de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
veldmuis
Berichten: 1520
Lid geworden op: 04 aug 2008, 02:10
Locatie: Where I lay my hat
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#76 Bericht door veldmuis » 22 apr 2012, 01:12

Als je die aan de grond hebt liggen ga je al aardig mans door de bocht hoor.....

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#77 Bericht door Mach4 » 22 apr 2012, 01:15

veldmuis schreef:Als je die aan de grond hebt liggen ga je al aardig mans door de bocht hoor.....
Valt wel mee hoor,de vorige eigenaar van de pijp had er ook last van,mijn andere RS met Homoet 4P heeft
er geen last van,maar die zit er ook veel strakker onder. :D

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 780 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#78 Bericht door Eifelyeti » 22 apr 2012, 10:55

setup was een
48mm zuiger
23er Baan Bijing cab
Rion Membraan
ori slag


Witte lijn = rion sp 80

Blauwe lijn = rion sp 60

Rode lijn = homoet ,nieuwe pijp [ dick baan ]
Bijlagen
Sent.jpg
Sent.jpg (73.43 KiB) 10447 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 22 apr 2012, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#79 Bericht door Gijs » 22 apr 2012, 12:18

Mooie curve, vooral bij de 11 pk loopt ie ff lekker weg

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60431
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2290 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#80 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 apr 2012, 12:30

Gijs schreef:Mooie curve, vooral bij de 11 pk loopt ie ff lekker weg
Zeker weten Gijs. Jammer dat de oude 6P er nu niet bij staat.

Enzo

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#81 Bericht door Mach4 » 22 apr 2012, 13:57

Zegt mij niet veel,dat de pijp het met deze set up het goed doet,wil nog niet zeggen dat de pijp
het op een andere set up net zo goed doet,en de Rion,s hebben meer vermogen onderin en in het midden,
wat toch wel zo prettig is.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#82 Bericht door dijk » 22 apr 2012, 15:05

Mach4 schreef:Zegt mij niet veel,dat de pijp het met deze set up het goed doet,wil nog niet zeggen dat de pijp
het op een andere set up net zo goed doet,en de Rion,s hebben meer vermogen onderin en in het midden,
wat toch wel zo prettig is.

het gaat het over een 48mm,dus ruim 70cc is even wat anders dan een 50 of 60cc waar je mee rijdt :!:

dit levert heel wat meer pk,s en koppel met de 48mm,dan is het niet erg dat je wat liggen onderin :!:

maar deze pijp is special gemaakt voor zuigergestuurd 60cc. dat hij het op een 48 mm met membraan ook prima doet is mooi meegenomen :!:

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#83 Bericht door Mach4 » 22 apr 2012, 15:15

Tja om het maximale uit iemands set up te kunnen halen zal het toch uitproberen blijven,
het mooiste zou zijn om dan verschillende pijpen te kunnen proberen,om nou ff meer als
200 eurie neer te leggen en de pijp bevalt niet,dan word het een dure grap.
Ik ben zeer tevreden over het vermogen van mijn Rion SP-60,dus hou het voorlopig maar daar bij,
die koste ook al zat.
Op mijn andere RS zit nu nog een 4P en die doet het redelijk met de standaard cilinder die er nu nog op
zit,maar is niet veel beter als de standaard RS pijp die er onder zat,er komt binnenkort een 50cc 6 poorter
op en een Rion SP-50,als dat niet bevalt kijken we eens verder wat een goed alternatief zou zijn.

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#84 Bericht door adrieh » 22 apr 2012, 22:37

Ik rij met de oude 4p mechanisch gedempt op mijn door cnc getuned 50cc setje. Ik zou eigenlijk nog wel willen experimenteren met andere pijpen ( rion pijp of de nieuwe 4p) want vanaf 7000 rpm trekt hij al lekker , maar vanaf 9000 rpm komt het vermogen er vrij bruut in. Het lijkt wel een ouderwetse turbo motor, niet dat ik dat nou storend vind, maar nog ietsie pietsie meer vermogen onderin zou wel leuker zijn. Ben voor de rest super tevreden hoor met deze set, ik ben vanochtend de RS en me zelf nog wezen luchten en ik krijg de grijs nog steeds niet van mijn gezicht :lol: :lol: :D :D .
Hopelijk lees ik hier binnen kort wat testwerk van nieuwe homoet/baan uitlaat, want zoals Paul (Mach) al schreef is het een dure liefhebberij om een zomaar een aantal pijpen aan te schaffen.

Mvg Adrie.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 637 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#85 Bericht door KJ » 22 apr 2012, 22:43

adrieh schreef:Ik rij met de oude 4p mechanisch gedempt op mijn door cnc getuned 50cc setje. Ik zou eigenlijk nog wel willen experimenteren met andere pijpen ( rion pijp of de nieuwe 4p) want vanaf 7000 rpm trekt hij al lekker , maar vanaf 9000 rpm komt het vermogen er vrij bruut in. Het lijkt wel een ouderwetse turbo motor, niet dat ik dat nou storend vind, maar nog ietsie pietsie meer vermogen onderin zou wel leuker zijn. Ben voor de rest super tevreden hoor met deze set, ik ben vanochtend de RS en me zelf nog wezen luchten en ik krijg de grijs nog steeds niet van mijn gezicht :lol: :lol: :D :D .
Hopelijk lees ik hier binnen kort wat testwerk van nieuwe homoet/baan uitlaat, want zoals Paul (Mach) al schreef is het een dure liefhebberij om een zomaar een aantal pijpen aan te schaffen.

