opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Hallo,
Ik heb er al redelijk wat over opgezocht maar ik vraag me toch nog enkele dingen af;
Ik rij nu ongeveer 55km/u met een 2,9pk cilindertje, 14-36 vertanding, 28mm uitlaat en 14mm carburateur (sproeier 68).
Ik heb nog een hogedrukkop liggen, zou er door het monteren van deze kop een beetje snelheidswinst behaald kunnen worden?
Op het forum kon ik vooral terugvinden dat het effect van een hogedrukkop bij 5 pk+ zich enkel uit in het sneller op toeren komen en meer trekkracht in lagere versnellingen. Is dit voor een 2,9 pk cilindertje ook het geval of zou er ook een beetje snelheidswinst zijn?
En hoe moet ik deze kop monteren? Ik veronderstel dat ik dan gewoon de squish moet aanpassen door een dikkere voetpakking te monteren? Verder nog iets?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bart
Ik heb er al redelijk wat over opgezocht maar ik vraag me toch nog enkele dingen af;
Ik rij nu ongeveer 55km/u met een 2,9pk cilindertje, 14-36 vertanding, 28mm uitlaat en 14mm carburateur (sproeier 68).
Ik heb nog een hogedrukkop liggen, zou er door het monteren van deze kop een beetje snelheidswinst behaald kunnen worden?
Op het forum kon ik vooral terugvinden dat het effect van een hogedrukkop bij 5 pk+ zich enkel uit in het sneller op toeren komen en meer trekkracht in lagere versnellingen. Is dit voor een 2,9 pk cilindertje ook het geval of zou er ook een beetje snelheidswinst zijn?
En hoe moet ik deze kop monteren? Ik veronderstel dat ik dan gewoon de squish moet aanpassen door een dikkere voetpakking te monteren? Verder nog iets?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bart
- emilio
- circuit rijder
- Berichten: 3019
- Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
- Locatie: Paramaribo
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Pb Marinus maar ff.. Die is in staat van een ori ongetunde 2,9 pk cilinder een snelheid te halen van 80 kmh. Kon het eerst niet geloven maar ik heb er zelf opgereden..
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Dat klopt Johan, maar dan moet je wel de juiste 2.9 hebben, die eigenlijk door kop uitlaat en sproeier geknepen is tot 2.9 pkemilio schreef:Pb Marinus maar ff.. Die is in staat van een ori ongetunde 2,9 pk cilinder een snelheid te halen van 80 kmh. Kon het eerst niet geloven maar ik heb er zelf opgereden..
- Bijlagen
-
- 2.9.JPG (64.09 KiB) 16566 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Meestal is de cilinder te lang.
2,9 pk heb je geforceerd, kleine breitwand en Super breitwand.
Enzo
2,9 pk heb je geforceerd, kleine breitwand en Super breitwand.
Enzo
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Het gaat dus over de geforceerd gekoelde cilinder. 80 per uur is misschien wat veel van het goede, hij staat gemonteerd op een 3bak met bronzen bus. Maar de 60 zou ik toch graag halen..
- Henk 3bakvoet
- Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
- Berichten: 10825
- Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
- Locatie: Koog aan de Zaan
- Gegeven waarderingen: 191 keren
- Ontvangen waarderingen: 574 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Ik denk dat je cilinder moe gestreden is, laat hem is opmeten.
60 km/u moet makkelijk haalbaar zijn.
60 km/u moet makkelijk haalbaar zijn.
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Cilinderhoogte is sowieso te groot , daar kan wat vanaf , dat scheelt al een jas.
Onze forumtuners weten er alles van , zoek er maar een uit.
De carburateur , uitlaat etc zijn groot zat , daar rijd ik makkelijk 70km/u mee.
Los daarvan kan het zijn wat Henk zegt: beetje versleten misschien
Onze forumtuners weten er alles van , zoek er maar een uit.
De carburateur , uitlaat etc zijn groot zat , daar rijd ik makkelijk 70km/u mee.
Los daarvan kan het zijn wat Henk zegt: beetje versleten misschien
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
De cilinder die er nu op staat is een 2,9 pk. Maar een hoge drukkop zal dus geen nut hebben voorlopig? De cilinderwand opnieuw laten nikasilen is nogal kostelijk, vandaar..
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Nee dat zal geen nut hebben.Bcbc schreef:De cilinder die er nu op staat is een 2,9 pk. Maar een hoge drukkop zal dus geen nut hebben voorlopig? De cilinderwand opnieuw laten nikasilen is nogal kostelijk, vandaar..
Nikasilen kostbaar? Nieuwe originele cilinders zijn nog veel kostbaarder. En bijna niet te vinden. Dus welke keuze?
Kom je toch op tuning van een nieuwe imi cilinder of tuning van een hele goede gebruikte. ( ook lastig te vinden)
Enzo
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Harder gaat het niet met die andere kop , en dat was de bedoeling toch ?
