47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#1 Bericht door MichelVH » 01 sep 2018, 23:10

Hallo luitjes

Momenteel ben ik bezig met een 70cc blok. Ik kom alleen niet helemaal uit. De drijfstang is te kort en pen 14 (zuiger is pen 12). Nou vraag ik me af, kan ik ook een 47mm zuiger pakken met het pistonpen gat meer naar onderen zodat alles weer uitkomt, zo ja welke? Zitten hier haken en ogen aan? Ik ben niet op zoek naar een zuiger van €250 zoals me laatst werd aangeboden, aangezien dat het dubbele is van de cilinder. Pen 12 zuiger maakt niet uit, hier zijn speciale lagers voor of een SKF Inner Ring

Mvg

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#2 Bericht door Timo_iepsma » 02 sep 2018, 01:02

hallo michel

mij is verteld door fledermaus dat je met de wössner zuiger je carter moet verdiepen anders slaat hij deze kapot. maar een voordeel van de zuiger is dat je carter compressie om hoog gaat. voor de rest wössner zuiger is zeer goede kwaliteit.

hoop dat je er iets mee kan!

timo

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 758
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#3 Bericht door midde » 02 sep 2018, 08:41

Hoe kan je drijfstang te kort zijn ? Dat kan alleen als je een cilinder monteert die voor een langere slag gemaakt is, toch ? Je kan ook voor een lagere drijfstang gaan, deze hoeven niet zo duur te zijn.

Gr Thijs

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#4 Bericht door MichelVH » 02 sep 2018, 09:26

Ik heb een 74cc van Puch. Deze wil ik 3mm afdraaien, maar weet nog niet aan welke kant.

2 opties:

Am6 drijfstang persen, gelijk pen 12 (matchend met zuiger), en langere drijfstang dus genoeg ruimte voor de zuiger. Nadeel is wel dat een std setje er dan niet meer op gaat.

Krukas standaard houden, en bijvoorbeeld een Wössner SX85 zuiger gebruiken. Maar misschien komt de zuiger dan niet hoog genoeg.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5712
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#5 Bericht door Eifelyeti » 02 sep 2018, 09:28

Hallo Michel,

ik gebruik voor mijn 70cc een 47mm smeedzuiger van Wössner. (dan die heft de zuigerslot in de mitte, Vertex en Meteor niet, goed voor Boosters te maaken ) Ik moet dan de cilinder 1,1mm omhoog zetten met een pakking, anders nicks...zuigerpen is ook 14mm.... geb een ori krukas met een normale Rito drijfstang erin.
Maat is vanaf 46,95mm - 47,02mm te koop.

Ik rijd nu als meer dan 7000km met wenig timing...en nu kommt er een nieuwe erin........

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... &start=125

De zuiger kost ma 73,50€ tot tehuis bij ebay.
Bijlagen
IMG-20160508-WA0017.jpg
IMG-20160508-WA0017.jpg (144.92 KiB) 2657 keer bekeken
IMG-20160508-WA0021.jpg
IMG-20160508-WA0021.jpg (185.78 KiB) 2658 keer bekeken
IMG-20160212-WA0011.jpeg
IMG-20160212-WA0011.jpeg (109.82 KiB) 2658 keer bekeken
IMG-20160212-WA0004.jpeg
IMG-20160212-WA0004.jpeg (98.79 KiB) 2658 keer bekeken
IMG-20160212-WA0015.jpeg
IMG-20160212-WA0015.jpeg (90.27 KiB) 2658 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Eifelyeti op 02 sep 2018, 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 758
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#6 Bericht door midde » 02 sep 2018, 09:30

Waar je de cilinder moet afdraaien is afhankelijk van de huidige timingen, je kan daarnaast mss nog wat met de kop , zodat deze iets in de cilinder valt.
Als je een langere drijfstang monteert kan je voor de standaard set een voetplaat maken zodat het wel weer past.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5712
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#7 Bericht door Eifelyeti » 02 sep 2018, 09:33

midde schreef:................................, je kan daarnaast mss nog wat met de kop , zodat deze iets in de cilinder valt.
Hallo Tjijs,

dat is 2018 alt weer oldschool.... :wink:

dat doen se niet meer...

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 758
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#8 Bericht door midde » 02 sep 2018, 09:36

Oh, sorry #-o
Wat is de huidige trend dan ?
Je zou ook nog voor een langere slag krukas kunnen kiezen als dat uitkomt.

