Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Beste Kreidler Vrienden.
Onlangs heb ik een geforceerde 5.8 pk imitatie cilinder 15.63.89e gekocht. Ik heb deze vervolgens op mijn 5 bak indirect geplaatst, maar was niet onder de indruk van de prestatie's, ondanks dat ik daar een fatsoenlijke zuiger van barikit bij heb gekocht. Uitlaat is gewoon een standaard uitlaat
Poorttijden zijn gemeten en waren als volgt:
Uo= 170 graden.
So= 110 graden.
Io= 142 graden.
Om er een iets pittigere cilinder van de maken, ben ik aan de slag gegaan met de poorten, met als resultaat de volgende timingen:
Uo= 180 graden.
So= 120 graden.
Io= 150 graden.
Mijn doel was om de Spoelpoorten naar 124 graden en de inlaat naar 155 graden te brengen en deze zal ik dus nog moeten aanpassen. Desalniettemin kon ik het effect niet langer afwachten en heb ik de cilinder gemonteerd om te kijken wat dit tot nu toe gedaan heeft.
Ondanks dat de motor prima loopt, ook stationair, valt de performance wederom tegen en lijkt het wel of er niets is veranderd !
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe ?
Rico
Onlangs heb ik een geforceerde 5.8 pk imitatie cilinder 15.63.89e gekocht. Ik heb deze vervolgens op mijn 5 bak indirect geplaatst, maar was niet onder de indruk van de prestatie's, ondanks dat ik daar een fatsoenlijke zuiger van barikit bij heb gekocht. Uitlaat is gewoon een standaard uitlaat
Poorttijden zijn gemeten en waren als volgt:
Uo= 170 graden.
So= 110 graden.
Io= 142 graden.
Om er een iets pittigere cilinder van de maken, ben ik aan de slag gegaan met de poorten, met als resultaat de volgende timingen:
Uo= 180 graden.
So= 120 graden.
Io= 150 graden.
Mijn doel was om de Spoelpoorten naar 124 graden en de inlaat naar 155 graden te brengen en deze zal ik dus nog moeten aanpassen. Desalniettemin kon ik het effect niet langer afwachten en heb ik de cilinder gemonteerd om te kijken wat dit tot nu toe gedaan heeft.
Ondanks dat de motor prima loopt, ook stationair, valt de performance wederom tegen en lijkt het wel of er niets is veranderd !
Wie kan mij vertellen wat ik fout doe ?
Rico
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Denk niet dat dat de reden is. Heb gisteren ook mij expansie uitlaatje van mijn andere kreidler er onder gehad met min of meer hetzelfde resultaat.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Wat verwacht je ervan ?
Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht..foto ?
Wat voor expansie uitlaatje ?
Ontsteking ?
Welke Carb/luchtfilter ..sproeiers ,luchtfilter ?
Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht..foto ?
Wat voor expansie uitlaatje ?
Ontsteking ?
Welke Carb/luchtfilter ..sproeiers ,luchtfilter ?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Gewicht rijder
oppervlakte rijder
kleding
tandwielverhouding
harde banden
smalle banden
zithouding
allemaal belangrijk voor 50cc
oppervlakte rijder
kleding
tandwielverhouding
harde banden
smalle banden
zithouding
allemaal belangrijk voor 50cc
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Heren,
Ontsteking: kokusan.
Carburateur : Bing 18 mm. met standaard luchtfilter
Laat ik het een en ander nuanceren. Ik heb 2 kreidlers, waarvan een geforceerd en de ander niet. Op mijn ander kreidler, de niet geforceerde dus, zit een mahle cilinder met de de volgende poort tijden:
Uo: 164 graden.
So: 110 graden.
Io: 150 graden.
Deze loopt prima en is niet te vergelijken met de geforceerde terwijl kijkend naar de timing deze een stuk tammer zou moeten zijn. Zowel ontsteking alswel carburatie is identiek. Dat geldt dus ook voor de bereider. Er is dus een goede vergelijking.
Klaas Jan: Ik heb de spoelpoorten niet breder gemaakt alleen maar hoger, vanwege de langere uitlaattiming.
Voorlopig zal ik beide cilinders er eens af halen om niet alleen naar de poorthoogtes, maar ook naar de geometrie en oppervlakte te kijken. Wellicht dat dat enige uitkomst biedt, maar begrijp er tot op heden helemaal niets van....
Rico
Ontsteking: kokusan.
Carburateur : Bing 18 mm. met standaard luchtfilter
Laat ik het een en ander nuanceren. Ik heb 2 kreidlers, waarvan een geforceerd en de ander niet. Op mijn ander kreidler, de niet geforceerde dus, zit een mahle cilinder met de de volgende poort tijden:
Uo: 164 graden.
So: 110 graden.
Io: 150 graden.
Deze loopt prima en is niet te vergelijken met de geforceerde terwijl kijkend naar de timing deze een stuk tammer zou moeten zijn. Zowel ontsteking alswel carburatie is identiek. Dat geldt dus ook voor de bereider. Er is dus een goede vergelijking.
Klaas Jan: Ik heb de spoelpoorten niet breder gemaakt alleen maar hoger, vanwege de langere uitlaattiming.
Voorlopig zal ik beide cilinders er eens af halen om niet alleen naar de poorthoogtes, maar ook naar de geometrie en oppervlakte te kijken. Wellicht dat dat enige uitkomst biedt, maar begrijp er tot op heden helemaal niets van....
