2-takt 4-takt

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
chocolate bar
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 aug 2006, 17:44
Locatie: Gent, België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

2-takt 4-takt

#1 Bericht door chocolate bar » 12 dec 2006, 22:20

Wat is er beter aan 2-takt dan aan 4-takt en omgekeerd?
Wat zou dan eigenlijk het beste van de 2 moeten zijn?

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#2 Bericht door Johan van Zanten » 12 dec 2006, 22:23

4 takt verbrand efficiënter en is beter voor het mileu. Maar 2 takt heeft ook zo zijn voordelen al kan ik die niet zo noemen

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#3 Bericht door Johan van Zanten » 12 dec 2006, 22:26

De kringloop van een 4 takt is energetisch een efficiënt proces omdat de verbranding van het mengsel vrijwel volledig is, maar omdat de zuiger twee maal op en neer gaat zijn de wrijvingsverliezen groter en zijn viertaktmotoren zwaarder dan tweetaktmotoren van vergelijkbaar vermogen. Ook zijn ze technisch ingewikkelder om te maken. Het verbruik is echter lager en de uitlaatgassen zijn weer schoner. Het geluid van een viertaktmotor kan makkelijker gedempt worden dan bij tweetaktmotoren, die bij toenemende demping sterk aan efficiëntie verliezen (resonantie in de uitlaat is een belangrijk element bij hun werking).

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: 2-takt 4-takt

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 12 dec 2006, 22:28

chocolate bar schreef:Wat is er beter aan 2-takt dan aan 4-takt en omgekeerd?
Wat zou dan eigenlijk het beste van de 2 moeten zijn?
Is wel leuk om te lezen
http://www.scholierensite.com/vakken/we ... php?id=337

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#5 Bericht door Johan van Zanten » 12 dec 2006, 22:28

Tweetaktmotoren op benzine worden veel toegepast bij voertuigen waarvan het vermogen belangrijker is dan het brandstofverbruik: als aandrijving van race motoren, race karts, crossmotoren, brommers, buitenboordmotoren, gras maaiers en dergelijke. Bij deze toepassingen wordt wat smeerolie door de brandstof gemengd (mengsmering), omdat de inwendige delen van de motor niet over een eigen smeerolie toevoer beschikken.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

tytuitiytiu

#6 Bericht door Michiel » 12 dec 2006, 22:41

ik heb ergens in een oude moto73 een keer een experiment gelezen van een of andere knutselaar over een minarelli brommer met een in- en uitlaatklep maar wel met het tweeslagprincipe. Best interessant.
Geen idee of ik dit nog heb ergens....

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#7 Bericht door Johan van Zanten » 12 dec 2006, 22:43

Ik heb ooit is iets gelezen over een soort van kegel of cilinder met kanalen er in die dan fungeerde als kleppen. (het draaide rond). Dit zat ook op een 2 takt motor, heel gaaf ook. Kon wel is wezen dat het op deze site staat. Maar ik weet er even geen zoek termen over.

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 426
Lid geworden op: 02 okt 2002, 22:50
Locatie: Zwolle
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#8 Bericht door Michiel » 12 dec 2006, 22:45

Ik heb ooit is iets gelezen over een soort van kegel of cilinder met kanalen er in die dan fungeerde als kleppen. (het draaide rond). Dit zat ook op een 2 takt motor, heel gaaf ook. Kon wel is wezen dat het op deze site staat. Maar ik weet er even geen zoek termen over
dat artikel ken ik, datwas een z*nd*pp. maar dat was wel een viertakt geworden. Dit stond in bromfiets dacht ik?

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#9 Bericht door Johan van Zanten » 12 dec 2006, 22:47

zou kunnen.

Ow maar dat werd dus een viertakt, dan was ik even in de war. Als nog gaaf project iig.

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#10 Bericht door Lieuw » 12 dec 2006, 23:07

viewtopic.php?t=16451&highlight=jager

Hier staat die viertakt beschreven.

