even updatje,
deze week nog een aantal malen wezen rijden (lag er hier nog geen sneeuw) op een gegeven moment toen ik hem eens flink aan de tand ging voelen voor een langeretijd kreeg ik toch koel problemen, de temp liep snel op naar 70 graden, dat is me te warm, het is nu nog koud buiten dus wat gaat er gebeuren met een hogere buiten temp, dat komt niet goed,
nou zoeken maar wat is er eventueel mis,pomp capaciteit? radiateur te klein? ik had gehoord dat je de Malossi op moest lassen met strippen zodat er rondom de cilinder meer koeling zou komen,
ik denk bel Piet van der Gaag,
Piet was zeer bereid willend mij te helpen bedankt daar voor piet!!
Hij vroeg wat voor pomp ik gebruikte, dat is een homoet pomp op de krukas, Piet zei probeer eerst een elektrische pomp lijkt me beter meer pompsnelheid,
het op lassen van de cilinder had hij nog nooit van gehoord en rade dat ook meteen af ivm kromtrekken van de hele cilinder.
goed pomp besteld, deze gemonteerd, rijden maar, nee nog niet voldoende, dat houd dus ook in dat de homoet pomp wel genoeg capaciteit heeft.
oke volgende tip van Piet, suzuki rm125 radiateur van model 81 82, maar denk er wel om dat hij nu wel eens te koud kan blijven, dan even een gedeelte afplakken met tape.
deze op de kop getikt en gemonteerd op de homoet pomp, hup rijden maar nog niet goed? he wat is er loos?? motor op de tafel en laten draaien, nu komt het, de cilinder word wel warm maar de radiateur niet
dop er af en goed gas geven, en je kon niet zien dat hij het water op gooide,
elektrische pomp er weer tussen en kijken, ja circulatie!!
rijden maar en ja hoor blijft steken op 28 graden ook als je hem goed lang openhoud blijf i onder de temp en wordt 35 graden.
het blijkt dat de homoet pomp de kracht niet heeft een grotere radiateur dus meer druk krijgt rond kan laten pompen, eens kijken wat er is, deksel gedemonteerd en dat zag er niet goed uit, blok zat redelijk vol met water
wow snel olie aftappen en verversen!!!
wat blijkt lagertje kapot waar het asje van de pomp in loopt, en de kering houd het niet, nu hoor ik jullie al denken, oké Sake hebben jullie wel goed gemonteerd? want vaak gaan dingen kapot dmv foute montage helemaal mee eens,
maar echt dit hebben we zeer zeker goed gedaan, tandwiel speling perfeckt afgesteld dit kan door het excentrische gat in de ashouder van de pomp, chris had dit uitgelegd hoe te doen, ook heeft hij eerlijk gezegd dat de pompen nog niet door ontwikkeld waren en hij wist niet of dit goed zou werken, deze gok heb ik genomen dus chris geen enkele blaam dat even voorop!!!!
ik denk zelf dat het lagertje de lange hoge toeren het bol kan werken hij zit rechtstreeks op de krukas en als je een aantal minuten achterelkaar voluit ligt te janken circa 13.500 toeren dan houd i het niet denk ik,
in de cross gaat het er anders aan toe, optrekken afremmen kleinere stukken op hoge toeren, dan zou het goed kunnen zijn maar goed dat is mijn visie.
kort om pomp er af een electrice er tussen houden koelprobleem opgelost.
op naar het volgende,
Emillio had de tip een kuip te plaatsen, en nu kwam ik op MP een originele tegen met de verkoper gemaild en gekocht, die gaat er deze week op, we prutsen door
hij moet klaar voor de lente ben van plan veel km te maken met de RS en eens een mooie tocht met jullie mee te rijden.
to be continued
GR Sake