Moraal Ridder

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10474
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 240 keren
Ontvangen waarderingen: 224 keren

#26 Bericht door nozems » 24 nov 2009, 21:47

nee :wink:

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

#27 Bericht door Ed.P » 24 nov 2009, 21:51

Henk 3bakvoet schreef:
een knaap is 16 jaar en heeft de beschikking over 5.8 pk`s, vrij vertaald praten we over 80 km/u.
Die snelheid vindt hij niet genoeg, zijn brommer een kreidler dus, moet dus 100 km/u gaan lopen en roept daarbij uw hulp in.
Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om hier antwoord op te geven?

gaat u hem helpen? dat is de vraag.
Ik ga hem niet helpen omdat ik er geen zin en geen tijd voor heb.

Henk , dit is puur menselijk gedrag en al zo oud als de weg naar Rome , in vroegere tijden werden er races gehouden met paarden , deze werden speciaal gefokt , noem het opgevoerd
Daarna kwamen er begin vorige eeuw de eerste gemotoriseerde voortuigen waarmee meteen de eerste TT.s en Gp,s ontstonden er werd zelfs met stoomtreinen geracet , er werd weken lang in schuren gesleuteld om de wedstrijd te kunnen winnen ...en zie...de eerste tuners waren geboren !

Toen ik op 16e mijn eerste Kreidler kocht waarschuwde mijn vader me met de woorden " je voerd hem niet op he !" de week daarop was de Kreidler opgevoerd waarop mijn vader vroeg " laat mij eens een rondje " omdat hij wist dat het toch geen zin had.

Les 1:
Dit is deel van onze evolutie , zouden we naar mensen zoals jou geluisterd hebben waren we nu uitgestorven en reden de apen waarschijnlijk met jou parel rond.

Les 2:
Er bestaat geen perfecte wereld zoals jij deze probeerd te schetsen.

Gr,
Ed

redfox
Berichten: 2689
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Moraal Ridder

#28 Bericht door redfox » 24 nov 2009, 21:52

peterria schreef:het word dan is tijd dat de pizza bezorger hier in alblassedam
zijn spul wat sneller laat lopen dan 60 km
ben ik eindelijk van die lauwe pizzas af :mrgreen:
peterria

Ja Peet je kan natuurlijk ook proberen om een beneden huis te krijgen ipv 4 hoog op die flat :idea: scheelt ook voor die bezorgert :lol: :lol: :lol:
Is ook beter voor je brommertjes :!: :!: :!:

Gr.Wim.

Gebruikersavatar
danahi
Berichten: 2916
Lid geworden op: 24 aug 2004, 11:01
Locatie: Baarn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#29 Bericht door danahi » 24 nov 2009, 21:55

Henk 3bakvoet schreef:
een knaap is 16 jaar en heeft de beschikking over 5.8 pk`s, vrij vertaald praten we over 80 km/u.
Die snelheid vindt hij niet genoeg, zijn brommer een kreidler dus, moet dus 100 km/u gaan lopen en roept daarbij uw hulp in.
Het lijkt mij toch niet zo moeilijk om hier antwoord op te geven?

gaat u hem helpen? dat is de vraag.
Ja hoor, waarom niet. Je hebt in het leven niet alles in de hand.

Misschien komt er een dag dat hij op snelheid te kort komt om een ernstig ongeval te voorkomen. Dan zou het maar al te goed uitkomen dat hij wat pk's over had....

Ik ben ook jong geweest en mij brommertijd begon voor m'n 16de met 45km/u op mijn 16de rond de 70 denk ik en eind 16 werd dat 115. Ik heb 1 keer een ongelukje gehad (niet mijn schuld) en dat was toen de brommert 70 liep.

Alles is gelukkig nog binnen bereik voor de jeugd en als hij het hier niet vind kan hij op de marktplaats wel vinden. Ik zeg dan op mijn beurt "goed dat hij het serieus aanpakt en navraag doet bij de juiste groep mensen"

Gebruikersavatar
peterria
Berichten: 1283
Lid geworden op: 04 nov 2007, 15:25
Locatie: alblasserdam
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

#30 Bericht door peterria » 24 nov 2009, 21:57

wim ik kan ook bij de pizza boer gaan bezorgen met mijn tm
even een korte budie en een zwitsers rekie
ik wet dat ik het kan :mrgreen:

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#31 Bericht door rm-mer » 24 nov 2009, 21:59

Ik ga me hier niet in mengen, maar een tuner is NIET verantwoordelijk voor eventuele schade die de (minderjarige) overtreder aanricht.

