Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#26 Bericht door Caspar » 06 aug 2012, 18:58

65cc zuigergestuurd zal ook flink gaan terugspugen in het luchtfilter , ik ben benieuwd of dat K&N filter dan niet dichtslaat....

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#27 Bericht door HVG86cc » 07 aug 2012, 19:52

Caspar schreef:65cc zuigergestuurd zal ook flink gaan terugspugen in het luchtfilter , ik ben benieuwd of dat K&N filter dan niet dichtslaat....

Hallo,
Ik heb een K&N filter 28mm en 86cc is volgas duidelijk aan wezig.
Mijn gedachte is het zelfde idee als een expanci demper?
Monteren tussen carburateur en luchtfilter.
Met uiteraat een grotere doorlaat.
Dit is gewoon een simpele oplossing en zal zeker werken.
Mvg Henk. :clap

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#28 Bericht door pax00l » 10 aug 2012, 15:57

Als een luchtfilter geen aantrekgeluid van lucht maak,dan moet je maar denken dat je ook niet van ze plaats kom, :shock: dan heb ik een goede optie doe dan de aantrekflens maar dicht met een kurk,dan hoor je niets en je kom niet van ze plaats,[een 2tact schreeuwt om lucht] wel oppassen lucht ga niet om een hoekje, :o

GR LOUIS

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#29 Bericht door HVG86cc » 12 aug 2012, 19:48

pax00l schreef:Als een luchtfilter geen aantrekgeluid van lucht maak,dan moet je maar denken dat je ook niet van ze plaats kom, :shock: dan heb ik een goede optie doe dan de aantrekflens maar dicht met een kurk,dan hoor je niets en je kom niet van ze plaats,[een 2tact schreeuwt om lucht] wel oppassen lucht ga niet om een hoekje, :o

GR LOUIS

Hallo Louis,
Oor pluggen? :wink:
Mvg Henk.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#30 Bericht door pax00l » 14 aug 2012, 13:39

Ja oor pluggen ja ja maar als je een expansie uitlaad heb dan heb je al oorpluggen nodig bij sommigen,ik heb maar een dun gaasje er voor en dat is al
Bijlagen
de waterkoeling.JPG
de waterkoeling.JPG (52.33 KiB) 18825 keer bekeken

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#31 Bericht door HVG86cc » 16 aug 2012, 18:18

pax00l schreef:Ja oor pluggen ja ja maar als je een expansie uitlaad heb dan heb je al oorpluggen nodig bij sommigen,ik heb maar een dun gaasje er voor en dat is al

Hallo Pax001,
Jij hebt een aardige fabriek onder de tank zitten. :P
Mvg Henk.

Gebruikersavatar
pax00l
Berichten: 951
Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
Locatie: ROTTERDAM
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#32 Bericht door pax00l » 19 aug 2012, 21:27

Ach ja niets meer als een ander,het is 80cc waterkoeling een elec pompje met een radiator dus zoveel is dat niet ja als het minder kon dan was ik van de partij.

GR LOUIS

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#33 Bericht door HVG86cc » 02 sep 2012, 18:55

pax00l schreef:Ach ja niets meer als een ander,het is 80cc waterkoeling een elec pompje met een radiator dus zoveel is dat niet ja als het minder kon dan was ik van de partij.

GR LOUIS
Hallo Louis,
Was ook maar een grapje,het ziet er mooi uit.
Groet Henk. :thumbleft

Gebruikersavatar
oudeliefde
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2013, 23:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#34 Bericht door oudeliefde » 08 apr 2013, 01:39

Even een late reactie, omdat ik denk dat iemand hier nog iets aan kan hebben..

Vroegah reed ik met een 70 cc en de DellOrto 28mm carburateur (die met kantbare vlotterbak). Daarbij was het ook lastig om goed aan te sluiten op luchtfilter / een redelijk stille aanzuiging te maken (moest natuurlijk niet teveel opvallen :wink: )

De volgende oplossing was bij mij een groot succes:
- De flens op het frame heb ik eruit geboord en een grotere buis (40 mm rond met een 90 graden bocht) in het frame gelast.
- de aanzuiging van de carburateur sloot ik met een radiatorslang van een auto aan op deze buis in het frame
->(kijk hiervoor op de autosloop, ze liggen er in veel vormen en maten, er is altijd wel iets bij waar je iets mee kan)
- De lucht aanzuiggaten onder het zadel had ik vergroot naar 25 mm.

Om de lucht te filteren maakte ik een uitgeknipt stuk zeef over de gaten onder het zadel met daar overheen een Scotch Brite schuurdoekje. Dit is natuurlijk geen 'officieel' filter maar het filterde wel degelijk; Af en toe spoelde ik dit 'filter' uit en dan was duidelijk te zien dat er behoorlijk wat vuil is was opgenomen.

