Ombouwen naar SB

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Ombouwen naar SB

#26 Bericht door Ed.P » 29 dec 2019, 17:16

Weet Chris dat niet ?

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#27 Bericht door retteketet » 29 dec 2019, 17:50

Oohhhhhh...............

Caspar en Enzo,bedankt voor jullie verhelderende uitleg in deze!! Membraan lijkt mij eigenlijk een nog betere oplossing maar is mij te duur.Mag overigens ook niet gebruikt worden in oldtimer enduro's want vaak/meestal tot 1980.Mogelijk namelijk dat ik mijn straatfiets (1977) ombouw (2021 waarschijnlijk omdat ik eerst alles motorisch naar mijn smaak wil hebben) naar een Formule Kreidler GS.Ik wil daarmee in Duitsland in de oldtimer enduro's rijden.Een écht hoog topvermogen is daarbij niet zo heel belangrijk,wel koppel.Nota bene,een 50cc klasse hebben ze niet meer, wel een 75 of 100cc klasse...

Ik ga even terug naar mijn eigenlijke vraag nl. een goede 60 cc SB op smalle tap waar het in het normale verkeer op buitenwegen goed "meezwemmen" maar geen verkapte racer is. Als ik nu alles samenvat lijkt dat te betekenen dat in mijn geval een zuigergestuurde 60cc KT (eventueel nabewerkt) met lange zuiger en daarbij kotteren van het carter een goede oplossing is.

Maar...ik zag dat er een KTT W6 cilinder 60cc smalle tap te koop is.Is de W6 qua poorten gelijk aan de 15.43.97 of 15.43.97+ van Mahle?Zo ja,zag op een topic o.a. het volgende:
De timing van deze KT 50 cc W6 is anders dan de originele 154397-uitlaatpoort is hoger-spoelpoort ook iets hoger-de binnenhoek van de spoelpoort staat iets verkeerd-de uitstroomhoek van de spoelpoort staat { haaks om} gericht(normaal staat de spoelpoort naar achteren gericht).Neem aan dat de 60 en de 50 cc W6 dezelfde poorten hebben toch?

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#28 Bericht door retteketet » 29 dec 2019, 18:14

Was weer eens te snel want Claus ook jij natuurlijk bedankt!!Jullie allemaal hebben het mij als niet techneut zijnde heel duidelijk uitgelegd.Vooral het effect van bepaalde veranderingen zijn voor mij interessant en niet de gedachtewisselingen over het aantal graden enz. enz.

Ed P:begrijp niet zo goed hoe jij dat bedoelt!Als jij van mening bent dat je eerst alles aan je (eventuele) eigen tuner dient na te vragen zou de rubriek opvoeren-tuning hier dus niet hoeven te bestaan en bovendien als mijn vragen jou vervelen omdat e.e.a. voor jouw gesneden koek is dan wees wijs en reageer niet naar mij toe.......

In ieder geval was deze topic voor mij zeer leerzaam.Ben ook blij met de enthousiaste medewerking!!!!!

Willen jullie mij nog wel een plezier doen en mij beraden mb.t. de W6????

Jan-Willem

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Ombouwen naar SB

#29 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 dec 2019, 18:31

Meesten bepalen de keuze anders. Je wil een SB of het interesseert je niks.

Enzo

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Ombouwen naar SB

#30 Bericht door buell killer » 29 dec 2019, 18:49

Enzo-tvdzijden schreef: 29 dec 2019, 18:31 Meesten bepalen de keuze anders. Je wil een SB of het interesseert je niks.

Enzo
Dit is een super antwoord, ik zeg hem al de hele tijd dat hij eerst moet bepalen wat hij wil voordat hij vragen gaat stellen, heb hem ook al vertelt dat hij de vragen eerst maar op het forum moet stellen voordat hij aan mij zijn mening vraagt. JW leert het nog wel een keer.

Vind dat jullie het hem al netjes hebben uitgelegd. "zijn vriend" die op het andere merk rijd

Dus JW als Chris het sleutelwerk aan het blok nog moet doen gelijk even de carters laten uitkotteren anders tikt de zuiger onder tegen de rand in het carter.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#31 Bericht door retteketet » 29 dec 2019, 19:07

Marcel,naar mijn mening heb ik toch wel aangegeven wat ik zoek qua rijkarakter.Misschien jij e.e.a. weer eens te snel doorgelezen?Begrijp niet waarom jij zo reageert maar die discussie gaan we wat mij betreft hier niet voeren.

