Verborgen schatten

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Jan
Berichten: 3284
Lid geworden op: 07 sep 2002, 14:56
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 91 keren

Verborgen schatten

#1 Bericht door Jan » 28 nov 2009, 12:04

Ik vraag me af hoeveel niet ontdekte Kreidlers er nog in Nederland staan?
Zijn ze er nog? zo uit de strijd gehaald, lopend weggezet en jaren niet meer naar om gekeken.
Voor een aantal jaren geleden was er nog voldoende aanbod op internet met dit soort exemplaren, nu lijkt het alaof de vijver volledig is leeggevist.
Is elke schuur in Nederland al bezocht door de liefhebbers / handelaren.
In nieuwbouwwijken hoef je niet te zoeken, maar oude volksbuurten met diepe achtertuinen en grote schuren, of in buitengebieden daar maak je nog een kans denk ik.
Vindt ze maar!!!!!

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

#2 Bericht door dijk » 28 nov 2009, 12:10

hier om de hoek staat nog een helemaal orginele vhs crosser in goede staat nog. helaas wil de eingenaar hem niet kwijt #-o

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10800
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 186 keren
Ontvangen waarderingen: 567 keren

#3 Bericht door Henk 3bakvoet » 28 nov 2009, 13:45

Nee Jan ze bestaan niet meer, of zijn ondergedoken op een onderduik adres. :wink:
Zo als jij weet zijn de razzia's op oldtimer brommers in 1995 echt op gang gekomen, en geen middel werd door de brommer Gestapo geschuwd om deze brommers te deporteren naar hun eigen vernietigingskampen, de bekendste zijn inmiddels wel bekend.
De hobbyist ook niet gek en wakker geworden van de onwetendheid van veelal op leeftijd zijnde eigenaren sloegen hun hebberige vleugels ook uit, deze hongerige wolven maakten het in vele gevallen nog bonter en struinde in de oude wijken met diepe tuinen ongevraagd de buurt af en soms met succes, de kreidler hobbyist was op dat moment niet merkgebonden,overigens zo ook de zundapp hobbyist niet, en dat alles met maar één belang! Een lekkere vette bek halen, heerlijk, alle merken waren welkom,normen en waarden en respect was ver te zoeken en qua moraal zaten zij op de rand van de krant, liegen en bedriegen, vele zijn er blijven hangen en hopen nog dagelijks op dat ene wonder, geld haalt het slechtste in een mens naar boven
Toen kwam Marktplaats en kwam het besef ook bij de oudere en hun kinderen en kleinkinderen en buren en familie dat alles te verkopen is, zelf schroot.
Jan de vijver is leeg, in 1995 haalde men met gemak talloze onversneden brommers op, in 2010 vind je dit niet meer, alleen bij hoge uitzondering is het mogelijk, en dan niet zo als in 1990-1995 dat je er met een waanzinnig lul verhaal mee weg kwam.

Want (bijna) iedereen is wakker geworden.

Hier onder wat herkennings zinnen :lol:

tja ik weet het niet, het is niet wat ik zoek.
zucht, weet u voor 25 gulden neem ik hem wel mee.
De ogen heel groot, 100 gulden? meneer toch.
ja mevrouw de oud ijzerprijs ligt op dit moment op 4 cent de kilo.
Hier heb ik niets aan, maar weet u wat.
ik zal het goed met u maken.
voor het afvoeren betaalt u dan niets.
meneer u heeft mazzel dat ik hier in uw schuur sta.
Het enigste wat normaal nog waarde heeft is niet meer bruikbaar
Weet u ik ben er een aan het opknappen.
Ik ben geen handelaar maar een hobbyist.

Schorem is het. :oops:
Laatst gewijzigd door Henk 3bakvoet op 28 nov 2009, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#4 Bericht door Flacko » 28 nov 2009, 13:52

Ik denk dat het hele gedoe rond het bromfietskenteken en de verkoop op internet zoals marktplaats en Ebay al vele schuurvondsten van eigenaar zijn verwisseld.

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2054
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 14 keren

#5 Bericht door gijsvanzanten » 28 nov 2009, 14:39

Maar Henk, je kan toch niet ontkennen dat er uit
dat "schroot" ook hele mooie projecten zijn voortgekomen?
Met verbluffend resultaat. Maar dat neemt niet weg dat ik
in grote lijnen toch achter je stelling sta. :D :D :D

Gijs.

