Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#26
Bericht
door jamojamo » 01 sep 2015, 22:31
Eifelyeti schreef:jamojamo schreef:
@ Roman: Sorry voor het misverstand, er zit een 5-bak in gemonteerd en niet een 6-bak.
Hi, 5 bak in een 6 bak carter? interessant te zien.....
speciaale assen gemaakt voor?
Geen speciale assen Roman, wel was er een as die niet meer dan 3-4mm in het lager stak en waren er 2 kogels geplaatst voor de koppeling-as.
De kennis die blokjes reviseert had dit nog niet eerder zo gezien en kwam met het idee een ander (breder) lager te gebruiken voor meer contact.
Mvg,
Eric
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#27
Bericht
door jamojamo » 01 sep 2015, 22:52
dijk schreef:nog een paar toe
Jeroen,
Het afgebeelde koppelingshart op jouw foto's lijkt erg veel op die van mijn blokje. Het is echter zo dat de onderste plaat lijkt te kunnen slippen omdat de lamelletjes wat hoog staan t.o.v. de onderkant. Heb je toevallig een foto van een kompleet gemonteerd setje platen of een idee hieromtrent? Als je naar jouw foto kijkt is de situatie hetzelfde.
- oldstock van veen 6 bak 009 %28Small%29.JPG (32.29 KiB) 10659 keer bekeken
- oldstock van veen 6 bak 008 %28Small%29.JPG (36.97 KiB) 10658 keer bekeken
Alvast bedankt voor het meedenken. Mijn koppelingshartje heb ik niet bij de hand maar ik kan hem ophalen en fotograferen.
Eric
-
Eifelyeti
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
-
Gegeven waarderingen:
923 keren
-
Ontvangen waarderingen:
765 keren
#28
Bericht
door Eifelyeti » 02 sep 2015, 08:02
jamojamo schreef:
............Het is echter zo dat de onderste plaat lijkt te kunnen slippen omdat de lamelletjes wat hoog staan t.o.v. de onderkant. Heb je toevallig een foto van een kompleet gemonteerd setje platen of een idee hieromtrent? Als je naar jouw foto kijkt is de situatie hetzelfde.
.......................
so de 1e stalenschijf bewerken en gebruiken..... bij een ori KVV Naaf
-
Bijlagen
-
- 28102009044.jpg (175.64 KiB) 10638 keer bekeken
-
- 28102009045.jpg (90.08 KiB) 10640 keer bekeken
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#29
Bericht
door jamojamo » 02 sep 2015, 08:13
Dank je Roman, dat is zeer nuttige informatie!!!
Hier kan ik wat mee!
Mvg,
Eric
-
Eifelyeti
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
-
Gegeven waarderingen:
923 keren
-
Ontvangen waarderingen:
765 keren
#30
Bericht
door Eifelyeti » 02 sep 2015, 09:04
jamojamo schreef:Dank je Roman, dat is zeer nuttige informatie!!!
Hier kan ik wat mee!
Mvg,
Eric
geen probleem, dat is het hobby, of niet?
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#31
Bericht
door jamojamo » 15 sep 2015, 14:10
- IMG_8468.JPG (102.12 KiB) 10505 keer bekeken
- IMG_8467.JPG (111.41 KiB) 10505 keer bekeken
Eerste stappen naar extra spoelpoorten.
Eric
-
danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#32
Bericht
door danahi » 15 sep 2015, 15:37
je begint toch niet met een tussenplaat...
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#33
Bericht
door jamojamo » 15 sep 2015, 15:51
danahi schreef:je begint toch niet met een tussenplaat...
Kennelijk wel. Ik laat het over aan een specialist (niet Dé). Misschien weet jij een andere manier, maar zo lijkt het te moeten zitten omdat anders de onderste plaat net onder de vinnen door zou kunnen draaien.
Als de boel weer samengebouwd wordt zal blijken wat werkt. Hoe het zat liep de koppeling tegen de binnenkant van het deksel dus misschien wordt het een plaatje minder.