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#32 Bericht door mink » 24 nov 2009, 22:26

ik denk ,
dat we de ouders van de tuners verantwoord moeten stellen!!

gr mink.w :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
AndreH
Beheerder
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 sep 2007, 22:06
Locatie: 's-Heerenbroek
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 0

#33 Bericht door AndreH » 24 nov 2009, 22:46

Tuning is toch alleen voor race gebruik? 8-[

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#34 Bericht door Jovink » 24 nov 2009, 23:03

Als je je brommert wilt laten tunen wil je dat zelf
de tuner doet het enkel voor je dus die kun je never nooit aansprakelijk stellen
ik zou het niet in m;n hoofd halen hem aansprakelijk te stellen het is je eigen keuze...
Ben je onder de 18 zullen je ouders wel aansprakelijk gesteld worden...

Hoe je daar als ouder tegenover zou moeten staan weet ik niet, ik ben nog lang geen ouder (17 :wink:)

Kreidlers rijden hard, maar dat zijn er tov scooters maar heel weinig.
Bij elke nieuwe schakelbrommer die je ziet gaan is de prop uit de uitlaat gehaald en rijd ie ook 100...
Ook niet volgens de wet maarja wat mag er nog vandaag aan de dag
Ik houd het voorlopig bij 80km/u maar wat je zegt henk zal straks ook wel weer te langzaam zijn :mrgreen:

christophe
Berichten: 467
Lid geworden op: 10 jun 2008, 08:10
Locatie: gulpen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#35 Bericht door christophe » 24 nov 2009, 23:11

hallo allemaal,

ik als 16- jarig groentje... vind dat je kan opvoeren, (ben zelf groot voorstander)mijn kreid loopt nu 70, met 6 pk)
maar ik ben van mening dat je gewoon normaal moet rijden, daarmee bedoel ik:
alleen hard rijden waar dit KAN , dus niet met 80 door de stad knallen, om je vrienden te laten zien hoe dom je wel niet bent, maar op wegen die ik veel rijd, op bromfietspad langs provinciale wegen, daar kan je rustig aan het gas zitten naar mijn inziens. Dan ook weer niet met 80 langs paarden, mensen,kinderen, huizen,fietsers enzo, maar gewoon normaal, dus op lange lege stukken, OPEN DAT GAS!!
in een of ander boekje noemden ze dat ''sportief'' rijden.

met ongelukken enzo zit me met name vers in het geheugen omdat een vriend van mij zich met zijn stofzuiger bijna dood heeft gereden, voor de zoveelste keer.
dit keer de 1e met letsel, een gebroken sleutelbeen.
en een andere, die ik zelf niet ken, bijna ieder botje gebroken, toen i met zijn TZR tegen een boom knalde....
al die ongelukken heeft me wel in mij hoofd een schakelaar doen omslaan, zodat ik dacht, je bent zo dood als je niet oplet... dus gewoon goed uit je doppen kijken, geen gekke dingen doen, en niet roken blowen, en zo'n dingen als je gaat rijden.
ik wil niet mijn ouders financiel en emotioneel in de afgrond helpen door ongelukken te maken met dat ding, dus ik ''gedraag'' me.

leuk gezegde:
OPVOEREN KAN, MAAR GENIET MET MATE..... :D



groetjes christophe

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#36 Bericht door marinus » 24 nov 2009, 23:16

Gelukkig hier kom ik goed mee weg,....

Werk alleen voor mensen met geld,...en vrienden heb ik toch al niet,.. dus dat maakt het makkelijk en houd het rustig

Marinus

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

#37 Bericht door hermanp » 25 nov 2009, 01:01

Ik denk dat je als volwassene, en bijbehorend denkvermogen, een minderjarige tegen zichzelf moet beschermen. Niet alleen zijn de boetes redelijk pittig als je gepakt wordt met een opgevoerde brommer, ook slijtage gaat harder waardoor brommerrijden duurder wordt en lang niet iedere 16-jarige is er al aan toe om vanaf een fiets op een brommer te gaan rijden die 80+ rijdt. Zelfs 45 kan al een enorm verschil zijn waar eerst aan gewend moet worden. Is althans mijn ervaring, maar dat kan ook komen doordat ik een watje ben.
Mijn vader heeft wel, toen ik mijn eerste Kreidler op 16,5-jarige leeftijd kreeg, de cilinder een beetje aangepakt zodat de brommer 65-70 haalde. Driekwart jaar later een 50cc zeta erop en een half jaartje later, ik was toen net 18, heeft mijn vader de 4-bak geschikt gemaakt voor een superbreitwand. Uiteraard wilde ik op 16-jarige leeftijd ook wel 100, was toen nog in de veronderstelling dat dat makkelijk te halen moest zijn, als je de verhalen van die bejaarden hoorde... achteraf denk ik dat het beter is dat het rustig is opgebouwd. Met motoren zou dat in principe net zo moeten zijn, maar omdat ik meteen een leuke motor wilde, was mijn eerste motor er eentje met 130pk.

