Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020) (wordt 01-03-2021)

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jamojamo
Berichten: 3748
Lid geworden op: 19 dec 2008, 23:47
Locatie: Beverwijk
Gegeven waarderingen: 356 keren
Ontvangen waarderingen: 198 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#76 Bericht door jamojamo » 20 sep 2019, 15:58

Mij valt vooral de uitspraak van Onno van Schayk op. VAAK IS EEN TWEETAKT BROMMER NOG VERVUILENDER DAN EEN AUTO. Dus meestal niet denk ik dan. Moeten fietsers dan volledig gescheiden worden van voertuigen op fossiele brandstoffen?
Misschien moeten fietsers adembescherming gaan dragen. Ze zijn in acuut levensgevaar. Vandaar dat ze op kolengestookte elektrische fietsen rijden want dan zijn ze eerder van de weg af en hoeven niet eens te hijgen want inspannen is er ook niet meer bij. Letterlijk duizenden mensen pakken de auto, laden daar 2 elektrische fietsen op en rijden eerst een uur met de auto alvorens op de Betuwe een rondje te gaan fietsen. Kunnen we fietsendragers niet gaan verbieden. Ik voorspel veel milieuwinst.

Ik zie er de logica soms niet van in. Ik fiets, ik heb een Kreidler (motorkenteken), een Honda 4takt motorfiets, een auto op benzine, ik pak soms de pont (als ik met de fiets ben) en het vliegtuig. Ben ik nu fietsers aan het vermoorden of zo?

Ik voorspel dat het nog niet klaar is met onze mobiliteit. De tv met Netflix wordt steeds leuker dus we blijven maar op de bank. Wel zo gezond.

Gr.,
Eric

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13629
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#77 Bericht door Caspar » 20 sep 2019, 19:23

Waar denk je dat de stroom voor je tv vandaan komt ? ;-)

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Oude dieselauto’s en vervuilende brommers komen centrum Den Haag straks niet meer in

#78 Bericht door Maarten » 10 okt 2019, 21:16

Oude dieselauto’s en vervuilende brommers komen centrum Den Haag straks niet meer in


Bron: AD, 10 okt. 2019, 19:30
Tekst: Malou Seijdel


Oude dieselauto’s en vervuilende brommers komen centrum Den Haag straks niet meer in

VIDEO

Zwaar vervuilende dieselauto’s mogen vanaf 2021 het centrum van Den Haag niet meer in. Tweetakt brommers en -snorfietsen zijn straks verboden in de gehele stad. Wel wordt tien weekenden per jaar een uitzondering gemaakt, bijvoorbeeld voor oldtimers tijdens de Kouwe Klauwentour.


Den Haag kent nu nog alleen een milieuzone voor vrachtverkeer in zeer vervuilende dieselvoertuigen. Vanaf 2021 wil de gemeente ook personen- en bestelvoertuigen op diesel weren uit het centrum. Het gaat dan om voertuigen tot en met euroklasse 3: auto’s van ongeveer zestien jaar en ouder. Voor lpg-, elektrische en benzineauto’s geldt deze milieuzone niet.

In heel Den Haag rijden ruim 7.000 te vieze diesel personenauto's en bestelbusjes rond. In het centrum zijn 15.000 dieselauto's geregistreerd, waarvan er 750 zwaar vervuilend zijn. En dié mogen er dus straks niet meer in. De gemeente gaat nog in gesprek met bewoners en belanghebbenden over de precieze omvang van deze milieuzone en over eventuele extra maatregelen.

Lees ook
- Liefhebbers Kâhwe Klâhwe somber over doorgaan traditie
- Den Haag dokt 300 tot 1000 euro voor sloop zwaar vervuilende diesel of Puch


Vieze lucht is ongezond

Liesbeth van Tongeren, wethouder
De ban op zeer vervuilende dieselauto’s is een van de maatregelen die wethouder Liesbeth van Tongeren (duurzaamheid) zojuist namens het stadsbestuur presenteerde in het actieplan Aanpak Schoon Vervoer. ,,Vieze lucht is ongezond”, zegt ze. ,,De belangrijkste veroorzaker van luchtvervuiling in Den Haag is het verkeer, vooral oude dieselauto’s en oude vieze brommers.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

milieu-1.JPG
milieu-1.JPG (111.04 KiB) 4080 keer bekeken
Archiefbeeld ter illustratie: Kahwe Klahwe rit © Phil Nijhuis


Brommers

En dus gaat vanaf 1 december 2020 ook de meest vervuilende tweetakt brom- en snorfiets, waaronder de Puch, Tomos en Zündapp, in de ban. Brommers die in de periode vóór 2011 geregistreerd zijn, mogen niet meer in Den Haag rijden. Het gaat hier om de hele stad, en niet zoals in het geval van de dieselauto’s, alleen om het centrum. Dat plan was er al, maar nu is de kogel definitief door de kerk.

De wethouder beweegt echter wel een beetje mee met liefhebbers van de oude brommers in Den Haag. ,,Ik heb gesprekken gevoerd met verschillende clubs en organisaties”, vertelt ze. ,,Daar is uitgekomen dat oldtimers straks tien weekenden per jaar in Den Haag de weg op mogen, tijdens speciale evenementen en tours bijvoorbeeld. Op die manier kunnen Hagenaars blijven genieten van tradities zoals de Kouwe Klauwentour.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kaart Milieuzone Den Haag
Kaart Milieuzone Den Haag
milieu-2.JPG (148.69 KiB) 4080 keer bekeken
Kaart Milieuzone Den Haag
Bestaande milieuzone Zeeheldenkwartier, uitbreiding milieuzone Archipelbuurt & Laakhaven,

Milieuzone Den Haag

Milieuzone Den Haag © Hans van Kralingen
Bewoners die om medische redenen hun oude tweetakt nodig hebben, kunnen bovendien een ontheffing krijgen. ,,Wie ziek is en afhankelijk is van zijn of haar brommer, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen of bezoeken van familie, willen we tegemoet komen”, aldus de wethouder.

