Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
ik zou graag wat ervaring met jullie uitwisselen over de verschillende setups die ik heb geprobeerd.
Ik kocht vorig jaar mijn eerste Kreidler (viewtopic.php?f=45&t=46732) en ben klaar met de restauratie maar vind het leuk om te sleutelen en ben daarom nog steeds bezig met het afstellen.
Ik zou graag een snelheid van rond de 80km/u willen behalen met redelijke trekkracht.
Toen ik de brommer kocht (van eerste eigenaar) had deze 25 jaar stil gestaan en had de volgende setup:
Orginele 15.43.16 kop
Snelle 50cc (Niet bekend wat voor een cilinder, w.l. 4 - 5 pk zie foto's hieronder)
Vertex L en blokveer 39.97
Orginele uitlaat RM 27.11.84 (zie foto) met 32 naar 28 mm bocht (kort in uitlaat)
Bing 1/16/59 carburateur met 82 sproeier en lange gasnaald.
standaard luchtfilter
13/36 tandwielen
Ik heb niet met de orginele setup kunnen rijden omdat ik eerst het blok wilde reviseren.
Tijdens revisie alle lagers / keringen etc vervangen (behalve krukas) daarna heb ik de volgende setup getest.
Eerste setup
Orginele 15.43.16 kop
Snelle 50cc (Niet bekend wat voor een cilinder, w.l. 4 - 5 pk zie foto's hieronder)
Nieuwe meteor E L en blokveer (lijkt sprekend op de Vertex)
Nieuwe 28mm uitlaat 2 delig zonder lasnaad (jamarcol) en nieuwe 32-28mm bocht kort.
Bing 1/16/59 carburateur met 82 sproeier en lange gasnaald. (nieuwe orginele gasschuif)
standaard luchtfilter
13/36 tandwielen
De onsteking heb ik ingesteld op 1.2mm en met bovenstaande setup reed hij ongeveer 70-75 km/u maar trekkracht was niet geweldig.
Na veel te hebben gelezen op het forum toch maar een orginel Mahle 15.43.97+ gekocht en een nieuwe 32mm bocht en 32mm uitlaat (Jamarcol 2 delig) en deze gemonteerd met de setup van hierboven. dus setup:
Huidige setup
Orginele 15.43.16 kop
Mahle 15.43.97+ (6.25PK)
[Nieuwe meteor E L en blokveer (lijkt sprekend op de Vertex)
Nieuwe 32mm uitlaat 2 delig zonder lasnaad (jamarcol) en nieuwe 32mm bocht Lang gelaten. (steekt 20cm in uitlaat)
Bing 1/16/59 carburateur met 82 sproeier en lange gasnaald stand 2 van boven. (nieuwe orginele gasschuif)
standaard luchtfilterhuis met twinair filter (konus)
13/36 tandwielen
De Mahle heb ik visueel vergeleken met de oude cilinder en heeft duidelijk een bredere inlaat en iets grotere spoelpoorten.
Met de Mahel trekt hij beter maar loopt niet harder dan 70 km/u?
Nu denk ik dat met de 16mm carburateur ik beter de 28mm uitlaat met bocht kan monteren voor meer tegendruk?
Ik heb een 1/20/100 met bocht maar moet nog een vulplaat laten maken zodat deze past, verwachten jullie met de 20mm carburateur een hogere snelheid? Ik wil ook graag een 18mm aanschaffen en ben ook benieuwd of dit de topsnelheid verhoogd.
Nu maakt hij al aardig wat toeren met 70km/u, is dit voor een 4bak normaal en is de 80-85km/u wel mogelijk met huidige tandwiel setup?
Graag jullie commentaar?
Hieronder de foto's van de eerste cilinder en je ziet dat de RM uitlaat een doorkijk heeft
Ik kocht vorig jaar mijn eerste Kreidler (viewtopic.php?f=45&t=46732) en ben klaar met de restauratie maar vind het leuk om te sleutelen en ben daarom nog steeds bezig met het afstellen.
Ik zou graag een snelheid van rond de 80km/u willen behalen met redelijke trekkracht.
