uitlaatkeuze

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

uitlaatkeuze

#1 Bericht door jehannes » 01 jun 2015, 20:16

kreidler tuners

ik kom er niet uit welke uitlaat nu het beste is voor mijn setup. #-o daarom mijn vraag:

ik rij nu al een tijdje rond met een sb cilinder die oorspronkelijk bedoeld was voor de cross, de vorige eigenaar zij vhs getuned.
heeft 5 poorten.
nu heb ik hier 2 uitlaten, een is een normale jamarcol pijp. de ander een homoet race uitlaat met losse einddemper.
met de jamarcol uitlaat gaat de Kreidler nu ongeveer 80. en trekt heerlijk op ook in lage toeren.
Met de Homoet race uitlaat komt het race karakter te voorschijn. om weg te rijden moet ik veel gas geven en rustig koppelen. en moet in elke versnelling tot de 12000 toeren trekken om in de powerband te blijven. plat er op in de 5 gaat de Kreidler wel 100 105.
nu vindt ik de jamarcol uitlaat veel lekkerder rijden natuurlijk, maar ik wil wel wat rijcomfort op geven om een beetje sneller te kunnen rijden.

nu mijn vraag aan jullie, is er een uitlaat die er tussen in zit? 6p uitlaat had ik ook aan gedacht maar die zijn ook hoogtoerig.

gr. Jehannes

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: uitlaatkeuze

#2 Bericht door Caspar » 01 jun 2015, 20:22

Jamarcol heeft verschillende "Normale" uitlaten gemaakt. o.a. met blokfluit demper , maar ook met losse einddemper ( 2 delig)
Er is een versie zonder lasnaad en losse einddemper die het demperfront op de juiste plaats heeft zitten.
Deze versie loopt beter als de uitvoering met lasnaad.

Ook zou je de verlengde 4P eens kunnen testen , waarschijnlijk een mooie compromis.

Om de juiste uitlaat te vinden is het ook interessant om de cilinder timing te weten

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#3 Bericht door jehannes » 01 jun 2015, 21:21

het is een jamarcol met losse einddemper en met lasnaad. dus niet de beste uitvoering.

4p verlengt lijkt mij wel wat maar is dat geschikt voor 50cc? meende dat deze voor 60cc waren. en dan met vaste uitlaatbocht?

ik ga mij ook nog even verdiepen in uitlaten van de moderne tupperware. en dan omlassen voor kreidler. maar ik ben bang dat deze ook heel piekerig vermogen leveren, ivm de variateurs op die scooters

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: uitlaatkeuze

#4 Bericht door LVS » 01 jun 2015, 23:41

:arrow: nu mijn vraag aan jullie, is er een uitlaat die er tussen in zit?
--------------------------------------------------------------------------------------------

als de jamacol met losse bocht , 6 tot 8 cm naar voren wordt geschoven, dan loopt die beter door, en geeft meer vermogen
[ dus bocht ook een stuk inkorten ]

je moet wel een tussenplaat maken, om de uitlaat weer aan de steun vast te maken.

##

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#5 Bericht door jehannes » 02 jun 2015, 19:05

Lvs

dat zal ik van de week eens proberen.

hierbij nog een foto van de snelle uitlaat en de poorten.

mvg jehannes
Bijlagen
P1080427.JPG
P1080427.JPG (117.13 KiB) 15456 keer bekeken
P1080423.JPG
P1080423.JPG (33.47 KiB) 15456 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidler rmc florret
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 jul 2005, 17:18
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: uitlaatkeuze

#6 Bericht door kreidler rmc florret » 02 jun 2015, 20:11

Vraagje? Gaat dit wel goed met de zuigerveer?

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#7 Bericht door jehannes » 02 jun 2015, 21:25

ja, het zuigerslotje zit wel precies in het kanaal maar na 1500 km nog geen problemen.
mischien kan een ervaren tuner hier meer over vertellen, ik ben er ook wel benieuwt naar waarom ze het zo gemaakt hebben.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10328
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: uitlaatkeuze

#8 Bericht door Andy » 02 jun 2015, 21:57

Wat je hebt is een 6p. uitlaat. Als je met membraam rijdt zal een rion of BMP uitlaat het beter doen.

Is trouwens wel een aparte homoet pijp, misschien een hele oude 1'ste versie.

Andy,

Marco Foekema
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:40
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#9 Bericht door Marco Foekema » 02 jun 2015, 22:09

hoi
je kan ook je cilinder gegeven door geven aan Luc Foekema
hij maakt een berekening hoe je uitlaat moet zijn voor je cilinder.
moet je alleen nog wel even de uitlaat laten maken
maar dan heb je wel de uitlaat die het beste bij je cilinder past

gr Marco

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: uitlaatkeuze

#10 Bericht door LVS » 02 jun 2015, 22:40

Andy schreef:Wat je hebt is een 6p. uitlaat. Als je met membraam rijdt zal een rion of BMP uitlaat het beter doen.

Is trouwens wel een aparte homoet pijp, misschien een hele oude 1'ste versie.

Andy,
-----------------------------------------------

het moet wel een membraam zijn .

de blinde poorten lopen door tot in de inlaat .

##

de uitlaat lijkt een echte homoet race te zijn .

