Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020) (wordt 01-03-2021)

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020) (wordt 01-03-2021)

#1 Bericht door Maarten » 21 jan 2019, 10:29

Tweetakt bromfietsen verboden in Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020



Bron: AD, https://www.ad.nl/den-haag/vanaf-2020-v ... ~a9427c4a/

Vanaf 2020 verbod op 'vieze' Puch
Zwaar vervuilende tweetakt brommers, zoals Puch, Kreidler, Tomos en Zündapp, mogen vanaf 2020 Den Haag niet meer in. Branchevereniging RAI en de Nederlandse Puch en Tomosclub balen gigantisch van het verbod. Honderden Hagenaars zijn de dupe, zegt de Puch-club.

Puch - Ter illustratie
Puch - Ter illustratie
puch.jpg (91.45 KiB) 15399 keer bekeken

Ingrid de Groot 12-06-18, 06:55

Volgens Olga Kat van de Puch en Tomosclub Nederland rijden zeker duizend Hagenaars nog op een Puch rond. ,,De kick is de nostalgie uit de jaren zestig en zeventig. Het easyrider-gevoel. Met een hoog stuurtje de wijde wereld in. Het is de flowerpower-verzetsbrommer.’’

Kat noemt het verbod dat Den Haag invoert hypocriet. In Amsterdam gingen de tweetakters dit jaar in de ban binnen de ring om de luchtkwaliteit te verbeteren. ,,Daar kun je een weekendvignet kopen en krijg je ontheffing. Geldklopperij. In Amsterdam is het gelukt. Nu gaat Den Haag het ook doen.’’

Het probleem verplaatst zich zo naar Groningen en Brabant

Halin Gul (Scooter Center)
Den Haag gaat nog een stap verder. De bewuste brommertjes en scooters mogen hier vanaf 2020 héél de stad niet meer in. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de tweetakter bij de uitlaat veel vervuilender is dan andere voertuigen. Het ding stinkt en maakt herrie. De uitlaatgassen zijn zwaar ongezond.

Ondernemer Halin Gul van het Scooter Center zag het verbod al tijden op de stad afkomen. Veel Haagse brommers en scooters werden daarom al verkocht via bijvoorbeeld Marktplaats, zegt hij. Die trend zal zich voortzetten. ,,Het probleem verplaatst zich zo naar Groningen en Brabant.’’

Euronorm
Volgens de RAI Vereniging (Rijwiel en Automobiel Industrie) slaat Den Haag de plank mis door na Amsterdam, tweetakt brommers en -scooters te verbannen. ,,Den Haag moet niet naar de techniek van de motor kijken, maar naar de Euronorm.’’

Sommige viertaktbrommers die in Den Haag welkom blijven, zijn volgens de RAI nog veel viezer. ,,Er wordt een kunstmatige grens opgeworpen.’’

De nieuwe coalitie kondigt echter per 2020 een spijkerhard verbod aan. Het is nog niet duidelijk hoe dat gehandhaafd zal worden. ,,Dit wordt betrokken bij het beleid over luchtkwaliteit,’’ aldus de gemeente.

RAI waarschuwt dat een rare lappendeken ontstaat: ,,In Delft en Leiden mag het nog wel. In Den Haag niet meer. Dat is discriminerend. We zijn niet tegen het verdwijnen van zwaar vervuilende brommers en scooters. Maar regel het wel eenduidig en op de juiste manier.’’

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

‘De Puch hoort bij Den Haag’

#2 Bericht door Maarten » 21 jan 2019, 10:36

De Puch Hoort Bij Den Haag

Bron: Haagse Stadspartij https://haagsestadspartij.nl/de-puch-ho ... -den-haag/

De Puch Hoort Bij Den Haag
De Puch Hoort Bij Den Haag
Haagse Stadspartij.jpg (84.79 KiB) 15395 keer bekeken

‘De Puch hoort bij Den Haag’

21 juni 2018
Cultureel erfgoed, Peter Bos

​Raadslid Peter Bos (Haagse Stadspartij) vraag zich af: ‘Op welke manier kunnen oldtimer bromfietsen toch door Den Haag blijven rijden?’ Dit naar aanleiding van het coalitieakkoord om dit soort brommers vanaf 2020 uit de stad te weren.

