Import 60cc geforceerde koeling

Handleiding, vraagbaak en gedragsregels van het Kreidlerforum.
Guide with questions and answers about using the Kreidler forum.
Bericht
Auteur
kreidlertwin
Berichten: 291
Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45

Import 60cc geforceerde koeling

#1 Bericht door kreidlertwin » 09 apr 2017, 15:22

Ik zag op de site van JMPB dit cilindertje van IMPORT(nieuw merk volgens mij) 60.3cc 6,5pk 44mm.Zou deze cilinder qua timingen als parmakit zijn?,en zal dit onbewerkt wel een beetje netjes lopen?...wie iets weet van deze cilinder mag het zeggen.

Gr,Peter
Bijlagen
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat_det3.jpg
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat_det3.jpg (33.62 KiB) 9658 keer bekeken
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat_det2.jpg
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat_det2.jpg (33.04 KiB) 9660 keer bekeken
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat_det1.jpg
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat_det1.jpg (39.81 KiB) 9660 keer bekeken
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat.jpg
11550_60cc_cilinder_import_kreidler_gef.koeling_schuine_inlaat.jpg (30.06 KiB) 9660 keer bekeken

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 8924
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#2 Bericht door Henk 3bakvoet » 09 apr 2017, 17:07

Wat zie ik nou Peter, gebruik jij nou zonder toestemming foto`s van JMPB. :wink:

Geintje. :lol:

kreidlertwin
Berichten: 291
Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#3 Bericht door kreidlertwin » 09 apr 2017, 17:11

Ja,maar zijn fabrieksfoto's van de fabrikant zelf die worden gebruikt(doet JMPB dus ook! :lol: ).

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#4 Bericht door kreidlerbas » 09 apr 2017, 17:43

I can supply you with a few photos of the 50cc version once I get home.

It really looks good. The piston isn't very nice, though.

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4338
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#5 Bericht door KJ » 09 apr 2017, 18:01

kreidlerbas schreef:I can supply you with a few photos of the 50cc version once I get home.

It really looks good. The piston isn't very nice, though.

we are interested in the timing of these parts for they are (mostly) different at every batch.
Piston is 90% crappy with these kits :mrgreen:

Have you got any info about the socalled "NC cylinderkits" for sale at Denmark ?
As I recall those were not very usable the past.

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3567
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Contacteer:

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#6 Bericht door jvr » 09 apr 2017, 18:18

En nou ff in het nederlands a.u.b. !! Klaas Jan.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47623
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#7 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 apr 2017, 19:36

kreidlerbas schreef:I can supply you with a few photos of the 50cc version once I get home.

It really looks good. The piston isn't very nice, though.
Looks good is not enough #-o

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47623
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 apr 2017, 19:37

Even setje naar Claus opsturen. Dan weet je pas of het troep is of een te gebruiken alternatief.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#9 Bericht door kreidlerbas » 09 apr 2017, 21:41

KJ schreef: we are interested in the timing of these parts for they are (mostly) different at every batch.
Piston is 90% crappy with these kits :mrgreen:

Have you got any info about the socalled "NC cylinderkits" for sale at Denmark ?
As I recall those were not very usable the past.
This IS an N/C-cylinder - my father and I had the chance to test the first one off the shelf.


The port measurements are as follows:

Deck to deck: 67,4mm
Transfer ports: 32,8mm
Exhaust port: 23,8mm
Inlet port: 51mm/64mm


With a deck height of 0,5mm and a piston skirt length of 48mm I get the following port durations:

Exhaust: 172,4 degrees
Transfers: 112,5 degrees
Blowdown: 30,0 degrees

Intake: 143,2 degrees


It was tested with an 1/18/26 Bing, main jet 75 (Bing), NOS air filter (not replica!), sprockets 13/35 and a generic Jamarcol exhaust. Perfect idle, revved to about 9.000rpm and stopped around 8.500-8.700rpm in 5th on a straight bit of road. After about 100km it would overrev a bit more.
As far as character goes it feels like it's somewhere between a 5,3PK and a 5,8PK setup. The inlet timing seems a little short.

Enzo-tvdzijden schreef: Looks good is not enough #-o

Haha, I am well aware that looks are deceiving, so let me reiterate:

It leaves a good impression. The transfer ports are even and open symmetrically, the inlet port isn't crazy off to one side and the exhaust port looks to be centered good, as well.



