opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#1 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 12:49

Hallo,
Ik heb er al redelijk wat over opgezocht maar ik vraag me toch nog enkele dingen af;
Ik rij nu ongeveer 55km/u met een 2,9pk cilindertje, 14-36 vertanding, 28mm uitlaat en 14mm carburateur (sproeier 68).
Ik heb nog een hogedrukkop liggen, zou er door het monteren van deze kop een beetje snelheidswinst behaald kunnen worden?
Op het forum kon ik vooral terugvinden dat het effect van een hogedrukkop bij 5 pk+ zich enkel uit in het sneller op toeren komen en meer trekkracht in lagere versnellingen. Is dit voor een 2,9 pk cilindertje ook het geval of zou er ook een beetje snelheidswinst zijn?
En hoe moet ik deze kop monteren? Ik veronderstel dat ik dan gewoon de squish moet aanpassen door een dikkere voetpakking te monteren? Verder nog iets?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bart

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3019
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 18 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#2 Bericht door emilio » 26 jun 2013, 12:56

Pb Marinus maar ff.. Die is in staat van een ori ongetunde 2,9 pk cilinder een snelheid te halen van 80 kmh. Kon het eerst niet geloven maar ik heb er zelf opgereden..

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#3 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 jun 2013, 13:14

emilio schreef:Pb Marinus maar ff.. Die is in staat van een ori ongetunde 2,9 pk cilinder een snelheid te halen van 80 kmh. Kon het eerst niet geloven maar ik heb er zelf opgereden..
Dat klopt Johan, maar dan moet je wel de juiste 2.9 hebben, die eigenlijk door kop uitlaat en sproeier geknepen is tot 2.9 pk
Bijlagen
2.9.JPG
2.9.JPG (64.09 KiB) 16566 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 jun 2013, 13:23

Meestal is de cilinder te lang.

2,9 pk heb je geforceerd, kleine breitwand en Super breitwand.

Enzo

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#5 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 13:48

Het gaat dus over de geforceerd gekoelde cilinder. 80 per uur is misschien wat veel van het goede, hij staat gemonteerd op een 3bak met bronzen bus. Maar de 60 zou ik toch graag halen..

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#6 Bericht door Henk 3bakvoet » 26 jun 2013, 13:54

Ik denk dat je cilinder moe gestreden is, laat hem is opmeten.

60 km/u moet makkelijk haalbaar zijn.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#7 Bericht door Caspar » 26 jun 2013, 14:08

Cilinderhoogte is sowieso te groot , daar kan wat vanaf , dat scheelt al een jas.
Onze forumtuners weten er alles van , zoek er maar een uit.
De carburateur , uitlaat etc zijn groot zat , daar rijd ik makkelijk 70km/u mee.

Los daarvan kan het zijn wat Henk zegt: beetje versleten misschien

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 776
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#8 Bericht door Nicolaas » 26 jun 2013, 15:25

Met een 4,2 pk loopt hij ruim 70 km p/u?

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#9 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 15:39

De cilinder die er nu op staat is een 2,9 pk. Maar een hoge drukkop zal dus geen nut hebben voorlopig? De cilinderwand opnieuw laten nikasilen is nogal kostelijk, vandaar..

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 jun 2013, 15:48

Bcbc schreef:De cilinder die er nu op staat is een 2,9 pk. Maar een hoge drukkop zal dus geen nut hebben voorlopig? De cilinderwand opnieuw laten nikasilen is nogal kostelijk, vandaar..
Nee dat zal geen nut hebben.

Nikasilen kostbaar? Nieuwe originele cilinders zijn nog veel kostbaarder. En bijna niet te vinden. Dus welke keuze?
Kom je toch op tuning van een nieuwe imi cilinder of tuning van een hele goede gebruikte. ( ook lastig te vinden)

Enzo

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#11 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 15:51

Ok bedankt voor de antwoorden! Dan zal ik toch moeten overwegen om het cilindertje eens te laten opmeten en eventueel te laten nikasilen.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#12 Bericht door Caspar » 26 jun 2013, 15:52

Harder gaat het niet met die andere kop , en dat was de bedoeling toch ?
Laat even een tuner kijken wat hij er mee kan , dan weet je meteen of er een nieuwe wand in moet.