Gebruikersavatar
Loek D.
Berichten: 649
Lid geworden op: 12 aug 2008, 20:16
Locatie: Zuid Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

#6 Bericht door Loek D. » 28 nov 2009, 15:15

Laatst stond er op marktplaats een k53/1nl uit 1963, goede staat, originele lak en met kenteken. Fijn op 19" whitewalls die op nieuw gespaakte wieltjes zaten. 1000 euro mocht je hem hebben. Nauwelijks twee weken later staat hij 150 kilometer verderop te koop voor 1950 euro. Goed bezig meneer :clap

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10471
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 237 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

#7 Bericht door nozems » 28 nov 2009, 15:39

Henk wat heb je dat toch mooi weerlegd weer,het is heelaas de keiharde werkelijkheid :? :(

Gebruikersavatar
Tissue
Berichten: 790
Lid geworden op: 14 jul 2004, 16:00
Locatie: Epe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#8 Bericht door Tissue » 29 nov 2009, 12:02

Loek D. schreef:Laatst stond er op marktplaats een k53/1nl uit 1963, goede staat, originele lak en met kenteken. Fijn op 19" whitewalls die op nieuw gespaakte wieltjes zaten. 1000 euro mocht je hem hebben. Nauwelijks twee weken later staat hij 150 kilometer verderop te koop voor 1950 euro. Goed bezig meneer :clap
Tja en dat vind ik dan weer zo jammer dat het dan weer zo moet gaan. Dan vraag ik mij af is dit nog hobby??

Gebruikersavatar
pascal
Berichten: 2888
Lid geworden op: 06 jan 2007, 17:34
Locatie: Vlak bij Lochem
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#9 Bericht door pascal » 29 nov 2009, 12:06

Weet er nog wel wat te staan,eigenaar niet bekend.
Staan bij een bedrijf op zolder.
Kratten met onderdelen erbij.
Tsja,en nu meneer?
Blijf bellen,wachten af.

Pascal

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10275
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 332 keren

#10 Bericht door Andy » 29 nov 2009, 12:31

Kijk maar op mp ... staan genoeg vondsen te koop ... maar ja we willen het voor 200€ of minder ophalen ...

Sinds internet is iedereen wakker geworden en doet vooronderzoek, soms zie je echte oude wrakken en de eigenaar van het pareltje denkt nog 1000€
of meer voor te vangen ... een vette bek halen dus :)

Andy,

Gebruikersavatar
Bo17
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 nov 2003, 21:08
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

#11 Bericht door Bo17 » 29 nov 2009, 12:47

Ik denk dat 90% van mijn brommerpark (+/-100 brommers) is komen aanwaaien, mensen die me wat gunden of brommers die in de weg stonden. Het natrekken van oude brommerverhalen levert heel soms ook nog wel eens wat op, en je ogen goed open houden helpt ook wel.
Ik ben er eigenljk nooit achteraan geweest, die paar die ik echt wilde hebben zijn echt wel netjes betaald.

Maar er is volgens mij genoeg te vinden, alleen zijn ze wat dieper verstopt geraakt. Laatst nog 2 hele mooie Honda 4 takten 'gered' en ik weet nog wel een stuk of 10 hooibergen waar diverse brommers staan te wachten op wat gaat komen, als je de eigenaren met respect behandeld zal je moeite vroeg of laat wel beloond worden.

Soms heb je dan wel pech, zoals de Suzuki ZR chopper die al jaren in nieuwstaat onder het kleed stond en die niet in de weg stond; "Als ie al weg gaat is ie voor jou!". Totdat ik een of andere jeugdige onverlaat op een zwart overgeschilderde ZR hier in het dorp zag crossen, nee hé het zal toch niet? Nee hij iser niet meet hoor, we dachten hij wil hem toch niet meer en die jongen zou er heel voorzichtig mee zijn...

Maar dat is dan het mooie van de hobby vind ik. Nu heb ik zelf zo´n schuur waar ooit misschien iemand de schatten gaat herontdekken!
gr.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

#12 Bericht door hermanp » 29 nov 2009, 16:19

De niet ontdekte onversleutelde Kreidlers worden vrijwel altijd verknoeid na ontdekking. Bijna altijd worden er wel onderdelen vervangen, overgespoten of verchroomd. De charme van een leuke gebruikte brommer wordt niet gewaardeerd, alles moét perfect zijn. En dan wordt er ook nog vol trots gemeld dat er weer een Kreidler 'gered' is.

