beginnende kreidler fan

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#26 Bericht door lindse. » 09 apr 2012, 12:28

Ik ga dit topic gewoon even gebruiken voor alle vragen die ik heb:

Wat is het verschil tussen een direct, en indirect blok?
Wat is er positiever aan een blok met 5 of 6 versnellingen ten opzichten van 3 versnellingen?

Ivo.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: beginnende kreidler fan

#27 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 apr 2012, 12:54

Ivo

als ik in de zoekfunctie intikt "verschil direct indirect" kom ik op deze resultaten

search.php?keywords=verschil+direct+ind ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;

Enzo

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: beginnende kreidler fan

#28 Bericht door hermanp » 09 apr 2012, 13:35

kreidler844 schreef:
hermanp schreef:Deze Wietse?
Is alleen door de vorige eigenaar een ander achterwiel ingezet en nadat hij de tankdop met zijn helm door de tank sloeg, een andere tank gemonteerd.
Oh ja, de huidige eigenaar zou hem weer aan mij terug mogen geven, hij is namelijk zonder mijn toestemming uit mijn schuur gehaald.
Dat is hem volgens mij Herman, heb je nog een Framenummer, nog niet zo heel lang geleden heb ik zo'n ding gekocht maar dat zal toch niet....... :(

Wietse


Volgens mij was het framenummer 1189903, bouwjaar 1978, ingeslagen in het typeplaatje. Hij is overigens in 2007 gestolen, zal wel wat omgezworven zijn. Was toen een busje met Pools kenteken alhier gesignaleerd, ten tijde van het verdwijnen van de brommer. Vond het erg jammer, leuke kuip erop en ik kende de hele geschiedenis van de brommer, van de eerste eigenaar tot aan mij.
Tja, mocht het hem zijn... heb het hele kenteken nog, maar heb liever de brommer terug.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: beginnende kreidler fan

#29 Bericht door hermanp » 09 apr 2012, 13:38

lindse. schreef:Ik ga dit topic gewoon even gebruiken voor alle vragen die ik heb:

Wat is het verschil tussen een direct, en indirect blok?
Wat is er positiever aan een blok met 5 of 6 versnellingen ten opzichten van 3 versnellingen?

Ivo.
De 5- en 6-bakken rijden fijn, maar is mijns inziens beter geschikt voor de snellere Kreidlers. Wil je lekker toeren, gaat het met een 3- of 4-bak minstens zo fijn. Prijsverschillen zijn erg groot, een 3-bak heb je soms voor een paar tientjes, moet er wel een revisie overheen, mar een 5-bak wordt al aardig prijzig. Voor een nette 5-bak koop je ongeveer 10 3-bakjes...

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#30 Bericht door lindse. » 09 apr 2012, 14:21

Als ik het zo lees, word het een indirecte 3 of 4 versnellingsbak. De prijs blijft toch ook erg belangrijk.

Staat er ergens een lijstje metbonderdelen die vervangen moeten worden als je een moterblok reviseerd? Want ik kan het zo snel niet vinden, en hoor allemaal bedragen van rond de 200-300 euro. Als je ne blokmreviseerd, vervang je de tandwielen en lagers en keerringen? Hoe kom je dan op de prijs van 300?

Ivo.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: beginnende kreidler fan

#31 Bericht door hermanp » 09 apr 2012, 14:31

Koop je een dubieus blok, is het verstandig om alle lagers, keerringen en zelfs drijfstang te vervangen. Bij de diverse handelaren kun je complete setjes lagers, keerringen en pakkingen kopen. Ook is het zaak om je ervan te overtuigen dat de assen zelf, dus bijvoorbeeld waar het tandwiel opkomt en de krukas, nog goed schroefdraad hebben.
Bij een indirect blok (4- en 5-bak) zit het schakelmechanisme aan de buitenzijde van het blok, zal ook vrijwel altijd vervangen moeten worden. 3-Bak heeft stangetjes met kogels die vaak ook niet zo best meer zijn.
De tandwielen, hoofdas en hulpas, in het blok zijn doorgaans goed, als die ook aan vervanging toe zijn, misschien toch een ander blok kopen.
Puur aan onderdelen zit je al gauw op €200 en dan komt er nog arbeidsloon overheen. Met wat hulp van iemand die er verstand van heeft zul je een heel eind komen, maar een drijfstang erin persen en het blok uitshimmen komen best wel precies, zou ik als leek niet aan beginnen. Dan maar wat meer geld uitgeven met de zekerheid dat het goed is.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: beginnende kreidler fan

#32 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 apr 2012, 14:37

lindse. schreef:Als ik het zo lees, word het een indirecte 3 of 4 versnellingsbak. De prijs blijft toch ook erg belangrijk.