Gebruikersavatar
pluisje
Berichten: 1918
Lid geworden op: 25 mar 2004, 14:11
Locatie: Monster
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#38 Bericht door pluisje » 25 nov 2009, 06:56

ik denk niet dat de combinatie Kreidler en opvoeren echt op gaat..

de meeste die echt snelheid willen, zullen ook overstappen op een
ander merk,
dat was 15 jaar geleden al zo; Kreidler kon toen wel hard lopen,
maar met een 4 bak en standaard cilindertje moest je zoveel
verbouwen dat het handiger was om gelijk met een MT of erger te
beginnen,
dan kon je een complete 5 bak met 80cc cilinder kopen en met
3 boutjes er onder hangen...

vaak waren die brommers ook binnen 2 weken in beslag genomen,
tegen een plantenbak geparkeerd of uit elkaar gespat,
dus echt lang de buurt ermee terroriseren, dat gebeurt ook weer niet..

degene zonder verstand en met echt te veel geld, daar zou ik gewoon
gebruik van maken als tuner :wink:

Gebruikersavatar
Zatopek
Berichten: 4896
Lid geworden op: 08 feb 2005, 11:26
Locatie: Egelze, diep in het zuiden
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 9 keren

#39 Bericht door Zatopek » 25 nov 2009, 08:58

Henk, vriend, hou eens ff op ouwe zeurkous.................. :wink:

Dat jij vroeger zo'n brave Hendrik was....................... Volgens mij was je toen ook al een buitenbeentje.......................

Zelf reed ik vroeger ook in het algemeen opgevoerd op mijn Kreidlertje. En nog steeds vind ik het hartstikke leuk.

Dat ik me nu wel eens stoor aan braniegedrag van jongeren met hun hang naar zoveel mogelijk herrie en dat het liefst 24-uur per dag, wil nog niet zeggen dat ik dat zelf vroeger niet gedaan heb :oops: Dat realiseer ik me terdege.

Jij reed vroeger ongetwijfeld op een Mobylette, trutteschudder met jarretelaandrijving met een gangetje van 37km....................

Laat de jeugd lekker zijn gang gaan, wel het liefst zo ver mogelijk van mijn huis maar dat is een heel ander verhaal...........

Als ik tuner zou zijn zou ik ze zeker helpen, wat kan mij dat verder "verrotten" ............................ Als ze dat nou graag willen, dan help ik ze toch.
Laatst gewijzigd door Zatopek op 25 nov 2009, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#40 Bericht door MichielJ » 25 nov 2009, 08:59

pluisje schreef: dat het handiger was om gelijk met een MT of erger te
beginnen,
dan kon je een complete 5 bak met 80cc cilinder kopen en met
3 boutjes er onder hangen...
Een 80cc motorblok van Honda loopt ook standaard niet harder dan 90 - 95. Is gebouwd op koppel. Veel mensen vervingen de 80cc dan ook vaak voor een 110cc cilinder.
Het 80cc blok past ook niet 1/1 op een MT. Hiervoor moet ook nog e.e.a. verbouwd worden :wink:

Maar ik ben het met je eens. De meer moderne brommers lieten zich makkelijker opvoeren maar Kreidlers hebben/hadden de naam hard te kunnen gaan 8)

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#41 Bericht door caveman » 25 nov 2009, 09:12

Heb hier een jongen van bijna 16. en ik dacht weet wat je doet je bouwt hem een brommer zo gezegd zo gedaan.
ik bouwde hem een puch maar niet te snel hij liep iets van 50 kmh.
de jongen kon toen hij 16 was nauwelijks een bocht op snelheid nemen, ging gelijk bij 2e keer een rotonde op zijn muil. ik dacht toen naïef dat leer ik hem even goed.... met alle gevolgen van dien.
we hebben samen een kreidler gekocht.. een RMC-S een echte Hollander. ding wat opgeknapt en hij op de kreidler de eerste periode ging het allemaal wel. maar toen moest er een homoet uitlaat onder, trapperblok was het eigenlijk ook niet, dus op zoek naar een Duitse 4 kick, die vlot gevonden met Duitse cilinder en 14 mm carb. liep leuk een dikke 60 kmh. na een paar dagen begon het ... een boete te hard gereden oké dit kan gebeuren. maar na een week of 3 werden het steeds soms 3 in een week....... wat bleek meneer had een losse 17 mm in zijn zak zo gauw hij weg ging kwam die er achter.... cilinder heeft hij samen met zijn vriendjes gedaan..... tja daar sta je dan.
na diverse waarschuwingen en hem zelfs de brommer aan de ketting gelegd. heeft hij nadat hij al zijn boetes betaald had zijn brommer weer terug gekregen. wat denk je gaat 3 dagen goed klapt hij boven op een stil staande auto. beide goed in de prak. de mazzel was dat het in de buurt was en ik de brommer snel onklaar heb kunnen maken zodat hij niet wilde starten. we hebben zijn brommer in de schuur gezet en hij krijgt hem pas weer als het verstand komt......
hij staat er nog. heb hem maar wel gerepareerd... maar het verstand is er nog steeds niet..... dus 16 jaar super snel neuh gaat niet werken al kijk ik alleen maar in de spiegel............

