Nu zie ik het, die man heet 'SachaRD400 op het forum' en heeft een gelijkaardig blok.
Membraam Cilinder MXS
- Joebiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 21 nov 2016, 23:13
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Membraam Cilinder MX
- Bijlagen
-
- DE308541-0B72-473D-B60C-93B0A831A372.jpeg (147.45 KiB) 3957 keer bekeken
- Joebiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 21 nov 2016, 23:13
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
In het begin van het topic, ging het over de Boyesen poorten,
Na wat google'en...kom je dan wel leuke dingen tegen.
Boyesen, uitvinder van het Membraam, (ten minste, hij heeft er een patent op) ook andere dingen.
Zoals de x wing. En na wat verder te zoeken...
Een schijf, die de onderkant vd gasschuif opvult voor een betere flow...(zwart op afbeelding) Zo,
dat heb ik dus ook met mijn gasschuif gedaan,
gemaakt uit kurk...
ik weet niet of dit echt veel vermogenwinst geeft maar je kan altijd proberen.
Heeft iemand ervaring met zo'n X-wing? op en kreidler?
Grtjes Jochen
Na wat google'en...kom je dan wel leuke dingen tegen.
Boyesen, uitvinder van het Membraam, (ten minste, hij heeft er een patent op) ook andere dingen.
Zoals de x wing. En na wat verder te zoeken...
Een schijf, die de onderkant vd gasschuif opvult voor een betere flow...(zwart op afbeelding) Zo,
dat heb ik dus ook met mijn gasschuif gedaan,
gemaakt uit kurk...
ik weet niet of dit echt veel vermogenwinst geeft maar je kan altijd proberen.
Heeft iemand ervaring met zo'n X-wing? op en kreidler?
Grtjes Jochen
Laatst gewijzigd door Joebiker op 21 mei 2020, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joebiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 21 nov 2016, 23:13
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Pffff, wat ben je nors.
Misschien is het, wel is de moeite,
om een kijkje te nemen op het forum van deraceheldenvanweleer.
Dat blok van SachaRd400 is ook mooi gemaakt,
en met de knowhow van Jan Thiel en Frits overmars...
Kom je wel ergens...
Maar dan raad ik je wel aan, een beetje minder nors te reageren.
Grtjes En veel Kreidler plezier.
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Het blok van Sacha is inderdaad mooi gemaakt maar 'mooi' is geen garantie voor pk's/koppel. Dat blijkt.
Naast het 'mooie' moet het vooral ook constructief goed zijn.
Tot nu toe blijken een verbouwd 284 50cc Zundapp blok en een aangepast 50cc Derdi blok (oude type) een stuk productiever v.w.b. vermogen. Zowel op de PST als de S&S bank.
Zowel in membraan- als roterend (Zundapp). Bij de eindejaars S&S sessie beide nog niet geevanaard.
Jan Thiel is een bewezen autoriteit waar we allemaal graag iets van aannemen.
Overmars heeft nog nooit iets gepresteerd (alleen technisch gewouwel) maar alleen leuk meegelift op de successen van Jan Thiel waarvoor hij in Italië (Aprilia) alleen de friet mocht ophalen bij de plaatselijke friettent.
Naast het 'mooie' moet het vooral ook constructief goed zijn.
Tot nu toe blijken een verbouwd 284 50cc Zundapp blok en een aangepast 50cc Derdi blok (oude type) een stuk productiever v.w.b. vermogen. Zowel op de PST als de S&S bank.
Zowel in membraan- als roterend (Zundapp). Bij de eindejaars S&S sessie beide nog niet geevanaard.
Jan Thiel is een bewezen autoriteit waar we allemaal graag iets van aannemen.
Overmars heeft nog nooit iets gepresteerd (alleen technisch gewouwel) maar alleen leuk meegelift op de successen van Jan Thiel waarvoor hij in Italië (Aprilia) alleen de friet mocht ophalen bij de plaatselijke friettent.
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 777 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
was het niet hier ens over een Kreidlerblok?
