uitlaatkeuze
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
uitlaatkeuze
kreidler tuners
ik kom er niet uit welke uitlaat nu het beste is voor mijn setup. daarom mijn vraag:
ik rij nu al een tijdje rond met een sb cilinder die oorspronkelijk bedoeld was voor de cross, de vorige eigenaar zij vhs getuned.
heeft 5 poorten.
nu heb ik hier 2 uitlaten, een is een normale jamarcol pijp. de ander een homoet race uitlaat met losse einddemper.
met de jamarcol uitlaat gaat de Kreidler nu ongeveer 80. en trekt heerlijk op ook in lage toeren.
Met de Homoet race uitlaat komt het race karakter te voorschijn. om weg te rijden moet ik veel gas geven en rustig koppelen. en moet in elke versnelling tot de 12000 toeren trekken om in de powerband te blijven. plat er op in de 5 gaat de Kreidler wel 100 105.
nu vindt ik de jamarcol uitlaat veel lekkerder rijden natuurlijk, maar ik wil wel wat rijcomfort op geven om een beetje sneller te kunnen rijden.
nu mijn vraag aan jullie, is er een uitlaat die er tussen in zit? 6p uitlaat had ik ook aan gedacht maar die zijn ook hoogtoerig.
gr. Jehannes
ik kom er niet uit welke uitlaat nu het beste is voor mijn setup. daarom mijn vraag:
ik rij nu al een tijdje rond met een sb cilinder die oorspronkelijk bedoeld was voor de cross, de vorige eigenaar zij vhs getuned.
heeft 5 poorten.
nu heb ik hier 2 uitlaten, een is een normale jamarcol pijp. de ander een homoet race uitlaat met losse einddemper.
met de jamarcol uitlaat gaat de Kreidler nu ongeveer 80. en trekt heerlijk op ook in lage toeren.
Met de Homoet race uitlaat komt het race karakter te voorschijn. om weg te rijden moet ik veel gas geven en rustig koppelen. en moet in elke versnelling tot de 12000 toeren trekken om in de powerband te blijven. plat er op in de 5 gaat de Kreidler wel 100 105.
nu vindt ik de jamarcol uitlaat veel lekkerder rijden natuurlijk, maar ik wil wel wat rijcomfort op geven om een beetje sneller te kunnen rijden.
nu mijn vraag aan jullie, is er een uitlaat die er tussen in zit? 6p uitlaat had ik ook aan gedacht maar die zijn ook hoogtoerig.
gr. Jehannes
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: uitlaatkeuze
Jamarcol heeft verschillende "Normale" uitlaten gemaakt. o.a. met blokfluit demper , maar ook met losse einddemper ( 2 delig)
Er is een versie zonder lasnaad en losse einddemper die het demperfront op de juiste plaats heeft zitten.
Deze versie loopt beter als de uitvoering met lasnaad.
Ook zou je de verlengde 4P eens kunnen testen , waarschijnlijk een mooie compromis.
Om de juiste uitlaat te vinden is het ook interessant om de cilinder timing te weten
Er is een versie zonder lasnaad en losse einddemper die het demperfront op de juiste plaats heeft zitten.
Deze versie loopt beter als de uitvoering met lasnaad.
Ook zou je de verlengde 4P eens kunnen testen , waarschijnlijk een mooie compromis.
Om de juiste uitlaat te vinden is het ook interessant om de cilinder timing te weten
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
het is een jamarcol met losse einddemper en met lasnaad. dus niet de beste uitvoering.
4p verlengt lijkt mij wel wat maar is dat geschikt voor 50cc? meende dat deze voor 60cc waren. en dan met vaste uitlaatbocht?
ik ga mij ook nog even verdiepen in uitlaten van de moderne tupperware. en dan omlassen voor kreidler. maar ik ben bang dat deze ook heel piekerig vermogen leveren, ivm de variateurs op die scooters
4p verlengt lijkt mij wel wat maar is dat geschikt voor 50cc? meende dat deze voor 60cc waren. en dan met vaste uitlaatbocht?
ik ga mij ook nog even verdiepen in uitlaten van de moderne tupperware. en dan omlassen voor kreidler. maar ik ben bang dat deze ook heel piekerig vermogen leveren, ivm de variateurs op die scooters
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: uitlaatkeuze
nu mijn vraag aan jullie, is er een uitlaat die er tussen in zit?
