Kreidlers GAAN WEER WEGENBELASTING betalen

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Re: Kreidlers GAAN WEER WEGENBELASTING betalen

#101 Bericht door Maarten » 10 nov 2012, 09:50

Het laatste nieuws is nu weer dat de nieuwe staatssecretaris serieus overweegt om voor oldtimers een regeling te treffen.

09-11-2012

Klassiekers mogelijk toch MRB-vrij


AMSTERDAM - De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.

Bronnen op Financiën bevestigen aan AutoWeek dat de Weekers, zelf eigenaar van een klassieke Peugeot 504, wil dat mensen die nauwelijks de weg opgaan niet worden gefronteerd met MRB.

Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag.

De haalbaarheid van dit soort ideeën wordt de komende tijd onderzocht, zowel qua budget als qua uitvoerbaarheid, maar de denkrichting van Weekers op dit vlak is in ieder geval duidelijk.

Oldtimers

Als de uiteindelijke regeling op zo'n manier wordt ingevoerd, zou dagelijks gebruik van oldtimers (het grootste pijnpunt) niet langer voordelig zijn, maar worden liefhebbers volledig ontzien. Er zijn vooralsnog geen geluiden om ook de huidige leeftijdsgrens voor oldtimersstatus (op termijn 30 jaar) op te schroeven.

Bovag laat in een eerste reactie weten zeer verheugd te zijn. "Dit is exact de oplossing die wij al een tijd aandragen. Je maakt zo een einde aan misbruik van de regeling, maar liefhebbers worden niet gepakt", aldus woordvoerder Paul de Waal.

© Autoweek : http://www.autoweek.nl/autonieuws/21229 ... en-met-mrb" onclick="window.open(this.href);return false;

Bron: Nu.nl : http://www.nu.nl/economie/2954937/klass ... -vrij.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidlers GAAN WEER WEGENBELASTING betalen

#102 Bericht door Mach4 » 10 nov 2012, 12:00

Leuk idee zo,n 60 dagenkaart maar vraag mij af hoe zoiets werkt,daar zal je ook wel weer
voor moeten dokken,en moet je dan voor elke oldtimer die je heb zo,n kaart hebben(kopen)?,
dan word het alsnog weer een dure grap.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#103 Bericht door Maarten » 10 nov 2012, 12:04

Dus:

25-10-2012: Oldtimers blijven motorrijtuigenbelasting vrij
29-10-2012: Oldtimers gaan motorrijtuigenbelasting betalen
09-11-2012: Oldtimers mogelijk toch belastingvrij

Wie kan het nog bijhouden? Ik had geloof ik beter 3 weken het nieuws niet moeten volgen.

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#104 Bericht door MichielJ » 10 nov 2012, 12:13

Je kunt dit elektronisch regelen. Vooraf aanmelden via internet dat je die dag gaat rijden. Wordt je gepakt of krijg je een ongeval als je niet aangemeld bent een forse boete. Zo werkt het ook min of meer met 1 dagskentekens.

Tis maar een idee.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#105 Bericht door Mach4 » 10 nov 2012, 16:52

MichielJ schreef:Je kunt dit elektronisch regelen. Vooraf aanmelden via internet dat je die dag gaat rijden. Wordt je gepakt of krijg je een ongeval als je niet aangemeld bent een forse boete. Zo werkt het ook min of meer met 1 dagskentekens.

Tis maar een idee.
Ik denk dat je voor het bedrag wat je voor een motor aan MRB kwijt ben beter de MRB
kan betalen,dan heb je tenminste niet het gezeik van een boete en af en weer aanmelden,verzekering regelen,
en je kan rijden wanneer je wil,zeker als je de MRB per kwartaal betaald kost je dat niet al te veel,
in de winter schors je hem dan weer.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#106 Bericht door Henk 3bakvoet » 10 nov 2012, 17:44

Wacht het allemaal maar rustig af, er komt gewoon een oplossing voor de echte oldtimers die maar een paar keer per jaar uitgelaten worden.

Al het plakband schroot wat iedere dag op de weg rijdt, Gewoon betalen, net als ik.

