Blok cilinder project

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Blok cilinder project

#1 Bericht door Timo_iepsma » 10 jun 2018, 17:02

Hallo allemaal

Hier alvast een sneak preview van mij blok cilinder project die aankomende weken afgerond zou worden en gemonteerd gaat worden onder de kreidler.

Het begon allemaal twee weken terug toen ik met mijn crosser naar de testbank (Jeroen van de belt) ging. Hier ging mijn ooms getunde mahle sb (99) die hij vroeger bij andere gebben heeft gekocht getest worden. Dit was helaas een tegen valler 6pk op achter wiel en 6nm koppel. Hoe dit kwam was door compressie gebrek. Dus het volgende weekend hadden we nieuwe cilinders bij s en s gehaald voor een leuk prijsje (kt 60 en Parma 50). Maar deze willen we laten bewerken en niet zelf doen. Toen zij me oom “maar nu gaan we nooit weten hoeveel pk hij ongeveer hadt” ik zij hierop jawel ik heb nog een blok cilinder en die ga ik (proberen) te bewerken tot hij bijna zelfde is als de sb van vroeger. Dit is zo gebeurd ik ben bezig geweest met meten en alles bedenken en ja hoor het begin is er. Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een. Het doel voor mij is dat hij een pktje of 5-6 leverd en wat koppel. Dus moest er toch maar wat grotere poorten in gemaakt worden. Zo gezegd zo gedaan uitlaat poort mee begonen en de spoel poorten open gemaakt vanavond ga ik met voor de slangen poorten en de fluister poorten naast de uitlaat.

Het vervolg komt er aan stay tuned 8) :D

Timo
Bijlagen
0AE41387-5DAA-4B60-9096-24EC9A89CBD1.png
0AE41387-5DAA-4B60-9096-24EC9A89CBD1.png (71.89 KiB) 4860 keer bekeken
787E658F-D034-40B0-A632-DF279EFB20B0.png
787E658F-D034-40B0-A632-DF279EFB20B0.png (79.52 KiB) 4862 keer bekeken
68CBCFD3-A11C-4FFA-BD1D-BDCEACBC0CE7.jpeg
68CBCFD3-A11C-4FFA-BD1D-BDCEACBC0CE7.jpeg (70.04 KiB) 4862 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9103
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 16 times

Re: Blok cilinder project

#2 Bericht door Caspar » 10 jun 2018, 17:11

dapper !

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#3 Bericht door Timo_iepsma » 10 jun 2018, 18:01

Dankje wel caspar

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1039
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Blok cilinder project

#4 Bericht door MichelVH » 10 jun 2018, 18:10

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar de resultaten

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 9377
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Blok cilinder project

#5 Bericht door nozems » 10 jun 2018, 19:48

Lekker zelf aan het tunen geslagen. Maar wel een belangrijk puntje van kritiek, de volgende keer als je een cilinder gaat tunen, laat dan het uitlaatkanaal ongemoeid, wat je nu gedaan hebt is achterhaalde crosstuningswerk. Door dat kanaal te bewerken verlies je eerder vermogen, en onderin zn powerband al helemaal. Zonde... maar lopen zal die wel doen, succes.

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#6 Bericht door Timo_iepsma » 10 jun 2018, 20:47

nozems schreef:Lekker zelf aan het tunen geslagen. Maar wel een belangrijk puntje van kritiek, de volgende keer als je een cilinder gaat tunen, laat dan het uitlaatkanaal ongemoeid, wat je nu gedaan hebt is achterhaalde crosstuningswerk. Door dat kanaal te bewerken verlies je eerder vermogen, en onderin zn powerband al helemaal. Zonde... maar lopen zal die wel doen, succes.

Hallo nozems

Bedankt voor de tip is zeker weer wat voor de volgende keer. Bij deze maak het niet heel veel uit want het is een “replica”.

Morgen verder af tekenen en beginnen met de timing.

Timo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2542
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Re: Blok cilinder project

#7 Bericht door LVS » 11 jun 2018, 18:46

:arrow: Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een. :?: :?:

/////////////////////

DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager .. :oops: :oops:

de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .

##

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48183
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Blok cilinder project

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 jun 2018, 20:41

LVS schreef::arrow: Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een. :?: :?:

/////////////////////

DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager .. :oops: :oops:

de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .

##
Geef die jongen eens wat les :clap

Enzo

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#9 Bericht door Timo_iepsma » 12 jun 2018, 10:21

LVS schreef::arrow: Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een. :?: :?:

/////////////////////

DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager .. :oops: :oops:

de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .

##
Hallo lvs

Afdraaien had niet nodig gehoeven. Maar deze cilinder was al aan gevijld en niet netjes pakking sloot niet goed af (daarom meer het draaien) De timing van de oude mahle zijn uitlaat 198 inlaat 185 spoel + slange poorten 110

Timo

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#10 Bericht door Timo_iepsma » 12 jun 2018, 10:22

Enzo-tvdzijden schreef:
LVS schreef::arrow: Alleen de timing van de std blokcilinder 1,8 lagen te hoog dus hebben we de voet 1mm afgedraaid en nogmaals gemeten toen was het goed de timing van de spoel poorten kwamen over een. :?: :?:

/////////////////////

DE SPOELPOORTEN VAN EEN 1,8 PK CILINDER ZIJN LAAG .
rond de 95 graden.
als de cilinder 1 mm lager is, dan zijn de spoelpoorten nog lager .. :oops: :oops:

de timing van een 6 pk spoelpoorten zijn 112 tot 115 graden .