Resultaat: mijn bakkie liep 90 tot 95 en de aanzuiging was totaal niet te horen!

Mocht het me lukken om weer een leuke Kreidler te vinden (ik ben aan het zoeken) dan ga ik zeker weer een dergelijke oplossing maken, want ik hou wel van een snelle bak, maar wel graag zo stil mogelijk.

Als je meer details wil weten wil ik er nog wel een tekeningetje van maken.. ik hoor het wel.

Groetjes,

Hennie.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#35 Bericht door jamojamo » 08 apr 2013, 09:49

oudeliefde schreef:Even een late reactie, omdat ik denk dat iemand hier nog iets aan kan hebben..

Vroegah reed ik met een 70 cc en de DellOrto 28mm carburateur (die met kantbare vlotterbak). Daarbij was het ook lastig om goed aan te sluiten op luchtfilter / een redelijk stille aanzuiging te maken (moest natuurlijk niet teveel opvallen :wink: )

De volgende oplossing was bij mij een groot succes:
- De flens op het frame heb ik eruit geboord en een grotere buis (40 mm rond met een 90 graden bocht) in het frame gelast.
- de aanzuiging van de carburateur sloot ik met een radiatorslang van een auto aan op deze buis in het frame
->(kijk hiervoor op de autosloop, ze liggen er in veel vormen en maten, er is altijd wel iets bij waar je iets mee kan)
- De lucht aanzuiggaten onder het zadel had ik vergroot naar 25 mm.
Om de lucht te filteren maakte ik een uitgeknipt stuk zeef over de gaten onder het zadel met daar overheen een Scotch Brite schuurdoekje. Dit is natuurlijk geen 'officieel' filter maar het filterde wel degelijk; Af en toe spoelde ik dit 'filter' uit en dan was duidelijk te zien dat er behoorlijk wat vuil is was opgenomen.Resultaat: mijn bakkie liep 90 tot 95 en de aanzuiging was totaal niet te horen!
Mocht het me lukken om weer een leuke Kreidler te vinden (ik ben aan het zoeken) dan ga ik zeker weer een dergelijke oplossing maken, want ik hou wel van een snelle bak, maar wel graag zo stil mogelijk.
Als je meer details wil weten wil ik er nog wel een tekeningetje van maken.. ik hoor het wel.
Groetjes,
Hennie.
Hallo Hennie,
Een tekening is altijd welkom al begrijp ik het idee wel. Je blijft het frame als luchtfilterhuis gebruiken wat superslim is. Zo zou je zelfs kunnen bedenken om de opening onder de buddy zo groot te maken dat je er een autofilter in kunt plaatsen van een Eend o.i.d.

Mvg,
Eric

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#36 Bericht door nozems » 08 apr 2013, 10:52

Ook mijn idee, maar achterop het frame zit ook nog een klein gaatje, en als je filter van je frame wilt maken zul je dat ook aan moeten pakken.

Wel een mooi en goed idee, behoudens dat je je frame moet molesteren :oops:

Ik weet dat RuudRVS dat ook gedaan had met zijn 96cc bigbore, die had naast het bestaande gat er een pijpje bijgeplaatst van ik meen 30MM.
Maar volgens mij ga je wel wat horen van het inlaatgeluid. de retour pulsen worden dan weliswaar gedempt in het frame in plaats van in de kleine koker, maar als ik alleen al de frametules verwijder maakt ie merkbaar een zwaarder aangeluid, wat je vooral goed hoort in je helm en best irritant kan zijn op lange stukken.
Dus eigenlijk als je dan grotere frame tules maakt ben je er ook?

Gebruikersavatar
oudeliefde
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 feb 2013, 23:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#37 Bericht door oudeliefde » 08 apr 2013, 21:38

nozems schreef:... achterop het frame zit ook nog een klein gaatje, en als je filter van je frame wilt maken zul je dat ook aan moeten pakken
..
Dus eigenlijk als je dan grotere frame tules maakt ben je er ook?
Het gaatje achteraan heb ik toen gewoon dichtgekit (had er even niet meer aan gedacht)

Alleen grotere frame tule werkt ook wel, alleen op een bepaald punt wordt het merkbaar dat er in het frame een licht vacuum ontstaat omdat de toestroom verhoudingsgewijs klein is.