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: Ombouwen naar SB

#32 Bericht door Ed.P » 29 dec 2019, 19:14

retteketet schreef: 29 dec 2019, 18:14
Ed P:begrijp niet zo goed hoe jij dat bedoelt!Als jij van mening bent dat je eerst alles aan je (eventuele) eigen tuner dient na te vragen zou de rubriek opvoeren-tuning hier dus niet hoeven te bestaan en bovendien als mijn vragen jou vervelen omdat e.e.a. voor jouw gesneden koek is dan wees wijs en reageer niet naar mij toe.......

Nou nou lange tenen ? Ik bedoel het zoals ik het schrijf niets meer en niet minder , ik zal voortaan wijzer zijn.

buell killer
Berichten: 369
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: Ombouwen naar SB

#33 Bericht door buell killer » 29 dec 2019, 19:29

retteketet schreef: 29 dec 2019, 19:07 Marcel,naar mijn mening heb ik toch wel aangegeven wat ik zoek qua rijkarakter.Misschien jij e.e.a. weer eens te snel doorgelezen?Begrijp niet waarom jij zo reageert maar die discussie gaan we wat mij betreft hier niet voeren.
Ik voer hier helemaal geen discussie zeg alleen dat men het goed uitgelegd heeft. Dat mag toch wel????? en tevens een tip als Chris het blok uit elkaar haalt.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#34 Bericht door retteketet » 30 dec 2019, 09:14

Nóg eens de cilinderlijst erbij gepakt en inderdaad de W6 is geen SB!Stom!Enzo,begrijp nu jouw reactie.

Ed P.:Je hebt helemaal gelijk.Niet de juiste reactie mijnerzijds.Gister was het door fysiek(pijn) en ander ongemak niet bepaald mijn beste dag,daardoor een onheus amtwoord.Mijn excuses!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Ombouwen naar SB

#35 Bericht door nozems » 30 dec 2019, 10:16

Heb toch een opmerking en een vraag.
Wat is de door jouw gewenste topsnelheid, en welke snelheid wil je halen onder rustige weersomstandigheden?

Wil je echt ‘koppel’ onderin dan de uitlaattiming beslist niet hoger dan 180graden, poort ook niet te breed en geen extra uitlaatpoorten. Ook zorgen dat je de vlakjes in het uitlaatkanaal niet bewerkt!
Dat is mijn eigen ervaring (door schade en schande)

Dan kun je ook met een standaard uitlaat rijden, bij een dergelijke uitlaattiming, zo’n uitlaat heeft een vlak reflectorschot. Dat verzwakt de terugkerende uitlaatpuls maar maakt hem wel langer! Waardoor het vermogen meer gespreid word.

Claus had ooit eens zo’n cilinder voor mij getund, 60cc.
Liep met 20mm bing en standaard luchtfilterhuis en sproeiers en 13/34 maximaal 100km/h en de 85/90 was onder normale omstandigheden goed haalbaar.
Machientje reed soepel en makkelijk maar het blijft een klein ding!

Eifelyeti
Eifeltour Rijder
Berichten: 9266
Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
Locatie: Nirvana
Gegeven waarderingen: 923 keren
Ontvangen waarderingen: 764 keren

Re: Ombouwen naar SB

#36 Bericht door Eifelyeti » 30 dec 2019, 10:49

je kan ook een 5mm langere drijfstang gebruiken als je niet wilt uitkottern en de cilinder 5mm omhoog zetten...

ma da moet ook de bak uitelkaar, ik denk dat is je probleem :wink:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ombouwen naar SB

#37 Bericht door Caspar » 30 dec 2019, 13:17

De Amerikanen hebben hiervoor een mooi spreekwoord:
" nothing beats cubic inches "
Hieruit kun je zelf al de conclusie trekken dat een 50cc screamer gaat tegenvallen.

Mijn advies: kies een betrouwbare tuner en denk aan een 44mm KT SB cilinder , eventueel met lange slag krukas en lange zuiger. Liefst met membraan om de rijdbaarheid te vergroten.
Uitlaat en carburateur is het volgende hoofdstuk, maar luistert vrij nauw om het setje kloppend te krijgen.

