Oproep DRM artikelen / tekeningen / foto's/ spullen / etc.

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

Oproep DRM artikelen / tekeningen / foto's/ spullen / etc.

#1 Bericht door Theove » 01 sep 2009, 20:15

Om beter de aandacht te kunnen kunnen vestigen op een bericht van Alex den Boer, plaats ik het bericht even in een nieuw topic.
AlexdenBoer schreef:Goedenavond,

Mijn naam is Alex den Boer. Ik ben de jongste zoon van Harry den Boer. Hij is op 21 Juni 2009 overleden wat voor ons toch nog vrij plotseling was. Als kind groeiden mijn broer en ik op met DRM. Ik heb me bij het gieten wat achter in de schuur gebeurde nog eens flink verbrand aan een pas gegoten cilinder en heb daar dus voor de rest van mijn leven een kleine litteken aan overgehouden. Ik ben dus als het ware met DRM gebrandmerkt!!

Wij wisten thuis als geen ander dat mijn vader mooie dingen kon ontwerpen en ook daadwerkelijk ook nog kon fabriceren. Het zo perfect mogelijk maken was voor hem waar het om ging en bijna-perfectie bestond voor hem gewoon niet. Nu mijn vader overleden is, gaat er ook heel wat kennis verloren. Jammergenoeg heeft hij ook niet veel bewaard van hetgene wat hij gemaakt heeft. Dat vinden wij natuurlijk jammer maar het is ook bijzonder dat veel mensen er nog veel bewondering voor hebben en het zelf koesteren.

We willen toch proberen om zoveel mogelijk tekeningen, foto's, aandenken en vooral eigengemaakte spullen proberen terug te halen. Er is zoveel moois uit de schuur ('werkplaats') gegaan en voor ons heeft het juist die bijzondere waarde om een deel daarvan weer terug te laten keren en er een soort mini-museum van te maken.

Het is voor ons als familie uiteraard niet de bedoeling om spullen terug te eisen. Integendeel, dat is wat mijn vader zelf nooit zou willen. Voor hem was het van belang dat het goed moet zijn en dat de mensen er gebruik van konden maken. Mochten mensen spullen van mijn vader in bezit hebben zouden wij dat graag willen weten. We kunnen er dan op z'n minst zelf foto's van maken welke we kunnen ophangen in zijn schuur. Uiteraard zoeken we ook nog naar spullen zoals cilinders. Als mensen hiervan op de hoogte zijn waar dit nog beschikbaar is dan zouden we daar ook graag mee in contact komen. Het staat voorop dat mensen die een DRM cilinder in bezit hebben hiervan moeten genieten en dit stukje historie zelf moeten koesteren.

Mijn vader heeft wel een aantal jaren terug zijn collectie, wat hij nog in bezit had, ter lening afgegeven aan het 50 cc racemotor museum te lexmond. Wij hebben vernomen dat dit musuem definitief gesloten is. Echter de spullen die daar in bruikleen waren zijn nooit door het motormuseum terug gegeven aan mijn vader. Graag zouden wij met die mensen in contact willen komen. Wij kunnen de eigenaar van het museum niet meer bereiken. Heeft iemand hier nog nieuwe contactgegevens van?

Waar we wel heel blij mee zijn is dat mijn vader hier toch nog regelmatig genoemd wordt en dat er ook mensen op de hoogte waren van zijn overlijden. Zo zien we maar, dat mijn vader nog altijd gewaardeerd werd. Dit geeft ons als familie ook weer kracht en steun in het verlies van onze vader.

Voor alle informatie, vragen en/of andere reacties kan iedereen altijd naar mij mailen of bellen.

alex.den.boer@casema.nl
Telefoon: 030-8783729 of 06-53642567

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#2 Bericht door TonK » 02 sep 2009, 13:11

Plaatje uit het ex 50cc race museum Lexmond.
Bijlagen
Lexmond DRM.jpg
Lexmond DRM.jpg (27.6 KiB) 5508 keer bekeken

Gebruikersavatar
TonK
Berichten: 2959
Lid geworden op: 12 aug 2007, 15:56
Locatie: JO32FI
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren
Contacteer:

#3 Bericht door TonK » 02 sep 2009, 13:25

DRM cilinders in Lexmond, vooraan het ronde type, achteraan enige vierkante uitvoeringen.
Bijlagen
Lexmond vitrine 1.jpg
Lexmond vitrine 1.jpg (38.58 KiB) 5492 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 813 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Oproep DRM artikelen / tekeningen / foto's/ spullen / etc.

