magura gashendel

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
cast156
Berichten: 162
Lid geworden op: 21 okt 2006, 15:37
Locatie: 's-Hertogenbosch

magura gashendel

#1 Bericht door cast156 » 09 mei 2010, 12:10

Hallo,
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn gashendel soepel te laten lopen hij draait heel zwaar, het is er een met een glijblokje.
Heb al van alles geprobeerd maar het wil allemaal niet lukken,kan iemand mij nou eens goed uitleggen hoe ik dit moet monteren.
Als ik het goed heb zijn er 2 soorten van deze hendels, eentje zoals ik heb en eentje waar de gaskabel onderin naar binnen gaat klopt dat.
Is deze ook met een glijblokje??
mvg cast156

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47641
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: magura gashendel

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 09 mei 2010, 12:13

cast156 schreef:Hallo,
Ik krijg het niet voor elkaar om mijn gashendel soepel te laten lopen hij draait heel zwaar, het is er een met een glijblokje.
Heb al van alles geprobeerd maar het wil allemaal niet lukken,kan iemand mij nou eens goed uitleggen hoe ik dit moet monteren.
Als ik het goed heb zijn er 2 soorten van deze hendels, eentje zoals ik heb en eentje waar de gaskabel onderin naar binnen gaat klopt dat.
Is deze ook met een glijblokje??
mvg cast156
Met glijblokje (kabel uit de zijkant) gaat in principe nooit terug als je het gas los laat. Er zijn mensen die het glijblokje modificeren zodat het wel soepeler gaat.

Die met de aansluiting onder is wel de snelgas versie en springt meteen terug. Maar deze hendel is voor niet buffeltank modellen RS en Mustang ontworpen.

Enzo

Gebruikersavatar
MichielJ
Winnaar Kreidlerverkiezing 2009
Berichten: 2341
Lid geworden op: 13 okt 2006, 22:47
Locatie: Leidschenveen / 's-Gravenhage

#3 Bericht door MichielJ » 09 mei 2010, 12:19

Gashendels die niet terug gaan wanneer je loslaat vind ik persoonlijk drama. Je zal er mee moeten leren rijden maar ik vind het levensgevaarlijk.

Heeft maar 1 voordeel en dat is wanneer je van baan veranderd op de snelweg :idea:

Gebruikersavatar
Jovink
Berichten: 1029
Lid geworden op: 11 jul 2006, 22:31
Locatie: schipluiden

#4 Bericht door Jovink » 09 mei 2010, 12:22

ik heb ze ook me glijblokje
heb m zelf ingesmeerd met kogellagervet
en de kabel wat wd 40 in laten lopen van boven naar beneden
het gas komt wel enigsinds terug maar het gaat niet lekker soepeltjes
misschien is een straffere veer in je carburateur een oplossing?

Gebruikersavatar
Robert1
Berichten: 2334
Lid geworden op: 12 mei 2005, 11:39
Locatie: Ergens in Flevoland

#5 Bericht door Robert1 » 09 mei 2010, 12:38

Best kans dat de hendel niet terug draait als de motor uit staat.
Probeer het eens al je brommer loopt, dan trilt alles een beetje en gaat 'ie misschien wel terug.

cast156
Berichten: 162
Lid geworden op: 21 okt 2006, 15:37
Locatie: 's-Hertogenbosch

magura gashendel

#6 Bericht door cast156 » 09 mei 2010, 13:02

Wie zou mij kunnen helpen aan een gashendel met de kabel onderin, of eventueel ruilen.
mvg cast156

Gebruikersavatar
Gijs
Berichten: 6234
Lid geworden op: 07 sep 2002, 13:08

#7 Bericht door Gijs » 09 mei 2010, 13:48

Vaak zijn die glijblokjes iets te hoog, kan je testen door de schroef iets losdraaien (waarmee het hendel op het stuur zit geklemd).
Verders helpt het als je het glijvlak van je hendel polijst. Gebruik ipv kogellager vet vasaline. kabel goed oliën, geen rafels beschadigingen.
De kans dat ie dan in de buurt komt van het gashendel zoals enzo hem aangeeft is groot, maar verwacht er geen wonderen van. Een sterkere veer helpt zeker als je bovenstaande perfect hebt.

kempe613
Berichten: 497
Lid geworden op: 14 okt 2004, 16:45
Locatie: ijsbrechtum

#8 Bericht door kempe613 » 09 mei 2010, 19:54

mijn maat had dat ook het stuur was iets te dik er wat af geslepen en toen was het goed

Gebruikersavatar
redfox
Berichten: 2690
Lid geworden op: 09 jul 2006, 22:53
Locatie: ZHZ

magura

#9 Bericht door redfox » 09 mei 2010, 23:33

kempe613 schreef:mijn maat had dat ook het stuur was iets te dik er wat af geslepen en toen was het goed
Maatje bij ons hetzelfde ook een te dik stuur.

Maar heb je het ook al geprobeerd om dat rechtse schroefje wat losser te draaien, want daar kan je het ook mee stroeven laten draaien.

Zie foto.

Afbeelding

Wim.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47641
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: magura

#10 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 mei 2010, 05:53

redfox schreef:
kempe613 schreef:mijn maat had dat ook het stuur was iets te dik er wat af geslepen en toen was het goed
Maatje bij ons hetzelfde ook een te dik stuur.

Maar heb je het ook al geprobeerd om dat rechtse schroefje wat losser te draaien, want daar kan je het ook mee stroeven laten draaien.