Staat er ergens een lijstje metbonderdelen die vervangen moeten worden als je een moterblok reviseerd? Want ik kan het zo snel niet vinden, en hoor allemaal bedragen van rond de 200-300 euro. Als je ne blokmreviseerd, vervang je de tandwielen en lagers en keerringen? Hoe kom je dan op de prijs van 300?

Ivo.
Als je de tandwielen moet vervangen zal ik er maar hard van weg lopen.

Enzo

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5513
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 48 keren
Ontvangen waarderingen: 232 keren
Contacteer:

Re: beginnende kreidler fan

#33 Bericht door kreidler844 » 09 apr 2012, 14:47

hermanp schreef:
kreidler844 schreef:
hermanp schreef:Deze Wietse?
Is alleen door de vorige eigenaar een ander achterwiel ingezet en nadat hij de tankdop met zijn helm door de tank sloeg, een andere tank gemonteerd.
Oh ja, de huidige eigenaar zou hem weer aan mij terug mogen geven, hij is namelijk zonder mijn toestemming uit mijn schuur gehaald.
Dat is hem volgens mij Herman, heb je nog een Framenummer, nog niet zo heel lang geleden heb ik zo'n ding gekocht maar dat zal toch niet....... :(

Wietse


Volgens mij was het framenummer 1189903, bouwjaar 1978, ingeslagen in het typeplaatje. Hij is overigens in 2007 gestolen, zal wel wat omgezworven zijn. Was toen een busje met Pools kenteken alhier gesignaleerd, ten tijde van het verdwijnen van de brommer. Vond het erg jammer, leuke kuip erop en ik kende de hele geschiedenis van de brommer, van de eerste eigenaar tot aan mij.
Tja, mocht het hem zijn... heb het hele kenteken nog, maar heb liever de brommer terug.
Dat is hem dus niet... Helaas. 1189903 is trouwens van 1976 of begin 1977, dus een A-tank.... die van mij begint met 119.... en is 100% 1977.
In die periode 116 1974, 117 1975, 118 1976, 119 1977.
Hij is overigens te koop.

Wietse

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#34 Bericht door lindse. » 09 apr 2012, 15:23

Bedankt voor de reacties. Het enige waarover ik twijfel is het blok, want daar heb ik zelf weinig verstand van. Ik ga eens even kijken of er mensen op dit forum zijn die dat doen voor betaling, en wat het dan gaat kosten.

Ivo.

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#35 Bericht door lindse. » 09 apr 2012, 22:44

Hallo,

Ik ben benieuwd wat nou precies het verschil is tussen de volgende cilinders met blok:
gblmot75.jpeg
gblmot75.jpeg (7.49 KiB) 5609 keer bekeken
en deze
73-rmzy.jpeg
73-rmzy.jpeg (7.2 KiB) 5609 keer bekeken
En als ik een kreidler wil met de cilinder die blood ligt, vanaf welk model of jaar zoek ik dan?

Ivo
Bijlagen
73-rmzy.jpeg
73-rmzy.jpeg (7.2 KiB) 5609 keer bekeken

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: beginnende kreidler fan

#36 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 apr 2012, 22:51

Bovenste is geforceerd gekoeld (dus met een schoepenrad)
en de onderste een rijwind gekoelde

Enzo

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: beginnende kreidler fan

#37 Bericht door Mach4 » 09 apr 2012, 23:05

Geforceerde koeling en Bloot (luchtgekoeld) zijn naast elkaar over diverse bouwjaren gefabriceerd.
De Florett modellen hebben tot en met 1966 alleen geforceerde koeling gehad,als je een luchtgekoelde
brommer wil dan kom je bij de GP, RM,RMC,RMC-S en de Kreidler cross modellen uit.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: beginnende kreidler fan

#38 Bericht door hermanp » 09 apr 2012, 23:41

De TRS en LF waren er ook nog als rijwindgekoelde cilinder.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: beginnende kreidler fan

#39 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 apr 2012, 23:55

hermanp schreef:De TRS en LF waren er ook nog als rijwindgekoelde cilinder.
En de TM ook als geforceerd na 1966

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13597
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: beginnende kreidler fan

#40 Bericht door Caspar » 10 apr 2012, 11:56

hermanp schreef:De TRS en LF waren er ook nog als rijwindgekoelde cilinder.
De LF met rijwind gekoelde cilinder heet LF-F (Füss-schaltung , Fahrtwind gekühlt )

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#41 Bericht door lindse. » 10 apr 2012, 14:00

Zijn er nog veel Kreidlers in de originele lak? Of moet een 2e hands kreidler die redelijk is onderhouden niet persé overnieuw gespoten worden?

