Parmakit 50cc

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Parmakit 50cc

#1 Bericht door HaPla » 30 jul 2017, 18:42

Alvorens ik begin sorry had mijn vraag al in de verkeerde rubriek geplaatst.

Ik ben Harold en heb twee kreidlers.
De eerste is een eitje uit 62 en al 38 jaar in mijn bezit en rijdt zo'n 60 km/h.
De tweede is een RMC van 80 4 bak direct en heb ik ongeveer een jaar en rijdt 45km/h.
Deze laatste wil ok ook graag 60/65 km/h laten lopen en heb hiervoor de parma 50cc set gekocht.
Na de hele ochtend en middag sleutelen en advies van deze site van alles geprobeerd maar nog geen resultaat.

Tandwielen 13/36
Uitlaat 32 mm
Parmakit 50cc (nieuw)

Geprobeerd
14 mm carburateur met sproeier 76 80 82
16 mm met 76 80 en 82 sproeier.
In beide gevallen tot de tweede versnelling goed eind van drie geen vermogen/kracht vier valt ie alleen maar terug.
17 mm imitatie met de daarin geleverde sproeier (staat geen nummer op) hierop pakt ie aan maar blijft in neutraal vol gas stationair pruttelen.

Iemand enig idee???

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Parmakit 50cc

#2 Bericht door MichelVH » 30 jul 2017, 19:14

Te wijde uitlaat denk ik, dan komt hij niet op toeren. Een 28mm is voor jouw setup de juiste uitlaat.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Parmakit 50cc

#3 Bericht door LVS » 30 jul 2017, 19:42

een parma cilinder heeft bijna altijd een hoge uitlaatpoort . :oops:

dus niet geschikt om daar 60- 65 km te gaan rijden . #-o

het is beter een brommer cilinder aanpassen naar 4 pk .

##

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47992
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 40 times

Re: Parmakit 50cc

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jul 2017, 19:51

LVS schreef:een parma cilinder heeft bijna altijd een hoge uitlaatpoort . :oops:

dus niet geschikt om daar 60- 65 km te gaan rijden . #-o

het is beter een brommer cilinder aanpassen naar 4 pk .

##
Je kan het 100x zeggen :x

HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#5 Bericht door HaPla » 30 jul 2017, 19:58

Oke . Maar dat lost mijn probleem niet op. Of ie dan harder gaat is zorg twee.
Als ie maar goed loopt.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Parmakit 50cc

#6 Bericht door Caspar » 30 jul 2017, 20:14

je carburateur- en sproeier keuze zou goed moeten zijn , maar : Parmakit (en ook Athena-)cilinder heeft race timingen.
Als de uitlaatpoort zo hoog is , verlies je een hoop in het onderste toerengebied en is er bijna niet mee te rijden.
Met een 28mm uitlaat geef je hem wat meer tegendruk , dat helpt.
Het is mogelijk om de cilinder wat aan te passen , maar het blijft een compromis.
Helaas voor jou heeft LVS wel een punt......
Laat een bromfietscilinder tunen , of zoek een 4,2 pk Mahle cilinder.
KT cilinders zijn m.i. beter dan de Athena en Parmakit

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47992
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 40 times

Re: Parmakit 50cc

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jul 2017, 20:17

HaPla schreef:Oke . Maar dat lost mijn probleem niet op. Of ie dan harder gaat is zorg twee.
Als ie maar goed loopt.
Zoals je leest lopen ze niet goed 60-65. Lost idd jou probleem ( het bezitten van zo'n imi cilinder ) niet op.
Ga je zo'n cilinder corrigeren bij een tuner gaat hij veel harder dan 60-65

Dus conclusie op zoek naar betere basis.

Enzo

HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#8 Bericht door HaPla » 30 jul 2017, 21:39

even los van het fijt dat ik 60 65 wil gaan rijden zou de parmakit met de 17mm toch redelijk goed moeten lopen. Tenminste zag ergens op het forum dat dit gedaan is en rond de 80 liep.
Dus ik vraag me nu af of het een ontstekings probleem is. Hij zou anders toch met al wat ik geprobeerd heb een keer redelijk goed hebben moeten lopen.

Heb de originele cilinder ook nog die licht getuned is.

Ga v/d week eerst de ontsteking controleren.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47992
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 40 times

Re: Parmakit 50cc

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 jul 2017, 22:15

HaPla schreef:even los van het fijt dat ik 60 65 wil gaan rijden zou de parmakit met de 17mm toch redelijk goed moeten lopen. Tenminste zag ergens op het forum dat dit gedaan is en rond de 80 liep.
Dus ik vraag me nu af of het een ontstekings probleem is. Hij zou anders toch met al wat ik geprobeerd heb een keer redelijk goed hebben moeten lopen.

