Kreidler LF

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
bkreidler
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jan 2022, 13:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Kreidler LF

#1 Bericht door bkreidler » 23 mei 2022, 21:26

Beste leden, om mij nou gelijk te beantwoorden met er is genoeg lees voer is kort door de bocht wat betreft het gaan over het opvoeren van een lf/3bak enzo voort. Ik heb genoeg kunnen lezen maar zit toch nu echt met me eigen probleem. 😜 Ik heb dus mijn LF die 55 loopt goed warm heel misschien de 60 aantikt. Nu zit er alles standaard op, behalve de Bing 14 mm. Hij loopt na mijn mening goed, hij knettert mooi na bij het gas dicht en trekt mooi op. En 55 is wel netjes, toch zou ik hem wel graag 65 willen laten lopen in ieder geval dat die dat houd tegen de wind in. Toch heb ik een aantal vragen wat mij hopelijk beantwoord kan worden door een van jullie meer ervaren rijders.

1 Als ik een originele 10 mm Bing erop zou plaatsen, zou die dan zachter gaan lopen?

2 Hij spuugt soms wat mengsmering terug in het luchtfilter wat kan hier de oorzaak van zijn?

3 Als ik de Bing 14 er nu op laat zitten, met welke onderdelen zou ik hem tegen de wind in dan 60/65 sowieso kunnen laten lopen? Of moet ik dan gewoon zorgen dat alles top staat in standaard. Denk aan nieuwe zuiger/zuigerveren, ontsteking super super super nauwkeurig zetten, kop vlakken etc.

Graag jullie tips en tricks, heb wel sleutel ervaring maar zou graag de precisie van jullie willen overnemen!

Bas Braamhaar.

bkreidler
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jan 2022, 13:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler LF

#2 Bericht door bkreidler » 23 mei 2022, 21:29

Op aan vulling van mijn bovenst geplaatste bericht, ik heb genoeg gelezen over andere cilinders etc etc 3.6 pktje loopt super op 3 bak, toch vind ik de uitdaging mooi op alles uit het originele standaard spul te halen.
Deze gebruikers waarderen bkreidler voor dit bericht:
p.peters (02 jul 2022, 14:10)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler LF

#3 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2022, 21:30

bkreidler schreef: 23 mei 2022, 21:29 Op aan vulling van mijn bovenst geplaatste bericht, ik heb genoeg gelezen over andere cilinders etc etc 3.6 pktje loopt super op 3 bak, toch vind ik de uitdaging mooi op alles uit het originele standaard spul te halen.
viewtopic.php?f=5&t=50059

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Kreidler LF

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 23 mei 2022, 21:32

1. nauwelijks
2. normaal
3. je zal echt de cilinder moeten laten tunen

Enzo

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler LF

#5 Bericht door Thomas_Kreidler » 23 mei 2022, 22:34

Ofwel; Misschien toch niet écht alles opgezocht wat je, gemakkelijk, erover zou kunnen vinden. Maar ach, daar zijn de mannen van het forum aan gewend. En iedereen is er om elkaar te helpen. Ik ben er ook schuldig aan.
Twee toevoegingkjes:
1. Voeg dit voortaan gewoon lekker onder je al eerder aangemaakte post :D. Zeker omdat je nieuw bent op het forum ziet iedereen dan ook meteen welke brommer t is en wat er al over bekend is. Zeker omdat je vraag erg aansluit bij je eerdere vragen.
2. Je moet je serieus af gaan vragen of je 65 tegen de wind (miss 70 aantikken wind mee) wilt rijden als jij net 16 bent. Ik wil je geen slechte coureur noemen, maar vaak zit het ongeluk niet bij jou. Als je nog geen ervaring hebt met autos/voetgeschakelde tweewielers zou ik me persoonlijk afvragen of je niet gewoon ff lekker bij je huidige snelheid moet blijven. Al is het voor die 500/1000 kilometer rijervaring. Maar dat ligt natuurlijk compleet bij jou en moet je zelf bepalen. Ik wil het alleen benoemen mocht je hier nog niet over hebben nagedacht :)

hermanp
Berichten: 6980
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Re: Kreidler LF

#6 Bericht door hermanp » 23 mei 2022, 22:43

Wil je naar 60+ km/u, zul je echt iets aan de cilinder moeten (laten) doen. Persoonlijk zou ik het jammer vinden om in een originele cilinder te staan vijlen, dus misschien eentje erbij kopen en tunen?

