63cc athena van kreidler en trekt voor geen meter

Opvoeren en snelle spullen - Performance tuning

Bericht
Auteur
radio zeewolf
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:13
Locatie: ee
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

63cc athena van kreidler en trekt voor geen meter

#1 Bericht door radio zeewolf » 04 dec 2004, 21:11

ik heb een 63 cc athena op mijn kreidler gezet en met een rechte 32mmuitlaat en een 17mm carburateur va bing .. en dat ding trekt voor geen meter..wie weet er wat van af groetjes pieter

Gebruikersavatar
huib
Berichten: 2242
Lid geworden op: 19 dec 2002, 21:39
Locatie: Rotterdam
Gegeven waarderingen: 9 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

ja

#2 Bericht door huib » 04 dec 2004, 21:20

misschien te zwaar vertand. Of hij is versleten, hoe is de compressie? zuigerveren, je rem loopt aan?/ succes huib

Gebruikersavatar
kuuk
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 sep 2003, 21:11
Locatie: amstelveen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#3 Bericht door kuuk » 04 dec 2004, 22:03

Heb er ook een op een blokje gezet. Met een gewone 32 mm uitlaat trok hij ook slecht. Daarna met een originele RS uitlaat erop ging ie perfekt. Bij lage toeren niet zo veel kracht Maar bij veel toeren als de brandweer. Wel met een 18mm bing. 12-36 vertanding. Gaat 85.

wolf
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004, 19:12
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#4 Bericht door wolf » 05 dec 2004, 00:00

kijk eens goed naar je poortiming, dit will nog wel eens zeer slecht zijn bij de athena,

Gebruikersavatar
h.vandekamp
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2004, 11:14
Locatie: elburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#5 Bericht door h.vandekamp » 05 dec 2004, 00:08

hoe lang heb jij je bocht

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#6 Bericht door Sander » 05 dec 2004, 01:50

die 63cc's zijn gewoon poep
timing klopt niks van als je ze goed afgesteld hebt lopen ze 85 maar onderin klote en een powerband die niet lekker loopt.
een beetje aan de timing veranderen en ze trekken over het helegebied goed en ze lopen zo 100.

Gebruikersavatar
h.vandekamp
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2004, 11:14
Locatie: elburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#7 Bericht door h.vandekamp » 05 dec 2004, 11:09

ik heb zelf net een 63 van athena gekocht,is het verstandig om hem eerst even na te laten kijken of de timing van de poorten goed is, of is dat per cilinder verschillend. want ik merk dat ie bij de ene goed doet en de andere zegt dat je eerst de poorttiming moet veranderen.

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19183
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 493 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#8 Bericht door dijk » 05 dec 2004, 11:19

de timing van de cilinder van een athena zijn niet zo goed kun het beste laten aanpassen door een tuner. dat zowel voor een 50cc als een voor 63cc van athene. de timing 63cc van een zeta waren veel beter. liepen meteen altijd goed. alleen cilinderwand was van chroom
die waren wat eerder versleten. :mrgreen: :rs

Gebruikersavatar
h.vandekamp
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2004, 11:14
Locatie: elburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door h.vandekamp » 05 dec 2004, 11:32

kan je ook wat aan de zuiger doen. bijv inkorten.

Gebruikersavatar
RM74
Berichten: 582
Lid geworden op: 02 sep 2003, 14:51
Locatie: Sneek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#10 Bericht door RM74 » 05 dec 2004, 11:52

Ik heb ook zo'n Zeta '70cc' gehad (10 jaar geleden) Ik had er eerst een 32 mm Jamarcol Fuego uitlaatje op en een 20 mm mikuni. Ging wel aardig, maar niet heel wereldschokkend. Toen een expansie uitlaat (Homoet 4p denk ik) er op en dat verschil was ongelooflijk!

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Sander » 05 dec 2004, 12:08

met een homoet der op ga je em eigenlijk nog piekeriger maken dan dat ie al is.
en idd een 63cc zeta loopt veel beter laatst ook even op de mijne gehad paar kilometer en toen naaide die vast maar da liep een stuk beter dan een athena de zeta had ook op lage toeren veel kracht

Gebruikersavatar
BenDB
Berichten: 209
Lid geworden op: 14 mar 2004, 21:18
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#12 Bericht door BenDB » 05 dec 2004, 15:20

Is hij nieuw, of tweedehands gekocht? Indien nieuw , was bij mij ook in het begin hoor, maar wist je vast al wel ....

radio zeewolf
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:13
Locatie: ee
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door radio zeewolf » 05 dec 2004, 19:54

ik had de bocht afgezaagt zover dat hij 5cm in de uitlaat komt en dat was helemaal niks. dus ik heb het er maar weer aan gelast en toen trok hij weer beter maar nog steeds niet goed en ze zeggen dat het zo kort mogelijk moet wezen dus niet :P

radio zeewolf
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:13
Locatie: ee
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door radio zeewolf » 05 dec 2004, 19:55

en de cilinder heb ik nieuw gekocht
pieter

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door rm-mer » 05 dec 2004, 20:03

