Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bud
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#1 Bericht door bud » 13 mei 2024, 08:58

Goedemorgen, zoals eerder gezegd ben ik weer bezig met de indirecte 5 bak service beurt. Op dit blok wil ik een andere cilinder plaatsen. Nu zit er een afgedraaide Mahle SB op. Jammer genoeg zijn deze cilinders vaak afgedraaid om te passen in andere types blokken dan degene met de 50mm carter opening. Het hemd is ( netjes) afgedraaid naar 46,90 en past exact in een brommer blok nu. Maar in de echte 5 bak zit er een spleet van 1,5 mm rondom. Mijn vermoeden is dat dit vermogen kost. Afwisselend afgelopen periode gereden met zowel de afgedraaide origineel en een Niet afgedraaide onbewerkte imi KT 50cc SB. de' Ori ' heeft een mooiere powerband breder over het gebied dan de KT. Maar de KT hield zijn snelheid veel beter vast bij tegenwind en vals plat. Loeide als een turbine iets over de 85 bij een wind tegen van 4 á 5. De nog gave en nieuw gezuigerde ' Ori " moest zelfs een versnelling terug af en toe. Nogmaals denk ik dus dat die valse spleet voor verstoring zorgt in het beneden gedeelte.Ondanks de ingegoten manco's moest ik het erepodium toch gunnen aan de KT 50 SB
wegzakken met tegenwind heb ik liever niet op een stukje autoweg, dan moet de Kreidler alles eruit gooien wat erin zit en niet moeilijk doen en hangen tussen 4 en 5.. (in de slipstream rijden van een stoere FatBike als noodoplossing? :lol: Heeft hier iemand ervaringen mee?

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13687
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 598 keren
Ontvangen waarderingen: 829 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#2 Bericht door Caspar » 13 mei 2024, 09:32

Mahle en KT = appels en peren.
Met 2 exact dezelfde cilinders was het een betere vergelijking.
Niks ten nadele van de KT trouwens.

Theoretisch heb je een punt.
Denk dat in de praktijk de centrering van de afgedraaide cilinder belangrijker is.

Gebruikersavatar
Adrie147
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 aug 2010, 17:39
Locatie: Noord-Scharwoude
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 14 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#3 Bericht door Adrie147 » 13 mei 2024, 17:39

De mijne heeft ook een afgedraaid hemd , maar ik kan niet geloven dat dit invloed heeft.
Zijn de KT en de ORI wel gelijk aan elkaar ?? (ook met de zuiger)
Ik heb met voetpakking moeten stoeien (ook i.v.m. de sqish) , maar bij mij loopt hij als een tierelier.

Gr. Adrie

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#4 Bericht door bud » 13 mei 2024, 23:08

Helaas geen onbewerkte SB's Mahle meer van het type 99. Punt dat de KT gewoon beter doortrok tegenwind in ondanks een ander raar symptoom, veel mengsel vettigheid in de uitlaatpijp en poort, dus waarschijnlijk direct vanuit de spoelpoort de uitlaat in, bougie is mooi en kop redelijk mooi droog dus restantje verbrandde gewoon, gaf mij te denken en als eerste kwam het standaard hemd op de KT als duidelijkst verschil naar voren . Op een vitale plek war de carterspoeling plaats vind zit een valse spleet ergens tussenin. Doet me meer denken aan een begrenzing achtige constructie van een of andere foute snorfiets.

De KT 50cc SB is een mooie cilinder maar met wat rare fratsen, vooral de vette uitlaat en kletsnatte bocht bevalt me niet. Er zit een 'eigen' zuiger in, meteor L 39,97. Dat mengsel verlies in de tweetakt heeft een aparte naam, even ontschoten. Ik verdenk dat de KT "beter" draait en spoelt met een eigen KT-kop dan met een originele Mahle..

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10478
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 241 keren
Ontvangen waarderingen: 227 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#5 Bericht door nozems » 14 mei 2024, 11:13

Je kan het ook omdenken. Een 50cc die met ‘gemak’ 85km/h tegen de wind inrijdt en dan ook met een flinke tegenwind 4a5! Dan moet juist alles kloppen , standaard is het niet veel, tenzij je natuurlijk klein en licht bent.

Een natte uitlaatbocht, alsof je zoiets na elke rit gaat bekijken?

Als ze standaard zo liepen af fabriek zoals bij jou, nou dan had de opvoerbranche weinig vraag naar werk gehad🙈


En powerband? Het is zeker met een 50cc toch alles of niets.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#6 Bericht door Enzo-tvdzijden » 14 mei 2024, 11:15

Een RS tegen de storm is een bromfiets

Enzo

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#7 Bericht door bud » 15 mei 2024, 10:02

Daarom moet een gekentekende RS wat PEP in huis hebben. Om mee te komen op ieder geval N-wegen. Met moeite +voor/tegenwind frustraties is een Kreidler levensgevaarlijk op betreffende wegen vandaag de dag. Standaard RS 6,25 PK haalt gewoon de 85-90 zonder veel poeha. Precies goed. 100 wind mee en 50 in zijn 4 is opgevoerde brommerzooi.. De meeste RS'n die men ziet happen naar lucht en moeten hoog worden doorgetrokken voor wat actie, daardoor wordt het accent gelegd op het uiterlijk mooier maken. Dat geeft een raar contrast.
Als de RS af fabriek zo liep als de mijne, dan had Alfred Kreidler beter een worstendraaierij kunnen opstarten en de klant een model uit Mu. of Jap. laten uitzoeken..