--------------------------------------------------------------------------------------------
als de jamacol met losse bocht , 6 tot 8 cm naar voren wordt geschoven, dan loopt die beter door, en geeft meer vermogen
[ dus bocht ook een stuk inkorten ]
je moet wel een tussenplaat maken, om de uitlaat weer aan de steun vast te maken.
##
--------------------------------------------------------------------------------------------
als de jamacol met losse bocht , 6 tot 8 cm naar voren wordt geschoven, dan loopt die beter door, en geeft meer vermogen
[ dus bocht ook een stuk inkorten ]
je moet wel een tussenplaat maken, om de uitlaat weer aan de steun vast te maken.
##
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
Lvs
dat zal ik van de week eens proberen.
hierbij nog een foto van de snelle uitlaat en de poorten.
mvg jehannes
dat zal ik van de week eens proberen.
hierbij nog een foto van de snelle uitlaat en de poorten.
mvg jehannes
- Bijlagen
-
- P1080427.JPG (117.13 KiB) 15456 keer bekeken
-
- P1080423.JPG (33.47 KiB) 15456 keer bekeken
- kreidler rmc florret
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 07 jul 2005, 17:18
- Locatie: Baarn
- Gegeven waarderingen: 14 keren
- Ontvangen waarderingen: 21 keren
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
ja, het zuigerslotje zit wel precies in het kanaal maar na 1500 km nog geen problemen.
mischien kan een ervaren tuner hier meer over vertellen, ik ben er ook wel benieuwt naar waarom ze het zo gemaakt hebben.
mischien kan een ervaren tuner hier meer over vertellen, ik ben er ook wel benieuwt naar waarom ze het zo gemaakt hebben.
- Andy
- Berichten: 10328
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 342 keren
Re: uitlaatkeuze
Wat je hebt is een 6p. uitlaat. Als je met membraam rijdt zal een rion of BMP uitlaat het beter doen.
Is trouwens wel een aparte homoet pijp, misschien een hele oude 1'ste versie.
Andy,
Is trouwens wel een aparte homoet pijp, misschien een hele oude 1'ste versie.
Andy,
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:40
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
hoi
je kan ook je cilinder gegeven door geven aan Luc Foekema
hij maakt een berekening hoe je uitlaat moet zijn voor je cilinder.
moet je alleen nog wel even de uitlaat laten maken
maar dan heb je wel de uitlaat die het beste bij je cilinder past
gr Marco
je kan ook je cilinder gegeven door geven aan Luc Foekema
hij maakt een berekening hoe je uitlaat moet zijn voor je cilinder.
moet je alleen nog wel even de uitlaat laten maken
maar dan heb je wel de uitlaat die het beste bij je cilinder past
gr Marco
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: uitlaatkeuze
-----------------------------------------------Andy schreef:Wat je hebt is een 6p. uitlaat. Als je met membraam rijdt zal een rion of BMP uitlaat het beter doen.
Is trouwens wel een aparte homoet pijp, misschien een hele oude 1'ste versie.
Andy,
het moet wel een membraam zijn .
de blinde poorten lopen door tot in de inlaat .
##
de uitlaat lijkt een echte homoet race te zijn .
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
Marco natuurlijk is dat de beste oplossing maar dat valt niet echt binnen het budget. en ik ga niet voor het maximale.
LVS: dat is vreemd, mij is verteld dat het zuigergestuurd is. en ik rij er ook zuigergestuurd mee, de carburateur is een 21mm dellorto black edition met een zuigergestuurde gasnaald. en de onsteking is een kokusan.
met de jamarcol is het twee keer kicken en het blokje loopt, geen problemen bij stationair of iets dergelijks. volgens mij klopt het gewoon. alleen gaat het met deze uitlaat niet hoog in de toeren. wat wel gebeurt met die homoet race ding.
groeten jehannes
LVS: dat is vreemd, mij is verteld dat het zuigergestuurd is. en ik rij er ook zuigergestuurd mee, de carburateur is een 21mm dellorto black edition met een zuigergestuurde gasnaald. en de onsteking is een kokusan.
