APK motorfietsen

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3053
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 248 keren
Ontvangen waarderingen: 54 keren
Contacteer:

APK motorfietsen

#1 Bericht door Theove » 30 mar 2011, 23:39

Van het motorforum:
Ik was vandaag voor m'n werk bij het
RDW te Roosendaal en omdat ik daar
vaker ben geweest heb ik wat vragen
gesteld ivm de APK voor motor.
Dit is ff een opsomming wat mij verteld
is en wat ik met jullie wil delen.

De APK voor motor is binnen nu en 3 jaar
zeker een feit !!
De papieren liggen al op tafel maar moet
elke x worden aangepast e.d , het werkt
niet zo simpel als een auto en de regels
zullen dan ook anders worden.
Wel zijn sommige "logische" dingen weer
hetzelf als de auto zoals de staat van de
banden (road use tyres only) en moet alle
verlichting werken , een puntje wat ik
aankaarte was de welbekende achterlicht met
geintergeerde knipperlichten .
Is geen probleem want er is geen "eis" aan
gesteld kwa tusseliggende afstand van de
lichten zolang het maar oranje/rood is en
werkt zoals het hoort .

Dan mischien wel ieders grootste drama ,
de uitlaat !! (voor sommige nie)
Het is in principe onmogelijk om DB's te
meten bij die keuring omdat het enige juiste
apparaat wat door voor gebruikt mag worden
een slordige 15.000 euro kost !!
Plus moet men er een speciale cursus voor
doen om deze te morgen uitvoeren.
Een bedrijf wat apk's mag verrichten gaat
zo iets niet aanschaffen dus die vervalt.
Verder kwa E-Keur kijken zo ook niet naar
de uitlaat zolang hij maar gas/lucht dicht is.
Ben benieuwd hoe het voor "onze" Kreidler motorfietsen gaat worden. Voor een aantal (opgevoerde) creaties kan het wel eens gevolgen hebben..
Artikel 5.4.11,vijfde lid: Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan in onderstaande tabel bij de onderscheiden cilinderinhouden telkens vermelde waarde:
Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)

BBeths
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
Locatie: Santpoort-noord
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: APK motorfietsen

#2 Bericht door BBeths » 30 mar 2011, 23:45

Is dat niet anders voor de oudere motorfietsen dan? Net als voor oudere auto's?

Mijn vader had tot voor kort op zijn '78-er XS1100 een dubbele open pijp zitten, dat gaf een prachtige teringherrie, nu zit er dan een hele dikke Laser uitlaat op ( 4 in 1 ) en heeft ie minstens 10pk meer dan met zn open pijpen, maar die open pijpen is dan niet echt, tja, milieuvriendelijk ofzo. Gaan ze daar dan ook naar kijken?

Gebruikersavatar
mopeddy
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 nov 2006, 21:00
Locatie: Thailand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: APK motorfietsen

#3 Bericht door mopeddy » 31 mar 2011, 00:52

Dit is ook een feit!

Binnen nu en 3 jaar, kan je jou Kreidler vanaf 16 jaar legaal met motor-kenteken rijden!, als we geluk hebben (ligt aan het besluit van de regering), dan mag iemand die zijn rijbewijs heeft vanaf 2009, zonder daarvoor een rijbewijs te halen, deze zo genaamde rijbewijsklasse A1 vanaf 1013 ook legaal rijden! :mrgreen:

Het duurt nog even, maar in 2013 wordt een nieuwe Europees motorrijbewijs richtlijn van kracht. Een van de opvallendste bepalingen daarin is dat het voor een 16-jarige mogelijk wordt om een 125cc motor met een maximum vermogen van 11 kW te rijden, het zogeheten A1-rijbewijs. Voor de meeste Europese landen is deze categorie niet nieuw, maar voor Nederland en ook Denemarken is het dat wel.

In Nederland is de minimum leeftijd voor het motorrijbewijs, dus ook voor een 125cc, immers altijd 18 jaar geweest. Maar voor er nu massaal bromscooters te koop worden gezet: de afzonderlijke landen krijgen de vrijheid om de minimum leeftijd voor dit A1-rijbewijs te verhogen naar 17 of 18 jaar. Is dat het geval, dan heeft dat ook gevolgen voor de minimum leeftijd voor de twee overige motor-rijbewijscategorieën, A2 en A, die dan eveneens omhoog gaat. Indien de Nederlandse regering 18 jaar als ondergrens voor A1 handhaaft, kan het A2-rijbewijs (max. vermogen 35kW) pas op 20-jarige leeftijd worden behaald en het ongelimiteerde A-rijbewijs op 24-jarige leeftijd.