Laat even een tuner kijken wat hij er mee kan , dan weet je meteen of er een nieuwe wand in moet.
Laat even een tuner kijken wat hij er mee kan , dan weet je meteen of er een nieuwe wand in moet.
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Inderdaad, dat zal ik doen. Ik heb nog een versleten 4,2pk cilindertje liggen dat ik ooit eens wilde laten nikasilen als ik er een goed mahle zuigertje voor gevonden heb. Het zal dus nog niet voor meteen zijn.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
bij een gef cilinder zit er ook wel eens een dikke koppakking op [ 1 mm ]
met een dunne 0,1 pakking is gelijk al meer compressie .
de 2,9 pk cilinders hebben meestal al behoorlijke spoelers .
soms is de uitlaat of inlaatpoort net iets te klein .
ook de cilinderhoogte kan iets te hoog zijn .
##
met een dunne 0,1 pakking is gelijk al meer compressie .
de 2,9 pk cilinders hebben meestal al behoorlijke spoelers .
soms is de uitlaat of inlaatpoort net iets te klein .
ook de cilinderhoogte kan iets te hoog zijn .
##
- KreidlerBOY
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
ik rij ook met een 2.9 Pk (mahle blokcilinder 15.73.85) met 14mm (1/14/99) carb en 28mm (jarmacol) uitlaat 13-36 en haal daar 73 km/h mee. (gewicht 70kg)
ik geloof dat alleen de uitlaatpoort minimaal is bewerkt.
ik geloof dat alleen de uitlaatpoort minimaal is bewerkt.
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Ik heb gemerkt dat door de cilinderhoogte beperkte compressie verbeterd kan worden door een zo dun mogelijke pakking en een hoge druk-kop.
Wat logisch is. Je snelheid zal er misschien niet door oplopen (alhoewel de ervaring is van wel) maar qua trekkracht en soepelheid zal ie flink opknappen.
Zelfs bij een versleten zuiger gaat dit een tijdje goed maar hij zal de gewonnen compressie willen wegblazen langs de zuiger.
Denk ook aan de lengte van je uitlaatbocht die niet te ver door moet steken, je uitlaat mag niet dichgekoold zitten. Je carb moet zijn lucht langs een lekker schoon filter kunnen aanzuigen, je ontstekingstijdstip kun je iets mee experimenteren en verwen je brommer eens met een lekker poosje volgas rijden en warm worden. Je voortandwiel lijkt me aan de grote kant maar als de trekkracht toeneemt help ie wel de gewenste snelheid te halen.
Laat je niet afschrikken door bovenstaande reacties maar plaats die kop en probeer het. Zolang de zuiger je kop niet raakt (en bij een standaard cilinder kan dit nooit) is er niets aan de hand.
Succes,
Eric
Wat logisch is. Je snelheid zal er misschien niet door oplopen (alhoewel de ervaring is van wel) maar qua trekkracht en soepelheid zal ie flink opknappen.
Zelfs bij een versleten zuiger gaat dit een tijdje goed maar hij zal de gewonnen compressie willen wegblazen langs de zuiger.
Denk ook aan de lengte van je uitlaatbocht die niet te ver door moet steken, je uitlaat mag niet dichgekoold zitten. Je carb moet zijn lucht langs een lekker schoon filter kunnen aanzuigen, je ontstekingstijdstip kun je iets mee experimenteren en verwen je brommer eens met een lekker poosje volgas rijden en warm worden. Je voortandwiel lijkt me aan de grote kant maar als de trekkracht toeneemt help ie wel de gewenste snelheid te halen.
Laat je niet afschrikken door bovenstaande reacties maar plaats die kop en probeer het. Zolang de zuiger je kop niet raakt (en bij een standaard cilinder kan dit nooit) is er niets aan de hand.
Succes,
Eric
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
De tandwielverhouding heb ik onlangs pas aangepast, van 13-36 naar 14-36. De snelheidswinst is minimaal, maar hij kan zeker enkele km/u sneller nu en trekt nog steeds goed op. De uitlaatbocht is iets waar ik niet meer aan gedacht heb, de uitlaatbocht steekt nu zon 7 cm door in de demper dus dat is inderdaad misschien de moeite om nog een beetje in te korten. En het ontstekingstijdstip zal ik ook nog eens wat mee proberen.
Is het vervangen van de kop dan zonder risico's? Als ik het zou uitproberen moet ik dus gewoon een zo dun mogelijke voetpakking monteren?
Is het vervangen van de kop dan zonder risico's? Als ik het zou uitproberen moet ik dus gewoon een zo dun mogelijke voetpakking monteren?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Dunne koppakking !Bcbc schreef: Als ik het zou uitproberen moet ik dus gewoon een zo dun mogelijke voetpakking monteren?
