beginnende kreidler fan
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
- Locatie: Bemmel bij Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
Ik ga dit topic gewoon even gebruiken voor alle vragen die ik heb:
Wat is het verschil tussen een direct, en indirect blok?
Wat is er positiever aan een blok met 5 of 6 versnellingen ten opzichten van 3 versnellingen?
Ivo.
Wat is het verschil tussen een direct, en indirect blok?
Wat is er positiever aan een blok met 5 of 6 versnellingen ten opzichten van 3 versnellingen?
Ivo.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: beginnende kreidler fan
Ivo
als ik in de zoekfunctie intikt "verschil direct indirect" kom ik op deze resultaten
search.php?keywords=verschil+direct+ind ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Enzo
als ik in de zoekfunctie intikt "verschil direct indirect" kom ik op deze resultaten
search.php?keywords=verschil+direct+ind ... mit=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
Enzo
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: beginnende kreidler fan
kreidler844 schreef:Dat is hem volgens mij Herman, heb je nog een Framenummer, nog niet zo heel lang geleden heb ik zo'n ding gekocht maar dat zal toch niet.......hermanp schreef:Deze Wietse?
Is alleen door de vorige eigenaar een ander achterwiel ingezet en nadat hij de tankdop met zijn helm door de tank sloeg, een andere tank gemonteerd.
Oh ja, de huidige eigenaar zou hem weer aan mij terug mogen geven, hij is namelijk zonder mijn toestemming uit mijn schuur gehaald.
Wietse
Volgens mij was het framenummer 1189903, bouwjaar 1978, ingeslagen in het typeplaatje. Hij is overigens in 2007 gestolen, zal wel wat omgezworven zijn. Was toen een busje met Pools kenteken alhier gesignaleerd, ten tijde van het verdwijnen van de brommer. Vond het erg jammer, leuke kuip erop en ik kende de hele geschiedenis van de brommer, van de eerste eigenaar tot aan mij.
Tja, mocht het hem zijn... heb het hele kenteken nog, maar heb liever de brommer terug.
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: beginnende kreidler fan
De 5- en 6-bakken rijden fijn, maar is mijns inziens beter geschikt voor de snellere Kreidlers. Wil je lekker toeren, gaat het met een 3- of 4-bak minstens zo fijn. Prijsverschillen zijn erg groot, een 3-bak heb je soms voor een paar tientjes, moet er wel een revisie overheen, mar een 5-bak wordt al aardig prijzig. Voor een nette 5-bak koop je ongeveer 10 3-bakjes...lindse. schreef:Ik ga dit topic gewoon even gebruiken voor alle vragen die ik heb:
Wat is het verschil tussen een direct, en indirect blok?
Wat is er positiever aan een blok met 5 of 6 versnellingen ten opzichten van 3 versnellingen?
Ivo.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
- Locatie: Bemmel bij Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
Als ik het zo lees, word het een indirecte 3 of 4 versnellingsbak. De prijs blijft toch ook erg belangrijk.
Staat er ergens een lijstje metbonderdelen die vervangen moeten worden als je een moterblok reviseerd? Want ik kan het zo snel niet vinden, en hoor allemaal bedragen van rond de 200-300 euro. Als je ne blokmreviseerd, vervang je de tandwielen en lagers en keerringen? Hoe kom je dan op de prijs van 300?
Ivo.
Staat er ergens een lijstje metbonderdelen die vervangen moeten worden als je een moterblok reviseerd? Want ik kan het zo snel niet vinden, en hoor allemaal bedragen van rond de 200-300 euro. Als je ne blokmreviseerd, vervang je de tandwielen en lagers en keerringen? Hoe kom je dan op de prijs van 300?
Ivo.
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: beginnende kreidler fan
Koop je een dubieus blok, is het verstandig om alle lagers, keerringen en zelfs drijfstang te vervangen. Bij de diverse handelaren kun je complete setjes lagers, keerringen en pakkingen kopen. Ook is het zaak om je ervan te overtuigen dat de assen zelf, dus bijvoorbeeld waar het tandwiel opkomt en de krukas, nog goed schroefdraad hebben.
Bij een indirect blok (4- en 5-bak) zit het schakelmechanisme aan de buitenzijde van het blok, zal ook vrijwel altijd vervangen moeten worden. 3-Bak heeft stangetjes met kogels die vaak ook niet zo best meer zijn.
De tandwielen, hoofdas en hulpas, in het blok zijn doorgaans goed, als die ook aan vervanging toe zijn, misschien toch een ander blok kopen.
Puur aan onderdelen zit je al gauw op €200 en dan komt er nog arbeidsloon overheen. Met wat hulp van iemand die er verstand van heeft zul je een heel eind komen, maar een drijfstang erin persen en het blok uitshimmen komen best wel precies, zou ik als leek niet aan beginnen. Dan maar wat meer geld uitgeven met de zekerheid dat het goed is.
Bij een indirect blok (4- en 5-bak) zit het schakelmechanisme aan de buitenzijde van het blok, zal ook vrijwel altijd vervangen moeten worden. 3-Bak heeft stangetjes met kogels die vaak ook niet zo best meer zijn.