- Deze gebruikers waarderen Eifelyeti voor dit bericht:
- Enzo-tvdzijden (22 mei 2020, 09:23)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 16:53
- Gegeven waarderingen: 30 keren
- Ontvangen waarderingen: 35 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Haha nee ben niet nors . Maar reageerde wel beetje stom ja .Joebiker schreef: ↑21 mei 2020, 20:28Pffff, wat ben je nors.
Misschien is het, wel is de moeite,
om een kijkje te nemen op het forum van deraceheldenvanweleer.
Dat blok van SachaRd400 is ook mooi gemaakt,
en met de knowhow van Jan Thiel en Frits overmars...
Kom je wel ergens...
Maar dan raad ik je wel aan, een beetje minder nors te reageren.
Grtjes En veel Kreidler plezier.
Maar ja het is mooi gemaakt maat totaal anders als hoe ik heb heb gemaakt
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 16:53
- Gegeven waarderingen: 30 keren
- Ontvangen waarderingen: 35 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Kijk dit is wel even anders . Samen met Pieter zo gemaaktRvRT schreef: ↑21 mei 2020, 21:18 Het blok van Sacha is inderdaad mooi gemaakt maar 'mooi' is geen garantie voor pk's/koppel. Dat blijkt.
Naast het 'mooie' moet het vooral ook constructief goed zijn.
Tot nu toe blijken een verbouwd 284 50cc Zundapp blok en een aangepast 50cc Derdi blok (oude type) een stuk productiever v.w.b. vermogen. Zowel op de PST als de S&S bank.
Zowel in membraan- als roterend (Zundapp). Bij de eindejaars S&S sessie beide nog niet geevanaard.
Jan Thiel is een bewezen autoriteit waar we allemaal graag iets van aannemen.
Overmars heeft nog nooit iets gepresteerd (alleen technisch gewouwel) maar alleen leuk meegelift op de successen van Jan Thiel waarvoor hij in Italië (Aprilia) alleen de friet mocht ophalen bij de plaatselijke friettent.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20200427-082837_Gallery.jpg (23.45 KiB) 3894 keer bekeken
-
- Screenshot_20200427-082915_Gallery.jpg (52.01 KiB) 3894 keer bekeken
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Het opvullen van de onderkant van de gasschuif heeft ons niets opgeleverd.Joebiker schreef: ↑21 mei 2020, 20:20 In het begin van het topic, ging het over de Boyesen poorten,
Na wat google'en...kom je dan wel leuke dingen tegen.
Boyesen, uitvinder van het Membraam, (ten minste, hij heeft er een patent op) ook andere dingen.
Zoals de x wing.
21DF4090-A3C1-48C3-A1D7-FF21E392E4D6.png
En na wat verder te zoeken...
Een schijf, die de onderkant vd gasschuif opvult voor een betere flow...(zwart op afbeelding)
71FFEB88-2354-488F-BEE6-D476F6FFD279.png
Zo,
dat heb ik dus ook met mijn gasschuif gedaan,
gemaakt uit kurk...
ik weet niet of dit echt veel vermogenwinst geeft maar je kan altijd proberen.
Heeft iemand ervaring met zo'n X-wing? op en kreidler?
Grtjes Jochen
Sterker; oneffenheden in het inlaattraject hebben ons aardige vermogenswinst opgeleverd bij beide Zundapp creaties en het Derbi blok
- Joebiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 21 nov 2016, 23:13
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Dankjewel,RvRT schreef: ↑22 mei 2020, 20:13Het opvullen van de onderkant van de gasschuif heeft ons niets opgeleverd.Joebiker schreef: ↑21 mei 2020, 20:20 In het begin van het topic, ging het over de Boyesen poorten,
Na wat google'en...kom je dan wel leuke dingen tegen.
Boyesen, uitvinder van het Membraam, (ten minste, hij heeft er een patent op) ook andere dingen.
Zoals de x wing.
21DF4090-A3C1-48C3-A1D7-FF21E392E4D6.png
En na wat verder te zoeken...