Ik heb er inderdaad ook weleens aan gedacht om een gat in het frame te maken om daarin een luchtfilter te plaatsen (bijvoorbeeld achter de accubak). Ik ben alleen bang dat de mechanische sterkte van het frame hier toch onder zou lijden.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#38 Bericht door nozems » 09 apr 2013, 16:22

Ook dat is niet eens zo'n gek idee eigenlijk. Ik denk dat je er dan wel een verstevigingsrand erin moet maken en dat het dan nog best wel zal gaan. Eigenlijk zou het mooi zijn dit te berekenen en eventueel te meten opdat er mogelijk een vacuüm ontstaat.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#39 Bericht door Eifelyeti » 21 aug 2013, 21:25

Sorry, is te veel dat ik het niet op nederlands kan schrijven :(

Hallo,



Habe mir Berichte von Lösungen mit Bildern angesehen und mit Leuten (u.a Emilio, Dick Baan) und deren Erfahrungen gesprochen. Davon sind einige entweder schon taub, merken einfach nichts mehr oder sind schmerzfrei... andere wiederum sind auch an diesem Thema dran....

Nach einigen Feierabenden habe ich die Lösung vielleicht gefunden......

Normalerweise fahre ich ja mit solch einem Filter und 2 Luftdüsen aus dem Rahmen:

Afbeelding

Bei drei Luftdüsen wird das Ansauggeräusch so laut , als wenn ich offen fahren würde. Geht also nicht....

Dann wollte ich einere voluminösere Vorkammer bauen, ist aber sehr schwer zu machen und paßt aber nicht so gut.

Afbeelding

Nun hatte ich noch ein altes Gehäuse und habe dort 2 Schläuche, a 3/4tel Zoll Durchmesser eingesteckt.... habe Spiralschläuche genommen, da sie nicht so schnell knicken....

Afbeelding

Afbeelding

Der obere ist etwa nur 3cm ins Gehäuse gesteckt, der andere schlauch etwa 6cm. Der obere würde sonst das Ansaugloch vom Rahmen versperren und das wollte ich natürlich auch weiter nutzen.

Afbeelding

Das Dritte Loch habe ich mit einer Düse versehen. Es ist zu wenig Platz um 3 oder 4 Schläuche zu verwenden. Man könnte höchstens probieren einen 1/2 Zoll Schlauch zu brauchen.

Afbeelding

Zu Testzwecken hatte ich mir mal einen konischen Stopfen mit Silikon gefertigt.

Afbeelding

Damit kann man die Düsen zum Testen dann wahlweise verschließen und wieder öffnen.

Afbeelding

Ein Schlauch wird über den Bremszughalter gelegt und der andere kommt unter dem Halter durch.

Afbeelding
Afbeelding

Dann werden die Schläuche nach unten gebunden und mit einem Kabelbinder am unteren Halter fixiert.

Afbeelding

Dann habe ich eine Probefahrt gemacht. Schläuche getestet, gekürzt und wieder getestet, bis es wieder lauter wurde.
Dann Schlauch ausgewechselt und etwas länger genommen, so dass dann die für mich beste Lösung gefunden wurde.

Dann die auf Länge fertigen Schläuche mit schwarzem Isolierband umwickelt, damit sie nicht seitlich hinter dem Seitenblech auffallen und bin so nun zufieden. Erstmal....wie ich mich kenne...

Afbeelding
Afbeelding

Wenn man sich die Mühe machen sollte und hinter das Blech schaut

Afbeelding

Endresultat hinter dem Motorblech

Afbeelding

Das Öl auf dem Auspuff kommt vom Vergaserüberlauf.... diese Aufgabe mache ich das nächste mal....

Klappt gut, ist einiges leiser und ich höre nun auch meinen SP60 wieder !!!
2 neue Vorkammern habe ich schon bestellt....

Länge , Anzahl und Dicke der Schläuche variiert natürlich nach Leistung, Hubraum und dem Vergaserdurchmesser.
Ich verwende hier einen getunten 60ccm und einen 26er Mikuni.....



groetjes uit de eifel,

Eifelyeti

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#40 Bericht door Eifelyeti » 15 jan 2014, 16:32

heft iemand nieuws of nieuwe ervaringen ermee?

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#41 Bericht door lazy rider » 15 jan 2014, 18:26

Ik doe meestal een twin-air of ander power filter op de carburateur monteren , en schuif daar de originele filter koker overheen .
En sluit deze gewoon aan op het frame , en een paar extra gaten in de achter kant boren en je hebt een perfect lucht filter zonder al te veel herrie :D

Johan

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#42 Bericht door Caspar » 15 jan 2014, 21:03

Boor zelf de gaten met tules liever aan de frame zijde.
Ik heb gemerkt dat dit beter dempt. Misschien ook omdat ze haaks op de flow richting staan ??
Daarbij zuig je niet het opgegooide vuil van het achterwiel op.
2 extra gaten maakt dit amper meer geluid , 3 is al duidelijker hoorbaar.

