Niet rijden toch verzekeren.

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Niet rijden toch verzekeren.

#1 Bericht door Jekihero » 16 dec 2012, 12:17

Misschien ten overvloede maar ik wil jullie toch informeren.

mijn zoon kocht in october een gebruikte motorfiets maar had nog geen rijbewijs A.
De bedoeling was de motor te strippen en op te knappen en tegelijkertijd het rijbewijs te gaan halen zodat er ergens in februari 2013 mee gereden zou kunnen worden. De motor werd niet verzekerd, maar er wordt wel wegenbelasting betaald.

Gisteren, 6 weken na aanschaf, ligt er een brief van een buitengewoon opsporingsambtenaar van het RDW dat er een boete wordt opgelegd van € 390,= inzake overtreding van de verzekeringsplicht.
Deze boete is onherroepelijk.
Hij wist dit niet, en zal dus moeten betalen.

Ronald
Laatst gewijzigd door Jekihero op 16 dec 2012, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jvr
Berichten: 3922
Lid geworden op: 05 okt 2005, 17:50
Gegeven waarderingen: 12 keren
Ontvangen waarderingen: 15 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#2 Bericht door jvr » 16 dec 2012, 12:41

Je had hem moeten schorsen bij de belasting ?? Is dat zo ?? En op wiens naam staat hij dan geregistreerd, niet op van je Zoon denk ik.

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#3 Bericht door Jekihero » 16 dec 2012, 12:57

Hij staat gewoon op naam van mijn zoon.
Het is allemaal nog erg vers en ik weet nog niet veel meer. Maar na wat gegoogle denk ik nu dat je eerst moet verzekeren en vervolgens de verzekering moet opschorten.
Het kenteken schorsen lijkt me niet de juiste manier.


Ronald

Gebruikersavatar
paulus
Berichten: 508
Lid geworden op: 21 nov 2004, 21:33
Locatie: Drachten
Gegeven waarderingen: 23 keren
Ontvangen waarderingen: 28 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#4 Bericht door paulus » 16 dec 2012, 13:03

hij had hem gelijk moeten schorsen bij de te naam stelling of verzekeren.
elk kenteken of het nu snorfiets-scooter-brommer-motor of auto is maakt niet uit
zodra hij op naam staat heb je verzekering plicht
of je schorst hem.

Gebruikersavatar
Henk 3bakvoet
Winnaar Kreidlerverkiezing Lexmond 2005
Berichten: 10825
Lid geworden op: 27 jan 2005, 01:01
Locatie: Koog aan de Zaan
Gegeven waarderingen: 191 keren
Ontvangen waarderingen: 574 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#5 Bericht door Henk 3bakvoet » 16 dec 2012, 13:09

Dit weet iedereen, echt iedereen!.

Laks, niets meer en niets minder, het is dat de motorrijtuigen belasting vol automatisch gaat bij het ten naamstellen, maar anders had hier ook voor een naheffing op je deurmat gelegen.

Maar ja, het is je zoon hé, ik had zijn kop van zijn romp geschroeft :lol:

Gebruikersavatar
BESTMAN
Winnaar Kreidlerverkiezing 2011
Berichten: 4103
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:17
Locatie: mooiste plekje op de veluwe
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#6 Bericht door BESTMAN » 16 dec 2012, 13:12

klopt en dat moet je dan elk jaar doen schorsen al je er niet mee gaat rijden.
als je hem had geschorst was er niets aan de hand geweest.
je kunt hem als nog schorsen kost meen ik rond de 10 euro.
Die 390 euro kom je niet onder uit die zal je moeten betalen.
bij aankoop zetten ze hem op je naam en daar na kun je hem laten schorsen maar dat moet je dan wel aan geven .

http://www.anwbmotor.nl/kenteken-schorsen

gr dick

scheute
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 sep 2007, 23:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#7 Bericht door scheute » 16 dec 2012, 13:48

Je krijgt voor de boete ook nog eerst een brief waarin staat dat er een voertuig op naam staat wat niet verzekerd of geschorst is, vervolgens heb je voldoende tijd om het alsnog in orde te maken...........wel een flink bedrag helaas
Laatst gewijzigd door scheute op 16 dec 2012, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark.
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 sep 2008, 21:26
Locatie: Maasland
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#8 Bericht door Mark. » 16 dec 2012, 13:56

Ik heb precies hetzelfde gehad. Met 1 verschil: mijn brommer was gewoon verzekerd..... Bleek een foutje te zijn van de ambtenaar.. Dus die boete is mooi niet betaald

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#9 Bericht door Jekihero » 16 dec 2012, 14:22

Henk 3bakvoet schreef:Dit weet iedereen, echt iedereen!.