Vervuilend

In totaal staan in Den Haag 18.500 oude brommers geregistreerd. Niet al die voertuigen moeten straks stil blijven staan. ,,Een deel van dit aantal brommers en snorfietsen is viertakt”, legt Van Tongeren uit. ,,Die mogen wel de milieuzone in. De eigenaar kan dit bij de dealer laten checken.”

In de Aanpak Schoon Vervoer richt het stadsbestuur zich niet alleen op personenauto’s, bestelauto’s en brommers, maar ook op onder meer taxi’s, vrachtauto’s en openbaar vervoer. ,,De gemeente Den Haag wil concrete stappen zetten richting een emissieloos vervoer in de stad in 2030. Met de verwachte groei van de stad van zo’n 100.000 inwoners in de periode tot 2040 neemt ook het aantal voertuigen toe. Dit brengt de vraag met zich mee hoe we de stad leefbaar en gezond kunnen houden voor inwoners en bezoekers”, aldus Van Tongeren.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#79 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 okt 2019, 21:19

Hoe achterlijk kan men in dit land zijn.
Maar in groepjes van twee gaan rijden dan 4-takt.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#80 Bericht door Maarten » 10 okt 2019, 21:44

Enzo-tvdzijden schreef: 10 okt 2019, 21:19 Hoe achterlijk kan men in dit land zijn.
Maar in groepjes van twee gaan rijden dan 4-takt.

Enzo
Die mevrouw van Tongeren is ook echt zo'n type die alles op haar manier ziet en niet op andere gedachte te brengen is. Erg geschikt voor een politieke functie, waarin we vooral mensen tegen komen die geen idee hebben van de praktijk. En die geen oren hebben naar de mening van het volk, maar die vooral willen scoren binnen hun partij met hun behaalde "successen".

Zo is er (in deze topic te lezen) een goed wetenschappelijk onderzoek geweest dat aantoont dat de tweetakt bromfiets niet of nauwelijks meer vervuiling uitstoot dan een viertakt bromfiets. Dat is dan gewoon OBJECTIEF in de praktijk gemeten door deze wetenschappers, met apparatuur vlak bij het fietspad, en dan liet men bromfietsen voorbij rijden en werden de resultaten uiteraard geanalyseerd.

Ook aan het feit dat er nauwelijks nog tweetakt oldtimer bromfietsen rijden, gaat ze totaal voorbij.

Ook gaat ze voorbij aan al die andere grote vervuilers in Den Haag en omstreken, en in dit land. Van Schiphol tot Rotterdamse haven, van alle duizenden extra auto's die Den Haag straks in rijden via de nieuwe Rotterdamse Baan, van barbecues, vreugdevuren, vuurwerk. In de Rotterdamse haven worden zeeschepen voorzien van brandstof, bestaande uit zwaar, onverwerkbaar chemisch afval. Boven zee wordt die stookolie gemengd met zwaar chemisch afval, en het gaat als een dikke zwarte wolk boordevol kankerverwekkende stoffen zo de lucht in. Een paar van die schepen vervuilen meer dan al het wegverkeer in Nederland bij elkaar.

En hoe LAF is het, om een klein groepje te pakken van mensen die nog op hun geliefde hobby-voertuig rijden, dat ze koesteren. De brommer die eigenlijk slechts een enkele keer per jaar uit de schuur gehaald wordt. Er wordt geen enkele tweetakt bromfiets/snorfiets nog verkocht, dus het is een voertuig dat je nauwelijks nog op de weg tegen komt.

Hoe LAF is het om hier nu je gelijk te halen met je milieubeleid. Shell, Rotterdamse haven, Schiphol, BBQ, open haard, vuurwerk, vreugdevuren, intensieve veeteelt, grote bedrijven, ze worden allemaal ontzien. Maar och och, er rijdt eens per dag een tweetakt brommertje langs, wat een lawaai maakt die en wat een vervuiling. Laten we die maar eens pakken. Goed hoor mevrouw van Tongeren, dat u op deze aarde strijdt tegen de milieuvervuiling, u zult wel lekker slapen vannacht als er 0,001% minder vervuiling in de stad is omdat u die paar oude brommertjes in de stad heeft gebrandmerkt als vreselijke vervuilers, heel knap van u, applaus!!

Ga eens langs een drukke doorgaande weg in Den Haag staan mevrouw van Tongeren, als u het heeft over lucht vervuiling en lawaai. Qua lawaai hoor je allerlei vrachtverkeer, allerlei auto's en motorfietsen, ziekenwagens en andere hulpdiensten. Autoradio's die keihard staan te bassen en te boomen. Auto's en motorfietsen die hard optrekken, met niet goedgekeurde uitlaten. Geen enkele controle is daar op. De paar bromfietsen die voorbij rijden zorgen NIET voor lawaai. Vraag het de bewoners. En die luchtvervuiling van die paar tweetakt bromfietsen valt totaal in het niet bij al de tienduizenden auto's die dagelijks door de stad rijden en kruipen. In de file staande auto's in de spits, dat is pas een bron van stank, lawaai en overlast!

Ga zo door mevrouw van Tongeren, we zien u graag ook op de barricade staan in de haven van Rotterdam. Ga maar naar de Europoort om daar met uw vlaggetje en uw mantelpakje de enorme vrachtschepen tegen te houden. Als dat u lukt heeft u wat bereikt, het enige wat u nu bereikt heeft is de schijn wekken bij uw achterban dat u wat doet aan de milieuproblematiek. In werkelijkheid heeft u TOTAAL NIETS bereikt.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#81 Bericht door Enzo-tvdzijden » 10 okt 2019, 22:34

Gelukkig gaan de boeren naar Schiphol. Even orde op zaken stellen.

