gezocht: Uitlaattester

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

gezocht: Uitlaattester

#1 Bericht door Louwe » 27 dec 2011, 20:22

Heren Kreidlerfanaten,

Sinds een jaar berekenen wij (dat zijn ik en mijn broer) uitlaten voor 2 takten, gezien wij vooral actief zijn met automaat-brommers zoek ik iemand die eens een pijp van ons wil proberen op een schakelbrommer.

De resultaten op de automaten zijn érg goed, maar onzin in = onzin uit, hoe goed je programma ook is. Daarom komt er een stukje ervaring bij kijken en willen we wat meer feeling krijgen met schakelbrommers. Met automaten gaat`t dus al goed, getuige onderstaande (leuke) reactie van een crosser uit zwitserland:
Hallo Louwe.

We have News!

We have made and tested your Gila Pipe for 520 Deg.
And I must say, very good. He has a very smooth but powerful Powerband from 7000 to 13000 rpm.
With Our KTM Clutch the Clutch begins to engage at 5500, at 7000 comes the „Resonanz“ and then the Jet starts…..:-)

Ofcourse, with Our KX Pipe the Acceleration is not less, but with the Louwe Pipe the Top Speed is higher.

Now we have a very good „Referenz“ to compair with other Pipe Products. I think we will NOT found an Pipe faster then Yours.
Leuk stukje tekst natuurlijk, maar ik wil het liefst harde cijfers. Alhoewel dit een pijp is met als invoer alleen de opgemeten waarden, presteerd het tot nu toe bij iedereen boven verwachting. Aangezien ik zelf helaas niet meer beschik over een schakelbrommert en hier mensen zijn die serieus bezig zijn met het opvoeren zoek ik mensen die:
- Een vlotte schakelbrommer hebben
- Bereid zijn hun cilinder op te meten en de maten door te geven aan mij
- Zelf de uitlaat kunnen maken, ik geef alleen de maten
- Op de testbank gaan om eens te kijken wat de pijp doet, het liefst vergeleken met een andere goede (opmaat)pijp


Als de pijp goed is heb je een mooie verbetering voor niks, pakt het slechter uit dan heb je in elk geval een leuk middagje knip, buig en lasplezier gehad :)
Uiteraard spring ik voorzichtig om met de gegevens van de proefpersoon, aan de andere kant verwacht ik ook dat de uitlaatmaten niet worden doorgegeven aan derden.

Dus: Wie ziet bovenstaande zitten en wil een opmaatpijp? PB eventjes of meld het in`t topic. Als er meer zijn, gewoon aanmelden.. wat extra resultaten zijn altijd goed voor een objectief beeld!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit: De credits voor het lassen van bovenstaande 2 pijpen gaan naar Ingmar (IS-Tuning).. wel zo netjes even te vermelden :wink:
Laatst gewijzigd door Louwe op 27 dec 2011, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: gezocht: Uitlaattester

#2 Bericht door nozems » 27 dec 2011, 20:30

Dat klinkt heel goed, als ik zelf de apparatuur had dan had ik graag jullie uitlaat geprobeerd, ik ben er opzich wel voor in...maar een ander is duurder :wink:

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#3 Bericht door Louwe » 27 dec 2011, 20:42

Tjah gezien de resultaten tot nu toe ben ik niet bang voor slechte resultaten maar ik wil gewoon eens zwart op wit wat ze doen op een schakel, of wat er eventueel veranderd moet worden. Deze manier van testen is tot nu toe voor iedereen goed uitgepakt dus daarom werd het eens tijd voor een uitbreiding. Als het slechter uitpakt dan iemands huidige setup is het jammer, pakt het beter uit dan heeft diegene mazzel.. easy as that :)

Voor degenen die wél bereid zijn om te testen maar niet de mogelijkheid heeft zo`n ding zelf te bouwen is misschien (!) in overleg een kant en klare pijp voor circa 100 euro te regelen, maar daar kan ik (nog) even geen definitieve uitspraak over doen.

