Mr4 cilinder

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
polini80
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)

Mr4 cilinder

#1 Bericht door polini80 » 21 feb 2017, 22:48

Hierbij wat info over een nieuwe aanwinst. Ooit hoop ik de tijd te hebben dit op een kreidler blok te monteren. Het betreft een mr4 cilinder. Minarelli mr4 blokken zijn heel beperkt uitgebracht. Boring is 38 mm en slag 44 mm.

Dit betreft een polini 47 mm cilinder, met membraan (vorm am6). Moet redelijk te doen zijn dit op een kreidler blok met lange slag krukas te bouwen. Grote aanpassingen zijn niet nodig want geen overdreven grote spoelpoorten en ook geen 3e spoeler in t carter. Verder schuine uitlaat. Tapeinden vallen tussen smal en breed (sbw) in.
IMG_20170221_8783.jpg
IMG_20170221_8783.jpg (72.59 KiB) 9186 keer bekeken
IMG_20170221_55940.jpg
IMG_20170221_55940.jpg (64.6 KiB) 9186 keer bekeken
IMG_20170221_27361.jpg
IMG_20170221_27361.jpg (63.3 KiB) 9186 keer bekeken
IMG_20170221_17127.jpg
IMG_20170221_17127.jpg (57.03 KiB) 9186 keer bekeken

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2579
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: Mr4 cilinder

#2 Bericht door jamojamo » 21 feb 2017, 23:09

Mooi streven maar je kunt toch ook een oud type Derbi cilinder van een inlaatkanaal voorzien zoals dit model. Staan de tapeinden gelijk goed en de slag klopt ook. Je moet wel je carter aanpassen aan de extra spoelpoorten. Je kunt ermee tot boring 50 gaan voor 80cc. Zelfs 96 cc is haalbaar als je met een langere drijfstang aan de gang gaat.
Gr.,
Eric

nsr
Berichten: 731
Lid geworden op: 19 okt 2005, 15:13
Locatie: Stompwijk
Contacteer:

Re: Mr4 cilinder

#3 Bericht door nsr » 22 feb 2017, 05:50

Langere drijfstang vergroot de slag niet JamoJamo.

Mooie cilinder Polini80!

polini80
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)

Re: Mr4 cilinder

#4 Bericht door polini80 » 22 feb 2017, 08:08

Thx nsr, thx jamojamo. Een inlaat bouwen op een lc cilinder lijkt me verre van eenvoudig. Niet te vergelijken met het verzetten van tabeinden. Ik heb het nog niet zien gebeuren bij oud derbi cilinders, maar zie graag deze info in de oude topics. Het leuke aan de polini is een slag van 44mm. Iets wat nu al standaard leverbaar is in de krukassen. Dus je wint weer 'eenvoudig' een aantal cc's.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8990
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Mr4 cilinder

#5 Bericht door Caspar » 22 feb 2017, 08:36

47x44 kan lekker lopen als de timing niet te extreem is.

De tapeinden zitten wel net tussen de twee bestaande gaten in.
Beetje voorzichtig met boren en tappen dus.
Sowieso eerst de oude gaten afstoppen met alu proppen.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2579
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: Mr4 cilinder

#6 Bericht door jamojamo » 22 feb 2017, 09:03

polini80 schreef:Thx nsr, thx jamojamo. Een inlaat bouwen op een lc cilinder lijkt me verre van eenvoudig. Niet te vergelijken met het verzetten van tabeinden. Ik heb het nog niet zien gebeuren bij oud derbi cilinders, maar zie graag deze info in de oude topics. Het leuke aan de polini is een slag van 44mm. Iets wat nu al standaard leverbaar is in de krukassen. Dus je wint weer 'eenvoudig' een aantal cc's.
Het zou voor mij allebei een brug te ver zijn. Wat me wel aardig gelukt is is om spoelers in het carter te maken voor een Derbi cilinder.
BewCarters3.JPG
BewCarters3.JPG (92.31 KiB) 9091 keer bekeken
Vorig jaar in de Eifel reed er iemand met een zuigergestuurd gemaakt LC cilindertje dus membraan moet ook kunnen. Bovenste spoeler dichtkleien of lassen en een inlaat frezen denk ik. Helaas geen foto's van. Het betreft vader en zoon Robert en Jan maar ik heb geen topic/foto's gevonden op het forum.

Ps., ik realiseer me nu ook dat je voor een langere slag een andere positie van je drijfstang in de krukas moet hebben en niet een andere lengte.

Groetjes en succes met deze prachtige cilinder,
Eric

polini80
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)

Re: Mr4 cilinder

#7 Bericht door polini80 » 22 feb 2017, 11:30

Dank Eric, dat is bijzonder mooi en goed gelukt met je spoelpoorten. Voor een membraan op carter lijkt me dit de ideale cilinder.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Mr4 cilinder

#8 Bericht door Andy » 22 feb 2017, 11:45

Toevallig dat het ter sprake komt. Ik ben al een tijdje bezig er een te maken. De bedoeling is ook om de koelribben van een SB eromheen te maken.

Als je een goede alu bent zou je zelfs een membraam kast op de cilinder kunnen lassen, jammer wat dat betreft ben ik van anderen afhankelijk die dat wel kunnen.

Andy,
Bijlagen
20170216_135636 (Custom).jpg
20170216_135636 (Custom).jpg (59.3 KiB) 9042 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Mr4 cilinder

#9 Bericht door Andy » 22 feb 2017, 12:03

Zoiets.