In het coalitieakkoord staat het voornemen om vanaf 2020 een milieuzone voor tweetakt brommers voor de hele stad in te stellen. Dit heeft tot veel protest geleid bij bezitters van oldtimer bromfietsen zoals de Puch.

Peter Bos: ‘De milieuzone is een prima maatregel en iedereen moet z’n verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de luchtkwaliteit. Maar ik heb ook begrip voor mensen die met veel liefde het mobiel erfgoed in stand houden.’

Mobiel of rijdend erfgoed heeft de laatste jaren steeds meer erkenning gekregen en er bestaan ook in Den Haag veel clubs en liefhebbers die zich inspannen om oldtimers en ander mobiel erfgoed in stand te houden.

Peter Bos: ‘Den Haag staat bekend als de Puchstad van Nederland met o.a. de jaarlijkse Kâhwe Klâhwe Tocht en de Puch is een belangrijke en iconische identiteitsdrager van de Haagse jeugdcultuur van de jaren ’60. Daar zou rekening mee gehouden moeten worden. Ik vraag het college in overleg te gaan met belangenorganisaties op dit gebied en een goede oplossing te bedenken. Het zou zonde zijn als de Puch voor eeuwig uit het stadsbeeld verdwijnt.’

In de schriftelijke vragen wijst Peter Bos op de Amsterdamse milieuzone die sinds 1 januari dit jaar van kracht is geworden. In Amsterdam is het namelijk mogelijk om een ontheffing aan te vragen voor o.a. oldtimer bromfietsen die minimaal 30 jaar oud zijn, die dan alleen tijdens het weekend en feestdagen de stad in mogen.

​Schriftelijke vragen: Puch en de milieuzone

Volgens een artikel in AD Haagsche Courant van 12 juni 2018 komt er in 2020 in Den Haag een verbod op tweetakt brommers, zoals Puch, Kreidler, Tomos en Zündapp. Naar aanleiding hiervan heeft raadslid Peter Bos onderstaande schriftelijke vragen aan het college gesteld.

1. In het Coalitieakkoord Kansen en Ambities staat: Tweetakt brommers zijn in 2020 in heel Den Haag verboden. Wanneer denkt het college met een voorstel hierover te komen?

In het collegeakkoord staat inderdaad dat in 2020 deze maatregel zal zijn ingevoerd. Ruim voor dat deze maatregel wordt ingevoerd zal het college de uitwerking van deze maatregel gereed hebben. Een exacte planning is nu nog niet bekend.

2. Wat verstaat het college precies onder tweetakt brommers?

Onder tweetaktbrommers worden bromfietsen en snorfietsen met een tweetaktmotor verstaan.

3. Wat is de achterliggende reden dat tweetaktbrommers straks de stad niet meer in mogen?

De uitstoot van tweetakt brommers zijn sterk vervuilend en is schadelijk voor de gezondheid van mensen. Met name fietsers en voetgangers worden dagelijks geconfronteerd met deze schadelijke uitstoot. Een gezonde leefomgeving voor iedereen die in onze stad woont, werkt en recreëert, weegt zwaar voor het college. Door een verbod op tweetakt brommers neemt de luchtvervuiling af. Schonere lucht draagt positief bij aan een gezonde leefomgeving.

4. Wat is het aandeel van tweetakt brommers in de totale uitstoot van schadelijke stoffen door gemotoriseerd verkeer in Den Haag?

Dit is niet zonder meer te bepalen. De Rijksdienst voor het Wegverkeer registreert niet op de categorie tweetakt brommers.
* https://www.ad.nl/den-haag/vanaf-2020-v ... ~a9427c4a/

5. Mobiel of rijdend erfgoed heeft de laatste jaren steeds meer erkenning gekregen en er bestaan ook in Den Haag veel clubs en liefhebbers die zich inspannen om oldtimers en ander mobiel erfgoed in stand te houden. Bovendien staat Den Haag bekend als de Puchstad van Nederland met o.a. de jaarlijkse Kâhwe Klâhwe Tochten is de Puch een iconische identiteitsdrager van de Haagse jeugdcultuur van de jaren ’60. Is het college hiervan op de hoogte?

Ja. Het college gaat met betrokken partijen in gesprek om te luisteren naar hun argumenten en ideeën. Om een goede afweging te kunnen maken bij de uitwerking en invoering van het verbod, zal het college spreken met zowel mede- als tegenstanders. Naast de in de vraag genoemde clubs zijn dat organisaties zoals bijvoorbeeld de Hartstichting en het Longfonds.