Ivo.

hermanp
Berichten: 6983
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 107 keren

Re: beginnende kreidler fan

#42 Bericht door hermanp » 10 apr 2012, 15:14

Er zijn niet veel Kreidlers meer die nog in de originele lak zitten. Tegenwoordig lijkt men nogal veeleisend als het gaat om het uiterlijk. Bij het minste geringste 'moet' er overgespoten worden. Maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, de één wil een smetteloze Kreidler die je tegemoet blinkt, die nog mooier is dan 'ie ooit is geweest, de ander, zoals ik, geeft de voorkeur aan een Kreidler in de originele lak, vaak, door de leeftijd, met wat krasjes en andere gebruikssporen.
Ik vind dat je mag kunnen zien dat de Kreidler geleefd heeft.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: beginnende kreidler fan

#43 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 apr 2012, 16:06

lindse. schreef:Zijn er nog veel Kreidlers in de originele lak? Of moet een 2e hands kreidler die redelijk is onderhouden niet persé overnieuw gespoten worden?

Ivo.
Die zijn het mooist in originele lak. Maar ook in goede staat het meeste waard.

Enzo

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#44 Bericht door lindse. » 10 apr 2012, 17:13

Is het mogelijk om een cilinder voor een geforceerde koeling te vervangen door een luchtgekoelde? Of is dat niet mogelijk? Want vind dat er veel kreidlers met geforceerde koelingen worden aangeboden op MP.

Ivo.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: beginnende kreidler fan

#45 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 apr 2012, 17:22

lindse. schreef:Is het mogelijk om een cilinder voor een geforceerde koeling te vervangen door een luchtgekoelde? Of is dat niet mogelijk? Want vind dat er veel kreidlers met geforceerde koelingen worden aangeboden op MP.

Ivo.
Ja dat is mogelijk. Maar je zal dan 2 andere motorschermen en een chromen tussenrooster moeten kopen.
En natuurlijk een cilinder/zuiger/kop. Als je voor de blokcilinder gaat moet je ook nog een andere uitlaatbocht met klemring en pakking kopen.

Enzo

Gebruikersavatar
Heggemus
Berichten: 236
Lid geworden op: 07 feb 2011, 13:26
Locatie: Meterik, Limburg
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#46 Bericht door Heggemus » 10 apr 2012, 18:30

lindse ik denk dat ik je hier wel een advies in kan geven. Beperk je vooral niet alleen op marktplaats.
- kijk op een oltimerbeurs
- ga naar markt.de of andere duitse sites (hier ben ik ook geslaagd)
- maak geen overhaaste beslissingen maar kijk rustig. Ik heb drie maanden gewacht... Maar ja ik ben nu zielsgelukkig mit meiner moped. haha.

Succes met de zoektocht!

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#47 Bericht door lindse. » 10 apr 2012, 22:22

Bedankt voor de tip. Ik ben nu alle plannen aan het maken voor de kreidler, om er in de zomer mee te beginnen in verband met de tijd.

Als ik een brommer koop die op duitse naam staat, kan ik dan net zo gemakkelijk overzetten op mijn naam?

Ivo

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: beginnende kreidler fan

#48 Bericht door Mach4 » 11 apr 2012, 02:02

lindse. schreef:Bedankt voor de tip. Ik ben nu alle plannen aan het maken voor de kreidler, om er in de zomer mee te beginnen in verband met de tijd.

Als ik een brommer koop die op duitse naam staat, kan ik dan net zo gemakkelijk overzetten op mijn naam?

Ivo
Je zal eerst naar de RDW moeten voor een kenteken keuring,als alles in orde is krijg je een NL kenteken
en die kan je dan op naam zetten. :)

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: beginnende kreidler fan

#49 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 apr 2012, 06:16

Mach4 schreef:
lindse. schreef:Bedankt voor de tip. Ik ben nu alle plannen aan het maken voor de kreidler, om er in de zomer mee te beginnen in verband met de tijd.

Als ik een brommer koop die op duitse naam staat, kan ik dan net zo gemakkelijk overzetten op mijn naam?

Ivo
Je zal eerst naar de RDW moeten voor een kenteken keuring,als alles in orde is krijg je een NL kenteken
en die kan je dan op naam zetten. :)
En dat gaat je minimaal 150 euro extra kosten.

Enzo

lindse.
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
Locatie: Bemmel bij Nijmegen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: beginnende kreidler fan

#50 Bericht door lindse. » 11 apr 2012, 08:15

Dan lijkt me een nederlandse brommer overzetten toch aantrekkelijker. Kan ik ergens zien waar de eerstvolgende beurs is?

Ivo.

Plaats reactie