de stationairboring ,die smeer je gewoon dicht)
Dus als je die vlinderklep dicht zet ,is het gat ook echt nagenoeg dicht ,en zit hij ook niet in je sproeier terug te blazen.
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Mee eens..snel schreef:Ed.P schreef:Leuk project Alex , ben heel benieuwd...eindelijk wat zinnigs op het forum
Leuk dat iemand gewoon aan de slag gaat met zo'n idee.
ja martijn,2takt is een gemene ziekte.
daar heb je slapeloze nachten van,en dan moet je wel
het terugblazen kun je ook met die carb niet verhinderen denk ik.
het probleem daarvan is gewoon dat het toerental nog niet aansluit op de optimale uitlaatwerking.
dat is ook een reden waarom we een inlaat beperken toch?
of we zouden de uitlaat ook variabel moeten maken aan ieder gewenst toerental?????
fantasie genoeg
- caveman
- Berichten: 7902
- Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
- Locatie: Grunn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Hee axel ... goed bezig man... echt lekker eigenwijs en gaaf man
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Moeten er toch nog kleppen inMee eens..
Leuk dat iemand gewoon aan de slag gaat met zo'n idee.
Misschien moet je een carburateur met vlinderklep van een grasmaaier oid.gebruiken.
Die hebben meestal de klep achter de sproeier.
(behalve de stationairboring ,die smeer je gewoon dicht)
Dus als je die vlinderklep dicht zet ,is het gat ook echt nagenoeg dicht ,en zit hij ook niet in je sproeier terug te blazen
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
de expansie uitlaat was toch een kleppenvervangerEd.P schreef:Moeten er toch nog kleppen inMee eens..
Leuk dat iemand gewoon aan de slag gaat met zo'n idee.
Misschien moet je een carburateur met vlinderklep van een grasmaaier oid.gebruiken.
Die hebben meestal de klep achter de sproeier.
(behalve de stationairboring ,die smeer je gewoon dicht)
Dus als je die vlinderklep dicht zet ,is het gat ook echt nagenoeg dicht ,en zit hij ook niet in je sproeier terug te blazen
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Ja ,in theorie is je inlaatprobleem met een uitlaat op te lossen.kriegsman schreef: het terugblazen kun je ook met die carb niet verhinderen denk ik.
het probleem daarvan is gewoon dat het toerental nog niet aansluit op de optimale uitlaatwerking.
dat is ook een reden waarom we een inlaat beperken toch?
Maar alleen in theorie ,vrees ik.
Het terugblazen kan in die vlindercarb. onschuldig gemaakt worden.
Een vlinderklep dicht best aardig af.
En de sproeiergaten zitten aan de andere kant van de klep ,dus de drukpuls van het carter bemoeit zich niet met je carburatie.
Dat is met een gasschuif carburateur bijna onmogelijk.
De carburateur moet inderdaad ook later dan de andere (hoofd)carburateur opengaan.
Neem er dan wel een met een vlotter ,geen membraancarb.
't is maar een idee ,doe ermee wat je wilt.....
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
heb mijn tekst maar aangepast .snel schreef:Ja ,in theorie is je inlaatprobleem met een uitlaat op te lossen.kriegsman schreef: het terugblazen kun je ook met die carb niet verhinderen denk ik.
het probleem daarvan is gewoon dat het toerental nog niet aansluit op de optimale uitlaatwerking.
dat is ook een reden waarom we een inlaat beperken toch?
Maar alleen in theorie ,vrees ik.
Het terugblazen kan in die vlindercarb. onschuldig gemaakt worden.
Een vlinderklep dicht best aardig af.
En de sproeiergaten zitten aan de andere kant van de klep ,dus de drukpuls van het carter bemoeit zich niet met je carburatie.
Dat is met een gasschuif carburateur bijna onmogelijk.
De carburateur moet inderdaad ook later dan de andere (hoofd)carburateur opengaan.
Neem er dan wel een met een vlotter ,geen membraancarb.
't is maar een idee ,doe ermee wat je wilt.....
heb er nu even iets langer overnagedacht.
denk dat je toch ook gelijk hebt
teminste in ieder geval bij het stationair,en het overpakken
daarna blijft het probleem hetzelfde
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
zaterdagavond de zuigergestuurde spruitstuk afgetaped.
een soort luchtfilter gemaakt met een kleine membraam erin(heb ook geen andere)
hij startte redelijksnel,liep ook redelijk.
niet zo netjes als een gewone membraam machine.
maar dat zou ook mede aan de conditie van het geheel kunnen liggen.(of de algehele afstelling)
helaas geen filmpje kunnen maken,want hij stopte ermee
om vervolgens geen slag meer te lopen
ga van de week als ik tijd heb kijken waarom hij stopte
een soort luchtfilter gemaakt met een kleine membraam erin(heb ook geen andere)
hij startte redelijksnel,liep ook redelijk.
niet zo netjes als een gewone membraam machine.
maar dat zou ook mede aan de conditie van het geheel kunnen liggen.(of de algehele afstelling)
helaas geen filmpje kunnen maken,want hij stopte ermee
om vervolgens geen slag meer te lopen
ga van de week als ik tijd heb kijken waarom hij stopte
- Bijlagen
-
- test.JPG (39.57 KiB) 13626 keer bekeken
- GerritjanS
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:45
- Locatie: Goor
- Gegeven waarderingen: 6 keren
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
als ik dit zo zie krijgt hij helemaal geen benzine meer doordat hij tegendruk in de carb opbouwt
dus moeilijker benzine door de naaldbuis aan kan zuigen
dacht ik
dus moeilijker benzine door de naaldbuis aan kan zuigen
dacht ik
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Dat zegt ik , de carterdruk wil weg en zal de werking van de carburateur verstorenCaspar schreef:Leuk experiment.
Menbraan tussen carburateur en luchtfilter gaat niet werken: De drukpuls zal zich in de carburateur een weg naar de buitenlucht zoeken.
- kriegsman
- Berichten: 1635
- Lid geworden op: 24 sep 2005, 21:14
- Locatie: onstwedde
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: test zuigergestuur toch 360 graden inlaat
Caspar schreef:Dat zegt ik , de carterdruk wil weg en zal de werking van de carburateur verstorenCaspar schreef:Leuk experiment.
Menbraan tussen carburateur en luchtfilter gaat niet werken: De drukpuls zal zich in de carburateur een weg naar de buitenlucht zoeken.
toch zou het je verbazen hoe goed hij dan toch loopt.
maar ik stop met dit expirement,ben bepaalde onderdelen weer nodig
maar het was wel heel leerzaam zoiets