6. In Amsterdam is sinds 1 januari 2018 een milieuzone van kracht voor de bebouwde kom. Dit betekent dat scooters, brommers, en snorfietsen, die ouder zijn dan bouwjaar 2010, niet meer de zone in mogen. Wie dat wel doet riskeert een boete van 60,- euro. Er zijn echter voor verschillende situaties ontheffingen mogelijk zoals voor oldtimer bromfietsen. Oldtimers moeten minimaal 30 jaar oud zijn, en daar mag je dan alleen mee rijden tijdens het weekend en/of feestdagen. Is het college bereid om in overleg met belangenorganisaties op dit gebied eventuele mogelijkheden voor ontheffingen te bespreken? Zo nee, waarom niet?

Zie het antwoord op vraag 5. Het college wil niet op voorhand al uitspraken doen over ontheffingen. Het college maakt in de uitwerking een integrale afweging.

7. Is het college bereid om innovaties op het gebied van brandstof- en energiegebruik voor
oldtimer bromfietsen te stimuleren, zoals het omzetten van tweetakt naar elektrisch? Zo
nee, waarom niet?

Het college werkt op basis van het coalitieakkoord een meerjarige lokale aanpak voor luchtkwaliteit uit. Die aanpak zal waarschijnlijk uit uiteenlopende maatregelen bestaan. Het college zal zeker ook onderzoeken hoe innovaties kunnen worden gestimuleerd.

Het college van burgemeester en wethouders,
de locosecretaris, de burgemeester,
Dineke ten Hoorn Boer Pauline Krikke



REACTIES

Herman van den Dungen
22 juni 2018 om 13:45
REAGEREN?
Zucht … spijkers op laag water … laat die paar getuigen uit het verleden gewoon vanzelf langzaam uit de tijd en dus ook uit het stadsbeeld verdwijnen … waarom lijkt het er zo vaak op dat een overheid alleen dingen kan en wil bedenken waarvan je denkt “de overheid dat zijn WIJ niet!”… hoeveel van die vervuilers rijden er rond … waar hebben we het in Godsnaam over … Gemeente gebruik je verstand … laat het gewoon “uitsterven” en die tientallen die overblijven … heeft niemand last van … richt je pijlen op de batterijen van de nieuwe elektrische auto’s … hoeveel vervuiling gaat er gepaard met het fabriceren -en ooit ruimen- van die dingen …



Lang leve mijn klassieker
17 november 2018 om 02:49
REAGEREN?
Ik vind het verbod op tweetakt helemaal nergens op slaan zeker als er niet meer nieuwe gemaakt worden. Dit is de hoogste graad burgertje pesten!!!! Schande!!!

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in Den Haag - Milieuzone

#3 Bericht door mvl » 21 jan 2019, 10:44

Ik zou maar snel gaan lobbyen voor een weekendvignet anders kun je hem in de sloot gooien (of verkopen). Als geestelijk vader van het weekendvignet weet ik hoe moeilijk het is om zelfs dat er doorheen te krijgen bij de politici. In Amsterdam is het gelukt Met de steun van VVD, PVDA, CDA en SP. Kwam neer op een stem verschil. De man van Groenlinks was zo boos dat het er door kwam dat hij een hertelling aan vroeg van de stemmen.

Weet niet wat de status is in Den Haag, maar als je je er niet actief mee bemoeit is het over en uit.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Brief aan de gemeenteraad over Milieuzone voor Tweetakt Bromfietsen in Den Haag

#4 Bericht door Maarten » 21 jan 2019, 11:00

Vanavond is er een groepsgesprek in Den Haag over de voorgenomen maatregelen.

Een goede kennis van mij zal daar het woord voeren, en hij heeft stukken bij zich van de Fehac en van Kreidler.nl.
Dat laatste document heb ik gisteren opgesteld, en is verstuurd aan de griffier van de gemeente Den Haag, die het zal verspreiden onder de leden van de gemeenteraad.




