Kokusan probleem

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dave de Vries
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:39
Locatie: Lelystad
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Kokusan probleem

#1 Bericht door Dave de Vries » 06 mar 2014, 17:54

Ik heb op mijn kreidler een kokusan evo 12v zitten.
Deze was altijd prima want maakte maar max. 10500 toeren
Nu heb ik sinds kort membraan op mn kreidler en een homoet 6p en is mn kreidler meer toeren gaan maken.
Hoog in zn 4 valt mn kreidler nu helemaal dood en terug in toeren en had gebeld met johan (cnc parts) die zei dat het aan mn ontsteking zou liggen en een hpi het beter zou doen.
Ook al een derbi cdi gemonteerd omdat die wel doorttrekken en 13.000 toeren draaien, en nog steeds hetzelfde

Nou is mijn vraag,
Hoe kan het dat een derbi met volgens mij dezelfde ontsteking wel 13.000 toeren kan draaien zonder terug te vallen of dood te vallen en het op een kreidler niet lukt (met kokusan) ?

Of zie ik nog iets over het hoofd ?

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kokusan probleem

#2 Bericht door lazy rider » 06 mar 2014, 18:26

Dave de Vries schreef:Ik heb op mijn kreidler een kokusan evo 12v zitten.
Deze was altijd prima want maakte maar max. 10500 toeren
Nu heb ik sinds kort membraan op mn kreidler en een homoet 6p en is mn kreidler meer toeren gaan maken.
Hoog in zn 4 valt mn kreidler nu helemaal dood en terug in toeren en had gebeld met johan (cnc parts) die zei dat het aan mn ontsteking zou liggen en een hpi het beter zou doen.
Ook al een derbi cdi gemonteerd omdat die wel doorttrekken en 13.000 toeren draaien, en nog steeds hetzelfde

Nou is mijn vraag,
Hoe kan het dat een derbi met volgens mij dezelfde ontsteking wel 13.000 toeren kan draaien zonder terug te vallen of dood te vallen en het op een kreidler niet lukt (met kokusan) ?

Of zie ik nog iets over het hoofd ?

De Stator en cdi van een derbi of AM-6 en Aprillia zijn anders gewikkeld dan een kokusan , maar ook deze ontstekingen kunnen niet langdurig tegen toerentallen van 13 K .
We hebben er ook diversen om zeep geholpen met hogere toerentallen .

Gezien jou set up is een HPI met 2 curve CDI de beste optie , MVT is ook een mogelijkheid .


Johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kokusan probleem

#3 Bericht door erik de l » 06 mar 2014, 21:23

Is het wel de ontsteking?
De combinatie membraan en 6p uitlaat lijkt me niet voor elkaar gemaakt..
Is de afstelling in het algemeen wel oke?

,Erik

adrieh
Berichten: 276
Lid geworden op: 03 jan 2011, 22:35
Locatie: Westkapelle
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kokusan probleem

#4 Bericht door adrieh » 06 mar 2014, 22:01

Hallo Dave.

Ik heb op mn 60cc membraan ook een HPI 2ten , echt een aanrader.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Als je de HPI 2ten geprobeerd heb wil je nooit meer terug naar een kokusan.
Als je al zoveel ge investeerd heb in een membraan setje moet je van de ontsteking geen sluitpost maken ,
dan komt het hele setje niet tot zn recht.
De MVT is ook een super ontsteking , heb ik op mn reserve blok 60 cc zuiger gestuurd (licht getund).

Mvg Adrie.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kokusan probleem

#5 Bericht door lazy rider » 06 mar 2014, 22:59

erik de l schreef:Is het wel de ontsteking?
De combinatie membraan en 6p uitlaat lijkt me niet voor elkaar gemaakt..
Is de afstelling in het algemeen wel oke?

,Erik
Om het juist te kunnen bepalen , zal eerst de cilinder en timing bekeken moeten worden ,dan krijg je een beter beeld .
Maar de kokusan is zeker niet de juiste ontsteking voor deze set up .

Johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kokusan probleem

#6 Bericht door erik de l » 07 mar 2014, 00:32

Johan en anderen,

Ik geloof best dat de set op een HPI of MVT het best loopt maar ik heb in een ver grijs verleden zelfs met een Bosch puntenontsteking op een VHS crossblok gereden en die wilde wel toeren maken/gewoon rijden zonder inhouden enzo , Heb ook met een Homoet crossblok gereden op de weg maar weet niet meer presies met welke ontsteking ,denk de motoplat cross die op al de Kreidler crossers zat.
De VHS set was lekker sterk onderuit en draaide niet zoveel toeren.
De Homoet set was hoogtoeriger en ging bovenin veel langer door.
En de combinatie homoet 6p membraan lijkt me niet super. Daar is de uitlaat niet voor ontwikkeld. Andere vraag is ;Hoe is de cilinder getuned?

Mijn reactie is oa omdat de Homoet 6p een nogal piekerig karakter geeft , misschien moet de vertanding gewoon aangepast (korter)worden?
Op het complete Homoet crossblok deed de uitlaat het wel goed maarja dat was met 6bak 28mm bing en een Homoet 6poort cilinder dus een set die bij elkaar hoorde.

,Erik

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kokusan probleem

#7 Bericht door lazy rider » 07 mar 2014, 09:33

erik de l schreef:Johan en anderen,

Ik geloof best dat de set op een HPI of MVT het best loopt maar ik heb in een ver grijs verleden zelfs met een Bosch puntenontsteking op een VHS crossblok gereden en die wilde wel toeren maken/gewoon rijden zonder inhouden enzo , Heb ook met een Homoet crossblok gereden op de weg maar weet niet meer presies met welke ontsteking ,denk de motoplat cross die op al de Kreidler crossers zat.
De VHS set was lekker sterk onderuit en draaide niet zoveel toeren.
De Homoet set was hoogtoeriger en ging bovenin veel langer door.
En de combinatie homoet 6p membraan lijkt me niet super. Daar is de uitlaat niet voor ontwikkeld. Andere vraag is ;Hoe is de cilinder getuned?

Mijn reactie is oa omdat de Homoet 6p een nogal piekerig karakter geeft , misschien moet de vertanding gewoon aangepast (korter)worden?
Op het complete Homoet crossblok deed de uitlaat het wel goed maarja dat was met 6bak 28mm bing en een Homoet 6poort cilinder dus een set die bij elkaar hoorde.

,Erik

Je kan met een goed vliegwiel ontsteking zeker goede resultaten halen als de timing niet te hoog liggen zeker is een heel goed koppel en snelheid er uit te halen , maar meestal liggen de KT en 10 poort cilinders hoog in timing dan ben je beter af met een HPI of MVT .
Maar als je rond de 11000 tot 12000 RPM blijft is het met een vliegwiel ontsteking goed mogelijk ,om een lekker koppel en snelheid te halen het vliegwiel effect heeft nu ook zijn voordelen .

Als je een beetje handig ben is dit ook een goede ontsteking om pas te maken op kreidler je moet dan wel over een draaibankje beschikken
http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... uct_id=311


johan

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kokusan probleem

#8 Bericht door danahi » 07 mar 2014, 16:02

Mooie verhalen, maar zoek het eerst maar in de uitlaat. Dit probleem wordt NIET veroorzaakt door de ontsteking.

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kokusan probleem

#9 Bericht door lazy rider » 07 mar 2014, 19:40

danahi schreef:Mooie verhalen, maar zoek het eerst maar in de uitlaat. Dit probleem wordt NIET veroorzaakt door de ontsteking.

Wel als je een kokusan gebruikt bij deze set -up.
Maar de uitlaat is zeker zo belangrijk.

johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kokusan probleem

#10 Bericht door erik de l » 07 mar 2014, 20:25

Wat ik dan meegemaakt heb met Kokusan..