Een schijf, die de onderkant vd gasschuif opvult voor een betere flow...(zwart op afbeelding)
71FFEB88-2354-488F-BEE6-D476F6FFD279.png
Zo,
dat heb ik dus ook met mijn gasschuif gedaan,
gemaakt uit kurk...
ik weet niet of dit echt veel vermogenwinst geeft maar je kan altijd proberen.
Heeft iemand ervaring met zo'n X-wing? op en kreidler?
Grtjes Jochen
Sterker; oneffenheden in het inlaattraject hebben ons aardige vermogenswinst opgeleverd bij beide Zundapp creaties en het Derbi blok
ik ga ook eens testen zonder.
En proficiat met die hallucinante vermogens
Grtjes jochen.
-
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 09 okt 2019, 16:53
- Gegeven waarderingen: 30 keren
- Ontvangen waarderingen: 35 keren
- Joebiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 21 nov 2016, 23:13
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Joebiker schreef: ↑01 apr 2020, 13:12 Ok,
Bedankt iedereen,
Hij is al getest met open 'boyesen poorten'.
Loopt warm, liep vast, detoneerde, super weersgevoelig, stationair draaien?
alles shit heb ik al gehad!
Veel zuigers stuk, maar cilinder is wel vrij goed gebleven.
Het is de bekende Setup uit zoetermeer...3jaar geleden aangekocht...
Het begon met... ongelooflijk foute opbouw...en een te krap uitgekotterd carter
Dat is niet op tijd ontdekt...en de fout komt niet uit zoetermeer...
Een zwiterse direkte 5bak heeft een hogere voet als een duitse blijkbaar...
Als de berekingen op de computer kloppen, kloppen ze daarentegen niet altijd in de praktijk.
Meten is weten.
Daardoor timingen niet goed...uitlaattiming boven 200°
ook de aangepaste curve op de kokusan was te extreem...3,8...
Een namaak Keilin en het feest kon beginnen
En zo kan ik een boek volschrijven...
Ontstekingscurve naar 2,7 pijp 4cm verlengt in zoetermeer...
Maar we geven niet op...al zijn de kosten al niet meer te overzien...slechte aankoop geweest!
Henk van Kessel is me blijven helpen, waarvoor dank,
en nu met normale timingen, normale zuigerspeling (was 0,03) mikuni vm24 en pvl binnenrotor gaan we de goede kant op
de temperatuur is al stabieler... maar hij loopt nog warm en het geheel draait mooi!
Het sprint vermogen is minder, maar de Kreidler is veel gebruiksvriendelijker geworden.
Goed, genoeg geschreven, ik ga sleutelen!
Ik hou jullie op de hoogte, maar ik zit Corona thuis...en ik heb een kolomboormachien nodig...dju
J.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Leuk dat Jochen het hier geplaatst heeft, maar ik wil er toch wel e.e.a. aan toevoegen.
De montage van het blok en de kottering van het carter is door Henk van Kessel gedaan.
Aanvankelijke kreeg ik in 2017 meerdere positieve reacties, maar na verloop van tijd over een periode van ca 2 jaar en zeer veel over en weer contact, heb ik uiteindelijk het blok ter controle maar naar mij toe laten komen.
Ik ontdekte allereerst dat er van meerdere kanten sprake was van VEEL valse lucht. Het Polini membraamhuis was door gebruik van een te dikke pakking helemaal krom getrokken.
De brede tapeindgaten in het carter waren gewoon open en ook te riskant voor lekkage. Carburateur aansluitingen bedoeld voor aansluiting op het membraamhuis, stonden gewoon open.
Nu begreep ik waarom die carburateur afstelling zo'n probleem was en er alsmaar een grotere sproeiers in moesten.
Maar het belangrijkste was, toen ik na alles gevlakt en gedicht te hebben een proefritje maakte, wat overigens helemaal niet slecht ging, (video heb ik nog) ik voor de zekerheid alles nog eens controleerde en ontdekte dat de zuiger onderin tegen het carter aanliep, zie foto's en stukje metaal.