Gebruikersavatar
Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 5712
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Kreuzau (D)
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#9 Bericht door Eifelyeti » 02 sep 2018, 09:47

midde schreef:Oh, sorry #-o
Wat is de huidige trend dan ?
Je zou ook nog voor een langere slag krukas kunnen kiezen als dat uitkomt.
warom sorry?

de kop met 2 huls of 2 pen fixieren die over de tapeind kommen...

lbs
Berichten: 285
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
Locatie: Heemskerk
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#10 Bericht door lbs » 02 sep 2018, 13:17

Hoi midde, en anderen,als je voor een 2 mm langere drijfstang kiest en je neemt een VHS zuiger (pen zit twee mm hoger dan past het precies. Veel toegepast sinds 2018 bij de 50 cc cross.
De lijbaankrachten worden dan iets kleiner,waardoor het weer soepeler draaid.

Ed.P
Berichten: 2760
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#11 Bericht door Ed.P » 02 sep 2018, 16:23

midde schreef:Hoe kan je drijfstang te kort zijn ? Dat kan alleen als je een cilinder monteert die voor een langere slag gemaakt is, toch ? Je kan ook voor een lagere drijfstang gaan, deze hoeven niet zo duur te zijn.

Gr Thijs
Huh ?

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 758
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#12 Bericht door midde » 02 sep 2018, 17:03

Ed.P schreef:
midde schreef:Hoe kan je drijfstang te kort zijn ? Dat kan alleen als je een cilinder monteert die voor een langere slag gemaakt is, toch ? Je kan ook voor een lagere drijfstang gaan, deze hoeven niet zo duur te zijn.

Gr Thijs
Huh ?

Vertel ?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 9050
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#13 Bericht door Caspar » 02 sep 2018, 20:23

Slag en drijfstang lengte staan in principe los van elkaar.

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#14 Bericht door Timo_iepsma » 02 sep 2018, 20:30

Caspar schreef:Slag en drijfstang lengte staan in principe los van elkaar.
dat is een ding wat zeker is

ik heb eventueel nog wel een am6 drijfstang liggen is even lang alleen pen 12 maar michel wilt het graag zo hebben dat ie ook eventueel weer naar zijn sb kan. denk dat beste oplossing de wössner is en dan pas maken.

gr timo

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 758
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#15 Bericht door midde » 02 sep 2018, 20:34

Helemaal mee eens. De topicstarter vraagt om een zuiger waarbij de pen lager zit zodat hij met de standaard slag hoger in de cilinder komt, dit kan ook met een langere drijfstang. Eerder schreef ik al dat het afhankelijk is van de timingen wat je het beste kan doen, of waar je de timingen naartoe wilt hebben. Ik zag dat deze cilinder gemaakt is voor slag 43mm als ik het goed heb.

Gebruikersavatar
Timo_iepsma
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#16 Bericht door Timo_iepsma » 02 sep 2018, 21:33

midde schreef:Helemaal mee eens. De topicstarter vraagt om een zuiger waarbij de pen lager zit zodat hij met de standaard slag hoger in de cilinder komt, dit kan ook met een langere drijfstang. Eerder schreef ik al dat het afhankelijk is van de timingen wat je het beste kan doen, of waar je de timingen naartoe wilt hebben. Ik zag dat deze cilinder gemaakt is voor slag 43mm als ik het goed heb.
klopt thijs puch gilaridoni 43slag 47mm borig als het goed is


langere drijfstang kan maar dan kan je net zo goed je slag aan passen door bijvoorbeeld 44 slag of 43 slag pas maken.

echter lijkt mij de wössner of een wiseco met ori krukas de beter keus.

timo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2537
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Contacteer:

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#17 Bericht door LVS » 02 sep 2018, 21:46

MichelVH schreef:Ik heb een 74cc van Puch. Deze wil ik 3mm afdraaien, maar weet nog niet aan welke kant.

2 opties:

Am6 drijfstang persen, gelijk pen 12 (matchend met zuiger), en langere drijfstang dus genoeg ruimte voor de zuiger. Nadeel is wel dat een std setje er dan niet meer op gaat.

Krukas standaard houden, en bijvoorbeeld een Wössner SX85 zuiger gebruiken. Maar misschien komt de zuiger dan niet hoog genoeg.
-----------------------------------------------------------------------------------

midde :arrow: Waar je de cilinder moet afdraaien is afhankelijk van de huidige timingen, je kan daarnaast mss nog wat met de kop , zodat deze iets in de cilinder valt

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dus de timing moet gaan kloppen ,

afdraaien aan welke kant , dat zie je als je gaat meten met de zuiger.