Ik heb begrepen dat je een membraan te prijzig vindt.
Probeer dan eerst zonder , je kunt e.e.a. achteraf nog aanpassen. Ik vind het een aanrader.

Het is wel van belang om te weten wat je wil !
Demontage en/of revisie van het blok zou ik sowieso altijd doen. De kortste pijn is de beste pijn.

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 348 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Ombouwen naar SB

#38 Bericht door jamojamo » 30 dec 2019, 15:14

No replacement for displacement of zo toch Caspar? Ik heb een fijne rijdbare originele W6 en een 60cc imitatie hier van. Ze deden het beide super op de 18mm Bing die hier standaard op hoort maar zijn geen SB. Ik reed ze wel met een opmaat kopje en zuiger met 1 blokveertje. Ook de standaard uitlaat kun je beter voor een expansie uitlaatje vervangen. Probeer eens zo’n goedkoop Jamarcol Fuego- achtig pijpje van 30-40 euro. Je hoeft niet altijd duur te beginnen en er is momenteel veel nieuw te koop.
Gr.,
Eric

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#39 Bericht door retteketet » 30 dec 2019, 17:55

Nozems: Bedoeling is een fietsje zoals jij beschrijft!Ik ben niet van plan er lange toertochten mee te maken maar wil ook zeker geen verkapte racer.Wil op de buitenwegen maar ook in de stad of mijn dorp zonder zenuwachtig gedoe en gillende toeren kunnen rijden.Op mijn leeftijd (67) is het wilde er,op de openbare weg althans,wel af en tenslotte gebruik ik daarvoor dan ook mijn Looman.Voor het wilde....Mijn blok ligt nu bij Homoet en is volgens hem in prima staat.
Caspar:jouw raad neem ik zeker mee,absoluut!!IAls het een Sb gaat worden dan gaat dat via Claus en wordt het een 44 mm KT met daarbij een goede lange zuiger.Een ombouw naar 60cc brede tap met tevens ombouw naar menbraan is mij (helaas) te begrotelijk.
Jamojamo:Las in een topic op dit forum van jaren geleden dat de timing van een KT 50 cc W6 anders zou zijn dan de originele 154397(??)-uitlaatpoort van de KT is hoger-spoelpoort ook iets hoger-de binnenhoek van de spoelpoort staat iets verkeerd-de uitstroomhoek van de spoelpoort staat { haaks om} gericht(normaal staat de spoelpoort naar achteren gericht).Neem aan dat de 60 en de 50 cc W6 dezelfde poorten hebben toch(?) en in dat geval toch minder goede keuze??Neem aan dat ook bij een W6 het blok moet worden gekotterd???Ik laat mij graag beleren en omdat een W6 buiten deze topic valt is het misschien beter om e.e.a. te doen via een PB!?Wat vind jij?
Eifelyeti:Als ik jou begrijp is er dan sprake van een krukas met langere slag.Maar bij uitkotteren én/of een andere krukas moet tóch het hele blok uit elkaar of zie ik dat verkeerd?Even het aspect van een nóg béter koppel bij een langere slag buiten beschouwing gelaten- alleen het kotteren is toch goedkoper dan jouw oplossing of toch niet??Nota bene,ik las op een ander topic dat jij vaak de Eifel in gaat.Woon jij in Duitsland of in Nederland?Akkoord met een PB'tje hierover?
Caspar en Eifelyeti:ben serieus nieuwsgierig naar jullie reactie!!
Overigens,in principe rijd ik het liefst met een standaard pijp maar ben niet roomser dan de paus.Naar mijn smaak moet een expansie echter wel als het ware bijna geheel verstopt zijn- qua uiterlijk-in een normaal uitziende pijp.Zoals mijn Looman met Homoet 6p.Verder overweeg ik een Kokusan Powerbox P10 of P22.Maar ja,als ik hiervoor als pensioenado mijn Motoplat moet vervangen....gaat dit vooralsnog niet door.Maar allereerst laat ik Homoet mijn imitatie 50cc cilinder (smalle tap) zien en eventueel netjes bijwerken.Dan in mei of juni de RDW keuring (motorfiets) en eens even gewoon wat rond tuffen met die 50cc(18mm Bing kroondop en standaard pijp).Even weer wennen aan het openbaar verkeer met zo'n ding want het is al heel lang geleden dat ik met mijn oranje Grand Prix 4 gang (brommer) uit '69 met RS spul Enschede en omstreken onveilig maakte.Relikt uit een relatief onbezorgde jeugd,had ik 'm potjandrie nog maar.......
Uiterlijk in het najaar of wintermaanden 2020 volgt normaliter de ombouw naar 60cc of meer.Nu ruim voldoende tijd om eens alles op een rij te krijgen in het kader van de financiële mogelijkheden en eventueel extra te sparen!