Gebruikersavatar
freaky_ferry
Berichten: 3588
Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: gezocht: Uitlaattester

#4 Bericht door freaky_ferry » 27 dec 2011, 21:32

ik heb in de wandelgangen ook wel eens iets gehoord over een verschil in prestatie tussen een pijp die voor membraan is uitgerekent, en wordt geprobeerd op bijvoorbeeld een roterend blok.

wat is jouw mening c.q. ervaring hierover ?

gebben
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#5 Bericht door gebben » 27 dec 2011, 21:52

wat voor gegevens ben je nodig om een pijp te berekenen ?
en moet je daarvoor eerst het volledig afgeregelde vermogen van de andere setup hebben ?
dus de uitdraai met alle timing gegevens van zeg maar de opmaat van nu,in vergelijking met jou berekening van jou opmaat ?

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#6 Bericht door Louwe » 27 dec 2011, 23:58

@Freaky_ferry, als je`t niet erg vind ga ik er in dit topic even niet op in, als ik even tijd heb stuur ik je even een PB.

@Gebben, zo uit m`n hoofd: Timingen, compressieverhouding, rpm voor piekvermogen, spoelhoek vd boosters en wat maten va nde cilinder zelf (uitlaatpoortlengte). Een bestaande uitdraai geeft een mooie start om het toerental voor`t piekvermogen in te voeren.

De meeste uitlaten tot nu toe zijn voor een Puch berekend, daar doe ik zélf erg veel mee en heb daar dus ook de beste ervaring mee. Het uitgangspunt van ons is: Een berekening van een opmaatpijp welke goed presteerd en dat voor een paar euro aan de hand van een invulformulier. Aangezien er al een aantal pijpjes rondzwerven kunnen we de invoerwaarden wat aanpassen indien`t in onze ogen te hoog gegrepen is (bijv toptoerental). Een uitlaat is een uitlaat, klopt, maar waar een automaat een bredere powerband vereist kan`t op een schakel wel iets gekker. Maar hoe gek? Daar moeten we even achter komen. Inmiddels al 3 vrijwilligers gevonden:

- Een cupracer met opmaatpijp
- Een 70cc met Rion uitlaat
- Een Zundapp waarvan ik vermoed dat`t een "normale" rijbrommer is met "normale" expansiepijp

Een racer, PK knaller en toerfiets. Niet iedereen kan de pijp zelf bouwen dus even kijken of er een deal gemaakt kan worden hier en daar. Ik denk dat ik met deze aanmeldingen wel vooruit kan, maar degenen die zich geroepen voelen: gewoon even PB`en.. Een crosser zou niet misstaan in`t rijtje bijvoorbeeld. KJ misschien?

Ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat`r een door-en door geteste (Rion)pijp tussen zit, een bewezen goede uitlaat en dus een mooi ijkpunt! En als we niet in de buurt komen, dan is dat ook een heel waardevolle conclusie :)
Laatst gewijzigd door Louwe op 28 dec 2011, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: gezocht: Uitlaattester

#7 Bericht door KJ » 28 dec 2011, 00:20

Is goed Louwe. Moet ff overleggen met de tuner... 8)
Hij gaat op de bank in Hoogeveen, ff kijken wat de nieuwe cilinder op de bank doet :o

gebben
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#8 Bericht door gebben » 28 dec 2011, 00:24

dan ga ik er wat kritischer op in louwe :wink:
ok,die gegevens,anders kan je ook geen goede pijp maken !
ik mis nog wel een paar dingetjes die je alsnog nodig bent om een goede pijp te berekenen,maar dat weet je zelf ook wel denk ik :wink:

als je alle gegevens dus krijgt van een al afgestelde en volledig geregelde setup,dan weet je dan toch ook gelijk de timingen van cilinders etc van B.V een andere tuner :?:
ik wil niets verkeerds zeggen,maar dan kun je toch ook gelijk voor membraan,zuigergestuurde of roterende kreidlers er een goede cilinder bij maken ?
kijk je dan niet stiekum op voorhand al in de keuken van een andere tuner,dat bedoel ik,je krijgt dan immers alle gegevens aangereikt.
zoals jezelf al zegt dat je blij bent met die rion pijp ?
met andere woorden,dan kun je met alle gegevens die je krijgt een complete setup voor welke kreidler dan ook maken en leveren met cilinder en al ?
niets ten ongoede hoor,ik vermeld het alleen maar even,voor een pijpenbouwer annex tuner vind ik dit verdacht lijken op beter goed nagemaakt dan zelf uitgevonden,maar ik kan uiteraard mis zitten ?
15 euro laten betalen en de setup van welke tuner dan ook krijgen,ik weet het niet hoor................
nogmaals,ik bedoel er niets verkeerds mee,maar het is een optie die wel volledig open staat toch ?
uiteraard sta ik ook voor commentaren van tuners open,het is immers HUN keuken,als ik ongelijk heb hoor ik het graag !
en ik zeg het nogmaals,het is niet verkeerd bedoeld,alleen een kritische noot op het gevraagde !
Laatst gewijzigd door gebben op 28 dec 2011, 01:32, 3 keer totaal gewijzigd.