bkreidler
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jan 2022, 13:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler LF

#7 Bericht door bkreidler » 23 mei 2022, 23:15

Thomas inderdaad dat kan ik net zo makkelijk doen, ervaring met voetgeschakelde tweewielers zit er wel in en deelnemen in t verkeer ook aardig, sinds me 12e doe ik aan motorcross dus beheersing op de twee wielen gaat me goed af + loonwerk dus met groot materiaal over de straat ook, dus inzicht en deelnemen in t verkeer zou op die snelheid goed moeten gaan haha. Maar inderdaad het kan ook door iemand anders komen. Bedankt in iedergeval voor het meedenken. En herman inderdaad in vind dat ook wel zonde om aan de standaard cilinder te tunen. Dus moet ik dat maar overwegen om er een bij te kopen.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler LF

#8 Bericht door Thomas_Kreidler » 24 mei 2022, 10:41

Dan zou dat een imi cilinder moeten zijn, anders verpest je alsnog een originele cilinder. Of al een getunede/wat verslechterde cilinder kopen. Maar om zon ding op te knappen kost je ook geld.
Imi cilinder weet ik hier van t forum af dat daar niet veel fans van bestaan, poorttimingen zijn (soms) anders, lelijk motorgeluid enz. Of dit volledig op te lossen is met tuning van de cilinder en dat het dan ook écht lekker rijdt, dat betwijfel ik.

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 775
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler LF

#9 Bericht door Nicolaas » 24 mei 2022, 10:45

Beste Bas.
Het is jouw Kreidler en jij bepaald
Maar gebruik je m' ook voor naar school.
Zoja, dan loop je extra risico staande te worden gehouden. Je ouders moeten het al helemaal niet willen.
Niets zo kostbaar als je kinderen, je bent pas 16 jaar.
De scooter van mijn kleinzoon loopt 50 km p/u.
Mijn zoon controleerd dat, te snel betekend inleveren.
Met 55 km p/u kan je prima naar school en een toerrit.
Jouw tijd komt nog wel, sneller kan later altijd nog.
Met de cross kan je ook lekker gas geven toch.
Wellicht bemoei ik me met zaken die mij niets aan gaan.
Maar hou het veilig en geniet van je Kreidler Bas.
Groet Nicolaas

bkreidler
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jan 2022, 13:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler LF

#10 Bericht door bkreidler » 24 mei 2022, 12:52

jullie hebben toch gelijk, bij 65 zou je een wok krijgen zit ik ook niet op de wachten. En inderdaad vooral omdat ik hem dagelijks gebruik is dit misschien beter.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler LF

#11 Bericht door Thomas_Kreidler » 24 mei 2022, 13:18

bkreidler schreef: 24 mei 2022, 12:52 jullie hebben toch gelijk, bij 65 zou je een wok krijgen zit ik ook niet op de wachten. En inderdaad vooral omdat ik hem dagelijks gebruik is dit misschien beter.
Sterker nog, met een beetje "geluk" kan je er nu al zelfs een boete voor krijgen. 55 is al te hard. Vaak heb je met oudere brommers nog wel het geluk dat oom agent je een keer streng aankijkt, maar het zelf ook wel een mooi ding vindt. Maar er zitten ook minder joviale agenten in de dienst. Ligt er overigens wel aan hoe jij op die 55 komt, is het van de teller of van je GPS? Zit nog wel verschil tussen. VDO's zijn nou niet tot op de kilometer precies.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13581
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 584 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Re: Kreidler LF

#12 Bericht door Caspar » 24 mei 2022, 13:32

Bas , motorrijbewijs halen en je kunt zorgeloos gassen met je Kreidler. Nog effe wachten dus.
Ik snap je frustratie , ben ook ooit 16 geweest.
En ja , ik reed ook te hard.

bkreidler
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jan 2022, 13:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler LF

#13 Bericht door bkreidler » 24 mei 2022, 16:56

thomas, VDO zegt t. Zal m is keer meten met me telefoon.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler LF

#14 Bericht door Thomas_Kreidler » 24 mei 2022, 17:02

bkreidler schreef: 24 mei 2022, 16:56 thomas, VDO zegt t. Zal m is keer meten met me telefoon.
GPS is, met goed bereik, +/- 1kmph

hermanp
Berichten: 6980
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 105 keren

Re: Kreidler LF

#15 Bericht door hermanp » 24 mei 2022, 19:37

Mijn ervaring met de VDO is eigenlijk alleen maar goed. Volgens de matrixborden die ik af en toe tegenkom is de teller tot op 1 á 2 km/u nauwkeurig. Met mijn LFC was 44 op de teller, 45 km/u op een matrixbord.

