Zuigerveer
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Zuigerveer
Beste is chroom voor de afdichting, echter geeft dit het meeste slijtage.
Het meest gebruikt is een gietijzer veertje.
Enzo
Het meest gebruikt is een gietijzer veertje.
Enzo
Laatst gewijzigd door Enzo-tvdzijden op 01 jan 2012, 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Zuigerveer
Nee ,dat klopt niet helemaal zo.
Het meest gebruikt zijn gietijzeren veren.
Stalen veren zijn breukbestendig ,maar niet erg slijtvast.
Vandaar het chromen loopvlak.
Bij veel moderne motoren zijn deze intussen standaard ,daaruit mag je opmaken dat het met de slijtage aan de cilinder ook wel meevalt.
Als je heftige slijtage hebt ,is de wand niet hard genoeg ,of verkeerd gehoond ,of te weinig olie.
Het meest gebruikt zijn gietijzeren veren.
Stalen veren zijn breukbestendig ,maar niet erg slijtvast.
Vandaar het chromen loopvlak.
Bij veel moderne motoren zijn deze intussen standaard ,daaruit mag je opmaken dat het met de slijtage aan de cilinder ook wel meevalt.
Als je heftige slijtage hebt ,is de wand niet hard genoeg ,of verkeerd gehoond ,of te weinig olie.
- ruud rvs
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 19:48
- Locatie: voorschoten
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Zuigerveer
Nee, ik ben nog lang niet zo ver.veldmuis schreef:Op zoek naar de laatste beetjes Ruud?
Maar als het goed is kan ik aan een mahle smeedzuiger komen!?
Dit is een 54mm zuiger maar niet met een chrome veer.
Vandaar deze toppic.
Groeten Ruud.............
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Zuigerveer
Je moet denk ff van de beide opmerkingen de term"slijtvast "uit elkaar houden. Denk dat tjerry doelt op slijtage van de wand en Martijn in eerste instantie over slijtage van de veer. Wat is erger?
Ik zou, als je het niet zeker weet, gaan voor een stalen veer. dan weet je zeker dat niet je wand eraan gaat...
Ik zou, als je het niet zeker weet, gaan voor een stalen veer. dan weet je zeker dat niet je wand eraan gaat...
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: Zuigerveer
Voor watergekoeld of luchtgekoeld....?ruud rvs schreef:Nee, ik ben nog lang niet zo ver.veldmuis schreef:Op zoek naar de laatste beetjes Ruud?
Maar als het goed is kan ik aan een mahle smeedzuiger komen!?
Dit is een 54mm zuiger maar niet met een chrome veer.
Vandaar deze toppic.
Groeten Ruud.............
Wietse
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60430
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Zuigerveer
Sorry die bedoelde ik.snel schreef:Nee ,dat klopt niet helemaal zo.
Het meest gebruikt zijn gietijzeren veren.
Enzo
- freaky_ferry
- Berichten: 3588
- Lid geworden op: 20 sep 2006, 18:05
- Locatie: Ypenburg (s'Gravenhage)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Zuigerveer
waarvan zijn de zuigerveren gemaakt die bij malossi cilinders geleverd worden ?
dit zijn kwalitatief hele goede zuigerveren, evenals de cilinders uiteraard..
dit zijn kwalitatief hele goede zuigerveren, evenals de cilinders uiteraard..
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Zuigerveer
Mijn Mallossi had gewone giet ijzeren veren , prima. Niks mis mee.
Ik vervang liever een keertje de giet ijzeren zuigerveren dan de cilinderwand.......
Ik vervang liever een keertje de giet ijzeren zuigerveren dan de cilinderwand.......
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Zuigerveer
En waar ga jij die stalen veer vandaan halen ?veldmuis schreef:Je moet denk ff van de beide opmerkingen de term"slijtvast "uit elkaar houden. Denk dat tjerry doelt op slijtage van de wand en Martijn in eerste instantie over slijtage van de veer. Wat is erger?
Ik zou, als je het niet zeker weet, gaan voor een stalen veer. dan weet je zeker dat niet je wand eraan gaat...
Stalen veren zonder chroom zijn er bijna niet ,omdat ze te hard slijten.
Gewoon een veer met chroom gebruiken.
Als je wand te snel slijt ligt dat gewoon echt aan de wand of de smering.
Als alles gewoon goed is ,is er nauwelijks meer wandslijtage dan bij gietijzer.
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Zuigerveer
Ik vindt het ook allemaal wel meevallen, na 7100km weinig slijtage aan de wand te bemeten, en dat met de chrome veren.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Zuigerveer
Met alle respect Martijn , maar als ik die stootranden zie in veel cilinders , dan ga ik voor een giet ijzeren veer.
De hardheid van een chromen veer ligt net effe onder die van een NiCaSil wand , moet kunnen , maar liever niet.
Een goede zuigerveer kost een paar €uro , een nieuwe wand kost 50 x meer........
Als je jaarlijk maar een paar kilometer rijd , of 12 races per jaar, dan valt het natuurlijk allemaal wel mee.
Daar moet je dan ook niet over praten , dan is een chromen veer goed voor jaren lol.