Enzo

johnnyw116
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 dec 2016, 16:52
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#82 Bericht door johnnyw116 » 11 okt 2019, 11:47

Heeft inderdaad veel nut een millieuzone naast de Utrechtsebaan en de aankomende nieuwe Rotterdamsebaan of mag de wind die uit die richting vandaan komt ook maar 10 weekenden per jaar de millieuzone in van mevr van tongeren

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#83 Bericht door janmoser » 13 okt 2019, 21:28

Mevr. van Tongeren geeft hiermee wel haar brevet van onvermogen weer, door zo rechtlijnig en zonder enige vorm van nuance, haar lusten bot te vieren over de ruggen van duizenden liefhebbers van tweetakt- en viertakt bromfietsen. Voor haar is maar te hopen, dat zij niet uitsluitend in paniek heeft gehandeld.
""Een verbod is een verbod", is kennerlijk het adagium, ook al zijn er nieuwe zeer schone brandstoffen, zonder ethanol, zonder aromaten, maar wel: rook, stank, benzeen en tolueen elimineren. Deze brandstoffen kunnen het zonder meer opnemen tegen zeer schone auto's . ZIJ MOET DIT WETEN, want zij is hierover geïnformeerd. Zij voelt het alleen als gezichtsverlies naar eigen achterban. Lang leve de mening van het volk, dat zij denkt te vertegenwoordigen. HOE DOM KUN JE ZIJN!!. Straks ontstaat er een lappendeken van de meest uiteenlopende gemeentelijke voorstellen, en zal het kabinet zich gedwongen voelen om met één pennestreep een wet door te voeren, dat alle diverse gemeentelijke voorstellen omzeep helpt. Ik hoop dat het niet te lang gaat duren voor het zover is.
Het politiek laveren viert op dit moment hoogtij, zeker voor Den Haag. BELEID ZONDER INZICHT LEIDT TOT HANDELEN ZONDER UITZICHT, denk daar maar eens aan!
Ik verwacht een duidelijk antwoord hierop van de FEHAC, RAI, TNO en ANWB, Het gaat slechts om milieu winst vanaf het 3e of 4e cijfer achter de komma, terwijl grote bedrijven en vreugdevuren de dans ontspringen, althans tot nu toe!

Jan Moser Alkmaar

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#84 Bericht door Enzo-tvdzijden » 13 okt 2019, 21:36

En zo is het Jan. Mooi gesproken. Hier gelukkig mensen die je begrijpen. In Den Haag sta je tegen een muur te praten.

Enzo

Gebruikersavatar
LVS
Berichten: 3034
Lid geworden op: 01 sep 2002, 19:21
Locatie: naaldwijk
Gegeven waarderingen: 15 keren
Ontvangen waarderingen: 127 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#85 Bericht door LVS » 13 okt 2019, 22:56

en overal op de wereld maar bossen afbranden .
en daar dan een paar jaar gewassen telen om [ bio ethanol van te maken ]
daarna branden ze weer het volgende stuk plat .
ga maar lekker door .

Gelukkig vindt de Europese Unie (EU) ook dat palmolie geen duurzame brandstof is. Vanaf 2030 mag palmolie niet meer gebruikt worden als brandstof.

https://milieudefensie.nl/red-het-regen ... ernatieven

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#86 Bericht door janmoser » 26 okt 2019, 17:02

Gisteren vernomen, dat de FEHAC een dringend verzoek heeft neergelegd bij de Raad van State, om aan de rechtsongelijkheid van bromfietspartijen tot overig gemotoriseerd verkeer een eind te maken aan besluitvorming van enkele grote Gemeenten als Den Haag en Amsterdam, de bromfiets als groep weggebruikers te weren per 1-1-2020.
Centraal staat hierin de discutabele rol van 2- en 4-takten die ten onrechte als ernstig vervuilend worden gekwalificeerd, t.o.v. overig gemotoriseerd verkeer, terwijl onderzoeksresultaten het tegendeel aantonen.
Het is zonder meer aantoonbaar, dat door de politiek, wegkijkend en passief hierop wordt gereageerd, en laat men het aan Gemeenten zelf over hoe hierin te beslissen, terwijl er schone brandstoffen hierin een oplossing bieden. Teveel mensen ondervinden hierin een stuk rechtsongelijkheid in.

Volgens de FEHAC zal De Raad van State naar verwachting in december dit jaar een belangrijke bindende uitspraak hierover doen!

Jan Moser, Alkmaar

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#87 Bericht door janmoser » 27 okt 2019, 00:05

P.s.
Bovenstaande opmerking over de FEHAC heb ik gelezen op RTL-nieuws van internet, vrijdag avond 25 oktober om 23.30 uur.
afz. Jan Moser Alkmaar.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#88 Bericht door Maarten » 27 okt 2019, 06:26

De wildgroei aan verschillende milieuzones per stad, toont aan dat dit landelijk gereguleerd moet worden.

"De FEHAC heeft daarbij al gepleit voor een algemene uitzondering voor mobiel erfgoed vanaf 30 jaar en ouder, want die grens van 30 jaar wordt gehanteerd in de internationaal erkende definitie van een oldtimer." Bron: Fehac, 2018

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#89 Bericht door Maarten » 28 okt 2019, 00:08

Heb je dan helemaal geen brommerschaamte?
Heb je dan helemaal geen brommerschaamte?
schaamte.jpg (49.43 KiB) 3734 keer bekeken
Heb je dan helemaal geen brommerschaamte?

FB_IMG_1572212605231.jpg
FB_IMG_1572212605231.jpg (45.77 KiB) 3734 keer bekeken
Nederland creëert milieuproblemen
  • Zolang er massa's hout in open haarden worden gestookt en biomassa wordt verbrand, zijn er geen milieuproblemen.
  • Zolang autoracen en vuurwerk niet verboden worden, is er geen milieuprobleem.
  • Zolang iedereen het vliegtuig neemt en alleen in de auto zit, is er geen milieuprobleem.
  • Zolang tienduizenden vrachtauto's dagelijks door Nederland rijden in plaats van containers via de Betuwelijn, is er geen milieuprobleem.
  • Zolang ze in heel Europa nog op gas stoken, is er geen milieuprobleem.
Alleen Nederland jaagt de inwoners op hoge kosten.
Het probleem zijn namelijk de politici die luisteren naar de verkeerde mensen.

ingezonden brief, Telegraaf 26-10-2019 - J. Quaedvlieg

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Haagse oldtimer Brommer liefhebbers - PROTESTEER - 14 november 2019

#90 Bericht door Maarten » 11 nov 2019, 12:55


Haagse Oldtimer Brommer Liefhebbers

PROTESTEER

Donderdag 14 november 2019

is de behandeling van de beleidsnotitie "Aanpak Schoon Vervoer" van wethouder Liesbeth van Tongeren. Mevrouw Klokkenberg ChristenUnie/SGP adviseert om spreektijd aan te vragen. Het schijnt te helpen om andere raadsleden tot "bedaren te brengen" met de huidige voorstellen.

