Brommervakantie 2018

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Brommervakantie 2018

#1 Bericht door MichelVH » 02 aug 2018, 13:04

Dag Heren,

Afgelopen maand ben ik een klein weekje op brommervakantie geweest. Hierbij het verslag (sommige fotos kun je op klikken dat zijn filmpjes):

Wie gingen er mee:

Mijn Kreidler-maat Nathan, met zijn 76'er RM Super Cockpit. Piekfijn origineel dingetje, met een 2,2pk en een 17mm Kroondop. Erachter ging nog wat :lol: , namelijk een zelfgemaakte brommerkar, met zonnepaneel aan toe! Een jongen uit de straat, Dylan. Aangezien zijn 4t 125cc Honda kuren had en de bagage er niet goed op ging, werd het maar de Berini Kinetic snor :lol: . Het kon krap aan 45, dus ons bijhouden ging wel aardig. En qua degelijkheid echt een topdingetje. En ik natuurlijk, met mijn nieuwe restauratie die nauwelijks af was :lol: .

Verder zijn 3 jongens uit België aangehaakt voor een dagje, alle 3 hadden ze een Kreidler maar eentje kwam op zijn zelfgebouwde MBX Café-Racer.

Dag 1:

Last minute was mijn Bing kroondop helemaal naar het einde, ding overstroomde als een vergiet. Snel even naar Kees van Leeuwen geweest, maar het mocht niet baten. Nathan had toevallig de oplossing in de kar liggen (zoals wel vaker zou gebeuren :lol: ), een ovaaldopje 17. Ff wat gerommeld met sproeiers, en hoppa: Het beestje ging weer! Alleen liep hij niet stationair, maar heb er de hele reis maar mee gereden :lol: . Komt nog. Eigenlijk was mijn brommer sowieso al niet af, maar kon de verleiding niet weerstaan en ben toch maar gewoon gegaan. Het zooitje was binnen een minuut of 2 erop gepakt, en we vertrokken.
AfbeeldingVID-20180724-WA0026 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG_20180724_171457206 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingVID-20180724-WA0039 by michelvhv, on Flickr
Dag 1 zijn we finaal verkeerd gereden, en kruisden we Den Haag, Delft en Rotterdam. Dat, i.c.m. een behoorlijk aantal stops, zorgde ervoor dat we bleven kamperen in Oud-Beijerland :lol: . Hoop lol gehad, lekker gegeten en de tentjes stonden al gauw.
AfbeeldingIMG-20180725-WA0010 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180724-WA0068 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180724-WA0070 by michelvhv, on Flickr


Dag 2:

Dylan (op de Berini) had al last van zijn rug, een lek matje en een zadel zonder veer hielpen ook niet echt.. Soit, even de beentjes strekken, bakkie havermout erin en toch maar vertrokken richting België. Helaas was het frame van de brommer-kar gescheurd. Dit werd, laten we zeggen, praktisch opgelost :? . Maar goed, we konden weer!
AfbeeldingVID-20180725-WA0012 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180725-WA0019 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180725-WA0014 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180725-WA0023 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180725-WA0016 by michelvhv, on Flickr

Onderweg hebben we het Bels lijntje afgereden over de grens. Hoewel het een fietspad was, was het er rustig en konden we lekker door toeren. Omdat we vrij laat waren vertrokken, ca 14:00, kwamen we ook vrij laat aan op het plein in Oud-Turnhout, waar Joppe op de MBX met ons mee reed naar de camping in Kasterlee.
AfbeeldingIMG_20180725_182845004_HDR by michelvhv, on Flickr
De camping stond helemaal vol met NL kentekens dus de verwarring sloeg toe, maar we waren toch écht in België!. Douchen kostte 30ct per minuut en zelfs het afwaswater kostte geld, dus de Hollandse gezelligheid zat er flink in :lol: . Maar goed, tentje opgezet want we waren bekaf. Prakkie gekookt, nog even wat gebabbeld en toen gingen we ook maar naar bed.
AfbeeldingVID-20180726-WA0006 by michelvhv, on Flickr

Dag 3:

We waren nog wat moe van de vorige dag, en het ging allemaal vrij snel. We hadden wel een rustdagje verdiend. Helaas is toen onze Dylan afgehaakt, omdat zijn rugproblemen steeds erger werden :? . Hollanders als we waren, dachten we de dure douche te ontlopen door een stuk te gaan zwemmen in de nabijgelegen sloot. We kwamen eruit als een soort Shreks, dit werkte niet :lol: , In het bos een meertje gevonden waar we konden zwemmen, was al iets schoner gelukkig. Wat rond gebeld in de Kreidler appgroep, en binnen een paar uur waren er 3 Vlamingen op totaal 6 wielen onder ons gezelschap! Vlees en Pils werd gehaald bij de Delhaize (want dat mogen we allemaal in België :lol: ), en het werd een barbecue in het bos, aan het water. Met samengeknepen billen, dat wel, want het leek er sterk op dat een vent de politie aan het bellen was. Verder geen gedonder gehad dus het was uiteindelijk reuze gezellig! Nog lekker een stukje rondgetoerd met de gasten, en zij vertrokken rond middernacht naar huis, wat ca 45km was (wat is jong zijn toch mooi :lol: ). Klein detail, de jongen met de fluor gele RM is met een NL verzekeringsplaatje uit '94 en een niet-gekeurd pothelmpje die afstand komen rijden :clap Held :clap .
AfbeeldingIMG-20180726-WA0018 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180726-WA0036(1) by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingIMG-20180727-WA0001 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingVID-20180726-WA0012(1) by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingVID-20180726-WA0028 by michelvhv, on Flickr
AfbeeldingVID-20180727-WA0003 by michelvhv, on Flickr

Dag 4

Omdat een van onze maten had afgehaakt, hebben we het plan van de Ardennen toen maar laten varen. We hadden allemaal veel geleerd en Nathan en ik vonden het ook niet zo erg om weer richting huis te gaan, om onze brommers en uitrusting gelijk aan te passen aan wat we hadden geleerd. We hebben luxe ontbeten met gebak, fruit en sap, op de parking van de Delhaize. De terugreis hebben we rustig aan gedaan, 60km. Binnen een kleine 2 uur aangekomen op de camping, werden we gelijk staande gehouden door een halfnaakte vent met een Zündapp petje. Dat we te hard zouden rijden #-o . Na een preek, gevolgd door de opmerking dat een 3 bak sneller optrekt, kregen we een plaats aangewezen. Op de foto's stonden prachtige zonsondergangen aan de uiterwaarden van de Biesbosch, maar die waren vol en we mochten er ook niet heen. Dus stonden we voor onze laatste nacht op het trailer park. Omdat ik dat volk alleen ken van South-Park, zag ik het niet zo zitten, en toen bleek ook nog eens dat onze tentharingen maar 4cm de grond ingingen omdat er tegels onder lagen.
AfbeeldingVID-20180727-WA0061 by michelvhv, on Flickr
Soit, pannenkoeken gebakken en de halve dag in het zwembad alle troep van ons afgeweekt en lekker gaan slapen. Rond middernacht stak er een flinke storm op met wat regen, dus alles afgebroken (stond nauwelijks vast vanwege die tegels onder de grond), en in het tuinhuisje gegooid. Na een uurtje in het toiletgebouwtje te hebben gezeten viel de wind weer, en alles snel opgezet en gaan slapen.

Dag 5:

Kleding gewassen en gedroogd, alles ff netjes ingepakt en hopla, daar gingen we weer. Hier scheidden onze wegen en is Nathan in 1 dag terug naar Den Ham gereden, en ik terug naar Den Haag. Uiteindelijk alle foto's e.d. uitgewisseld met de anderen. De jongens die geen tijd hadden, of zo last-minute niet mee konden/mochten, waren stikjaloers en volgend jaar zullen we het zeker met een grotere groep aanpakken!

AfbeeldingIMG-20180730-WA0023 by michelvhv, on Flickr

Tops:

Het setje rubberen 'Pukkels'. Mijn vader heeft ze nog van de koningin gehad, en nu gebruik ik ze op de brommer. Ze zijn 100% waterdicht, dus je kunt ze zelfs als emmer gebruiken

Ik had bij een outdoorwinkel een zgn 'Billy Can' gekocht. Had hem in een actieweek voor ongeveer €15 gekocht, en voor RVS is dat niet duur. Ik kon er perfect in koken, bakken etc. Ben er helemaal blij mee :lol: .