gebben
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#9 Bericht door gebben » 28 dec 2011, 00:41

KJ schreef:Is goed Louwe. Moet ff overleggen met de tuner... 8)
Hij gaat op de bank in Hoogeveen, ff kijken wat de nieuwe cilinder op de bank doet :o
joehoe een nieuwe cilinder,en ik mag gas geven :lol:

geintje KJ,dat doet martin :wink:

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: gezocht: Uitlaattester

#10 Bericht door KJ » 28 dec 2011, 07:31

gebben schreef:
KJ schreef:Is goed Louwe. Moet ff overleggen met de tuner... 8)
Hij gaat op de bank in Hoogeveen, ff kijken wat de nieuwe cilinder op de bank doet :o
joehoe een nieuwe cilinder,en ik mag gas geven :lol:

geintje KJ,dat doet martin :wink:

de Tuner neemt um mee...en staat er naast :mrgreen:

"nieuw" is in dit geval relatief bedoeld Jacob, ik heb er nl in Peize al (op die beslist niet gladde baan :wink: ) mee gereden =P~
Trekt mij prima weg en loopt ook goed door, dus het maakt mij niet uit, ik vindt het goed zo.
De Tuner is toch benieuwd naar de cijfertjes van zijn zorgvuldige "gepruts" :mrgreen:

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#11 Bericht door Louwe » 28 dec 2011, 08:24

@Gebben, kijk hier was ik al een beetje bang voor. Ja, iemand moet bereid zijn z`n timingen door te geven, een kijkje in de keuken van iemand anders. Doemdenkers kunnen denken dat ik lekker de timingen pak en zelf de haakse frees pak en een 12pk cilinder bouw. Maar.. ik kan zelf wel een setje timingen bedenken hoor, en volgens mij gaat`t bij een goede cilinder om heel veel meer. Ik heb zelf geen geen Kreidler, cilinderbewerkingen voor derden beperkt zich tot een klein aantal puch rijders, wat dat betreft is het een kwestie van vertrouwen. Vertrouwd iemand het niet dan meld diegene zich gewoon niet aan. Aan de andere kant zit ik gratis pijpen weg te geven, wie zegt mij dat die maten niet worden doorverkocht wanneer het goed presteerd? Voor het geld waar sommige uitlaten voor verkocht worden valt een grote winst te halen aangezien je 0,0 ontwikkelingskosten hebt.

De software vind zijn oorsprong in de MotoGP en tot nu toe geen klachten gehad. Het is voor de avonturiers die eens wat anders willen proberen, ik hoef de maten van een rionpijp niet eens omdat dat wellicht het resultaat beinvloed wanneer die er toch duidelijk anders uitziet en je toch gaat twijfelen. Misschien pakt`t goed uit, dan zijn d`r misschien heel wat mensen mee geholpen, pakt`t niet goed uit dan is`t zonde van de moeite, zijn de testers teleurgesteld en ga ik op m`n bek. Vooral de Rionpijp evenaren zal lastig zijn maar het is daarom wel goed om te vergelijken.

Sommige tuners maken een pijp op ervaring, tunen een cilinder met alleen wat krabbels op een papiertje, wanneer die het goed doen op de bank hoor je er niemand over. Je kan een waslijst aan variabelen bedenken die invloed hebben op een uitlaat, en meer variabelen als invoer maakt lang niet alles beter.

