Big bore project beginnen.

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
5-bak
Berichten: 442
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Big bore project beginnen.

#1 Bericht door 5-bak » 19 feb 2012, 16:19

Beste kreidlervrienden,

Na iedere keer te hebben gelezen over bigbore kreidlers is het bij mij ook gaan jeuken.
Ik wil graag een extra blok klaar maken, dit moet dat een big bore blok gaan worden.
Vooral omdat ik straks een kreidler op motor kenteken heb en dan wil je toch ook een dikke 120 kunnen rijden.

Mijn plan is om alles zelf te doen ik ben allround metaal man en heb cnc frees en draai banken en ook conventionele machines tot mijn beschikking ook is het lassen van aluminium etc ook geen probleem.

Nu is mijn vraag welke cilinder het meest geschikt is voor een 80 cc project en welke krukassen worden gebruikt.

Ik hoop op een paar goede tips en raad voor het opstarten van mijn project.

Vriendelijke groet

Jelmer

Gebruikersavatar
oz
Berichten: 703
Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
Locatie: utrecht
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#2 Bericht door oz » 19 feb 2012, 17:13

5-bak schreef:Beste kreidlervrienden,

Na iedere keer te hebben gelezen over bigbore kreidlers is het bij mij ook gaan jeuken.
Ik wil graag een extra blok klaar maken, dit moet dat een big bore blok gaan worden.
Vooral omdat ik straks een kreidler op motor kenteken heb en dan wil je toch ook een dikke 120 kunnen rijden.

Mijn plan is om alles zelf te doen ik ben allround metaal man en heb cnc frees en draai banken en ook conventionele machines tot mijn beschikking ook is het lassen van aluminium etc ook geen probleem.

Nu is mijn vraag welke cilinder het meest geschikt is voor een 80 cc project en welke krukassen worden gebruikt.

Ik hoop op een paar goede tips en raad voor het opstarten van mijn project.

Vriendelijke groet

Jelmer
Wat wil je gaan rijden waterkoeler of lucht.......... :-k

Gebruikersavatar
5-bak
Berichten: 442
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#3 Bericht door 5-bak » 19 feb 2012, 18:17

opzich maakt me dat niet eens heel veel uit ik zou hem luchtgekoeld kunnen maken net als bij het project van niek

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Big bore project beginnen.

#4 Bericht door nozems » 19 feb 2012, 18:28

Nou Oz bedoeld meer wat je precies wilt, omdat je een vrij gericht antwoord wil....anders zou je kunnen spreken van welke cilinder is het beste te gebruiken op een redelijk snelle bigbore?

Voor een goede 120km/h hoeft het niet een hele extreme cilinder te zijn in ieder geval!

Ik ben benieuwd welke cilinder het gaat worden, en succes met deze uitdaging! :D

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: Big bore project beginnen.

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 feb 2012, 18:37

nozems schreef:Nou Oz bedoeld meer wat je precies wilt, omdat je een vrij gericht antwoord wil....anders zou je kunnen spreken van welke cilinder is het beste te gebruiken op een redelijk snelle bigbore?

Voor een goede 120km/h hoeft het niet een hele extreme cilinder te zijn in ieder geval!

Ik ben benieuwd welke cilinder het gaat worden, en succes met deze uitdaging! :D
Echt wel voor 120 km/h

Enzo

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#6 Bericht door drika » 19 feb 2012, 18:43

nozems schreef:Nou Oz bedoeld meer wat je precies wilt, omdat je een vrij gericht antwoord wil....anders zou je kunnen spreken van welke cilinder is het beste te gebruiken op een redelijk snelle bigbore?

Voor een goede 120km/h hoeft het niet een hele extreme cilinder te zijn in ieder geval!

Ik ben benieuwd welke cilinder het gaat worden, en succes met deze uitdaging! :D
hoi pascal
welke gewone cilinder loopt dan zo maar even 120 km,ik ben erg benieuwd
grt
dirk

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Big bore project beginnen.

#7 Bericht door Niekjuh » 19 feb 2012, 18:44

Even rondneuzen op marktplaats, neem gewoon z'n 50 mm boring.
De cilinders van Malossi worden hier veel gebruikt, MHR (scootercilinders volgens mij) en ook voor een AM6 (voor de schakelbrommers).
Neem je die icm met een standaard krukas (standaard slag!) dan heb je 77 CC dacht ik.
Daar rijden meerdere personen mee.

Wil je eens kijken hoe het één en ander in elkaar zit moet je maar een keer langs komen, je weet waar ik woon ;)

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Big bore project beginnen.

