Welke setup voor powerband onderin

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Welke setup voor powerband onderin

#1 Bericht door PatrickBen » 12 aug 2021, 23:02

Beste forumleden,

Als actief lid ben ik nieuw maar de afgelopen maanden heb ik heel veel gebruik gemaakt van alle kennis in het forum. Dank allemaal daarvoor :)
Even mijzelf kort voorstellen. Ik ben Patrick, 46 jaar woonachtig in Brabant waar alle ruimte is om te toeren. Tot mijn 18e had ik een Kreidler RMC, signal grun. Sinds een half jaar heb ik weer een zelfde Kreidler en heb ik deze helemaal opgeknapt en gereviseerd. Een hernieuwde oude liefde...

Dit is mijn machine en setup nu ook opgenomen in de Kreidlerdatabase: https://kreidlerdatabase.nl/web/122-k53-403f
Foto

Kreidler Florett RMC K53/403
Cilinder: 50cc met boosterpoorten, smalle tap
Cilinderkop: oud type afgevlakte kop
Carburateur: Carburateur 17mm Bing
Uitlaat: Homoet 4P en iets verlengde uitlaatbocht
Sproeier: 86
Ontsteking: Kokusan Evo 12volt
Tandwielverhouding: 13/36

Nu mijn vraag :D
Welke setup zou ik moeten hebben om max ca. 60-65km p/uur te rijden maar met een flinke trekkracht onderin. Dus de powerband onderin en geen hele hoge toeren?
Ik zie zoveel verschillende cilinders van 50cc tot 70cc en van 1PK tot 5,9PK. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren vanuit jullie kennis en ervaring.
Oh ja, en ik heb geen onbeperkt budget dus uitgebreid laten tunen gaat hem niet worden :wink:

De reden van mijn vraag:
De huidige setup vind ik veel te onrustig rijden. Een echt hoog toeren setup nu dus wat betekent dat ik veel toeren moet maken voor trekkracht en hij gaat ook best hard, meer dan 80km p/uur met tandwielverhouding van 14/36.
Ik ben zelf meer van flinke en soepele acceleratie dus trekkracht onderin. Ik weet dat dit met een Kreidler lastiger is vanwege de opzet van het blok en de slag lengte. Ik weet dat het wel mogelijk is. Met de huidige setup is het gewoon niet mogelijk al heb ik de powerband met kunst en vliegwerk wat kunnen verleggen naar onderen maar dan loopt hij bovenin weer niet lekker.

Nu loopt ie koud echt heerlijk en trekt als een beest. Maar is hij warm dan valt dat weg. Ik heb al gespeeld met sproeiers, koudere bougies, langere uitlaatbocht en luchtfilters maar beter krijg ik hem niet.
Conclusie: ik moet een andere setup aanschaffen.
Bijlagen
Kreidler RMC
Kreidler RMC
kreidler-rmc.jpg (111.54 KiB) 328 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PatrickBen op 12 aug 2021, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54883
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 435 keren
Ontvangen waarderingen: 732 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 aug 2021, 23:09

Homoet er af en standaard uitlaat er op. Meer trekkracht
Cilinder is hoogtoerig. Aan laten passen of andere monteren.
Eventueel een standaard cilinder tot 4 pk tunen


Enzo
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
KJ (09 sep 2021, 22:15)
Waardering: 9.09%

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#3 Bericht door PatrickBen » 12 aug 2021, 23:16

Enzo-tvdzijden schreef: 12 aug 2021, 23:09 Homoet er af en standaard uitlaat er op. Meer trekkracht
Cilinder is hoogtoerig. Aan laten passen of andere monteren.
Eventueel een standaard cilinder tot 4 pk tunen

Enzo
Dank voor je reactie.
Ik had er eerst een standaard uitlaat op zitten maar dat was nog slechter. Met de Homoet is het een stuk beter.
Volgens mij is laten aanpassen van cilinder niet goedkoop en gaat volgens mij niet echt rustiger lopen.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54883
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 435 keren
Ontvangen waarderingen: 732 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 aug 2021, 23:25

Goede standaard cilinder aanschaffen is ook niet goedkoop.

Kreidler rijden is niet meer goedkoop vandaag de dag.

Enzo

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10084
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 112 keren
Ontvangen waarderingen: 97 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#5 Bericht door nozems » 12 aug 2021, 23:30

Homoet 4p er heel gauw onderuit halen, en een goede standaard uitlaat met lange 28mm bocht monteren. Dan krijg je er echt meer trekkracht onderin voor terug. En zal dus ook minder hard gaan.