Toen ik de brommer kocht (van eerste eigenaar) had deze 25 jaar stil gestaan en had de volgende setup:
Orginele 15.43.16 kop
Snelle 50cc (Niet bekend wat voor een cilinder, w.l. 4 - 5 pk zie foto's hieronder)
Vertex L en blokveer 39.97
Orginele uitlaat RM 27.11.84 (zie foto) met 32 naar 28 mm bocht (kort in uitlaat)
Bing 1/16/59 carburateur met 82 sproeier en lange gasnaald.
standaard luchtfilter
13/36 tandwielen
Ik heb niet met de orginele setup kunnen rijden omdat ik eerst het blok wilde reviseren.
Tijdens revisie alle lagers / keringen etc vervangen (behalve krukas) daarna heb ik de volgende setup getest.
Eerste setup
Orginele 15.43.16 kop
Snelle 50cc (Niet bekend wat voor een cilinder, w.l. 4 - 5 pk zie foto's hieronder)
Nieuwe meteor E L en blokveer (lijkt sprekend op de Vertex)
Nieuwe 28mm uitlaat 2 delig zonder lasnaad (jamarcol) en nieuwe 32-28mm bocht kort.
Bing 1/16/59 carburateur met 82 sproeier en lange gasnaald. (nieuwe orginele gasschuif)
standaard luchtfilter
13/36 tandwielen
De onsteking heb ik ingesteld op 1.2mm en met bovenstaande setup reed hij ongeveer 70-75 km/u maar trekkracht was niet geweldig.
Na veel te hebben gelezen op het forum toch maar een orginel Mahle 15.43.97+ gekocht en een nieuwe 32mm bocht en 32mm uitlaat (Jamarcol 2 delig) en deze gemonteerd met de setup van hierboven. dus setup:
Huidige setup
Orginele 15.43.16 kop
Mahle 15.43.97+ (6.25PK)
[Nieuwe meteor E L en blokveer (lijkt sprekend op de Vertex)
Nieuwe 32mm uitlaat 2 delig zonder lasnaad (jamarcol) en nieuwe 32mm bocht Lang gelaten. (steekt 20cm in uitlaat)
Bing 1/16/59 carburateur met 82 sproeier en lange gasnaald stand 2 van boven. (nieuwe orginele gasschuif)
standaard luchtfilterhuis met twinair filter (konus)
13/36 tandwielen
De Mahle heb ik visueel vergeleken met de oude cilinder en heeft duidelijk een bredere inlaat en iets grotere spoelpoorten.
Met de Mahel trekt hij beter maar loopt niet harder dan 70 km/u?
Nu denk ik dat met de 16mm carburateur ik beter de 28mm uitlaat met bocht kan monteren voor meer tegendruk?
Ik heb een 1/20/100 met bocht maar moet nog een vulplaat laten maken zodat deze past, verwachten jullie met de 20mm carburateur een hogere snelheid? Ik wil ook graag een 18mm aanschaffen en ben ook benieuwd of dit de topsnelheid verhoogd.
Nu maakt hij al aardig wat toeren met 70km/u, is dit voor een 4bak normaal en is de 80-85km/u wel mogelijk met huidige tandwiel setup?
Graag jullie commentaar?
Hieronder de foto's van de eerste cilinder en je ziet dat de RM uitlaat een doorkijk heeft
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
- MichelVH
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
- Locatie: Nootdorp
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Mijne rijdt met een 4 bak en 6,25 SB heerlijk 80. Jamarcol chroompijp en 17mm kroondop. 14-38 twv.
Maatje van me rijdt met een Zeta 5pk blokcilinder en 19mm China poep ovaaldop en Zündapp 28mm fluisterpiepke. En dat loopt toch wel een dikke 85 met een hele goede trekkracht. En klinkt als een standaard totdat je het gas flink opentrekt.
Maatje van me rijdt met een Zeta 5pk blokcilinder en 19mm China poep ovaaldop en Zündapp 28mm fluisterpiepke. En dat loopt toch wel een dikke 85 met een hele goede trekkracht. En klinkt als een standaard totdat je het gas flink opentrekt.