#4 Bericht door Maarten » 07 apr 2019, 10:06

Het "snelle" gietwerk van Harry den Boer - Dutch Racing Motors (1994)


Bron: Het Motorrijwiel, No. 11, Sep-Okt 1994
Tekst: Fred Rust
Foto's: Fred Rust

Scan: peter G


Afbeelding


Afbeelding


Het "snelle" gietwerk van Harry den Boer

Dutch Racing Motors (DRM)


Al is een coureur nog zo goed, met slecht materiaal kan hij niet winnen. Dat in de jaren `60 en '70 mannen als Paul Lodewijkx, Jan de Vries en Aalt Toersen schitterden in de 50 cc klasse was dan ook mede te danken aan hun kwalitatief voortreffelijke machines. Kwaliteit die - en dat is minder bekend - deels zijn oorsprong vond in een gieterij in De Meern.
Fred Rust sprak met Harry den Boer van Dutch Racing Motors.


Onder de rook van Utrecht, zoals dat heet, ligt het dorp De Meern, waar al 33 jaar een bedrijf, gespecialiseerd in fijnmetaalbewerking, zich onder meer richt op het vervaardigen van snelle cylinders voor de klassen 50 tot 125 cc in de motorracesport. Achter DRM gaat Harry den Boer (zelf heeft hij nog nooit een meter op een motor geracet) schuil die met groot vakmanschap en plezier in de racehobby voor ettelijke coureurs en merken hoogwaardige race-cylinders heeft vervaardigd en nog vervaardigt ten behoeve van de motorracerij.
"Hoe is dit opvoerwerk nu eigenlijk ontstaan?" is de eerste vraag die gesteld wordt bij het ontmoeten van zo'n opvoertechnicus.
Zoals zo vaak was het ook hier een ontwikkeling die min of meer door toeval tot stand kwam. Harry den Boer, van jongs af gefascineerd door de techniek van snelle motoren, begon rond 1960 onder de naam Dutch Racing Motors met het bouwen van skelters, zoals karts toen nog genoemd werden. De door Harry onder handen genomen motorblokken waren zo snel, dat ook vanuit motorracekringen belangstelling ontstond voor zijn vaardigheden. Midden jaren '60 bleken door Harry getunede Honda Supersports twins van 250 en 350 cc opmerkelijk rap te zijn en 50 cc coureurs als Theo Meurs en Teunnis Ramaker kwamen niet vergeefs met hun cylinders bij Harry. Ook rijders uit de zwaardere klassen als "Witte Reus" Wil Hartog en Boet van Duimen wisten met hun cylinderblokken de weg naar DRM te vinden.

Jamathi racers

Toen kwam op zekere dag Jan Smit, toen nog werkzaam bij Van Veen Kreidler in Amsterdam, hij Harry binnen om eens met hem te praten over de ontwikkeling van een watergekoelde 49.9 cc cylinder voor de racestal van zijn werkgever. Door met bepaalde ideeën in zijn hoofd te gaan zitten spelen en deze al "spelend" uit te werken op een tekenbord werd er in 1969 door Harry, als resultaat van al dat denk- en experimenteerwerk, een watergekoelde cylinder aangeboden die later wel is omschreven als het geheime wapen van Aalt Toersen en Jan de Vries. Met dit geheime wapen is dan ook op diverse wegracecircuits menig succes geboekt. Hiermede had het bedrijf gelijk naam gemaakt in deze toen zeer populaire tak van motorsport en werden DRM cylinders een begrip in de 50 cc klasse.
Harry den Boer kreeg, het 50 cc wereldje was klein maar select, contacten met Jan Thiel en Martin Mijwaart, contacten die uitmondden in het gieten van de cylinders en koppen van de Jamathi racers. Dat die cylinders weer een eigen geheime specificatie hadden spreekt voor zich. Ook freesde Harry in zijn spaarzame vrije tijd de carters van enkele Jamathi racers voor Jan en Martin. Enkele andere bekende merken waar DRM cylinders voor gemaakt heeft zijn Casal, Kreidler, Maico en Yamaha. Ooit heeft Harry ook voor een Morbidelli 125 cc twin de cylinders met koppen gegoten.
Toen eenmaal de 50 cc-klasse het veld moest ruimen voor de 80 cc-klasse (een overigens onzalige beslissing!) heeft DRM - Harry had immers de ervaring - ook nog de cylinders en koppen gegoten voor deze categorie wegrace-machines. Hans Spaan en Theo Timmer zijn bekende coureurs die nog met dit materiaal over het gladde asfalt gereden hebben. Vermeldenswaard is overigens dat DRM in het midden van de jaren '70 zelfs nog enkele complete 50 cc racemotoren heeft gebouwd, waarbij alleen de vering, carterhelften, carburateurs en de tandwielen van de versnellingsbak van "buiten" kwamen. Niet alleen in de wegracesport maar ook in de motocross heeft de man achter DRM een zeer goede naam opgebouwd en werden er ook voor de Casal crossers goede (lees: snelle en betrouwbare) cylinders gegoten. Ook voor privé-rijders die de racehobby beoefenen worden cylinders en koppen gegoten, patent Harry den Boer.