De tandwielen, hoofdas en hulpas, in het blok zijn doorgaans goed, als die ook aan vervanging toe zijn, misschien toch een ander blok kopen.
Puur aan onderdelen zit je al gauw op €200 en dan komt er nog arbeidsloon overheen. Met wat hulp van iemand die er verstand van heeft zul je een heel eind komen, maar een drijfstang erin persen en het blok uitshimmen komen best wel precies, zou ik als leek niet aan beginnen. Dan maar wat meer geld uitgeven met de zekerheid dat het goed is.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: beginnende kreidler fan
Als je de tandwielen moet vervangen zal ik er maar hard van weg lopen.lindse. schreef:Als ik het zo lees, word het een indirecte 3 of 4 versnellingsbak. De prijs blijft toch ook erg belangrijk.
Staat er ergens een lijstje metbonderdelen die vervangen moeten worden als je een moterblok reviseerd? Want ik kan het zo snel niet vinden, en hoor allemaal bedragen van rond de 200-300 euro. Als je ne blokmreviseerd, vervang je de tandwielen en lagers en keerringen? Hoe kom je dan op de prijs van 300?
Ivo.
Enzo
- kreidler844
- Berichten: 5513
- Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
- Locatie: opende
- Gegeven waarderingen: 48 keren
- Ontvangen waarderingen: 232 keren
- Contacteer:
Re: beginnende kreidler fan
Dat is hem dus niet... Helaas. 1189903 is trouwens van 1976 of begin 1977, dus een A-tank.... die van mij begint met 119.... en is 100% 1977.hermanp schreef:kreidler844 schreef:Dat is hem volgens mij Herman, heb je nog een Framenummer, nog niet zo heel lang geleden heb ik zo'n ding gekocht maar dat zal toch niet.......hermanp schreef:Deze Wietse?
Is alleen door de vorige eigenaar een ander achterwiel ingezet en nadat hij de tankdop met zijn helm door de tank sloeg, een andere tank gemonteerd.
Oh ja, de huidige eigenaar zou hem weer aan mij terug mogen geven, hij is namelijk zonder mijn toestemming uit mijn schuur gehaald.
Wietse
Volgens mij was het framenummer 1189903, bouwjaar 1978, ingeslagen in het typeplaatje. Hij is overigens in 2007 gestolen, zal wel wat omgezworven zijn. Was toen een busje met Pools kenteken alhier gesignaleerd, ten tijde van het verdwijnen van de brommer. Vond het erg jammer, leuke kuip erop en ik kende de hele geschiedenis van de brommer, van de eerste eigenaar tot aan mij.
Tja, mocht het hem zijn... heb het hele kenteken nog, maar heb liever de brommer terug.
In die periode 116 1974, 117 1975, 118 1976, 119 1977.
Hij is overigens te koop.
Wietse
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
- Locatie: Bemmel bij Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
Bedankt voor de reacties. Het enige waarover ik twijfel is het blok, want daar heb ik zelf weinig verstand van. Ik ga eens even kijken of er mensen op dit forum zijn die dat doen voor betaling, en wat het dan gaat kosten.
Ivo.
Ivo.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
- Locatie: Bemmel bij Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
Hallo,
Ik ben benieuwd wat nou precies het verschil is tussen de volgende cilinders met blok: en deze
En als ik een kreidler wil met de cilinder die blood ligt, vanaf welk model of jaar zoek ik dan?
Ivo
Ik ben benieuwd wat nou precies het verschil is tussen de volgende cilinders met blok: en deze
En als ik een kreidler wil met de cilinder die blood ligt, vanaf welk model of jaar zoek ik dan?
Ivo
- Bijlagen
-
- 73-rmzy.jpeg (7.2 KiB) 5609 keer bekeken
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: beginnende kreidler fan
Bovenste is geforceerd gekoeld (dus met een schoepenrad)
en de onderste een rijwind gekoelde
Enzo
en de onderste een rijwind gekoelde
Enzo
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: beginnende kreidler fan
Geforceerde koeling en Bloot (luchtgekoeld) zijn naast elkaar over diverse bouwjaren gefabriceerd.
De Florett modellen hebben tot en met 1966 alleen geforceerde koeling gehad,als je een luchtgekoelde
brommer wil dan kom je bij de GP, RM,RMC,RMC-S en de Kreidler cross modellen uit.
De Florett modellen hebben tot en met 1966 alleen geforceerde koeling gehad,als je een luchtgekoelde
brommer wil dan kom je bij de GP, RM,RMC,RMC-S en de Kreidler cross modellen uit.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: beginnende kreidler fan
En de TM ook als geforceerd na 1966hermanp schreef:De TRS en LF waren er ook nog als rijwindgekoelde cilinder.