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#107 Bericht door hermanp » 10 nov 2012, 20:18

Zo gaat het waarschijnlijk ook gebeuren Henk.
Ik kan me niet voorstellen dat de overheid iedere echte hobbyrijder het volle pond wil laten betalen. Ze weten zelf ook wel dat de meesten dan overgaan op (langdurig) schorsen of domweg verkopen. Dus de berekende opbrengst kunnen ze dan wel vergeten.
Maandag ga ik met m'n vader naar de RDW, brandweerwagen uit de jaren '30 laten keuren. Die gaat ook zo weer weg als daar het volle pond voor betaald moet worden.

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13643
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 592 keren
Ontvangen waarderingen: 826 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#108 Bericht door Caspar » 10 nov 2012, 20:54

Mijn broer kocht in Zweden een mooie Volvo 745GLE , belastingvrij.
2 weken later komt het nieuws dat oldtimers weer MRB moeten gaan betalen.
Bij het invoeren vertelde de belastingdienst daar niks over........
Dan voel je je toch lichtelijk gen**id.
We zien wel hoe het afloopt , de inkomens afhankelijke zorgpremie lijkt in ieder geval al van de baan.
Nu de MRB voor oldtimers nog.

Ik heb in ieder geval de petitie getekend , meer kunnen we nu even niet doen.
In mijn geval gaat het om 3 oldtimers waar ik dan weer MRB voor zou moeten gaan betalen :cry:

Gebruikersavatar
alex
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:58
Locatie: Groningen
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#109 Bericht door alex » 10 nov 2012, 22:57

Ik hoop dat dat doorgaat. Met een 60 dagen kaart ben ik tevreden! Ik heb 2 kreidlers en een Zundapp op motorkenteken en ook nog een Mercedes 230CE. Ik rij niet veel, alleen met mooi weer. Lekker genieten van het oude spul.
Het lijkt me ook een eerlijke oplossing, de kilometervreters haal je er zo wel uit.

Gebruikersavatar
rob1
Berichten: 375
Lid geworden op: 12 aug 2005, 20:59
Locatie: midden v/h land
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#110 Bericht door rob1 » 10 nov 2012, 23:04

Mee eens. Laat diegeen die elke dag in die oude diesels rijden maar lekker betalen. Ik moet in 2014 ook weer betalen voor mijn schone peugeotje 107.

Gebruikersavatar
Parlotti
Winnaar Kreidlerverkiezing 2012
Berichten: 1413
Lid geworden op: 31 jul 2010, 17:41
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 11 keren
Contacteer:

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#111 Bericht door Parlotti » 11 nov 2012, 23:54

Maarten schreef:Dus:

25-10-2012: Oldtimers blijven motorrijtuigenbelasting vrij
29-10-2012: Oldtimers gaan motorrijtuigenbelasting betalen
09-11-2012: Oldtimers mogelijk toch belastingvrij

Wie kan het nog bijhouden? Ik had geloof ik beter 3 weken het nieuws niet moeten volgen.
:lol: de soep wordt doorgaans niet zo heet gegeten als opgediend (sprak de oude man) :wink:

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#112 Bericht door hermanp » 12 nov 2012, 19:49

Ook de zorgpremie is nog niet in kannen en kruiken, ik wacht wel af wat ze met de MRB voor oldtimers gaan doen, zolang de Kreidlers buiten schot blijven, de bromfietsen voor wat betreft MRB en APK, vind ik het wel prima...
De brandweerwagen die ooit, vanaf 1934, dienst deed in Koog aan de Zaan, heeft sinds vandaag weer een kenteken.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#113 Bericht door Mach4 » 13 nov 2012, 00:25

Wat ik begrepen heb gaat het een 60dagen kaart worden.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#114 Bericht door Henk 3bakvoet » 13 nov 2012, 09:32

morris.JPG
morris.JPG (47.73 KiB) 7209 keer bekeken
DEN HAAG, dinsdag

De ergste kou voor oldtimereigenaren lijkt uit de lucht. Staatssecretaris Weekers (Financiën) bekijkt hoe, anders dan in het regeerakkoord staat, zij niet allemaal motorrijtuigenbelasting (mrb) hoeven te betalen. Liefhebbers die maar een paar duizend kilometer per jaar rijden, zouden buiten schot moeten blijven.