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#13 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 16:00

Inderdaad, dat zal ik doen. Ik heb nog een versleten 4,2pk cilindertje liggen dat ik ooit eens wilde laten nikasilen als ik er een goed mahle zuigertje voor gevonden heb. Het zal dus nog niet voor meteen zijn.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#14 Bericht door LVS » 26 jun 2013, 16:08

bij een gef cilinder zit er ook wel eens een dikke koppakking op [ 1 mm ]
met een dunne 0,1 pakking is gelijk al meer compressie .

de 2,9 pk cilinders hebben meestal al behoorlijke spoelers .
soms is de uitlaat of inlaatpoort net iets te klein .
ook de cilinderhoogte kan iets te hoog zijn .

##

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#15 Bericht door KreidlerBOY » 26 jun 2013, 16:14

ik rij ook met een 2.9 Pk (mahle blokcilinder 15.73.85) met 14mm (1/14/99) carb en 28mm (jarmacol) uitlaat 13-36 en haal daar 73 km/h mee. (gewicht 70kg)
ik geloof dat alleen de uitlaatpoort minimaal is bewerkt.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#16 Bericht door jamojamo » 26 jun 2013, 17:25

Ik heb gemerkt dat door de cilinderhoogte beperkte compressie verbeterd kan worden door een zo dun mogelijke pakking en een hoge druk-kop.
Wat logisch is. Je snelheid zal er misschien niet door oplopen (alhoewel de ervaring is van wel) maar qua trekkracht en soepelheid zal ie flink opknappen.
Zelfs bij een versleten zuiger gaat dit een tijdje goed maar hij zal de gewonnen compressie willen wegblazen langs de zuiger.
Denk ook aan de lengte van je uitlaatbocht die niet te ver door moet steken, je uitlaat mag niet dichgekoold zitten. Je carb moet zijn lucht langs een lekker schoon filter kunnen aanzuigen, je ontstekingstijdstip kun je iets mee experimenteren en verwen je brommer eens met een lekker poosje volgas rijden en warm worden. Je voortandwiel lijkt me aan de grote kant maar als de trekkracht toeneemt help ie wel de gewenste snelheid te halen.

Laat je niet afschrikken door bovenstaande reacties maar plaats die kop en probeer het. Zolang de zuiger je kop niet raakt (en bij een standaard cilinder kan dit nooit) is er niets aan de hand.

Succes,
Eric

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#17 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 19:00

De tandwielverhouding heb ik onlangs pas aangepast, van 13-36 naar 14-36. De snelheidswinst is minimaal, maar hij kan zeker enkele km/u sneller nu en trekt nog steeds goed op. De uitlaatbocht is iets waar ik niet meer aan gedacht heb, de uitlaatbocht steekt nu zon 7 cm door in de demper dus dat is inderdaad misschien de moeite om nog een beetje in te korten. En het ontstekingstijdstip zal ik ook nog eens wat mee proberen.
Is het vervangen van de kop dan zonder risico's? Als ik het zou uitproberen moet ik dus gewoon een zo dun mogelijke voetpakking monteren?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 jun 2013, 19:06

Bcbc schreef: Als ik het zou uitproberen moet ik dus gewoon een zo dun mogelijke voetpakking monteren?
Dunne koppakking !

Enzo

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#19 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 19:19

Sorry inderdaad dat is logisch :). Dus, de voetpakking gewoon laten zitten en de koppakking zo dun mogelijk nemen levert het minst risico's op? Ik heb hier nog 2 alu pakkingen van 0,1 mm en 1 van 0,2mm. De kost van een pakking maakt het wel mogelijk om het eens te proberen.. Niet?

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#20 Bericht door Zatopek » 26 jun 2013, 20:39

Henk 3bakvoet schreef:
emilio schreef:Pb Marinus maar ff.. Die is in staat van een ori ongetunde 2,9 pk cilinder een snelheid te halen van 80 kmh. Kon het eerst niet geloven maar ik heb er zelf opgereden..
Dat klopt Johan, maar dan moet je wel de juiste 2.9 hebben, die eigenlijk door kop uitlaat en sproeier geknepen is tot 2.9 pk
Nog ff en je gaat ons hier vertellen welke poorttimingen we moeten gebruiken om maar een zo breed mogelijk powerband te hebben :^o

Gebruikersavatar
KreidlerBOY
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 jan 2012, 18:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#21 Bericht door KreidlerBOY » 26 jun 2013, 21:08

Bcbc schreef:De uitlaatbocht is iets waar ik niet meer aan gedacht heb, de uitlaatbocht steekt nu zon 7 cm door in de demper dus dat is inderdaad misschien de moeite om nog een beetje in te korten.
dat zegt al wel veel, ik denk dat het best veel scheelt als de lucht beter terug kan. Even inkorten en misschien gelijk even ontkolen.