Andy,
Bijlagen
malossi (Custom).jpg
malossi (Custom).jpg (64.39 KiB) 9039 keer bekeken

Gebruikersavatar
Richard B
Berichten: 1349
Lid geworden op: 07 sep 2002, 22:45
Locatie: Bussum

Re: Mr4 cilinder

#10 Bericht door Richard B » 22 feb 2017, 12:28

leuke projecten,in 2007 is dit ook eens door iemand gedaan en de foto's op dit forum gepost:

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=22612

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Mr4 cilinder

#11 Bericht door Andy » 22 feb 2017, 18:35

Dat klopt Richard, was het al vergeten. Blok van Theo komt uit Limmen en is gedeeltelijk gemaakt door Martijn (emot)
De bedenker van deze kreatie is Hans eveneens uit Limmen en oud vriend van lachambre.

Van lachambre nog van de week een mba zuiger gekocht.

Andy,

Gebruikersavatar
michael67
Berichten: 375
Lid geworden op: 05 aug 2007, 01:50

Re: Mr4 cilinder

#12 Bericht door michael67 » 22 feb 2017, 20:13

Heb nog een nieuwe polini 47 set liggen voor het minarelli rv4 blok wat hier wel erg op lijkt.
Is bedoeld voor ombouw op een zundapp blok.

polini80
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)

Re: Mr4 cilinder

#13 Bericht door polini80 » 22 feb 2017, 20:55

Thx voor reacties iedereen. Rv4 cilinder is idd sterk gelijkend. Tabeinden staan iets smaller en slag van dit type blok is 42 , standaard boring 38.8

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Mr4 cilinder

#14 Bericht door Andy » 22 feb 2017, 21:38

Dit is ook een rv4 blok met lc cilinder.

Andy,
Bijlagen
IMG_0642 (Small).JPG
IMG_0642 (Small).JPG (96.94 KiB) 8809 keer bekeken
IMG_0643 (Small).JPG
IMG_0643 (Small).JPG (85.8 KiB) 8809 keer bekeken

polini80
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)

Re: Mr4 cilinder

#15 Bericht door polini80 » 22 feb 2017, 23:49

Hoi Andy, dit is een interessante variant van de rv4 cilinder. Deze lijkt op dit blok:
http://www.arf33.com/FIFTY_OLD/esploso_complessivo.jpg

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8219
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk

Re: Mr4 cilinder

#16 Bericht door Andy » 23 feb 2017, 09:47

Klopt, staat ook malaguti op de kopp.kap. Volgens mij van een malaguti fifty. Dit blok heb 3jaar geleden verkocht.

Andy,

polini80
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 feb 2014, 16:22
Locatie: Elst (Gld)

Re: Mr4 cilinder

#17 Bericht door polini80 » 24 feb 2017, 10:51

Weet iemand wat een veilige/ aanbevolen squish is voor zo'n set?
Als ik uit ga van een deck van 0,25 mm en een drijfstang van 85 mm meet ik een uitlaatpoorttiming van 178 graden en een spoeltiming van 126 graden, dus een blowdown van een kleine 26. Dit lijkt me een niet al te hoogtoerige cilinder?

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2579
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: Mr4 cilinder

#18 Bericht door jamojamo » 04 mar 2017, 13:53

polini80 schreef:Weet iemand wat een veilige/ aanbevolen squish is voor zo'n set?
Als ik uit ga van een deck van 0,25 mm en een drijfstang van 85 mm meet ik een uitlaatpoorttiming van 178 graden en een spoeltiming van 126 graden, dus een blowdown van een kleine 26. Dit lijkt me een niet al te hoogtoerige cilinder?
Ik kan je hier geen antwoord op geven. Maar dit verdient WEL een antwoord!
Misschien een squish topic even googlen?
https://www.kreidler.nl/forum/search.ph ... mit=Zoeken
Eric

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 954
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl

Re: Mr4 cilinder

#19 Bericht door erik de l » 18 mar 2017, 19:27

polini80 schreef:Hierbij wat info over een nieuwe aanwinst. Ooit hoop ik de tijd te hebben dit op een kreidler blok te monteren. Het betreft een mr4 cilinder. Minarelli mr4 blokken zijn heel beperkt uitgebracht. Boring is 38 mm en slag 44 mm.

Dit betreft een polini 47 mm cilinder, met membraan (vorm am6). Moet redelijk te doen zijn dit op een kreidler blok met lange slag krukas te bouwen. Grote aanpassingen zijn niet nodig want geen overdreven grote spoelpoorten en ook geen 3e spoeler in t carter. Verder schuine uitlaat. Tapeinden vallen tussen smal en breed (sbw) in.
IMG_20170221_8783.jpg
IMG_20170221_55940.jpg
IMG_20170221_27361.jpg
IMG_20170221_17127.jpg

Deze cilinder lijkt heel erg op een polini aprilia af1 cilinder die ik in een ver verleden op een setje carters gemaakt had. alleen zat er op mijn cilinder een membraan met 12 ? .. weet het niet presies meer met staande plaatjes. heel apart membraan..
Ik had alles uitgerekend op slag 42 dacht ik... heb de tekening nog liggen. was iig ook een boring 47mm cilinder
De carters zijn naar claus gegaan ...

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2579
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk

Re: Mr4 cilinder

#20 Bericht door jamojamo » 11 feb 2018, 13:10

Ben erg benieuwd hoe het hier mee staat. De ori zuigers en opgeblazen luchtfilterhuizen heb ik voor nu wel weer even genoeg gezien.
Dit project is in potentie een stap voorwaarts die Kreidler had kunnen maken maar helaas zelfs de LK srie met staande cilinders kreeg geen membraan.
Gr.,
Eric

Plaats reactie