Daarmee komt de bewindsman 70.000 hobbyisten tegemoet. De bewindsman krijgt steun van coalitiepartner PvdA. Kamerlid Jan Vos vindt dat mensen die niet dagelijks met hun oldtimer rijden van wegenbelasting gevrijwaard moeten blijven. Beide politici hebben overigens een klassieke auto.

Er stak een storm van protest op toen in het regeerakkoord stond dat zij niet langer van mrb zijn vrijgesteld. De Koninklijke Nederlandse Automobiel Club (KNAC) startte een online petitie die 65.000 mensen getekend hebben.

KNAC-voorzitter Robert Croll is blij met de opening. De club stelt voor de leeftijd die recht geeft op vrijstelling te verhogen. Nu is die 25 jaar, maar die zou dertig jaar moeten worden voor benzineauto's en 35 voor diesels.

„Daarmee lossen we het probleem op waarom het de politiek is begonnen„, zegt Croll. „Mensen die een Mercedes diesel uit de jaren tachtig kopen en daar dagelijks mee rijden. De wet is daar nooit voor bedoeld. Wij beseffen dat iedereen de komende jaren moet inleveren. Maar het kan niet zo zijn dat liefhebbers die nauwelijks kilometers maken volledige wegenbelasting betalen.„

Knippas

De Federatie van Historische Automobiel en Motorclubs (Fehac) zit op dezelfde lijn. Voorzitter Bert Pronk benadrukt dat zijn organisatie niet blij zou zijn met de invoering van een zogeheten zestigdagenkaart. Met zo'n eventueel digitale knippas zou een oldtimer maximaal zestig keer per jaar de weg op mogen.

„Doe je dat, dan creëer je een administratief monster. De Rijksdienst voor het Wegverkeer zou nieuwe software moeten schrijven en iemand moet toezicht gaan houden. Dan kost de maatregel meer dan die oplevert. We zijn ervan overtuigd dat als je de 'dieselbenzen' aanpakt er een groep van maar een paar honderd man overblijft die meer dan een paar duizend kilometer per jaar met hun klassieker rijden. Een te verwaarlozen aantal dus.„

Aldus de Telegraaf van Dindag 13 november 2013
Voor de dagelijksgebruiks auto`s is het afgelopen die gaan gewoon mrb betalen, een goede zaak voor de echte hobbyisten.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#115 Bericht door Chrismetzwarteletters » 13 nov 2012, 09:58

KNAC-voorzitter Robert Croll is blij met de opening. De club stelt voor de leeftijd die recht geeft op vrijstelling te verhogen. Nu is die 25 jaar, maar die zou dertig jaar moeten worden voor benzineauto's en 35 voor diesels.
Hier kan ik me goed bij neerleggen. Niet alleen maar zeuren maar ook met een concreet voorbeeld komen.

Als dit door gezet wordt dan betekent dat iig dat ik kan blijven rijden met de Oldsmobile. \:D/

Gebruikersavatar
piet66
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jun 2008, 21:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#116 Bericht door piet66 » 15 nov 2012, 04:05

Ik ook met de Buick Electra 225 van 1980 kilo met lpg

MVG Piet66

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 358 keren
Ontvangen waarderingen: 202 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#117 Bericht door jamojamo » 15 nov 2012, 16:20

30 jaar? :? De BMW 318 uit 1984 die ik op lpg rijd zal hopelijk 30 zijn tegen de tijd dat 'het' er door is.
Ik heb de Alfa 156 weggedaan want de Mrb, verzekering, onderhoud en benzine rezen de pan uit. Als ik nu Mrb voor de BMW moet gaan betalen word ik gek. Ik rijd maar 7000 km per jaar en dit wordt steeds minder. Ik doe nu 90% van het onderhoud zelf omdat het zo'n heerlijke simpele auto is. Het is echt een liefhebbersauto en niet alleen een economisch verhaal, ik heb eerder een BMW2002 gereden en de techniek is hetzelfde.
Als ik alleen nog maar een Daewoo Matiz kan rijden heb ik er geen lol meer in.

