uitlaat

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

uitlaat

#1 Bericht door b.bonk » 07 mei 2018, 18:14

ja , je bent jong en je wild wat #-o
zag een mooi chrome 6p dus ik denk kopen .
dus huppetee paar spoelpoorten erbij en gaan.
mooi niet .
loopt prima hoor maar niks sneller ofzo.
met me 4p schreeuwde hij het uit qua toeren
nu is het net een brommer qua toeren.
6p zou een toeren uitlaat zijn ?
ga ik nu voor de looks of de beleving.
moeilijk hoor keuzes maken in het leven.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9106
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 17 times

Re: uitlaat

#2 Bericht door Caspar » 07 mei 2018, 18:18

ga voor een goedlopende setup !
chrome won't bring you home....

Neem anders contact op met een forum tuner om de boel wél aan het lopen te krijgen.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8259
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: uitlaat

#3 Bericht door Andy » 07 mei 2018, 21:53

Zelf de spoelpoorten erin gemaakt :wink:

Als je je cilinder laat aanpassen zul je ook opnieuw moeten afstellen...

Andy,

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#4 Bericht door b.bonk » 08 mei 2018, 08:26

Andy schreef:Zelf de spoelpoorten erin gemaakt :wink:

Als je je cilinder laat aanpassen zul je ook opnieuw moeten afstellen...

Andy,
nee alles laten doen.
loopt ook gewoon prima.
alleen met de 4p loopt hij op mijn gehoor
veel verder door in toeren dan de 6p.
dan denk ik na een paar paar kilometer vol gas
maar ff gas los , hij ploft zo uit elkaar haha.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8259
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: uitlaat

#5 Bericht door Andy » 08 mei 2018, 09:23

Zet je de 4p eronder voor de test, misschien tam getund dan is de 6p minder geschikt.

Andy,

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#6 Bericht door b.bonk » 08 mei 2018, 09:54

Andy schreef:Zet je de 4p eronder voor de test, misschien tam getund dan is de 6p minder geschikt.

Andy,
dat ga ik doen.
rij 99 % toch alleen ,dan is de bling p6 prima
voor de looks op het terras heel mooi.
als ik dan een ritje heb en hij loopt net ff wat feller met
de 4p doe ik die erop , zijn dan toch veel mooiere aanwezig :lol:
mvg bertus

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9106
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 17 times

Re: uitlaat

#7 Bericht door Caspar » 08 mei 2018, 10:57

Krijgt hij genoeg lucht voor 6 poortjes ?

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#8 Bericht door b.bonk » 08 mei 2018, 11:17

Caspar schreef:Krijgt hij genoeg lucht voor 6 poortjes ?
dat is wel een dingetje ja.
net aan denk ik.
heb de zwarte koker zonder filter.
ook al weer zo een spannend gebeuren.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: uitlaat

#9 Bericht door Parlotti » 08 mei 2018, 14:45

Praten jullie over hetzelfde Bertus? Je had een 4-poorts cilinder en nu een 6-poorts? Want je schrijft ook over "bling" en dan zou het kunnen zijn dat je doelt op een chrome homoet uitlaat; want die is er ook in 4p en 6p :-k Of gaat het om een andere cilinder EN een andere Homoet pijp? Een van die uitlaten moet dan wellicht ontkoold worden?

Het is buiten bloedheet dus het zal wel aan mij liggen hoor :wink:

Groet, Marcel

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#10 Bericht door b.bonk » 08 mei 2018, 15:09

Parlotti schreef:Praten jullie over hetzelfde Bertus? Je had een 4-poorts cilinder en nu een 6-poorts? Want je schrijft ook over "bling" en dan zou het kunnen zijn dat je doelt op een chrome homoet uitlaat; want die is er ook in 4p en 6p :-k Of gaat het om een andere cilinder EN een andere Homoet pijp? Een van die uitlaten moet dan wellicht ontkoold worden?

Het is buiten bloedheet dus het zal wel aan mij liggen hoor :wink:

Groet, Marcel
de 6p is chrome
4p zwart , die zat op me standaard cilinder
zag die 6p dus dacht , laat de cilinder ook iets helpen
dan loopt hij net wat harder en gelijk alles weer fris
gaat nu ook wel iets harder maar mis het janken.
terwijl ik dacht dat de 6p hoog toerig was.
en ja ik weet het
had het gewoon zo moeten laten.
maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
mvg bertus

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 18682
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: uitlaat

#11 Bericht door dijk » 08 mei 2018, 16:26

mechanische gedempte homoet heb je bertus :!:

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#12 Bericht door b.bonk » 08 mei 2018, 16:43

dijk schreef:mechanische gedempte homoet heb je bertus :!:
dat kan maar zo.
moek er ff in kijken wat er in zit.
mvg bertus

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9382
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: uitlaat

#13 Bericht door nozems » 08 mei 2018, 18:10

Ja dat is het ‘leuke’ van tuning, je past iets aan en dan begint de zoektocht. Kan zijn dat de mechanische iets moet kolen zodat er wat meer temperatuur inkomt? Het geluid is nu ook anders, rijdt hij wel goed nu dan?