Als KJ een pijp wil is voor mij`t rijtje compleet.. Merci!

gebben
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#12 Bericht door gebben » 28 dec 2011, 20:15

louwe,ik sta bekend om soms wel een kritische noot :wink:
ik beweer ook niets,maar geef wel de mogelijkheden aan welke kant zoiets op kan gaan.
de ervaring leert dat een ander het altijd beter weet en het werk van een ander ,,bijna,, altijd afkraakt als men er met niet eigen tuningwerk bij een huistuner op de werkbank komt,dat is gewoon een feit,want het kan in principe ook altijd beter.
dit moet niemand persoonlijk nemen,het gaat erom dat diegene die bij je komt met een uitlaat,de jouwe ook werkelijk een verbetering vind en dat zal inderdaad aan de koper zelf liggen :!:

no hard feelings,en succes met het je eigen maken van opmaat uitlaten voor schakelbrommers :wink:

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#13 Bericht door Louwe » 28 dec 2011, 20:32

Kritiek is niet erg, houd je scherp. Ik denk dat mijn reactie ook wat meer duidelijkheid schept tegenover anderen waardoor het alleen tot zinvolle toevoegingen heeft geleid.

Om een paar centen wil ik geen slechte naam, ik ben op diverse evenemten te vinden en dan loopt`t daar toch niet prettig rond als je misschien een boze kreidlerman tegen kan komen ;) Luc heeft z`n imago al op het kreidlerforum, ik kom daar als nieuweling ineens aan met zoiets. Ik had niet anders verwacht, vooral omdat het voor mij als relatieve buitenstander toch een klein wereldje lijkt. Ons kent ons, met soms de grootste geheimen. Er zijn zat mensen die uitlaten kunnen maken, maar de puch racers waarderen het zeer dat je voor een klein bedrag een goede pijp hebt. Als je zelf kan lassen is`t een uitkomst.

Ik druk degenen die zich aanmelden ook op`t hart dat voor écht goede setups moeilijk verbetering te halen valt. Ten opichte van een homoet 4p kan`t al snel beter, maar een sobw-setup.. ? Ik sluit niet uit er geen verbetering te halen valt, wellicht komt er uit deze software iets rollen wat totaal anders is dan "normaal" en goed uitpakt. Het is een risico, vooral als mensen voor 100 euro een pijp laten lassen. Voor mij is 100 euro namelijk een bedrag waar ik best andere leuke dingen van kan kopen, maar voor degenen die een middagje op een aambeeld lopen te slaan is het wel een poging waard denk ik zo :)

gebben
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#14 Bericht door gebben » 28 dec 2011, 20:53

KJ schreef:
gebben schreef:
KJ schreef:Is goed Louwe. Moet ff overleggen met de tuner... 8)
Hij gaat op de bank in Hoogeveen, ff kijken wat de nieuwe cilinder op de bank doet :o
joehoe een nieuwe cilinder,en ik mag gas geven :lol:

geintje KJ,dat doet martin :wink:

de Tuner neemt um mee...en staat er naast :mrgreen:

"nieuw" is in dit geval relatief bedoeld Jacob, ik heb er nl in Peize al (op die beslist niet gladde baan :wink: ) mee gereden =P~
Trekt mij prima weg en loopt ook goed door, dus het maakt mij niet uit, ik vindt het goed zo.
De Tuner is toch benieuwd naar de cijfertjes van zijn zorgvuldige "gepruts" :mrgreen:
in peize,ja.................. :lol:
mischien moet je toch maar een keer een goede band proberen :?:
ben ook wel benieuwd wat je tuner ervan ,,geprutst,, heeft :wink: zal wel goedkomen denk ik.

Louwe
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
Locatie: Aduard (Gr.)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: gezocht: Uitlaattester

#15 Bericht door Louwe » 30 dec 2011, 10:56

Nou de inschrijvingen zijn wat mij betreft vol. Heb`r ook een SOBW`er aan toe kunnen voegen, dan hebben we dus:

- toerfiets
- PK knaller
- cupper
- crosser
- SOBW`er

Leuk, interessant, heb d`r zin in! Thanks allen! Zullen we`t topic maar open laten tot de resultaten er zijn?

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: gezocht: Uitlaattester

#16 Bericht door Mach4 » 30 dec 2011, 12:02

Ben benieuwd,ik zoek nog een uitlaat voor mijn RS,dus wie weet.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: gezocht: Uitlaattester

#17 Bericht door kreidler844 » 30 dec 2011, 12:47

KJ z'n Gebben trok gister iets meer dan 10,5 pk onder niet te beste omstandigheden, ik ben erg nieuwsgierig naar het resultaat met jouw pijp Louwe.

Wietse

Plaats reactie