Gebruikersavatar
caveman
Berichten: 7902
Lid geworden op: 01 okt 2003, 11:21
Locatie: Grunn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#42 Bericht door caveman » 25 nov 2009, 09:20

:? tja jammer auto kon naar de sloop ....
Bijlagen
img_0340__medium___small__799.jpg
img_0340__medium___small__799.jpg (83.36 KiB) 2613 keer bekeken

Gebruikersavatar
koepelsekreidler
Berichten: 3371
Lid geworden op: 28 aug 2005, 14:29
Locatie: schagerbrug
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer
Contacteer:

#43 Bericht door koepelsekreidler » 25 nov 2009, 09:30

vroeger reden we toch ook 120 met een dreibak hand henk


ik ben het wel met dijk eens scooterjeugd koopt het zowat bij albert heijn


mart

Gebruikersavatar
lutje
Berichten: 934
Lid geworden op: 21 sep 2008, 17:35
Locatie: Florettcity een plaats waar ik heerlijk kan toeven, het huis heeft een hok ernaast waar ik vaak ben.
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#44 Bericht door lutje » 25 nov 2009, 09:39

koepelsekreidler schreef:vroeger reden we toch ook 120 met een dreibak hand henk


ik ben het wel met dijk eens scooterjeugd koopt het zowat bij albert heijn


mart
Ja Mart, en jij bij de Gamma!! :wink:

Lutje

Roland
Berichten: 5116
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 89 keren

#45 Bericht door Roland » 25 nov 2009, 10:41

Jiles, ik moet wel lachen om je :clap

Opvoeren, acht die scotters #-o zijn de scheurmonsters van vandaag. Af en toe op de rolband, en weer opnieuw beginnen.

Deed ik ook tot verdriet vsan mijn vader :oops: , Mooie sb eraf en weer nieuwe.

Grt, Roland

Gebruikersavatar
kreidler-holland
Berichten: 3781
Lid geworden op: 09 sep 2007, 22:10
Locatie: Heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#46 Bericht door kreidler-holland » 25 nov 2009, 10:55

ik ben nou bijna 18 jaar,

heb het eerst jaar gewoon netjes 55 a 60 gereden zonder brokken
en heb der nou een 5,3 met 16mm op.
maar ik rij bijna nooit volgas.
alleen als ik een mooie weg heb of iets dergelijks.
opvoeren kan prima alleen moet je ook verstand hebben.
en wat hans zegt over jongen met een kreidler dat die het meestal toch anders aanpakken ben ik het zeer zeker mee eens.

niels

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#47 Bericht door Chrismetzwarteletters » 25 nov 2009, 15:21

Gewoon iedereen die het wil 100 laten rijden, als er dan een boom op een verkeerde plaats staat leren die mensen het wel. Wordt er ook een hoop geld omgezet wat weer beter is voor de economische crisis ect ect ect......

Hiermee wil ik zeggen áls je je brommer opvoerd dat je zeker moet weten waar je mee bezig bent. En als dat verstand pas komt na een (zwaar) ongeluk tja, dat had die persoon zich dan eerder moeten bedenken. Het is niet voor niets zo dat een brommer 45 op de Nederlandse weg mag. Persoonlijk, als ik hard wil ga ik wel even helemaal los op een computer spelletje, 270 tegen een vangrail aan - pauze, restart - en ik kan het weer over doen in tegenstelling tot het echte leven.

Gebruikersavatar
Mark.
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:26
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#48 Bericht door Mark. » 25 nov 2009, 16:23

denk dat de belevenis om hard te gaan in het echt net ietsie anders is dan met een computerspelletje chris :P

Gebruikersavatar
mink
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 aug 2006, 21:01
Locatie: ridderkerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#49 Bericht door mink » 25 nov 2009, 16:31

het is toch :crache bonggggg end of came!!!!

en opnieuw strart en play.

gr mink.w

Gebruikersavatar
Dion
Berichten: 719
Lid geworden op: 03 jul 2008, 14:38
Locatie: Zevenaar
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#50 Bericht door Dion » 25 nov 2009, 16:34

ik rijd al vanaf mijn eerste meters met een 80 blokkie rond

1 keer aangehouden geweest, voor de rest nooit. ik rijd lekker met het verkeer mee, en op boerenweggetjes trek ik hem een keer open...

wel trek ik altijd snel op :mrgreen:

nog nooit brokken gemaakt... en behalve die ene keer ook geen boetes... en ik reed echt heel veel er mee ;)

Plaats reactie