vraag over balans factor
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 637 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: vraag over balans factor
Af en toe niet vertrouwen op je geheugen en ff nazoeken
Zie onder
Zie onder
Laatst gewijzigd door KJ op 01 jan 2022, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 16 jul 2018, 16:02
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 16 jul 2018, 16:02
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: vraag over balans factor
bedankt daar heb ik wat aan . maar wat kj zegt kun je toch zo niet zeggen heeft toch mee te maken wat voor een zuiger je er aan hangt?
- Deze gebruikers waarderen Bart o.z.s. voor dit bericht:
- KJ (01 jan 2022, 19:21)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: vraag over balans factor
KloptBart o.z.s. schreef: ↑01 jan 2022, 11:20 bedankt daar heb ik wat aan . maar wat kj zegt kun je toch zo niet zeggen heeft toch mee te maken wat voor een zuiger je er aan hangt?
- KJ
- Berichten: 4835
- Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
- Locatie: Onder steen 13
- Gegeven waarderingen: 637 keren
- Ontvangen waarderingen: 84 keren
Re: vraag over balans factor
De Kiesler slag 42 heeft een balansfactor van 45% / zuigergewicht 119gramBart o.z.s. schreef: ↑01 jan 2022, 11:20 bedankt daar heb ik wat aan . maar wat kj zegt kun je toch zo niet zeggen heeft toch mee te maken wat voor een zuiger je er aan hangt?
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: vraag over balans factor
Vanavond onze opstelling getest en werkt perfect. Een ori krukas met 50cc zuiger getest.
Komen op de waarde van 33%. Hebben dus goed gemeten.
Meteen even de meetbank aangepast met busjes ipv centerpunten. Die zijn in de kruktap nog wel eens beschadigd
De volwang RIto kwamen we op 44% balansfactor
Enzo
Komen op de waarde van 33%. Hebben dus goed gemeten.
Meteen even de meetbank aangepast met busjes ipv centerpunten. Die zijn in de kruktap nog wel eens beschadigd
De volwang RIto kwamen we op 44% balansfactor
Enzo
- Bijlagen
-
- B214D70D-F291-4AC4-AE7F-AB390F56A2CC.jpeg (144.02 KiB) 2391 keer bekeken
-
- 6654F397-ED13-42B5-AB53-38986A256565.jpeg (228.08 KiB) 2391 keer bekeken
-
- D3B039DB-DCE4-4226-9FDE-FD141205C2D6.jpeg (116.5 KiB) 2391 keer bekeken
-
- EE5DCC4C-D02D-4E37-B388-6E35A8D2B7EC.jpeg (147.63 KiB) 2391 keer bekeken
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: vraag over balans factor
Hou er wel rekening mee dat voor de balance factor je opstelling wel enigzins waterpas moet staan. Verder kan de opstelling zeer eenvoudig zijnEnzo-tvdzijden schreef: ↑06 jan 2022, 21:52 Vanavond onze opstelling getest en werkt perfect. Een ori krukas met 50cc zuiger getest.
Komen op de waarde van 33%. Hebben dus goed gemeten.
Meteen even de meetbank aangepast met busjes ipv centerpunten. Die zijn in de kruktap nog wel eens beschadigd
De volwang RIto kwamen we op 44% balansfactor
Enzo
Voor uitlijning kun je ook de V-gleuven gebruiken boven in je opstelling als de centers beschadigd zijn wat vaak het geval is door gebruik van verkeerde gereedschappen
Laatst gewijzigd door buell killer op 07 jan 2022, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: vraag over balans factor
Idd de rolbank moet waterpas.
En we prefereren de center methode boven het V-blok.
Is gevoeliger meten.
En nu hoeven we niet meer op de kwaliteit van de centers te letten.
Enzo
En we prefereren de center methode boven het V-blok.
Is gevoeliger meten.
En nu hoeven we niet meer op de kwaliteit van de centers te letten.