Milieuzone voor Tweetakt Bromfietsen in Den Haag.pdf
Milieuzone voor Tweetakt Bromfietsen in Den Haag
(129.6 KiB) 254 keer gedownload



Kreidler.nl Standpunt Milieuzones voor Bromfietsen


Kreidler.nl

Maarten’s Kreidler Club (Kreidler.nl), is een website met een forum over oude “oldtimer”
bromfietsen van het merk Kreidler, dit zijn bromfietsen van 30 jaar en ouder. De website heeft ruim
6000 geregistreerde gebruikers. Tevens heeft Kreidler.nl een groep op Facebook, waar thans
meer dan 5000 Kreidler liefhebbers lid van zijn.
De website is opgericht in 1996 door Maarten Hoogervorst uit Den Haag. Dit document is
opgesteld door Maarten Hoogervorst, en vertegenwoordigt de mening van de leden en de
beheerder van de Website Kreidler.nl en de Facebook Kreidler Groep.


Betreft: Den Haag wil tweetakt bromfietsen weren in de gehele stad

GroenLinks heeft een voorstel ingediend om het gebruik van tweetakt bromfietsen te ontmoedigen,
omdat deze luchtvervuiling en lawaai zouden produceren. De gemeente Den Haag lijkt dit voorstel
over te nemen om oude bromfietsen te weren in de gehele stad.
Standpunt van Kreidler.nl
Tweetakt bromfietsen hoeven niet geweerd te worden uit Den Haag, zie onderstaande motivering:

  1. Het aantal tweetakt bromfietsen in het (dagelijks) verkeer is zeer gering

    Tweetakt bromfietsen mogen in Nederland (in de bromfietswinkel of op het internet) niet
    meer te koop worden aangeboden.
    De reden daarvoor is dat tweetakt bromfietsen niet kunnen voldoen aan de gestelde Euro-4
    milieu-eisen. De consument in Nederland heeft bij aanschaf helemaal niet meer de
    mogelijkheid om een bromfiets of scooter te kiezen met een tweetakt motor. Daarmee kan
    gerust gesteld worden dat het aandeel van tweetakt bromfietsen in het verkeer in een rap
    tempo is afgenomen.

  2. Het aantal tweetakt bromfietsen neemt alleen nog maar verder af
    Doordat tweetakt bromfietsen en scooters niet meer te koop zijn, zijn ze ook niet populair
    meer. Onderdelen zijn moeilijker verkrijgbaar. Tevens zijn viertakt bromfietsen zuiniger in
    het benzineverbruik en hoeft er bij een viertakt bromfiets geen speciale brandstof getankt te
    worden (zogeheten mengsmering, die bijna bij geen enkel benzinestation nog verkrijgbaar
    is). Tevens heeft een scooter/bromfiets met een viertakt motor een rustigere loop, de motor
    rijdt soepel en draait op een lager toerental dan een tweetakt.
    Naast de viertakt brandstof bromfiets, heeft de consument nu de keuze uit elektrische
    scooters en speed-pedelecs (elektrische fietsen die een snelheid kunnen behalen van 45
    km/uur)
    Tweewielers met een “ouderwetse” tweetakt motor zijn de afgelopen jaren in een snel
    tempo vervangen door bovengenoemde alternatieven.

