ophogen cilinder
- b.bonk
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 558 keren
ophogen cilinder
kreeg te horen , dat er een tuner bezig was om de man zijn
50cc cilinder 5 mm op te hogen en een langere slag drijfstang erin maakt.
dan zou de brommer zo als vroeger de 120 teller uitlopen
zelf die actie nog nooit gelezen hier.
of lees ik daar overheen.
50cc cilinder 5 mm op te hogen en een langere slag drijfstang erin maakt.
dan zou de brommer zo als vroeger de 120 teller uitlopen
zelf die actie nog nooit gelezen hier.
of lees ik daar overheen.
- kreidler844
- Berichten: 5654
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 57 keren
- Ontvangen waarderingen: 264 keren
- Contacteer:
- b.bonk
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 558 keren
Re: ophogen cilinder
dat dacht ik ook.
maar wie ben ik , om tegen die man te zeggen , lulkoek
- Gps
- Berichten: 1454
- Lid geworden op: 28 jun 2003, 20:16
- Locatie: Amsterdam
- Gegeven waarderingen: 1279 keren
- Ontvangen waarderingen: 56 keren
Re: ophogen cilinder
Als je de cilinder 5 mm ophoogt dan blijven de poorten in principe langer openstaan.
Ik heb daar wel eens wat over gehoord, maar niet in combinatie met een langere slag drijfstang.
Verder vind ik de omschrijving wel apart. Wat is een langere slag drijfstang?
Word er een langere drijfstang bedoelt ? of een krukas met een grotere slag dan wel beide?
Alleen een langere drijfstang veranderd niets aan de slag.
- kreidler844
- Berichten: 5654
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 57 keren
- Ontvangen waarderingen: 264 keren
- Contacteer:
Re: ophogen cilinder
de slag heeft niks met de drijfstang te maken, een langere drijfstang verandert niks aan de slag...
- Caspar
- Berichten: 13935
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 623 keren
- Ontvangen waarderingen: 907 keren
Re: ophogen cilinder
Langere drijfstang verkleind de Leibaankrachten van de zuiger , waardoor de kantelneiging ook kleiner wordt. Verder heeft dat geen voordelen.
Langere slag daarentegen wél.
Meer slagvolume en vaak meer koppel.
Langere slag daarentegen wél.
Meer slagvolume en vaak meer koppel.
- kreidler844
- Berichten: 5654
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 57 keren
- Ontvangen waarderingen: 264 keren
- Contacteer:
- b.bonk
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 558 keren
- Andy
- Berichten: 10595
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 382 keren
Re: ophogen cilinder
Dat heb ik in me 80cc blok, malossi drijfstang 90mm. Opvulplaat 9mm onder, cilinder was ook afgedraaid voor kart zuiger.
Slag blijft hetzelfde. Loopt er super goed op.
Denk niet dat je sneller mee gaat met langere drijfstang..
Andy
Slag blijft hetzelfde. Loopt er super goed op.
Denk niet dat je sneller mee gaat met langere drijfstang..
Andy
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: ophogen cilinder
Langere drijfstang wordt toch door tuners gebruikt op zoek naar meer vermogen.
Ook ik vraag mij af of je met een 5,25 of 6,3 pk cilinder met een langere drijfstang "ineens" 120 km/u loopt...
Ook ik vraag mij af of je met een 5,25 of 6,3 pk cilinder met een langere drijfstang "ineens" 120 km/u loopt...
- Andy
- Berichten: 10595
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 382 keren
Re: ophogen cilinder
Poort timing blijft hetzelfde als je ook de cilinder evenredig verhoogd, niet echt winst dus.
Wel als je de slag verhoogd van 40 naar bv 42 of 44mm
Andy
Wel als je de slag verhoogd van 40 naar bv 42 of 44mm
Andy
- b.bonk
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
- Gegeven waarderingen: 248 keren
- Ontvangen waarderingen: 558 keren
Re: ophogen cilinder
denk dat hi de slag bedoelde
ben niet zo van de lange verhalen,komt natuurlijk ook een membraan
en andere uitlaat op, cilinder zal ook wel iets aan gedaan worden.
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: ophogen cilinder
Dus toch een langere slag...
Als jij bij een bestaande cilinder de slag vergroot en de cilinder netjes in het BDP (bovenste dode punt) zet, veranderd de timing drastisch.