Below are a couple of photos of my cylinder. I will take some better ones tomorrow as these really don't give away much detail. The do represent what appears to be a much better casting than previous generations.
Bijlagen
airforce06_1280.jpg
airforce06_1280.jpg (137.44 KiB) 9510 keer bekeken
airforce05_1280.jpg
airforce05_1280.jpg (53.26 KiB) 9510 keer bekeken
airforce04_1280.jpg
airforce04_1280.jpg (83.67 KiB) 9510 keer bekeken
airforce03_1280.jpg
airforce03_1280.jpg (93.67 KiB) 9510 keer bekeken
airforce02_1280.jpg
airforce02_1280.jpg (123.46 KiB) 9510 keer bekeken
airforce01_1280.jpg
airforce01_1280.jpg (142.33 KiB) 9510 keer bekeken

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#10 Bericht door kreidlerbas » 10 apr 2017, 20:02

I've edited the port measurements in the post above.

The port measurements are as follows:

Deck to deck: 67,4mm
Transfer ports: 32,8mm
Exhaust port: 23,8mm
Inlet port: 51mm/64mm


With a deck height of 0,5mm and a piston skirt length of 48mm I get the following port durations:

Exhaust: 172,4 degrees
Transfers: 112,5 degrees
Blowdown: 30,0 degrees

Intake: 143,2 degrees

kreidlertwin
Berichten: 291
Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#11 Bericht door kreidlertwin » 11 apr 2017, 12:33

Please speak dutch!,i don't understand you :?: #-o

Gr,Peter

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4338
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#12 Bericht door KJ » 11 apr 2017, 13:40

kreidlertwin schreef:Please speak dutch!,i don't understand you :?: #-o

Gr,Peter

Vind het voor een Deen al heel netjes dat hij zich in het engels weet te verwoorden :lol:

kreidlertwin
Berichten: 291
Lid geworden op: 22 jul 2015, 20:45

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#13 Bericht door kreidlertwin » 11 apr 2017, 13:51

Dat is zeker waar!,alleen het wordt voor mensen alleen wat duidelijker als het in je eigen taal verteld wordt,zodat ik(en wellicht andere clubleden) het topic beter kunnen volgen.Ben niet zo heel handig in andere talen ha,ha!....maar toch complimenten voor hem.

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#14 Bericht door kreidlerbas » 11 apr 2017, 17:42

kreidlertwin schreef:Dat is zeker waar!,alleen het wordt voor mensen alleen wat duidelijker als het in je eigen taal verteld wordt,zodat ik(en wellicht andere clubleden) het topic beter kunnen volgen.Ben niet zo heel handig in andere talen ha,ha!....maar toch complimenten voor hem.
Bedankt. En dat klopt, ik ben een Deen.

Ik kan nederlands heel goed lezen, maar schrijven en spreken is een andere zaak.

Het cilinder is heel goed en ongeveer als een 5,8pk Mahle met +1mm uitlaat hoogte maar met kleiner inlaat.


Google translate just helped me a lot, haha! :lol:

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 8971
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#15 Bericht door Caspar » 11 apr 2017, 18:07

@ Bas: Thanks for your useful help.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47623
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 apr 2017, 18:14

kreidlertwin schreef:Dat is zeker waar!,alleen het wordt voor mensen alleen wat duidelijker als het in je eigen taal verteld wordt,zodat ik(en wellicht andere clubleden) het topic beter kunnen volgen.Ben niet zo heel handig in andere talen ha,ha!....maar toch complimenten voor hem.
Geen high tech Engels wat hij schrijft. In mijn ogen door iedereen te begrijpen.

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2523
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Contacteer:

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#17 Bericht door LVS » 11 apr 2017, 19:11

:arrow:

Exhaust: 172,4 degrees
Transfers: 112,5 degrees
Blowdown: 30,0 degrees

Intake: 143,2 degrees
--------------------------------------------------------------------

nette timingen .

en mooi gietwerk van de cilinder .

:clap :clap :thumbsup :thumbleft

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#18 Bericht door kreidlerbas » 11 apr 2017, 20:04

LVS schreef::arrow:

Exhaust: 172,4 degrees
Transfers: 112,5 degrees
Blowdown: 30,0 degrees

Intake: 143,2 degrees
--------------------------------------------------------------------

nette timingen .

en mooi gietwerk van de cilinder .

