uitlaten topic
- jamojamo
- Berichten: 3751
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: uitlaten topic
Staan er nog een hoop op deze site. Ook niet duur, maar hoe is idd de lengte en hoe rijdt het.
http://www.mopedersatzteil.de/Tuning/Au ... _2336.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr.
Eric
http://www.mopedersatzteil.de/Tuning/Au ... _2336.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gr.
Eric
- jamojamo
- Berichten: 3751
- Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
- Locatie: Beverwijk
- Gegeven waarderingen: 356 keren
- Ontvangen waarderingen: 198 keren
Re: uitlaten topic
Over niet duur gesproken !
http://www.puchshop.de/catalog/fuego-cr ... p-278.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt op een oude Jamarcol en is mogelijk net zo goed als de berichten die je daar over leest.
Zelf geen ervaringen mee, hoor het wel als er iemand mee rijdt.
Gr.
Eric
http://www.puchshop.de/catalog/fuego-cr ... p-278.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt op een oude Jamarcol en is mogelijk net zo goed als de berichten die je daar over leest.
Zelf geen ervaringen mee, hoor het wel als er iemand mee rijdt.
Gr.
Eric
-
- Eifeltour Rijder
- Berichten: 9305
- Lid geworden op: 19 aug 2008, 21:41
- Locatie: Nirvana
- Gegeven waarderingen: 945 keren
- Ontvangen waarderingen: 778 keren
Re: uitlaten topic
een zepelin uitlaatrs-r schreef:Deze is al een mooie camouflageEifelyeti schreef:deze is een Simson Expansie uitlaat...ook voor 70ccrs-r schreef:Zou dit soort van uitlaat van uit de karting, niet een mooie camouflage expansie kunnen zijn voor op een standaard look kreidler??
Deze uitlaten hebben een inwendige geperforeerde tegenconus dat schuin loopt.. Zo blijft de uitlaat kort en kan men gemakkelijk een originele einddemper plaatsen..
Moet natuurlijk opmaat gemaakt worden.
Is dit in het verleden reeds gezien op straatbrommers?
kost tot 70€
dan is het ook voor een Kreidler te maken....
Maar de totale lengte zal niet mooi staan op een kreidler..
- tombo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
- Locatie: Achterhoek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Re: uitlaten topic
Een vriend van me heeft eens zo'n kart-uitlaat op z'n projectbrommertje gehad. Batavus City (met van die kleine wieltjes) met een getuned Peugeot 103 blok eronder, de cilinder was 1 of andere Malossi, lichtjes bijgewerkt. Dit werd gevoed door een 16mm Tillotson membraancarburateur en er zat zo'n kart-uitlaat onder. Dat ding had een vaste vertanding (centrifugaalkoppeling zat er niet meer in, viel dus ook uit als je stil stond en je moest hem aanlopen), maar dat ding had zo bizar veel power. Bij de 20 km/h kwam het voorwiel omhoog en trok aan 1 stuk heel hard door naar de 90 km/h (ook met wind tegen en een aanhangertje erachter). Zowel onderin als bovenin liep dat motortje heel sterk.rs-r schreef:Zou dit soort van uitlaat van uit de karting, niet een mooie camouflage expansie kunnen zijn voor op een standaard look kreidler??
Deze uitlaten hebben een inwendige geperforeerde tegenconus dat schuin loopt.. Zo blijft de uitlaat kort en kan men gemakkelijk een originele einddemper plaatsen..
Moet natuurlijk opmaat gemaakt worden.
Is dit in het verleden reeds gezien op straatbrommers?