Heb je al een A1- of A2-rijbewijs, dan kun je op je 22e de onbeperkte A-versie krijgen. Kiest de regering voor de variant waarop op 16-jarige leeftijd A1 kan worden gehaald, dan wordt de minimum leeftijd voor A2 18 jaar en voor het zware rijbewijs 22 als je al een A1- of A2- rijbewijs hebt. Is dat niet het geval, dan geldt ook dan een ondergrens van 24 jaar. Welke variant gekozen gaat worden, is nog onbekend. Verschillende verkeersveiligheidsinstanties schermen al met onderzoeken die logischerwijs wijzen op een fors groeiend aantal verkeersslachtoffers in de groep 16- en 17-jarigen als de minimum leeftijd voor het A1-rijbewijs wordt verlaagd.

Aan de andere kant wordt er in dezelfde onderzoeken op gewezen dat de ervaring die deze leeftijdsgroep opdoet, de kans op ongevallen op latere leeftijd waarschijnlijk juist vermindert. Overigens hebben overheden met de nieuwe richtlijn net als nu ook de volledige vrijheid om te beslissen of iemand die al een x aantal jaar in het bezit is van een autorijbewijs zonder apart motorrijbewijs een 125cc motorfiets mag besturen.

Gr. Mopeddy

BBeths
Berichten: 737
Lid geworden op: 23 jun 2010, 18:21
Locatie: Santpoort-noord
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: APK motorfietsen

#4 Bericht door BBeths » 31 mar 2011, 07:52

Ja klopt, en je moet voor elke zwaardere categorie die je wilt gaan rijden een nieuw examen afleggen en gaat je dus bakken geld kosten. Het is wel fijn dat je tot 125cc mag rijden, maar als je topsnelheid dan nog steeds maar 45 km/u mag zijn.......?

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

Re: APK motorfietsen

#5 Bericht door Monsma » 31 mar 2011, 08:04

Ja dit zat er natuurlijk aan te komen.

Nou als iedereen gewoon een standaard Rs blok op de plank houd met een mooie sigaar uitlaat die je die eronder voor de keuring, keuring klaar en dan weer om wisselen.

Gr Anne

Gebruikersavatar
Flacko
Berichten: 2490
Lid geworden op: 12 aug 2004, 18:21
Locatie: 's-Hertogenbosch
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: APK motorfietsen

#6 Bericht door Flacko » 31 mar 2011, 09:18

mopeddy schreef:Dit is ook een feit!

Binnen nu en 3 jaar, kan je jou Kreidler vanaf 16 jaar legaal met motor-kenteken rijden!, als we geluk hebben (ligt aan het besluit van de regering), dan mag iemand die zijn rijbewijs heeft vanaf 2009, zonder daarvoor een rijbewijs te halen, deze zo genaamde rijbewijsklasse A1 vanaf 1013 ook legaal rijden! :mrgreen:

Het duurt nog even, maar in 2013 wordt een nieuwe Europees motorrijbewijs richtlijn van kracht. Een van de opvallendste bepalingen daarin is dat het voor een 16-jarige mogelijk wordt om een 125cc motor met een maximum vermogen van 11 kW te rijden, het zogeheten A1-rijbewijs. Voor de meeste Europese landen is deze categorie niet nieuw, maar voor Nederland en ook Denemarken is het dat wel.

Gr. Mopeddy
Ik hoop dat het géén 1 April grap van Mopeddy is :?:

Ik dacht dat afzonderlijke landen in de E.U niet verplicht waren om met deze nieuwe Europesche regelgeving mee te doen, zo konden ze toch zelf beslissen om met de nieuwe wet mee te doen of niet?

Grtz Ad

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: APK motorfietsen

#7 Bericht door kreidler65 » 31 mar 2011, 12:55

Lijkt allemaal leuk maar je moet wel voor ieder rijbewijs examen af gaan leggen .

En die 125cc lijkt leuk maar is maar tot 11KW of 0,16 kW per kg ledige massa .
De 0,16 word nog wel eens vergeten en zit je snel overheen en dan is het een "zware"motorfiets .

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: APK motorfietsen

#8 Bericht door Niekjuh » 31 mar 2011, 13:45

Die 0,16 kw kan je wel overheen gaan met 25 kw als maximum, maar zeker niet met 11 kw max, of is het niet en en ?

Gebruikersavatar
mopeddy
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 nov 2006, 21:00
Locatie: Thailand
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: APK motorfietsen

#9 Bericht door mopeddy » 31 mar 2011, 14:25

kreidler65 schreef:Lijkt allemaal leuk maar je moet wel voor ieder rijbewijs examen af gaan leggen .