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Michel,MichelVH schreef:Mijne rijdt met een 4 bak en 6,25 SB heerlijk 80. Jamarcol chroompijp en 17mm kroondop. 14-38 twv.
Maatje van me rijdt met een Zeta 5pk blokcilinder en 19mm China poep ovaaldop en Zündapp 28mm fluisterpiepke. En dat loopt toch wel een dikke 85 met een hele goede trekkracht. En klinkt als een standaard totdat je het gas flink opentrekt.
Welke diameter bocht heb je op de jouwe?
Ik zal wel eerst een 18mm proberen of mijn huidige 20mm met opvulplaat.
Gr Geert
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Hallo
Deze 15.43.97 is volgens de database een 5.3pk. Ik rij met een een kt 60 met een 21 dellortho maar met de 28 mikuni loopt hij beter. Dus denk dat jouw carburateur te klein is.
Zeker de 18 proberen.
Timo
Deze 15.43.97 is volgens de database een 5.3pk. Ik rij met een een kt 60 met een 21 dellortho maar met de 28 mikuni loopt hij beter. Dus denk dat jouw carburateur te klein is.
Zeker de 18 proberen.
Timo
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Bedankt Bertus voor je aanbod, ik kijk nog even of ik er ergens een kan kopen.b.bonk schreef:heb hier een 1/18/13 carb.
die mag je wel gebruiken om te testen.
veenendaal naar terschuur is te doen qua afstand.
mvg bertus
Mocht dit nog even duren dan ga ik op je aanbod in
Groeten Geert
-
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
- Locatie: Sijbekarspel
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Rij ook met 15 43 97 - 6,3 pk met 18 mmm bing sproeier 80 Jamacol 32 tandwielverhouding 13/36.
Ik ben niet de lichtste maar loopt toch 80/85 (zonder wind) en trekt lekker op. Valt tegen wind wel terug en moet bij sterke wind tegen terug naar 4.
Ik ben niet de lichtste maar loopt toch 80/85 (zonder wind) en trekt lekker op. Valt tegen wind wel terug en moet bij sterke wind tegen terug naar 4.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Precies. Dat is zoals het hoort.brommer schreef:Rij ook met 15 43 97 - 6,3 pk met 18 mmm bing sproeier 80 Jamacol 32 tandwielverhouding 13/36.
Ik ben niet de lichtste maar loopt toch 80/85 (zonder wind) en trekt lekker op. Valt tegen wind wel terug en moet bij sterke wind tegen terug naar 4.
Dus even een nieuwe uitlaat scoren. Je cilinder en zuiger laten opmeten of de cilinder overal netjes rond is met de juiste inbouwspeling. De 18mm er op en dan rij je 80 km/h.
De foto’s van de cilinder kan je niet goed beoordelen met die rare ondergrond. Zo lijkt hij overal versleten.
Enzo
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
brommer schreef:Rij ook met 15 43 97 - 6,3 pk met 18 mmm bing sproeier 80 Jamacol 32 tandwielverhouding 13/36.
Ik ben niet de lichtste maar loopt toch 80/85 (zonder wind) en trekt lekker op. Valt tegen wind wel terug en moet bij sterke wind tegen terug naar 4.
Ik heb dus een 4 bak is dan de eindoverbrenging niet anders dan een 5 bak?
Gr Geert
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Enzo-tvdzijden schreef:Precies. Dat is zoals het hoort.brommer schreef:Rij ook met 15 43 97 - 6,3 pk met 18 mmm bing sproeier 80 Jamacol 32 tandwielverhouding 13/36.
Ik ben niet de lichtste maar loopt toch 80/85 (zonder wind) en trekt lekker op. Valt tegen wind wel terug en moet bij sterke wind tegen terug naar 4.
Dus even een nieuwe uitlaat scoren. Je cilinder en zuiger laten opmeten of de cilinder overal netjes rond is met de juiste inbouwspeling. De 18mm er op en dan rij je 80 km/h.
De foto’s van de cilinder kan je niet goed beoordelen met die rare ondergrond. Zo lijkt hij overal versleten.