  3. Het gebruik van tweetakt bromfietsen in het (dagelijks) verkeer is zeer gering

    Wie eens goed op straat oplet, zal merken dat er nauwelijks nog een tweetakt bromfiets in
    het verkeer valt waar te nemen. Maarten Hoogervorst, werkzaam als fietsenmaker bij
    Kemper Fietsen op de drukke, doorgaande Waldeck Pyrmontkade te Den Haag, merkt het
    volgende hierover op:
    “Als fietsenmaker en liefhebber van oude bromfietsen zoals Kreidler, Puch en Zündapp,
    fiets ik dagelijks vanuit mijn woning te Den Haag, Ypenburg naar Kemper Fietsen op de
    Waldeck Pyrmontkade 454 te Den Haag. Een enkele reis op de fiets van 9 km / 30 minuten
    door het drukke stadsverkeer, dwars door de binnenstad. Gedurende een maand in de
    maand juni van 2018 heb ik zowel op de heen- als de terugreis het verkeer in de gaten
    gehouden en gekeken of ik oude (tweetakt) bromfietsen zag of hoorde rijden. Als liefhebber
    herken ik tweetakt bromfietsen aan hun uiterlijk en het motorgeluid.
    Een samenvatting van de resultaten van deze telling:
    – Gedurende 90% van de ritten kwam ik geen enkele oldtimer tweetakt bromfiets tegen.
    – Gedurende 8% van de ritten spotte ik één oldtimer bromfiets.
    – Gedurende 2% van de ritten spotte ik meer dan één oldtimer bromfiets.
    – De waargenomen oldtimer tweetakt bromfietsen: Puch Maxi (2 maal), Puch MV50 (3
    maal), Kreidler Florett (2 maal), Zündapp (3 maal), Batavus (1 maal)
    – Dagelijks kwam ik nog wel enkele tweetakt scooters tegen (bouwjaar vanaf ca. 2000),
    mijn schatting is dat 5 à 10% van de bromscooters nog voorzien is van de ouderwetse
    tweetakt motor.
    Door mijn vele contacten in de bromfiets wereld, weet ik dat veruit de meeste bezitters van
    een oldtimer tweetakt bromfiets, erg zuinig zijn op hun voertuig. Niet zelden staan ze te
    overwinteren in de woonkamer! Pekel is al helemaal uit den boze, dit veroorzaakt roest op
    de mooie (dure) chromen onderdelen. De bromfietsen worden meestal met veel passie
    onderhouden en meestal alleen bereden op een mooie, droge middag. Er zijn maar erg
    weinig oldtimer bromfietsen die nog door weer en wind gebruikt worden in het drukke
    woon/werk verkeer. Daarvoor zijn ze te kostbaar. Veel van de bezitters van de oude
    bromfietsen zijn zelf ook van middelbare leeftijd. Dit is een groep mensen die de bromfiets
    meestal netjes voorziet van de originele uitlaatdemper en ook het originele luchtfilter
    monteert, wat tevens een demping is van het inlaat geluid. (de zogeheten
    motor-inlaat-geruisdemper).

  4. Het lawaai van tweetakt bromfietsen vergeleken met het overige verkeer is minimaal

    “Op mijn werk op de Waldeck Pyrmontkade heb ik gedurende de lunchpauze het verkeer
    meerdere malen objectief geobserveerd bij het drukke kruispunt Waldeck
    Pyrmontkade/Prins Hendrikstraat. Een samenvatting van de geluidsoverlast veroorzaakt
    door het verkeer:
    – Dagelijks, met grote regelmaat: Ambulances (dicht bij het Westeinde ziekenhuis) –
    Gesprekken met klanten voor de deur dan even niet mogelijk)
    – Dagelijks: Zeer luide autoradio’s, vaak nog te horen in de fietsenwinkel waar ik werkzaam
    ben”
    – Dagelijks: Claxonerende auto’s
    – Dagelijks: Auto’s en motorfietsen die met hoge snelheid rijden of zeer snel optrekken en
    door motorgeluid en bandengeluid duidelijk opvallen (mensen draaien hun hoofd om, om te
    kijken)
    – Dagelijks: Auto’s en motorfietsen met aangepaste of ondeugdelijke uitlaatsystemen. Denk
    hier bij de motorfietsen aan de Chopper modellen (type Harley Davidson), de racemodellen
    (die afgeleid zijn van de circuitmotoren) en bij de personenauto’s aan de sportieve “GTI”
    modellen en de luxe auto’s met grote V8 motoren.
    – Dagelijks: Vrachtverkeer dat vooral tijdens het optrekken veel lawaai veroorzaakt.
    – Enkele keren per maand: Opvallende bruiloftsstoeten met claxonerende voertuigen,
    vlaggen uit de auto’s, mensen die uit de auto’s hangen.
    – Lawaaierige oude tweetakt bromfietsen vallen zelden op. Enkele malen vielen
    bromfietsen op, waar geen fatsoenlijke uitlaat onder gemonteerd zat. Eén bromfiets kwam
    voorbij zonder uitlaat.
    Bovengenoemde voertuigen maken zoveel lawaai in het verkeer, dat een gesprek
    onderbroken moet worden of dat mensen hun hoofd draaien om te kijken waar de herrie
    vandaan komt.
    De waargenomen bromfietsen op het drukke kruispunt maakten zelden uitzonderlijk veel
    lawaai, het geluid ging meestal op in het overige verkeersgeluid.