Heb de originele cilinder ook nog die licht getuned is.

Ga v/d week eerst de ontsteking controleren.
Wat zat er eerst op de RMC dan? En liep dat wel goed?
Dan is je ontsteking toch ook goed.

Enzo

HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#10 Bericht door HaPla » 31 jul 2017, 23:12

Dat is juist het vreemde. Met originele cilinder en 10 mm carburateur liep hij 45 km/h.
Dit was wel handig omdat ik naar de rdw moest voor kenteken keuring.
Daarna is de cilinder licht getuned en een 13 mm carburateur gemonteerd liep netjes maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
En dat doet ie nog steeds. Welke cilinder of carburateur ik ook monteer bij 45 km/h houdt het op in wat voor versnelling ook.
Dus schiet mij maar lek.
Heb in mijn jeugd kreidlers met geforceerde koeling omgebouwd naar drukvulling met aangepast spruitstuk en zundapp carburateur met daarin verstelbare sproeier. Reed je met 13 mm carburateur en originele cilinder 75/80 km/h.
Hebben met kreidler op gas gereden met zo'n blauwe camping gas bus op je bagagerek.
Zelfs het poppen fohntje van m'n zus aangesloten op de ontsteking en als turbo gebruikt in zamenhang met weer de zundapp carburateur met verstelbare sproeier , moest dan wel de sproeier bijstellen tijdens het rijden. Maar het werkte.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Parmakit 50cc

#11 Bericht door LVS » 31 jul 2017, 23:25

:arrow: Daarna is de cilinder licht getuned .
:arrow: maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
:arrow: Dus schiet mij maar lek'.
:arrow: En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h

-----------------------------------------------------

een kreidler brommer cilinder loopt niet zomaar een stuk harder .
de poorten moeten allemaal bewerkt worden voor meer pk`s .
cilinder lengte aanpassen.
en daar heb je speciaal gereedschap voor nodig .
##

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47992
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 40 times

Re: Parmakit 50cc

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 jul 2017, 23:43

HaPla schreef:Dat is juist het vreemde. Met originele cilinder en 10 mm carburateur liep hij 45 km/h.
Dit was wel handig omdat ik naar de rdw moest voor kenteken keuring.
Daarna is de cilinder licht getuned en een 13 mm carburateur gemonteerd liep netjes maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
En dat doet ie nog steeds. Welke cilinder of carburateur ik ook monteer bij 45 km/h houdt het op in wat voor versnelling ook.
Dus schiet mij maar lek.
Heb in mijn jeugd kreidlers met geforceerde koeling omgebouwd naar drukvulling met aangepast spruitstuk en zundapp carburateur met daarin verstelbare sproeier. Reed je met 13 mm carburateur en originele cilinder 75/80 km/h.
Hebben met kreidler op gas gereden met zo'n blauwe camping gas bus op je bagagerek.
Zelfs het poppen fohntje van m'n zus aangesloten op de ontsteking en als turbo gebruikt in zamenhang met weer de zundapp carburateur met verstelbare sproeier , moest dan wel de sproeier bijstellen tijdens het rijden. Maar het werkte.
En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h
#-o #-o

kreidlertwin
Berichten: 291
Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#13 Bericht door kreidlertwin » 01 aug 2017, 19:30

13mm carburateur?,je bedoeld waarschijnlijk bing 12mm...13mm bestaat niet namelijk(niet voor kreidler althans),zundapp had wel zo'n carburateur.Je kreidler op gas??,da's de eerste dan waar ik ooit van gedroomd heb :lol:.Doe mij ook maar zo'n turbo :clap

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Parmakit 50cc

#14 Bericht door Caspar » 01 aug 2017, 19:49

Knap als je dat aan de gang krijgt ;-)
Ik heb als 13 jarige wel eens geëxperimenteerd met een Mobylette op aanstekergas.
Via een slangetje in de carburateur ingespoten.
Luchtfilterhuis heeft het door backfire niet overleefd , geen succes...

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 822
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#15 Bericht door polite » 02 aug 2017, 19:30

LVS schreef::arrow: Daarna is de cilinder licht getuned .
:arrow: maar nog steeds niet harder dan 45 km/h.
:arrow: Dus schiet mij maar lek'.
:arrow: En nu.....?? Wat ik ook doe 45 km/h

-----------------------------------------------------

een kreidler brommer cilinder loopt niet zomaar een stuk harder .
de poorten moeten allemaal bewerkt worden voor meer pk`s .
cilinder lengte aanpassen.
en daar heb je speciaal gereedschap voor nodig .
##
Noh?? Cilinderpoorten zijn bij mij ook niet aangepast. Maar rij met met mijn 15-13-91, toch dik 60 KM/H. Mijn cilinder is trouwens wel afgedraaid. En inmiddels voorzien van een hoge drukkop voor wat extra pit onderin. :mrgreen:

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Parmakit 50cc

#16 Bericht door LVS » 02 aug 2017, 22:34

15-13-91...het is wel een 2,9 pk versie . dus heeft niks te maken met een nl brommercilinder .
Bijlagen
151391.JPG
151391.JPG (28.57 KiB) 8022 keer bekeken

Gebruikersavatar
polite
Berichten: 822
Lid geworden op: 25 jul 2007, 19:38
Locatie: Westerkwartier
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#17 Bericht door polite » 03 aug 2017, 18:25

LVS schreef:15-13-91...het is wel een 2,9 pk versie . dus heeft niks te maken met een nl brommercilinder .
@LVS, denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen. :o Heb een 15-13-91. En geen 15-53-91. :mrgreen:

Groet,

Polite.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Parmakit 50cc

#18 Bericht door LVS » 03 aug 2017, 21:06

polite schreef:
LVS schreef:15-13-91...het is wel een 2,9 pk versie . dus heeft niks te maken met een nl brommercilinder .
@LVS, denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen. :o Heb een 15-13-91. En geen 15-53-91. :mrgreen:

Groet,

Polite.
------------------------------------

ik heb een betere bril nodig #-o

HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#19 Bericht door HaPla » 03 aug 2017, 23:23

Dus om een lang verhaal kort te maken.
Wat is de beste keuze om m'n RMC 60/65 km/h te laten lopen?

Cilinder?
Carburateur ?
Uitlaat?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47992
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 40 times

Re: Parmakit 50cc

#20 Bericht door Enzo-tvdzijden » 03 aug 2017, 23:30

HaPla schreef:Dus om een lang verhaal kort te maken.
Wat is de beste keuze om m'n RMC 60/65 km/h te laten lopen?

Cilinder?
Carburateur ?
Uitlaat?
getunde 2pk 15.73.81 met 1/12/237
of 2,9 pk 15.73.85 met 14mm ( eventueel iets aangepast)
28mm tweedelig Jarmacol
Kop 15.13.03 (Duits) ipv 15.13.07 (Nederlands)

Enzo

HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#21 Bericht door HaPla » 04 aug 2017, 22:12

Oké en hoe kom ik hieraan??

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Parmakit 50cc

#22 Bericht door Caspar » 05 aug 2017, 09:46

LVS en Wietse kunnen je helpen.

HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#23 Bericht door HaPla » 05 aug 2017, 20:33

Vanmiddag even weer aan het experimenteren geweest met de parmakit. Uitlaatbocht 32/28 met mijn oude uitlaat gemonteerd. Bleef het zelfde resultaat.
Carburateur 14 mm met 82 sproeier gemonteerd loopt onbelast goed alleen kakt weer in als je gaat rijden. Toen laten lopen zonder luchtfilter. Schiet in toeren omhoog ploft en terugslag bij volgas.
Rijden zonder luchtfilter pakt netjes op geen ploffen en terugslag meer en trekt netjes door zelfs in 4 tot 65 kmh. Alleen dan wel met dat hinderlijke whoooo geluid als je het gas opendraait.
Ander luchtfilter geprobeerd ( die van het eitje) weer het oude resultaat 45 en geen cm harder.
Wat blijkt nu. Daar waar je het luchtfilter op het frame drukt ovalepijp zit geen opening achter???
Bij alle kreidlers die ik ooit heb gehad was dit open en stond in verbinding met de twee gaten onder de buddyseat.
Is dit een speciale uitvoering??? Of in het verleden iets misgegaan??

kreidlertwin
Berichten: 291
Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#24 Bericht door kreidlertwin » 05 aug 2017, 20:38

Dat hoort altijd open te zijn [-X ,dicht gelast?.Heb je al de squishwaarde gecontroleerd :?: (timing cilinder).

Gr,Peter

HaPla
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 apr 2013, 00:13
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Parmakit 50cc

#25 Bericht door HaPla » 05 aug 2017, 21:02

Squish niet gecontroleerd. Wel geprobeerd gat in het ovaaltje te boren schiet de boor in een keer door blijkt het een los plaatje te zijn van ongeveer 2.5 bij 4 cm met daaraan een stangetje gelast. Bij nadere inspectie blijkt er bij de voorste blok bevestiging ook een extra gaatje in het frame te zitten.
Ik vermoed nu dat het plaatje als schuif heeft gediend waarbij het stangetje voor bij je cilinder naar buiten kwam als je hem dan indrukt sluit je de lucht toevoer af en ongeacht welke setup je ook hebt hij wil niet harder dan 45kmh.
Geniaal....!!! Maar wie heeft dit bedacht en uitgevoerd???
Heb er nu al spijt van dat ik het gemold heb.

Plaats reactie