Logisch dat je allerlei problemen hebt met o.a. een gebroken zuiger en stukjes metaal die ook in de verbrandingsruimte komen.
Toen ik dit met onderstaande bewijsfoto's naar HvK en naar Jochen stuurde, werd het met de nodige ontkenning beantwoord.
Dat was voor mij het moment dat ik na die 2 jaar er wel genoeg van had, om me met iemand bezig te houden die ook nog eens alles beter wist en ben daarom afgehaakt.
Jochen is zeker geen onaardige jongen, heeft het hart op de goede plaats, maar toch, ik kon het op deze manier niet volhouden.
Voor mensen die een gedetailleerde beschrijving willen hoe je de set moet opbouwen voor 50 t/m 80cc wil ik wel een toesturen. Na voorgenoemde ervaring ben ik wel wat voorzichtiger geworden met nieuwe belangstelling.
Gr. Luc
De montage van het blok en de kottering van het carter is door Henk van Kessel gedaan.
Aanvankelijke kreeg ik in 2017 meerdere positieve reacties, maar na verloop van tijd over een periode van ca 2 jaar en zeer veel over en weer contact, heb ik uiteindelijk het blok ter controle maar naar mij toe laten komen.
Ik ontdekte allereerst dat er van meerdere kanten sprake was van VEEL valse lucht. Het Polini membraamhuis was door gebruik van een te dikke pakking helemaal krom getrokken.
De brede tapeindgaten in het carter waren gewoon open en ook te riskant voor lekkage. Carburateur aansluitingen bedoeld voor aansluiting op het membraamhuis, stonden gewoon open.
Nu begreep ik waarom die carburateur afstelling zo'n probleem was en er alsmaar een grotere sproeiers in moesten.
Maar het belangrijkste was, toen ik na alles gevlakt en gedicht te hebben een proefritje maakte, wat overigens helemaal niet slecht ging, (video heb ik nog) ik voor de zekerheid alles nog eens controleerde en ontdekte dat de zuiger onderin tegen het carter aanliep, zie foto's en stukje metaal.
Logisch dat je allerlei problemen hebt met o.a. een gebroken zuiger en stukjes metaal die ook in de verbrandingsruimte komen.
Toen ik dit met onderstaande bewijsfoto's naar HvK en naar Jochen stuurde, werd het met de nodige ontkenning beantwoord.
Dat was voor mij het moment dat ik na die 2 jaar er wel genoeg van had, om me met iemand bezig te houden die ook nog eens alles beter wist en ben daarom afgehaakt.
Jochen is zeker geen onaardige jongen, heeft het hart op de goede plaats, maar toch, ik kon het op deze manier niet volhouden.
Voor mensen die een gedetailleerde beschrijving willen hoe je de set moet opbouwen voor 50 t/m 80cc wil ik wel een toesturen. Na voorgenoemde ervaring ben ik wel wat voorzichtiger geworden met nieuwe belangstelling.
Gr. Luc
- Bijlagen
-
- JP carter te krap 26nov18 623.jpg (99.9 KiB) 3660 keer bekeken
-
- Jochem blok carter te krap gekotterd 26nov18 624.jpg (91.73 KiB) 3660 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Luc op 14 jun 2020, 12:51, 3 keer totaal gewijzigd.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Testrit 12 okt 2018 met blok van Jochen de Paepe, na aanbrengen van correctie op valse lucht. Carburateur geheel standaard met Keihin imi rond 24mm sproeier 120 en naald in het midden.Ontsteking Kokusan met curve 2.85gr/1000rpm. MXS cilinder boring/slag 47,6x39.7mm. Poortiming standaard 197-135. Polini membraamset. UCR 13.5. Squish 0.55mm Ftt7012 uitlaat. Nergens met extra tuning.