De andere veranderingen die je noemt, zullen ook het e.e.a. uitmaken...
Als jij bij een bestaande cilinder de slag vergroot en de cilinder netjes in het BDP (bovenste dode punt) zet, veranderd de timing drastisch.
De andere veranderingen die je noemt, zullen ook het e.e.a. uitmaken...
-
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 74 keren
Re: ophogen cilinder
Het kan ook een combinatie van langere slag én langere drijfstang zijn geweest. Als je de slag langer maakt loop je het risico dat de zuiger de krukas raakt in het onderste dode punt. Wat je kunt oplossen met een langere drijfstang. De zuiger inkorten is simpelder en moet aan de inlaatzijde toch gebeuren, om de openingsduur van de inlaat te corrigeren.
-
- Berichten: 380
- Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:19
- Gegeven waarderingen: 19 keren
- Ontvangen waarderingen: 20 keren
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: ophogen cilinder
Zo is het inderdaad, simpel.
Wij hebben eens 84 geprobeerd.
Was écht slechter dan 90 of 91 mm.
Zowel in onze Dapp en Derbi racer gebruiken we een 91 mm stang op een slag van 40 mm.
https://youtube.com/shorts/BL821Wwyn28? ... TlhL9ks1AN
Voor een brommer (45 km/u) speelt alleen dat het big-end minder belast wordt.
Die gaat met een langere stang geen 120 km/u lopen
Daar is heel wat meer voor nodig.
Wij hebben eens 84 geprobeerd.
Was écht slechter dan 90 of 91 mm.
Zowel in onze Dapp en Derbi racer gebruiken we een 91 mm stang op een slag van 40 mm.
https://youtube.com/shorts/BL821Wwyn28? ... TlhL9ks1AN
Voor een brommer (45 km/u) speelt alleen dat het big-end minder belast wordt.
Die gaat met een langere stang geen 120 km/u lopen
Daar is heel wat meer voor nodig.
- Andy
- Berichten: 10595
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 382 keren
Re: ophogen cilinder
Me blok met de mallossi drijfstang 90mm met de omhoogplaat 90mm.
Andy,
Andy,
- Bijlagen
-
- 20240830_135207.jpg (79.5 KiB) 2434 keer bekeken
-
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 27 jul 2022, 16:10
- Gegeven waarderingen: 33 keren
- Ontvangen waarderingen: 13 keren
Re: ophogen cilinder
Heeft jouw (roterende) Zündapp een korte slag dan??RvRT schreef: ↑30 aug 2024, 14:36 Zo is het inderdaad, simpel.
Wij hebben eens 84 geprobeerd.
Was écht slechter dan 90 of 91 mm.
Zowel in onze Dapp en Derbi racer gebruiken we een 91 mm stang op een slag van 40 mm.
https://youtube.com/shorts/BL821Wwyn28? ... TlhL9ks1AN
Voor een brommer (45 km/u) speelt alleen dat het big-end minder belast wordt.
Die gaat met een langere stang geen 120 km/u lopen
Daar is heel wat meer voor nodig.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 11 sep 2010, 09:01
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 16 keren
Re: ophogen cilinder
Omdat we, ook op de Zündapp, met in de basis Derbi cilinders werken, met de originele boring, moeten we ook de originele Derbi slag aanhouden om binnen 50 cc te blijven. Vandaar een aangepaste Dapp kruk met slag 40 mm ipv 41,8.
Niet alleen de roterende versie heeft deze slag maar ook het eerdere membraan blok heeft slag 40.
Niet alleen de roterende versie heeft deze slag maar ook het eerdere membraan blok heeft slag 40.
- LVS
- Berichten: 3044
- Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
- Locatie: naaldwijk
- Gegeven waarderingen: 15 keren
- Ontvangen waarderingen: 143 keren
- Contacteer:
Re: ophogen cilinder
-------
Dat lijkt me erg veel 90 mm ophoogplaat.
##
- Andy
- Berichten: 10595
- Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
- Locatie: heemskerk
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 382 keren
Re: ophogen cilinder
Klopt 0 teveel. Biertje op, laat je rijden...
Andy
Andy
-
- Berichten: 1052
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 74 keren
Re: ophogen cilinder
Was dat met dezelfde cilinder of was die aangepast op de kortere drijfstang? De drijfstanglengte beinvloed immers ook de openingstijden.