Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#26 Bericht door nozems » 30 nov 2017, 17:12

Ik denk dat er uiteindelijk heel veel maagdelijke onderdelen die bij menigeen op zolder liggen te 'wachten' voor de 'reserve', carters,cilinders,krukassen en noem het maar op nooit maar dan nooit aan bod zullen komen en gewoon bij het grofvuil terecht komen op het moment dat de eigenaar ervan heen is gegaan(de nieuwe generatie heeft er totaal niks mee) , zonde van die onderdelen die nog nooit een klap van de krukas hebben meegemaakt en zo maagdelijk als ze zijn in de oven verdwijnen en dan reïncarneren als blikje cola :oops: :lol: klinkt zwaarmoedig maar dat is wat er gaat gebeuren, enkele gelukkige machines blijven over en zullen net als bij de meeste nu alleen maar stof staan te happen in een of andere verzameling, tot die tijd rijdt ik er wel mee :D

ps dit is er enige tientallen jaren geleden gebeurd met heel veel Eysink onderdelen, complete frame's blokken, spatborden en talloze andere Eysink onderdelen werden via de schrootboer afgevoerd, zijnde als waardeloos oude metalen, toen leefde de brommer oldtimer niet zo en de betrokken mensen hadden er dus totaal geen notie van wat ze deden :oops: :oops: :oops:

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 883
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#27 Bericht door MichelVH » 01 dec 2017, 07:38

Inderdaad, geef die 6 bakken en 7 spaaks wielen aan mij en Hugo!

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2579
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#28 Bericht door jamojamo » 01 dec 2017, 14:53

MichelVH schreef:Inderdaad, geef die 6 bakken en 7 spaaks wielen aan mij en Hugo!
Man je schakelt je suf met een 6-bak. Ook die zware gietwielem remmen je alleen maar af :clap
Dat mensen er nog geld voor over hebben #-o
Onbegrijpelijk :^o
Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18689
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#29 Bericht door dijk » 01 dec 2017, 16:32

94cc van willy.
Bijlagen
w11.jpg
w11.jpg (67.84 KiB) 3480 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#30 Bericht door Andy » 01 dec 2017, 16:58

jamojamo schreef:
MichelVH schreef:Inderdaad, geef die 6 bakken en 7 spaaks wielen aan mij en Hugo!
Man je schakelt je suf met een 6-bak. Ook die zware gietwielem remmen je alleen maar af :clap
Dat mensen er nog geld voor over hebben #-o
Onbegrijpelijk :^o
Gr.,
Eric
Juist niet, met een 5bak schakel je veel meer. 6bak heft lange 1, 2, 3, 4. 5bak heeft kort 1, 2, 3, Tegen wind ook minder terug naar 4, met 6bak blijf je lekker in 5 tegenwind rijden.

Hoop misverstand dus over de 6bakken.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#31 Bericht door nozems » 01 dec 2017, 17:14

Enige nuance is op zn plaats bij een 5bak kun je de 5 ook als overdrive gebruiken,dus tegenwind in 4, maar onder normale/rustige weersomstandigheden vaak niet nodig bij een bigbore, hangt dus ook van je vertanding, postuur, gewicht en houding af, het is maar net wat je wilt.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5668
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#32 Bericht door Eifelyeti » 01 dec 2017, 20:02

dan toch beter de versterkte De Jager close5 bak en een 2,95er overbrenging , het 27er tandwiel tegen een ori 28 wisselen...dus de lange 5e.....

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... 32&t=33480

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47658
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#33 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 dec 2017, 20:13

Ik vindt een 6-bak VV super cool :-({|=

Gebruikersavatar
Writer
Berichten: 795
Lid geworden op: 03 jul 2005, 23:14

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#34 Bericht door Writer » 01 dec 2017, 20:48

Mijn 6 bak heeft nog nooit problemen gegeven, wel Al een keer de krukas lagers vervangen. De koppeling kan net het moment aan als hij warm is, dit is prima voo het behoud van de bak aldus Dick de Jager.

Paul

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5668
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#35 Bericht door Eifelyeti » 01 dec 2017, 20:58

Enzo-tvdzijden schreef:Ik vindt een 6-bak VV super cool :-({|=
ik ook :wink:

en geen VV bak ;) kijk Foto :mrgreen:

ik heb "Kreidler MC-Motor 6 Gang" en de " Evo 6 bak" van Dick...
bijde goed voor een echte Kreidler

ma niet voor een Koppelmonster
Bijlagen
DSC00154.JPG
DSC00154.JPG (75.84 KiB) 3441 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47658
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#36 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 dec 2017, 21:31

Sorry een Kreidler/Hurth bak =P~

Enzo

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5668
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#37 Bericht door Eifelyeti » 01 dec 2017, 23:51

Enzo-tvdzijden schreef:Sorry een Kreidler/Hurth bak =P~

Enzo
:lol: :wink:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#38 Bericht door Andy » 06 dec 2017, 20:29

Dit is mijn project, malossi 80cc zuigergestuurd.

