2-takt 4-takt
-
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 17:44
- Locatie: Gent, België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
2-takt 4-takt
Wat is er beter aan 2-takt dan aan 4-takt en omgekeerd?
Wat zou dan eigenlijk het beste van de 2 moeten zijn?
Wat zou dan eigenlijk het beste van de 2 moeten zijn?
- Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
De kringloop van een 4 takt is energetisch een efficiënt proces omdat de verbranding van het mengsel vrijwel volledig is, maar omdat de zuiger twee maal op en neer gaat zijn de wrijvingsverliezen groter en zijn viertaktmotoren zwaarder dan tweetaktmotoren van vergelijkbaar vermogen. Ook zijn ze technisch ingewikkelder om te maken. Het verbruik is echter lager en de uitlaatgassen zijn weer schoner. Het geluid van een viertaktmotor kan makkelijker gedempt worden dan bij tweetaktmotoren, die bij toenemende demping sterk aan efficiëntie verliezen (resonantie in de uitlaat is een belangrijk element bij hun werking).
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60433
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 970 keren
- Ontvangen waarderingen: 2291 keren
Re: 2-takt 4-takt
Is wel leuk om te lezenchocolate bar schreef:Wat is er beter aan 2-takt dan aan 4-takt en omgekeerd?
Wat zou dan eigenlijk het beste van de 2 moeten zijn?
http://www.scholierensite.com/vakken/we ... php?id=337
- Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
Tweetaktmotoren op benzine worden veel toegepast bij voertuigen waarvan het vermogen belangrijker is dan het brandstofverbruik: als aandrijving van race motoren, race karts, crossmotoren, brommers, buitenboordmotoren, gras maaiers en dergelijke. Bij deze toepassingen wordt wat smeerolie door de brandstof gemengd (mengsmering), omdat de inwendige delen van de motor niet over een eigen smeerolie toevoer beschikken.
- Michiel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
tytuitiytiu
ik heb ergens in een oude moto73 een keer een experiment gelezen van een of andere knutselaar over een minarelli brommer met een in- en uitlaatklep maar wel met het tweeslagprincipe. Best interessant.
Geen idee of ik dit nog heb ergens....
Geen idee of ik dit nog heb ergens....
- Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Michiel
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
- Locatie: Zwolle
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
dat artikel ken ik, datwas een z*nd*pp. maar dat was wel een viertakt geworden. Dit stond in bromfiets dacht ik?Ik heb ooit is iets gelezen over een soort van kegel of cilinder met kanalen er in die dan fungeerde als kleppen. (het draaide rond). Dit zat ook op een 2 takt motor, heel gaaf ook. Kon wel is wezen dat het op deze site staat. Maar ik weet er even geen zoek termen over
- Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
viewtopic.php?t=16451&highlight=jager
Hier staat die viertakt beschreven.
Er zijn in het verleden diverse mensen die dit principe met schijf, kegel of wals hebben gemaakt.
Bijna nooit met veel succes overigens.
De afdichting daarvan was namelijk altijd een probleem.
Het principe is wel erg goed, namelijk géén heen en weer gaande onderdelen ( zoals kleppen) minder onderdelen is natuurlijk ook altijd een voordeel.
Indien je op google zoekt op de de naam rotary valve combustion engine zoekt en de namen cross en aspin zal je ongetwijfeld meer komen te weten over deze technieken van 4 takt.
Hier staat die viertakt beschreven.
Er zijn in het verleden diverse mensen die dit principe met schijf, kegel of wals hebben gemaakt.
Bijna nooit met veel succes overigens.
De afdichting daarvan was namelijk altijd een probleem.
Het principe is wel erg goed, namelijk géén heen en weer gaande onderdelen ( zoals kleppen) minder onderdelen is natuurlijk ook altijd een voordeel.
Indien je op google zoekt op de de naam rotary valve combustion engine zoekt en de namen cross en aspin zal je ongetwijfeld meer komen te weten over deze technieken van 4 takt.
- Gijs Dekker
- Berichten: 891
- Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:09
- Locatie: Ruurlo
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Er is door Dick de Jager ook ooit een zogenaamde 6 takt gemaakt.
Daar werd de druk uit het carter gebruikt om de inlaat kanalen te vullen. Een soort Turbo...... het twee takt pricipe gecombineert met de 4 takt vandaar ook de naam zestakt.
Helaas mocht dit niet in de motorrace gebruitk worden ( ik spreek hier over 1980 ) het regelement verbood alle vormen van drukvulling.
Daar werd de druk uit het carter gebruikt om de inlaat kanalen te vullen. Een soort Turbo...... het twee takt pricipe gecombineert met de 4 takt vandaar ook de naam zestakt.
Helaas mocht dit niet in de motorrace gebruitk worden ( ik spreek hier over 1980 ) het regelement verbood alle vormen van drukvulling.
