ophogen cilinder

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3813
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 558 keren

ophogen cilinder

#1 Bericht door b.bonk » 26 aug 2024, 15:12

kreeg te horen , dat er een tuner bezig was om de man zijn
50cc cilinder 5 mm op te hogen en een langere slag drijfstang erin maakt.
dan zou de brommer zo als vroeger de 120 teller uitlopen :?:
zelf die actie nog nooit gelezen hier.
of lees ik daar overheen.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5654
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 57 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren
Contacteer:

Re: ophogen cilinder

#2 Bericht door kreidler844 » 26 aug 2024, 15:53

b.bonk schreef: 26 aug 2024, 15:12 kreeg te horen , dat er een tuner bezig was om de man zijn
50cc cilinder 5 mm op te hogen en een langere slag drijfstang erin maakt.
dan zou de brommer zo als vroeger de 120 teller uitlopen :?:
zelf die actie nog nooit gelezen hier.
of lees ik daar overheen.
Als het zo makkelijk was...

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3813
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 558 keren

Re: ophogen cilinder

#3 Bericht door b.bonk » 26 aug 2024, 15:56

kreidler844 schreef: 26 aug 2024, 15:53
b.bonk schreef: 26 aug 2024, 15:12 kreeg te horen , dat er een tuner bezig was om de man zijn
50cc cilinder 5 mm op te hogen en een langere slag drijfstang erin maakt.
dan zou de brommer zo als vroeger de 120 teller uitlopen :?:
zelf die actie nog nooit gelezen hier.
of lees ik daar overheen.
Als het zo makkelijk was...
dat dacht ik ook.
maar wie ben ik , om tegen die man te zeggen , lulkoek :roll:

Gebruikersavatar
Gps
Berichten: 1454
Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
Locatie: Amsterdam
Gegeven waarderingen: 1279 keren
Ontvangen waarderingen: 56 keren

Re: ophogen cilinder

#4 Bericht door Gps » 26 aug 2024, 16:23

b.bonk schreef: 26 aug 2024, 15:12 kreeg te horen , dat er een tuner bezig was om de man zijn
50cc cilinder 5 mm op te hogen en een langere slag drijfstang erin maakt.
dan zou de brommer zo als vroeger de 120 teller uitlopen :?:
zelf die actie nog nooit gelezen hier.
of lees ik daar overheen.
Als je de cilinder 5 mm ophoogt dan blijven de poorten in principe langer openstaan.

Ik heb daar wel eens wat over gehoord, maar niet in combinatie met een langere slag drijfstang.

Verder vind ik de omschrijving wel apart. Wat is een langere slag drijfstang?
Word er een langere drijfstang bedoelt ? of een krukas met een grotere slag dan wel beide?

Alleen een langere drijfstang veranderd niets aan de slag.

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5654
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 57 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren
Contacteer:

Re: ophogen cilinder

#5 Bericht door kreidler844 » 26 aug 2024, 16:30

de slag heeft niks met de drijfstang te maken, een langere drijfstang verandert niks aan de slag...

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13935
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 623 keren
Ontvangen waarderingen: 907 keren

Re: ophogen cilinder

#6 Bericht door Caspar » 26 aug 2024, 16:31

Langere drijfstang verkleind de Leibaankrachten van de zuiger , waardoor de kantelneiging ook kleiner wordt. Verder heeft dat geen voordelen.

Langere slag daarentegen wél.
Meer slagvolume en vaak meer koppel.
Deze gebruikers waarderen Caspar voor dit bericht:
Gps (27 aug 2024, 17:04)
Waardering: 8.33%

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5654
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 57 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren
Contacteer:

Re: ophogen cilinder

#7 Bericht door kreidler844 » 26 aug 2024, 16:32

Caspar schreef: 26 aug 2024, 16:31 Langere drijfstang verkleind de Leibaankrachten van de zuiger , waardoor de kantelneiging ook kleiner wordt. Verder heeft dat geen voordelen.

Langere slag daarentegen wél.
Meer slagvolume en vaak meer koppel.
Heeft nog wel wat invloed op de poorttimingen.