Ik had niet te veel mee. Als er interesse is kan ik wel een paklijstje maken, maar het kwam erop neer dat ik zo veel mogelijk spullen kon gebruiken voor meerdere doeleinden. Mijn spinbinder had ik losgemaakt, zodat ik 2 elastieken had met haken. Ik kon mijn bagage makkelijker vastmaken, en kon ze daarnaast ook als waslijntje gebruiken. Mijn zijtassen kon ik dus ook de (af)was in doen, etc etc. Matras opblazen met de uitlaat wilde ik proberen, maar denk niet dat veilig werkt :lol: .

Dit was het wel zo'n beetje voor dit jaar, redelijk kort maar het was dan ook vrij spontaan allemaal. Ik ruil mijn snelle SB ook in voor een 4pk setje, vond het toch wat te nerveus op het gas, en eigenlijk moet je allemaal dezelfde snelheid hebben wil het lekker lopen. Maar qua zithouding zat ik echt als een vorst, Weltmeister buddy en hoog stuur zit gewoon echt heerlijk :D . Ik kan iedereen zo'n trip aanraden! Lekker weg van de schermpjes en verplichtingen, en ik vond echt een enorm fijn gevoel dat ik niet wist wat ik die dag ging doen en waar we heen zouden gaan.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brommervakantie 2018

#2 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 aug 2018, 16:57

Was ik maar 16 jaar. Prachtig avontuur.

Enzo

gcge
Berichten: 938
Lid geworden op: 14 sep 2009, 23:03
Locatie: Raamsdonksveer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Brommervakantie 2018

#3 Bericht door gcge » 02 aug 2018, 17:26

Wat een mooi avontuur. Leuk dat je het deelt op het forum!

Dat zonder motorscherm rijden is nogal tricky trouwens. Vooral aan de kant van het tandwiel :shock:

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60282
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 951 keren
Ontvangen waarderingen: 2254 keren

Re: Brommervakantie 2018

#4 Bericht door Enzo-tvdzijden » 02 aug 2018, 17:42

gcge schreef:Wat een mooi avontuur. Leuk dat je het deelt op het forum!

Dat zonder motorscherm rijden is nogal tricky trouwens. Vooral aan de kant van het tandwiel :shock:
En de kant van de rem :!: . Stangetje scheurt zo.

Enzo

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Brommervakantie 2018

#5 Bericht door b.bonk » 02 aug 2018, 17:54

Enzo-tvdzijden schreef:
gcge schreef:Wat een mooi avontuur. Leuk dat je het deelt op het forum!

Dat zonder motorscherm rijden is nogal tricky trouwens. Vooral aan de kant van het tandwiel :shock:
En de kant van de rem :!: . Stangetje scheurt zo.

Enzo
scherm heft de hefboom krachten op.

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Brommervakantie 2018

#6 Bericht door MichelVH » 02 aug 2018, 18:57

Ah, dat van de ketting wist ik al maar dat het remstangetje buigt is inderdaad ook wel slim. Ik ga binnenkort weer blokcilinder rijden, en had echt hele mooie bromfiets kappen. Dus had geen zin om ze aan te passen ;-)

Gebruikersavatar
b.bonk
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 jul 2015, 20:53
Gegeven waarderingen: 231 keren
Ontvangen waarderingen: 512 keren

Re: Brommervakantie 2018

#7 Bericht door b.bonk » 02 aug 2018, 19:24

mooi avontuur jongens.
alleen voor filmpjes nog ff bij henk3bv in de leer
zou ik zeggen \:D/
mvg bertus

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Brommervakantie 2018

#8 Bericht door SwiffMeister » 02 aug 2018, 19:37

Mooi avontuur!
Je bent hier zo ongeveer door de achtertuin gekomen als je het Bels Lijntje hebt gevolgd en bij een maatje van me letterlijk door zn voortuin.
Je kunt daar overigens gerust uitkijken op de brommer, er wordt steeds vaker gecontroleerd vooral in het weekend met mooi weer (maar dan is het er ook veel te druk om er lekker te rijden)

Timo_iepsma
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 jul 2017, 09:37
Locatie: Marknesse
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommervakantie 2018

#9 Bericht door Timo_iepsma » 02 aug 2018, 22:15

Zeker mooi gedaan Michel

Volgend naar misschien met het hele vorm?