Mvg Adrie.
zet die oude 4P maar eens een boutgaatje (of iets meer) naar voren..... :mrgreen:

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#86 Bericht door adrieh » 22 apr 2012, 22:53

Hallo KJ

Hij staat al zover mogelijk naar voren, ongeveer een centimeter of 5 / 6 . De conus komt nu net niet tegen de voetsteun , dus verder
lukt niet zo makkelijk.
Ik heb zoals je weet ook de 60cc 4p en ik zit er over te denken om die er ook eens op te zetten, of is dit al geprobeerd en wordt dat helemaal niks :?:

Mvg Adrie.

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#87 Bericht door Gijs » 22 apr 2012, 23:13

Wat ik leuk zou vinden is een test op een op standaard SB! Met een 20 mm. Grafiekje erbij, meten is weten.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#88 Bericht door kreidler844 » 23 apr 2012, 08:20

KJ schreef:
adrieh schreef:Ik rij met de oude 4p mechanisch gedempt op mijn door cnc getuned 50cc setje. Ik zou eigenlijk nog wel willen experimenteren met andere pijpen ( rion pijp of de nieuwe 4p) want vanaf 7000 rpm trekt hij al lekker , maar vanaf 9000 rpm komt het vermogen er vrij bruut in. Het lijkt wel een ouderwetse turbo motor, niet dat ik dat nou storend vind, maar nog ietsie pietsie meer vermogen onderin zou wel leuker zijn. Ben voor de rest super tevreden hoor met deze set, ik ben vanochtend de RS en me zelf nog wezen luchten en ik krijg de grijs nog steeds niet van mijn gezicht :lol: :lol: :D :D .
Hopelijk lees ik hier binnen kort wat testwerk van nieuwe homoet/baan uitlaat, want zoals Paul (Mach) al schreef is het een dure liefhebberij om een zomaar een aantal pijpen aan te schaffen.

Mvg Adrie.
zet die oude 4P maar eens een boutgaatje (of iets meer) naar voren..... :mrgreen:
Verkeerde kant op KJ

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#89 Bericht door michael67 » 23 apr 2012, 10:02

Zodra ik tijd heb ga ik naar dick om de uitlaat te testen.
Dit op een licht getunede 60cc parmakit geforceerd(180 gr uitlaattiming)
Testgegevens van de verlengde 4p (nu gemonteerd) heb ik al.
Bevalt de uitlaat,dan neem ik hem gelijk mee,dan probeer ik dezelfde avond een testrun
op de bank met de nieuwe uitlaat.
Dan zijn er weer wat gegevens

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#90 Bericht door nozems » 23 apr 2012, 10:43

Zo dat is een dik mooie score voor de nieuwe 4p, ook een breed inzetbaar pijpje dus :clap

Gijs expansie uitlaten werken minder bij lage timingen, heeft iets met een puls te maken...een standaard RS cilinder heeft ca 172gr uitlaattiming, een expansie doet het pas leuk rond de 190gr uitlaattiming, dus je bent met een goede standaard uitlaat veel beter af, die ervaring heb ik wel tenminste.

Maar die nieuwe 4p doet het echt goed :D

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#91 Bericht door Gijs » 23 apr 2012, 12:49

Ik heb andere voorbeelden gezien.
Rs van Eulie
Rs van plumber

gingen als een kanon met de homoet 6 p

onderin wat minder.

Mijn RS loopt met een standaard RS pijp minder dan met een oude 50 cc 4p.
Met die imi van baan loopt ie ook beter.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#92 Bericht door kreidler844 » 23 apr 2012, 13:11

nozems schreef:Zo dat is een dik mooie score voor de nieuwe 4p, ook een breed inzetbaar pijpje dus :clap

Gijs expansie uitlaten werken minder bij lage timingen, heeft iets met een puls te maken...een standaard RS cilinder heeft ca 172gr uitlaattiming, een expansie doet het pas leuk rond de 190gr uitlaattiming, dus je bent met een goede standaard uitlaat veel beter af, die ervaring heb ik wel tenminste.

Maar die nieuwe 4p doet het echt goed :D
Een expansieuitlaat doet het altijd beter op een 2-takt, als de maten maar bij je cilinder passen.
Ook een standaard uitlaat heeft een redelijk tot goeie expansie werking en is dus eigenlijk een expansieuitlaat.

Wietse

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#93 Bericht door nozems » 23 apr 2012, 15:04

Niet altijd, het is ook een persoonlijk gegeven, op mijn rustige setjes heeft geen enkele expansie uitlaat hetgeen gegeven ik ervan verlangde en was het vermogen altijd piekeriger dan met de standaard uitlaat, zelfs bij setjes met meer cc's had ik dat, en het topvermogen was nauwelijks beters en soms zelfs slechter te noemen..... een expansie begint pas echt te werken rond de 190gr uitlaattiming das een algemeen gegeven.

