Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
- Theove
- Moderator
- Berichten: 3053
- Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
- Locatie: Gelderland
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 54 keren
- Contacteer:
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Helaas is het gehele archief van Ton offline gehaald vanwege copyrights sinds het, na het overlijden van Ton, via de site van Herman Meijer werd aangeboden. Erg jammer.
- Joebiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 21 nov 2016, 23:13
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Beste, ik zal het vragen.retteketet schreef: ↑11 apr 2020, 21:20 Joebiker:Goed idee, bedankt. Buelkiller belde mij vanochtend ook hierover. Ga ik doen.Weet jij hoe ik Herman Meijer bereiken kan. Forumlid??
Ken Theo van Geffen,oud Kreidler wegracer/tuner en later tuner voor het Kawasaki 125cc Crossteam,en deze gevraagd maar helaas.....
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Joebiker: Fantastisch dat je dat wilt vragen! Alleen door iets - bij wijze van spreken - door het hele land te roepen komen er misschien antwoorden. Een roterend blok in de cross zag/zie je bijna nooit. In Italië wel een Aspes en een Portelli met 50 cc Maico. Ik wacht vol spanning af!
- Johnnycross
- Berichten: 818
- Lid geworden op: 30 jan 2008, 20:36
- Locatie: ruunerwold
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
zoo iets ?
- Bijlagen
-
- DSC_0728.JPG (302.02 KiB) 3020 keer bekeken
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Die roterende meurs kreidler,was van een crosser uit monster.
Maar ik hoorde toen ,dat die gestolen was.
Gebeurde toen ook al
Maar ik hoorde toen ,dat die gestolen was.
Gebeurde toen ook al
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Mooi opgelost door Theo Meurs.Lijkt mij wel duur zo'n blok. Vraag mij overigens af of een roterend blok in de cross wel van voordeel was/is. Zo ja, welk voordeel?
Een nadeel lijkt mij dat op de wijze van de Wüsten het blok bijv. behoorlijk breed wordt. De carburateur ook kwetsbaar.
Een nadeel lijkt mij dat op de wijze van de Wüsten het blok bijv. behoorlijk breed wordt. De carburateur ook kwetsbaar.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Bij Cross worden de koelribben al uit de zijkant gereden bij een SB.retteketet schreef: ↑13 apr 2020, 22:30 Mooi opgelost door Theo Meurs.Lijkt mij wel duur zo'n blok. Vraag mij overigens af of een roterend blok in de cross wel van voordeel was/is. Zo ja, welk voordeel?
Een nadeel lijkt mij dat op de wijze van de Wüsten het blok bijv. behoorlijk breed wordt. De carburateur ook kwetsbaar.
Enzo
-
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:28
- Locatie: Sint Isidorushoeve
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 25 keren
- Contacteer:
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Blijkbaar heeft MZ een 125cc 2 cilinder crosser gemaakt met roterende inlaten.
Heeft nooit competitie gereden vanwege de invoering van de 1-cilinder regel schijnt.
Heeft nooit competitie gereden vanwege de invoering van de 1-cilinder regel schijnt.
-
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:12
- Locatie: Heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Het zal ongeveer 1975 zijn geweest dat Kees van Leeuwen uit Castricum een 50 cc crosser heeft laten bouwen door Dik de Jager,
Het motorblok was een 6 versnellings 50 cc blok van Maico met de carb aan de rechterzijde.Aangepast de Jager frame.
Misschien weet Liew hier nog iets van.
Het motorblok was een 6 versnellings 50 cc blok van Maico met de carb aan de rechterzijde.Aangepast de Jager frame.
Misschien weet Liew hier nog iets van.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
JW, kijk hier eens en stuur er eens een mailtje naar toe, bestaan al sinds 1955 : https://msc-wuesten.de/
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
JW, je kunt het hier ook eens proberen met foto's bij gevoegd: http://www.zweitakte.de/Haupt_fr.htm
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Reactie van MSC Wüsten (Duitse cross en trialclub in de buurt van Bielefeld/Duitsland) gehad: onbekend. Idem het antwoord van Rudolf Scheidt. Het Kreidlermuseum in Duitsland gevraagd maar géén enkele reactie ontvangen. De Racehelden van Weleer kennen 'm ook blijkbaar niet. Aalt Toersen idem.
Ik ga nog eens kijken of ik via de laatste link van Marcel informatie kan krijgen. Bovendien eens kijken of ik in een paar motor- en bromfietsbladen mijn vraag gesteld krijg.
Ik ga nog eens kijken of ik via de laatste link van Marcel informatie kan krijgen. Bovendien eens kijken of ik in een paar motor- en bromfietsbladen mijn vraag gesteld krijg.
- Joebiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 21 nov 2016, 23:13
- Gegeven waarderingen: 8 keren
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Idd geen reactie op de raceheldenvanweleer.
