opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#1 Bericht door Bcbc » 30 dec 2012, 21:55

Hallo,
Ik ben in het bezit van een kreidler florett LF 3 bak indirect voetgeschakeld.
Momenteel zit er een originele Mahle cilinder op met 2,9 pk (geforceerd luchtgekoeld), een 14mm carburator en een sigaaruitlaat. Hij gaat ongeveer 50-55 km/u wat mij normaal lijkt voor deze setup.
Ik zou graag een cilindertje extra kopen met wat meer pk's om hem iets sneller te laten gaan (70 zou al ruim voldoende zijn). De originele cilinder laten bewerken doe ik liever niet. Ik wil deze graag nog achter de hand hebben.
Ik heb wat zitten zoeken op het forum maar kon maar weinig informatie over de volgende set van kreidlerparts terugvinden:

Beschrijving: Cilinder geforceerde koeling Parmakit met Nicasil wand, 50cc en 4,8 PK, compleet met zuiger, zuigerveren, pakkingen en pistonpen.
Link: http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... sp?id=1804

Zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? En zou ik mijn 14mm carburator kunnen behouden (mits een andere sproeier)?
Of raden jullie me eerder aan om een 2de originele Mahle 2,9 pk te kopen en deze te laten tunen?

Vriendelijke groeten,
Bart

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1362
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#2 Bericht door Roel RM » 30 dec 2012, 22:00

Of probeer een mooie ori TM cilinder te bemachtigen. zijn er als 5,2 5,3 of 5,8 pk. de 5,2 en 5,3 zijn het soepelst qua vermogen. lopen ong. 75 km/uur. Met een 16mm carb. lijkt het mij dat een 3-bak dat wel op gang krijgt.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10817
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 572 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#3 Bericht door Henk 3bakvoet » 30 dec 2012, 22:14

Roel ik vind dat geen goed idee, en wordt ook kostbaar, 32mm uitlaat, schuin inlaatspruitstuk, zijn koelkap moet aangepast worden, een andere bing vergasser, gas kabels pakkingen, luchtfilters, tandwiel verhouding, klemmen.

Een 4.2 komt meer in zijn richting.

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#4 Bericht door gcge » 30 dec 2012, 22:19

Icm een driebak gaat een 5,2/5,3 pk niet werken. Ik zou gaan voor een 4,2 pk cilinder. Met een 14mm en lagedrukkop heb je dan 3,6 pk (en een top van 65/70) en met een 16mm en hogedrukkop 4,2 pk en een top van 70/75

Topsnelheden zijn natuurlijk afhankelijk van de tandwielverhoudingen

Gebruikersavatar
Roel RM
Berichten: 1362
Lid geworden op: 28 nov 2005, 20:08
Locatie: Midden-Drenthe
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 80 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#5 Bericht door Roel RM » 30 dec 2012, 22:21

zijn ook 28 mm bochten voor te krijgen.
Maar goed Henk, het was ook maar een ideetje.
Lopen trouwens wel lekker soepel die TM cilinders.

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#6 Bericht door gcge » 30 dec 2012, 22:23

Roel RM schreef:zijn ook 28 mm bochten voor te krijgen.
Maar goed Henk, het was ook maar een ideetje.
Lopen trouwens wel lekker soepel die TM cilinders.
Niet icm met een driebak. Het gat tussen 2 en 3 is veel te groot. Met een 4 of 5 bak gaat wel wel

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#7 Bericht door michael67 » 30 dec 2012, 22:33

Koop in ieder geval geen parmakit,dat gaat niet lekker lopen op een 3 bak.
Ik zou ook voor een originele 3.6/4.2 gaan.
De 3.6 setup zit standaard op de zwitserse Lh (3 hand)
Een lekkere koppel machine met een top van 65.

wilhelmus
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#8 Bericht door wilhelmus » 30 dec 2012, 22:43

gcge schreef:
Roel RM schreef:zijn ook 28 mm bochten voor te krijgen.
Maar goed Henk, het was ook maar een ideetje.
Lopen trouwens wel lekker soepel die TM cilinders.
Niet icm met een driebak. Het gat tussen 2 en 3 is veel te groot. Met een 4 of 5 bak gaat wel wel
hoeft niet,met membraan cilinder gaat het wel lukken icm met een driebak .
Maar dan wordt het een heel ander verhaal al hoeft het niet duur te zijn .
grt Wim