Wim.
Ik ken er 3 op een origineel sportstuur die ook stroef gaan :!:

Enzo

theogooden
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:17

Re: magura gashendel

#11 Bericht door theogooden » 22 dec 2010, 14:58

Beste Kreidler gasgevers.
Zo te horen schijnt het waarschijnlijk om een ontwerpfout te handelen. Toepasselijk woord hé? Mogelijk heeft men indertijd geen rekening gehouden met de chroomdikte.
Heb zelf ook met dat probleem gezeten maar ook opgelost!
Dit kan men verhelpen door een stukje staalband van ongeveer 10mm. breedte en slechts 0,1mm. dikte ter hoogte van de gaskabel en dit dan ongeveer 1/3 van de stuuromtrek, tussen de gashandle en het stuur te plaatsen en dan vastdraaien.
Het is even frotten, je kunt d.m.v. een spie de handle iets openwerken, maar let op dat je niet te ver gaat anders kan het knappen.
Wanneer het op z'n plaats zit, en als je het goed doet zie je er niets van, werkt de gashandle zoals het hoort.
Wel natuurlijk alles goed schoon en met niet al te dik vet insmeren.
Zo'n stukje staalband kun je bij een metaalberdijf of een machinewerkplaats of waar men motoren reviseert krijgen.
Ben benieuwd of het jullie ook lukt. :idea:

Grts. Theo

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47641
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: magura gashendel

#12 Bericht door Enzo-tvdzijden » 22 dec 2010, 16:21

theogooden schreef:Beste Kreidler gasgevers.
Zo te horen schijnt het waarschijnlijk om een ontwerpfout te handelen. Toepasselijk woord hé? Mogelijk heeft men indertijd geen rekening gehouden met de chroomdikte.
Heb zelf ook met dat probleem gezeten maar ook opgelost!
Dit kan men verhelpen door een stukje staalband van ongeveer 10mm. breedte en slechts 0,1mm. dikte ter hoogte van de gaskabel en dit dan ongeveer 1/3 van de stuuromtrek, tussen de gashandle en het stuur te plaatsen en dan vastdraaien.
Het is even frotten, je kunt d.m.v. een spie de handle iets openwerken, maar let op dat je niet te ver gaat anders kan het knappen.
Wanneer het op z'n plaats zit, en als je het goed doet zie je er niets van, werkt de gashandle zoals het hoort.
Wel natuurlijk alles goed schoon en met niet al te dik vet insmeren.
Zo'n stukje staalband kun je bij een metaalberdijf of een machinewerkplaats of waar men motoren reviseert krijgen.
Ben benieuwd of het jullie ook lukt. :idea:

Grts. Theo
Ik noem dat latoenkoper. En is in meerdere diktes te koop. Deze methode is al een aantal keer op het forum beschreven bij te dunne imi sturen.

Enzo

Gebruikersavatar
Daan'73
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 nov 2016, 19:12

Re: magura gashendel

#13 Bericht door Daan'73 » 25 feb 2018, 20:37

Dit topic is misschien al een tijdje oud, maar is nog steeds nuttig voor mij geweest en heeft mij toch verder aan het denken gezet.
Omdat ik namelijk met hetzelfde probleem zat: een stroef lopende gashandvat.
En daarom wil ik graag mijn ervaring met jullie delen.
Dus hierbij ...
Het is misschien al handig om te vertellen dat ik zo onhandig ben geweest om mijn eerste glijblokje kwijt te spelen.
Daarom heb ik er eentje bij John Bos moeten bestellen.
Bij de eerste keer monteren draaide de gas voor geen meter open.
Het grote probleem hier was dat tijdens het aandraaien van de klembout (de bout welke het gashuis op het stuur klemt) er zoveel druk op het glijblokje werd gezet dat deze geklemd raakte tussen het stuur en het gashuis.
De oplossing is vrij simpel, ... je neemt een stukje schuurpapier met een lichte korrel en je schuurt een beetje van de bovenkant van het glijblokje af, dit doe je totdat het blokje vlot van links naar rechts kan bijwegen in het gashuis met een aangedraaide klembout.
Als dit alles goed is gedaan zou het gashandvat ook automatisch terug moeten dichtdraaien bij het loslaten ervan, dit "dichtdraaien" komt uiteraard door de veer in de carburateur.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Mvg Daan
Laatst gewijzigd door Daan'73 op 25 feb 2018, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47641
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: magura gashendel

#14 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 feb 2018, 20:40

Gijs heeft deze tip al vaak op het forum gezet.

Maar mooie bevestiging van een hoop ellende.

Effe zoeken in 1 hit :wink:

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic ... en#p294085

Enzo

Gebruikersavatar
Daan'73
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 nov 2016, 19:12

Re: magura gashendel

#15 Bericht door Daan'73 » 25 feb 2018, 20:42

Oh :lol:
Dan ben ik een beetje te laat.
Toch bedankt voor het compliment.
Mvg Daan

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 47641
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg

Re: magura gashendel

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 25 feb 2018, 20:45

Daan'73 schreef:Oh :lol:
Dan ben ik een beetje te laat.
Toch bedankt voor het compliment.
Mvg Daan
Let niet op mij ben een beetje Kreidler*** :mrgreen: en heb er een goed geheugen voor wat ooit eens is gepasseerd en door wie met kern woord.

Enzo

Plaats reactie