Snelheid beperken

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kreidler rmc florret
Berichten: 496
Lid geworden op: 07 jul 2005, 17:18
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 21 keren

Re: Snelheid beperken

#51 Bericht door kreidler rmc florret » 14 dec 2018, 08:04

Probeer wietse eens te bereiken “WTR van het forum” die heeft meestal wel wat smalle tap cilinders liggen met nieuwe wand en zuiger. Loopt het geheel netjes 50 a 55.

Dirk

azzink
Berichten: 1004
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
Locatie: Sint Isidorushoeve
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 25 keren
Contacteer:

Re: Snelheid beperken

#52 Bericht door azzink » 14 dec 2018, 08:42

Leuke mix, alleen zou een stokstuurtje wat mooier staan naar mijn mening.
Die verchroomde homoet verwisselen voor een standaard uitlaat met een lange bocht doet al heel wat denk ik.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10801
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Snelheid beperken

#53 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 dec 2018, 08:08

Dit is helemaal geen verkeerde brommer voor een jongen van 16 jaar.
En de snelheid omlaag? waarom zou je het doen? ga je als deze bink zijn auto rijbewijs haalt ook de auto begrenzen?
Of je nou op de brommer met 60 of 80 een schuiver maakt of aanrijding, de ernstige lichamelijke gevolgen vallen altijd in zijn nadeel uit.
En financiële gevolgen in de jouwe, of dacht jij als kentekenhouder dat een oldtimerverzekering van 35 euro op jou naam de lading gaat dekken?
Alle registers gaan open bij de assurantie instellingen, ze zijn namelijk niet gek, en dat gevecht ga je niet winnen bij hun, lees de polis voorwaarden maar. (dit doet niemand namelijk)

Dit zijn gelegenheid brommers, af en toe op zondag een rondje voor de fun, als hobby lekker klooien aan de kreidler omdat je het leuk vind.

Voor dagelijks transport naar school bijvoorbeeld een automaatje, de keuze is reuze vanaf 100-150 euro.

Gebruikersavatar
Charles68
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2018, 17:46
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheid beperken

#54 Bericht door Charles68 » 16 dec 2018, 13:05

Duidelijk.
De jeugd hier in de regio vindt het juist leuk om op dit soort brommers te rijden. Daarom ook iets gekocht wat nog betaalbaar is en geen origineel gerestaureerd duur exemplaar.
De verzekering is geen issue. Als hij de brommer echt gaat gebruiken dan wordt hij ook als berijder doorgeven. De oldtimerverzekering (max7500 km pj) wordt dan automatisch een reguliere brommerverzekering. En ja .. De premie gaat dan van 35 per jaar naar €35 per maand. Maar dat kost ook de verzekering van een derbi

Je waarschuwing is helemaal terecht.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Snelheid beperken

#55 Bericht door MichelVH » 17 dec 2018, 15:26

Henk 3bakvoet schreef: 16 dec 2018, 08:08 Of je nou op de brommer met 60 of 80 een schuiver maakt of aanrijding, de ernstige lichamelijke gevolgen vallen altijd in zijn nadeel uit.
Het verschil tussen 50 of 70 km/h is een verdubbeling van de remweg. Heb je al vaker horen zeggen dat een grote naaf oh zo essentieel was, en als het kan dubbel schijf! Want anders was er geen houden meer aan boven de 50 km/h. Dus hoe moet dat dan, met deze bromfiets naafjes?

Overigens je verhaal van de verzekering klopt niet helemaal, in Nederland mag je, als een van de weinige landen, een voertuig uitlenen als de persoon een Nederlands paspoort heeft. De verzekering dekt nog gewoon.

Ik heb oldtimer verzekering op mijn eigen naam. €2,50 per maand oid, mag je maar 2000 kilometer per jaar maken, maar de meeste oldtimers hebben niet eens een teller. Daarnaast hoef je ook geen km-standen door te geven van tevoren...

