advies opvoeren rmc

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
polite
Berichten: 940
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: advies opvoeren rmc

#26 Bericht door polite » 18 sep 2015, 23:16

bud schreef:Lekker meelopen met het verkeer doe ik met mijn werkbrommer, Peugeot Fox ook inmiddels 13 jaar. in Mei van dit jaar was het zover. Motoragent naast me en hup in de rij staan. De bank op en de fox braakt er 57 km/u uit. "is de brommer opgevoerd" was de vraag. "alleen de uitlaatprop is eruit" was mijn antwoord. "de brommer ziet er keurig uit, geen defecten te zien, hoe oud is deze brommer" was vervolgens de vraag. 2002,nieuw bij een officiële Peugeot dealer gekocht! Meneer van de RDW erbij; rechter zijkap mag u er even afhalen, daar zit namelijk de officiële NL type goedkeurings sticker! Hmmm/brrr/affijn na de boel gecheckt te hebben was de conclusie dat alles nog op zijn plaats zat zoals op de sticker vermeld, Een status voor deze is nog niet nodig, maar laat het hierbij.." Bedankt en prettige dienst verder heren"
Hoop dan voor je dat je niet weer op de rollenbank komt met de fox. :wink: Vanaf 1 juli 2014 zijn de regels aangescherpt. 57 KM/H is nu een wok melding. :cry:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: advies opvoeren rmc

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 sep 2015, 02:41

Cas schreef:
Komt nog niet voorbij het metaal van de velg.

Welke tandwielen zijn beter? en carburateur en uitlaat ook beter andere opleggen?

Is mijn cilinder nu een 2.9 of 4.2 pk?
Uitlaat is niet meer de originele. Dat is dus pisitief voor de snelheid.

Nu nog zwarte plastic luchtfilterbak bekijken of daar de snelheid begrezende inzet nog in zit. En graag even bekijken welke hoofdsproeier er in de 14 mm zit. Vlotterbakje los schroeven en op de zijkant van de sproeier lezen.

Enzo

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#28 Bericht door bud » 19 sep 2015, 08:03

polite schreef:
bud schreef:Lekker meelopen met het verkeer doe ik met mijn werkbrommer, Peugeot Fox ook inmiddels 13 jaar. in Mei van dit jaar was het zover. Motoragent naast me en hup in de rij staan. De bank op en de fox braakt er 57 km/u uit. "is de brommer opgevoerd" was de vraag. "alleen de uitlaatprop is eruit" was mijn antwoord. "de brommer ziet er keurig uit, geen defecten te zien, hoe oud is deze brommer" was vervolgens de vraag. 2002,nieuw bij een officiële Peugeot dealer gekocht! Meneer van de RDW erbij; rechter zijkap mag u er even afhalen, daar zit namelijk de officiële NL type goedkeurings sticker! Hmmm/brrr/affijn na de boel gecheckt te hebben was de conclusie dat alles nog op zijn plaats zat zoals op de sticker vermeld, Een status voor deze is nog niet nodig, maar laat het hierbij.." Bedankt en prettige dienst verder heren"
Hoop dan voor je dat je niet weer op de rollenbank komt met de fox. :wink: Vanaf 1 juli 2014 zijn de regels aangescherpt. 57 KM/H is nu een

Meerdere personen in mijn omgeving die te maken hebben gehad met de (toenemende) staandehoudingen zeiden dat er een grens wordt gesteld van 58 km/u ivm correctie.daarna wordt het zeuren. Maar toch denk ik dat ze voorlopig nog wel veel werk hebben aan die hippe lui op chinese snorscooters die met hun onbegrensde GY6 blokjes 70 door de stad heen scheuren met een koptelefoon op.

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: advies opvoeren rmc

#29 Bericht door mvl » 19 sep 2015, 10:55

Vraagje. Mijn buffel rijdt de ene dag 55 en de andere dag 57. Weeg zelf 68 kg. Zit ik dan goed? Snelheid wordt immers ook bepaald door gewicht zithouding etc

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#30 Bericht door bud » 19 sep 2015, 11:28

De maximale constructie snelheid wordt op een statische manier gemeten. Met die snelheid hoef je jezelf als bromfietser geen zorgen te maken. Pliiesie is meer gebrand op de grote hoeveelheid opgepepte chinese retro snorfietsjes. Een collega van mij heeft zijn scooter wel eens vrijwillig aangeboden voor een test omdat ze "bezig" waren bij hem in de straat. Een keurige 56 km/u. Was goed volgens de rollerbankoperator.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: advies opvoeren rmc

#31 Bericht door Caspar » 19 sep 2015, 11:44

Je cilinder is van het juiste type Cas. Als hij niet versleten is , dan is dat al prima.
Twee dingen nog even checken:
-1- demonteer de uitlaat demper. Als je bocht 300mm doorsteekt in de demper , dan moet je de bocht 259mm inkorten.
-2-kijk of er in je luchtfilterhuis een zwarte trechter zit. Haal die er uit en kijk vervolgens of er een sproeier 82 in je carburateur zit. Zo ja: monteer een kleinere sproeier. Ca.72