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Ombouwen naar SB

#40 Bericht door nozems » 30 dec 2019, 18:21

Met 180graden uitlaattiming of het liefst nog iets lager gaat een expansie minder werken. Ja in plaats van 100 haal je met veel gegil en hangen en wurgen de 105/108km/h... standaard uitlaat (een goede) werkt dan altijd beter voor een aangenaam toergedrag.

Membraan kan verbetering geven, vooral in de ondertoeren, maar kan ook tegenvallen. Zeker omdat je dan niet meer uit de voeten komt met een bing carburateur. Ik zeg dit uit eigen ervaring en je krijgt door het membraan er ook weer een variabele bij in de afstellings perikelen. Veel membraan kreidlers die ik zie en vooral hoor lopen, lopen vaak flink te hakkelen en te pruttelen onderin de toeren. Kan ook zijn dat ik alleen maar snelle jongens zie rijden met membraan.

Zuigergestuurd met een niet te hoge inlaattiming werkt perfect icm een 60cceetje. Wel zorgen voor een goede compressie waarde. Dan goede pijp en standaard bing 20 icm luchtfilterhuis (zonder gaten en met zeefje) en 13/34 of 13/36 tandwielen en je rijdt comfortabel in de rondte

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ombouwen naar SB

#41 Bericht door Caspar » 30 dec 2019, 19:33

nozems schreef: 30 dec 2019, 18:21 Met 180graden uitlaattiming of het liefst nog iets lager gaat een expansie minder werken. Ja in plaats van 100 haal je met veel gegil en hangen en wurgen de 105/108km/h... standaard uitlaat (een goede) werkt dan altijd beter voor een aangenaam toergedrag.

Membraan kan verbetering geven, vooral in de ondertoeren, maar kan ook tegenvallen. Zeker omdat je dan niet meer uit de voeten komt met een bing carburateur. Ik zeg dit uit eigen ervaring en je krijgt door het membraan er ook weer een variabele bij in de afstellings perikelen. Veel membraan kreidlers die ik zie en vooral hoor lopen, lopen vaak flink te hakkelen en te pruttelen onderin de toeren. Kan ook zijn dat ik alleen maar snelle jongens zie rijden met membraan.

Zuigergestuurd met een niet te hoge inlaattiming werkt perfect icm een 60cceetje. Wel zorgen voor een goede compressie waarde. Dan goede pijp en standaard bing 20 icm luchtfilterhuis (zonder gaten en met zeefje) en 13/34 of 13/36 tandwielen en je rijdt comfortabel in de rondte
Ik rijd met een 60cc KT setje van Dick Baan , eerst zonder membraan. dat liep als een kogel makkelijk over de 100km/u , maar onderin niet geschikt voor het heuvelland. Na montage van een Rion membraanhuisje ben ik helemaal tevreden.
Lopen zoals een moderne 2 takt hoort te lopen. Mooi stationair , niks hakkelen , klepperen of ratelen.
Met een aangepaste , en tot 23mm uitgedraaide china-bing gaat dat prima icm het membraan.
Als uitlaat kies ik voor de verlengde 4P , en verchroomd lijkt dat redelijk op een standaard pijp , zie foto. wel 1 opmerking : bij 105Km/u loop je tegen een muur op met deze pijp.
De Rion SP60 of de Jager schottendemper loopt harder , maar dan mis ik onderin wat koppel.
Met een verzwaringsschijf uitgeruste HPi 210 ontsteking bevalt mij qua laufkultur het beste , alhoewel ik weet dat ze vaak kapot gaan..... afkloppen !
Bijlagen
Verlengde 4P Dick Baan  60cc 32mm.JPG
Verlengde 4P Dick Baan 60cc 32mm.JPG (174.73 KiB) 2014 keer bekeken

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Ombouwen naar SB

#42 Bericht door Caspar » 30 dec 2019, 19:52

retteketet schreef: 30 dec 2019, 17:55 Mijn blok ligt nu bij Homoet en is volgens hem in prima staat.
Caspar:jouw raad neem ik zeker mee,absoluut!!IAls het een Sb gaat worden dan gaat dat via Claus en wordt het een 44 mm KT met daarbij een goede lange zuiger.Een ombouw naar 60cc brede tap met tevens ombouw naar menbraan is mij (helaas) te begrotelijk.