Laatst gewijzigd door Luc op 15 jun 2020, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Kreidler geforceerd gekoeld met Minarelli van 50 - 80 cc
Cilinder
Minarelli cilinders zijn gemaakt voor geforceerde koeling, gelijk aan die van Kreidler uit de vroegere jaren. Omdat in deze cilinders zijn uitgevoerd met de nieuwste inzichten van een goed functionerende 2t motor, is het zeer aantrekkelijk om deze ook op een Kreidler te gebruiken. En nog meer als je het vermogen wat hoger wilt hebben dan het origineel. Uiteraard het liefst zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar is. Voor Minarelli scooters worden ook veel onderdelen gemaakt als opvoersets, om ermee op de baan te kunnen racen. Meestal is de boring dan ook groter waardoor meer ccm3 beschikbaar zijn. Het is wel zaak op de juiste types hiervoor te kiezen. Vaak zijn de poorten niet echt goed ontworpen, te kleine spoelpoorten, waardoor deze bewerkt moeten worden.
Minarelli correcties nodig voor aansluiting op Kreidler
- hartafstand van de tapeinden Kreidler 44mm Minarelli 45mm
- verschillend van vorm bij aansluiting op het carter
- cilinder hoogte (tuningsniveau en slag afhankelijk zie cc's)
- iets te brede koelribben aan een zijde (niet voor 50cc cilinder)
Membraaminlaat
Het grote technische verschil met de oude Kreidler is de moderne membraaminlaat. Het voordeel hiervan is dat het openen en sluiten van de inlaat plaatsvind door middel van verende klepjes die op basis van drukverschillen aan beide zijden automatisch openen en sluiten. Die drukverschillen variëren met allerlei omstandigheden, beginnend met het toerental, de doorlaat capaciteit van de inlaat, de inhoud van het carter waarin de krukas draait en last but not least de druk en zuigpulsen van de uitlaatpijp. Hieruit kun je direct afleiden dat al deze onderdelen nauwkeurig op elkaar afgestemd moeten zijn, met andere worden een 2t moet geheel in balans zijn. Vooral als het gaat om de juiste aanpak bij tuning waarbij het de bedoeling is om het optimale vermogen te benaderen. Daarom zijn er ook verschillende membramen op de markt, maar zelfs de meest eenvoudige is vele malen beter dan de oude zuigergestuurde inlaat, waarbij de vaste open- en sluittijd geheel op het juiste toerental afgestemd moet worden, zodra je echt gaat tunen. Met een hoog getunde kun je dan niet meer rustig rijden, je zal nog meer vooraf moeten kiezen wat je wilt.
Spoelpoorten en uitlaatpoort
Goede spoelpoorten in een cilinder is het belangrijkste want de uitlaatpoort is vrijwel altijd redelijk eenvoudig aan te passen indien nodig.
De capaciteit van de spoelpoorten moet optimaal gericht zijn op het beoogde toerental, dus niet te klein, maar zeker ook niet te groot. Met de juiste dikte van de voetplaat is dit deels eenvoudig te corrigeren. Daarna wordt ook de uitlaatpoort eventueel aangepast en in combinatie met de uitlaatpijp op datzelfde toerental afgestemd, om zodoende een juiste balans in het geheel te verkrijgen. Op deze manier zal ook de afstelling van zowel carburateur als de ontsteking eenvoudig te doen zijn. Deze aanpak is de enige juiste methode en laat ook direct het verschil zien met het werk van zogenaamde tuners die zomaar wat veranderingen aanbrengen, om het woord "aanklooien" nog maar niet te gebruiken. De opmerking die als gevolg hierbij meestal samen gaat is: "hij moet nog even afgesteld worden", iets dat bij een motor in onbalans nauwelijks mogelijk is met alle gevolgen van dien.
Cilinderkop
De cilinderkop moet voor alle uitvoeringen geoptimaliseerd worden. Voor het laagste niveau van de 50cc kan het nog met simpel enig afvlakken. Voor alle andere uitvoeringen is het aanbrengen van de juiste squish en verbrandingsruimte in een standaard kop de enige goede aanpak. Een losse binnenkop kan ook, maar dan moet de bougie uitsparing in de koelkap ook aangepast worden, wat ten koste gaat van het originele uiterlijk.