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#13 Bericht door SjorsTh » 29 nov 2009, 16:22

Ben het eens met Herman

SjorsTh
Berichten: 502
Lid geworden op: 09 nov 2002, 21:30
Locatie: Swalmen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#14 Bericht door SjorsTh » 29 nov 2009, 16:23

Perfectionisten rooien inderdaad vaak roet in het eten. Oeps hij heeft ergens een plekje........ dan moet hij toch helemaal opnieuw gespoten worden :?

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#15 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2009, 16:43

hermanp schreef:De niet ontdekte onversleutelde Kreidlers worden vrijwel altijd verknoeid na ontdekking. Bijna altijd worden er wel onderdelen vervangen, overgespoten of verchroomd. De charme van een leuke gebruikte brommer wordt niet gewaardeerd, alles moét perfect zijn. En dan wordt er ook nog vol trots gemeld dat er weer een Kreidler 'gered' is.
SjorsTh schreef:Perfectionisten rooien inderdaad vaak roet in het eten. Oeps hij heeft ergens een plekje........ dan moet hij toch helemaal opnieuw gespoten worden :?
Ben ik niet met jullie eens. Kan ook zeer zorgvuldig gedaan worden met hier en daar wat NOS onderdelen. Onderbouw, standaard of achterbrug kunnen best een spuitje krijgen. Dan blijft hij nog steeds gebruikssporen hebben maar geen lelijk roest, geschampte koplampranden, vierkant versleten hendels, niet meer fatsoenlijk te monteren kunssttof kettingkast enz.

Enzo

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#16 Bericht door rm-mer » 29 nov 2009, 17:57

Inderdaad, sommige "ontdekte" kreidlers worden wel eens verknoeid.

Zo had ik er eentje op een beurs gekocht van iemand die hem had gekocht nadat hij jarenlang stil stond.

Hij had de zwarte motorschermen gespoten toen ze nog op het frame zaten, daardoor was er spuitnevel op het frame. Er zat ook een lelijk zelfgemaakt rekje op, maar dit onderdeel had de bromfiets nagenoeg niet beschadigd.

Na vele uren poetsen heb ik de lak helemaal kunnen redden, net als het chroom.
Uitlaat vervangen door een mooie originele, net als de handvaten. De rechter motorkap is vervangen door een originele korte met mooie gaten en de kappen zijn herspoten.

Ik ben blij dat ik deze originele Belgische vervanger van de mustang cross heb kunnen redden. (rm electronic "bingo" k54/410 uit +-78, kijk naar de originele mustang onderdelen die erop zitten)
Hij staat helemaal origineel, op de buddyseat na, ik kreeg er deze immitatie buddy bij.
Het achterspatbord is origineel uit rvs en ondiep, dus geen chrome immitatie.

Er liggen ondertussen ook nieuwe continental kks10 bandjes onder en een originele onderkant voor de open kettingkast.

Deze brommer bewijst hoe snel zo'n vondst verknoeid kan worden, maar met een beetje aandacht vaak ook weer gered.

Gr, Thibaut

(zie mijn avatar foto voor een betere resolutie)
Bijlagen
rm bingo opgeknapt.jpg
rm bingo opgeknapt.jpg (90.89 KiB) 5621 keer bekeken
DSC05471.JPG
DSC05471.JPG (98.94 KiB) 5621 keer bekeken
DSC05463.JPG
DSC05463.JPG (98.28 KiB) 5621 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#17 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2009, 18:18

Ik denk een latere RM 429 ca. 1980. Toen had je de oranje kleur pas naast de groene met zwarte tanken.
Bingo 40 was in eind 77 groen/grijs

Enzo
Bijlagen
6_80 (Large).jpg
6_80 (Large).jpg (75.17 KiB) 5576 keer bekeken

Gebruikersavatar
rm-mer
Berichten: 1679
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:37
Locatie: België
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#18 Bericht door rm-mer » 29 nov 2009, 18:27

Enzo-tvdzijden schreef:Ik denk een latere RM 429 ca. 1980. Toen had je de oranje kleur pas naast de groene met zwarte tanken.
Bingo 40 was in eind 77 groen/grijs

Enzo
Op het frame staat K54/410, maar inderdaad het model zoals op de folder.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#19 Bericht door Enzo-tvdzijden » 29 nov 2009, 18:35

rm-mer schreef:
Enzo-tvdzijden schreef:Ik denk een latere RM 429 ca. 1980. Toen had je de oranje kleur pas naast de groene met zwarte tanken.
Bingo 40 was in eind 77 groen/grijs

