Dit is ook een feit!
Binnen nu en 3 jaar, kan je jou Kreidler vanaf 16 jaar legaal met motor-kenteken rijden!, als we geluk hebben (ligt aan het besluit van de regering), dan mag iemand die zijn rijbewijs heeft vanaf 2009, zonder daarvoor een rijbewijs te halen, deze zo genaamde rijbewijsklasse A1 vanaf 1013 ook legaal rijden!
Het duurt nog even, maar in 2013 wordt een nieuwe Europees motorrijbewijs richtlijn van kracht. Een van de opvallendste bepalingen daarin is dat het voor een 16-jarige mogelijk wordt om een 125cc motor met een maximum vermogen van 11 kW te rijden, het zogeheten A1-rijbewijs. Voor de meeste Europese landen is deze categorie niet nieuw, maar voor Nederland en ook Denemarken is het dat wel.
In Nederland is de minimum leeftijd voor het motorrijbewijs, dus ook voor een 125cc, immers altijd 18 jaar geweest. Maar voor er nu massaal bromscooters te koop worden gezet: de afzonderlijke landen krijgen de vrijheid om de minimum leeftijd voor dit A1-rijbewijs te verhogen naar 17 of 18 jaar. Is dat het geval, dan heeft dat ook gevolgen voor de minimum leeftijd voor de twee overige motor-rijbewijscategorieën, A2 en A, die dan eveneens omhoog gaat. Indien de Nederlandse regering 18 jaar als ondergrens voor A1 handhaaft, kan het A2-rijbewijs (max. vermogen 35kW) pas op 20-jarige leeftijd worden behaald en het ongelimiteerde A-rijbewijs op 24-jarige leeftijd.
Heb je al een A1- of A2-rijbewijs, dan kun je op je 22e de onbeperkte A-versie krijgen. Kiest de regering voor de variant waarop op 16-jarige leeftijd A1 kan worden gehaald, dan wordt de minimum leeftijd voor A2 18 jaar en voor het zware rijbewijs 22 als je al een A1- of A2- rijbewijs hebt. Is dat niet het geval, dan geldt ook dan een ondergrens van 24 jaar. Welke variant gekozen gaat worden, is nog onbekend. Verschillende verkeersveiligheidsinstanties schermen al met onderzoeken die logischerwijs wijzen op een fors groeiend aantal verkeersslachtoffers in de groep 16- en 17-jarigen als de minimum leeftijd voor het A1-rijbewijs wordt verlaagd.
Aan de andere kant wordt er in dezelfde onderzoeken op gewezen dat de ervaring die deze leeftijdsgroep opdoet, de kans op ongevallen op latere leeftijd waarschijnlijk juist vermindert. Overigens hebben overheden met de nieuwe richtlijn net als nu ook de volledige vrijheid om te beslissen of iemand die al een x aantal jaar in het bezit is van een autorijbewijs zonder apart motorrijbewijs een 125cc motorfiets mag besturen.
Gr. Mopeddy