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3813
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 558 keren

Re: ophogen cilinder

#8 Bericht door b.bonk » 26 aug 2024, 16:32

Caspar schreef: 26 aug 2024, 16:31 Langere drijfstang verkleind de Leibaankrachten van de zuiger , waardoor de kantelneiging ook kleiner wordt. Verder heeft dat geen voordelen.

Langere slag daarentegen wél.
Meer slagvolume en vaak meer koppel.
dat zal de man wel bedoelen.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10522
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 258 keren
Ontvangen waarderingen: 243 keren

Re: ophogen cilinder

#9 Bericht door nozems » 26 aug 2024, 20:50

Heeft oa met de leibaan krachten te maken en meer cartervolume.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10595
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 382 keren

Re: ophogen cilinder

#10 Bericht door Andy » 26 aug 2024, 22:37

Dat heb ik in me 80cc blok, malossi drijfstang 90mm. Opvulplaat 9mm onder, cilinder was ook afgedraaid voor kart zuiger.
Slag blijft hetzelfde. Loopt er super goed op.

Denk niet dat je sneller mee gaat met langere drijfstang..

Andy

PTR
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: ophogen cilinder

#11 Bericht door PTR » 26 aug 2024, 22:47

Langere drijfstang wordt toch door tuners gebruikt op zoek naar meer vermogen.
Ook ik vraag mij af of je met een 5,25 of 6,3 pk cilinder met een langere drijfstang "ineens" 120 km/u loopt...
Deze gebruikers waarderen PTR voor dit bericht:
Gps (27 aug 2024, 17:05)
Waardering: 8.33%

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10595
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 382 keren

Re: ophogen cilinder

#12 Bericht door Andy » 26 aug 2024, 23:04

Poort timing blijft hetzelfde als je ook de cilinder evenredig verhoogd, niet echt winst dus.

Wel als je de slag verhoogd van 40 naar bv 42 of 44mm

Andy

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3813
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 558 keren

Re: ophogen cilinder

#13 Bericht door b.bonk » 27 aug 2024, 07:48

PTR schreef: 26 aug 2024, 22:47 Langere drijfstang wordt toch door tuners gebruikt op zoek naar meer vermogen.
Ook ik vraag mij af of je met een 5,25 of 6,3 pk cilinder met een langere drijfstang "ineens" 120 km/u loopt...
denk dat hi de slag bedoelde
ben niet zo van de lange verhalen,komt natuurlijk ook een membraan
en andere uitlaat op, cilinder zal ook wel iets aan gedaan worden.

PTR
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: ophogen cilinder

#14 Bericht door PTR » 27 aug 2024, 14:27

Dus toch een langere slag...
Als jij bij een bestaande cilinder de slag vergroot en de cilinder netjes in het BDP (bovenste dode punt) zet, veranderd de timing drastisch.
De andere veranderingen die je noemt, zullen ook het e.e.a. uitmaken...

Helmantel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 74 keren

Re: ophogen cilinder

#15 Bericht door Helmantel » 27 aug 2024, 14:59

Het kan ook een combinatie van langere slag én langere drijfstang zijn geweest. Als je de slag langer maakt loop je het risico dat de zuiger de krukas raakt in het onderste dode punt. Wat je kunt oplossen met een langere drijfstang. De zuiger inkorten is simpelder en moet aan de inlaatzijde toch gebeuren, om de openingsduur van de inlaat te corrigeren.
Deze gebruikers waarderen Helmantel voor dit bericht:
Gps (27 aug 2024, 17:08)
Waardering: 8.33%

buell killer
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
Gegeven waarderingen: 19 keren
Ontvangen waarderingen: 20 keren

Re: ophogen cilinder

#16 Bericht door buell killer » 29 aug 2024, 16:44

nozems schreef: 26 aug 2024, 20:50 Heeft oa met de leibaan krachten te maken en meer cartervolume.
:thumbleft

RvRT
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: ophogen cilinder

#17 Bericht door RvRT » 30 aug 2024, 14:36

Zo is het inderdaad, simpel.
Wij hebben eens 84 geprobeerd.
Was écht slechter dan 90 of 91 mm.
Zowel in onze Dapp en Derbi racer gebruiken we een 91 mm stang op een slag van 40 mm.

https://youtube.com/shorts/BL821Wwyn28? ... TlhL9ks1AN

Voor een brommer (45 km/u) speelt alleen dat het big-end minder belast wordt.
Die gaat met een langere stang geen 120 km/u lopen :mrgreen:
Daar is heel wat meer voor nodig.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10595
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 382 keren

Re: ophogen cilinder

#18 Bericht door Andy » 30 aug 2024, 14:57

Me blok met de mallossi drijfstang 90mm met de omhoogplaat 90mm.