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#9 Bericht door Bcbc » 30 dec 2012, 23:09

De tandwielverhouding was ik vergeten vermelden, ik geloof dat ik nu met 13-36 rij. Maar die kan ik wel aanpassen naar gelang het nodig is.
Die 3,6 of 4,2 cilinders interesseren me wel. Als ik 65 haal zou ik er al blij mee zijn. Iemand een idee waar er betrouwbare 3,6 of 4,2 cilinders te verkrijgen zijn?
Ik post misschien best een zoekertje hier op het forum? :)

Nog even voor de zekerheid: die 3,6 en 4,2 cilinders zijn dus eigenlijk juist dezelfde, maar alles hangt af van de hogedrukkop (15.63.06) en de 14 of 16 mm carburator die erbij gebruikt worden? Of heb ik dat verkeerd verstaan?

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#10 Bericht door A.v.d.Els » 31 dec 2012, 04:16

ik heb op mijn buffeltank 3handbak ook een 4.2 cilinder met een 16mm bing gemonteerd.
met hoofdsproeier 68 erin loopt en trekt hij perfect.
tandwielverhouding[ivm mijn gewicht 115 kilo] is 12-36.
de topsnelheid valt een beetje tegen[plm 63kmh]
maar hij rijd nu super,en voor een toerbrommertje eigenlijk snel genoeg.
gr.Toon.

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#11 Bericht door gcge » 31 dec 2012, 06:44

Bcbc schreef:De tandwielverhouding was ik vergeten vermelden, ik geloof dat ik nu met 13-36 rij. Maar die kan ik wel aanpassen naar gelang het nodig is.
Die 3,6 of 4,2 cilinders interesseren me wel. Als ik 65 haal zou ik er al blij mee zijn. Iemand een idee waar er betrouwbare 3,6 of 4,2 cilinders te verkrijgen zijn?
Ik post misschien best een zoekertje hier op het forum? :)

Nog even voor de zekerheid: die 3,6 en 4,2 cilinders zijn dus eigenlijk juist dezelfde, maar alles hangt af van de hogedrukkop (15.63.06) en de 14 of 16 mm carburator die erbij gebruikt worden? Of heb ik dat verkeerd verstaan?

Groeten,
Bart
Klopt helemaal! Je hebt een pm!

Gebruikersavatar
Leks
Berichten: 728
Lid geworden op: 01 aug 2004, 17:20
Locatie: Wog de la mar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#12 Bericht door Leks » 31 dec 2012, 10:12

Ik heb nog wel een splinternieuwe 60cc geforceerd liggen.
Compleet met zuiger, nicasilwand en pakkingen € 150.

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#13 Bericht door drika » 31 dec 2012, 11:24

hoi bart
waarom niet licht laten tunen?
als je eenmaal aan de nieuwe snelheid bent gewend ga je toch nooit meer terug denk ik naar de oude snelheid
ik heb mijn 1.9 iets laten tunen door kees van leeuwen
wel gelijk een hoontje er door en een nieuwe zuiger er in want wat sommigen toch wel vaak vergeten is dat zuiger en cilinder top in orde moeten zijn om vermogen en snelheid te gaan winnen,en op het oog zo iets even bepalen is onmogelijk,meten is weten toch
mijn rm rijd nu richting 70 km met een imi bing 17mm en ik zou nog makkelijk de 13 tands voor kunnen vergroten want de rm heeft 4 versnellingen maar volgas lijkt het net of ik nog 1 maal moet schakelen
ik laat het gewoon zo want met deze rm heb ik afgelopen juni in het bergische land gereden naar volle tevredenheid en hij staat nu al weer klaar voor de volgende editie bergische land,ik gebruik deze rm alleen voor ritten waar het heuvelachtig is en daar rijd hij echt geweldig
nog even over de imi bing,er word vaak gesproken dat het niks is en ik heb echt geen enkel probleem ermee ik heb meer brommers met een imi bing en nooit geen problemen
wel raad ik iedereen aan om de voet van het spruitstuk goed te kontroleren want ik doe standaard de voet vlakken en vaak ben ik verbaasd hoe slecht het met sommige spruitstukken is gesteld
hoe vlak ik de voet van het spruitstuk,met een viltstift kalk ik het zogenaamde vlakke gedeelte hellemaal vol dan leg ik een vel fijn schuurpapier op een vlakke ondergrond en haal de voet net zo lang rustig over het schuurpapier tot alle inkt helemaal is verdwenen dan neem ik waterproof zeer fijn schuurpapier kalk de voet weer in met de viltstift en ga weer net zo lang door tot alle inkt weg is,je zult je echt verbazen hoe slecht sommige spruitstukken zijn
kijk wat je ermee wilt doen,en veel succes en plezier
dirk