met de jamarcol is het twee keer kicken en het blokje loopt, geen problemen bij stationair of iets dergelijks. volgens mij klopt het gewoon. alleen gaat het met deze uitlaat niet hoog in de toeren. wat wel gebeurt met die homoet race ding.
groeten jehannes
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
zojuist een testrit gemaakt met de jamarcol 5 cm naar voren en de uitlaatbocht maximaal ingekort. trekt merkbaar beter door de versnellingen. en gaat een beetje sneller op top. met wind mee richting de 85 90.
nog even over die membraam, ik begin nu zelf ook te twijfelen, de benzineverbruik ligt vrij hoog (1 op 20) en spugt veel benzine uit het luchtfilter. terwijl de bougie perfect koffiebruin is.
nog even over die membraam, ik begin nu zelf ook te twijfelen, de benzineverbruik ligt vrij hoog (1 op 20) en spugt veel benzine uit het luchtfilter. terwijl de bougie perfect koffiebruin is.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: uitlaatkeuze
[quote="jehannes"
LVS: dat is vreemd, mij is verteld dat het zuigergestuurd is. en ik rij er ook zuigergestuurd mee,
groeten jehannes[/quote]
-------------------------------
die blinde poorten , lopen toch door naar de inlaat
foto is net te donker .
LVS: dat is vreemd, mij is verteld dat het zuigergestuurd is. en ik rij er ook zuigergestuurd mee,
groeten jehannes[/quote]
-------------------------------
die blinde poorten , lopen toch door naar de inlaat
foto is net te donker .
- Bijlagen
-
- cilinder-mem.JPG (20.96 KiB) 15239 keer bekeken
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: uitlaatkeuze
bij zuigergestuurd zit er een dammetje tussen .
en gaten boven in de zuiger .
##
en gaten boven in de zuiger .
##
- Bijlagen
-
- cilinder-mem2.JPG (21.35 KiB) 15238 keer bekeken
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
ja ze lopen door in de inlaatpoort.
maar ik had gedacht dat een membraam gestuurde cilinder niet zonder membraam kan.
ik heb eerder een vier poorter gehad en die had inderdaad een dammetje er tussen. maar die was niet zo sterk als deze cilinder met de zelfde setup.
maar de cilinder gaat nog beter lopen als ik er een membraam tussen set? dan zal ik hier op school en huisje voor moeten knutselen. heb hier thuis nog verschillende membramen liggen.
jehannes
maar ik had gedacht dat een membraam gestuurde cilinder niet zonder membraam kan.
ik heb eerder een vier poorter gehad en die had inderdaad een dammetje er tussen. maar die was niet zo sterk als deze cilinder met de zelfde setup.
maar de cilinder gaat nog beter lopen als ik er een membraam tussen set? dan zal ik hier op school en huisje voor moeten knutselen. heb hier thuis nog verschillende membramen liggen.
jehannes
- Caspar
- Berichten: 13634
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 822 keren
Re: uitlaatkeuze
Huisje knutselen is natuurlijk het mooiste. Maar ze zijn ook te koop.
Vergeet niet om sleufgaten in je zuiger te maken voor de membraan inlaat.
Minarelli horizontaal membraan wordt het meest gebruikt bij Kreidler.
Tasinari / Stage-6 zijn de meest toegepaste merken.
Vergeet niet om sleufgaten in je zuiger te maken voor de membraan inlaat.
Minarelli horizontaal membraan wordt het meest gebruikt bij Kreidler.
Tasinari / Stage-6 zijn de meest toegepaste merken.
- jehannes
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
- Locatie: twijzel
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaatkeuze
ja ik weet dat ze te koop zijn, maar zelf maken is het leukste,
gat in de zuiger moet zoals deze (foto even geleend van maarten) en dan in de vorm van mijn inlaatpoort.
jehannes
gat in de zuiger moet zoals deze (foto even geleend van maarten) en dan in de vorm van mijn inlaatpoort.
jehannes
- Bijlagen
-
- zuiger.jpg (78.42 KiB) 15207 keer bekeken
Re: uitlaatkeuze
Gat in zuiger is niet noodzakelijk, weet van bepaalde crossers / racers die beter lopen zonder dit gat
- Patheydens
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 18 apr 2016, 15:03
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0