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler LF

#16 Bericht door Thomas_Kreidler » 24 mei 2022, 20:38

hermanp schreef: 24 mei 2022, 19:37 Mijn ervaring met de VDO is eigenlijk alleen maar goed. Volgens de matrixborden die ik af en toe tegenkom is de teller tot op 1 á 2 km/u nauwkeurig. Met mijn LFC was 44 op de teller, 45 km/u op een matrixbord.
Mijn VDO rijdt altijd 100, nu ben ik ook een echte racecoureur! ;)

Nee Herman ik denk altijd een beetje vanuit de negatieve hoek (lees: het ding is stokoud en er gaan welleens dingen kapot), stel die kabel zit een slag verkeerd dan denken we hier met zn allen +/- 5 kmph verkeerd. Jij hebt hem mooi kunnen eiken met een matrix, maar ik heb nog geen vergelijkingen vanuit Bas gehoord. Het zou dus zomaar kunnen dat hij hierdoor compleet op het verkeerde been zit.

Nu is +/- 5 kmph wel te merken, maar we denken nu in de trend van de politie natuurlijk :)

bkreidler
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jan 2022, 13:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler LF

#17 Bericht door bkreidler » 24 mei 2022, 21:46

teller geeft 55/60 aan en reed 55 volgens gps. netjes toch wel

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler LF

#18 Bericht door Thomas_Kreidler » 24 mei 2022, 22:19

bkreidler schreef: 24 mei 2022, 21:46 teller geeft 55/60 aan en reed 55 volgens gps. netjes toch wel
Kan je nog een boete mee krijgen, t is geen racemonster. Maar mogen is wat anders

bkreidler
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jan 2022, 13:38
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Kreidler LF

#19 Bericht door bkreidler » 25 mei 2022, 09:44

Thomas_Kreidler schreef: 24 mei 2022, 22:19
bkreidler schreef: 24 mei 2022, 21:46 teller geeft 55/60 aan en reed 55 volgens gps. netjes toch wel
Kan je nog een boete mee krijgen, t is geen racemonster. Maar mogen is wat anders
vake buj te bang he
hahah

Gebruikersavatar
Nicolaas
Berichten: 775
Lid geworden op: 21 apr 2006, 10:04
Locatie: Utrecht - Maarsen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Kreidler LF

#20 Bericht door Nicolaas » 25 mei 2022, 17:54

Schoonzuster reed in een fuik bij Hoogcatharijnen.
Haar gloednieuwe snor Vespa moest op de rollenbank.
En die gaf 30 km p/u aan, dat niet goed zeiden ze.
Ze kreeg meteen een Wok en daar stond ze.
Vrouw van 76 jaar en kwam uit Breukelen.
Zoek dan maar uit hoe je thuis komt.
Er was maar één optie, bromfiets verkoper bellen.
Gelukkig was het zaterdag, dus de winkel was geopend.
Wat waneer het Maandag of zondag was geweest.
Dan zijn ze gesloten, zoek het maar uit op je oude dag.
Maar goed, de Vespa weer terug gezet naar 25 km p/u.
Toen het ding naar de RWD gebracht voor keuring.
En weer terug naar haar huis in Breukelen
Een hoop frustratie en veel geld armer voor die paar km
Nu gaat hij 4 km p/u langzamer ofwe max 26 km p/u
Politie, verkoper en de RWD deden hun werk.
En mijn op leeftijd zijnde schoonzuster.
Stond bij aanhouding te trillen op de benen.
Maarja, de wed is de wed hé.
Pfffft

Thomas_Kreidler
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 dec 2021, 11:15
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 17 keren

Re: Kreidler LF

#21 Bericht door Thomas_Kreidler » 25 mei 2022, 22:27

Nou ken ik de omgeving breukelen vrij goed, zijn niet de meest coulantste daar. In mijn ervaring dan. Maar wat hier gezegd wordt is gewoon zo. Een kilometer is ene kilometer.

Plaats reactie