Voetplaat
Een voetplaat is onder alle omstandigheden noodzakelijk om de overgang van de verschillen in vorm deels te compenseren. Het is geen voordeel gebleken om de vorm van het carter hiervoor aan te passen d.m.v. oplassen. Het is eerder een nadeel, want Kreidler carters zijn slecht te lassen en scheuren vrijwel altijd na enige tijd, vlak naast de las. De dikte is afhankelijk van de tuning en verschillend voor de diverse ccm3.
50cc
BoboTech heeft hiervoor een hele mooie cilinder, waarin de spoelpoorten al perfect zijn aangebracht. ook het gietwerk is super mooi afgewerkt.
Alleen moet de uitlaatpoort wel altijd bewerkt worden, zelfs wanneer hij voor een toerental van 10.000rpm of lager gebruikt gaat worden. Maar de spoelkanalen zijn zonder enige wijziging, geschikt voor een breed toerengebied van 10.000 rpm - 15.000 rpm en dat alleen door het kiezen van de juiste dikte van de voetplaat.
70cc
De 70cc MXS cilinder van Maxiscoot is met zijn boring van 47.6 mm speciaal gemaakt voor het snelle werk. Deze cilinder heeft als enige in de markt extra inlaatkanalen om de tapeinden heen, zoals Rotax dat al tientallen jaren al met succes doet. Ook hier kun je nog iets doen met de dikte van de voetplaat maar minder dan bij de 50cc. Extra tuning aan de uitlaatpoort is niet nodig, maar levert mits goed uitgevoerd zeker nog winst in vermogen. Voor de juiste squish en timing moet de cilinderkop ca 1mm in de cilinder zakken.
75cc
Voor een 75cc inhoud kan de slag verlengd worden tot maximaal 42mm. De zuiger komt nu in het bovenste dode punt geheel aan de bovenrand van de cilinder, wat noodzakelijk is om de spoelpoorttiming nog net binnen de grenzen te houden. De kop moet nu wel, i.v.m. enige uitslingering van de krukas, exact boven de cilinder komen en voorzien worden van de juiste squisruimte.
80cc
Voor de 80cc is een slag van 44mm nodig. Hiervoor is de cilinder echt te laag en moet verhoogd worden, met een plaat van exact 2.07mm. De zuiger gaat hier 1.5mm in en voor de squish blijft er dan 0.57mm over. De zuigerveren blijven net 0.5mm in de originele cilinder wat met enige uitslingering het maximaal haalbare is. Ook hier wordt de kop voorzien van de juiste squish en uitsparing waardoor deze exact op de cilinder gecentreerd wordt.
Cilinder
Minarelli cilinders zijn gemaakt voor geforceerde koeling, gelijk aan die van Kreidler uit de vroegere jaren. Omdat in deze cilinders zijn uitgevoerd met de nieuwste inzichten van een goed functionerende 2t motor, is het zeer aantrekkelijk om deze ook op een Kreidler te gebruiken. En nog meer als je het vermogen wat hoger wilt hebben dan het origineel. Uiteraard het liefst zonder dat het aan de buitenkant zichtbaar is. Voor Minarelli scooters worden ook veel onderdelen gemaakt als opvoersets, om ermee op de baan te kunnen racen. Meestal is de boring dan ook groter waardoor meer ccm3 beschikbaar zijn. Het is wel zaak op de juiste types hiervoor te kiezen. Vaak zijn de poorten niet echt goed ontworpen, te kleine spoelpoorten, waardoor deze bewerkt moeten worden.
