Big bore project beginnen.
- 5-bak
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
- Locatie: Kampen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Big bore project beginnen.
Beste kreidlervrienden,
Na iedere keer te hebben gelezen over bigbore kreidlers is het bij mij ook gaan jeuken.
Ik wil graag een extra blok klaar maken, dit moet dat een big bore blok gaan worden.
Vooral omdat ik straks een kreidler op motor kenteken heb en dan wil je toch ook een dikke 120 kunnen rijden.
Mijn plan is om alles zelf te doen ik ben allround metaal man en heb cnc frees en draai banken en ook conventionele machines tot mijn beschikking ook is het lassen van aluminium etc ook geen probleem.
Nu is mijn vraag welke cilinder het meest geschikt is voor een 80 cc project en welke krukassen worden gebruikt.
Ik hoop op een paar goede tips en raad voor het opstarten van mijn project.
Vriendelijke groet
Jelmer
Na iedere keer te hebben gelezen over bigbore kreidlers is het bij mij ook gaan jeuken.
Ik wil graag een extra blok klaar maken, dit moet dat een big bore blok gaan worden.
Vooral omdat ik straks een kreidler op motor kenteken heb en dan wil je toch ook een dikke 120 kunnen rijden.
Mijn plan is om alles zelf te doen ik ben allround metaal man en heb cnc frees en draai banken en ook conventionele machines tot mijn beschikking ook is het lassen van aluminium etc ook geen probleem.
Nu is mijn vraag welke cilinder het meest geschikt is voor een 80 cc project en welke krukassen worden gebruikt.
Ik hoop op een paar goede tips en raad voor het opstarten van mijn project.
Vriendelijke groet
Jelmer
- oz
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 01 dec 2008, 11:43
- Locatie: utrecht
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Big bore project beginnen.
Wat wil je gaan rijden waterkoeler of lucht..........5-bak schreef:Beste kreidlervrienden,
Na iedere keer te hebben gelezen over bigbore kreidlers is het bij mij ook gaan jeuken.
Ik wil graag een extra blok klaar maken, dit moet dat een big bore blok gaan worden.
Vooral omdat ik straks een kreidler op motor kenteken heb en dan wil je toch ook een dikke 120 kunnen rijden.
Mijn plan is om alles zelf te doen ik ben allround metaal man en heb cnc frees en draai banken en ook conventionele machines tot mijn beschikking ook is het lassen van aluminium etc ook geen probleem.
Nu is mijn vraag welke cilinder het meest geschikt is voor een 80 cc project en welke krukassen worden gebruikt.
Ik hoop op een paar goede tips en raad voor het opstarten van mijn project.
Vriendelijke groet
Jelmer
- nozems
- Berichten: 10474
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
- Gegeven waarderingen: 240 keren
- Ontvangen waarderingen: 224 keren
Re: Big bore project beginnen.
Nou Oz bedoeld meer wat je precies wilt, omdat je een vrij gericht antwoord wil....anders zou je kunnen spreken van welke cilinder is het beste te gebruiken op een redelijk snelle bigbore?
Voor een goede 120km/h hoeft het niet een hele extreme cilinder te zijn in ieder geval!
Ik ben benieuwd welke cilinder het gaat worden, en succes met deze uitdaging!
Voor een goede 120km/h hoeft het niet een hele extreme cilinder te zijn in ieder geval!
Ik ben benieuwd welke cilinder het gaat worden, en succes met deze uitdaging!
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Big bore project beginnen.
Echt wel voor 120 km/hnozems schreef:Nou Oz bedoeld meer wat je precies wilt, omdat je een vrij gericht antwoord wil....anders zou je kunnen spreken van welke cilinder is het beste te gebruiken op een redelijk snelle bigbore?
Voor een goede 120km/h hoeft het niet een hele extreme cilinder te zijn in ieder geval!
Ik ben benieuwd welke cilinder het gaat worden, en succes met deze uitdaging!
Enzo
Re: Big bore project beginnen.
hoi pascalnozems schreef:Nou Oz bedoeld meer wat je precies wilt, omdat je een vrij gericht antwoord wil....anders zou je kunnen spreken van welke cilinder is het beste te gebruiken op een redelijk snelle bigbore?
Voor een goede 120km/h hoeft het niet een hele extreme cilinder te zijn in ieder geval!
Ik ben benieuwd welke cilinder het gaat worden, en succes met deze uitdaging!
welke gewone cilinder loopt dan zo maar even 120 km,ik ben erg benieuwd
grt
dirk
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Big bore project beginnen.
Even rondneuzen op marktplaats, neem gewoon z'n 50 mm boring.
De cilinders van Malossi worden hier veel gebruikt, MHR (scootercilinders volgens mij) en ook voor een AM6 (voor de schakelbrommers).
Neem je die icm met een standaard krukas (standaard slag!) dan heb je 77 CC dacht ik.
Daar rijden meerdere personen mee.