Enzo
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 16 jul 2018, 16:02
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: vraag over balans factor
ik heb dezelfde opstelling gemaakt maar ik vraag me af is het wegen van de drijfstang zo aan krukas wel juist moet je die niet los wegen
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: vraag over balans factor
Dat is juistBart o.z.s. schreef: ↑07 jan 2022, 19:12 ik heb dezelfde opstelling gemaakt maar ik vraag me af is het wegen van de drijfstang zo aan krukas wel juist moet je die niet los wegen
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: vraag over balans factor
Dat is wel heel kort door de bocht, je kunt de drijfstang zelf balanceren, je kunt de krukwang met en zonder pen ook op een mesbalk balanceren en je kunt hem ook compleet gemonteerd met drijfstang balanceren. Je kunt dit na lezen in het boek tweetakt tuning van Ir. Pavel Husak.kreidler844 schreef: ↑08 jan 2022, 13:18Dat is juistBart o.z.s. schreef: ↑07 jan 2022, 19:12 ik heb dezelfde opstelling gemaakt maar ik vraag me af is het wegen van de drijfstang zo aan krukas wel juist moet je die niet los wegen
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: vraag over balans factor
Linksom of rechtsom maakt het niet uit maar de waarde komt dan wel anders uit dus ga je appels met peren vergelijken.buell killer schreef: ↑08 jan 2022, 21:28Dat is wel heel kort door de bocht, je kunt de drijfstang zelf balanceren, je kunt de krukwang met en zonder pen ook op een mesbalk balanceren en je kunt hem ook compleet gemonteerd met drijfstang balanceren. Je kunt dit na lezen in het boek tweetakt tuning van Ir. Pavel Husak.kreidler844 schreef: ↑08 jan 2022, 13:18Dat is juistBart o.z.s. schreef: ↑07 jan 2022, 19:12 ik heb dezelfde opstelling gemaakt maar ik vraag me af is het wegen van de drijfstang zo aan krukas wel juist moet je die niet los wegen
- Deze gebruikers waarderen kreidler844 voor dit bericht:
- buell killer (08 jun 2022, 20:36)
- Waardering: 9.09%
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: vraag over balans factor
neem toch aan dat je je krukas niet uitelkaar gaat persen om de balansfactor te bepalen, als er een nieuwe drijfstang in moet lig het weer anders. En als je teveel in en uit pers zijn de gaten ook gaar. Het blijft toch grotendeels gissen hoe de balance factor moet zijn is afhankelijk opstelling cilinder en hoe het blok in het frame hangt erzijn te veel factoren die mee spelen. Het blijft uit proberen en als je resultaat positief is heb je het goed gedaankreidler844 schreef: ↑10 jan 2022, 07:40Linksom of rechtsom maakt het niet uit maar de waarde komt dan wel anders uit dus ga je appels met peren vergelijken.buell killer schreef: ↑08 jan 2022, 21:28Dat is wel heel kort door de bocht, je kunt de drijfstang zelf balanceren, je kunt de krukwang met en zonder pen ook op een mesbalk balanceren en je kunt hem ook compleet gemonteerd met drijfstang balanceren. Je kunt dit na lezen in het boek tweetakt tuning van Ir. Pavel Husak.
- LVS
- Berichten: 3034
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 127 keren
- Contacteer:
Re: vraag over balans factor
[quote="buell killer"
, je kunt de drijfstang zelf balanceren
/quote]
---------------------------------------------
je kan een losse drijfstang wegen aan de onder en boven zijde . [ wat je dat kan gaan gebruiken in de berekening ]
maar balanceren ???
##
, je kunt de drijfstang zelf balanceren
/quote]
---------------------------------------------
je kan een losse drijfstang wegen aan de onder en boven zijde . [ wat je dat kan gaan gebruiken in de berekening ]
maar balanceren ???
##
Laatst gewijzigd door LVS op 10 jan 2022, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
- kreidler844
- Berichten: 5551
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 49 keren
- Ontvangen waarderingen: 241 keren
- Contacteer:
Re: vraag over balans factor
Dat laatste klopt als een bus...buell killer schreef: ↑10 jan 2022, 10:31neem toch aan dat je je krukas niet uitelkaar gaat persen om de balansfactor te bepalen, als er een nieuwe drijfstang in moet lig het weer anders. En als je teveel in en uit pers zijn de gaten ook gaar. Het blijft toch grotendeels gissen hoe de balance factor moet zijn is afhankelijk opstelling cilinder en hoe het blok in het frame hangt erzijn te veel factoren die mee spelen. Het blijft uit proberen en als je resultaat positief is heb je het goed gedaankreidler844 schreef: ↑10 jan 2022, 07:40Linksom of rechtsom maakt het niet uit maar de waarde komt dan wel anders uit dus ga je appels met peren vergelijken.buell killer schreef: ↑08 jan 2022, 21:28
Dat is wel heel kort door de bocht, je kunt de drijfstang zelf balanceren, je kunt de krukwang met en zonder pen ook op een mesbalk balanceren en je kunt hem ook compleet gemonteerd met drijfstang balanceren. Je kunt dit na lezen in het boek tweetakt tuning van Ir. Pavel Husak.
Ik pers de kruk-as wel uit elkaar om de balansfactor te bepalen.
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 16 jul 2018, 16:02
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: vraag over balans factor
als je weet welke drijfstang erin zit kijk je toch even in het magazijn dan hoef je je krukas niet uit elkaar te persen voor het gewicht.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: vraag over balans factor
Helaas zijn drijfstangen ook massa productie en kunnen onderling ook afwijken.Bart o.z.s. schreef: ↑10 jan 2022, 16:41 als je weet welke drijfstang erin zit kijk je toch even in het magazijn dan hoef je je krukas niet uit elkaar te persen voor het gewicht.
