Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ricovansmeerdijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#1 Bericht door ricovansmeerdijk » 07 jul 2019, 13:33

Beste Kreidler Vrienden.

Onlangs heb ik een geforceerde 5.8 pk imitatie cilinder 15.63.89e gekocht. Ik heb deze vervolgens op mijn 5 bak indirect geplaatst, maar was niet onder de indruk van de prestatie's, ondanks dat ik daar een fatsoenlijke zuiger van barikit bij heb gekocht. Uitlaat is gewoon een standaard uitlaat

Poorttijden zijn gemeten en waren als volgt:
Uo= 170 graden.
So= 110 graden.
Io= 142 graden.

Om er een iets pittigere cilinder van de maken, ben ik aan de slag gegaan met de poorten, met als resultaat de volgende timingen:
Uo= 180 graden.
So= 120 graden.
Io= 150 graden.

Mijn doel was om de Spoelpoorten naar 124 graden en de inlaat naar 155 graden te brengen en deze zal ik dus nog moeten aanpassen. Desalniettemin kon ik het effect niet langer afwachten en heb ik de cilinder gemonteerd om te kijken wat dit tot nu toe gedaan heeft.

Ondanks dat de motor prima loopt, ook stationair, valt de performance wederom tegen en lijkt het wel of er niets is veranderd !

Wie kan mij vertellen wat ik fout doe ?

Rico

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#2 Bericht door Ed.P » 07 jul 2019, 13:38

Std uitlaat?

ricovansmeerdijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#3 Bericht door ricovansmeerdijk » 07 jul 2019, 13:45

Denk niet dat dat de reden is. Heb gisteren ook mij expansie uitlaatje van mijn andere kreidler er onder gehad met min of meer hetzelfde resultaat.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#4 Bericht door Ed.P » 07 jul 2019, 13:51

Wat verwacht je ervan ?
Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht..foto ?
Wat voor expansie uitlaatje ?
Ontsteking ?
Welke Carb/luchtfilter ..sproeiers ,luchtfilter ?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60398
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 967 keren
Ontvangen waarderingen: 2281 keren

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#5 Bericht door Enzo-tvdzijden » 07 jul 2019, 14:34

Gewicht rijder
oppervlakte rijder
kleding
tandwielverhouding
harde banden
smalle banden
zithouding

allemaal belangrijk voor 50cc

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#6 Bericht door KJ » 07 jul 2019, 14:47

Hey Rico, heb je de spoelpoorten ook breder gemaakt ?

ricovansmeerdijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#7 Bericht door ricovansmeerdijk » 07 jul 2019, 15:33

Heren,

Ontsteking: kokusan.
Carburateur : Bing 18 mm. met standaard luchtfilter

Laat ik het een en ander nuanceren. Ik heb 2 kreidlers, waarvan een geforceerd en de ander niet. Op mijn ander kreidler, de niet geforceerde dus, zit een mahle cilinder met de de volgende poort tijden:

Uo: 164 graden.
So: 110 graden.
Io: 150 graden.

Deze loopt prima en is niet te vergelijken met de geforceerde terwijl kijkend naar de timing deze een stuk tammer zou moeten zijn. Zowel ontsteking alswel carburatie is identiek. Dat geldt dus ook voor de bereider. Er is dus een goede vergelijking.

Klaas Jan: Ik heb de spoelpoorten niet breder gemaakt alleen maar hoger, vanwege de langere uitlaattiming.

Voorlopig zal ik beide cilinders er eens af halen om niet alleen naar de poorthoogtes, maar ook naar de geometrie en oppervlakte te kijken. Wellicht dat dat enige uitkomst biedt, maar begrijp er tot op heden helemaal niets van....

Rico

Timo_iepsma
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#8 Bericht door Timo_iepsma » 07 jul 2019, 22:11

Squish goed afgesteld ? Staat de Ontsteking nog op tijd ? Afstelling ?

ricovansmeerdijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#9 Bericht door ricovansmeerdijk » 08 jul 2019, 19:20

Sguish hebben we niet met een standaard cilinderkop. Ontsteking staat op 1 mm voor Top.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#10 Bericht door Ed.P » 08 jul 2019, 19:52

Zuigerbodem radius als standaard ?

Wat verwacht je ervan ?
Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht..foto ?
Wat voor expansie uitlaatje ?
Ontsteking ?
Welke Carb/luchtfilter ..sproeiers ,luchtfilter ?