Wil je eens kijken hoe het één en ander in elkaar zit moet je maar een keer langs komen, je weet waar ik woon
De cilinders van Malossi worden hier veel gebruikt, MHR (scootercilinders volgens mij) en ook voor een AM6 (voor de schakelbrommers).
Neem je die icm met een standaard krukas (standaard slag!) dan heb je 77 CC dacht ik.
Daar rijden meerdere personen mee.
Wil je eens kijken hoe het één en ander in elkaar zit moet je maar een keer langs komen, je weet waar ik woon
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Big bore project beginnen.
Wat Pascal bedoeld is dat 120 KmH ook haalbaar is met een 60 cc(iets extremer getimed) plat op de tank of een bigbore met rustige timingen....
Wil je 120 rechtop met een beetje wind dan zal je (afhankelijk van je postuur) wel met iets extremers moeten komen.....
Wil je 120 rechtop met een beetje wind dan zal je (afhankelijk van je postuur) wel met iets extremers moeten komen.....
- Niekjuh
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
- Locatie: Enschede
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Big bore project beginnen.
Ik denk dat Jelmer ook opzoek iets naar iets extremers en iets wil hebben waarbij hij hem even vlot naar de 120 kan trekken zonder dat dat al te lang duurt.
Daarnaast een stukje betrouwbaard en koppel niet te vergeten. Er zijn wel 60 cctjes die dat kunnen maar ik denk dat de levensduur daarvan ook korter is dan een rustigere bigbore.
Daarnaast een stukje betrouwbaard en koppel niet te vergeten. Er zijn wel 60 cctjes die dat kunnen maar ik denk dat de levensduur daarvan ook korter is dan een rustigere bigbore.
- veldmuis
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
- Locatie: Where I lay my hat
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Big bore project beginnen.
Klopt Niek. Maar zoals gezegd, postuur en gewicht speelt ook mee. Kijk maar eens naar de 60 cc van Huib..... Die trekt dat gekke ding ook naar de ca 130.... Maar hij weegt niet veel en is niet bijzonder breed en dat scheelt in top en acceleratie....
Mijn snelle 60 cc topte ik rond de 115 plat op de tank. Ik weeg ca 96 kg en ben 1,89 lang.......
Mijn snelle 60 cc topte ik rond de 115 plat op de tank. Ik weeg ca 96 kg en ben 1,89 lang.......
- 5-bak
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
- Locatie: Kampen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Big bore project beginnen.
Ik heb veel gezien met de malossi 50 mm boring cilinders en dat staat mij ook wel erg aan.
wat is eigenlijk de hoogte van deze cilinders?
Niek ik kom graag een keertje langs voor wat text en uitleg
wat is eigenlijk de hoogte van deze cilinders?
Niek ik kom graag een keertje langs voor wat text en uitleg
- 5-bak
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
- Locatie: Kampen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Big bore project beginnen.
ik heb hier nog een mooi sprint frame dus het is wel leuk als ik dat blokje ook daar een keer onder kan hangen om een keer op genemuiden mee te rijden. dus het mag opzich wel een snel setje worden
- Rommats
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
- Locatie: Obdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Big bore project beginnen.
Ik rij met 80cc gewoon met een 6 plaats natte met dubbel diafragma en top lagertje(de jager) schuinevertanding en dat gaat tot op heden prima en ik denk een redelijk goedkope oplossing .Buitenkorf versterkt met een ring eromheen.Ik rij met gewone platen ,niet eens versterkte
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: Big bore project beginnen.
Rechtvertand 6 plaats natte koppeling 18:71 (KVV maat 3,94) speciale koppelingsplaten 22pk achterwiel en 12,8Nm bij ongeveer 12000 toeren...
- 5-bak
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
- Locatie: Kampen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Big bore project beginnen.
Mooie berichten.
ik heb gekozen om een mhr bigbore te gaan gebruiken voor een minarelli blok.
nu is mijn vraag en wie kan me helpen hoe ik dit met mijn krukas moet doen..
wat voor krukas ik moet gaan gebruiken en waar ik deze kan aanschaffen.
groet
jelmer
ik heb gekozen om een mhr bigbore te gaan gebruiken voor een minarelli blok.
nu is mijn vraag en wie kan me helpen hoe ik dit met mijn krukas moet doen..
wat voor krukas ik moet gaan gebruiken en waar ik deze kan aanschaffen.
groet
jelmer
- Rommats
- Berichten: 1975
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 00:16
- Locatie: Obdam
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Big bore project beginnen.
Bij mij zit er een malossie drijfstang/big-end in gemaakt bij de Jager en deze houd het prima.Het big end gedeelte is wat breder als een standaard big end dus worden de krachten wat beter verdeeld .
12mm pen dus dat is prima voor een malossie zuiger 50mm.
12mm pen dus dat is prima voor een malossie zuiger 50mm.
- 5-bak
- Berichten: 442
- Lid geworden op: 29 mar 2009, 21:18
- Locatie: Kampen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Big bore project beginnen.
