Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#101 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 okt 2020, 19:54

Mooi plaatje van Rehorst
Nog geen 16 maar wel wekelijks met je neus tegen de etalage.....
De snelle setjes lagen daar te knipogen naar ons.

Toen nog in de Ruijsdaalstraat
Bijlagen
8A0855AF-580C-4BED-BA05-CD4E1F42CE10.jpeg
8A0855AF-580C-4BED-BA05-CD4E1F42CE10.jpeg (177.76 KiB) 1037 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht:
Maarten (20 okt 2020, 20:17)
Waardering: 9.09%

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#102 Bericht door Maarten » 20 okt 2020, 20:19

Ik weet niet anders dan dat ze op de Apeldoornselaan zaten/zitten, dit zal dus net iets eerder geweest zijn dan toen ik 16 was.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#103 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 okt 2020, 20:20

Maarten schreef: 20 okt 2020, 20:19 Ik weet niet anders dan dat ze op de Apeldoornselaan zaten/zitten, dit zal dus net iets eerder geweest zijn dan toen ik 16 was.
Ger Kos was toen 16. En 100% Schilderswijk Maarten.

Enzo

Gebruikersavatar
Ger
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2002, 09:47
Locatie: ZOETERMEER
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 8 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#104 Bericht door Ger » 04 nov 2020, 07:54

Was in de 70ties toch wel het episch centrum op Kreidlergebied in Den Haag.

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2276
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den

#105 Bericht door Zolenheuvel » 08 apr 2021, 14:56

Vandaag vond ik wat materiaal dat opheldering geeft op de vragen over waar wij onze Spijkerbroeken in de Boekhorststraat kochten.
Marcel (Parlotti); de tram die door de Boekhorststraat reed, was lijn 10.
Zie hieronder wat samenvattingen uit artikelen die ik vond.
Als je het hele artikel wilt lezen kan je uiteraard de bronvermelding volgen

Groet Kees


Parlotti schreef: 27 feb 2014, 23:10 :thumbleft die tram kan ik mij echt niet meer herinneren Kees, maar ik geloof je gelijk. Want ik sla aan op het Broekenhuis: daar kocht ik begin jaren '70 ook mijn Wrangler en Lee spijkerbroeken (toen spraken we nog niet van jeans). Paar bruine Clarks (desert boots heten die nu) er onder en klaar!
Ger schreef: 27 feb 2014, 23:19 Zijn jullie niet in de war met het winkeltje dat voor het broekenhuis zat? Daar verkochten ze houthakkershemden, groene parka.s en spijkerbroeken! ik kocht er die spijkerbroeken met wijde pijp. Volgens mij was die winkel toen van de fam. Dessing. Groeten Ger
Parlotti schreef: 27 feb 2014, 22:46 :-k :-k ik twijfel of dit wel de Boekhorststraat is, Maarten. De HTM reed hier toch niet? Grrr, ik kan net het nummer van de tram niet lezen. Maar toch, dit lijkt meer op de Hobbemastraat ...

"Ik hielp de artistiekelingen aan een nieuwe ribbroek bij ‘t Broekenhuis, de dames met opzet een maatje groter
Nozems, door de anderen ook wel als bullen of vetkuiven betiteld, droegen strakke spijkerbroeken. Een houthakkershemd of zwart T-shirt. Met daarover een zwart lederen jack, of het blauwe bomberjack. Het schoeisel van de bullen bestond uit puntschoenen, al dan niet zelf wit geverfd, met ijzertjes eronder, of halfhoge puntlaarsjes. Dat tenue werd soms opgesierd met een Elvis-Presleysjaaltje, een dun stropdasje of een soort van veter in zo’n roestvrijstalen kruis of een doodskop. De grote, met brillantine opgebouwde kuif werd zo gecomponeerd dat die van achteren op een soort kippenkontje leek. Dat kon met een lik pommade uit zo’n rood potje Brylcream. Rachel, vraag aan je moeder of je over een paar jaar de film Grease met John Travolta uit 1978 mag zien.
Bordeelsluipers
De artistiekelingen, die weer door de bullen werden uitgescholden voor kikkers, en door de indo’s als kweetjes, droegen dikwijls gebleekte spijkerbroeken. Met daarboven een gestreept of geruit overhemd, soms met stropdas. Of ze kozen voor ribbroeken met extreem wijd uitlopende pijpen. Zulke broeken werden meestal gekocht bij ’t Broekenhuis of bij John Bull, beide in de Boekhorststraat. In de eerstgenoemde zaak heb ik op de zaterdag ook nog een tijdje gewerkt. ’s Morgens moest ik de etalages lappen en de winkel aanvegen.
In de middag mocht ik jongeren helpen. Bij voorkeur meisjes, die ik met opzet een maatje groter gaf. Om de spijkerbroeken lichter en strakker te maken gingen zowel jongens als meisjes daarmee de zee in. Nóg herinneren senioren zich het onprettige gevoel van de natte en vaak zanderige spijkerbroek aan hun benen als ze die op het strand lieten opdrogen. Als jas werd de lange groen loden jagersjas (met split op de rug) gedragen of een tweedehands groene parka, van militaire makelij. Liefst nog met kogelgaten uit de Korea-oorlog. Weer anderen droegen zo’n zwarte postbodecape die de PTT voor dumpprijzen van de hand deed. Andere kikkers droegen een korte witte regenjas en daarbij een sjaal met groene Schotse ruit. Schoenen: Clarks, ook wel bordeelsluipers genoemd. Halfhoge suède stappers. Meisjes droegen vooral jurken tot een stukje boven de knie
Bron: https://www.ad.nl/den-haag/ik-hielp-de- ... ~a08718eb/