Andy,
Bijlagen
20240830_135207.jpg
20240830_135207.jpg (79.5 KiB) 2434 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Andy voor dit bericht:
Gps (30 aug 2024, 20:54)
Waardering: 8.33%

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10595
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 382 keren

Re: ophogen cilinder

#19 Bericht door Andy » 30 aug 2024, 15:01

Cilinder set ooit gemaakt door F. B. wwet niet wie het is ..

Andy
Bijlagen
20240830_135230.jpg
20240830_135230.jpg (66.77 KiB) 2433 keer bekeken

PTR
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
Gegeven waarderingen: 33 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: ophogen cilinder

#20 Bericht door PTR » 30 aug 2024, 16:29

RvRT schreef: 30 aug 2024, 14:36 Zo is het inderdaad, simpel.
Wij hebben eens 84 geprobeerd.
Was écht slechter dan 90 of 91 mm.
Zowel in onze Dapp en Derbi racer gebruiken we een 91 mm stang op een slag van 40 mm.

https://youtube.com/shorts/BL821Wwyn28? ... TlhL9ks1AN

Voor een brommer (45 km/u) speelt alleen dat het big-end minder belast wordt.
Die gaat met een langere stang geen 120 km/u lopen :mrgreen:
Daar is heel wat meer voor nodig.
Heeft jouw (roterende) Zündapp een korte slag dan??

RvRT
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: ophogen cilinder

#21 Bericht door RvRT » 30 aug 2024, 16:39

Omdat we, ook op de Zündapp, met in de basis Derbi cilinders werken, met de originele boring, moeten we ook de originele Derbi slag aanhouden om binnen 50 cc te blijven. Vandaar een aangepaste Dapp kruk met slag 40 mm ipv 41,8.
Niet alleen de roterende versie heeft deze slag maar ook het eerdere membraan blok heeft slag 40.
Deze gebruikers waarderen RvRT voor dit bericht (totaal 2):
Gps (30 aug 2024, 20:55) • PTR (30 aug 2024, 21:59)
Waardering: 16.67%

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3044
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 143 keren
Contacteer:

Re: ophogen cilinder

#22 Bericht door LVS » 31 aug 2024, 18:46

Andy schreef: 30 aug 2024, 14:57 Me blok met de mallossi drijfstang 90mm met de omhoogplaat 90mm.

Andy,
-------

Dat lijkt me erg veel 90 mm ophoogplaat.

##
Deze gebruikers waarderen LVS voor dit bericht:
Gps (31 aug 2024, 22:58)
Waardering: 8.33%

RvRT
Berichten: 137
Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: ophogen cilinder

#23 Bericht door RvRT » 31 aug 2024, 20:05

:lol:

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10595
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 382 keren

Re: ophogen cilinder

#24 Bericht door Andy » 31 aug 2024, 23:42

Klopt 0 teveel. Biertje op, laat je rijden...

Andy
Deze gebruikers waarderen Andy voor dit bericht:
Gps (01 sep 2024, 15:38)
Waardering: 8.33%

Helmantel
Berichten: 1052
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 74 keren

Re: ophogen cilinder

#25 Bericht door Helmantel » 01 sep 2024, 21:21

RvRT schreef: 30 aug 2024, 14:36 Zo is het inderdaad, simpel.
Wij hebben eens 84 geprobeerd.
Was écht slechter dan 90 of 91 mm.
Was dat met dezelfde cilinder of was die aangepast op de kortere drijfstang? De drijfstanglengte beinvloed immers ook de openingstijden.

Plaats reactie