Zoiets bedoel je Koos ???

Andy,
Bijlagen
20171206_193127 (Custom).jpg
20171206_193127 (Custom).jpg (67.93 KiB) 3322 keer bekeken
20171206_193106 (Custom).jpg
20171206_193106 (Custom).jpg (65.8 KiB) 3322 keer bekeken

KoosKreidler
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 sep 2008, 13:16

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#39 Bericht door KoosKreidler » 07 dec 2017, 08:04

Helemaal Andy :clap
Dat heb je netjes gemaakt!
Nog tips voor me?

Groet
Koos

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#40 Bericht door Andy » 07 dec 2017, 11:10

Welke cilinder wil je gebruiken, en ga je voor membraam op het blok.

Wil de volgende 50cc maken en ook zuigergestuurd.

Andy,

KoosKreidler
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 sep 2008, 13:16

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#41 Bericht door KoosKreidler » 07 dec 2017, 11:36

KX85 (Kawasaki) met membraan op cilinder.
Heb je de SB mantel vastgelast aan cilinder/kop?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#42 Bericht door Andy » 07 dec 2017, 12:04

Nee cilinderkop zijn 2 losse delen, SB kop is gefreesd zodat de wckop los in komt. Is allen voor de sier, heeft geen koel functie.

Andy,

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8982
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#43 Bericht door Caspar » 07 dec 2017, 12:30

mooi gemaakt

KoosKreidler
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 sep 2008, 13:16

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#44 Bericht door KoosKreidler » 07 dec 2017, 12:41

Ok, duidelijk.
Zit de SB mantel wel aan de cilinder gelast?

Koos

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#45 Bericht door nozems » 07 dec 2017, 15:20

Zoals Andy het heeft gemaakt vind ik waterkoeling nog wel mooi om te zien, de radiator en slangen daarintegen niet zo...maar als het compact en netjes aangelegd is zeker niet storend. Maar wat koeling betreft is er geen betere optie dan waterkoelimg. ik ben benieuwd wanneer hij z'n eerste klappen gaat geven Andy (en Koos) 8)

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5668
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#46 Bericht door Eifelyeti » 08 dec 2017, 11:09

en wan is het noog dan een kreidler blok ???

Dan beter een MZ 250 koopen.... of een Aprilia Derbi ofzo.... ook een KS175 ?

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1349
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#47 Bericht door Richard B » 10 dec 2017, 12:18

Andy schreef:Nee cilinderkop zijn 2 losse delen, SB kop is gefreesd zodat de wckop los in komt. Is allen voor de sier, heeft geen koel functie.

Andy,
ziet er netjes uit andy goed gelukt met die sb mantel :!:
KoosKreidler schreef:KX85 (Kawasaki) met membraan op cilinder.
gaaf project maar vergt flinke aanpassingen aan het carter,onderstaande kreidler stond vorig jaar te koop met KX80 cilinder,plaats gerust foto's van het project kooskreidler :)
Bijlagen
000002302620_1.jpg
000002302620_1.jpg (74.03 KiB) 3102 keer bekeken

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5668
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#48 Bericht door Eifelyeti » 10 dec 2017, 12:52

dan toch beter een YZ100 cilinder of honda CR 100 cilinders uit de USA... ;)
die wel ma met cattersmembraan te gebruiken...dan heft je niet de cabulator buiten erom hangen

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#49 Bericht door Andy » 10 dec 2017, 13:50

Genoeg inspiratie. Nu nog uitvoeren.

Andy,

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9342
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en

Re: Veel vermogen: 5-bak of van Veen 6-bak?

#50 Bericht door nozems » 10 dec 2017, 14:11

Wat Koos en Andy doen is natuurlijk veel slimmer en (stukken) goedkoper als zelf een cilinder te gaan zitten frezen. Het bestaande concept is doorontwikkeld en je hebt gegarandeerd vermogen, vermits er een goede uitlaat opzit. Zelf tunen is meer uitzoeken met afstellen en altijd maar weer wachten of het vermogen wil geven en daarbij ook of het heel blijft. Het is natuurlijk wel een hele klus om het pas te maken! Koos ook van jouw kant zien we de foto’s graag tegemoet:)

Plaats reactie