Laks, ............................knipperdeknip .............................geschroeft :lol:
Dat is niet helemaal waar Henk, op andere fora wordt daarom wat genuanceerder gereageerd.

Ik neem je advies toch ter harte.
Hij wist ook niet niet eens dat het voltooid deelwoord van schroeven geschroefd is en niet geschroeft

Deze bijzondere laksheid heb ik meteen ongenadig bestraft................. :D :D :D..... :wink:

scheute schreef:Je krijgt voor de boete ook nog eerst een brief waarin staat dat er een voertuig op naam staat wat niet verzekerd of geschorst is, vervolgens heb je voldoende tijd om het alsnog in orde te maken...........wel een flink bedrag helaas
Die brief heeft hij jammergenoeg niet gezien, eens kijken of we daar wat mee kunnen.
Bedankt voor de tip.

Ronald

Gebruikersavatar
Theove
Moderator
Berichten: 3055
Lid geworden op: 05 sep 2007, 23:00
Locatie: Gelderland
Gegeven waarderingen: 250 keren
Ontvangen waarderingen: 55 keren
Contacteer:

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#10 Bericht door Theove » 16 dec 2012, 14:37

Ik heb hier nog een motorframe liggen en betaal gewoon elk jaar een paar tientjes verzekering. Schorsen van een motor kost ook een paar tientjes dus maakt het voor een motor niet uit en kan ik het niet vergeten.

De herinneringsbrief is meer een service want de verantwoordelijk ligt bij de kentekenhouder.

Gebruikersavatar
HVG86cc
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:16
Locatie: Meppel
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#11 Bericht door HVG86cc » 16 dec 2012, 15:08

Toen ik de kreidler kocht moet je over schrijven en gelijk schorsen als je niet verzekerd wilt zijn.
Schorsen koste volgens mij € 23,00- per jaar na 3 jaar kost het volgens mij niets meer.
Mvg Henk. :shock:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 dec 2012, 15:10

Jekihero schreef:Misschien ten overvloede maar ik wil jullie toch informeren.

mijn zoon kocht in october een gebruikte motorfiets maar had nog geen rijbewijs A.
De bedoeling was de motor te strippen en op te knappen en tegelijkertijd het rijbewijs te gaan halen zodat er ergens in februari 2013 mee gereden zou kunnen worden. De motor werd niet verzekerd, maar er wordt wel wegenbelasting betaald.

Gisteren, 6 weken na aanschaf, ligt er een brief van een buitengewoon opsporingsambtenaar van het RDW dat er een boete wordt opgelegd van € 390,= inzake overtreding van de verzekeringsplicht.
Deze boete is onherroepelijk.
Hij wist dit niet, en zal dus moeten betalen.

Ronald
Ik heb destijds (2004) ook rijbewijsloos een RS op mijn naam laten zetten bij het postkantoor.
Omdat je dan niet op naam kan verzekeren heb ik op hetzelfde postkantoor meteen de RS weer laten schorsen. Zo gaat dat.

Enzo

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2343
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#13 Bericht door MichielJ » 16 dec 2012, 15:57

Enzo-tvdzijden schreef:Ik heb destijds (2004) ook rijbewijsloos een RS op mijn naam laten zetten bij het postkantoor.
Omdat je dan niet op naam kan verzekeren heb ik op hetzelfde postkantoor meteen de RS weer laten schorsen. Zo gaat dat.

Enzo
Ik heb mijn RS bij aanschaf gewoon laten verzekeren als motorfiets op mijn eigen naam. Had toen nog geen rijbewijs A maar is nooit naar gevraagd :wink:

Hoewel ik het niet zo'n slimme actie vind, vind ik bijna € 400 toch wel echt te gek voor worden :shock:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60433
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 970 keren
Ontvangen waarderingen: 2291 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 16 dec 2012, 15:59

Mijn klassieke verzekering vroeg daar wel om. En lijkt me niet meer dan logisch.
Die verzekeraar van jou kijkt alleen naar munten. Mocht het fout lopen is toch de klant verantwoordelijk en niet de verzekeraar.