##
Geef die jongen eens wat les :clap


Enzo
Lessen zijn altijd welkom van de experts. Hier door leer je meer en wordt je zelf beter.

Timo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 48183
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Blok cilinder project

#11 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 jun 2018, 12:18

Dat bedoel ik. Bij een denkfout ga je meteen de andere verkeerde kant op. Nu weet je het. :thumbleft

Enzo

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#12 Bericht door Timo_iepsma » 12 jun 2018, 12:29

Enzo-tvdzijden schreef:Dat bedoel ik. Bij een denkfout ga je meteen de andere verkeerde kant op. Nu weet je het. :thumbleft

Enzo

Daarom :D

Vanavond wordt de spoelpoorten bewerkt en de uitlaat op tijd gezet.

Timo

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#13 Bericht door Timo_iepsma » 12 jun 2018, 20:57

Hallo allemaal

Vanavond is de frees er weer in gegaan!
Uitlaat is het grootste gedeelte van klaar en spoelers moeten nog dieper gemaakt worden.

Timo
Bijlagen
D9BC42CE-1A9B-43BA-89C3-231357BF3E55.png
D9BC42CE-1A9B-43BA-89C3-231357BF3E55.png (108.15 KiB) 4288 keer bekeken
8FCF8D5F-D0A0-4EB9-B669-E4EC92C62EA3.png
8FCF8D5F-D0A0-4EB9-B669-E4EC92C62EA3.png (112.43 KiB) 4288 keer bekeken
45D227BB-95A8-4950-BA10-712D9632C11B.png
45D227BB-95A8-4950-BA10-712D9632C11B.png (134.51 KiB) 4287 keer bekeken
BED12653-9129-4583-96B7-B0DD3B6657B2.png
BED12653-9129-4583-96B7-B0DD3B6657B2.png (141.59 KiB) 4289 keer bekeken
BCE2110D-7608-4FCE-A34A-2F17624EF351.png
BCE2110D-7608-4FCE-A34A-2F17624EF351.png (146.06 KiB) 4289 keer bekeken

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 8259
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Blok cilinder project

#14 Bericht door Andy » 13 jun 2018, 10:55

Cilinder is al aardig versleten, goed lopen... Heb ik mijn twijfels over...

Andy,

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#15 Bericht door Timo_iepsma » 13 jun 2018, 11:22

Andy schreef:Cilinder is al aardig versleten, goed lopen... Heb ik mijn twijfels over...

Andy,

Hallo Andy

Op de foto lijkt het erger als niet werkt is het jammer

Timo

lbs
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Blok cilinder project

#16 Bericht door lbs » 13 jun 2018, 14:21

Hoi Timo, als ik naar de foto's kijk denk ik dat er meer dan 1 mm van de cilinder is afgedraaid. Als dit een bromfietscilinder is geweest zit een gedeelte van de afstelling (40 km/h) in een hogere cilinder.Standaard zijn de Mahle cilinders 68 mm hoog.
De afgestelde bromfietscilinders zijn 69,5 mm hoog.Truc om hier iets meer vermogen uit te halen is juist deze aan de bovenzijde af te draaien,zodat de zuiger juist bovenin komt.
Ik zou eerst eens controleren of bij jouw cilinder de zuiger niet boven de cilinder uitkomt.Anders is het zonde van al het werk.

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#17 Bericht door Timo_iepsma » 13 jun 2018, 18:15

lbs schreef:Hoi Timo, als ik naar de foto's kijk denk ik dat er meer dan 1 mm van de cilinder is afgedraaid. Als dit een bromfietscilinder is geweest zit een gedeelte van de afstelling (40 km/h) in een hogere cilinder.Standaard zijn de Mahle cilinders 68 mm hoog.
De afgestelde bromfietscilinders zijn 69,5 mm hoog.Truc om hier iets meer vermogen uit te halen is juist deze aan de bovenzijde af te draaien,zodat de zuiger juist bovenin komt.
Ik zou eerst eens controleren of bij jouw cilinder de zuiger niet boven de cilinder uitkomt.Anders is het zonde van al het werk.

Hallo lbs

Nee de zuiger komt er niet boven daar is rekening mee gehouden afstand is gelijk aan de oude sb

Timo

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1039
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Blok cilinder project

#18 Bericht door MichelVH » 21 aug 2018, 19:57

Enneh, pik hoe staat het ervoor :lol:

Gebruikersavatar
Leopold Hogenhuis
Berichten: 1845
Lid geworden op: 15 nov 2004, 13:02
Locatie: Bilzen B
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: Blok cilinder project

#19 Bericht door Leopold Hogenhuis » 23 aug 2018, 11:16

Ik ben ook benieuwd , is alweer een tijdje geleden .
Gr,Leopold .