Minarelli correcties nodig voor aansluiting op Kreidler
- hartafstand van de tapeinden Kreidler 44mm Minarelli 45mm
- verschillend van vorm bij aansluiting op het carter
- cilinder hoogte (tuningsniveau en slag afhankelijk zie cc's)
- iets te brede koelribben aan een zijde (niet voor 50cc cilinder)
Membraaminlaat
Het grote technische verschil met de oude Kreidler is de moderne membraaminlaat. Het voordeel hiervan is dat het openen en sluiten van de inlaat plaatsvind door middel van verende klepjes die op basis van drukverschillen aan beide zijden automatisch openen en sluiten. Die drukverschillen variëren met allerlei omstandigheden, beginnend met het toerental, de doorlaat capaciteit van de inlaat, de inhoud van het carter waarin de krukas draait en last but not least de druk en zuigpulsen van de uitlaatpijp. Hieruit kun je direct afleiden dat al deze onderdelen nauwkeurig op elkaar afgestemd moeten zijn, met andere worden een 2t moet geheel in balans zijn. Vooral als het gaat om de juiste aanpak bij tuning waarbij het de bedoeling is om het optimale vermogen te benaderen. Daarom zijn er ook verschillende membramen op de markt, maar zelfs de meest eenvoudige is vele malen beter dan de oude zuigergestuurde inlaat, waarbij de vaste open- en sluittijd geheel op het juiste toerental afgestemd moet worden, zodra je echt gaat tunen. Met een hoog getunde kun je dan niet meer rustig rijden, je zal nog meer vooraf moeten kiezen wat je wilt.
Spoelpoorten en uitlaatpoort
Goede spoelpoorten in een cilinder is het belangrijkste want de uitlaatpoort is vrijwel altijd redelijk eenvoudig aan te passen indien nodig.
De capaciteit van de spoelpoorten moet optimaal gericht zijn op het beoogde toerental, dus niet te klein, maar zeker ook niet te groot. Met de juiste dikte van de voetplaat is dit deels eenvoudig te corrigeren. Daarna wordt ook de uitlaatpoort eventueel aangepast en in combinatie met de uitlaatpijp op datzelfde toerental afgestemd, om zodoende een juiste balans in het geheel te verkrijgen. Op deze manier zal ook de afstelling van zowel carburateur als de ontsteking eenvoudig te doen zijn. Deze aanpak is de enige juiste methode en laat ook direct het verschil zien met het werk van zogenaamde tuners die zomaar wat veranderingen aanbrengen, om het woord "aanklooien" nog maar niet te gebruiken. De opmerking die als gevolg hierbij meestal samen gaat is: "hij moet nog even afgesteld worden", iets dat bij een motor in onbalans nauwelijks mogelijk is met alle gevolgen van dien.
Cilinderkop
De cilinderkop moet voor alle uitvoeringen geoptimaliseerd worden. Voor het laagste niveau van de 50cc kan het nog met simpel enig afvlakken. Voor alle andere uitvoeringen is het aanbrengen van de juiste squish en verbrandingsruimte in een standaard kop de enige goede aanpak. Een losse binnenkop kan ook, maar dan moet de bougie uitsparing in de koelkap ook aangepast worden, wat ten koste gaat van het originele uiterlijk.
Voetplaat
Een voetplaat is onder alle omstandigheden noodzakelijk om de overgang van de verschillen in vorm deels te compenseren. Het is geen voordeel gebleken om de vorm van het carter hiervoor aan te passen d.m.v. oplassen. Het is eerder een nadeel, want Kreidler carters zijn slecht te lassen en scheuren vrijwel altijd na enige tijd, vlak naast de las. De dikte is afhankelijk van de tuning en verschillend voor de diverse ccm3.
50cc
BoboTech heeft hiervoor een hele mooie cilinder, waarin de spoelpoorten al perfect zijn aangebracht. ook het gietwerk is super mooi afgewerkt.
Alleen moet de uitlaatpoort wel altijd bewerkt worden, zelfs wanneer hij voor een toerental van 10.000rpm of lager gebruikt gaat worden. Maar de spoelkanalen zijn zonder enige wijziging, geschikt voor een breed toerengebied van 10.000 rpm - 15.000 rpm en dat alleen door het kiezen van de juiste dikte van de voetplaat.