Verschil tussen 50 en 85 km/s in aanzienlijk, en ik raad het ook niet aan om te beginnen met zo'n snel ding.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10801
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 187 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

Re: Snelheid beperken

#56 Bericht door Henk 3bakvoet » 17 dec 2018, 19:17

Heb je al vaker horen zeggen dat een grote naaf oh zo essentieel was, en als het kan dubbel schijf! Want anders was er geen houden meer aan boven de 50 km/u
En nog wel vaker ook lees ik :roll:

Misschien kun je de berichten even quoten waarin ik dat beweer.
Overigens je verhaal van de verzekering klopt niet helemaal, in Nederland mag je, als een van de weinige landen, een voertuig uitlenen als de persoon een Nederlands paspoort heeft. De verzekering dekt nog gewoon
Ik geloof werkelijk dat jij overal verstand van hebt.

De verzekering dekt altijd de schade, het heet niet voor niets WA, de brommer is namelijk verzekerd en keert uit aan de tegenpartij, indien schuldig natuurlijk.
Ook een gestolen brommer is verzekerd, de brommer is altijd verzekerd zo dat de tegenpartij schadeloos gesteld kan worden.
Het verhaal recht blijft bij een verzekering altijd toepasbaar, en dat recht gaan ze gebruiken ook bij ongeoorloofd gebruik of handeling.

Dit is overigens wel het laatste wat ik er over zeggen wil.

wilhelmus
Berichten: 523
Lid geworden op: 27 nov 2014, 12:27
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 36 keren

Re: Snelheid beperken

#57 Bericht door wilhelmus » 17 dec 2018, 21:25

Hallo Charles,
Je zoon zal dan eerst wel moeten leren om op een Kreidler te rijden,bv terug schakelen voor de bocht,uit de bocht accelereren ,op schakelen af remmen enz enz.
Tijd genoeg om je Kreidler te down tunen. :shock: :-k

Ik zou zeggen doe het maar voorzichtig aan....
Grt Wim

Gebruikersavatar
Charles68
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2018, 17:46
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheid beperken

#58 Bericht door Charles68 » 30 dec 2018, 17:38

Vandaag een rijd gemaakt na de aanpassingen.
32 mm homoet vervangen door 28mm standaarduitlaat met lange bocht. 30 cm in uitlaat, carburateur 14 mm en tandwiel 11 ipv 12. Achter is 36 gebleven.
Het resultaat is 60 tot 65 km ph. Dus 20 km zachter dan voorheen. Met dank aan al jullie inbreng. Met heel iets gas inhouden rijdt hij mooi. Strak 60. Daarboven voor mij iets te hoog in de toeren. Nu nog kijken of we de kritische grens van 55 kunnen bereiken. Grens voor de rollerbank?
Op marktplaats zie ik bij toeval een 5 bak te koop waarbij de cilinderpennen op brede tap staan maar waar er gaten zijn voor smalle tap. Dus losdraaien cilinderpennen en verplaatsen? Is dat standaard voor alle 5 bakken? Ik heb de cilinder er nog niet af gehad. Dan moet aanpassen naar smalle tap makkelijker zijn dan ik had verwacht. Of zie ik dat te gemakkelijk? Als dat eenvoudig is dan is een standaardcilindertje ook nog een optie.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Snelheid beperken

#59 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 dec 2018, 17:41

Charles68 schreef: 30 dec 2018, 17:38 Vandaag een rijd gemaakt na de aanpassingen.
32 mm homoet vervangen door 28mm standaarduitlaat met lange bocht. 30 cm in uitlaat, carburateur 14 mm en tandwiel 11 ipv 12. Achter is 36 gebleven.
Het resultaat is 60 tot 65 km ph. Dus 20 km zachter dan voorheen. Met dank aan al jullie inbreng. Met heel iets gas inhouden rijdt hij mooi. Strak 60. Daarboven voor mij iets te hoog in de toeren. Nu nog kijken of we de kritische grens van 55 kunnen bereiken. Grens voor de rollerbank?
Op marktplaats zie ik bij toeval een 5 bak te koop waarbij de cilinderpennen op brede tap staan maar waar er gaten zijn voor smalle tap. Dus losdraaien cilinderpennen en verplaatsen? Is dat standaard voor alle 5 bakken? Ik heb de cilinder er nog niet af gehad. Dan moet aanpassen naar smalle tap makkelijker zijn dan ik had verwacht. Of zie ik dat te gemakkelijk? Als dat eenvoudig is dan is een standaardcilindertje ook nog een optie.
Die voorgeboorde gaten zijn er altijd. Ook andersom. Maar dat moet groter geboord worden en draad in getapt.
Dus als dat niet eerder door iemand (GOED) is gedaan moet je aan het werk.