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5779
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 23 times
Been thanked: 22 times

Re: Blok cilinder project

#20 Bericht door Eifelyeti » 24 aug 2018, 09:24

Hallo Timo,

hier een Blokcilinder van de meester LVS :D

heb je een voorbeld :thumbsup
Bijlagen
P1000989.JPG
P1000989.JPG (121.85 KiB) 2830 keer bekeken
P1000985.JPG
P1000985.JPG (145.75 KiB) 2830 keer bekeken
P1000987.JPG
P1000987.JPG (68.89 KiB) 2830 keer bekeken
P1000994.JPG
P1000994.JPG (75.47 KiB) 2830 keer bekeken
P1000992.JPG
P1000992.JPG (67.1 KiB) 2830 keer bekeken
P1000990.JPG
P1000990.JPG (70.63 KiB) 2830 keer bekeken
P1000993.JPG
P1000993.JPG (121.91 KiB) 2830 keer bekeken
P1000991.JPG
P1000991.JPG (86.82 KiB) 2830 keer bekeken

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#21 Bericht door Timo_iepsma » 30 aug 2018, 13:21

hallo allemaal

bedankt voor de reactie!
ik heb het druk gehad met andere project maar heb inmiddels de cilinder er bij gepakt en ben weer begonnen.

Eifelyeti

dat is zeker een mooie cilinder :D

helaas is mij haakse stukje nog steeds niet binnen (spoel kan ik dus niet bewerken)

ik had een blok cilinder met een afgevlakte breitwand kop met punten ontsteking maar dit kreeg ik niet lekker aan het lopen.

foto's volgen!

timo

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#22 Bericht door Timo_iepsma » 09 sep 2018, 15:47

goeie dag allemaal

inmiddels het kreidler gebeuren weer opgepakt en de crosser weer lopend gemaakt.

nu zat daar de oude cilinder van mijn oom op die hebben we laten meten en een nieuwe meteor laten in meten een caber L veer er opgedaan. nu was het niet dat zuiger gestuurd was maar membraan. we hebben zelf een huisje gebouwt op basis van een am6 membraan. echter wou die niet lopen met de zuiger (inlaat kant 3mm korter en zonder geleuven voor de membraam0 die geleuven hebben wij er de volgende dag in gemaakt. en het wou nog steeds niet lopen. toen heb ik contact gezocht met lvs. die gaf me een aantal tips echter hebben deze er niet voor gezorgt dat hij wilt lopen. was van een 28 kehin naar een 21 dellortho gegaan. maar nu blijf ik toch met de vraag zitten wat er fout is gegaan of fout is. onsteking was een motoplat en heb die op varieerden standen gehad van 1.1 tot wel 2.2 mm. bougie keuze was een oude champion l-3g maar heb ook ngk bhs8-9-10 geprobeerd en ook de brisk niet tervergeten. het probleem is dat onderin het superloopt midden gebied doet hij niks en pruttelt hij maar en boven in (als je er kwam super power). maar de vraag is nu hoe kan ik er voor zorgen dat hij midden in ook goed gaat lopen?


als er iemand die me verder kan helpen graag.

timo
Bijlagen
20180909_145751.jpg
20180909_145751.jpg (24.85 KiB) 2104 keer bekeken
20180909_145708.jpg
20180909_145708.jpg (65.92 KiB) 2104 keer bekeken
20180909_145659.jpg
20180909_145659.jpg (51.7 KiB) 2104 keer bekeken
20180909_145649.jpg
20180909_145649.jpg (51.23 KiB) 2104 keer bekeken
20180909_145630.jpg
20180909_145630.jpg (28.92 KiB) 2103 keer bekeken
20180909_145606.jpg
20180909_145606.jpg (56.41 KiB) 2104 keer bekeken
20180909_145528.jpg
20180909_145528.jpg (199.78 KiB) 2104 keer bekeken

lbs
Berichten: 289
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Blok cilinder project

#23 Bericht door lbs » 09 sep 2018, 20:15

Hoi Als ik de foto's bekijk heb je de boosterpoorten buiten werking gezet.
Deze moeten in verbinding gezet worden met de inlaatpoort.
Zie foto
Bijlagen
cil (Klein) (1).jpeg
cil (Klein) (1).jpeg (50.38 KiB) 2069 keer bekeken

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 161
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Blok cilinder project

#24 Bericht door Timo_iepsma » 09 sep 2018, 20:34

lbs schreef:Hoi Als ik de foto's bekijk heb je de boosterpoorten buiten werking gezet.
Deze moeten in verbinding gezet worden met de inlaatpoort.
Zie foto
hallo lbs

toch iemand die reageert :D

dus als ik de inlaat er aan verbind werkt het ? ik heb de vermoedens van niet want de inlaat staat bijna de hele tijd open door de sleuven.

meer suggesties?

timo

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1039
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Blok cilinder project

#25 Bericht door MichelVH » 09 sep 2018, 21:44

Bij membraan moet je je boosters doorboren naar de inlaat heb ik begrepen.

Plaats reactie