Enzo

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#15 Bericht door drika » 16 dec 2012, 16:28

ik heb alles dus ook de kale frames met kenteken die ik heb in een verzamel polissen staan
en waarom polissen ,nou omdat ik geen a rijbewijs heb en mijn verzekering dat ook eist
dus staan mijn motortjes op naam van een familelid
en inderdaad blijft de verzekerde altijd verantwoordelijk
en wat de brief van de rdw betreft ivm schorsen,de een krijgt hem wel en de ander krijgt hem niet,en kom er niet bij een rechter mee aan want hij lacht je echt uit en zal je medelen,op het moment dat u een voertuig op uw naam zet dan bent u verzekeringsplichtig en niet anders dus die eries ga je op zeker betalen hoe dan ook
dirk

scheute
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 sep 2007, 23:02
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#16 Bericht door scheute » 16 dec 2012, 18:06

Het maakt voor de wet natuurlijk geen enkel verschil of je wel of geen waarschuwing hebt gehad van de RDW en dat mag inderdaad alleen maar als service gezien worden.
Ik ben overigens van mening dat iedereen deze brief ontvangt als er na het overschrijven binnen een paar weken geen verzekering wordt afgesloten op het betreffende kenteken

Gebruikersavatar
mucke
Berichten: 662
Lid geworden op: 25 aug 2003, 15:40
Locatie: Zuid-Limburg
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#17 Bericht door mucke » 17 dec 2012, 11:54

drika schreef:ik heb alles dus ook de kale frames met kenteken die ik heb in een verzamel polis staan
dirk
dit heb ik ook zo scheelt een hoop ellende

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#18 Bericht door Mach4 » 17 dec 2012, 19:34

drika schreef:ik heb alles dus ook de kale frames met kenteken die ik heb in een verzamel polissen staan
en waarom polissen ,nou omdat ik geen a rijbewijs heb en mijn verzekering dat ook eist
dus staan mijn motortjes op naam van een familelid
en inderdaad blijft de verzekerde altijd verantwoordelijk
en wat de brief van de rdw betreft ivm schorsen,de een krijgt hem wel en de ander krijgt hem niet,en kom er niet bij een rechter mee aan want hij lacht je echt uit en zal je medelen,op het moment dat u een voertuig op uw naam zet dan bent u verzekeringsplichtig en niet anders dus die eries ga je op zeker betalen hoe dan ook
dirk
Dit is niet helemaal waar,ik heb daar al eens over uitgewijd in een topic,ik kreeg ook een boete omdat ik na
aflopen van een schorsing geen verzekering had ,daar ik normaal gesproken een brief kreeg van de RDW
waarin ik gewaarschuwd werd dat de schorsing zou aflopen en die deze keer niet had gehad had ik de schorsing niet op tijd verlengt,dus een boete,ik heb een brief gestuurd naar de officier van Justitie en daarin uitgelegd
dat ik normaal gesproken altijd netjes mijn voertuigen waar ik mee rij verzeker,dat heb ik ook aangetoond
met de verzekering bewijzen ,en dat ik er van uitgegaan was dat ik van de RDW wel een brief zou krijgen
als de schorsing zou aflopen,maar deze dit keer niet gekregen heb, en ik dus niet moedwillig de wet heb overtreden,ook nog gesteld dat het mij niet de bedoeling leek van die wet om burgers te straffen die
buiten hun eigen schuld om en niet moedwillig de wet hebben overtreden.
De reactie van de officier was dat gezien mijn uitleg en voorgelegde bewijzen de boete werd verlaagt
naar 100,- euro,omdat er toch een eigen verantwoordelijkheid is om het in de gaten te houden dat
de schorsing kan aflopen werd de boete niet op nul gezet,maar wel een flinke verlaging van het boetebedrag.

drika
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#19 Bericht door drika » 17 dec 2012, 20:59

dan heb jij heel erg vel geluk gehad met die officier(was zeker familie,lol)
ik kan veel schrijnender gevallen en die hebben het zelfs voor laten komen en er veranderde niets ze moesten de volle mep betalen
wel ben ik gelijk benieuwd of er meer forummers zijn die het voor elkaar hebben gekregen dat de boete werd verlaagd
wat mij betreft is het de eerste keer dat ik het hoor,in mijn kennissen kring is er een die beweert dat hem de boete uiteindelijk is kwijtgescholden
maar daar geloof ik geen jota van
en als iemand mij een bewijs kan leveren dat de boete deels is terug gedraaid dan zou ik dat graag krijgen want dan ga ik alsnog voor een geval in mijn kringetje aan de slag die wel het volle pand moest betalen maar er totaal geen schuld aan had
dirk

hermanp
Berichten: 6986
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#20 Bericht door hermanp » 17 dec 2012, 22:04

Ik ken ook niemand waarbij de boete (gedeeltelijk) kwijtgescholden is. Wel voorbeelden van mensen die automatisch een boete kregen thuisgestuurd, zelfs eentje die een paar dagen te laat was met schorsen.