#8 Bericht door veldmuis » 19 feb 2012, 18:47

Wat Pascal bedoeld is dat 120 KmH ook haalbaar is met een 60 cc(iets extremer getimed) plat op de tank of een bigbore met rustige timingen....

Wil je 120 rechtop met een beetje wind dan zal je (afhankelijk van je postuur) wel met iets extremers moeten komen.....

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Big bore project beginnen.

#9 Bericht door Niekjuh » 19 feb 2012, 18:48

Ik denk dat Jelmer ook opzoek iets naar iets extremers en iets wil hebben waarbij hij hem even vlot naar de 120 kan trekken zonder dat dat al te lang duurt.
Daarnaast een stukje betrouwbaard en koppel niet te vergeten. Er zijn wel 60 cctjes die dat kunnen maar ik denk dat de levensduur daarvan ook korter is dan een rustigere bigbore.

Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Big bore project beginnen.

#10 Bericht door veldmuis » 19 feb 2012, 18:51

Klopt Niek. Maar zoals gezegd, postuur en gewicht speelt ook mee. Kijk maar eens naar de 60 cc van Huib..... Die trekt dat gekke ding ook naar de ca 130.... Maar hij weegt niet veel en is niet bijzonder breed en dat scheelt in top en acceleratie....

Mijn snelle 60 cc topte ik rond de 115 plat op de tank. Ik weeg ca 96 kg en ben 1,89 lang.......

Gebruikersavatar
5-bak
Berichten: 442
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#11 Bericht door 5-bak » 19 feb 2012, 19:15

Ik heb veel gezien met de malossi 50 mm boring cilinders en dat staat mij ook wel erg aan.
wat is eigenlijk de hoogte van deze cilinders?

Niek ik kom graag een keertje langs voor wat text en uitleg

Gebruikersavatar
5-bak
Berichten: 442
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#12 Bericht door 5-bak » 19 feb 2012, 19:16

ik heb hier nog een mooi sprint frame dus het is wel leuk als ik dat blokje ook daar een keer onder kan hangen om een keer op genemuiden mee te rijden. dus het mag opzich wel een snel setje worden

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Big bore project beginnen.

#13 Bericht door nozems » 19 feb 2012, 19:58

Kijk, nu is er meer duidelijk. En bedankt buur, dat bedoelde ik ook.

Gebruikersavatar
5-bak
Berichten: 442
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#14 Bericht door 5-bak » 20 feb 2012, 16:08

en wat is vertandig voor koppeling te gebruiken? een droge of natte meervoudig schuin of recht vertand.

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#15 Bericht door Rommats » 20 feb 2012, 16:25

Ik rij met 80cc gewoon met een 6 plaats natte met dubbel diafragma en top lagertje(de jager) schuinevertanding en dat gaat tot op heden prima en ik denk een redelijk goedkope oplossing .Buitenkorf versterkt met een ring eromheen.Ik rij met gewone platen ,niet eens versterkte

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3019
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: Big bore project beginnen.

#16 Bericht door emilio » 20 feb 2012, 16:48

Rechtvertand 6 plaats natte koppeling 18:71 (KVV maat 3,94) speciale koppelingsplaten 22pk achterwiel en 12,8Nm bij ongeveer 12000 toeren...

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Big bore project beginnen.

#17 Bericht door Niekjuh » 20 feb 2012, 21:11

Koppeling van cncparts natuurlijk ;) voldoet ook prima!

Gebruikersavatar
5-bak
Berichten: 442
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#18 Bericht door 5-bak » 12 mar 2012, 14:31

Mooie berichten.
ik heb gekozen om een mhr bigbore te gaan gebruiken voor een minarelli blok.
nu is mijn vraag en wie kan me helpen hoe ik dit met mijn krukas moet doen..
wat voor krukas ik moet gaan gebruiken en waar ik deze kan aanschaffen.

groet


jelmer

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#19 Bericht door Rommats » 12 mar 2012, 15:29

Bij mij zit er een malossie drijfstang/big-end in gemaakt bij de Jager en deze houd het prima.Het big end gedeelte is wat breder als een standaard big end dus worden de krachten wat beter verdeeld .
12mm pen dus dat is prima voor een malossie zuiger 50mm.

Gebruikersavatar
5-bak
Berichten: 442
Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
Locatie: Kampen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#20 Bericht door 5-bak » 20 mar 2012, 23:30

Rommats schreef:Bij mij zit er een malossie drijfstang/big-end in gemaakt bij de Jager en deze houd het prima.Het big end gedeelte is wat breder als een standaard big end dus worden de krachten wat beter verdeeld .
12mm pen dus dat is prima voor een malossie zuiger 50mm.

maar nu is je slag toch niet langer? alleen je drijfstang lente of is de slag gelijk?


groet

Gebruikersavatar
Rommats
Berichten: 1975
Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
Locatie: Obdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#21 Bericht door Rommats » 21 mar 2012, 08:02

drijfstang is een halve mm langer,slag is gelijk

snel
Berichten: 1968
Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
Locatie: omg.Assen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Big bore project beginnen.