Enzo

Gebruikersavatar
Charles68
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2018, 17:46
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheid beperken

#60 Bericht door Charles68 » 30 dec 2018, 17:53

Ok dank voor de reactie. Dan toch maar de boel een keer loshalen om te kijken. In principe ben ik daar een beetje huiverig voor. Wat werkt moet je niet aanzitten. 32 jaar geleden wel eens gedaan. Dus misschien toch maar proberen.
Ik begin het knooien aan de brommer zowaar leuk te vinden. En dat voor een kantoorklerk met linkerhanden.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Snelheid beperken

#61 Bericht door MichelVH » 30 dec 2018, 18:02

Charles68 schreef: 30 dec 2018, 17:53 Ik begin het knooien aan de brommer zowaar leuk te vinden. En dat voor een kantoorklerk met linkerhanden.
That's the spirit! Wees niet bang om het uit elkaar te halen. Als hulp: https://www.kreidlerparts.com/explodedviews

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Snelheid beperken

#62 Bericht door Enzo-tvdzijden » 30 dec 2018, 18:06

Charles68 schreef: 30 dec 2018, 17:53 Ok dank voor de reactie. Dan toch maar de boel een keer loshalen om te kijken. In principe ben ik daar een beetje huiverig voor. Wat werkt moet je niet aanzitten. 32 jaar geleden wel eens gedaan. Dus misschien toch maar proberen.
Ik begin het knooien aan de brommer zowaar leuk te vinden. En dat voor een kantoorklerk met linkerhanden.
Elke 6.000 km volgens de kreidlerboekjes moet toch de cilinder er af om te controleren op kool en vastzittende zuigerveren.


Enzo

Gebruikersavatar
Charles68
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2018, 17:46
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheid beperken

#63 Bericht door Charles68 » 30 dec 2018, 18:36

Dan gaan we dat doen.
Schiet me te binnen dat bij aanmelding bij maloud de kreidler al bekend was. Op de foto die bij maloud al bekend was staat de kreidler nog exact zoals hij nu is muv de cilinder, carburateur en kap. Ik was in de veronderstelling dat er een andere bak ander heeft gelegen voor het keuren voor kenteken. Maar met deze info hoeft dat blijkbaar niet zo te zijn.
De verkoper gaf aan dat de brommer is samengesteld door een oud eigenaar van een fiets/brommerzaak en hij zou een bekende kreidlerman zijn in de regio Nistelrode. Dus als het gedaan is zou het goed moeten zijn. Of het was een verkooppraatje. Maar dan laat mijn mensenkennis me in de steek.
We gaan het zien.

Gebruikersavatar
HvanS
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 sep 2002, 21:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Snelheid beperken

#64 Bericht door HvanS » 05 jan 2019, 14:44

Waarom niet gewoon een prop in de uitlaatbocht ? Heb ik bij de buffel van mijn zoon ook gedaan en loopt nu keurig 55 km/u ( was eerst ruim 70 ) . Gewoon een prop van ca 15 mm lang in de binnenmaat dikte van de voorbocht en een gat van 13 mm erin geboord : losnemen bij de tuit ; prop erin zodat hij iets klemt en weer terugplaatsen .

Henk

Gebruikersavatar
Charles68
Berichten: 34
Lid geworden op: 08 dec 2018, 17:46
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Snelheid beperken

#65 Bericht door Charles68 » 05 jan 2019, 15:54

Dank voor de suggestie. Waar is de prop van gemaakt? Staal/ijzer? Iets van een massief stalen pijp afgeslepen? Of zijn dergelijke proppen te koop.

Gebruikersavatar
HvanS
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 sep 2002, 21:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Snelheid beperken

#66 Bericht door HvanS » 06 jan 2019, 14:59

Ik had toevallig gewoon nog een stukje massief as van die diameter liggen ( van het verlengen van de voorvorkpoten ) en heb dat op de draaibank nog iets afgeschuind en er een gat in geboord . Is gewoon massief "pisbakken staal " .

Plaats reactie