Een roterende inlaat geeft dus niet echt wat een crosser nodig heeft...
'T is te breed zoals eerder vermeld,
En het vermogen moet je vooral bovenin gaan zoeken....wat niet handig is in het zand.
Je zal nogal wat koppelingen opsmoren
Succes met zoektocht...bromfiets.nl is vragen..
Een roterende inlaat geeft dus niet echt wat een crosser nodig heeft...
'T is te breed zoals eerder vermeld,
En het vermogen moet je vooral bovenin gaan zoeken....wat niet handig is in het zand.
Je zal nogal wat koppelingen opsmoren
Succes met zoektocht...bromfiets.nl is vragen..
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Dit is zo'n 50cc (Italiaanse) Maico met inderdaad rechts een roterende inlaat. Heb daar wel meer foto's van. Laat maar horen als er belangstelling voor is. Overigens heeft Boele minstens twee van deze frame's aangepast aan en voorzien van een Zündapp blok. Ik weet verder dat CvH een aantal jaren geleden een fraaie (Italiaanse) Maico heeft gebouwd.
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Het was een hele tijd stil inzake de Wüsten Motocross Spezial maar uiteindelijk is het toch gelukt de bouwer te vinden. Het blok is gebouwd door de gebroeders Wüsten woonachtig in Nordrhein-Westfalen(Duitsland). De jongste van de broers (August) zou er grasbaankampioen mee zijn geworden. De overgebleven broer is nu 80.
In welk kampioenschap is mij overigens nog onduidelijk (plaatselijk/regionaal/nationaal). Hij is overigens al jaren geleden overleden. Er werd vaak gebruik gemaakt van een 19mm Dellorto USB maar soms ook - naar behoefte - een 22mm. Op dit moment is het blok voorzien van een 19mm spruitstuk. Er werd in de loop der jaren gebruikt gemaakt van meerdere cilinders en koppen zoals o.a. die op de eerder geplaatste foto's, maar ook die van Alfons Mohr en later nog de kleine Breitwand. Op een recent van hem gekregen foto zie je dat hij gebruik maakte van losse bussen, in ieder geval bij de Mohr. Er werd gereden met een Gebben frame volgens de heer Wüsten. Ik heb ook foto's van hem gekregen van hun frame wat wel iets lijkt op dat van een (heel vroege?) Gebben 1 maar ik betwijfel ten zeerste of het wel een echte Gebben is. Verder zit er volgens mij een Ceriani 28 mm voorvork in. Uiteraard probeer ik de foto's te plaatsen maar dat zal vermoedelijk wel een paar dagen duren want druk, druk, druk.....Oh ja, op de foto's van de totale machine is het moeilijk te zien maar ik vermoed dat de Wüsten op dezelfde wijze "ademde" als de Meurs? Misschien is het wel hetzelfde blok? Weet iemand overigens wat er met het roterende blok van Theo Meurs is gebeurd??
In welk kampioenschap is mij overigens nog onduidelijk (plaatselijk/regionaal/nationaal). Hij is overigens al jaren geleden overleden. Er werd vaak gebruik gemaakt van een 19mm Dellorto USB maar soms ook - naar behoefte - een 22mm. Op dit moment is het blok voorzien van een 19mm spruitstuk. Er werd in de loop der jaren gebruikt gemaakt van meerdere cilinders en koppen zoals o.a. die op de eerder geplaatste foto's, maar ook die van Alfons Mohr en later nog de kleine Breitwand. Op een recent van hem gekregen foto zie je dat hij gebruik maakte van losse bussen, in ieder geval bij de Mohr. Er werd gereden met een Gebben frame volgens de heer Wüsten. Ik heb ook foto's van hem gekregen van hun frame wat wel iets lijkt op dat van een (heel vroege?) Gebben 1 maar ik betwijfel ten zeerste of het wel een echte Gebben is. Verder zit er volgens mij een Ceriani 28 mm voorvork in. Uiteraard probeer ik de foto's te plaatsen maar dat zal vermoedelijk wel een paar dagen duren want druk, druk, druk.....Oh ja, op de foto's van de totale machine is het moeilijk te zien maar ik vermoed dat de Wüsten op dezelfde wijze "ademde" als de Meurs? Misschien is het wel hetzelfde blok? Weet iemand overigens wat er met het roterende blok van Theo Meurs is gebeurd??
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Wie weet of er nog meer komtJoebiker schreef: ↑11 apr 2020, 21:05ik bedoel iemand anders, Kan even niet op zijn naam komen....Herman Meijer hemeyla met het gigantische wegrace archief van Ton Kooyman.