Het is hetzelfde verhaal met de Kreidler: ik wil op de weg kunnen rijden om aan het verkeer deel te nemen als motor en niet gedwongen te worden van fietspad naar de weg te zwieren en steeds iedereen maar voor te laten.

In de aanschaf van de BMW en Kreidler ben ik uitgegaan van de geldende situatie en krijg nu het idee dat tijdens het spel de regels veranderd worden. Het zal wel bij de leeftijd horen: vroeger was alles beter!

Eric

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#118 Bericht door kreidler844 » 15 nov 2012, 16:30

piet66 schreef:Ik ook met de Buick Electra 225 van 1980 kilo met lpg

MVG Piet66
Gelukkig blijven Elektra auto's belastingvrij :lol: :mrgreen:

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#119 Bericht door hermanp » 15 nov 2012, 17:12

Dat was ook een beetje mijn motivatie in de aanschaf van bepaalde klassiekers Eric. En ook als zelfde passie Kreidler en BMW, een mooiere combinatie is er niet. Mijn 320 uit 1982 zal waarschijnlijk belastingvrij blijven, maar de M635 uit 1984 wordt een ander verhaal, vrees ik.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#120 Bericht door Mach4 » 15 nov 2012, 18:40

kreidler844 schreef:
piet66 schreef:Ik ook met de Buick Electra 225 van 1980 kilo met lpg

MVG Piet66
Gelukkig blijven Elektra auto's belastingvrij :lol: :mrgreen:
Ja zolang het er niet te veel gaan worden,want dan kost het de schatkist weer te veel
en is het met die vrijstelling ook zo weer afgelopen,ze zijn nu alweer aan het schuiven
met diverse zaken om de gaten te dichten in hun snode plannen,dat betekent dus dat
er elders geld weggehaald word ,dus grote kans dat ze dat bij makkelijke melkkoeien
zoals autmoblisten en motorrijders gaan ophalen,dus juig niet te vroeg.

Gebruikersavatar
piet66
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jun 2008, 21:45
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#121 Bericht door piet66 » 15 nov 2012, 19:59

Gelukkig is de buick electra niet helemaal elektrich er ligt ook nog een 6,6 liter v8 die de dynamo aan drijft dus misschien valt het mee

MVG Piet66

Gebruikersavatar
kreidler844
Berichten: 5551
Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:41
Locatie: opende
Gegeven waarderingen: 49 keren
Ontvangen waarderingen: 241 keren
Contacteer:

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#122 Bericht door kreidler844 » 15 nov 2012, 20:50

piet66 schreef:Gelukkig is de buick electra niet helemaal elektrich er ligt ook nog een 6,6 liter v8 die de dynamo aan drijft dus misschien valt het mee

MVG Piet66
sssssssssssst :roll:

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#123 Bericht door Henk 3bakvoet » 14 dec 2012, 14:27

Hoe is het nu, moeten jullie schokken voor die ouwe bakken?
Bijlagen
belasting aangifte 2012.JPG
belasting aangifte 2012.JPG (71.68 KiB) 6946 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9765
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 833 keren
Ontvangen waarderingen: 421 keren
Contacteer:

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#124 Bericht door Maarten » 14 dec 2012, 18:46

Weten we nog niet Henk, ze gaan nog iets verzinnen. Kan zijn dat er een kwarttarief komt of iets van een 60 dagen kaart systeem. De voorstellen komen in het voorjaar.

Gebruikersavatar
Chrismetzwarteletters
Berichten: 1407
Lid geworden op: 27 jan 2009, 18:29
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Kreidlers GAAN TOCH GEEN WEGENBELASTING betalen???

#125 Bericht door Chrismetzwarteletters » 19 dec 2012, 11:23

Er is weer een nieuwe enquête gemaakt door de Fehac. Maar dit keer worden er wel vragen gesteld die er niks mee van doen hebben. Die heb ik dus open gehouden.

http://www.fehac.eu/

Plaats reactie