- rs-r
- Berichten: 845
- Lid geworden op: 03 mei 2005, 21:18
- Locatie: Waregem (België)
- Gegeven waarderingen: 238 keren
- Ontvangen waarderingen: 43 keren
Re: uitlaten topic
Juist daarom dat ik dit uitlaatsysteem zo goed vind. Zo'n kart heeft een zeer brede powerband, wat en straatkreidler precies nodig heeft.tombo schreef:Een vriend van me heeft eens zo'n kart-uitlaat op z'n projectbrommertje gehad. Batavus City (met van die kleine wieltjes) met een getuned Peugeot 103 blok eronder, de cilinder was 1 of andere Malossi, lichtjes bijgewerkt. Dit werd gevoed door een 16mm Tillotson membraancarburateur en er zat zo'n kart-uitlaat onder. Dat ding had een vaste vertanding (centrifugaalkoppeling zat er niet meer in, viel dus ook uit als je stil stond en je moest hem aanlopen), maar dat ding had zo bizar veel power. Bij de 20 km/h kwam het voorwiel omhoog en trok aan 1 stuk heel hard door naar de 90 km/h (ook met wind tegen en een aanhangertje erachter). Zowel onderin als bovenin liep dat motortje heel sterk.rs-r schreef:Zou dit soort van uitlaat van uit de karting, niet een mooie camouflage expansie kunnen zijn voor op een standaard look kreidler??
Deze uitlaten hebben een inwendige geperforeerde tegenconus dat schuin loopt.. Zo blijft de uitlaat kort en kan men gemakkelijk een originele einddemper plaatsen..
Moet natuurlijk opmaat gemaakt worden.
Is dit in het verleden reeds gezien op straatbrommers?
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: uitlaten topic
Ziet er veelbelovend uit ! Ik neem aan dat je e.e.a. ook een beetje berekend hebt voor de optimale performance ??
Tip: Laat de belly wat hoger uitkomen door de conussen wat omhoog te laten lopen, anders zit je in iedere bocht met je uitlaat aan de grond.
Tip: Laat de belly wat hoger uitkomen door de conussen wat omhoog te laten lopen, anders zit je in iedere bocht met je uitlaat aan de grond.
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: uitlaten topic
Je zult toch aan het einde van de strip een keer moeten keren , of wou je doorrijden tot Australië Ton ? Je hebt gelijk.
Doet niks af aan deze uitlaat, mooi stukje huisvlijt !
Doet niks af aan deze uitlaat, mooi stukje huisvlijt !
- caveman
- Berichten: 7902
- Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
- Locatie: Grunn
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: uitlaten topic
denk dat het een kwestie is van welke kant je gaat om draaien niet naar de uitlaat kant....
dan heb je een kans om een paus imitatie te doen.....
dan heb je een kans om een paus imitatie te doen.....
- pax00l
- Berichten: 951
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 19:33
- Locatie: ROTTERDAM
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaten topic
Ja JA [recht door] naar school of kantoor,now kan het wel zijn maar ik vind de bocht wat te lang voor een sprinter,maaar recht zo dat hij ga.
GR LOUIS
GR LOUIS
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 28 feb 2008, 17:31
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaten topic
Ja deze uitlaat is helemaal berekend op mijn setup voor de beste prestaties.Caspar schreef:Ziet er veelbelovend uit ! Ik neem aan dat je e.e.a. ook een beetje berekend hebt voor de optimale performance ??
Tip: Laat de belly wat hoger uitkomen door de conussen wat omhoog te laten lopen, anders zit je in iedere bocht met je uitlaat aan de grond.
En ik hou de pijp zo recht om zo min mogelijk verstoring te krijgen in de uitlaat puls.
Voor een straat brommer geef ik je helemaal gelijk.
Ik heb nu tog nog 8 cm uitlaat speling dus kan nog wel wat draaien.
De bocht lijkt lang hij is 130mm en ik heb hem zo 'lang' gemaakt om een mooie stroming zonder scherpe hoeken te krijgen.pax00l schreef:Ja JA [recht door] naar school of kantoor,now kan het wel zijn maar ik vind de bocht wat te lang voor een sprinter,maaar recht zo dat hij ga.
GR LOUIS
en de bocht lengte is tog opgenomen in de brekende lengte van de uitlaat dus het is geen probleem.
totale lengte is ff meer dan 60-62 cm hij blijft een automaat he die redelijk breed vermogen moet hebben.