Enzo
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Enzo en Claus, ik heb nog eens gekeken naar de foto van de Meurs. Toch wel heel andere opbouw m.b.t. de roterende inlaat. Bij betere bestudering blijkt op de foto's van het frame het helaas een blok zónder die roterende inlaat te zijn. Het betreft vermoedelijk een RIWA type 2 met Ceriani 30mm, géén GP vork. Er zijn jammer genoeg geen foto's van een frame mét roterend blok! Ik heb onlangs met de heer Wüsten gesproken en o.a. gevraagd naar oudere foto's en naar bijv. de afstelgegevens. Heeft hij helaas beide niet.
Ik heb overigens de afgelopen maanden in allerlei Nederlandse (Bromfiets en Classic & Retro) en Duitse oldtimermotorbladen een oproep gedaan. Geen enkele ter zake doende reactie. Aalt Toersen is gevraagd, er is gekeken op allerlei sites maar ook hier niets.
Ik heb overigens de afgelopen maanden in allerlei Nederlandse (Bromfiets en Classic & Retro) en Duitse oldtimermotorbladen een oproep gedaan. Geen enkele ter zake doende reactie. Aalt Toersen is gevraagd, er is gekeken op allerlei sites maar ook hier niets.
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Ik heb wederom- per app vanwege corona- contact gehad met de bouwer, de heer Wüsten. Het roterend blok zou gebruikt zijn met het luchtfilter direct op de carburateur, zoals op de foto van Aalt Toersen met zijn roterende grasbaanmachine dus. Het contact met beste man loopt via zijn echtgenote omdat hij dementerende is. Hij weet zich dan ook helaas niet meer alles te herinneren. Wat wel duidelijk is dat hij is overgestapt naar gewone zuigersturing. Ik heb een heel goed contact met beiden en daarom afgesproken 2021 hen te bezoeken. Hopelijk komt er meer wetenswaardigs boven tafel. Uiteraard lezen jullie dat dan t.z.t.
- Bijlagen
-
- zie ook de losse bus achter de Mohr cilinderkop
- Wüsten 50cc Spezial blok en cilinderkoppen.jpg (56.52 KiB) 2046 keer bekeken
-
- Wüsten 50 Spezial met kleine breitwand.jpg (68.44 KiB) 2111 keer bekeken
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Het blok met zuiger gestuurde kleine Breitwand, in het RIWA 2 frame. Foutje mijnerzijds-er zit een gewone 30mm Ceriani in. Nota bene, het feit dat er een RIWA 2 werd gebruikt roept bij mij de vraag op of het roterend blok in een ander frame werd gebruikt. Ik hoop dat ik daar in een persoonlijk gesprek antwoord op krijg.
- Bijlagen
-
- Wüsten 50cc Spezial ingebouwd.jpg (90.51 KiB) 2044 keer bekeken
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Zo, dat was het voorlopig. Fijne feestdagen en alvast een heel gelukkig 2021
- Bijlagen
-
- Wüsten 50 Spezial mal roterende inlaat.jpg (51.3 KiB) 2039 keer bekeken
-
- Wüsten Kreidler met breitwand, Mohr en eigenbouw cilinderkoppen.jpg (67.1 KiB) 2041 keer bekeken
-
- Wüsten Kreidler rechterzijde.jpg (82.91 KiB) 2042 keer bekeken
-
- Wüsten Kreidler detailfoto.jpg (84.93 KiB) 2104 keer bekeken
- rene albers 2takt
- Berichten: 943
- Lid geworden op: 13 sep 2008, 13:50
- Locatie: groesbeek
- Gegeven waarderingen: 54 keren
- Ontvangen waarderingen: 45 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
leuk dat je dit zo met ons deelt, ik vind het interessant en blijf het volgen
-
- Berichten: 1049
- Lid geworden op: 13 okt 2011, 21:12
- Locatie: Zuid Oost Nederland
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Nog even wat - er zitten Zündapp naven in. Ik zie dat vaker. Wat is het voordeel t.o.v. een Kreidler naaf?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
Rem aan de andere kant denk.retteketet schreef: ↑06 dec 2020, 09:50 Nog even wat - er zitten Zündapp naven in. Ik zie dat vaker. Wat is het voordeel t.o.v. een Kreidler naaf?
Enzo
- LVS
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: Wüsten Motocross Spezial (Kreidler)
---------------retteketet schreef: ↑06 dec 2020, 09:50 Nog even wat - er zitten Zündapp naven in. Ik zie dat vaker. Wat is het voordeel t.o.v. een Kreidler naaf?
Zundapp naven van uit die jaren- zijn sterke naven.
Kreidler had toen campagnola naven,,, en die zijn veel minder sterk.
Later kregen de kreidlers leleu naven -- en die zijn wel sterk.
En worden nu ook nog gebruikt.
Ik rij daar ook al 12 jaar mee rond,
***
- Deze gebruikers waarderen LVS voor dit bericht:
- Enzo-tvdzijden (06 dec 2020, 13:03)
- Waardering: 9.09%