Bij ‘John Bull’ waait de allernieuwste vrijetijdskleding aan houten hangertjes weer verlokkend heen en weer. In het piepkleine, volgepropte zaakje, schaften m’n vriendin Ineke en ik, twee Kikkertjes in de dop, halverwege de jaren zestig net als veel andere Haagse leeftijdsgenoten er onze eerste Lee en Wrangler aan.
En zag je hoe patserige bikkers in de zijstraten uit grote, pastelkleurige Amerikanen klommen en met hun dure slangenleren schoenen kleine peeskamertjes betraden waarin hevig geblondeerde of diepzwart geverfde vrouwen voor de vensters voluit zaten geëtaleerd. Zwaaiend met een meiertje of vijf, scheurden ze even later in dolle vaart over het natte plaveisel de straat weer uit. In mijn herinnering dirigeren vastberaden vrouwen hun tegenstribbelende echtgenoten en kroost het ‘Broekenhuis’ binnen
Bron:http://www.mijndenhaag.org/entry/1623/d ... orststraat
Bijlagen
Lijn 10 Boekhorststraat.JPG
Lijn 10 Boekhorststraat.JPG (84.89 KiB) 827 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Zolenheuvel voor dit bericht:
Maarten (08 apr 2021, 20:18)
Waardering: 9.09%

Joop de DKW man
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2021, 17:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#106 Bericht door Joop de DKW man » 03 jul 2021, 21:50

Leuke website die ik vandaag pas ontdekte....
Mijn naam is Joop uit Utrecht en ik ben inmiddels 62 jaar oud en als hobby reed ik begin 80-er jaren in DKW auto's en toen ik een gereviseerde krukas, een set nieuwe Mahle zuigers en een geboord en gehoond DKW motorblok in elkaar moest laten zetten hoorde ik via via over Ben Korsel in de Schilderswijk in Den Haag. En na eerst bellen en daar op bezoek gaan liet ik Ben alle spullen zien die in de kofferbak lagen en een week later kon ik de motor die inmiddels door Ben keurig in elkaar was gezet weer komen ophalen. Hij liet me bij die gelegenheid bergen met motorblokken zien van DKW en naast de 'winkel' stonden een paar DKW's. Hij en zijn zoon waren bijzonder aardig en hadden veel verstand van tweetakt. Met dat motorblok gemonteerd in de wagen ben ik diezelfde zomer naar Zuid-Spanje gereden en ook weer terug zonder problemen. Ik herinner mij nog de grote geschilderde DKW 1000 SP sportwagen die op de gevel was geschilderd. Enfin ik dacht dit deel ik met u allen want die 'oude' Ben was een aardige en hulpvaardige man en ook zijn zoon was enthousiast. Vriendelijke groeten, Joop uit Utrecht.
Deze gebruikers waarderen Joop de DKW man voor dit bericht (totaal 2):
Maarten (04 jul 2021, 07:19) • Caspar (04 jul 2021, 08:56)
Waardering: 18.18%

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2276
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#107 Bericht door Zolenheuvel » 03 jul 2021, 22:04

Joop, natuurlijk moet je dit soort verhalen delen.
Mooi dat je mensen als Ben en zijn zoon bent tegengekomen.
Het is een uitstervend ras, die je als je ze heden ten dage tegengekomen moet koesteren.
Prachtig dat je hen na zoveel jaar nog de eer geeft die ze toekomt.
Weet je nog in welke straat of weg ze in de Schilderswijk zaten?

Groet Kees

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#108 Bericht door Maarten » 04 jul 2021, 07:16

Paulus Potterstraat tegenover Leo Kok.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#109 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 feb 2022, 08:44

Soestdijkseplein Den Haag 1967
Bijlagen
826377FA-3370-483B-901A-912078D4546F.jpeg
826377FA-3370-483B-901A-912078D4546F.jpeg (70.6 KiB) 491 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Enzo-tvdzijden voor dit bericht (totaal 3):
dijk (26 feb 2022, 12:17) • Maarten (26 feb 2022, 19:51) • rs-r (27 feb 2022, 20:33)
Waardering: 27.27%

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2276
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#110 Bericht door Zolenheuvel » 26 feb 2022, 08:51

Prachtig tijdsbeeld :clap en herkenbaar, tegenover de ingang van het Zuiderpark.
Schitterend die Opel met allerlei meuk op het dak. Ging vast naar de Haagse rommelmarkt. :mrgreen:

Groet Kees

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Lekkah Haags: Van de wal in de sloot, Schilderswijk Den Haag

#111 Bericht door Enzo-tvdzijden » 26 feb 2022, 08:52

Zolenheuvel schreef: 26 feb 2022, 08:51 Prachtig tijdsbeeld :clap en herkenbaar, tegenover de ingang van het Zuiderpark.
Schitterend die Opel met allerlei meuk op het dak. Ging vast naar de Haagse rommelmarkt. :mrgreen:

Groet Kees
Contrabas :clap

Plaats reactie