En die 125cc lijkt leuk maar is maar tot 11KW of 0,16 kW per kg ledige massa .
De 0,16 word nog wel eens vergeten en zit je snel overheen en dan is het een "zware"motorfiets .
Qua gewicht maakt bij A1 niets uit, daar in hanteren ze niet die 0,6kw per kg!, tot 125cc en tot 11kw is de wetsregel. Wat kreidler betreft mag je 11kw (17pk) hebben mits het een motorfiets betreft (geen brommer),.. is toch wat :!:

Wat de A.P.K betreft hoeven jullie in de toekomst geen zorgen te hebben, die valt onder de oltimer regeling :wink: , als ie maar verkeersveilig is :internetbrommer

Moet je natuurlijk niet met een 2jaar oude China kreidler aankomen! :|

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: APK motorfietsen

#10 Bericht door emilio » 31 mar 2011, 15:07

Ik zit al een tijdje te overwegen om de Mamba om te keuren naar 77 cc inhoud. Ozjunior heeft dit ook gedaan. Al is het alleen maar om discussie om wat voor reden ook te voorkomen. Voelt gewoon prettiger in het geval dat je ooit eens een ongeval zou veroorzaken of wanneer je er zonder schuld bij betrokken raakt.... Gelukkig geen APK voor ons dan. Met mijn rem en andere aanpassing aan het rijwielgedeelte, alhoewel ze veiliger zijn, zou ik nooit door de keuring komen..

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

Re: APK motorfietsen

#11 Bericht door Monsma » 31 mar 2011, 15:12

emilio schreef:Ik zit al een tijdje te overwegen om de Mamba om te keuren naar 77 cc inhoud. Ozjunior heeft dit ook gedaan. Al is het alleen maar om discussie om wat voor reden ook te voorkomen. Voelt gewoon prettiger in het geval dat je ooit eens een ongeval zou veroorzaken of wanneer je er zonder schuld bij betrokken raakt.... Gelukkig geen APK voor ons dan. Met mijn rem en andere aanpassing aan het rijwielgedeelte, alhoewel ze veiliger zijn, zou ik nooit door de keuring komen..
Geen slecht idee Johan, ik loop hier ook al even mee.

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: APK motorfietsen

#12 Bericht door Niekjuh » 31 mar 2011, 15:15

emilio schreef:Ik zit al een tijdje te overwegen om de Mamba om te keuren naar 77 cc inhoud. Ozjunior heeft dit ook gedaan. Al is het alleen maar om discussie om wat voor reden ook te voorkomen. Voelt gewoon prettiger in het geval dat je ooit eens een ongeval zou veroorzaken of wanneer je er zonder schuld bij betrokken raakt.... Gelukkig geen APK voor ons dan. Met mijn rem en andere aanpassing aan het rijwielgedeelte, alhoewel ze veiliger zijn, zou ik nooit door de keuring komen..
Het zelfde hier, hij staat op kenteken als 50 cc, maar is nu 86 cc, wel heel wat verschil!
Maar ik vraag me af of ze dan niet om het geluid gaan zeuren... gaat nu wel hard namelijk.

En het wordt dan een zware motorfiets, qua kw/kg, dan mag ik er niet meer op rijden.

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

Re: APK motorfietsen

#13 Bericht door Monsma » 31 mar 2011, 15:17

Niekjuh schreef:
emilio schreef:Ik zit al een tijdje te overwegen om de Mamba om te keuren naar 77 cc inhoud. Ozjunior heeft dit ook gedaan. Al is het alleen maar om discussie om wat voor reden ook te voorkomen. Voelt gewoon prettiger in het geval dat je ooit eens een ongeval zou veroorzaken of wanneer je er zonder schuld bij betrokken raakt.... Gelukkig geen APK voor ons dan. Met mijn rem en andere aanpassing aan het rijwielgedeelte, alhoewel ze veiliger zijn, zou ik nooit door de keuring komen..
Het zelfde hier, hij staat op kenteken als 50 cc, maar is nu 86 cc, wel heel wat verschil!
Maar ik vraag me af of ze dan niet om het geluid gaan zeuren... gaat nu wel hard namelijk.

En het wordt dan een zware motorfiets, qua kw/kg, dan mag ik er niet meer op rijden.
dat is wel te dempen Niek, orgineel luchtfilter en orginele uitlaat heb je al stuk minder db.

Maar voor deze wijziging hoef je toch niet naar de rdw ofwel?