:clap :clap :thumbsup :thumbleft
Berekende timingen (basis: deck hoogte 0,5mm), dus niet gemeten moet ik zeggen. :oops:

Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:52
Locatie: De Koog - Texel

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#19 Bericht door zwaluw » 13 apr 2017, 21:48

Ik dacht dat is een mooie timing van die 60cc geforceerde cilinder dan zal van die blok cilinder smalle tap ook wel de zelfde timing hebben maar nu ik hem binnen heb en de timing gemeten met een gradenschijf schets mijn verbazing dat de timingen heel anders liggen :cry: , gemeten met een voetpakking van 0,5 mm
uitlaat poort 179 graden
spoelpoorten 129 graden
inlaat 127 graden met de bijbehorende zuiger van KT van 45,4 mm

Voor de rest ziet de cilinder er wel mooi uit en ik zal om te beginnen de inlaat maar eens naar 145 graden brengen en dan kijken hoe hij voldoet :(

Zijn er andere leden die ervaringen hebben met die blokcilinders van NC :?:

Zwaluw

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 2523
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Contacteer:

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#20 Bericht door LVS » 13 apr 2017, 22:40

:arrow: inlaat 127 graden met de bijbehorende zuiger van KT van 45,4 mm
------------------------------------------

dat is vreemd .
een korte zuiger , en toch een lage inlaat timing :oops:

##

Gebruikersavatar
kreidlerbas
Berichten: 259
Lid geworden op: 28 jul 2003, 23:02
Locatie: Denmark

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#21 Bericht door kreidlerbas » 14 apr 2017, 15:44

zwaluw schreef:Ik dacht dat is een mooie timing van die 60cc geforceerde cilinder dan zal van die blok cilinder smalle tap ook wel de zelfde timing hebben maar nu ik hem binnen heb en de timing gemeten met een gradenschijf schets mijn verbazing dat de timingen heel anders liggen :cry: , gemeten met een voetpakking van 0,5 mm
uitlaat poort 179 graden
spoelpoorten 129 graden
inlaat 127 graden met de bijbehorende zuiger van KT van 45,4 mm

Voor de rest ziet de cilinder er wel mooi uit en ik zal om te beginnen de inlaat maar eens naar 145 graden brengen en dan kijken hoe hij voldoet :(

Zijn er andere leden die ervaringen hebben met die blokcilinders van NC :?:

Zwaluw
Jammer! :^o :cry:

Hoe hog is het cilinder?


Nem ~2,4mm van het zuigerhemd.

Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:52
Locatie: De Koog - Texel

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#22 Bericht door zwaluw » 14 apr 2017, 18:13

Zuigerhemd heb ik 1mm ingekort en kwam toen aan inlaattiming op 133 graden en de cilinder toen gemonteerd op mijn kreidler RMC met directe 5 bak ,
moet zeggen dat het resultaat mij mee valt :D , loopt mooi door de versnellingen heen met veel koppel , top weet niet nog niet , eerst maar eens rustig aan tot hij een beetje is ingelopen :wink:

zwaluw

henk stet
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 mei 2015, 17:55

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#23 Bericht door henk stet » 15 apr 2017, 14:13

Ik ben heel nieuwsgierig of deze cilinder direct op het blok past i.v.m. de hemd diameter. en wat voor een snelheid met voldoende trekkracht inde 5e versnelling hij geeft. ik hoop dat je het forum blijf voeden met de ervaringen. vr. gr. Henk Stet

Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:52
Locatie: De Koog - Texel

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#24 Bericht door zwaluw » 15 apr 2017, 15:55

Cilinder heeft een hemd diameter van 47 mm , past dus op alle blokken met smalle tap , alleen de bijgeleverde zuiger kan +/- 1mm te lang zijn en die heb ik er af gehaald en dat kwam bij mij ten gunste van de lage inlaattiming .

De kreidler RMC met directe 5 bak heeft een tandwiel verhouding van 13-36 en dat geeft voldoende trekkracht om met een flinke tegen wind ook in zijn 5 te kunnen blijven rijden :lol:
top weet ik nog niet , maar schat 85 km geen probleem is met een heerlijk rij karakter .

Zwaluw

Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 sep 2012, 10:52
Locatie: De Koog - Texel

Re: Import 60cc geforceerde koeling

#25 Bericht door zwaluw » 16 apr 2017, 11:06

Gisterenavond nog even een rondje geweest en moet zeggen dat ik er bij van ben hoe de cilinder het doet :D

Flinke tegenwind rechtop en gewoon 60 in zijn 5 kunnen blijven rijden met power genoeg over geeft een goed gevoel :lol:

Zwaluw

Plaats reactie