Gebruikersavatar
RCD
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#22 Bericht door RCD » 26 jun 2013, 21:27

op een 2.9 -of in- pk cilinder is de uitlaatpoort zowiezo veel te laag getimed om er veel snelheid en vermogen uit te trekken. Hij gaat veel te laat open... Dat is de truuk van de fabrikant om een cilinder "sloom" te maken. De uitlaatpoort is zo klein gemaakt dat deze zichzelf kan meten met een poort timing van een NL 3 bak -hand. Vergelijk een 25 km/u scooter cilinder met een 45 km/u cilinder, en dan valt het op dat de 25 km/u cilinder een iets kleinere, later opende uitlaat poort heeft. En veel minder ovaal is

Gebruikersavatar
RCD
Berichten: 190
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#23 Bericht door RCD » 26 jun 2013, 21:33

kleine uitlaatpoort is trekkracht onderin, een hogere grotere poort geeft meer vermogen. Denk aan de Yamaha RD 350 met de uitlaatschuif/powervalve. Zelfs Malossi heeft nu 50/70/80cc cilinders met een veergestuurde uitlaatvalve voor de scooter..

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#24 Bericht door jamojamo » 26 jun 2013, 22:10

Bcbc schreef:Hallo,

En hoe moet ik deze kop monteren? Ik veronderstel dat ik dan gewoon de squish moet aanpassen door een dikkere voetpakking te monteren?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bart
Hallo Bart,

aangenomen dat je de cilinder liever niet verwijdert kun je de dunste koppakking en hoge drukkop rustig plaatsen. Draai aan je vliegwiel om de zuiger in de bovenste stand te krijgen, kijk of ie uitsteekt, zoniet is er geen enkel gevaar. Na montage van de kop nog eens aan je vliegwiel draaien zonder bougie in de kop als je extra zeker wilt zijn dat de zuiger de kop niet raakt. Wil je perse de squish meten neem dan dikke soldeertin in draadvorm en steek die door het bougiegat met een bochtje naar opzij. Trap op de trapper of kickstarter en de soldeerdraad zal (als de squish klein genoeg is) platgedrukt worden. De dikte kun je vervolgens opmeten en is de maat voor je squish. Als je rond 1 millimeter uitkomt heb je een kleine squish maar niet te klein. Voor alles onder de millimeter moet je de vraag nog maar eens stellen hier. Ik verwacht dat je echt niet onder de millimeter zult uitkomen maar het zal kleiner zijn dan wat je nu hebt.
Als je met de ontsteking wilt gaan stoeien draai dan de grondplaat eens 1 mm en vergelijk. Hou de uitgangspositie steeds in de gaten zodat je altijd terug kunt. Meer naar links betekent later en rechts (tegen de draairichting in) is vroeger. Meestal wordt geadviseerd iets voorontsteking te geven t.o.v. de officiele afstelling dus een tikkie rechtsom met je grondplaat.
Het inkorten van de bocht daarvan wordt algemeen gezegd dat ie makkelijker toeren wil draaien.
Houdt in gedachten dat winst op top verlies kan betekenen onderin, maar bij een standaard setup is er veel te winnen en weinig te verliezen.

Wel leuk dat je het plaatsen van een hoge drukkop opvoeren noemt. In feite is de Laufkultur om zeep geholpen door de wetgeving en doe je de techniek een plezier door de beperkingen weg te nemen.

Eric

Bcbc
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 sep 2011, 14:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: opvoeren 2,9pk met hogedrukkop

#25 Bericht door Bcbc » 26 jun 2013, 22:28

Bedankt voor de gedetailleerde uitleg! De ontsteking afstellen was nog geen probleem geweest. Ik zal het zo snel mogelijk eens proberen aan te passen en dan laat ik zeker iets weten. Dat het niet echt opvoeren is klopt inderdaad wel, maar ik dacht dat de vraag hier het best paste.

Plaats reactie