Vreet binnen een retourtje Vianen >Duiven via de Grebbeberg binnendoor met daartussen een uitje naar de Posbank vanuit Duiven 2 NGK bougies op. Overslaan hoog in toeren wat steeds erger werd... Na montage van een Bosch bougie nooit geen last meer. Wie het weet mag het zeggen...............?
Het betrof een Kreidler GT , 5 bak en licht getunede cilinder ,denk max 11000 rpm.

Johan, Die MVT ontsteking is interessant! Wat moet je dan aanpassen met de draaibank? En hoe zwaar is het vliegwiel?

,Erik

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kokusan probleem

#11 Bericht door lazy rider » 07 mar 2014, 20:42

erik de l schreef:Wat ik dan meegemaakt heb met Kokusan..

Vreet binnen een retourtje Vianen >Duiven via de Grebbeberg binnendoor met daartussen een uitje naar de Posbank vanuit Duiven 2 NGK bougies op. Overslaan hoog in toeren wat steeds erger werd... Na montage van een Bosch bougie nooit geen last meer. Wie het weet mag het zeggen...............?
Het betrof een Kreidler GT , 5 bak en licht getunede cilinder ,denk max 11000 rpm.

Johan, Die MVT ontsteking is interessant! Wat moet je dan aanpassen met de draaibank? En hoe zwaar is het vliegwiel?

,Erik

De voetplaat moet op 90 m/m afgedraaid worden en de conus moet op 5,6 graden gedraaid worden , je heb wel een redelijke draaibank nodig met de juiste beitels , het vliegwiel kan wel hard zijn .
Ik zal eens kijken of deze ontstekingen ook voor Puch te krijgen zijn ,dan passen ze gelijk :wink:

johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kokusan probleem

#12 Bericht door erik de l » 09 mar 2014, 23:54

lazy rider schreef:
erik de l schreef:Wat ik dan meegemaakt heb met Kokusan..

Vreet binnen een retourtje Vianen >Duiven via de Grebbeberg binnendoor met daartussen een uitje naar de Posbank vanuit Duiven 2 NGK bougies op. Overslaan hoog in toeren wat steeds erger werd... Na montage van een Bosch bougie nooit geen last meer. Wie het weet mag het zeggen...............?
Het betrof een Kreidler GT , 5 bak en licht getunede cilinder ,denk max 11000 rpm.

Johan, Die MVT ontsteking is interessant! Wat moet je dan aanpassen met de draaibank? En hoe zwaar is het vliegwiel?

,Erik

De voetplaat moet op 90 m/m afgedraaid worden en de conus moet op 5,6 graden gedraaid worden , je heb wel een redelijke draaibank nodig met de juiste beitels , het vliegwiel kan wel hard zijn .

Dat zou mooi zijn..

Erik
Ik zal eens kijken of deze ontstekingen ook voor Puch te krijgen zijn ,dan passen ze gelijk :wink:

johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kokusan probleem

#13 Bericht door erik de l » 10 mar 2014, 09:38

Johan,

Volgens mij niet voor Puch leverbaar.. :(

,Erik

Gebruikersavatar
lazy rider
Berichten: 3329
Lid geworden op: 05 feb 2006, 23:28
Locatie: Scharendijke
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

Re: Kokusan probleem

#14 Bericht door lazy rider » 10 mar 2014, 19:05

erik de l schreef:Johan,

Volgens mij niet voor Puch leverbaar.. :(

,Erik

inderdaad Erik ,

Ik heb ze ook nog niet kunnen vinden . :(

Johan

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kokusan probleem

#15 Bericht door erik de l » 10 mar 2014, 20:01

Ik ben aan het zoeken op Puch > MVT Race ......

Als er iemand weet, of er een Krukasconus van een scooter gelijk is aan die van Kreidler?? .............


,Erik

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Kokusan probleem

#16 Bericht door erik de l » 22 mar 2014, 16:28

Johan,

Nog even over de MVT Race ontsteking..
MOET deze van./voor een minarelli AM zonder kickstart zijn ivm het passen en of de ontstekingskarakteristiek?
En de bijpassende digimax kast , Zal die het goed doen op een getunede Kreidler?
Graag jou mening / ervaring.

,Erik

Plaats reactie