Bedankt voor de Complimenten
Hoppelijk kan ik hier ook nog eens kreidler pijpjes posten hoop er tog wel wat te kunnen maken
Gr Ingmar
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 22:32
- Locatie: Aduard (Gr.)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaten topic
Komt hier uit de software rollen. T`is nog een onderdeel van een soort testfase met deze software, maar twijfel niet over de resultaten mits de gegevens goed zijn aangeleverd.Ziet er veelbelovend uit ! Ik neem aan dat je e.e.a. ook een beetje berekend hebt voor de optimale performance ??
In elk geval een prachtig stukje laswerk ingmar.
- bertRS
- Berichten: 1361
- Lid geworden op: 02 dec 2007, 21:09
- Locatie: Nijverdal
- Gegeven waarderingen: 5 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: uitlaten topic
Ja die heb ik ook net binnen gekregen vanmiddag een SP60.
Komt onder een 50cc met membraam te hangen en dan is kijken of het goed wil lopen.
Komt onder een 50cc met membraam te hangen en dan is kijken of het goed wil lopen.
- Tijmen104
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 19:51
- Locatie: Oosthuizen ( NH )
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Re: uitlaten topic
ik zit met het volgende. In de onderstaande afbeeldingen zijn 2 grafieken van de zelfde exact de zelfde setting met verschillende uitlaten.
zoals tezien op de grafiek geeft de blauwe lijn een hoger vermogen en koppel bij minder toeren, een bredere powerband en meer vermogen van onderuit. Het probleem is natuurlijk echter de dikke vette dip...........
ik heb dezefde 2 uitlaten ook op andere cilinders geprobeert met het zelfde resultaat. De volgende info heb ik echter wel:
Probleem----------------------------------------Oorzaak
Koppel en tpm te laag----------------------------Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog---------------------------Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak-----------------------------headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in------------------------Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal-------------------------------Diffusor en poort te kort
Powerband te breed-----------------------------Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft--------------------------Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt---------------------------reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen----------------------------Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen-------------------Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end-------------------Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt-------Reflector of positie middensectie fout
Als ik het bovenstaande lijstje bekijken kom ik alleen niet echt tot een punt wat ik terug vind in de grafiek. Wie heeft er een soortgelijke ervaring en kan zeggen wat er mis is aan de uitlaat?
Gr Tijmen
zoals tezien op de grafiek geeft de blauwe lijn een hoger vermogen en koppel bij minder toeren, een bredere powerband en meer vermogen van onderuit. Het probleem is natuurlijk echter de dikke vette dip...........
ik heb dezefde 2 uitlaten ook op andere cilinders geprobeert met het zelfde resultaat. De volgende info heb ik echter wel:
Probleem----------------------------------------Oorzaak
Koppel en tpm te laag----------------------------Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog---------------------------Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak-----------------------------headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in------------------------Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal-------------------------------Diffusor en poort te kort
Powerband te breed-----------------------------Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft--------------------------Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt---------------------------reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen----------------------------Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen-------------------Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end-------------------Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt-------Reflector of positie middensectie fout
Als ik het bovenstaande lijstje bekijken kom ik alleen niet echt tot een punt wat ik terug vind in de grafiek. Wie heeft er een soortgelijke ervaring en kan zeggen wat er mis is aan de uitlaat?
Gr Tijmen
- Bijlagen
-
- testbankrun.JPG (58.99 KiB) 11872 keer bekeken
- Caspar
- Berichten: 13635
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 590 keren
- Ontvangen waarderingen: 823 keren
Re: uitlaten topic
Caspar schreef:Heb er weer eentje bij om te testen: Van Dick Baan een verlengde 60cc 4P in het chroom ontvangen.
Is een mechanisch (schotten) gedempte expansie uitlaat die mijn 60cc set wat meer kracht moet gaan bezorgen.