Samen met de 13/36 tandwielen en een hogere compressie heb je de gewenste 65km/u

2e optie: koop een 50cc ktt SB cilinder en laat het cilinderhemd afdraaien naar 47mm.
De uitlaat en carburateur zijn voldoende groot voor 70km/u

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#32 Bericht door bud » 19 sep 2015, 16:37

KT 40mm SB zijn goede cilinders maar hebben zeker een nabewerking nodig door een vakman. Ik bied mijn standaard uit de doos KT"je 40mm SB te koop aan voor 60 Euro incl. verzendkosten, zonder zuiger, nieuw en slechts 200 km op de teller. Ik had er een barikit zuiger ingezet maar die is nu aan het werk gezet in een oude ori Mahle SB. Orginele KTT zuiger ligt in de oud ijzer bak. Een meteor zuiger met maat 39,97mm is ook een prima zuiger voor de KT cilinder.

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#33 Bericht door bud » 19 sep 2015, 18:20

"Vroeger" waren er inlaat spruitstukken van Athena/ eurocillindri ofzo te koop. enkel gebogen en er paste een 10 of 12mm op. In combinatie met een snelle cilinder was dit een mooi alternatief om wat gedempter rond te rijden met een snellere cilinder.

Cas
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 aug 2015, 18:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#34 Bericht door Cas » 19 sep 2015, 18:53

Morgenmiddag wou ik hem eens goed gaan poetsen. Zal dan meteen kijken naar luchtfilter, sproeier en uitlaat.

Ik heb vandaag een eindje rond gereden en volgens mij is er iets niet helemaal goed met blok. Met schakelen heb ik af en toe als ik omhoog schakel hij daarna uit de versnelling schiet vooral met 1 naar 2 en 3 naar 4. Met schakelen lijkt het ook vaak of er geen verschil is of ik met koppeling of zonder koppeling schakel. Je voelt hem echt met die tandwielen in elkaar gaan. Koppeling doet het wel gewoon met aanrijden en motor loopt vrij als ik hem in hou.

Misschien ken ik hem beter eerst laten reviseren? Weet iemand hier een goed adres voor ik kom uit de buurt van Eindhoven.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: advies opvoeren rmc

#35 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 sep 2015, 19:13

Daar zou ik maar eens mee beginnen voordat je snel gaat rijden.
Als ik zie wat een vieze vette zand bende er onder je blok een cilinder hangt zullen er ook wel een paar pakkingen het hebben opgegeven.

Enzo

Cas
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 aug 2015, 18:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#36 Bericht door Cas » 19 sep 2015, 19:16

Denk dat ik er nu zo nog mee rijd tot het slecht weer word en dan alles maak zodat ie in het voorjaar helemaal goed loopt en snel.

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 556
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#37 Bericht door bud » 19 sep 2015, 20:28

een grote prut bende onder het blok zorgt er ook voor dat de boel maar matig gekoeld wordt. eerst even flink aan het werk in de steampit . Alles schoon? Tap dan de olie uit blok eens af...24 Warsteiners halve liters zet ik erop voor jou dat er niet meer als 100cc gore olie uit komt :clap Zwart en geurig van de slijtage koppelings platen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: advies opvoeren rmc

#38 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 sep 2015, 20:48

Cas schreef:Denk dat ik er nu zo nog mee rijd tot het slecht weer word en dan alles maak zodat ie in het voorjaar helemaal goed loopt en snel.
Nog een tip. Monteer de eerst volgende keer als je uitlaat los gaat tapeindjes ipv M 6 boutjes die voor het kwetsbare cilinder schroefdraad zeer gevaarlijk zijn.

Enzo
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (10.68 KiB) 6332 keer bekeken

bernard v d
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 okt 2011, 19:05
Locatie: asten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#39 Bericht door bernard v d » 19 sep 2015, 21:09

Ik woon in asten in de buurt van Eindhoven
Je kunt bij mij langskomen met de brommer
Ik kan hem bekijken en eventueel repareren
Groet bernard.

bernard v d
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 okt 2011, 19:05
Locatie: asten
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#40 Bericht door bernard v d » 19 sep 2015, 21:25

Cas je hebt p b.

Cas
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 aug 2015, 18:17
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: advies opvoeren rmc

#41 Bericht door Cas » 20 sep 2015, 21:37

Koppelingsplaten en olie zijn als het goed is vervangen toen ik hem kocht.

Zit geen trechter in het filter en sproeier 76 zit erin. Uitlaat nog niet naar gekeken.

Zal er keer tapeindjes inzetten en misschien ook een wat mooiere uitlaat. Moet nog wel wat meer aan gebeuren.

Plaats reactie