:clap

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4101
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 229 keren

Re: Brommervakantie 2018

#10 Bericht door hermanngas » 02 aug 2018, 23:11

Ik kan me voorstellen dat jullie hebben genoten van die paar dagen!

Maar:
# Helaas was het frame van de brommer-kar gescheurd. Dit werd, laten we zeggen, praktisch opgelost

Een uitlaat tuitje lassen gaat je beter af ;-)

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Brommervakantie 2018

#11 Bericht door MichelVH » 03 aug 2018, 01:29

@ Bertus tsja, filmpjes kunnen beter. Ik zit te denken om een 70's filmcamera te kopen, lijkt me wel lachen om zo een video te maken van de volgende brommer toer

@ Timo volgend jaar ga je mee he! Snel die am6 poep de schuur uit en dat rs frame opbouwen :lol:

@ Herman voor de goede orde, dit was de plaatselijke brommerbeuner, ik had er wel iets beters van gemaakt :lol:

Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3731
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 349 keren
Ontvangen waarderingen: 191 keren

Re: Brommervakantie 2018

#12 Bericht door jamojamo » 03 aug 2018, 08:23

Je had er een mooie periode voor uitgekozen! Leuk verslag en weer eens wat anders dan de schermpjes inderdaad. Ik heb met 16 (1983) met een vriend op onze Kreidlers de tocht van Beverwijk naar zuid-limburg gemaakt en dat ging ook niet zonder horten en stoten. Een verstopte uitlaat en de weg kwijt in het midden van het land :evil: . Hoosbuien en agenten die ons plaagden, het was een gedoe. Mijn ouders waren er op vakantie en de hele camping kon meegenieten van een uitlaat op de barbecue om te ontkolen. Toch sterken dit soort avonturen je karakter en leer je te improviseren. Navigatie of buienradar hadden we niet en iemand met een aanhanger bellen ging natuurlijk ook niet. Dus wat verzinnen en doorgaan. Hulde dat je het volgend jaar weer wil gaan doen, en mooi verslag!
Gr.,
Eric

Roland
Berichten: 5106
Lid geworden op: 22 nov 2004, 09:18
Locatie: Amstelveen
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 87 keren

Re: Brommervakantie 2018

#13 Bericht door Roland » 03 aug 2018, 12:35

Mooi verhaal jonge mannen, top dat jullie dat delen met de "oudere jongeren".

Ro

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13598
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 588 keren
Ontvangen waarderingen: 811 keren

Re: Brommervakantie 2018

#14 Bericht door Caspar » 03 aug 2018, 13:51

Enzo-tvdzijden schreef:Was ik maar 16 jaar. Prachtig avontuur.

Enzo
Wie houd je tegen Tjerry ? Pukkel achterop en gaan ...
Dat we het niet doen , is onze eigen schuld. ik betrap mijzelf daar ook op.


Mooi verhaal Michel :clap

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Brommervakantie 2018

#15 Bericht door gideon » 03 aug 2018, 18:02

Mooi verslag.

Gebruikersavatar
RS69
Berichten: 712
Lid geworden op: 05 aug 2008, 17:25
Locatie: Zuidoost Gelderland
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 29 keren

Re: Brommervakantie 2018

#16 Bericht door RS69 » 03 aug 2018, 21:36

Mooi verhaal/verslag, en inderdaad niet bang zijn voor een probleempje maar aanpakken :thumbsup
Ben zelf in 1967 (was toen 16 jaar) met een neef naar Limburg aan de Laan in Duistland gereden met een Magneet cheeta 3 hand Sachs, en mijn neef met een Magneet ??? 4 voet Sachs, ook de nodige problemen (oa gebroken balhoofd) onderweg moeten oplossen. We hadden uitgerekend hoeveel geld we moesten overhouden voor de terugweg voor benzine en een camping overnachting. Toen we weer thuis waren hadden we nog een paar gulden over :D
:rs

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Brommervakantie 2018

#17 Bericht door MichelVH » 03 aug 2018, 22:48

Dank jullie wel!