Enzo
Op het frame staat K54/410, maar inderdaad het model zoals op de folder.
Dat typenummer zal de 429 ook hebben.
De groene had een grijze tank

Enzo
Bijlagen
11_77 (Large).jpg
11_77 (Large).jpg (88.61 KiB) 5556 keer bekeken

brommer
Berichten: 777
Lid geworden op: 07 sep 2002, 12:43
Locatie: Sijbekarspel
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 3 keren

#20 Bericht door brommer » 30 nov 2009, 10:04

Leven en laten leven. Ieder doet maar met zijn Kreidler waar hij zin in heeft. Ik ben van het type die probeert om zijn Kreidler in showroom staat te krijgen en te houden maar rijd er wel 5000 km per jaar mee.
Vind een originele Kreidler ook mooi om te zien en als iemand dit leuker vind dan een gerestaureerde respecteer ik dit net zo makkelijk.
De één vind nou eenmaal dit leuk en de ander dat, geen probleem.

mart 50
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 feb 2009, 12:48
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

verborgen schatten

#21 Bericht door mart 50 » 01 dec 2009, 22:27

ik was eind vorig jaar in zwitserland, bij een voormalig kreidler dealer, had er al eerder wat gekocht, verteld hij mij dat hij nog een splinternieuwe rs heeft staan, van vroeger die over gebleven was nadat hij ermee gestopt was had al die tijd bij hem thuis in in bij halletje gestaan maar hij wou hem dus verkopen, en toen heb ik hem maar meegenomen :

Ed.P
Berichten: 3124
Lid geworden op: 29 nov 2005, 13:44
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 11 keren

Re: verborgen schatten

#22 Bericht door Ed.P » 01 dec 2009, 22:33

mart 50 schreef:ik was eind vorig jaar in zwitserland, bij een voormalig kreidler dealer, had er al eerder wat gekocht, verteld hij mij dat hij nog een splinternieuwe rs heeft staan, van vroeger die over gebleven was nadat hij ermee gestopt was had al die tijd bij hem thuis in in bij halletje gestaan maar hij wou hem dus verkopen, en toen heb ik hem maar meegenomen :
Het lijkt me dat je daar toch niet lang hoeft over na te denken...had ik maar...bij ons zeggen ze dan " achteraf kijk je een koe in z,n reet" :wink:

marinus
Berichten: 1730
Lid geworden op: 29 jul 2007, 11:48
Locatie: Tiel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#23 Bericht door marinus » 01 dec 2009, 22:43

Zoals een wijze spreuk van ome Joop,...Als de vogels fluiten in mei is april voorbij. :lol:

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

#24 Bericht door MichielJ » 01 dec 2009, 22:43

Enzo-tvdzijden schreef:
hermanp schreef:De niet ontdekte onversleutelde Kreidlers worden vrijwel altijd verknoeid na ontdekking. Bijna altijd worden er wel onderdelen vervangen, overgespoten of verchroomd. De charme van een leuke gebruikte brommer wordt niet gewaardeerd, alles moét perfect zijn. En dan wordt er ook nog vol trots gemeld dat er weer een Kreidler 'gered' is.
SjorsTh schreef:Perfectionisten rooien inderdaad vaak roet in het eten. Oeps hij heeft ergens een plekje........ dan moet hij toch helemaal opnieuw gespoten worden :?
Ben ik niet met jullie eens. Kan ook zeer zorgvuldig gedaan worden met hier en daar wat NOS onderdelen. Onderbouw, standaard of achterbrug kunnen best een spuitje krijgen. Dan blijft hij nog steeds gebruikssporen hebben maar geen lelijk roest, geschampte koplampranden, vierkant versleten hendels, niet meer fatsoenlijk te monteren kunssttof kettingkast enz.

Enzo
Mee eens Tjerry. Ook aan mijn RS is in het verleden best wel eens wat gedaan maar dit is niet zichtbaar omdat dit netjes gebeurd is.
Hoe lang hebben wij niet in de winkel in Tilburg gestaan van "hier moet wat aan gebeurd zijn" zo moet je het hebben naar mijn idee. Het moet nauwelijks zichtbaar zijn dat er aan gewerkt is.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60281
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

#25 Bericht door Enzo-tvdzijden » 01 dec 2009, 22:47

Wat denk je van de Wilde 13 zijn RS. Ook nog ori lak en gebruikssporen. En toch geheel gestript geweest.

Enzo

Plaats reactie