Enzo
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Sorry inderdaad dat is logisch . Dus, de voetpakking gewoon laten zitten en de koppakking zo dun mogelijk nemen levert het minst risico's op? Ik heb hier nog 2 alu pakkingen van 0,1 mm en 1 van 0,2mm. De kost van een pakking maakt het wel mogelijk om het eens te proberen.. Niet?
- Zatopek
- Berichten: 4896
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
- Locatie: Egelze, diep in het zuiden
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Nog ff en je gaat ons hier vertellen welke poorttimingen we moeten gebruiken om maar een zo breed mogelijk powerband te hebbenHenk 3bakvoet schreef:Dat klopt Johan, maar dan moet je wel de juiste 2.9 hebben, die eigenlijk door kop uitlaat en sproeier geknepen is tot 2.9 pkemilio schreef:Pb Marinus maar ff.. Die is in staat van een ori ongetunde 2,9 pk cilinder een snelheid te halen van 80 kmh. Kon het eerst niet geloven maar ik heb er zelf opgereden..
- KreidlerBOY
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
dat zegt al wel veel, ik denk dat het best veel scheelt als de lucht beter terug kan. Even inkorten en misschien gelijk even ontkolen.Bcbc schreef:De uitlaatbocht is iets waar ik niet meer aan gedacht heb, de uitlaatbocht steekt nu zon 7 cm door in de demper dus dat is inderdaad misschien de moeite om nog een beetje in te korten.
- RCD
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
op een 2.9 -of in- pk cilinder is de uitlaatpoort zowiezo veel te laag getimed om er veel snelheid en vermogen uit te trekken. Hij gaat veel te laat open... Dat is de truuk van de fabrikant om een cilinder "sloom" te maken. De uitlaatpoort is zo klein gemaakt dat deze zichzelf kan meten met een poort timing van een NL 3 bak -hand. Vergelijk een 25 km/u scooter cilinder met een 45 km/u cilinder, en dan valt het op dat de 25 km/u cilinder een iets kleinere, later opende uitlaat poort heeft. En veel minder ovaal is
- RCD
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
kleine uitlaatpoort is trekkracht onderin, een hogere grotere poort geeft meer vermogen. Denk aan de Yamaha RD 350 met de uitlaatschuif/powervalve. Zelfs Malossi heeft nu 50/70/80cc cilinders met een veergestuurde uitlaatvalve voor de scooter..
- jamojamo
- Berichten: 3756
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 358 keren
- Ontvangen waarderingen: 202 keren
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Hallo Bart,Bcbc schreef:Hallo,
En hoe moet ik deze kop monteren? Ik veronderstel dat ik dan gewoon de squish moet aanpassen door een dikkere voetpakking te monteren?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bart
aangenomen dat je de cilinder liever niet verwijdert kun je de dunste koppakking en hoge drukkop rustig plaatsen. Draai aan je vliegwiel om de zuiger in de bovenste stand te krijgen, kijk of ie uitsteekt, zoniet is er geen enkel gevaar. Na montage van de kop nog eens aan je vliegwiel draaien zonder bougie in de kop als je extra zeker wilt zijn dat de zuiger de kop niet raakt. Wil je perse de squish meten neem dan dikke soldeertin in draadvorm en steek die door het bougiegat met een bochtje naar opzij. Trap op de trapper of kickstarter en de soldeerdraad zal (als de squish klein genoeg is) platgedrukt worden. De dikte kun je vervolgens opmeten en is de maat voor je squish. Als je rond 1 millimeter uitkomt heb je een kleine squish maar niet te klein. Voor alles onder de millimeter moet je de vraag nog maar eens stellen hier. Ik verwacht dat je echt niet onder de millimeter zult uitkomen maar het zal kleiner zijn dan wat je nu hebt.
Als je met de ontsteking wilt gaan stoeien draai dan de grondplaat eens 1 mm en vergelijk. Hou de uitgangspositie steeds in de gaten zodat je altijd terug kunt. Meer naar links betekent later en rechts (tegen de draairichting in) is vroeger. Meestal wordt geadviseerd iets voorontsteking te geven t.o.v. de officiele afstelling dus een tikkie rechtsom met je grondplaat.
Het inkorten van de bocht daarvan wordt algemeen gezegd dat ie makkelijker toeren wil draaien.
Houdt in gedachten dat winst op top verlies kan betekenen onderin, maar bij een standaard setup is er veel te winnen en weinig te verliezen.
Wel leuk dat je het plaatsen van een hoge drukkop opvoeren noemt. In feite is de Laufkultur om zeep geholpen door de wetgeving en doe je de techniek een plezier door de beperkingen weg te nemen.
Eric
-
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop
Bedankt voor de gedetailleerde uitleg! De ontsteking afstellen was nog geen probleem geweest. Ik zal het zo snel mogelijk eens proberen aan te passen en dan laat ik zeker iets weten. Dat het niet echt opvoeren is klopt inderdaad wel, maar ik dacht dat de vraag hier het best paste.