Vroeger was het een beetje anders, ik had altijd de gewoonte om een paar dagen later dan de einddatum opnieuw te schorsen. Dan kreeg ik achteraf een brief van de RDW dat ik wegenbelasting moest betalen, maar omdat het minder dan €5 was, werd het kwijtgescholden. Dat zal nu waarschijnlijk niet meer op gaan.

Gebruikersavatar
Mach4
Berichten: 2003
Lid geworden op: 10 aug 2011, 11:16
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 1 keer

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#21 Bericht door Mach4 » 18 dec 2012, 02:47

drika schreef:dan heb jij heel erg vel geluk gehad met die officier(was zeker familie,lol)
ik kan veel schrijnender gevallen en die hebben het zelfs voor laten komen en er veranderde niets ze moesten de volle mep betalen
wel ben ik gelijk benieuwd of er meer forummers zijn die het voor elkaar hebben gekregen dat de boete werd verlaagd
wat mij betreft is het de eerste keer dat ik het hoor,in mijn kennissen kring is er een die beweert dat hem de boete uiteindelijk is kwijtgescholden
maar daar geloof ik geen jota van
en als iemand mij een bewijs kan leveren dat de boete deels is terug gedraaid dan zou ik dat graag krijgen want dan ga ik alsnog voor een geval in mijn kringetje aan de slag die wel het volle pand moest betalen maar er totaal geen schuld aan had
dirk
Ik ken er zeker nog 1 waarbij de boete gedeeltelijk is kwijtgescholden,dus er zijn wel meer gevallen,
in hoeverre dit afhankelijk is van welke officier of rechter je krijgt dat weet ik niet,ook weet ik natuurlijk
niet wat de inhoud was van de verschillende casus,niet ieder geval is het
zelfde,maar proberen kan je het altijd,ja heb je en nee kan je krijgen,in mijn geval scheelde het een behoorlijk bedrag,je zal wel met een goed opgestelde brief met argumenten moeten komen en bewijzen dat je het
niet moedwillig heb gedaan,ik heb aangetoond middels verzekerings bewijzen dat mijn voertuigen die niet
geschorst zijn netje verzekerd zijn en dat al jaren zijn,en ook dat ik normaal gesproken wel een bericht van
de RDW kreeg ,tevens belooft dat ik voortaan beter op zou letten of er een schorsing afloopt,dit alles was
blijkbaar genoeg reden om de boete te verlagen.

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#22 Bericht door Jekihero » 18 dec 2012, 10:17

Ook op het RT forum heb ik vernomen dat een brief met uitleg nog wel eens wil helpen.
Die brief is gisteren de deur uit gegaan en ik laat wel weten wat daarvan het resultaat is.

Ronald

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#23 Bericht door Gijs » 18 dec 2012, 11:49

Euli heeft het een keer voor de rechter uitgelegd.
Kwam toen goed weg, zal waarschijnlijk met zijn eerlijke gezicht te maken hebben.

Ja Ronald dat wordt interen op je eindejaar bonus, het blijft toch je kind!

Gebruikersavatar
Jekihero
Berichten: 468
Lid geworden op: 23 feb 2005, 17:03
Locatie: Kennemerland
Gegeven waarderingen: 22 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#24 Bericht door Jekihero » 18 dec 2012, 12:28

Gijs schreef:Euli heeft het een keer voor de rechter uitgelegd.
Kwam toen goed weg, zal waarschijnlijk met zijn eerlijke gezicht te maken hebben.

Ja Ronald dat wordt interen op je eindejaar bonus, het blijft toch je kind!
Ik ben er bang voor :cry: , in juni raakte hij zijn baan bij Makelaarsland kwijt en hij volgt nu weer dagonderwijs.
Zijn auto heeft ie al verkocht dus veel is er niet bij hem te halen.

'T is ook niet voor niets dat ik wat bijval zoek............. :( :wink:

Ronald

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6371
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08
Gegeven waarderingen: 56 keren
Ontvangen waarderingen: 37 keren

Re: Niet rijden toch verzekeren.

#25 Bericht door Gijs » 18 dec 2012, 13:04

Stuur euli een pb hoe hij het destijds heeft aangepakt,

Gijs

Plaats reactie