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#11 Bericht door LVS » 08 jul 2019, 22:50

ricovansmeerdijk schreef: 08 jul 2019, 19:20 Sguish hebben we niet met een standaard cilinderkop. Ontsteking staat op 1 mm voor Top.
-------------------------------------------------------

een standaard kop [ geen nummer ] , heeft een erg lage compressie.

een kop met een nummer is iets beter ,
maar met jou uitlaatpoort ,van 180 graden , dan mag de compressie naar 1-13 .
bewerken van een kop is mogelijk op een speciale mal .
dan kan er ook een squash rand ingemaakt worden .


ook 2 extra blinde spoelpoorten zouden wat meer kracht geven

ed p schreef al :arrow: Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht.. ?

de spoelpoort [ goed ] bewerken kan alleen met speciale spullen ,
ook moet je letten op de binnenhoek van de spoelpoort .
en ook naar de uitstroom hoek .
[ bij de meeste imitatie cilinders staan die verkeerd gericht ]

##

ricovansmeerdijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#12 Bericht door ricovansmeerdijk » 09 jul 2019, 21:59

De spoelpoorten heb ik omhoog gebracht door eenvoudig met een haakse frees de bovenzijde omhoog te brengen totdat ik de juiste timing had. Ik zou niet weten hoe anders.

Je hebt het over de uitstroom hoek, die begrijp ik, maar de binnenhoek is mij niet geheel duidelijk. Welke hoek bedoel je hiermee ?

Dat een hogere compressie, en een bewerkte kop veel zal schelen begrijp ik. Toch is mij ander cilinder met min of meer dezelfde timingen en ook een standaard kop een stuk pittiger. Ik zal die twee nog eens naast elkaar liggen, om te zien wat het verschil in spoelhoeken is.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#13 Bericht door LVS » 09 jul 2019, 23:29

tekening .

zwart = meestal de imitatie cilinders .[ met de stromingsrichting naar de midden ]

rood is wat er weg gehaald wordt .[ de stroming gaat dan naar midden achter ]

bij de uitstroomhoek wordt de poort breder gemaakt .

bij de binnenhoek wordt de poort niet breder , maar wel daar achter materiaal weg gehaald .
om een mooie richting te geven [ let wel op dat je niet in de cilindertapeind komt ,,, dat kan gebeuren bij smalle tap cilinders]

##
Bijlagen
imipoortcilinder.JPG
imipoortcilinder.JPG (32.71 KiB) 3615 keer bekeken

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#14 Bericht door LVS » 09 jul 2019, 23:33

met een schroeven draaier , waar je een metalen staafje op vast last .
daarmee kan je de binnenhoek meten

staafje is ongeveer 30 mm lang - diameter 3 mm
Bijlagen
schroevendraaier 2.JPG
schroevendraaier 2.JPG (16.8 KiB) 3615 keer bekeken

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4835
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 635 keren
Ontvangen waarderingen: 84 keren

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#15 Bericht door KJ » 10 jul 2019, 01:06

KJ schreef: 07 jul 2019, 14:47 Hey Rico, heb je de spoelpoorten ook breder gemaakt ?
Mooie heldere uitleg van Claus. Top hier hebben meer mensen iets aan :clap
Begrijp je nu het waarom van mijn vraag Rico ?

ricovansmeerdijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#16 Bericht door ricovansmeerdijk » 10 jul 2019, 23:53

Bedankt voor je uitleg en praktische handleiding claus. Daar kan ik wat mee. Ik ga ermee aan de slag en zal verslag doen van het resultaat.

ricovansmeerdijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk

#17 Bericht door ricovansmeerdijk » 05 aug 2019, 14:55

Inmiddels al weer een tijdje geleden, maar kan zeggen dat ik uiterst tevreden ben met het resultaat. Zowel de geforceerde als de niet geforceerde cilinder zijn nu aan elkaar gewaagd en halen nu een gemiddelde topsnelheid van + 85 km/uur. Trekt lekker op en geeft een goede gas respons. Dank zij de tips van Claus en het verwijderen van het standaard filter ( bleek veel te weinig lucht te krijgen) kan ik zeggen dat ik (voorlopig) tevreden ben met het resultaat. Volgende stap is het maken van een expansie uitlaat en het frezen van twee booster poortjes. Hierna zal ik me weer melden om de resultaten te delen.

Plaats reactie