EEN ONTHEFFING AANVRAGEN VOOR 10 WEEKENDEN PER JAAR IS EEN LACHERTJE!




Haagse Oldtimerbrommer Liefhebbers PROTESTEER Donderdag 14 november 2019
Haagse Oldtimerbrommer Liefhebbers PROTESTEER Donderdag 14 november 2019
protest-14-november-2019.jpg (121.56 KiB) 3616 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#91 Bericht door Maarten » 11 nov 2019, 16:14

Vandaag ben ik weer in de pen geklommen, en het opgestelde stuk naar de griffie van de gemeente Den Haag gestuurd, die het zal doorsturen naar de raadsleden.








Aan: Raadsleden Gemeente Den Haag

Afzender: Maarten Hoogervorst, beheerder van website Kreidler.nl over de legendarische klassieke bromfietsen van het merk Kreidler

Betreft: Milieuproblematiek bromfietsen en scooters in Den Haag


Den Haag, 11 november 2019,


Geachte raadsleden,


In de kwestie van de milieuproblematiek van snorfietsen, bromfietsen en scooters in Den Haag, graag uw aandacht voor de volgende FEITEN:

  1. Het aantal tweetakt bromfietsen neemt snel af

    Sinds 2018 mogen er geen voertuigen met een tweetaktmotor meer verkocht worden in Nederland. Deze voertuigen waren ook al langer niet meer nieuw te koop. De consument is al jaren geleden overgestapt op de viertakt bromfiets en scooter, doordat tweetakt bromfietsen niet meer verkrijgbaar zijn. Daarnaast is de viertakt bromfiets stiller en zuiniger en kan men overal gewone benzine tanken, in tegenstelling tot de ouderwetse tweetakt, waarbij men voor de mengsmering-benzine slechts bij een beperkt aantal benzinestations terecht kan.
    In het straatbeeld wordt de ouderwetse bromfiets of scooter met tweetaktmotor dan ook steeds zeldzamer. Deze bromfietsen zijn in aantallen al drastisch afgenomen. De markt doet zijn werk; de tweetakt bromfietsen worden vanzelf vervangen door een nieuw exemplaar met een viertakt motor of door een elektrisch aangedreven voertuig.


  2. Oldtimer bromfietsen zijn een zeldzaamheid in het dagelijkse straatbeeld

    De echte oldtimer bromfietsen van merken als Kreidler, Zundapp, Puch en Tomos ziet men op straat nauwelijks nog. De meeste eigenaren van dergelijke brommers zijn trots op deze bromfietsen, waar ze veel waarde aan hechten. Voor deze mensen is hun bromfiets een pareltje, een hobby, een stukje nostalgie, waar ze veel lol en een stukje vrijheid aan beleven. De meeste van de trotse eigenaren van een echte klassieke bromfiets, rijden hier alleen op voor recreatief gebruik, op een mooie zonnige dag. Rustig touren naar Scheveningen voor een harinkje en dan weer op huis aan om te poetsen. Zo ziet het gebruik van een oldtimer bromfiets er gemiddeld genomen uit. Ze halen het niet in hun hoofd om door regen en wind met hun mooie bromfiets naar het werk te rijden!


  3. Oude tweetakt bromfiets NIET vervuilender dan viertakt.

    Zie: Onderzoek naar luchtverontreiniging bromfietsen en scooters

    “In september 2016 is de bijdrage van brommers en scooters aan luchtverontreiniging op fietspaden onderzocht door metingen van luchtverontreiniging op 19 fietspaden in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen.

    Samenvatting van onderzoek:

    Het onderzoek toont een duidelijke bijdrage van tweetakt en viertakt brommers en scooters aan concentraties ultrafijnstof en fijnstof aan. Brommers en scooters dragen op de meetlocaties uit dit onderzoek op de gemeten momenten 2 tot 23% bij aan de concentraties ultrafijnstof op fietspaden. Op een fietspad in een tunnel waren de concentraties ultrafijnstof veel hoger en droegen de brommers en scooters meer dan 40% bij aan de luchtverontreiniging.

    Opvallend is dat tweetakt en viertakt brommers en scooters ongeveer evenveel bijdragen aan de luchtverontreiniging op fietspaden.

    Brommers en scooters blijken verantwoordelijk te zijn voor de meeste hele hoge pieken ultrafijnstof die zijn gemeten op de fietspaden.
    Daarnaast is ook een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder 847 mensen met een longziekte. De helft van de longpatiënten die fietsen ervaart meer last van benauwdheid op de fiets dan thuis. Een kwart van de patiënten mijdt sommige fietsroutes vanwege de luchtkwaliteit en een kwart fietst door de luchtkwaliteit minder dan ze zouden willen. Brommers, scooters en ander wegverkeer worden aangewezen als bronnen van luchtwegklachten tijdens het fietsen.”
    - Bron: https://www.academischewerkplaatsmmk.nl ... e_brommers