Door zijn lange en dikke vorm lijkt hij op een afstandje wel wat op een originele uitlaat, dat is mooi meegenomen.
Eerste indruk , na een proefrit is positief: blijft ook bergop meer doorsjouwen.
Enne: crispy geluidje
Ik moet daar wel bij zeggen dat de 23mm carburateur er nog op moet, was nog niet klaar.
Voorlopig zit er daarom een 20mm china Bing op.
Als de uitlaat een tijdje heeft gelopen en de bedoelde carburateur binnen is , zal ik een update plaatsen
23mm China bing zit er op , maar heb nog wat afstel problemen in het middengebied op te lossen.
Hij knalt als een idioot iedere heuvel op , en starten en oppakken doet hij ook perfect.
Maar als ik rustig 50 á 60km/u met het verkeer meerijd en dan vol op het gas ga , dan krijgt hij te veel brandstof en verslikt zich.
Sproeierbezetting klopt , als ik de iridum bougie mag geloven. Ben nog wat aan het stunten met verschillende mischrohren en gasnaalden. Gasschuif en gasnaald zijn aangepast op de 60cc set. Kom hier op terug.
Heb eventueel nog een Dell O'rto 21mm Black edition liggen van Leopold.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 25 jan 2006, 19:34
- Locatie: Den Haag
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: uitlaten topic
@ Tijmen 104,
Die dip hoeft niet persé alleen maar aan de uitlaat te liggen. Kan bijv. ook een resonantie "probleem" zijn in het inlaattraject.
De inlaat heeft net als de uitlaat ook een "getunede lengte", die echter wel een aanzienlijk kleiner invloed op de vermogensafgifte heeft dan de uitlaat. Aangezien de dip bij alle uitlaten terugkomt...
Mischien dat 1 van de meer ervaren tuners hier ervaring mee heeft?
Die dip hoeft niet persé alleen maar aan de uitlaat te liggen. Kan bijv. ook een resonantie "probleem" zijn in het inlaattraject.
De inlaat heeft net als de uitlaat ook een "getunede lengte", die echter wel een aanzienlijk kleiner invloed op de vermogensafgifte heeft dan de uitlaat. Aangezien de dip bij alle uitlaten terugkomt...
Mischien dat 1 van de meer ervaren tuners hier ervaring mee heeft?
- Luc
- Berichten: 2073
- Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:28
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 6 keren
Re: uitlaten topic
Tijmen104 schreef:ik zit met het volgende. In de onderstaande afbeeldingen zijn 2 grafieken van de zelfde exact de zelfde setting met verschillende uitlaten.
zoals tezien op de grafiek geeft de blauwe lijn een hoger vermogen en koppel bij minder toeren, een bredere powerband en meer vermogen van onderuit. Het probleem is natuurlijk echter de dikke vette dip...........
ik heb dezefde 2 uitlaten ook op andere cilinders geprobeert met het zelfde resultaat. De volgende info heb ik echter wel:
Probleem----------------------------------------Oorzaak
Koppel en tpm te laag----------------------------Totale pijplengte te lang
Koppel en tpm te hoog---------------------------Totale pijplengte te kort
Vermogen is te zwak-----------------------------headerpijp te lang
Vermogen komt te hard in------------------------Diffusor of headerpijp is te kort
Powerband te smal-------------------------------Diffusor en poort te kort
Powerband te breed-----------------------------Diffusorconus en poort te lang
Topvermogen is te soft--------------------------Diffusor lengte fout
Vermogen is te abrubt---------------------------reflectorhoek te steil
Gebrek aan vermogen----------------------------Reflectorhoek te flauw
Gebrek aan midrange vermogen-------------------Max. diameter te klein
Gebrek aan top en bottom end-------------------Max. diameter te groot
Een flat-spot voordat het vermogen inkomt-------Reflector of positie middensectie fout
Als ik het bovenstaande lijstje bekijken kom ik alleen niet echt tot een punt wat ik terug vind in de grafiek. Wie heeft er een soortgelijke ervaring en kan zeggen wat er mis is aan de uitlaat?