Mark, eventuele tips zijn welkom.
Thx,
Eric
-
midde
- Berichten: 858
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
- Locatie: almere
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
18 keren
#34
Bericht
door midde » 15 sep 2015, 16:05
Mij lijkt dat je met een normale plaat begind en dan de tussenplaat zoals Eifelyeti hem laat zien. Ik denk dat ijzer op ijzer in de koppeling niet gaat werken en alleen maar zal slippen. Ik begrijp dat er te weinig ruimte is in de carters en dat hij aanloopt in de deksel, is dit met ingeknepen koppeling ? Wellicht is de boel niet goed gemonteerd geweest ?
Gr Thijs
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#35
Bericht
door jamojamo » 15 sep 2015, 16:15
midde schreef:Mij lijkt dat je met een normale plaat begind en dan de tussenplaat zoals Eifelyeti hem laat zien. Ik denk dat ijzer op ijzer in de koppeling niet gaat werken en alleen maar zal slippen. Ik begrijp dat er te weinig ruimte is in de carters en dat hij aanloopt in de deksel, is dit met ingeknepen koppeling ? Wellicht is de boel niet goed gemonteerd geweest ?
Gr Thijs
Hij heeft 20 jaar zo op een plank gelegen en de vorige eigenaar was het ook een beetje kwijt hoe het zat.
Eric
-
wilhelmus
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
-
Gegeven waarderingen:
2 keren
-
Ontvangen waarderingen:
36 keren
#37
Bericht
door wilhelmus » 15 sep 2015, 21:57
zo kan het ook Erik.
grt Wim
-
Bijlagen
-
- 012.jpg (114.31 KiB) 10436 keer bekeken
-
- 018.jpg (100.53 KiB) 10437 keer bekeken
-
danahi
- Berichten: 2916
- Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
- Locatie: Baarn
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
1 keer
#38
Bericht
door danahi » 15 sep 2015, 22:25
De naam zegt het al Eric... tussenplaat. Je begint met een koppelingsplaat en je eindigt met een koppelingsplaat, en tussen de koppelingsplaten komt een tussenplaat. Een tussenplaat als eerste of laatste heeft geen functie onder normale omstandigheden.
-
Eifelyeti
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
-
Gegeven waarderingen:
923 keren
-
Ontvangen waarderingen:
765 keren
#39
Bericht
door Eifelyeti » 16 sep 2015, 07:20
jamojamo schreef:danahi schreef:je begint toch niet met een tussenplaat...
Kennelijk wel. Ik laat het over aan een specialist (niet Dé). Misschien weet jij een andere manier, maar zo lijkt het te moeten zitten omdat anders de onderste plaat net onder de vinnen door zou kunnen draaien.
Als de boel weer samengebouwd wordt zal blijken wat werkt. Hoe het zat liep de koppeling tegen de binnenkant van het deksel dus misschien wordt het een plaatje minder.
Mark, eventuele tips zijn welkom.
Thx,
Eric
Hallo Eric,
danahi hat Recht
erst eine Reibscheibe dann diese gebogene Stahlscheibe...... dann wieder eine Reibscheibe..... dus 5 Stahlscheiben, 6 Reibscheiben...
-
Bijlagen
-
- 28102009047.jpg (132.05 KiB) 10400 keer bekeken
-
- 28102009050.jpg (99.93 KiB) 10400 keer bekeken
Laatst gewijzigd door
Eifelyeti op 16 sep 2015, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Eifelyeti
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9266
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
-
Gegeven waarderingen:
923 keren
-
Ontvangen waarderingen:
765 keren
#40
Bericht
door Eifelyeti » 16 sep 2015, 07:24
wilhelmus schreef:zo kan het ook Erik.
grt Wim
vakwerk Wim
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#41
Bericht
door jamojamo » 16 sep 2015, 14:21
Heren, bedankt voor het meedenken en de mooie plaatjes
Gr.,
Eric
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#42
Bericht
door jamojamo » 29 okt 2015, 17:14
Lekker bezig geweest. Wat is een B&D Powerfile toch een handig ding. Uiteraard was het blok eerst professioneel uitgekotterd voor opname van het bredere hemd van de Derbi Senda cilinder. De poorten heb ik daarna zelf gemaakt.