  4. De (tweetakt) bromfiets wordt onterecht gezien als grote vervuiler

    Door het kleine aantal tweetakt -snorfietsen, -bromfietsen en -scooters, en door het slechts recreatieve gebruik van de echte oldtimer bromfietsen, wordt deze groep ONTERECHT gezien als de grote vervuiler in het dagelijkse verkeer.
    De Gemeente Den Haag wil “iets” doen aan de luchtvervuiling en andere milieuproblematiek in Den Haag, en pakt hierbij een groep bromfietsen aan die slechts een heel beperkt aandeel heeft in de luchtvervuiling.
    Andere bronnen van luchtvervuiling in Den Haag worden niet aangepakt:
    1. Vele tienduizenden auto’s en vrachtwagens rijden dagelijks door Den Haag, de gemeente Den Haag stimuleert het autogebruik met het aanleggen van nog meer wegen zoals de Rotterdamse Baan.
    2. Vuurwerk afsteken en vuurwerkfestivals zijn toegestaan
    3. Vreugdevuren worden toegestaan
    4. Barbecueën is in Den Haag gewoon toegestaan
    5. “In Den Haag heeft zo’n 1 op de 6 huishoudens een open haard of houtkachel. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde (1 op de 10, bron: Milieu Centraal). Bijna alle ondervraagden denken ten onrechte dat de industrie, lucht- en scheepvaart en elektriciteitscentrales veel grotere fijnstofbronnen zijn dan huishoudens die hout stoken. Ook het verkeer veroorzaakt minder fijnstof in de lucht; steeds meer voertuigen hebben namelijk een roetfilter of zijn elektrisch. Bovendien nemen mensen steeds vaker de fiets of het OV.”
      - Bron: De eigen website van de gemeente Den Haag, https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/na ... stoken.htm



  5. Tevens gaat de gemeente Den Haag voorbij aan de volgende bronnen van luchtvervuiling en lawaai:
    • Luchtvervuiling en lawaai overlast door vliegtuigen, Schiphol en Rotterdam Airport.
    • Luchtvervuiling van scheepvaart, Rotterdamse haven. Bekend is dat de uitstoot van de zeeschepen enorm is.
    • Intensieve veeteelt: Nederland is een zeer grote leverancier van vlees, hierbij komt veel luchtvervuiling vrij.
    • Industrie in Nederland, denk alleen al aan de Europoort met alle industrie.
    • Kolengestookte elektriciteitscentrales:
      “In november 2015 leverden tien kolencentrales 28,7% van alle elektriciteit in Nederland. Zij waren samen echter ook verantwoordelijk voor 8% van de CO2-uitstoot en vormden daarmee een belangrijk onderdeel van de Nederlandse en internationale milieuproblematiek. In april 2017 leverden de nog zeven overgebleven centrales circa 35% van alle stroom en veroorzaakten zij een CO2-uitstoot van 25 megaton oftewel ruim 10% van alle CO2-uitstoot van Nederland.”
      - Bron: Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kolencent ... _Nederland


    Aanbevelingen milieuproblematiek scooters en bromfietsen

    1. Alle bromfietsen met een verbrandingsmotor laten rijden op hoofdrijbaan.
      De fietspaden in Den Haag worden met de dag drukker, er is nauwelijks ruimte voor alle tweewielers op deze paden. Tevens rijden de fietsers tussen de bromfietsen en scooters met een verbrandingsmotor. Bromfietsen moeten op veel wegen al verplicht op de hoofdrijbaan rijden, en mijn voorstel is om alle bromfietsen en scooters van de fietspaden te weren en deze te laten rijden over de hoofdrijbaan tussen de auto’s. De fietspaden worden dan veiliger en de fietsers rijden minder dicht bij de brommers en scooters met verbrandingsmotor.


    2. De echte klassieke oldtimer bromfietsen dienen ontzien te worden.
      Op deze bromfietsen rijden alleen liefhebbers af en toe een recreatief rondje.
      Vaak zijn zij zich bewust van de luchtvervuiling en tanken zij nieuwe brandstoffen die schoner zijn, zoals Ecomaxx en Triboron.
      Verder behoren de bromfietsen van 40 jaar en ouder tot de echte oldtimers, en daarmee behoren deze voertuigen tot het cultureel erfgoed, net zoals dat 40 jaar oude auto’s en motorfietsen om die reden de speciale status hebben van cultureel erfgoed.


    3. De milieuzone voor oude dieselauto’s ook laten gelden voor bromfietsen.
      De milieuzone voor oude dieselauto’s voor 2006 die de gemeente Den Haag wil instellen voor het centrumgebied, ook laten gelden voor bromfietsen en scooters. Zo worden deze drukke gebieden in het hart van de stad veiliger, stiller en schoner.






Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60386
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2278 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#92 Bericht door Enzo-tvdzijden » 11 nov 2019, 16:21

Goed bezig Maarten.
Je hoeft niet eens scholing te hebben om deze feiten te begrijpen.

Hopelijk begrijpen die stropdassen en geitenwollen sokken figuren dit ook.

Enzo

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#93 Bericht door Maarten » 11 nov 2019, 16:24

Enzo-tvdzijden schreef: 11 nov 2019, 16:21 Goed bezig Maarten.
Je hoeft niet eens scholing te hebben om deze feiten te begrijpen.

Hopelijk begrijpen die stropdassen en geitenwollen sokken figuren dit ook.

Enzo
Uiteraard heb ik het naar de griffier van de gemeente Den Haag gestuurd, die het zal verspreiden onder de raadsleden.

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#94 Bericht door hermanp » 11 nov 2019, 17:02

Punt 1 is niet helemaal correct; per 1 januari 2018 moeten alle (nieuw verkochte) bromfietsen voldoen aan de euro 4 normen, er is geen verbod op tweetakt. Onder andere de Derbi Senda is nog steeds in de tweetakt-uitvoering leverbaar, net zoals enkele andere modellen die ook voldoen aan de huidige eisen.

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#95 Bericht door janmoser » 11 nov 2019, 19:34

Sterk verhaal Maarten, goed opgebouwd.
Ik heb nog wel een kleine toevoeging, maar dat laat ik geheel aan jou over. Het zou eventueel ook als losse opmerking voor een rondvraag meegenomen kunnen worden,

Zou het nog een meerwaarde zijn voor de de discussie op 14 nov. als de elementen waaruit Ecomaxx en Triboron zijn opgebouwd worden genoemd, zoals meerdere reducties van: Tolueen , benzeen, koolwaterstoffen, fijnstof, reducties: CO2, stank en rook.
Verder ligt er nog een indringend verzoek van de FEHAC richting RAAD VAN STATE, waarop half december een antwoord valt te verwachten.