Je kan ook nog een franse 4.2pk cilinder proberen, die lopen ook erg fijn.
Deze gebruikers waarderen nozems voor dit bericht:
KJ (09 sep 2021, 22:15)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#6 Bericht door Caspar » 13 aug 2021, 07:31

Een 4,2pk is denk ik de oplossing. Dé koppel 50cc.
Méér pk's wordt te nerveus. Of je moet het gaan zoeken in een tamme bigbore. Maar gezien het budget lijkt me dat nvt.
Vermogen haal je ófwel uit hoge toerentallen , ófwel uit meer cc. Kies maar.

Het aanpassen van een 2pk cilinder naar ca 4pk is een goed idee. En het kost relatief weinig. Duur wordt het pas als de cilinder al versleten is, dan moet er een nieuwe NiCaSil wand in.
Kortom: Deze huidige cilinder en uitlaat op marktplaats zetten.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2859
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 59 keren
Contacteer:

Re: Welke setup voor powerband onderin

#7 Bericht door LVS » 13 aug 2021, 17:52

Heb jij een oud model cilinder--met schuine inlaat?
Want er zijn cilinders gemaakt door ( NC )-- deze cilinder heeft boosterpoorten, ( standaard uit de doos)
Maar de uitlaattiming is rond de 190+ graden.
En dat gaat nooit goed rijden,

**

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#8 Bericht door PatrickBen » 13 aug 2021, 18:52

LVS schreef: 13 aug 2021, 17:52 Heb jij een oud model cilinder--met schuine inlaat?
Want er zijn cilinders gemaakt door ( NC )-- deze cilinder heeft boosterpoorten, ( standaard uit de doos)
Maar de uitlaattiming is rond de 190+ graden.
En dat gaat nooit goed rijden,

**
Ja klopt, oud model met schuine inlaat en boosterpoorten.

b.bonk
Berichten: 2582
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 105 keren
Ontvangen waarderingen: 213 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#9 Bericht door b.bonk » 13 aug 2021, 20:01

PatrickBen schreef: 13 aug 2021, 18:52
LVS schreef: 13 aug 2021, 17:52 Heb jij een oud model cilinder--met schuine inlaat?
Want er zijn cilinders gemaakt door ( NC )-- deze cilinder heeft boosterpoorten, ( standaard uit de doos)
Maar de uitlaattiming is rond de 190+ graden.
En dat gaat nooit goed rijden,

**
Ja klopt, oud model met schuine inlaat en boosterpoorten.
als ik het dus goed begrijp van claus.
wordt dit nooit wat.
en moet je dit verkopen aan een nitwit die van nog toeten of blazen weet.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54883
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 435 keren
Ontvangen waarderingen: 732 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 aug 2021, 20:23

b.bonk schreef: 13 aug 2021, 20:01
PatrickBen schreef: 13 aug 2021, 18:52
LVS schreef: 13 aug 2021, 17:52 Heb jij een oud model cilinder--met schuine inlaat?
Want er zijn cilinders gemaakt door ( NC )-- deze cilinder heeft boosterpoorten, ( standaard uit de doos)
Maar de uitlaattiming is rond de 190+ graden.
En dat gaat nooit goed rijden,

**
Ja klopt, oud model met schuine inlaat en boosterpoorten.
als ik het dus goed begrijp van claus.
wordt dit nooit wat.
en moet je dit verkopen aan een nitwit die van nog toeten of blazen weet.
Nee de NC cilinders zijn blokcilinders

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2859
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 59 keren
Contacteer:

Re: Welke setup voor powerband onderin

#11 Bericht door LVS » 13 aug 2021, 21:48

NC - maakt

Blokcilinder,( opgegeven voor 5 pk )-- en ook een 60 cc versie
De blokcilinder- in snoruitvoering---
De oude model cilinder met schuine inlaat.( 15 ribs)
Superbreidwand cilinder in 50 en 60 cc
Oud model ( 13 ribs) in 50 en 60 cc----met absurde timingen

En mischien nog veel meer uitvoeringen,

**6
Deze gebruikers waarderen LVS voor dit bericht (totaal 3):
b.bonk (13 aug 2021, 21:50) • Enzo-tvdzijden (14 aug 2021, 01:03) • KJ (09 sep 2021, 22:16)
Waardering: 27.27%

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#12 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 08:28

Cilinder verkopen doe ik niet. Zo ben ik vroeger ook alles 'kwijtgeraakt' terwijl dat nu van pas zou komen :-)

Maar als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk een nieuw type cilinder hebben met rechte inlaat, vierkant model?