Rico
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
- Locatie: Marknesse
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Squish goed afgesteld ? Staat de Ontsteking nog op tijd ? Afstelling ?
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Sguish hebben we niet met een standaard cilinderkop. Ontsteking staat op 1 mm voor Top.
-
- Berichten: 3124
- Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 11 keren
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Zuigerbodem radius als standaard ?
Wat verwacht je ervan ?
Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht..foto ?
Wat voor expansie uitlaatje ?
Ontsteking ?
Welke Carb/luchtfilter ..sproeiers ,luchtfilter ?
Wat verwacht je ervan ?
Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht..foto ?
Wat voor expansie uitlaatje ?
Ontsteking ?
Welke Carb/luchtfilter ..sproeiers ,luchtfilter ?
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
-------------------------------------------------------ricovansmeerdijk schreef: ↑08 jul 2019, 19:20 Sguish hebben we niet met een standaard cilinderkop. Ontsteking staat op 1 mm voor Top.
een standaard kop [ geen nummer ] , heeft een erg lage compressie.
een kop met een nummer is iets beter ,
maar met jou uitlaatpoort ,van 180 graden , dan mag de compressie naar 1-13 .
bewerken van een kop is mogelijk op een speciale mal .
dan kan er ook een squash rand ingemaakt worden .
ook 2 extra blinde spoelpoorten zouden wat meer kracht geven
ed p schreef al Hoe heb je de spoelpoorten omhoog gebracht.. ?
de spoelpoort [ goed ] bewerken kan alleen met speciale spullen ,
ook moet je letten op de binnenhoek van de spoelpoort .
en ook naar de uitstroom hoek .
[ bij de meeste imitatie cilinders staan die verkeerd gericht ]
##
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
De spoelpoorten heb ik omhoog gebracht door eenvoudig met een haakse frees de bovenzijde omhoog te brengen totdat ik de juiste timing had. Ik zou niet weten hoe anders.
Je hebt het over de uitstroom hoek, die begrijp ik, maar de binnenhoek is mij niet geheel duidelijk. Welke hoek bedoel je hiermee ?
Dat een hogere compressie, en een bewerkte kop veel zal schelen begrijp ik. Toch is mij ander cilinder met min of meer dezelfde timingen en ook een standaard kop een stuk pittiger. Ik zal die twee nog eens naast elkaar liggen, om te zien wat het verschil in spoelhoeken is.
Je hebt het over de uitstroom hoek, die begrijp ik, maar de binnenhoek is mij niet geheel duidelijk. Welke hoek bedoel je hiermee ?
Dat een hogere compressie, en een bewerkte kop veel zal schelen begrijp ik. Toch is mij ander cilinder met min of meer dezelfde timingen en ook een standaard kop een stuk pittiger. Ik zal die twee nog eens naast elkaar liggen, om te zien wat het verschil in spoelhoeken is.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
tekening .
zwart = meestal de imitatie cilinders .[ met de stromingsrichting naar de midden ]
rood is wat er weg gehaald wordt .[ de stroming gaat dan naar midden achter ]
bij de uitstroomhoek wordt de poort breder gemaakt .
bij de binnenhoek wordt de poort niet breder , maar wel daar achter materiaal weg gehaald .
om een mooie richting te geven [ let wel op dat je niet in de cilindertapeind komt ,,, dat kan gebeuren bij smalle tap cilinders]
##
zwart = meestal de imitatie cilinders .[ met de stromingsrichting naar de midden ]
rood is wat er weg gehaald wordt .[ de stroming gaat dan naar midden achter ]
bij de uitstroomhoek wordt de poort breder gemaakt .
bij de binnenhoek wordt de poort niet breder , maar wel daar achter materiaal weg gehaald .
om een mooie richting te geven [ let wel op dat je niet in de cilindertapeind komt ,,, dat kan gebeuren bij smalle tap cilinders]
##
- Bijlagen
-
- imipoortcilinder.JPG (32.71 KiB) 3627 keer bekeken
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
met een schroeven draaier , waar je een metalen staafje op vast last .
daarmee kan je de binnenhoek meten
staafje is ongeveer 30 mm lang - diameter 3 mm
daarmee kan je de binnenhoek meten
staafje is ongeveer 30 mm lang - diameter 3 mm
- Bijlagen
-
- schroevendraaier 2.JPG (16.8 KiB) 3627 keer bekeken
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 637 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Mooie heldere uitleg van Claus. Top hier hebben meer mensen iets aan
Begrijp je nu het waarom van mijn vraag Rico ?
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Bedankt voor je uitleg en praktische handleiding claus. Daar kan ik wat mee. Ik ga ermee aan de slag en zal verslag doen van het resultaat.
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 sep 2012, 14:21
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Poorttiming Geforceerde cilinder 5.8 pk
Inmiddels al weer een tijdje geleden, maar kan zeggen dat ik uiterst tevreden ben met het resultaat. Zowel de geforceerde als de niet geforceerde cilinder zijn nu aan elkaar gewaagd en halen nu een gemiddelde topsnelheid van + 85 km/uur. Trekt lekker op en geeft een goede gas respons. Dank zij de tips van Claus en het verwijderen van het standaard filter ( bleek veel te weinig lucht te krijgen) kan ik zeggen dat ik (voorlopig) tevreden ben met het resultaat. Volgende stap is het maken van een expansie uitlaat en het frezen van twee booster poortjes. Hierna zal ik me weer melden om de resultaten te delen.