70cc
De 70cc MXS cilinder van Maxiscoot is met zijn boring van 47.6 mm speciaal gemaakt voor het snelle werk. Deze cilinder heeft als enige in de markt extra inlaatkanalen om de tapeinden heen, zoals Rotax dat al tientallen jaren al met succes doet. Ook hier kun je nog iets doen met de dikte van de voetplaat maar minder dan bij de 50cc. Extra tuning aan de uitlaatpoort is niet nodig, maar levert mits goed uitgevoerd zeker nog winst in vermogen. Voor de juiste squish en timing moet de cilinderkop ca 1mm in de cilinder zakken.
75cc
Voor een 75cc inhoud kan de slag verlengd worden tot maximaal 42mm. De zuiger komt nu in het bovenste dode punt geheel aan de bovenrand van de cilinder, wat noodzakelijk is om de spoelpoorttiming nog net binnen de grenzen te houden. De kop moet nu wel, i.v.m. enige uitslingering van de krukas, exact boven de cilinder komen en voorzien worden van de juiste squisruimte.
80cc
Voor de 80cc is een slag van 44mm nodig. Hiervoor is de cilinder echt te laag en moet verhoogd worden, met een plaat van exact 2.07mm. De zuiger gaat hier 1.5mm in en voor de squish blijft er dan 0.57mm over. De zuigerveren blijven net 0.5mm in de originele cilinder wat met enige uitslingering het maximaal haalbare is. Ook hier wordt de kop voorzien van de juiste squish en uitsparing waardoor deze exact op de cilinder gecentreerd wordt.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 259 keren
- Ontvangen waarderingen: 126 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Sinds kort trotse eigenaar van dit mooie blok
Het gaat hier om de 80cc variant van Luc Foekema gemonteerd op een directe 5 bak. Ziet er allemaal heerlijk fris uit
Dit blok komt onder m’n ‘71er TM.
Deze wordt dus omgedoopt tot ‘special’. Moet technisch 100% worden dus we nemen de tijd.
Ik heb er al even mee kunnen rijden bij de vorige eigenaar en moet zeggen dat het super loopt. Gasreactie is eveneens geweldig!
Het gaat hier om de 80cc variant van Luc Foekema gemonteerd op een directe 5 bak. Ziet er allemaal heerlijk fris uit
Dit blok komt onder m’n ‘71er TM.
Deze wordt dus omgedoopt tot ‘special’. Moet technisch 100% worden dus we nemen de tijd.
Ik heb er al even mee kunnen rijden bij de vorige eigenaar en moet zeggen dat het super loopt. Gasreactie is eveneens geweldig!
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 aug 2019, 17:03
- Gegeven waarderingen: 259 keren
- Ontvangen waarderingen: 126 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Ja klopt Andy!
Heb geen filmpje, maar dat komt uiteraard wel als ie eronder hangt
Heb geen filmpje, maar dat komt uiteraard wel als ie eronder hangt
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Hierbij de link naar een volledige beschrijving met alle maten erbij om het in eigen beheer na te bouwen.
Link wordt hier helaas niet geaccepteerd.
Groet,
Luc
Link wordt hier helaas niet geaccepteerd.
Groet,
Luc
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60398
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 967 keren
- Ontvangen waarderingen: 2281 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
Dan maar zo
- Bijlagen
-
- 5A1EAC4A-2220-4D05-9AA0-B8FDCB6A2C3F.jpeg (75.71 KiB) 2532 keer bekeken
- hermanngas
- Berichten: 4104
- Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
- Locatie: Dronten
- Gegeven waarderingen: 229 keren
- Ontvangen waarderingen: 229 keren
Re: Membraam Cilinder MXS
of zo:
(https://www.facebook.com/notes/1326294627709426)
Kopieren en plakken in je browser, dan ( haakjes voor en achter ) weghalen
(https://www.facebook.com/notes/1326294627709426)
Kopieren en plakken in je browser, dan ( haakjes voor en achter ) weghalen