Computers en zand

Hoe komt nu zo'n speciale DRM tweetakt cylin-der tot stand? Het gangbare recept voor het maken van de diverse snelle cylinders is dat er op een moment iemand - u als lezer bijvoorbeeld - bij DRM binnenkomt met de wens om voor zijn racer een ander, maar vooral sneller type cylinder met kop te bestellen. Na met Harry den Boer aan tafel gezeten te heb-ben om zijn (uw) wensen kenbaar te maken gaat er heel wat gebeuren. Als eerste wordt er op een computer een tekening gemaakt van de complete cylinder naar de specificaties van de klant. Wilt u bijvoorbeeld veel vermogen bovenin, of juist onderin of wilt u de krachtsontwikkeling gespreid? Als de wensen en verlangens bekend zijn gaan we eens kijken naar de voorbereidingen voor het maken van de cylinder en de kop.
Uiteraard moeten er spoelpoorten in een cylinder worden meegegoten, immers de wijze van spoeling via de spoelpoorten is het geheim van de opvoersmid! Zoals dus te begrijpen valt luistert dit zeer nauw. Die spoelpoorten komen er door in de gietmal een zandkern te plaatsen. Deze zandkern op zijn beurt wordt vervaardigd door zeer fijn zand in een van tevoren uitgefreesde mal te gieten en door verhitting te verharden. Dat ook dit zeer zorgvuldig moet gebeuren spreekt eigenlijk al vanzelf omdat de ademhaling van een tweetakt motor nu eenmaal via de spoelpoorten wordt geregeld.


Afbeelding
De voortreffelijk geoutilleerde werkplaats, waar geen meter ruimte onbenut is.


Nadat de zandkernen gereed zijn wordt er naar de specificaties van de soort motor (cross of race) waar de cylinder voor bedoeld is, een mal van de te gieten cylinder gemaakt die naderhand met vloeibaar aluminium wordt volgegoten.

Afbeelding
Enige mallen voor een watergekoeld blok met rechtsvoor een zandkern.

Gieten en nabewerken

Een heel voornaam punt bij dit gieten is dat de temperatuur van zowel de mal als het vloeibaar aluminium nauwkeurig op elkaar moeten zijn afgestemd. Dit is in verband met de aanhechting die het aluminium moet hebben opdat er geen luchtblazen in kunnen komen en later voor het lossen uit de mal. Nadat de cylinder uit de mal verwijderd is wordt hij gedurende vijf uur in een oven gehard bij een hoge temperatuur. Na deze tijd wordt hij ineens "schrikkend" gekoeld door hem in een bak met koud water te dompelen. Dan moet hij weer terug de oven in om bij een temperatuur van nog eens 125 graden Celsius vijf uur lang door te harden. Tijdens dit hardingsproces zijn de zandkernen weer tot gewoon fijn zand geworden en dat kan dus zo uit de cylinder gegoten worden. Na de hardingsprocedure zijn we er nog niet want dan komt het (nog) fijnere werk. Er moeten namelijk vervolgens nog de scherpe kantjes van het produkt afgehaald worden. Dus menig uurtje schuren, frezen en polijsten zijn er nog te gaan voor het gietstuk geheel voldoet aan de zeer hoge kwaliteitseisen die Harry den Boer aan zijn eindprodukten stelt. Maar dan kan de nieuwe eigenaar van zo'n hoogwaardig stukje Nederlands vakmanschap met trots zeggen: "lk rij met een cylinder en kop van DRM uit De Meern".


Afbeelding
Enige staaltjes van DRM-kunnen. Vraag niet hoeveel uur giet-. draai- en freeswerk hier op de werkbank ligt!


Afbeelding
Het vullen van de mal, die niet een soort overmaatse lijmklemmen wordt dichtgehouden, met vloeibaar aluminium.
Op de achtergrond de smeltoven voor het lichtmetaal.

Plaats reactie