- Caspar
- Berichten: 13597
- Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
- Locatie: Zuid-Oost Limburg
- Gegeven waarderingen: 588 keren
- Ontvangen waarderingen: 811 keren
Re: beginnende kreidler fan
De LF met rijwind gekoelde cilinder heet LF-F (Füss-schaltung , Fahrtwind gekühlt )hermanp schreef:De TRS en LF waren er ook nog als rijwindgekoelde cilinder.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
- Locatie: Bemmel bij Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
Zijn er nog veel Kreidlers in de originele lak? Of moet een 2e hands kreidler die redelijk is onderhouden niet persé overnieuw gespoten worden?
Ivo.
Ivo.
-
- Berichten: 6983
- Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
- Locatie: alhier
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 107 keren
Re: beginnende kreidler fan
Er zijn niet veel Kreidlers meer die nog in de originele lak zitten. Tegenwoordig lijkt men nogal veeleisend als het gaat om het uiterlijk. Bij het minste geringste 'moet' er overgespoten worden. Maar het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, de één wil een smetteloze Kreidler die je tegemoet blinkt, die nog mooier is dan 'ie ooit is geweest, de ander, zoals ik, geeft de voorkeur aan een Kreidler in de originele lak, vaak, door de leeftijd, met wat krasjes en andere gebruikssporen.
Ik vind dat je mag kunnen zien dat de Kreidler geleefd heeft.
Ik vind dat je mag kunnen zien dat de Kreidler geleefd heeft.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: beginnende kreidler fan
Die zijn het mooist in originele lak. Maar ook in goede staat het meeste waard.lindse. schreef:Zijn er nog veel Kreidlers in de originele lak? Of moet een 2e hands kreidler die redelijk is onderhouden niet persé overnieuw gespoten worden?
Ivo.
Enzo
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
- Locatie: Bemmel bij Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
Is het mogelijk om een cilinder voor een geforceerde koeling te vervangen door een luchtgekoelde? Of is dat niet mogelijk? Want vind dat er veel kreidlers met geforceerde koelingen worden aangeboden op MP.
Ivo.
Ivo.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: beginnende kreidler fan
Ja dat is mogelijk. Maar je zal dan 2 andere motorschermen en een chromen tussenrooster moeten kopen.lindse. schreef:Is het mogelijk om een cilinder voor een geforceerde koeling te vervangen door een luchtgekoelde? Of is dat niet mogelijk? Want vind dat er veel kreidlers met geforceerde koelingen worden aangeboden op MP.
Ivo.
En natuurlijk een cilinder/zuiger/kop. Als je voor de blokcilinder gaat moet je ook nog een andere uitlaatbocht met klemring en pakking kopen.
Enzo
- Heggemus
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 07 feb 2011, 13:26
- Locatie: Meterik, Limburg
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
lindse ik denk dat ik je hier wel een advies in kan geven. Beperk je vooral niet alleen op marktplaats.
- kijk op een oltimerbeurs
- ga naar markt.de of andere duitse sites (hier ben ik ook geslaagd)
- maak geen overhaaste beslissingen maar kijk rustig. Ik heb drie maanden gewacht... Maar ja ik ben nu zielsgelukkig mit meiner moped. haha.
Succes met de zoektocht!
- kijk op een oltimerbeurs
- ga naar markt.de of andere duitse sites (hier ben ik ook geslaagd)
- maak geen overhaaste beslissingen maar kijk rustig. Ik heb drie maanden gewacht... Maar ja ik ben nu zielsgelukkig mit meiner moped. haha.
Succes met de zoektocht!
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 07 apr 2012, 00:17
- Locatie: Bemmel bij Nijmegen
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: beginnende kreidler fan
Bedankt voor de tip. Ik ben nu alle plannen aan het maken voor de kreidler, om er in de zomer mee te beginnen in verband met de tijd.
Als ik een brommer koop die op duitse naam staat, kan ik dan net zo gemakkelijk overzetten op mijn naam?
Ivo
Als ik een brommer koop die op duitse naam staat, kan ik dan net zo gemakkelijk overzetten op mijn naam?
Ivo
- Mach4
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 1 keer
Re: beginnende kreidler fan
Je zal eerst naar de RDW moeten voor een kenteken keuring,als alles in orde is krijg je een NL kentekenlindse. schreef:Bedankt voor de tip. Ik ben nu alle plannen aan het maken voor de kreidler, om er in de zomer mee te beginnen in verband met de tijd.
Als ik een brommer koop die op duitse naam staat, kan ik dan net zo gemakkelijk overzetten op mijn naam?
Ivo
en die kan je dan op naam zetten.
- Enzo-tvdzijden
- Expert
- Berichten: 60282
- Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
- Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
- Gegeven waarderingen: 951 keren
- Ontvangen waarderingen: 2254 keren
Re: beginnende kreidler fan
En dat gaat je minimaal 150 euro extra kosten.Mach4 schreef:Je zal eerst naar de RDW moeten voor een kenteken keuring,als alles in orde is krijg je een NL kentekenlindse. schreef:Bedankt voor de tip. Ik ben nu alle plannen aan het maken voor de kreidler, om er in de zomer mee te beginnen in verband met de tijd.
Als ik een brommer koop die op duitse naam staat, kan ik dan net zo gemakkelijk overzetten op mijn naam?
Ivo
en die kan je dan op naam zetten.
Enzo