Stel je carburateur eens af,
ik denk dat je een te rijk mengsel hebt dus gebruik de zoekfunctie
om uitleg over carbu's afstellen te vinden.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door Sander » 05 dec 2004, 20:28

de bocht moet wel zo kort mogelijk zijn :roll:
waar de verdikking van de uitlaat begint moet de bocht eigenlijk al ophouden das dus een cm of 3

radio zeewolf
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:13
Locatie: ee
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#17 Bericht door radio zeewolf » 05 dec 2004, 21:09

de zuiger inkorten moet ook niet want dan is he onderin helemaal niks meer daar heb ik al een zuiger aan verprutst

radio zeewolf
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:13
Locatie: ee
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door radio zeewolf » 05 dec 2004, 21:24

de afstelling van de caburateur is wel goed afgesteld.dat is wel aan de bougie te zien.. maar ze zeggen het allemaal dat de bocht zo kort mogelijk moet zijn maar dat was hopeloos echtwaar maar ik zal jullie nu vertellen wat ik heb geprobeert ik heb een bocht van 32naar 28mm en een uitlaat van 28mm er onder en daar werd de trekkracht een behoorlijk stuk beter van maar volgens mij kan het beter

Gebruikersavatar
h.vandekamp
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 mar 2004, 11:14
Locatie: elburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#19 Bericht door h.vandekamp » 05 dec 2004, 21:27

probeer eens een andere uitlaat als je die hebt

radio zeewolf
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 dec 2004, 17:13
Locatie: ee
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door radio zeewolf » 06 dec 2004, 10:33

ik had ook nog een jama uitlaat geprobeert ook32mm steek maar dat was ietsje beter dan die rechte uitlaat maar niet zo goed als die 28mmknikuitlaat die ik er nu onder heb

Gebruikersavatar
-Johnny-
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:30
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#21 Bericht door -Johnny- » 06 dec 2004, 14:07

Sander Smulders schreef:de bocht moet wel zo kort mogelijk zijn :roll:
waar de verdikking van de uitlaat begint moet de bocht eigenlijk al ophouden das dus een cm of 3
De bocht zo kort mogelijk is onzin, ga maar eens bij verschillende tuners informeren. De bocht van t ene cylinder werk beter als ie bijv. 30cm is(vanuit cylinder gemeten), de andere werkt beter als ie korter is...

Radio; zorg even voor een geschikte uitlaat die wat meer uitlaatgassen doorlaat dan een standaard uitlaat (die knijpen nog wel eens af) bijv. een expansie.

Heb je er een goede sproeier in zitten (houdt de motor niet in?) en hoe zit het met je ontsteking? welke ontsteking heb je en op welk tijdstip staat deze afgesteld?

Neem anders eens contact op met forumgebruiker Mario, die heeft ook met een 63cc gereden, deze was in t begin ook lastig af te stellen.

Gebruikersavatar
RMC50cc
Berichten: 267
Lid geworden op: 08 sep 2002, 21:05
Locatie: exloo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#22 Bericht door RMC50cc » 06 dec 2004, 16:51

he , gebruik een rs pijp 32 mm daar zal het vast in zitten , op deze uitlaatjes lopen ze als de brandweer maar verw8 geen snelheiden van 100 km daar moet je toch nog wel wat meer voor doen, dan bramen weghalen , en die van sander zal wel een te kleine sproeier hebben gehad met die homoet, of het lag aan je rij gedrag , als je normaal met het spul omgaat dan loopt het niet zomaar kapot

wolf
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004, 19:12
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door wolf » 06 dec 2004, 18:47

heb je nou al eens naat de poorttiming gekeken, meestal staat alles er scheeft in sluit de zuiger slecht af, dit hoor je vaak zal wel een bepaalde serie cilinders zijn.

voor de rest moet je zorgen dat je alles 100% hebt staan kwa onsteking en cabarateur 17mm zou ik beginnen met een 80spr. een 32mm jamarcol met 32mm bocht moet goed werken al is de bocht lang of kort het trekt wel. kijk ook goed wat de zuiger doet kwa afsluiting, de zuigerveren zijn vaak ook zeer slecht sluiten niet af zowel koud als warm.

veel succes(heb 5 van dit soort cilinder in een maand tijd naar de klote gereden of ingeruild voor een nieuwe hopeloos) :roll:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13629
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

#24 Bericht door Caspar » 06 dec 2004, 20:38

Zuiger nooit inkorten bij Zeta / Athena 63cc cilinders :!:
Een langere zuiger is eigenlijk nodig, maar past niet in het carter.
Als je het carter uitkotterd en een langere zuiger monteerd, trekt hij onderin ook als een lier.
Los daarvan is het inderdaad zo dat de 44mm Athena cilinders nogal eens last hebben van een verkeerde poorttiming.
een originele 32mm RS uitlaat helpt inderdaad onderin.
Die 28mm knikuitlaat van jou, is eigenlijk hetzelfde idee, maar dan dunner. Prima pijp, maar een beetje dun voor deze cilinder.

wolf
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004, 19:12
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#25 Bericht door wolf » 07 dec 2004, 00:16

hoe kom je er bij dat een 28mm pijp te dun is, heb je wel eens gekeken naar echte expansie uitlaatjes, kijk die diameter maar eens.

Gesloten