De hardheid van een chromen veer ligt net effe onder die van een NiCaSil wand , moet kunnen , maar liever niet.
Een goede zuigerveer kost een paar €uro , een nieuwe wand kost 50 x meer........
Als je jaarlijk maar een paar kilometer rijd , of 12 races per jaar, dan valt het natuurlijk allemaal wel mee.
Daar moet je dan ook niet over praten , dan is een chromen veer goed voor jaren lol.
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 18 dec 2011, 11:32
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Zuigerveer
Stomme vraag misschien, maar wat doet een chromen veer in een orginele gietijzeren cilinder?
En de gesmede Mahle zuigers zijn binnen in de maten 53,96 54,21 54,46 54,71 , pen 14, met een enkele zuigerveer van 0,8mm.
Een voorraadje van dik 25jaar geleden.
Marcel O.
En de gesmede Mahle zuigers zijn binnen in de maten 53,96 54,21 54,46 54,71 , pen 14, met een enkele zuigerveer van 0,8mm.
Een voorraadje van dik 25jaar geleden.
Marcel O.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Zuigerveer
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwist Marcel.
mbt je vraag: Een chromen veer in een gietijzeren cilinder gaat voor vijl spelen , liever niet dus.
mbt je vraag: Een chromen veer in een gietijzeren cilinder gaat voor vijl spelen , liever niet dus.
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 250 keren
- Ontvangen waarderingen: 55 keren
- Contacteer:
Re: Zuigerveer
Ik heb altijd 1mm veren van Nippon. ben er erg tevreden over.
http://www.npr.co.jp/english/products/p ... pistonring" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.npr.co.jp/english/products/p ... pistonring" onclick="window.open(this.href);return false;
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Zuigerveer
Klopt Theo , op het werk hebben we ze in sommige machines zitten , ook de cilinder-sleeves (cilinderbussen) zijn erg goed.
Wel effe opletten dat je de juiste zuigerveren besteld , ze werken veel met chroom.
Wel effe opletten dat je de juiste zuigerveren besteld , ze werken veel met chroom.
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Zuigerveer
@ Martijn....Ik bedoelde gietijzer, verspreking van mijn kant.
@ ruud....Als je niet twijfelt aan de wand, het hoonwerk, of de olie....zou ik het advies van Snel opvolgen..... rechtstreeks advies van de expert.
@ ruud....Als je niet twijfelt aan de wand, het hoonwerk, of de olie....zou ik het advies van Snel opvolgen..... rechtstreeks advies van de expert.
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Zuigerveer
In tegenstelling tot wat Caspar beweert...chromen veren op een gietijzeren bus gaat heel goed.Marcel O. schreef:Stomme vraag misschien, maar wat doet een chromen veer in een orginele gietijzeren cilinder?
En de gesmede Mahle zuigers zijn binnen in de maten 53,96 54,21 54,46 54,71 , pen 14, met een enkele zuigerveer van 0,8mm.
Een voorraadje van dik 25jaar geleden.
Marcel O.
Bewijs hiervoor zijn de Hercules-Sachs 50 waterkoelers ,die hebben dat zo standaard af fabriek.
En dat zijn geen trutjes ,die motoren.
Die vegen een standaard RS de kont af.
Standaard hebben deze een Mahle zuigertje met een enkele verchroomde 1mm veer.
Een chromen veer in een volledig gietijzeren cilinder ,dat kan anders uitpakken.
Die zijn soms erg zacht (soms ook hard)
-
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
- Locatie: Stompwijk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: Zuigerveer
Honda heeft ook Jaren niets anders gedaan.
Zowel de stalen bus methode (MB/MT) alsook de volledig gietijzeren cilinder (NSR/MBX)
Gewoon goed!
Zowel de stalen bus methode (MB/MT) alsook de volledig gietijzeren cilinder (NSR/MBX)
Gewoon goed!
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 825 keren
Re: Zuigerveer
Dat bedoel ik Martijn , better safe than sorry.snel schreef:Marcel O. schreef:Stomme vraag misschien, maar wat doet een chromen veer in een orginele gietijzeren cilinder?
In tegenstelling tot wat Caspar beweert...chromen veren op een gietijzeren bus gaat heel goed.
Een chromen veer in een volledig gietijzeren cilinder ,dat kan anders uitpakken.
Die zijn soms erg zacht (soms ook hard)
Ik heb slechte ervaringen met chromen veren in gietijzeren cilinders van Fast-Arrow voor een Yamaha TY-50
- oz
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
- Locatie: utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Zuigerveer
Dat bedoel ik Martijn , better safe than sorry.
Ik heb slechte ervaringen met chromen veren in gietijzeren cilinders van Fast-Arrow voor een Yamaha TY-50
In die cilinders zitten een chromewand dus daar kan geen chromeveer in dan gaat de boel inderdaad kapot, chromeveer in een stalen bus gaat goed.....
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 18 dec 2011, 11:32
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Zuigerveer
In die cilinders zitten een chromewand dus daar kan geen chromeveer in dan gaat de boel inderdaad kapot, chromeveer in een stalen bus gaat goed.....
Hier ben ik blij mee!
Marcel O.