:arrow: en dan moet je ook nog letten op de inlaatpoort , want van onderen kan je bijna niks afdraaien :!: of je zit er doorheen .

### het is wel veel werk om zo een cilinder pas te maken ,op een kreidler##

##

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#18 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 10:37

Dank jullie wel. Het wordt waarschijnlijk dan een Wössner, de originele Vertex heeft de piston pen gewoon te hoog zitten en dan moet je aan een langere drijfstang. Als ik een Wössner neem is dat probleem opgelost. Alleen is er dan nog het verschil in penmaat, maar dit is niet zo moeilijk op te lossen want veel toeren zal het geheel niet gaan draaien.

Ik ga eerst een Wössner zuiger inmeten en daarna kijken waar er afgedraaid moet worden.

Wat is het verschil tussen de kop in de cilinder laten vallen en de cilinder afdraaien? Qua prestaties/duurzaamheid dan.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 2599
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#19 Bericht door jamojamo » 03 sep 2018, 11:52

Timo_iepsma schreef:
midde schreef:Helemaal mee eens. De topicstarter vraagt om een zuiger waarbij de pen lager zit zodat hij met de standaard slag hoger in de cilinder komt, dit kan ook met een langere drijfstang. Eerder schreef ik al dat het afhankelijk is van de timingen wat je het beste kan doen, of waar je de timingen naartoe wilt hebben. Ik zag dat deze cilinder gemaakt is voor slag 43mm als ik het goed heb.
klopt thijs puch gilaridoni 43slag 47mm borig als het goed is


langere drijfstang kan maar dan kan je net zo goed je slag aan passen door bijvoorbeeld 44 slag of 43 slag pas maken.

echter lijkt mij de wössner of een wiseco met ori krukas de beter keus.

timo
Voordeel van een langere drijfstang lijkt me ook dat bij gelijkblijvende slag de zuiger hoger in het carter komt en niet zijn kont stoot.

Ik heb vroeger nooit met Meccano gespeeld dus zal er wel weer naast zitten #-o
Gr.
Eric

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#20 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 11:56

@eric

Dat was de hele discussie dus, zuiger hoger laten komen kan dmv een langere drijfstang, of door een zuiger met de pen verder naar beneden.

Langere drijfstang = meer bigend belasting?

Gebruikersavatar
midde
Berichten: 758
Lid geworden op: 04 apr 2009, 17:32
Locatie: almere
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#21 Bericht door midde » 03 sep 2018, 15:43

Wat is het verschil tussen de kop in de cilinder laten vallen en de cilinder afdraaien? Qua prestaties/duurzaamheid dan.[/quote]


Ik denk niks buiten de bewerking om. Als bv al een kop bij zit met losse verbrandingskamer dan is het wellicht makkelijker om een nieuw kopje te maken dan de cilinder aan de bovenkant af te draaien.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#22 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 15:52

Ah oké. Er zit momenteel geen binnenkopje in. Plan was om een blokcilinder te pakken en hier een binnenkop in te maken, maar qua koelribben matcht het niet echt. De std Gilardoni kop is zo lelijk nog niet.

RvRT
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#23 Bericht door RvRT » 03 sep 2018, 17:13

Een langere drijfstang geeft minder big-end belasting.
Een drijfstang van 90 mm kan bijvoorbeeld nog heel goed op de standaard kreidler slag.

Een binnenkop die in de cilinder valt centreert altijd goed.
Mits hij ook strak in de cilinder past heb je geen 'valse' hoekjes of naden die detonatie bevorderen.
De O-ring wordt verder nog extra beschermd.
De meeste standaard cilinders hebben namelijk een gebroken kantje aan de bovenzijde bij de boring.
Ook dat is op te lossen maar is moeilijker.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#24 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 19:42

Langere drijfstang = minder bigend belasting?

Meer gewicht met dezelfde snelheid is meer kracht lijkt me?

Kop die in de cilinder valt lijkt mij persoonlijk niet echt wat, omdat het ontzettend luchtdicht moet zijn anders krijg je een soort valse lucht. Maar op zich centreert het wel makkelijk. Afdraaien vd cilinder is voor mij geen werk want ik doe dat op de CNC frees.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 964
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: 47mm zuiger met lagere pistonpen hoogte

#25 Bericht door MichelVH » 03 sep 2018, 19:45

Overigens spreekt het idee van een gecoate zuiger me niet echt aan, zou ik ook gewoon een smeedzuiger zonder coating kunnen nemen?

Plaats reactie