Er zijn in het verleden diverse mensen die dit principe met schijf, kegel of wals hebben gemaakt.
Bijna nooit met veel succes overigens.
De afdichting daarvan was namelijk altijd een probleem.

Het principe is wel erg goed, namelijk géén heen en weer gaande onderdelen ( zoals kleppen) minder onderdelen is natuurlijk ook altijd een voordeel.

Indien je op google zoekt op de de naam rotary valve combustion engine zoekt en de namen cross en aspin zal je ongetwijfeld meer komen te weten over deze technieken van 4 takt.

Gebruikersavatar
Gijs Dekker
Berichten: 891
Lid geworden op: 23 nov 2005, 19:09
Locatie: Ruurlo
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Gijs Dekker » 12 dec 2006, 23:29

Iemand heeft ook 3-tact als plaatje dacht ik.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3527
Lid geworden op: 16 sep 2004, 23:09
Locatie: Wormerveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#12 Bericht door Johan » 12 dec 2006, 23:34

dat is tombo

dat is een wankelmotor

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#13 Bericht door Lieuw » 13 dec 2006, 00:58

Er is door Dick de Jager ook ooit een zogenaamde 6 takt gemaakt.
Daar werd de druk uit het carter gebruikt om de inlaat kanalen te vullen. Een soort Turbo...... het twee takt pricipe gecombineert met de 4 takt vandaar ook de naam zestakt.
Helaas mocht dit niet in de motorrace gebruitk worden ( ik spreek hier over 1980 ) het regelement verbood alle vormen van drukvulling.

patricknieuwlaats
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door patricknieuwlaats » 13 dec 2006, 07:21

De sterkste dieselmotor in de wereld is ook 2 takt http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/ en 6-takt is ook al ontwikkeling http://www.sixstroke.com/

Gebruikersavatar
thomas rs
Berichten: 272
Lid geworden op: 27 feb 2005, 10:41
Locatie: breda
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#15 Bericht door thomas rs » 13 dec 2006, 08:04

dat artikel staat volgens mij ook op deze site heb het ook al een keer gelezen maar zou ook echt niet weten waar
groetjes thomas

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#16 Bericht door pluisje » 13 dec 2006, 08:12

patrickn schreef:De sterkste dieselmotor in de wereld is ook 2 takt http://people.bath.ac.uk/ccsshb/12cyl/
ik denk dat dat niets wordt voor op de weg..

Helmantel
Berichten: 1020
Lid geworden op: 09 sep 2003, 23:42
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 68 keren

#17 Bericht door Helmantel » 13 dec 2006, 10:21

Het grote nadeel van een tweetakt (zonder kleppen en met carterspoeling, zoals onze Kreidlers) is dat het uitlaatprocess en de vulling/spoeling niet gescheiden zijn.

Om de uitlaatgassen de gelegenheid te geven om te ontsnappen voordat de spoelpoorten open gaan, zal de uitlaat relatief vroeg moeten openen. De druk in de cilinder is dan nog vrij hoog, waardoor er energie verloren gaat: Gevolg: lager rendement, oftewel hoger verbruik.

Aangezien spoel en uitlaatpoorten gelijktijdig open staan is de kans is dus groot dat er vers mengsel direkt via de uitlaatpoort verdwijnt. Gevolgen: hoger verbruik, uitstoot van onverbrande benzine, minder vermogen.

Om dezelfde reden is de kans groot dat er uitlaatgas in de cylinder achterblijft, of dat er uitlaatgas weer terug de cylinder in stroomt. Gevolg: minder goede vulling en dus minder vermogen.

Door de spoelrichting en de uitlaat te optimaliseren kun je deze nadelen beperken, maar om dit voor een breed toerenbereik te realiseren is moeilijk.