De sterkste dieselmotor in de wereld is ook 2 takt http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/ en 6-takt is ook al ontwikkeling http://www.sixstroke.com/
- pluisje
- Berichten: 1918
- Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
- Locatie: Monster
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
ik denk dat dat niets wordt voor op de weg..patrickn schreef:De sterkste dieselmotor in de wereld is ook 2 takt http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
-
- Berichten: 1020
- Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 68 keren
Het grote nadeel van een tweetakt (zonder kleppen en met carterspoeling, zoals onze Kreidlers) is dat het uitlaatprocess en de vulling/spoeling niet gescheiden zijn.
Om de uitlaatgassen de gelegenheid te geven om te ontsnappen voordat de spoelpoorten open gaan, zal de uitlaat relatief vroeg moeten openen. De druk in de cilinder is dan nog vrij hoog, waardoor er energie verloren gaat: Gevolg: lager rendement, oftewel hoger verbruik.
Aangezien spoel en uitlaatpoorten gelijktijdig open staan is de kans is dus groot dat er vers mengsel direkt via de uitlaatpoort verdwijnt. Gevolgen: hoger verbruik, uitstoot van onverbrande benzine, minder vermogen.
Om dezelfde reden is de kans groot dat er uitlaatgas in de cylinder achterblijft, of dat er uitlaatgas weer terug de cylinder in stroomt. Gevolg: minder goede vulling en dus minder vermogen.
Door de spoelrichting en de uitlaat te optimaliseren kun je deze nadelen beperken, maar om dit voor een breed toerenbereik te realiseren is moeilijk.
Een tweetakt met carterspoeling heeft als bijkomend nadeel dat het „smeersysteem„ en de cilindervulling niet gescheiden zijn: Gevolgen: uitstoot van half verbrande olie.
Om de uitlaatgassen de gelegenheid te geven om te ontsnappen voordat de spoelpoorten open gaan, zal de uitlaat relatief vroeg moeten openen. De druk in de cilinder is dan nog vrij hoog, waardoor er energie verloren gaat: Gevolg: lager rendement, oftewel hoger verbruik.
Aangezien spoel en uitlaatpoorten gelijktijdig open staan is de kans is dus groot dat er vers mengsel direkt via de uitlaatpoort verdwijnt. Gevolgen: hoger verbruik, uitstoot van onverbrande benzine, minder vermogen.
Om dezelfde reden is de kans groot dat er uitlaatgas in de cylinder achterblijft, of dat er uitlaatgas weer terug de cylinder in stroomt. Gevolg: minder goede vulling en dus minder vermogen.
Door de spoelrichting en de uitlaat te optimaliseren kun je deze nadelen beperken, maar om dit voor een breed toerenbereik te realiseren is moeilijk.
Een tweetakt met carterspoeling heeft als bijkomend nadeel dat het „smeersysteem„ en de cilindervulling niet gescheiden zijn: Gevolgen: uitstoot van half verbrande olie.
- tombo
- Berichten: 4057
- Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
- Locatie: Achterhoek
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
- Contacteer:
Kleploze 4-takt zundapp was dat (van de jager), artikel was volgens mij door zunflappie geschrevenMichiel schreef:dat artikel ken ik, datwas een z*nd*pp. maar dat was wel een viertakt geworden. Dit stond in bromfiets dacht ik?Ik heb ooit is iets gelezen over een soort van kegel of cilinder met kanalen er in die dan fungeerde als kleppen. (het draaide rond). Dit zat ook op een 2 takt motor, heel gaaf ook. Kon wel is wezen dat het op deze site staat. Maar ik weet er even geen zoek termen over
@Gijs dekker, das een wankelmotor, geen 3-takt motor
Je hebt trouwens heelv eel soorten alternatieve motoren, zoek maar bv eens op bourkey engine ofzoiets, of 6 stroke engine (ja die bestaat echt)
- Johan van Zanten
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
- Contacteer:
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Zwevend klepje van een Aermacchi racer die we maken, gaat ook wel eens misMelvin schreef:ducati gebruikt gedwongen klepbediening.
De kleppen worden dus niet alleen gedrongen om naar beneden te gaan maar ook weer om dicht te gaan. Dat gaan zwevende kleppen tegen.
Gebeurt niet met desmo .
- Bijlagen
-
- MVC-697F.JPG (59.38 KiB) 8659 keer bekeken
- Lieuw
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
- Locatie: Winkel (NH)
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 2 keren
- Contacteer:
Oh ja bij een Desmo Ducati sprinter is het ook wel eens misgegaan.
Deze krukas ( custom made) koste de beste klant 1800 euro en heeft door een foutje van de klant tijdens de montage maar 1 sprint zijn werk gedaan.
Er was in de kop een moertje losgelopen
We hebben voor de beste man maar weer nieuwe drijfstangen gemonteerd.
Deze krukas ( custom made) koste de beste klant 1800 euro en heeft door een foutje van de klant tijdens de montage maar 1 sprint zijn werk gedaan.
Er was in de kop een moertje losgelopen
We hebben voor de beste man maar weer nieuwe drijfstangen gemonteerd.
- Bijlagen
-
- MVC-329S.JPG (35.98 KiB) 8658 keer bekeken
-
- MVC-328S.JPG (35.49 KiB) 8658 keer bekeken
-
- MVC-437S.JPG (32.09 KiB) 8658 keer bekeken