Groetjes Jan Moser Alkmaar. Verder sterkte komende 14 november

Gebruikersavatar
OrangeRMC
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 apr 2018, 11:51
Locatie: Regio Aalsmeer
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 6 keren

Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#96 Bericht door OrangeRMC » 12 nov 2019, 18:09

Je had ook kunnen voorstellen dat we allemaal maar 25 km/h door de stad gaan rijden, blijkbaar is dat ook een oplossing voor het landelijke probleem!!

Lekker hoor onze regering


Groeten Elmer
OrangeRMC

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#97 Bericht door Maarten » 13 nov 2019, 13:19

Ik had geen bevestiging ontvangen dat mijn bericht was verstuurd aan de raadsleden, heb het na gevraagd en het is wel degelijk gedaan. Het is ook nadrukkelijk voorgelegd aan de Commissie Leefomgeving.
Beste meneer Hoogervorst,

Op maandag 11 november 2019 hebben wij uw bericht met bijlagen doorgestuurd naar de commissie Leefomgeving met de mededeling dat dit betrekking heeft op de vergadering van 14 november a.s.
Met vriendelijke groet,

Mirela Nistor-Aioanei & Kirsten Buchner
Secretariaat commissie Leefomgeving
Griffie | Gemeente Den Haag

Beste meneer Hoogervorst,

Uw brief is in goede orde bij wethouder Duurzaamheid en Energietransitie, mw. Van Tongeren binnengekomen. Wij nemen uw brief in behandeling.
Indien wij aanvullende informatie nodig hebben zullen wij contact met u opnemen.

Hartelijke groet,

Bestuursassistent wethouder Van Tongeren
Duurzaamheid en Energietransitie




Ouder bericht van 11 oktober 2019:


Afbeelding



Hierbij de tekst die op de website van de gemeente staat:



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Bijlage I: Verbod tweetakt brom- en snorfietsen Den Haag

Den Haag streeft naar schone lucht voor alle inwoners. In het coalitieakkoord 2018-2022 ‘Den Haag, stad
van kansen en ambities’ (RIS 299794) is opgenomen dat Den Haag op termijn streeft naar het behalen van
de WHO advieswaarden. In deze commissiebrief is een aanpak voor schoon vervoer opgenomen om de
luchtkwaliteit te verbeteren. Eén van deze maatregelen is dat tweetakt brommers in 2020 in heel Den Haag
verboden zijn. De uitgangspunten voor deze milieuzone worden hier nader toegelicht.

Waarom een verbod tweetakt voor brom- en snorfietsen?

Tweetakt brommers zijn erg vervuilend, zoals blijkt uit rapporten van TNO (2013, 2016, 2017). Dit is
schadelijk voor de gezondheid voor inwoners en bezoekers van de stad. Brommers stoten onder andere
koolwaterstoffen, koolmonoxide, fijn stof en stikstofdioxide uit. Onderdeel van de verzameling van
koolwaterstoffen zijn de kankerverwekkende stoffen tolueen en benzeen. Benzeen lijkt op basis van WHO
richtlijnen bij de huidige samenstelling van uitlaatgassen van brommers en snorfietsen het grootste
gezondheidsrisico te leveren.
Bij een brom- of snorfiets is de uitstoot van koolwaterstoffen ongeveer 10 tot 100 keer zo hoog als bij een
personenauto. Brom- en snorfietsen dragen 10 keer zoveel bij aan de uitstoot van koolwaterstoffen in
vergelijking met alle vracht- en bestelauto’s in Amsterdam. Weggebruikers die vlak achter een brom- of
snorfiets rijden of stilstaan voor het verkeerslicht, kunnen hoge concentraties van deze stoffen inademen
wat schadelijk is voor de gezondheid.
Uit metingen van de GGD Midden-Nederland (2017) blijkt dat brom- en snorfietsen ook bijdragen aan fors
hogere concentraties van ultra fijnstof op het fietspad. De metingen gaven verhoogde concentraties weer tot
23%. In tunnels droegen de brom- en snorfietsen meer dan 40% bij aan de luchtverontreiniging. Brom- en
snorfietsen zijn in vergelijking met ander gemotoriseerd verkeer op de weg verantwoordelijk voor de meeste
hele hoge pieken ultrafijn stof die zijn gemeten op fietspaden. Sommige brom- en snorfietsen veroorzaakten
pieken die wel 20 keer hoger zijn dan de achtergrondconcentratie ultrafijn stof.
Naast het effect op luchtkwaliteit zijn brommers ook een grote bron van geluidsoverlast. Dit blijkt uit de
gezondheidsmonitor van de GGD Haaglanden. Geluidshinder veroorzaakt door brommers staat op nummer
één. Onderzoek van I&O research (2015) in binnensteden bevestigt dit beeld . Van alle vervoersmiddelen
leveren brom- en snorfietsen de meeste ergernis op. Het I&O onderzoek toont tevens aan dat er groot
draagvlak onder de bevolking bestaat om een verbod in te voeren op de meest vervuilende brommers. In
Den Haag is 68% van de ondervraagden voorstander van een verbod.

Effecten op luchtkwaliteit en gezondheid

Uit onderzoek van Royal Haskoning DHV blijkt dat een milieuzone voor brom- en snorfietsen de
luchtkwaliteit in Den Haag kan verbeteren. Een milieuzone heeft substantieel effect op de uitstoot van roet
en (ultra) fijn stof. Een milieuzone voor brommers kan de uitstoot van roet met 5% terugdringen en die van
fijn stof (PM2,5) met 7 %. Dat is meer dan milieuzones voor andere voertuigen.
Brom- en snorfietsen dragen vooral op lokaal niveau bij aan de uitstoot van roet, koolmonoxide en
benzeen/tolueen. Onderzoek in diverse steden laat vooral hoge piekconcentraties zien bij verkeerslichten
(Nature, 2014). Dit betekent dat het weren van tweetakt brom- en snorfietsen bijdraagt aan het verminderen
van blootstelling aan vervuilende stoffen, met name op fietspaden.
De GGD Midden-Nederland (2017) stelt dat het in het kader van ‘gezonde mobiliteit’ het belangrijk is om de
luchtkwaliteit voor fietsers te verbeteren. Fietsers dragen zelf niet bij aan luchtverontreiniging, maar
ademen wel meer luchtverontreiniging in dan andere weggebruikers door hun verhoogde
ademminuutvolume. Daarnaast ademen fietsers nog eens extra veel uitlaatgassen van brom- en snorfietsen
in, vanwege de korte afstand tussen brom-/snorfietsen en fietsers.
Een milieuzone voor deze voertuigen zorgt dan ook voor een vermindering van de uitstoot en verbetering
van de luchtkwaliteit en gezondheid.