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#14 Bericht door b.bonk » 08 mei 2018, 19:17

Ben al terug gefloten pascal
Geen 6p op een 50
Heb de 4p er nu weer op en nu loopt
Hij zoals ik afgesproken had.
Teller over de 90 .
Toeren in de versnellingen door de 9
En in de 5de 8 en een half
Mvg bertus

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: uitlaat

#15 Bericht door Parlotti » 08 mei 2018, 23:20

b.bonk schreef:Ben al terug gefloten pascal
Geen 6p op een 50 Mvg bertus
Nou, ik heb een andere ervaring Bertus. De afgelopen vier jaar reed ik met een mechanisch gedempte 6p Homoet op mijn getunede (6 poorter) 50 cc. zuigergestuurde Mahle. En dat ging als de brandweer. Maar eind vorig jaar begon hij steeds minder te presteren: dezelfde symptomen als de jouwe. Volgens mij moet hij gewoon ontkoold worden. En ik wil niet off topic gaan, maar ik monteerde voor een toerritje met de nozems mijn ouwe trouwe semi-originele RS uitlaat (Jamarcol) en dat liep weer super: snel, pakte mooi op en echt weer dat prachtige geluid dat ik miste bij de Homoet. En het ziet er natuurlijk ook origineler uit. Voorlopig blijf hij er op zitten.

Zatopek
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: uitlaat

#16 Bericht door Zatopek » 11 mei 2018, 10:37

Sommigen, ik denk zelfs velen, denken dat wanneer je er een 6p onder knalt het direct een stuk harder loopt #-o Een 6p is een prima uitlaat maar daarvoor moet je wel een geschikte en dik getunede cilinder hebben. En meestal moet je ook nog licht vertanden, 13/35 bijvoorbeeld. Je maakt een hoop toeren met zo'n 6p. Zet er anders een verlengde 4p met vaste bocht onder of neem een FTT 60 cc uitlaat van Ocin/Foekema fabrikaat. Véél beter wanneer je een cilinder hebt van pakweg 7 tot 10 PK. Ik heb beide liggen, doe er geen fuck mee dus als je interesse hebt, stuur me maar een PB.

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#17 Bericht door b.bonk » 28 mei 2018, 16:13

ik ga nu een nep jamacol testen.
moet wel een steuntje maken wand me bocht is
tekort .
is dat voor onderin beter of moet ik dan
een langere bocht kopen ?
mvg bertus

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9382
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: uitlaat

#18 Bericht door nozems » 28 mei 2018, 16:40

Korte bocht is meer toeren maar minder kracht, lange bocht meer trekkracht maar minder toeren. Gewoon proberen wat het fijnst rijdt

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#19 Bericht door b.bonk » 29 mei 2018, 08:47

hij loopt nu het beste met de jamarcol.
alleen op top moet ik wel plat erop
anders zakt hij af.
word dit dan beter met een langere bocht
meer trekkracht lees ik.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9106
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 17 times

Re: uitlaat

#20 Bericht door Caspar » 29 mei 2018, 08:54

Heb je de gaten in het demperfront al opgeboord naar 10mm ?

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#21 Bericht door b.bonk » 29 mei 2018, 09:05

Caspar schreef:Heb je de gaten in het demperfront al opgeboord naar 10mm ?
is een lenertje
zal ze opmeten
mvg bertus

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: uitlaat

#22 Bericht door Parlotti » 29 mei 2018, 21:54

b.bonk schreef:ik ga nu een nep jamacol testen.
moet wel een steuntje maken wand me bocht is
tekort .
is dat voor onderin beter of moet ik dan
een langere bocht kopen ?
mvg bertus
Wat bedoel je eigenlijk met een "nep jamacol" Bertus? Staat er in het ophangpunt een Kreidler logo gestanst? Plaats anders ff een plaatje

b.bonk
Berichten: 1019
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Has thanked: 18 times
Been thanked: 20 times

Re: uitlaat

#23 Bericht door b.bonk » 30 mei 2018, 08:42

Parlotti schreef:
b.bonk schreef:ik ga nu een nep jamacol testen.
moet wel een steuntje maken wand me bocht is
tekort .
is dat voor onderin beter of moet ik dan
een langere bocht kopen ?
mvg bertus
Wat bedoel je eigenlijk met een "nep jamacol" Bertus? Staat er in het ophangpunt een Kreidler logo gestanst? Plaats anders ff een plaatje
je heb gelijk , is een 2 delige jamarcol
geen orginele rs uitlaat , dus dat nep was dubbel op.
mvg bertus

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: uitlaat

#24 Bericht door Parlotti » 30 mei 2018, 15:12

OK Bertus. Als het de tweedelige Jamarcol is met een klein kreidler logo in het montagepunt dan heb je dezelfde als ik. En die loopt op mijn set beter dan de duurdere originele RS-pijp van JB. Nogmaals: qua prestaties doet hij niet of nauwelijks onder voor de homoet en het geluid is onovertroffen.
Groet, Marcel

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8259
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: uitlaat

#25 Bericht door Andy » 30 mei 2018, 19:18

Aha, vandaar dat deze zo lekker door liep. Hier zit de uitlaat onder die Parlotti bedoelt.



Andy,

Plaats reactie