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#14 Bericht door Bcbc » 31 dec 2012, 11:32

Leks schreef:Ik heb nog wel een splinternieuwe 60cc geforceerd liggen.
Compleet met zuiger, nicasilwand en pakkingen € 150.
Bedankt voor het aanbod! Maar ik hou het toch liever op 50cc. :)
drika schreef:hoi bart
waarom niet licht laten tunen?
als je eenmaal aan de nieuwe snelheid bent gewend ga je toch nooit meer terug denk ik naar de oude snelheid
ik heb mijn 1.9 iets laten tunen door kees van leeuwen
wel gelijk een hoontje er door en een nieuwe zuiger er in want wat sommigen toch wel vaak vergeten is dat zuiger en cilinder top in orde moeten zijn om vermogen en snelheid te gaan winnen,en op het oog zo iets even bepalen is onmogelijk,meten is weten toch
mijn rm rijd nu richting 70 km met een imi bing 17mm en ik zou nog makkelijk de 13 tands voor kunnen vergroten want de rm heeft 4 versnellingen maar volgas lijkt het net of ik nog 1 maal moet schakelen
ik laat het gewoon zo want met deze rm heb ik afgelopen juni in het bergische land gereden naar volle tevredenheid en hij staat nu al weer klaar voor de volgende editie bergische land,ik gebruik deze rm alleen voor ritten waar het heuvelachtig is en daar rijd hij echt geweldig
nog even over de imi bing,er word vaak gesproken dat het niks is en ik heb echt geen enkel probleem ermee ik heb meer brommers met een imi bing en nooit geen problemen
wel raad ik iedereen aan om de voet van het spruitstuk goed te kontroleren want ik doe standaard de voet vlakken en vaak ben ik verbaasd hoe slecht het met sommige spruitstukken is gesteld
hoe vlak ik de voet van het spruitstuk,met een viltstift kalk ik het zogenaamde vlakke gedeelte hellemaal vol dan leg ik een vel fijn schuurpapier op een vlakke ondergrond en haal de voet net zo lang rustig over het schuurpapier tot alle inkt helemaal is verdwenen dan neem ik waterproof zeer fijn schuurpapier kalk de voet weer in met de viltstift en ga weer net zo lang door tot alle inkt weg is,je zult je echt verbazen hoe slecht sommige spruitstukken zijn
kijk wat je ermee wilt doen,en veel succes en plezier
dirk
Ik zou graag mijn originele cilinder gewoon origineel laten. Dat ik niet meer terug wil naar de originele snelheid geloof ik wel :) maar aangezien hij eigenlijk niet sneller dan 45km/u mag gaan wil ik toch nog de mogelijkheid hebben om hem terug te maken zoals hij was.
En bedankt voor de tips voor het spruitstuk!

Groeten,
Bart

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#15 Bericht door Bcbc » 31 dec 2012, 11:36

http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=912

Is dit een hogedrukkop? En zijn deze van kwaliteit? Of zoek ik die ook best 2de hands?