Rommats schreef:Bij mij zit er een malossie drijfstang/big-end in gemaakt bij de Jager en deze houd het prima.Het big end gedeelte is wat breder als een standaard big end dus worden de krachten wat beter verdeeld .
12mm pen dus dat is prima voor een malossie zuiger 50mm.
maar nu is je slag toch niet langer? alleen je drijfstang lente of is de slag gelijk?
groet
-
- Berichten: 1968
- Lid geworden op: 06 nov 2005, 21:26
- Locatie: omg.Assen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Big bore project beginnen.
Wat ik echt niet begrijp is waarom iedereen altijd die dure Malossi MHR koopt als ze toch geen extreemtuning gaan doen..?
Koop toch een goedkopere kit ,en hou geld over voor andere onderdelen.
Ik heb al van alles snel gemaakt (derbi kits 50cc) voor Kreidlers ,en het loopt allemaal hard.
Er zitten heus wel verschillen in ,maar een Doppler ,Bidalot ,Barikit of Metrakit kunnen gewoon net zo snel.
Ik heb pas een Motoforce snel gemaakt ,een chinees mormel van 80 euro.
Die loopt niet zo als een MHR ,maar al wel harder als een Van Veen kitcilinder !
Bij een 80cc kit kan het al snel TE hard.
Zoals bijvoorbeeld het beruchte eitankje uit Grolloo ,dat is gewoon niet normaal meer hoe dat loopt.
Dat wil je echt niet als je veel kilometers wilt rijden.
Is trouwens ook geen MHR ,is een Bidalot...
Koop toch een goedkopere kit ,en hou geld over voor andere onderdelen.
Ik heb al van alles snel gemaakt (derbi kits 50cc) voor Kreidlers ,en het loopt allemaal hard.
Er zitten heus wel verschillen in ,maar een Doppler ,Bidalot ,Barikit of Metrakit kunnen gewoon net zo snel.
Ik heb pas een Motoforce snel gemaakt ,een chinees mormel van 80 euro.
Die loopt niet zo als een MHR ,maar al wel harder als een Van Veen kitcilinder !
Bij een 80cc kit kan het al snel TE hard.
Zoals bijvoorbeeld het beruchte eitankje uit Grolloo ,dat is gewoon niet normaal meer hoe dat loopt.
Dat wil je echt niet als je veel kilometers wilt rijden.
Is trouwens ook geen MHR ,is een Bidalot...
-
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 02 jul 2004, 22:32
- Locatie: LIESHOUT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: Big bore project beginnen.
Er zijn zelfs 70cc cilinders die standaard al 26pk geven!! Zo tekoop nieuw uit de doos!snel schreef:Wat ik echt niet begrijp is waarom iedereen altijd die dure Malossi MHR koopt als ze toch geen extreemtuning gaan doen..?
Koop toch een goedkopere kit ,en hou geld over voor andere onderdelen.
Ik heb al van alles snel gemaakt (derbi kits 50cc) voor Kreidlers ,en het loopt allemaal hard.
Er zitten heus wel verschillen in ,maar een Doppler ,Bidalot ,Barikit of Metrakit kunnen gewoon net zo snel.
Ik heb pas een Motoforce snel gemaakt ,een chinees mormel van 80 euro.
Die loopt niet zo als een MHR ,maar al wel harder als een Van Veen kitcilinder !
Bij een 80cc kit kan het al snel TE hard.
Zoals bijvoorbeeld het beruchte eitankje uit Grolloo ,dat is gewoon niet normaal meer hoe dat loopt.
Dat wil je echt niet als je veel kilometers wilt rijden.
Is trouwens ook geen MHR ,is een Bidalot...
- danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Big bore project beginnen.
Dan zijn we wel nieuwsgierig welke dat zijn natuurlijk. Dat zijn vast watergekoelde cilinders met membraan op het carter en lastig pas te maken op een kreidlerblok of niet?rion schreef:Er zijn zelfs 70cc cilinders die standaard al 26pk geven!! Zo tekoop nieuw uit de doos!snel schreef:Wat ik echt niet begrijp is waarom iedereen altijd die dure Malossi MHR koopt als ze toch geen extreemtuning gaan doen..?
Koop toch een goedkopere kit ,en hou geld over voor andere onderdelen.
Ik heb al van alles snel gemaakt (derbi kits 50cc) voor Kreidlers ,en het loopt allemaal hard.
Er zitten heus wel verschillen in ,maar een Doppler ,Bidalot ,Barikit of Metrakit kunnen gewoon net zo snel.
Ik heb pas een Motoforce snel gemaakt ,een chinees mormel van 80 euro.
Die loopt niet zo als een MHR ,maar al wel harder als een Van Veen kitcilinder !
Bij een 80cc kit kan het al snel TE hard.
Zoals bijvoorbeeld het beruchte eitankje uit Grolloo ,dat is gewoon niet normaal meer hoe dat loopt.
Dat wil je echt niet als je veel kilometers wilt rijden.
Is trouwens ook geen MHR ,is een Bidalot...