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10328
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: uitlaatkeuze

#11 Bericht door Andy » 02 jun 2015, 22:54

Mijn homoet race ziet er iets anders uit.

Andy,
Bijlagen
Afb0522 (Small).jpg
Afb0522 (Small).jpg (58.23 KiB) 15351 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: uitlaatkeuze

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 jun 2015, 22:58

Of deze
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (40.48 KiB) 15346 keer bekeken

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#13 Bericht door jehannes » 03 jun 2015, 14:15

Marco natuurlijk is dat de beste oplossing maar dat valt niet echt binnen het budget. en ik ga niet voor het maximale.

LVS: dat is vreemd, mij is verteld dat het zuigergestuurd is. en ik rij er ook zuigergestuurd mee, de carburateur is een 21mm dellorto black edition met een zuigergestuurde gasnaald. en de onsteking is een kokusan.

met de jamarcol is het twee keer kicken en het blokje loopt, geen problemen bij stationair of iets dergelijks. volgens mij klopt het gewoon. alleen gaat het met deze uitlaat niet hoog in de toeren. wat wel gebeurt met die homoet race ding.

groeten jehannes

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#14 Bericht door jehannes » 03 jun 2015, 15:16

zojuist een testrit gemaakt met de jamarcol 5 cm naar voren en de uitlaatbocht maximaal ingekort. trekt merkbaar beter door de versnellingen. en gaat een beetje sneller op top. met wind mee richting de 85 90.
nog even over die membraam, ik begin nu zelf ook te twijfelen, de benzineverbruik ligt vrij hoog (1 op 20) en spugt veel benzine uit het luchtfilter. terwijl de bougie perfect koffiebruin is.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: uitlaatkeuze

#15 Bericht door LVS » 03 jun 2015, 17:28

[quote="jehannes"

LVS: dat is vreemd, mij is verteld dat het zuigergestuurd is. en ik rij er ook zuigergestuurd mee,

groeten jehannes[/quote]

-------------------------------

die blinde poorten , lopen toch door naar de inlaat :?:

foto is net te donker .
Bijlagen
cilinder-mem.JPG
cilinder-mem.JPG (20.96 KiB) 15239 keer bekeken

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: uitlaatkeuze

#16 Bericht door LVS » 03 jun 2015, 17:30

bij zuigergestuurd zit er een dammetje tussen .
en gaten boven in de zuiger .

##
Bijlagen
cilinder-mem2.JPG
cilinder-mem2.JPG (21.35 KiB) 15238 keer bekeken

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#17 Bericht door jehannes » 03 jun 2015, 17:50

ja ze lopen door in de inlaatpoort.

maar ik had gedacht dat een membraam gestuurde cilinder niet zonder membraam kan.

ik heb eerder een vier poorter gehad en die had inderdaad een dammetje er tussen. maar die was niet zo sterk als deze cilinder met de zelfde setup.

maar de cilinder gaat nog beter lopen als ik er een membraam tussen set? dan zal ik hier op school en huisje voor moeten knutselen. heb hier thuis nog verschillende membramen liggen.

jehannes

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: uitlaatkeuze

#18 Bericht door Caspar » 03 jun 2015, 18:25

Huisje knutselen is natuurlijk het mooiste. Maar ze zijn ook te koop.
Vergeet niet om sleufgaten in je zuiger te maken voor de membraan inlaat.
Minarelli horizontaal membraan wordt het meest gebruikt bij Kreidler.
Tasinari / Stage-6 zijn de meest toegepaste merken.

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#19 Bericht door jehannes » 03 jun 2015, 18:41

ja ik weet dat ze te koop zijn, maar zelf maken is het leukste,
gat in de zuiger moet zoals deze (foto even geleend van maarten) en dan in de vorm van mijn inlaatpoort.

jehannes
Bijlagen
zuiger.jpg
zuiger.jpg (78.42 KiB) 15207 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: uitlaatkeuze

#20 Bericht door Caspar » 03 jun 2015, 19:53

Ja. Of twee sleufgaten Ivm de stevigheid.
Misschien kan LVS daar wat aan toevoegen.

fladderak
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#21 Bericht door fladderak » 03 jun 2015, 20:00

Gat in zuiger is niet noodzakelijk, weet van bepaalde crossers / racers die beter lopen zonder dit gat

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10328
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: uitlaatkeuze

#22 Bericht door Andy » 03 jun 2015, 22:15

Dan zit het membraam op het carter.

Andy,

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13634
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 590 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: uitlaatkeuze

#23 Bericht door Caspar » 04 jun 2015, 08:16

Of de inlaat timing is zo extreem dat je geen gat meer nodig hebt.

Gebruikersavatar
jehannes
Berichten: 133
Lid geworden op: 28 okt 2012, 19:04
Locatie: twijzel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#24 Bericht door jehannes » 05 jun 2015, 21:38

als ik tijd heb ga ik met het membraanhuis aan de slag! bedankt voor het meedenken ik hou jullie op de hoogte.

prettig weekend

Gebruikersavatar
Patheydens
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2016, 15:03
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: uitlaatkeuze

#25 Bericht door Patheydens » 20 apr 2016, 14:57

ik ben ook aan het kijken voor een race uitlaat iemand suggesties?

Plaats reactie