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: APK motorfietsen

#14 Bericht door Niekjuh » 31 mar 2011, 15:22

Weet ik eigenlijk niet, misschien willen ze hem wel omkeuren, dan moet het wel denk ik.

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

Re: APK motorfietsen

#15 Bericht door Monsma » 31 mar 2011, 15:23

Niekjuh schreef:Weet ik eigenlijk niet, misschien willen ze hem wel omkeuren, dan moet het wel denk ik.
Misschien dat ozjunior nog even reageert die heeft het wel weten te realiseren :mrgreen:

Gebruikersavatar
emilio
circuit rijder
Berichten: 3016
Lid geworden op: 25 jul 2003, 12:36
Locatie: Paramaribo
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 16 keren

Re: APK motorfietsen

#16 Bericht door emilio » 31 mar 2011, 15:27

ik wilde daarom ff met ozzie praten tijdens de laatste rit in het Zuid Hollandse maar hij was nog een beetje dronken van de nacht ervoor en liet dus even zijn verstand spreken door niet te gaan rijden :mrgreen: . Wellicht dat hij er iets meer over wil schrijven?

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

Re: APK motorfietsen

#17 Bericht door Monsma » 31 mar 2011, 15:32

emilio schreef:ik wilde daarom ff met ozzie praten tijdens de laatste rit in het Zuid Hollandse maar hij was nog een beetje dronken van de nacht ervoor en liet dus even zijn verstand spreken door niet te gaan rijden :mrgreen: . Wellicht dat hij er iets meer over wil schrijven?
Sorry voor offtopic gel*l maar in dit topic gaan ze er ook niet heel diep op in

Gebruikersavatar
Niekjuh
Berichten: 3300
Lid geworden op: 20 jun 2007, 17:13
Locatie: Enschede
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: APK motorfietsen

#18 Bericht door Niekjuh » 31 mar 2011, 16:16

Het is bij hem wel een zware motorfiets geworden ;)

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: APK motorfietsen

#19 Bericht door dijk » 31 mar 2011, 16:28

anders de originele 6,25 er op met de apk :wink:

Gebruikersavatar
Monsma
Berichten: 4804
Lid geworden op: 21 jan 2007, 20:14
Locatie: Harkema
Gegeven waarderingen: 669 keren
Ontvangen waarderingen: 277 keren

Re: APK motorfietsen

#20 Bericht door Monsma » 31 mar 2011, 16:31

dijk schreef:anders de originele 6,25 er op met de apk :wink:
Monsma schreef:Ja dit zat er natuurlijk aan te komen.

Nou als iedereen gewoon een standaard Rs blok op de plank houd met een mooie sigaar uitlaat die je die eronder voor de keuring, keuring klaar en dan weer om wisselen.

Gr Anne

Gebruikersavatar
dijk
Winnaar Kreidlerverkiezing crossklasse 2010
Berichten: 19179
Lid geworden op: 04 dec 2003, 19:43
Gegeven waarderingen: 481 keren
Ontvangen waarderingen: 64 keren

Re: APK motorfietsen

#21 Bericht door dijk » 31 mar 2011, 16:39

kan gewoon op me blok waar ik nu mee rij anne.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 4003
Lid geworden op: 07 sep 2002, 16:07
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0
Contacteer:

Re: APK motorfietsen

#22 Bericht door Sander » 31 mar 2011, 17:36

Dan zit je alleen nog met de "aftermarket" remmerij op sommige kreidlers :)
Ik weet niet hoe streng hier op zal gaan worden gelet :wink:

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: APK motorfietsen

#23 Bericht door kreidler65 » 31 mar 2011, 17:44

mopeddy schreef: Wat de A.P.K betreft hoeven jullie in de toekomst geen zorgen te hebben, die valt onder de oltimer regeling :wink: , als ie maar verkeersveilig is :internetbrommer
Als je er een aantal hebt moet je ze toch wel even gaan keuren .

17PK is 13 KW

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: APK motorfietsen

#24 Bericht door Enzo-tvdzijden » 31 mar 2011, 17:45

Eerst zien dan geloven. We zijn ouder dan 25 jaar met onze Kreidlers. Dus maak je echt geen zorgen.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler65
Berichten: 376
Lid geworden op: 18 mei 2006, 22:09
Locatie: z-h
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: APK motorfietsen

#25 Bericht door kreidler65 » 31 mar 2011, 17:49

Wijzigingen van CC's en vermogen is een keuring , iets van 50 euro .
Als je van zo'n 80kg gewicht uit gaat dan kan je tot 12KW om licht te blijven .

Plaats reactie