Enzo
De foto’s hierboven zijn van de cilinder die erop zat toen ik hem kocht, die heeft een kleinere inlaat poort.
Ik probeer deze week nog een 18mm te bemachtigen of anders maak ik eem opvulplaat voor mijn 20mm.
Ik houd jullie op de hoogte.
Gr Geert
-
- Berichten: 6986
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 108 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Scheelt niet zo veel. Vroeger had ik op mijn 4-bak een nieuwe Superbreitwand, met 20 mm carburateur en een 32 mm snele peip... gewoon rechttoerechtaan verchroomd. Met tegenwind haalde ik ongeveer 80, voor de wind aan iets meer. Nooit terugschakelen, kracht genoeg. Nu heb ik een kt50, met 18 mm Bing en die haalt ongeveer 75 km/u, ook op een 4-bak.Tallman schreef:brommer schreef:Rij ook met 15 43 97 - 6,3 pk met 18 mmm bing sproeier 80 Jamacol 32 tandwielverhouding 13/36.
Ik ben niet de lichtste maar loopt toch 80/85 (zonder wind) en trekt lekker op. Valt tegen wind wel terug en moet bij sterke wind tegen terug naar 4.
Ik heb dus een 4 bak is dan de eindoverbrenging niet anders dan een 5 bak?
Gr Geert
- Caspar
- Berichten: 13643
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 592 keren
- Ontvangen waarderingen: 826 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Bij een 5 bak zijn de eerste vier versnellingen gelijk aan de 4 bak , er komt alleen nog een 5 achteraan.
Daarom rijd ik op een 4 bak met 14/36 tandwielen , op de 5 kak 12/36
Daarom rijd ik op een 4 bak met 14/36 tandwielen , op de 5 kak 12/36
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Ik ga eerst een 18mm monteren en als dit voldoende trekkracht oplevert ook eens een 14 tands proberen.Caspar schreef:Bij een 5 bak zijn de eerste vier versnellingen gelijk aan de 4 bak , er komt alleen nog een 5 achteraan.
Daarom rijd ik op een 4 bak met 14/36 tandwielen , op de 5 kak 12/36
Bedankt
- Andy
- Berichten: 10341
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 344 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Met een 4bak trapperblok kun je makkelijk naar d 14/35 gaan. Rij je zo'n 6/7km sneller dan de 13/36. Maakt gelijk niet zoveel overtoeren wind mee.
Zelf rij ik met de trapperblok 15/33, geen centje pijn wind tegen.
De 4bak kickblok heeft dezelfde twv als d 5bak, alleen mis je de 5'd versnelling, ga je dus ook langzamer mee.
Andy,
Zelf rij ik met de trapperblok 15/33, geen centje pijn wind tegen.
De 4bak kickblok heeft dezelfde twv als d 5bak, alleen mis je de 5'd versnelling, ga je dus ook langzamer mee.
Andy,
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Ik heb gisteren twee 1/18/13 carburateurs gekocht in goede staat maar vandaag toch even het volgende vervangen:
Sproeierhouder + 72 en 78 sproeier
Bing gaschuif
Luchtstelschroef
Chokeschuif
Drukstift
Pakking
Stelbocht
Al met al weer een flinke duit maar alles is weer als nieuw.
Bij het demonteren van mijn 1/16/59 en monteren van de kroondop bleek mijn gaskabel net een 1cm te kort maar gelukkig had ik ooit bij JB een verkeerde gaskabel gekocht een langere de juiste dus
Ik heb eerst een 72 sproeier gemonteerd en de luchtschroef 1,5 keer uitgedraaid en de gasnaald op stand 2. Ik heb een luchtfilter huis met daarin een twinair filter.
Even gestart maar hij loopt vrij hard stationair en ik krijg hem met de stationair schroef niet langzamer.
Even gereden en merkte meteen al het verschil met de 16mm beter reageren op gas en meer kracht.
Met vol gas houd hij in, iest minder gas gaat beter. Ik ga morgen even de 78 sproeier monteren.