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
A.v.d.Els
Berichten: 1354
Lid geworden op: 06 okt 2008, 06:39
Locatie: Helmond
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#16 Bericht door A.v.d.Els » 31 dec 2012, 12:10

een originele koop je voor een paar tientjes.
behandel hem hetzelfde zoals Dirk zijn spruitstuk bewerkt,en je hebt je zaakje voor elkaar.
succes ermee.
Toon.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 dec 2012, 12:21

Bcbc schreef:http://www.kreidlerparts.com/scripts/pa ... asp?id=912

Is dit een hogedrukkop? En zijn deze van kwaliteit? Of zoek ik die ook best 2de hands?

Groeten,
Bart
Volgens het Kreidlernummer is het een hoge druk kop.

Enzo

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#18 Bericht door Bcbc » 31 dec 2012, 12:36

Maar.. niet dezelfde kwaliteit als origineel dus :D
Dan schaf ik me een originele aan en vlak ik die af.

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10817
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 189 keren
Ontvangen waarderingen: 572 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#19 Bericht door Henk 3bakvoet » 31 dec 2012, 12:43

Of zoek ik die ook best 2de hands?
Natuurlijk, daar kan weinig mee mis, wat al geschreven is, een paar tientjes (twee).

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#20 Bericht door Caspar » 31 dec 2012, 15:22

Bcbc schreef:Maar.. niet dezelfde kwaliteit als origineel dus :D
Dan schaf ik me een originele aan en vlak ik die af.

Groeten,
Bart
ook de vorm van de verbrandingsruimte is anders bij een hd kop , alleen vlakken geeft niet hetzelfde effect.
mijn advies: koop een mooie 2e hands mahle 3.6 / 4.2pk cilinder met rechte inlaat.
je kunt dan de andere onderdelen als spruitstuk, carburateur en uitlaar gewoon blijven gebruiken.
zelf rijd ik ook met een zelfde setup , bevalt uitstekend.
ook ik weeg +100kg , en kan je vertellen dat andere cilinders op een 3 bak geen succes zijn.

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#21 Bericht door Bcbc » 31 dec 2012, 15:35

Ja ik bedoelde eigenlijk een hogedruk kop 2de hands kopen.
Misschien dat ik er op termijn toch graag een 16mm carburator en hogedrukkop op monteer.
Maar ik ga eens beginnen met de 3,6pk setup met 14mm carburator en mijn huidige kop en zien welk effect dat geeft.

Zijn er speciale verschillen in de kop- en voetpakking die ik nodig zal hebben? Ik vond op het forum het volgende;
- Voetpakking de 0,25 mm
- De koppakking de 0,4 mm en als je iets meer compressie wilt neem je de 0,2 mm

Welke raden jullie me aan?

Groeten,
Bart

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60394
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 966 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 dec 2012, 15:41

Voor de voetpakking naar je poorten kijken als de zuiger beneden is.
Koppakking zo dun mogelijk.
Bij kop vlakken altijd even de squish controleren met tinnetje

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13632
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#23 Bericht door Caspar » 31 dec 2012, 15:50

een 4,2pk cilinder met lage druk kop wordt een 3,6pk setje.
Het verschil in prestaties tussen de hoge- en lage-druk kop is behoorlijk groot.
Met een 14mm Bing er op loopt het al mooi , met een 16mm heb je meer topvermogen.

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#24 Bericht door Bcbc » 31 dec 2012, 16:12

Enzo-tvdzijden schreef:Voor de voetpakking naar je poorten kijken als de zuiger beneden is.
Koppakking zo dun mogelijk.
Bij kop vlakken altijd even de squish controleren met tinnetje

Enzo
Kies ik ook niet best een voetpakking op basis van de gemeten squish?
Ik veronderstel dat ik moet mikken op een squish tussen 0,5-0,7 mm dan?

Gebruikersavatar
getto
Berichten: 474
Lid geworden op: 15 feb 2005, 01:54
Locatie: heerhugowaard
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: opvoeren LF met Parmakit 4.8PK

#25 Bericht door getto » 31 dec 2012, 17:57

ik heb dit zelf ook gedaan op een standaard drie bak.
maar dat was geen succes ik stand binnen de kortste keren stil de oorzaak is hier was
een gebroken bronzen bus in de drijfstang.
een advies van mijn kant doe er wel een naad lager in of vervang je krukas voor een met naalt lagers

Plaats reactie