Nooit geweten van die absurde timingen. Trouwens, ik krijg nu pas een beetje door wat ik vroeger aan het aanklooien was met m'n Kreidler. Alles op goed geluk toen en nu langzaamaan onderbouwd door kennis en theorie. Mede dankzij dit forum.

Helmantel
Berichten: 861
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 24 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#13 Bericht door Helmantel » 14 aug 2021, 08:47

LVS schreef: 13 aug 2021, 21:48 NC - maakt

Blokcilinder,( opgegeven voor 5 pk )-- en ook een 60 cc versie
De blokcilinder- in snoruitvoering---
De oude model cilinder met schuine inlaat.( 15 ribs)
Superbreidwand cilinder in 50 en 60 cc
Oud model ( 13 ribs) in 50 en 60 cc----met absurde timingen

En mischien nog veel meer uitvoeringen,

**6
Je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om cilinders te gieten met de timingen die Kreidler indertijd bedacht had. Maar blijkbaar niet, want er lijkt altijd wel wat mee te zijn.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54883
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 435 keren
Ontvangen waarderingen: 732 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 aug 2021, 08:56

Helmantel schreef: 14 aug 2021, 08:47
LVS schreef: 13 aug 2021, 21:48 NC - maakt

Blokcilinder,( opgegeven voor 5 pk )-- en ook een 60 cc versie
De blokcilinder- in snoruitvoering---
De oude model cilinder met schuine inlaat.( 15 ribs)
Superbreidwand cilinder in 50 en 60 cc
Oud model ( 13 ribs) in 50 en 60 cc----met absurde timingen

En mischien nog veel meer uitvoeringen,

**6
Je zou toch zeggen dat het niet zo moeilijk is om cilinders te gieten met de timingen die Kreidler indertijd bedacht had. Maar blijkbaar niet, want er lijkt altijd wel wat mee te zijn.
Gaat om het bewerken

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#15 Bericht door Caspar » 14 aug 2021, 09:04

Daarom: koop een originele Mahle cilinder waar nog wél wat van te maken valt.
Wietse en Claus kunnen toveren;-)

HansKarel
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#16 Bericht door HansKarel » 14 aug 2021, 09:11

Die franse 4,2pk zou ik ook wel willen maar nog nooit gezien. Zeldzaam zeker?
Voor Patrick/Ben: als jij van een standaard cilinder de inlaat en uitlaatpoort wat bewerkt en een 2mm van het zuigerhemd aan de inlaatkant afhaalt, kan je de 17mm erachter laten zitten.
Heb ik hier ook (met 14/36 tandwielverh) rijd 65 windstil en 60 tegen de wind in, en dan mag het best waaien, terwijl voor de tijd met 12mm carb ik met mijn 100kg tegen de wind in terug viel naar 45 km/h.

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#17 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 09:22

HansKarel schreef: 14 aug 2021, 09:11 Die franse 4,2pk zou ik ook wel willen maar nog nooit gezien. Zeldzaam zeker?
Voor Patrick/Ben: als jij van een standaard cilinder de inlaat en uitlaatpoort wat bewerkt en een 2mm van het zuigerhemd aan de inlaatkant afhaalt, kan je de 17mm erachter laten zitten.
Heb ik hier ook (met 14/36 tandwielverh) rijd 65 windstil en 60 tegen de wind in, en dan mag het best waaien, terwijl voor de tijd met 12mm carb ik met mijn 100kg tegen de wind in terug viel naar 45 km/h.
Dank voor de tip.
En hoe is je trekkracht dus acceleratie kracht na aanpassingen? Dat vind ik belangrijker dan snelheid.

Welkekant moeten de poorten dan bewerkt worden? Naar boven, beneden of juist in de breedte?

En ik begreep altijd dat het inkorten van de zuigerhemd juist meer toeren geeft en je powerband nog meer naar boven verschuift.

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#18 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 09:23

Trouwens gaaf hoe actief dit forum is met daadwerkelijk goede inhoudelijke adviezen. Thanks allemaal.
Deze gebruikers waarderen PatrickBen voor dit bericht:
KJ (09 sep 2021, 22:16)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#19 Bericht door Caspar » 14 aug 2021, 09:33

Met alle respect voor de tuning skills van Hanskarel , maar het kan véél beter. Ik heb zelf ook aan cilinders gevijld in mijn jeugd. En ik moet toegeven dat het wel hard liep , maar verder was het gewoon slecht.

Nu rijdt ik met " geoptimaliseerd " spul van een échte tuner , en dat is een wereld van verschil.