De standaard pijp heeft een 'steile' achter conus, die rekt de puls flink uit, wordt ook zwakker, maar daardoor wel een gespreider en breder vermogen....maar misschien heb ik ook wel een hele goede standaard uitlaat?

Maar het gaat over de nieuwe 4p en ik moet zeggen dat ik er wel van onder de indruk ben, zeker als ik die mooie grafiek van LVS zie :D en dan ook nog zo mooi van vorm 8)

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9314
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 780 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#94 Bericht door Eifelyeti » 23 apr 2012, 17:45

nur ein Aufmass-Auspuff ist genau der richtige Auspuff

jeder andere Auspuff ist ein Kompromiss......

:wink:

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19184
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 497 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#95 Bericht door dijk » 23 apr 2012, 18:33

nozems schreef:Niet altijd, het is ook een persoonlijk gegeven, op mijn rustige setjes heeft geen enkele expansie uitlaat hetgeen gegeven ik ervan verlangde en was het vermogen altijd piekeriger dan met de standaard uitlaat, zelfs bij setjes met meer cc's had ik dat, en het topvermogen was nauwelijks beters en soms zelfs slechter te noemen..... een expansie begint pas echt te werken rond de 190gr uitlaattiming das een algemeen gegeven.

De standaard pijp heeft een 'steile' achter conus, die rekt de puls flink uit, wordt ook zwakker, maar daardoor wel een gespreider en breder vermogen....maar misschien heb ik ook wel een hele goede standaard uitlaat?

Maar het gaat over de nieuwe 4p en ik moet zeggen dat ik er wel van onder de indruk ben, zeker als ik die mooie grafiek van LVS zie :D en dan ook nog zo mooi van vorm 8)
deze pijp zal het op jouw 70cc ook prima doen pascal.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#96 Bericht door nozems » 23 apr 2012, 18:49

Nou ik betwijfel dat, ik heb namelijk de versie die hier model voor heeft gestaan, met een nog iets kortere bocht dan die van Jilles...en ik heb er mee gereden, hij is wel iets sterker dan de 6p waar ik nu mee rijdt (en ook een heel stuk stiller) maar ik mis teveel toeren, dus dat rijmt niet helemaal.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#97 Bericht door kreidler844 » 23 apr 2012, 20:15

nozems schreef:Nou ik betwijfel dat, ik heb namelijk de versie die hier model voor heeft gestaan, met een nog iets kortere bocht dan die van Jilles...en ik heb er mee gereden, hij is wel iets sterker dan de 6p waar ik nu mee rijdt (en ook een heel stuk stiller) maar ik mis teveel toeren, dus dat rijmt niet helemaal.
Ik geloof dat je mijn opmerking nog niet helemaal snapt Pascal, zou je een 6P zo'n 10 cm langer maken dan werkt hij perfekt op zo'n 168 graden uitlaattiming. :wink: beter dan een standaard pijp, wel de bocht verkleinen.
Dit zijn geen berekende waarden maar benaderen de werkelijkheid behoorlijk.

Wietse

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#98 Bericht door nozems » 23 apr 2012, 21:41

Ik snap je wel, maar een standaard uitlaat werkt ook als een soort van expansie, echter zit er een vlak schot, die de puls zwakker maar wel langer maakt en je dus een heel ander karakter zal geven als een expansie uitlaat zoals de homoet 6p, gemodificeerd of niet.... en ik ben inmiddels wel sceptischer geworden, op papier kunnen dingen perfect werken, maar ik heb liever de praktijk onder ogen, vaak valt het dan ineens behoorlijk tegen.

Maar vond het wel jammer dat deze nieuwe 4p het bij mij niet brengt, want ik vind hem er gewoon super gelikt uitzien.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#99 Bericht door kreidler844 » 23 apr 2012, 21:46

nozems schreef:Ik snap je wel, maar een standaard uitlaat werkt ook als een soort van expansie, echter zit er een vlak schot, die de puls zwakker maar wel langer maakt en je dus een heel ander karakter zal geven als een expansie uitlaat zoals de homoet 6p, gemodificeerd of niet.... en ik ben inmiddels wel sceptischer geworden, op papier kunnen dingen perfect werken, maar ik heb liever de praktijk onder ogen, vaak valt het dan ineens behoorlijk tegen.

Maar vond het wel jammer dat deze nieuwe 4p het bij mij niet brengt, want ik vind hem er gewoon super gelikt uitzien.
Daar kan ik me wel in vinden alleen zal je puls door een recht schotje niet zwakker maar waarschijnlijk sterker zijn omdat hij recht terugkaatst en niet via een bepaalde hoek.
Het karakter kan met een originele pijp erg goed bevallen.

Wietse

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: de nieuwe homoet/baan uitlaat 60cc zuigergestuurd.

#100 Bericht door nozems » 23 apr 2012, 21:50

Dat is wat ik bedoelde, een uitlaat maakt alles bij zo,n 2tact.

Plaats reactie