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10367
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#8 Bericht door Andy » 15 mei 2024, 10:28

Je kan gewoon je afgedraaid cilinder in je 50mm carter steken.
Je merkt er niks van, maakt dus niet veel uit.

Andy

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#9 Bericht door Enzo-tvdzijden » 15 mei 2024, 11:47

Andy schreef: 15 mei 2024, 10:28 Je kan gewoon je afgedraaid cilinder in je 50mm carter steken.
Je merkt er niks van, maakt dus niet veel uit.

Andy
Precies Andy :clap vaker aan de orde gekomen op dit forum

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#10 Bericht door bud » 17 mei 2024, 19:40

In ieder geval de KT SB gebruiken als test cilinder voor na de check-up/ reparaties aan motorblok en plaatsing Evo2. De afgedraaide laat ik opnieuw nikasilen. Geen wandschade of stootrand te zien dus een geluk. kwaliteit van de KT is wel goed, warmlopen/ hoge RPM door afstelperikelen kan deze SB wel verdragen zonder gelijk schade en stilstand.

capriv8driver
Berichten: 173
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#11 Bericht door capriv8driver » 19 mei 2024, 09:56

Andy schreef: 15 mei 2024, 10:28 Je kan gewoon je afgedraaid cilinder in je 50mm carter steken.
Je merkt er niks van, maakt dus niet veel uit.

Andy
Zit de 47 mm cilinder dan wel nog gecentreerd op het 50mm blok? lijkt me dat je dan de tapeindes gaat gebruiken om de cilinder te centreren I.P.V de cilinder boring van het blok zelf en de cilinder niet in lijn komt met de krukas wat dan weer de nodige slijtage gaat opleveren. Goed, de piston lager\ruimte in de zuiger heeft dan misschien wat spelling om de off set op te vangen maar de krukas\drijfstang en zuiger loopt dan niet recht op elkaar.

Is het dan niet verstandig om een centreer ring te maken die tussen de cilinder hemd en het blok zit?

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10367
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#12 Bericht door Andy » 19 mei 2024, 14:34

Hoe ??? Dan dicht je de spoelpooerten. Centreren wordt minder, Klopt..

Andy,

Gebruikersavatar
bud
Berichten: 583
Lid geworden op: 28 sep 2002, 12:15
Locatie: noord holland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 3 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#13 Bericht door bud » 19 mei 2024, 20:45

Een centreerbus daar dacht ik ook aan. Maar eerst het blok afmaken en gereed voor de testrit met goede verlichting. Ik troost mij voorlopig met de gedachte dat de wetgever stelt dat het gekentekende voertuig, als zijnde tweewieler, tenminste een snelheid van 60 km/u moet kunnen bereiken. Die vroegere Simson (60cc) motorfietsjes '80 hadden hetzelfde, precies 65.

capriv8driver
Berichten: 173
Lid geworden op: 11 dec 2021, 20:59
Locatie: 046 Limburg
Gegeven waarderingen: 25 keren
Ontvangen waarderingen: 31 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#14 Bericht door capriv8driver » 20 mei 2024, 08:53

Andy schreef: 19 mei 2024, 14:34 Hoe ??? Dan dicht je de spoelpooerten. Centreren wordt minder, Klopt..

Andy,
Je kunt een 15.9 mm hoge ring maken met de spoel poorten er in. De spoel poorten lopen immers niet helemaal door tot de pas vlak van de cilinder.

Een makkelijkere oplossing: Ik heb ook al eens gezien dat er een rubberen of plastic ring gebruikt werd. In dit geval zou dat een ring zijn van 47 binnen diameter x 1.5 mm die redelijk strak om de cilinder hemd tegen de cilinder pas vlak zit.

Bart o.z.s.
Berichten: 199
Lid geworden op: 16 jul 2018, 16:02
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 12 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#15 Bericht door Bart o.z.s. » 20 mei 2024, 20:03

je moet als je de cilinder op het blok zet de krukas een paar keer rond laten gaan dat de zuiger de cilinder centreerd voor je hem vast draait

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60555
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 985 keren
Ontvangen waarderingen: 2341 keren

Re: Cilinderhemd 47 in 50 mm carter.

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 mei 2024, 20:28

Bart o.z.s. schreef: 20 mei 2024, 20:03 je moet als je de cilinder op het blok zet de krukas een paar keer rond laten gaan dat de zuiger de cilinder centreerd voor je hem vast draait
Zeg je goed. Voor mij een standaard handeling.

Enzo

Plaats reactie