Enfin, je ziet maar
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht (totaal 2):
PatrickBen (14 aug 2021, 10:44) • KJ (09 sep 2021, 22:17)
Waardering: 18.18%

PatrickBen
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2021, 22:33
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#20 Bericht door PatrickBen » 14 aug 2021, 10:45

Caspar schreef: 14 aug 2021, 09:33 Met alle respect voor de tuning skills van Hanskarel , maar het kan véél beter. Ik heb zelf ook aan cilinders gevijld in mijn jeugd. En ik moet toegeven dat het wel hard liep , maar verder was het gewoon slecht.

Nu rijdt ik met " geoptimaliseerd " spul van een échte tuner , en dat is een wereld van verschil.

Enfin, je ziet maar
Daar ben ik ook bang voor. Van de regen in de drup of andersom 😉 Ik ga kijken voor een andere cilinder, meer cc en dan die verder tunen.

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2859
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 7 keren
Ontvangen waarderingen: 59 keren
Contacteer:

Re: Welke setup voor powerband onderin

#21 Bericht door LVS » 14 aug 2021, 11:06

Daar ben ik ook bang voor. Van de regen in de drup of andersom 😉 Ik ga kijken voor een andere cilinder, meer cc en dan die verder tunen.
[/quote]
--------

Ja wil maar 60 tot 65 km halen
Dat is maar 3- tot 3.5 pk.

Dan moet je vanuit een brommer cilinder beginnen-- ( OUD OF NIEUW MODEL)
En die cilinder +kop aanpassen , op jou wensen,

Met een cilinder koopt,met meer cc-- begin je ook weer met een hogere uitlaatpoort ,.
Parma-athena-ktt--nc

**

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 54883
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 435 keren
Ontvangen waarderingen: 732 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#22 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 aug 2021, 11:18

LVS schreef: 14 aug 2021, 11:06 Daar ben ik ook bang voor. Van de regen in de drup of andersom 😉 Ik ga kijken voor een andere cilinder, meer cc en dan die verder tunen.
Met een cilinder koopt,met meer cc-- begin je ook weer met een hogere uitlaatpoort ,.
Parma-athena-ktt--nc

**
[/quote]
Kansloos voor jou missie dus. Advies had ik al gegeven.

Enzo

HansKarel
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#23 Bericht door HansKarel » 14 aug 2021, 11:35

Zoveel tuningskills heb je niet nodig, Caspar. Tuurlijk kan een tuner dat veel beter maar ik hoef niet harder dan 65. En dat lukt makkelijk met iets vijlen en stukje zuigerhemd af. Lees je maar in, staat genoeg op internet en een blokcilinder in redelijke staat kost de kop niet.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 11528
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 320 keren
Ontvangen waarderingen: 256 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#24 Bericht door Caspar » 14 aug 2021, 13:21

Daar beginnen de problemen al : een blok cilinder in redelijke ( niet versleten-) staat vinden , is al een uitdaging. 90% heeft de NiCaSil wand er uit liggen.
Gewoon kets versleten dus.
Als dat de basis is van een tuningsproject , dan begin je al met een 0 - 1 achterstand.

Je mag eens proefrijden op mijn brommers , dan ben ik benieuwd naar jouw mening.
Nb: ze lopen bewust niet harder dan 55 km per uur.
Maar ook met 2 man er op bij tegenwind.
Dat is mij zelf vroeger nooit gelukt dmv wat uitvijlen en de zuiger inkorten...

Verder moet iedereen doen wat hem zelf goed dunkt.

HansKarel
Berichten: 142
Lid geworden op: 23 nov 2020, 19:38
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Welke setup voor powerband onderin

#25 Bericht door HansKarel » 14 aug 2021, 14:34

Dat had me leuk geleken, Caspar, samen eindje rijden en onderweg een keer van Kreidler wisselen maar helaas wonen we ver uit elkaar.
Als ik tandje 12 voor zet dan rijd ik ook 55 met tegenwind.
Dat is dus WEL met 17mm ovaal erachter. Met 12mm heb ik veel minder kracht en zakt de snelheid af met m'n 100kg.

Een tweedehands blokcilinder met goede wand is inderdaad moeilijk dus beperk ik mij maar tot een blokcilinder met matige wand en nieuw ingemeten zuiger.
Kan ik vast nog een jaar of 2 mee toeren en dan zien we wel weer verder.
Dat uitvijlen en zuiger inkorten noem ik geen tuningproject maar een uurtje hobby.
Wel de goede kant opvijlen en niet te veel want dan kan je m weggooien.

Terug on topic: ik zou (als ik PatrickBen was) en geen ervaring had met uitvijlen gewoon een NC blokcilinder kopen en bij Claus laten tunen tot 3 a 4 pk en klaar ben je.

Plaats reactie