#22 Bericht door snel » 21 mar 2012, 22:18

Wat ik echt niet begrijp is waarom iedereen altijd die dure Malossi MHR koopt als ze toch geen extreemtuning gaan doen..?
Koop toch een goedkopere kit ,en hou geld over voor andere onderdelen.
Ik heb al van alles snel gemaakt (derbi kits 50cc) voor Kreidlers ,en het loopt allemaal hard.
Er zitten heus wel verschillen in ,maar een Doppler ,Bidalot ,Barikit of Metrakit kunnen gewoon net zo snel.
Ik heb pas een Motoforce snel gemaakt ,een chinees mormel van 80 euro.
Die loopt niet zo als een MHR ,maar al wel harder als een Van Veen kitcilinder !

Bij een 80cc kit kan het al snel TE hard.
Zoals bijvoorbeeld het beruchte eitankje uit Grolloo ,dat is gewoon niet normaal meer hoe dat loopt.
Dat wil je echt niet als je veel kilometers wilt rijden.
Is trouwens ook geen MHR ,is een Bidalot...

rion
Berichten: 1268
Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
Locatie: LIESHOUT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: Big bore project beginnen.

#23 Bericht door rion » 22 mar 2012, 03:33

snel schreef:Wat ik echt niet begrijp is waarom iedereen altijd die dure Malossi MHR koopt als ze toch geen extreemtuning gaan doen..?
Koop toch een goedkopere kit ,en hou geld over voor andere onderdelen.
Ik heb al van alles snel gemaakt (derbi kits 50cc) voor Kreidlers ,en het loopt allemaal hard.
Er zitten heus wel verschillen in ,maar een Doppler ,Bidalot ,Barikit of Metrakit kunnen gewoon net zo snel.
Ik heb pas een Motoforce snel gemaakt ,een chinees mormel van 80 euro.
Die loopt niet zo als een MHR ,maar al wel harder als een Van Veen kitcilinder !

Bij een 80cc kit kan het al snel TE hard.
Zoals bijvoorbeeld het beruchte eitankje uit Grolloo ,dat is gewoon niet normaal meer hoe dat loopt.
Dat wil je echt niet als je veel kilometers wilt rijden.
Is trouwens ook geen MHR ,is een Bidalot...
Er zijn zelfs 70cc cilinders die standaard al 26pk geven!! Zo tekoop nieuw uit de doos!

Gebruikersavatar
royekolen
Berichten: 754
Lid geworden op: 24 dec 2004, 12:14
Locatie: odijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Big bore project beginnen.

#24 Bericht door royekolen » 22 mar 2012, 12:28

of koop een ktm cilinder die zijn er ook in 80/85 cc of 65cc en die zijn echt wel heeeel erg mooi! en daar komt ook genoeg power uit ;)

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Big bore project beginnen.

#25 Bericht door danahi » 22 mar 2012, 13:42

rion schreef:
snel schreef:Wat ik echt niet begrijp is waarom iedereen altijd die dure Malossi MHR koopt als ze toch geen extreemtuning gaan doen..?
Koop toch een goedkopere kit ,en hou geld over voor andere onderdelen.
Ik heb al van alles snel gemaakt (derbi kits 50cc) voor Kreidlers ,en het loopt allemaal hard.
Er zitten heus wel verschillen in ,maar een Doppler ,Bidalot ,Barikit of Metrakit kunnen gewoon net zo snel.
Ik heb pas een Motoforce snel gemaakt ,een chinees mormel van 80 euro.
Die loopt niet zo als een MHR ,maar al wel harder als een Van Veen kitcilinder !

Bij een 80cc kit kan het al snel TE hard.
Zoals bijvoorbeeld het beruchte eitankje uit Grolloo ,dat is gewoon niet normaal meer hoe dat loopt.
Dat wil je echt niet als je veel kilometers wilt rijden.
Is trouwens ook geen MHR ,is een Bidalot...
Er zijn zelfs 70cc cilinders die standaard al 26pk geven!! Zo tekoop nieuw uit de doos!
Dan zijn we wel nieuwsgierig welke dat zijn natuurlijk. Dat zijn vast watergekoelde cilinders met membraan op het carter en lastig pas te maken op een kreidlerblok of niet?

Plaats reactie