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#43 Bericht door Eifelyeti » 16 jan 2014, 13:38

Caspar schreef:Boor zelf de gaten met tules liever aan de frame zijde.
Ik heb gemerkt dat dit beter dempt. Misschien ook omdat ze haaks op de flow richting staan ??
Daarbij zuig je niet het opgegooide vuil van het achterwiel op.
2 extra gaten maakt dit amper meer geluid , 3 is al duidelijker hoorbaar.
het problem is ja, geen, of minder vermoegensverlies te bekomen.....

met
3 tules HS is 160
4 tules HS is 175
en met Homoet foamfilter 185.....

so als het verschil is van de HS, so is ook het vermoegen bij mijn Mikuni...... Bij mijn 23er Bing was de verschil niet so erg...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#44 Bericht door Caspar » 16 jan 2014, 19:02

Leider: jedes luftfilter hat wiederstand, und das kost also leistung .:-(
Problem ist ansauggerausch , Florett hat nicht viel platz fur ein riesen kaste (wie zum beispiel ein Homoet hat.)
Dein Mikuni braucht viel mehr luft wie dein 23mm Bing.

Gebruikersavatar
laskoning
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 jun 2010, 06:51
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#45 Bericht door laskoning » 17 jan 2014, 19:13

wat zou www betekenen?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#46 Bericht door Caspar » 17 jan 2014, 19:18

nsr schreef:Sinds wanneer is dit een Duits forum geworden??
Sinds Kreidler een Duits merk is !

ps: we hebben Duitse bezoekers die zich de moeite nemen om Nederlands te schrijven.
Kleine moeite om dan eens netjes in het Duits antwoord te geven , toch ?
( moet wel niet de spuigaten uit lopen ) :wink:

nsr
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#47 Bericht door nsr » 17 jan 2014, 22:28

Ik heb aardig wat Duits gehad en gesproken in m'n leven,en IK heb er ook helemaal geen problemen mee om het te lezen.

Er zitten hier ook mensen waar dat niet het geval is,en die kunnen met jouw (overigens goed) antwoord niet zoveel.
Komt ook nog eens bij dat Roman zich heel goed kan uitdrukken,en redden in het Nederlands,en daarom snap ik het niet.

Maar aangezien iemand het weer nodig vond om m'n post te verwijderen,kijken jullie maar even.
@Laskoning,zie jij een Duitser,Fransoos of Engelsman op een forum van hun MOERSTAAL een antwoord geven in het Nederlands ??
Ik dacht het niet hè.

Maar haal dit ook maar weg hoor,geluk ermee.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#48 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jan 2014, 09:53

nsr schreef:Ik heb aardig wat Duits gehad en gesproken in m'n leven,en IK heb er ook helemaal geen problemen mee om het te lezen.

Er zitten hier ook mensen waar dat niet het geval is,en die kunnen met jouw (overigens goed) antwoord niet zoveel.
Komt ook nog eens bij dat Roman zich heel goed kan uitdrukken,en redden in het Nederlands,en daarom snap ik het niet.

Maar aangezien iemand het weer nodig vond om m'n post te verwijderen,kijken jullie maar even.
@Laskoning,zie jij een Duitser,Fransoos of Engelsman op een forum van hun MOERSTAAL een antwoord geven in het Nederlands ??
Ik dacht het niet hè.

Maar haal dit ook maar weg hoor,geluk ermee.
Precies. :thumbleft Je hebt helemaal gelijk.

Ik schijf ook GEEN Nederlands op een Duits forum.

Omdat een Kreidler uit Duitsland komt :mrgreen:
Op mijn Kreidlerblok staat inderdaad echt "made in Germany" :clap :clap

Enzo

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9315
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 949 keren
Ontvangen waarderingen: 781 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#49 Bericht door Eifelyeti » 18 jan 2014, 10:09

Enzo-tvdzijden schreef:
Ik schijf ook GEEN Nederlands op een Duits forum.

.....

Enzo
nee? voor veel duitse is jij duits wel ook nederlands :lol:

ma ik find het geen probleem.... betje werk en en betje respekt......komt goed...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Hoe maak je een geluidsarm luchtfilter?

#50 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 jan 2014, 10:15

Ha, ha natuurlijk probeer ik het. Vak Duits had ik in de derde klas MAVO al laten vallen omdat ik een vreselijke leraar had.
Later spijt van gekregen.

Enzo

Plaats reactie