Situatie Den Haag

In Den Haag zijn ongeveer 36.000 brom- en snorfietsen geregistreerd (RDW, 2019). Hiervan is ongeveer
een derde bromfiets (te herkennen aan een geel kentekenplaatje, max 45km/u) en twee derde snorfiets (met
blauw kentekenplaatje). Het aantal brom- en snorfietsen in Den Haag neemt al jaren toe. Afgelopen jaar een
toename van 5,6% (CBS, 2019).
Van de 36.000 brommers die in Den Haag geregistreerd staan is circa de helft (52%), zo’n 18.500
voertuigen, vóór 2011 voor het eerst op de markt toegelaten (DET, Datum Eerste Toelating). Het is niet
bekend hoeveel van deze voertuigen twee- of viertakt zijn, dat wordt niet geregistreerd. Naar schatting zijn
er enkele honderden tot duizenden viertakt voertuigen van vóór 2011.
Brom- en snorfietsen hebben een levensduur van ongeveer 7 tot 10 jaar. Het lijkt daarmee aannemelijk dat
brommers dus na ca. 7 á 8 jaar uit het wagenpark verdwijnen door sloop en/of afname van het gebruik. We
houden er dan ook rekening mee dat een groot deel van de brommers van voor 2011 nauwelijks meer
gebruikt wordt. Dit blijkt ook uit verkeerstellingen die gemeente Den Haag in voorjaar 2019 heeft
uitgevoerd. Van de getelde brom- en snorfietsen bleek dat ongeveer 20 % van de voertuigbewegingen werd
veroorzaakt door brom- en snorfietsen van vóór 2011. Op straat is het aandeel oude brom- en snorfietsen
dus lager dan het aantal registreerde brom- en snorfietsen in Den Haag. Van deze 20% is ook nog eens een
deel viertakt.
Tabel 1:
Aantallen brom en snorfietsen Den Haag.
Toelatingscriterium

Uit onderzoek van TNO (2016) blijkt dat de brommers die in Nederland vanaf 2011 vooral viertakt zijn. Dit
is bevestigd door de deskundigen in consultatiegesprekken die zijn gevoerd met stakeholders over de
invoering van de milieuzone voor brom- en snorfietsen.
Invoering van een milieuzone voor brommers van vóór 2011 betekent dat vrijwel alle tweetaktvoertuigen
geweerd worden. Door als toelatingscriterium te kiezen voor de datum eerste toelating (DET) 1-1-2011,
wordt ook een deel van de viertakt voertuigen geweerd. Voor deze laatste categorie wordt de mogelijkheid
geboden om een ontheffing aan te vragen. Omdat aan het kenteken niet is te zien of het een viertakt is,
wordt hiervoor een bewijs via de dealer verlangd.

Omvang milieuzone

De milieuzone voor brom- en snorfietsen gaat, conform het coalitieakkoord, gelden voor de hele stad.
Uit onderzoek van de GGD (2017) blijkt dat de uitstoot van brom- en snorfietsen zeer lokaal is (op het
fietspad en voor het stoplicht). Dit beperkt zich niet alleen tot het centrum gebied. Ook in de wijken aan de
rand van de stad zijn veel brom- en snorfietsen geregistreerd en worden mensen daar ook blootgesteld aan
schadelijke stoffen. Alle inwoners in Den Haag hebben recht op schone lucht. Voorkomen moet worden dat
mensen in de ene wijk wel op hun brommer kunnen blijven rijden en mensen uit een naastgelegen wijk niet.
Bovendien kan een beperkte milieuzone tot omrijdbewegingen leiden en daarmee tot extra uitstoot.

DET vóór
1-1-2011
Totaal brommers Den Haag
(cumulatief 2019)
Aantal geregistreerde brommers 18.500 36.000
Aandeel (%) t.o.v. geregistreerde
brommerpark
52% 100%
Aandeel op basis van tellingen
(%)
20% 100%
Ingangsdatum

In het coalitie akkoord wordt 2020 genoemd als invoeringsdatum. Om eigenaren van brom- en snorfietsen
voldoende tijd en handelingsperspectief te bieden wordt de milieuzone eind 2020 ingevoerd.

