Loe schreef: ↑06 nov 2020, 09:44
Inderdaad beter en makkelyker een grotere cilinder monteren.
Het tunen kan al snel averechts werken.
Vooral by een brommer zonder versnellingen. Uitlaat poort omhoog vylen geeft meer toeren boven in. Maar haalt de trekkracht weg en dat wil je niet by een automaat brommertje.
Tis maar net wat je wil met de brommer.
Als je 70 km wil gaan hard optrekken en snel. Zit er vaak niets anders op dan een grotere cilinder.
Tunen van een automaat is vaak niet veel meer dan de poorten goed schoonmaken van de giet foutjes.
De zuiger kun je maximaal 3 mm inkorten aan inlaat kant. Uitlaat poort zou ik niet omhoog brengen. Beter is om de poort iets breder te maken. Dan hou je de trekkracht.
Poorten van de cilinder moeten goed aansluiten op het Carter. Ook moet de pakking perfect aansluiten en de flow niet blokkeren.
Uitlaat poort mag blinkend glad gepoetst.
Inlaat en Spoelpoorten moeten ruw zyn.
Dan zyn er ook nog expansie uitlaten dikkere dellorto 's. Hoge druk koppen. En ga zo maar door.
Er zyn tunings boeken die je door kunt lezen. Van Gordon Jennings en Graham bellen heel veel sites waar je van alles ook op tomos gebied kunt lezen.
Weet goed waar je aan begint, want voor je het weet heb je er een verslavende hobby by.
De verslavende hobby is al aanwezig,
Waar ik nu mee reed was uitlaat poort naar 65% van de boring gemaakt, inlaat wat breder en zon 2mm omlaag,
0,2mm koppakking voor wat meer compressie 15mm dellortho carburateur, en een prima uitlaatje.
Hier was ik redelijk blij mee alleen is deze cilinder na 700km vastgelopen...., ik vermoed te warm geworden omdat mijn blok klein en luchtgekoeld is.