Een tweetakt met carterspoeling heeft als bijkomend nadeel dat het „smeersysteem„ en de cilindervulling niet gescheiden zijn: Gevolgen: uitstoot van half verbrande olie.

patricknieuwlaats
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door patricknieuwlaats » 13 dec 2006, 15:37

thomas rs schreef:dat artikel staat volgens mij ook op deze site heb het ook al een keer gelezen maar zou ook echt niet weten waar
groetjes thomas
Ik heb dat ook ergens gelezen maar ik weet ook niet meer waar. Ik had alleen die links in mijn favorieten gezet.

Gebruikersavatar
tombo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 06 okt 2002, 13:56
Locatie: Achterhoek
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#19 Bericht door tombo » 13 dec 2006, 19:51

Michiel schreef:
Ik heb ooit is iets gelezen over een soort van kegel of cilinder met kanalen er in die dan fungeerde als kleppen. (het draaide rond). Dit zat ook op een 2 takt motor, heel gaaf ook. Kon wel is wezen dat het op deze site staat. Maar ik weet er even geen zoek termen over
dat artikel ken ik, datwas een z*nd*pp. maar dat was wel een viertakt geworden. Dit stond in bromfiets dacht ik?
Kleploze 4-takt zundapp was dat (van de jager), artikel was volgens mij door zunflappie geschreven

@Gijs dekker, das een wankelmotor, geen 3-takt motor :P

Je hebt trouwens heelv eel soorten alternatieve motoren, zoek maar bv eens op bourkey engine ofzoiets, of 6 stroke engine (ja die bestaat echt)

patricknieuwlaats
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#20 Bericht door patricknieuwlaats » 13 dec 2006, 21:31

Ducati heeft of gebruikt toch die zes taktjes?

Gebruikersavatar
Melvin
Berichten: 8298
Lid geworden op: 30 mei 2003, 16:32
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 131 keren

#21 Bericht door Melvin » 13 dec 2006, 22:17

ducati gebruikt gedwongen klepbediening.
De kleppen worden dus niet alleen gedrongen om naar beneden te gaan maar ook weer om dicht te gaan. Dat gaan zwevende kleppen tegen.

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#22 Bericht door Lieuw » 13 dec 2006, 22:40

Desmodromische klepbediening :roll:

Gebruikersavatar
Johan van Zanten
Berichten: 1241
Lid geworden op: 08 jan 2005, 16:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#23 Bericht door Johan van Zanten » 13 dec 2006, 22:45

Wel is van stirling gehoord?

http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine

erg gaaf

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#24 Bericht door Lieuw » 13 dec 2006, 23:30

Melvin schreef:ducati gebruikt gedwongen klepbediening.
De kleppen worden dus niet alleen gedrongen om naar beneden te gaan maar ook weer om dicht te gaan. Dat gaan zwevende kleppen tegen.
Zwevend klepje van een Aermacchi racer die we maken, gaat ook wel eens mis :?
Gebeurt niet met desmo .
Bijlagen
MVC-697F.JPG
MVC-697F.JPG (59.38 KiB) 8659 keer bekeken

Gebruikersavatar
Lieuw
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 nov 2006, 20:20
Locatie: Winkel (NH)
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#25 Bericht door Lieuw » 13 dec 2006, 23:35

Oh ja bij een Desmo Ducati sprinter is het ook wel eens misgegaan.
Deze krukas ( custom made) koste de beste klant 1800 euro en heeft door een foutje van de klant tijdens de montage maar 1 sprint zijn werk gedaan.
Er was in de kop een moertje losgelopen :oops:
We hebben voor de beste man maar weer nieuwe drijfstangen gemonteerd.
Bijlagen
MVC-329S.JPG
MVC-329S.JPG (35.98 KiB) 8658 keer bekeken
MVC-328S.JPG
MVC-328S.JPG (35.49 KiB) 8658 keer bekeken
MVC-437S.JPG
MVC-437S.JPG (32.09 KiB) 8658 keer bekeken

Plaats reactie