Gr Tijmen
Tijmen
Hier staat het antwoord op jouw vraag:
viewtopic.php?f=32&t=31375" onclick="window.open(this.href);return false;
Hakkelaar: je zit in de goede richting, maar het is niet alleen de tuningslengte van het inlaattraject.Hakkelaar schreef:@ Tijmen 104,
Die dip hoeft niet persé alleen maar aan de uitlaat te liggen. Kan bijv. ook een resonantie "probleem" zijn in het inlaattraject.
De inlaat heeft net als de uitlaat ook een "getunede lengte", die echter wel een aanzienlijk kleiner invloed op de vermogensafgifte heeft dan de uitlaat. Aangezien de dip bij alle uitlaten terugkomt...
Mischien dat 1 van de meer ervaren tuners hier ervaring mee heeft?
Tekst van 1 dec 2009
Relatie ontstekingstijdstip-uitlaat
Bij een tweetakt is de zuiverheid van het mengsel dat moet verbranden bij elk toerental anders. Deze wordt steeds beter (zuiverder) tot aan het toerental van het maximale koppel. En omdat de snelheid van de verbranding hiervan afhankelijk is zal het tijdstip van het ontsteken dus ook anders moeten zijn. De verbranding zal met het verbeteren van de cilindervulling steeds sneller verlopen. Om de maximale druk nu op het juiste moment te laten plaatsvinden zal de ontsteking dus steeds later moeten plaatsvinden.
Op het moment van de optimale vulling (= maximum koppel) dient de ontsteking dus ook standaard te staan.
Omdat de schokgolf in de uitlaat zeer belangrijk is voor een juiste cilindervulling is deze mede bepalend voor het ontstekingstijdstip.
Het mag duidelijk zijn dat als de uitlaat niet past bij de setup, cq cilindertuning, dat dan de cilindervulling en ook het tijdstip van de ontsteking nooit de standaard juiste waarde kan hebben.
Met een verkeerde uitlaat wordt het moeilijk zoeken naar de het juiste tijdstip, omdat meestal toch getracht wordt de standaard instelling aan te houden. Het tijdstip moet in dat geval altijd vroeger staan en is daarmee nog steeds geen correctie voor het vermogen van de verkeerde uitlaat.
Belangrijkste voorbeelden van niet "passende uitlaten"
1. Inhoud correspondeert niet met de motorinhoud.
Gevolgen: oververhitting, max. toerental wordt niet gehaald, geen maximaal vermogen, moeilijk afstelbare carburateur.
2. Optimale toerental van de cilinder is niet gelijk aan die van de uitlaat.
Gevolgen: deuk in vermogen, of extreem vlakke of sterk aflopende vermogenscurve, geen maximaal vermogen, moeilijk afstelbare ontsteking.
Belangrijke waarschuwingen
1. Het zomaar wat verschillende uitlaten testen kan dus een groot risico betekenen. Doe je dit toch, houdt dan de temperatuur van de motor in de gaten. Ook bij luchtkoeling kan dat met een meting onder de bougie.
2. Alle uitlaten hebben voor tegendruk kleine einddoorlaten, bij expansiepijpen noemen we dat tailpijp.
Deze kunnen verstopt raken door koolaanslag. Dat betekent dat na verloop van tijd de doorgang steeds kleiner wordt en daarmee de temperatuur steeds hoger.
Het mag duidelijk zijn dat wanneer je dat niet in de gaten houdt oververhitting en motorschade het gevolg is.
Alle Ftt pijpen hebben een grotere diameter tailpijp, mede voor de koolaanslag en een verwisselbaar inzetstuk.
Na verwijdering van de demper kan het inzetstuk eruit en gereinigd worden.
Groeten,
Luc
Laatst gewijzigd door Luc op 05 dec 2010, 15:57, 2 keer totaal gewijzigd.