Gr Geert
Sproeierhouder + 72 en 78 sproeier
Bing gaschuif
Luchtstelschroef
Chokeschuif
Drukstift
Pakking
Stelbocht
Al met al weer een flinke duit maar alles is weer als nieuw.
Bij het demonteren van mijn 1/16/59 en monteren van de kroondop bleek mijn gaskabel net een 1cm te kort maar gelukkig had ik ooit bij JB een verkeerde gaskabel gekocht een langere de juiste dus
Ik heb eerst een 72 sproeier gemonteerd en de luchtschroef 1,5 keer uitgedraaid en de gasnaald op stand 2. Ik heb een luchtfilter huis met daarin een twinair filter.
Even gestart maar hij loopt vrij hard stationair en ik krijg hem met de stationair schroef niet langzamer.
Even gereden en merkte meteen al het verschil met de 16mm beter reageren op gas en meer kracht.
Met vol gas houd hij in, iest minder gas gaat beter. Ik ga morgen even de 78 sproeier monteren.
Gr Geert
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Weet iemand waar je nog die dopjes kan kopen voor in de kroondop deksel voor de drukstift?
Nu zit er wat speling in, en ik weet niet of dit nadelig kan zijn.
Gr Geert
Nu zit er wat speling in, en ik weet niet of dit nadelig kan zijn.
Gr Geert
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Bij de bron. JBTallman schreef:Weet iemand waar je nog die dopjes kan kopen voor in de kroondop deksel voor de drukstift?
Nu zit er wat speling in, en ik weet niet of dit nadelig kan zijn.
Gr Geert
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Weet je de het nummer of de juiste naam?Enzo-tvdzijden schreef:Bij de bron. JBTallman schreef:Weet iemand waar je nog die dopjes kan kopen voor in de kroondop deksel voor de drukstift?
Nu zit er wat speling in, en ik weet niet of dit nadelig kan zijn.
Gr Geert
Gr Geert
- dijk
- Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
- Berichten: 19185
- Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
- Gegeven waarderingen: 498 keren
- Ontvangen waarderingen: 64 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
http://www.johnboskreidler.nl/Tallman schreef:Weet je de het nummer of de juiste naam?Enzo-tvdzijden schreef:Bij de bron. JBTallman schreef:Weet iemand waar je nog die dopjes kan kopen voor in de kroondop deksel voor de drukstift?
Nu zit er wat speling in, en ik weet niet of dit nadelig kan zijn.
Gr Geert
Gr Geert
- Tallman
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 27 jul 2017, 21:52
- Locatie: Veenendaal
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 9 keren
Re: Mahle 15.43.97+ weinig verschil?
Ben vandaag verder bezig geweest met de juiste afstelling en dit lukt aardig.
Hij accelereert sneller dan de 16mm en loopt mooier, maar nu komt ie hij loopt even snel en geen km harder dan met de 16mm carburateur. Het lijkt wel of hij in zijn max toeren loopt. Ik heb de onsteking nog eens nagemeten en deze staat precies op 1.2. Dit is een punten onsteking kan deze mischien niet meer toeren maken?
Na het vervangen van cilinder 32mm bocht en uitlaat en 18mm carburateur is de topsnelheid nog steeds 70km/u ??
Zou ik toch mijn tandwielen moet aanpassen en zit hij nu aan zijn max toeren?
Wie heeft er nog tips?
Gr Geert
Hij accelereert sneller dan de 16mm en loopt mooier, maar nu komt ie hij loopt even snel en geen km harder dan met de 16mm carburateur. Het lijkt wel of hij in zijn max toeren loopt. Ik heb de onsteking nog eens nagemeten en deze staat precies op 1.2. Dit is een punten onsteking kan deze mischien niet meer toeren maken?
Na het vervangen van cilinder 32mm bocht en uitlaat en 18mm carburateur is de topsnelheid nog steeds 70km/u ??
Zou ik toch mijn tandwielen moet aanpassen en zit hij nu aan zijn max toeren?
Wie heeft er nog tips?
Gr Geert
Laatst gewijzigd door Tallman op 15 sep 2018, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.