Hier ter info een filmpje van het uitwegen drijfstangen meer cilinder motoren https://m.youtube.com/watch?time_contin ... e=emb_logo
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9314
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 949 keren
- Ontvangen waarderingen: 781 keren
Re: vraag over balans factor
Kan toch ens iemand een Topic starten met " Kreidler Krukas balanceeren" en een aanleiding met Fotos ...
dan heft het Maarten Forum weer een mooi eninformative technische Topic.
Ma het is natuurlijk meer werk als een korte kritiek te maaken bij een andere
dan heft het Maarten Forum weer een mooi eninformative technische Topic.
Ma het is natuurlijk meer werk als een korte kritiek te maaken bij een andere
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2290 keren
Re: vraag over balans factor
Wij hebben het van Kees van Leeuwen geleerd.
En daar gaan we mee verder.
Enzo
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Re: vraag over balans factor
Het big end is en deel van de roterande massa en het small end een deel van de op en neergaande massa. Door middel van onbalans in het roterende gedeelte compenseer je (gedeeltelijk) de op en neer gaande krachten. Als je het gewicht van de drijfstang apart zou bepalen, zou je de onbalans van de krukwangen apart moeten bepalen en daarna de invloed van het big end daarbij optellen zodat je de totale onbalans van het roterende gedeelte krijgt. Makkelijker dus om het als een geheel in elkaar te laten zitten. De juiste balansfactor betekent trouwens niet dat de motor dan in balans is, maar dat het probleem zo klein mogelijk gemaakt is. Het blijft een eencylinder.Bart o.z.s. schreef: ↑07 jan 2022, 19:12 ik heb dezelfde opstelling gemaakt maar ik vraag me af is het wegen van de drijfstang zo aan krukas wel juist moet je die niet los wegen
Bij het balanceren van motoren met meer cylinders wordt de drijfstang trouwens wel apart gewogen, maar daar is de hele methode anders.
-
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: vraag over balans factor
Het ging er mij maar om om aan te tonen dat de drijfstangen niet evenzwaar zijn zoals een lezer al dacht, het blijft massa productie. en tevens de lezers wat meer inzicht te geven in de materie. denk dat dat wel gelukt isHelmantel schreef: ↑14 jan 2022, 18:35Het big end is en deel van de roterande massa en het small end een deel van de op en neergaande massa. Door middel van onbalans in het roterende gedeelte compenseer je (gedeeltelijk) de op en neer gaande krachten. Als je het gewicht van de drijfstang apart zou bepalen, zou je de onbalans van de krukwangen apart moeten bepalen en daarna de invloed van het big end daarbij optellen zodat je de totale onbalans van het roterende gedeelte krijgt. Makkelijker dus om het als een geheel in elkaar te laten zitten. De juiste balansfactor betekent trouwens niet dat de motor dan in balans is, maar dat het probleem zo klein mogelijk gemaakt is. Het blijft een eencylinder.Bart o.z.s. schreef: ↑07 jan 2022, 19:12 ik heb dezelfde opstelling gemaakt maar ik vraag me af is het wegen van de drijfstang zo aan krukas wel juist moet je die niet los wegen
Bij het balanceren van motoren met meer cylinders wordt de drijfstang trouwens wel apart gewogen, maar daar is de hele methode anders.
Vroeger ging men eerst de drijfstang zo licht mogelijk maken voordat men aan uitbalanceren begon, en zelfs pollijsten, doet men nu ook niet meer
- Flocke
- Berichten: 3055
- Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
- Locatie: Teutoburger Wald (D)
- Gegeven waarderingen: 568 keren
- Ontvangen waarderingen: 800 keren
Re: vraag over balans factor
Das hatte man bei einem Pleuel ja in erster Linie gemacht, um Kerbwirkung zu reduzieren und Materialbrüche zu vermeiden.
Wenn ab einem bestimmten Zeitpunkt Pleuelbrüche kein Problem mehr waren, weil die Materialien und Fertigungstechnik sich verbessert hatten, dann ist das Polieren natürlich auch nicht mehr notwendig.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kerbwirkung
"Die Kerbwirkung geht von rauen Oberflächen aus. Oftmals kann man ihr mit geglätteten oder polierten Oberflächen entgegenwirken."
Gruß
Carsten
-
- Berichten: 197
- Lid geworden op: 16 jul 2018, 16:02
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: vraag over balans factor
rito drijfstang aan krukas wegen 50 gram . drijfstang los weegt 100 gram . dus een heel groot verschil . zuiger vhm 40 mm weegt 80 gram . 44mm weegt 90 gram dan maakt het zuiger gewicht niet veel uit t.o.v. het verschil van gewicht bepalen van drijfstang hoe nauwkeurig ben je dan bezig . ik snap wel dat het een bepaald percentage mag zijn maar zo vind ik het een beetje natte vinger werk.