Ontheffing oldtimers

Een brom- of snorfiets wordt als oldtimer gezien als het voertuig ouder is dan 30 jaar. Er staan ongeveer
1500 (ca. 5% van het totaal) van deze voertuigen in Den Haag geregistreerd. Deze worden naar verwachting
voornamelijk hobbymatig gebruikt. In de tellingen met 13.00o voertuigbewegingen zijn slechts 19
voertuigbewegingen (0,15 %) geteld door oldtimers, waarvan 11 unieke voertuigen. Voor oldtimers wordt de
mogelijkheid geboden om voor 10 weekenden per jaar een ontheffing aan te vragen. Een ontheffing voor
oldtimers wordt door praktisch alle stakeholders als wens aangegeven. In overleg met de oldtimerclubs en
handhavingsorganisatie worden nader afspraken gemaakt over de precieze dagen. Na een periode van 2 jaar
wordt de ontheffing geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
Voor viertakt brom- en snorfietsen van vóór 2011 wordt de mogelijkheid geboden om een ontheffing aan te
vragen. Omdat aan het kenteken niet is te zien of het een viertakt is, wordt hiervoor een bewijs via de dealer
verlangd.
Ook wordt gekeken naar een ontheffing op basis van medische gronden.
Draagvlak: consultatie stakeholders
In de periode tussen januari en juni 2019 is een aantal consultatiebijeenkomsten gehouden met
belanghebbenden en deskundigen: Haagse inwoners, kenniscentra, gezondheid- en
duurzaamheidsorganisaties, buurt- en ondernemersverenigingen, scooterhandelaren, belangenverenigingen
en oldtimerclubs en jongeren.
Hier is uitgekomen dat men in het algemeen positief staat tegenover de invoering van een milieuzone.
Bewoners en ondernemers hebben behoefte aan een stip op de horizon en willen weten waar de gemeente
naar toe wil, nu en in de toekomst. Eigenaren van oldtimers hebben tijdens de gesprekken verzocht om een
ontheffing voor oldtimers en toonden begrip voor een beperking. Ook kwam de behoefte naar voren dat er
voldoende tijd is om te anticiperen op de komst van de milieuzone, dat men zich hierop kan voorbereiden
door de aanschaf van een duurzamer alternatief vervoersmiddel. De uitkomsten van deze consultatie is
meegenomen bij het opstellen van de contouren voor de milieuzone brom- en snorfietsen.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9749
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Gemeente neemt oldtimerregeling opnieuw onder de loep

#98 Bericht door Maarten » 16 nov 2019, 07:33

30e Kahwe Klauwe Rit 2019 Richard Mulder fotografie
30e Kahwe Klauwe Rit 2019 Richard Mulder fotografie
30e-Kahwe-Klauwe-rit-2019Richard-Mulder-Fotografie-2019-01-27021-590x260.jpg (39.9 KiB) 3371 keer bekeken
30e Kahwe Klauwe Rit 2019 Richard Mulder fotografie


Gemeente neemt oldtimerregeling opnieuw onder de loep


Bron: Den Haag FM, 14 november 2019, https://denhaagfm.nl/2019/11/14/gemeent ... r-de-loep/

Wethouder Liesbeth van Tongeren gaat bekijken of de oldtimerregeling alsnog wordt verruimd. Dit blijkt na een oproep van meerdere partijen in de Haagse en het inspreken van een delegatie van de Loosduinse Puchclub. “Eindelijk voelen we ons gehoord”, vertelt Puch-rijder Kees Koppens op Den Haag FM.

De plannen van de gemeente om de oldtimer brommers uit de stad te weren is onterecht, vindt de Loosduinse Puchclub. “We zijn gepensioneerde hobbyisten, geen woon-werkverkeer.” De puchjes zouden nog maar tien weekenden per jaar op de weg worden toegestaan, omdat ze te veel vervuilende stoffen uitstoten.

“We hebben de gemeente nu goed kunnen uitleggen dat we veel schoner kunnen rijden door een speciaal goedje toe toevoegen aan de benzine. Ook gaan we niet akkoord met die tien weekenden per jaar”, aldus Koppens.

De wethouder zegde toe voor maart 2020 duidelijkheid te bieden. “We hadden een aantal ludieke ideeën om te gaan protesteren. Die zetten we voorlopig in de koelkast”, vertelt Sam Develing van de Loosduinse Puchclub.


Luister hier naar het interview met Kees Koppens op Den Haag FM: https://www.kreidler.nl/diversen/tweeta ... oppens.mp3

Luister hier naar het interview met Sam Develing op Den Haag FM: https://www.kreidler.nl/diversen/tweeta ... veling.mp3

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#99 Bericht door janmoser » 16 nov 2019, 11:31

In eerdere publicaties van Gemeente Den Haag wordt met geen woord gesproken over de schone brandstoffen, die voorhanden zijn als Ecomaxx Fuel Bike 2 en 4 en het Zweedse product Triboron, dat zelfs in Zweden als milieu vriendelijke brandstof toevoeging, wordt gesubsidieerd!
Als enig argument kan worden aangevoerd: Waarom zijn jullie hiermee niet eerder gekomen?
Antwoord kan zijn: Omdat op dat moment totaal nog geen sprake was van het feit dat bromfietsen niet meer toegelaten zouden worden in de steden. Mogelijk zelfs niet meer in alle steden.
Om die reden zijn genoemde schone brandstoffen ook nooit besproken in Nederland danwel binnen de Europese Unie. Dat zou zeer gewenst zijn.

Pas toen dit in 2017 echt duidelijk begon te worden, dat dit de ingeslagen koers zou worden, zijn de producenten van aardolie produkten op zoek gegaan naar alternatieven, om in te spelen op de gewenste milieu eisen, gelet op het zweedse alternatief.

Met deze brandstof toevoeging wordt aan alle wensen voldaan, die in de milieu rapportages worden genoemd, zowel voor de auto’s en bromfietsen, incl. de diesel auto’s (Blauwe diesel sinds kort)
De politiek zou daar eens meer kennis van moeten nemen!! Hier valt echt mee te scoren, niet alleen in Nederland, maar in geheel Europa.
Niet verder discussieren over het hoe en waarom, maar gewoon uitvoeren, zo snel mogelijk!
Alle laboratorium documenten over de eigenschappen van de nieuwe producten zijn uitvoerig al getest in Zweden en ook in Nederland in de periode 2017-2018. In Zweden al geïntroduceerd in 2011.
De bedenktijd tot maart 2020 moet volgens mij voldoende zijn voor een ingewijde politica, om tot een rechtvaardige conclusie te komen.

Jan Moser Alkmaar
Laatst gewijzigd door janmoser op 16 nov 2019, 20:34, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10322
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 342 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#100 Bericht door Andy » 16 nov 2019, 12:00

De makkelijkste weg voor de politiek is verbieden, zal moeilijk worden om ze op andere gedachte te brengen.

Zo wordt de brommer, scooter als de grote vervuiler aangewezen terwijl de oude diesels en auto's de grootste vervuilers zijn in de stad. En ook het meest aan het verkeer en vervuiling bijdragen.

Oldtimer brommer wordt weinig gebruikt en toch wordt de gebruik ervan min of meer verboden, struisvogel politiek !!!

Andy,

Plaats reactie