Het is inderdaad een kwestie van je ertoe zetten, maar ik kan je vertellen dat het met dit weer geen afzien is met beperkte middelen ;-). Desnoods pak je een hostel oid. Maar je kunt meer meenemen dan je denkt.

@ RS69. Ik merkte wel dat het duurder was dan gedacht. Dit vooral om dat we qua boodschappen maar wat deden, en we zochten ook de campings niet uit op prijs. Zelf zou ik kiezen voor aanbellen bij een boer met weiland, of wildkamperen/pkp plaats. En qua maaltijden gewoon wat goedkoper, of zelf gaan vissen ofzo :lol:

SwiffMeister
Berichten: 548
Lid geworden op: 15 apr 2006, 19:14
Gegeven waarderingen: 6 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: Brommervakantie 2018

#18 Bericht door SwiffMeister » 03 aug 2018, 23:44

Achja, brommervakanties. Ze blijven fantastisch (vooral als je het weer mee hebt)

in 2008 ben ik naar Luxemburg en de ardennen op vakantie geweest op mn Tomos 4L en een maatje op een Puch Monza. Na nog geen 10km stond ik mn achterband te plakken. Naderhand kon ik op de fotos die ons moeder bij vertrek had gemaakt zien dat mn band al slap stond toen ik thuis weg reed.

In 2010 ben ik met dezelfde Tomos met een vriend op een Honda MT de hele Nederlandse grens rond gereden (1528km) in 10 dagen tijd waarvan we er 7 hebben gereden. Op dag 1 scheurde mn zweefzadel en de rest vd vakantie heb ik op een paar opgevouwen handdoeken gezeten. Ze kijken je vreemd aan als je op de camping in Appingendam bij aankomst verteld dat je op een ouwe brommer de Nederlandse grens rond wilt rijden en daarbij meldt dat je de vorige ochtend in Gulpen wakker bent geworden. Toen we vanuit Limburg het land van Maas en Waal introkken richting Winterswijk moest Nederland voetballen tegen Brazilië. We zijn toen op de dijk tussen Nijmegen en Winterswijk geen ander verkeer of mensen tegen gekomen.

En verder ontelbare weekenden weg op de brommer tussen 2006 en 2012 ongeveer. Tentje en slaapzak mee, op zaterdagochtend vertrekken en op zondagavond weer thuis. Je tikt voor je het weet zo 3 tot 400km weg in een weekend.

Gebruikersavatar
erik de l
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:41
Locatie: mvhl
Gegeven waarderingen: 32 keren
Ontvangen waarderingen: 22 keren

Re: Brommervakantie 2018

#19 Bericht door erik de l » 06 aug 2018, 14:32

Leuk verhaal ! En heerlijk het avontuur tegemoet en improviseren onderweg., En je beleefd Altijd wat weet ik uit ervaring

Gebruikersavatar
tonny59
Berichten: 1609
Lid geworden op: 23 okt 2005, 19:08
Locatie: Apeldoorn
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Brommervakantie 2018

#20 Bericht door tonny59 » 07 aug 2018, 00:22

:rs :rs :rs :rs :rs :thumbsup mooi verhaal

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Brommervakantie 2018

#21 Bericht door MichelVH » 23 okt 2018, 17:41

Helaas heeft de jongen op de oranje Kreidler een enorme klapper gemaakt achterop een pickup, 4 hechtingen in zijn kaak, stuk tandvlees eruit en flinke pijn... De brommer heeft ook een flinke dreun gehad. Met het clubje sponsoren we hem nieuwe banden, remvoering, spaken en velgen, voorspatbord met beugels en de achterbrug wordt gericht. Wie heeft er nog een voorvork voor trommelrem en een setje cranks die voor een goed prijsje weg mogen?

Gebruikersavatar
KJ
Berichten: 4833
Lid geworden op: 12 nov 2002, 18:05
Locatie: Onder steen 13
Gegeven waarderingen: 624 keren
Ontvangen waarderingen: 82 keren

Re: Brommervakantie 2018

#22 Bericht door KJ » 23 okt 2018, 18:05

Nieuwe voorvorkpoten een optie ??

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Brommervakantie 2018

#23 Bericht door MichelVH » 23 okt 2018, 19:51

Zijn die nog leverbaar dan?

Maurice moest er heel lang op wachten en toen waren ze niet leverbaar...

Plaats reactie