- BewCarters1.JPG (81.59 KiB) 9941 keer bekeken
- BewCarters2.JPG (81.05 KiB) 9941 keer bekeken
- BewCarters3.JPG (92.31 KiB) 9941 keer bekeken
En dat zonder blokhut. Ik heb verder geen haast maar deze plaatjes wilde ik even tonen
Mvg,
Eric
-
hermanp
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
-
Gegeven waarderingen:
0
-
Ontvangen waarderingen:
107 keren
#43
Bericht
door hermanp » 29 okt 2015, 23:51
Erg mooi. En die 67,3 die er op staat, is het aantal cc's? Van horen zeggen weet ik dat die cilinders op een Derbi erg hard gingen en veel power hadden, vooral met wat hogere toeren.
-
Caspar
- Berichten: 13598
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
-
Gegeven waarderingen:
588 keren
-
Ontvangen waarderingen:
811 keren
#45
Bericht
door Caspar » 30 okt 2015, 09:31
Mooi spul. En lekker bezig.
Ben nieuwsgierig naar het eindresultaat.
-
nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
237 keren
-
Ontvangen waarderingen:
223 keren
#46
Bericht
door nozems » 31 okt 2015, 10:16
Eric, dat ziet er goed uit allemaal! Wat voor drijfstang ga je gebruiken voor dit geweld?
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#47
Bericht
door jamojamo » 31 okt 2015, 14:37
@herman: die 67,3 slaat op de hoogte van de cilinder. Ik dacht dat het een originele cilinder was maar hij is wel de originele boring. De poorten zijn niet groot en van timingen heb ik geen verstand dus ik wacht het af.
@nozems: ik gebruik de inhoud van het blok zoals die was. Peter heeft een aantal dingen verbeterd om de 5-bak pas te maken en de krukas was stukgedrukt in het verleden door het grebruik van een verkeerde trekker om het vliegwiel er af te halen. Maar de zelfde drijfstang zit er weer op.
Ik moet nog een vulplaatje maken om de cilinder op hoogte krijgen. Het gaat maar om 1 of 1,5 mm. Dus ik ben er nog niet. Ik vind dit wel ontzettend leuk om te doen.
Eric
-
nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
237 keren
-
Ontvangen waarderingen:
223 keren
#48
Bericht
door nozems » 31 okt 2015, 18:47
Juist, je houdt het wel spannend zo, bij dergelijke tuning zou ik het vwb de drijfstang het er niet op gokken.
-
jamojamo
- Berichten: 3731
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
-
Gegeven waarderingen:
349 keren
-
Ontvangen waarderingen:
191 keren
#49
Bericht
door jamojamo » 31 okt 2015, 20:32
Eifelyeti schreef:jamojamo schreef:Eifelyeti schreef:is een FAG/DÜRKOPP
heb ik in de begin van de 90er jaaren veele bij Homoet gekoopt voor mijn crosser...
Hallo Roman,
Is het een goede drijfstang naar jouw mening? Kennelijk koop jij ze nu niet meer.
Mvg,
Eric
is een goede drijfstangkit
nu sijn er betere te koop, dan 1992......
ik weet ook niet, dat die noog te koop sijn..... JB heft die niet meer....
Die drijfstang redt het wel want het wordt geen heftige tuning.
Eric
-
nozems
- Berichten: 10471
- Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
- Locatie: het emperisch centrum der RS,en
-
Gegeven waarderingen:
237 keren
-
Ontvangen waarderingen:
223 keren
#50
Bericht
door nozems » 01 nov 2015, 06:56
Juist, heftig is natuurlijk maar een relatief begrip in deze. Maar het zit dus wel goed zo
en het is geen half werk ook, keep us posted!