Eifelyeti:Als ik jou begrijp is er dan sprake van een krukas met langere slag.Maar bij uitkotteren én/of een andere krukas moet tóch het hele blok uit elkaar of zie ik dat verkeerd?Even het aspect van een nóg béter koppel bij een langere slag buiten beschouwing gelaten- alleen het kotteren is toch goedkoper dan jouw oplossing of toch niet??
Caspar en Eifelyeti:ben serieus nieuwsgierig naar jullie reactie!!
Overigens,in principe rijd ik het liefst met een standaard pijp maar ben niet roomser dan de paus.Naar mijn smaak moet een expansie echter wel als het ware bijna geheel verstopt zijn- qua uiterlijk-in een normaal uitziende pijp.
Uiterlijk in het najaar of wintermaanden 2020 volgt normaliter de ombouw naar 60cc of meer.Nu ruim voldoende tijd om eens alles op een rij te krijgen in het kader van de financiële mogelijkheden en eventueel extra te sparen!
Ik wil niet de wijsneus uithangen , maar: De basis moet kloppen !
Ik lees diverse keren dat elementaire zaken te begrotelijk zijn voor je. Tip : begin er dan (nog-)niet aan !

-Stap 1: Zorg eerst dat je blok in orde is én geschikt voor het doel dat je voor ogen hebt. Dat kan Homoet prima , maar kost een paar cent.
Denk aan een geschikte krukas , eventueel met lange slag. en een aangepaste koppeling , eventueel met recht vertande primaire overbrenging. Laat dan meteen je blok uitkotteren. Dan vermoed ik dat voorlopig het budget op is ??

-Stap 2: je kunt nu eventueel met je standaard setup gaan rijden totdat er weer budget is.

-Stap 3: koop de gewenste set bij iemand die het ook tunen kan. je blok is er al klaar voor.

-Stap 4: je kunt nu gaan variëren met uitlaten , carburateurs , ontstekingen , luchtfilters , overbrengingsverhouding etc.

-Stap 5: finetunen , liefst op een testbank. Maar met een beetje gevoel lukt het ook op straat.

een omgekeerde volgorde leidt tot veel schade en schande ( lees kosten) ik geef toe dat ik uit eigen ervaring spreek :oops:

Natuurlijk kun je ook met een standaard 44mm KT cilinder gaan rijden , standaard koppeling , uitlaat , ontsteking en carburateur.
Maar als ik je berichten goed lees , dan gaat dat niet goed komen qua wensen.
En uiteindelijk kom je misschien toch op stap 1t/m5 uit........
Doe het dan meteen goed , toch ?

en dan vergeet ik voor het gemak nog even het aanpassen van remmen , vering , achterbrug etc.
Laatst gewijzigd door Caspar op 30 dec 2019, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
arno meijer
Berichten: 579
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:28
Locatie: amersfoort
Gegeven waarderingen: 28 keren
Ontvangen waarderingen: 5 keren

Re: Ombouwen naar SB

#43 Bericht door arno meijer » 30 dec 2019, 19:54

nozems schreef: 30 dec 2019, 18:21 Met 180graden uitlaattiming of het liefst nog iets lager gaat een expansie minder werken. Ja in plaats van 100 haal je met veel gegil en hangen en wurgen de 105/108km/h... standaard uitlaat (een goede) werkt dan altijd beter voor een aangenaam toergedrag.

Membraan kan verbetering geven, vooral in de ondertoeren, maar kan ook tegenvallen. Zeker omdat je dan niet meer uit de voeten komt met een bing carburateur. Ik zeg dit uit eigen ervaring en je krijgt door het membraan er ook weer een variabele bij in de afstellings perikelen. Veel membraan kreidlers die ik zie en vooral hoor lopen, lopen vaak flink te hakkelen en te pruttelen onderin de toeren. Kan ook zijn dat ik alleen maar snelle jongens zie rijden met membraan.
Nou Pascal...……..

ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar daar klopt helemaal niks van...… en dat weet je donders goed

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Ombouwen naar SB

#44 Bericht door nozems » 30 dec 2019, 20:08

Caspar schreef: 30 dec 2019, 19:33
nozems schreef: 30 dec 2019, 18:21 Met 180graden uitlaattiming of het liefst nog iets lager gaat een expansie minder werken. Ja in plaats van 100 haal je met veel gegil en hangen en wurgen de 105/108km/h... standaard uitlaat (een goede) werkt dan altijd beter voor een aangenaam toergedrag.

Membraan kan verbetering geven, vooral in de ondertoeren, maar kan ook tegenvallen. Zeker omdat je dan niet meer uit de voeten komt met een bing carburateur. Ik zeg dit uit eigen ervaring en je krijgt door het membraan er ook weer een variabele bij in de afstellings perikelen. Veel membraan kreidlers die ik zie en vooral hoor lopen, lopen vaak flink te hakkelen en te pruttelen onderin de toeren. Kan ook zijn dat ik alleen maar snelle jongens zie rijden met membraan.

Zuigergestuurd met een niet te hoge inlaattiming werkt perfect icm een 60cceetje. Wel zorgen voor een goede compressie waarde. Dan goede pijp en standaard bing 20 icm luchtfilterhuis (zonder gaten en met zeefje) en 13/34 of 13/36 tandwielen en je rijdt comfortabel in de rondte
Ik rijd met een 60cc KT setje van Dick Baan , eerst zonder membraan. dat liep als een kogel makkelijk over de 100km/u , maar onderin niet geschikt voor het heuvelland. Na montage van een Rion membraanhuisje ben ik helemaal tevreden.
Lopen zoals een moderne 2 takt hoort te lopen. Mooi stationair , niks hakkelen , klepperen of ratelen.
Met een aangepaste , en tot 23mm uitgedraaide china-bing gaat dat prima icm het membraan.
Als uitlaat kies ik voor de verlengde 4P , en verchroomd lijkt dat redelijk op een standaard pijp , zie foto. wel 1 opmerking : bij 105Km/u loop je tegen een muur op met deze pijp.
De Rion SP60 of de Jager schottendemper loopt harder , maar dan mis ik onderin wat koppel.
Met een verzwaringsschijf uitgeruste HPi 210 ontsteking bevalt mij qua laufkultur het beste , alhoewel ik weet dat ze vaak kapot gaan..... afkloppen !

Casper, ik geloof je gelijk. Maar waarschijnlijk zit de uitlaattiming een stuk hoger dan 180graden. Dan werkt een expansie ook beter.

retteketet
Berichten: 1049
Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
Locatie: Zuid Oost Nederland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Ombouwen naar SB

#45 Bericht door retteketet » 31 dec 2019, 11:50

Caspar,mijn blok is in het verleden al gereviseerd en omgebouwd naar rechte vertanding.Chris van Homoet al gevraagd om het blok goed te controleren,hij belde mij gisteren-het blok is in prima staat.Ik ga inderdaad eerst lekker tuffen met de huidige 50cc setting en kijken hoe dat na bijna 50 jaar en in het huidige verkeer (!) bevalt.Overigens hoef ik geen echte hardloper hoor,wil wel op buitenwegen goed mee kunnen rijden.Met andere woorden:een échte (geijkte) 85 tot 90 km vind ik prima.Dat ga ik met mijn 50cc in deze setting niet halen en vandaar een hoogstwaarschijnlijke overstap naar 60cc.Ik ben geen goede sleutelaar en laat tzt het bepalen van de totale set,de ombouw en het afstellen doen door een goede tuner. Een globale rekensom heb ik al gemaakt dus eerst maar meer sparen want tenslotte begint over een aantal maanden ook het grasbaanseizoen weer.
Door de bijdragen van alle deelnemers aan deze topic,óók jij Marcel(!),als zijnde ervaringsdeskundigen ben ik veel wijzer geworden m.b.t. de mogelijkheden en dat voor mij het doel!!Allen bedankt hiervoor👍!!!!Wens hierbij iedereen een goede jaarwisseling en een voorspoedig/gelukkig maar vooral gezond 2020.

Plaats reactie