  5. Het aandeel van de luchtvervuiling door oldtimer bromfietsen vergeleken met overige
    luchtvervuilers
    in de stad is minimaal


    Een bromfiets met tweetakt motor stoot meer schadelijke stoffen uit dan een auto, daar is
    onderzoek naar gedaan. Maar het valt in het niet vergeleken bij alle andere luchtvervuilers.
    – Zoals hierboven uiteengezet, is het aantal tweetakt bromfietsen op de weg dusdanig
    klein, dat dit in alle redelijkheid niet als argument mag worden aangevoerd voor het
    verbieden van deze voertuigen. Niet alleen het aantal tweetakt bromfietsen is klein, ook de
    gereden kilometers op deze bromfietsen is meestal heel gering.
    De eigenaren van deze
    bromfietsen bezitten meestal ook een auto of een ander modern vervoermiddel, en rijden
    dus zelden op hun oude bromfiets.
    Daarnaast zijn veel bezitters van oldtimers zich bewust van de milieuproblematiek, en
    smeren zij daarom niet meer met de zogenaamde tweetaktolie, maar met veel
    milieuvriendelijkere smeerstoffen zoals Triboron. Dergelijke moderne smeermiddelen
    bevatten geen olie.
    Overigens is de moderne tweetaktolie zoveel verbeterd, dat veel schraler gemixt kan
    worden. Waar er vroeger 1 deel olie op 20 delen benzine werd gesmeerd, kan men nu
    volstaan met 1 op 50 of zelfs 1 op 75.
    – In Den Haag zijn veel vervuilers; zeer veel auto’s die rijden op diesel of benzine, zeer veel
    vrachtauto’s.
    – In Den Haag wordt vuurwerk toegestaan tijdens de jaarwisseling, dit veroorzaakt
    ontzettend veel luchtvervuiling, rommel en milieuschade. Mensen krijgen er grote stress
    van en voor huisdieren is het een nachtmerrie.
    – De vreugdevuren die Den Haag gedoogt, zorgen voor ongelofelijk grote hoeveelheden
    fijnstof en luchtverontreiniging.
    – Bijna alle huishoudens stoken op gas, de rook gaat zo ongefilterd de lucht in.
    – Veel woningen zijn nog voorzien van open haarden en/of houtkachels. Al deze kachels
    stoten zeer grote hoeveelheden vervuilende stoffen uit.
    – De gemeente Den Haag ligt niet geïsoleerd van de rest van de wereld, hemelsbreed ligt
    Den Haag dicht bij alle industrie (en de navenante luchtvervuiling) van de Rotterdamse
    haven en de grote schepen daar. Deze schepen liggen ook zichtbaar voor de kust van Den
    Haag te wachten tot ze de Rotterdamse haven in mogen. Deze grote schepen worden
    gestookt op dieselolie, en de vervuiling van 16 (zestien) van de grootste zeeschepen
    staat gelijk aan de vervuiling van alle 800.000.000 (achthonderdmiljoen) auto’s ter
    wereld.
    Deze bewering wordt in meerdere wetenschappelijke onderzoeken bevestigd.
    Deze schepen liggen dus nogmaals vlak voor de Scheveningse kust, en in de Rotterdamse
    haven. Als klap op de vuurpijl kunnen deze schepen in de Rotterdamse Europoort stookolie
    tanken die vervuild is met het meest zware chemische afval. Speciale installaties aan boord
    van deze schepen verhitten de dikke chemische drap gemengd met de dikke stookolie om
    deze ongegeneerd te gebruiken als brandstof voor deze schepen. De vervuiling is
    GIGANTISCH, en bereikt ongetwijfeld ook de regio Haaglanden.

  6. Bezitters van tweetakt bromfietsen worden onredelijk hard geraakt door het
    voorgenomen verbod.


    – De bezitter van een bromfiets, die afhankelijk is van deze brommer als vervoermiddel, en
    die woonachtig is in Den Haag, mag nu ineens niet meer de weg op met zijn/haar
    bromfiets. Een belachelijke situatie. Mensen met een smalle beurs kunnen niet zomaar
    hun nog in goede staat verkerende tweetakt bromfiets vervangen voor een andere
    bromfiets. Alternatieven zoals elektrische fietsen of elektrische scooters hebben voor
    mensen die flinke afstanden afleggen op de brommer, een te geringe actieradius.
    – Dan hebben we nog de groep liefhebbers die trots zijn op hun bromfiets, die graag hun
    “cultureel erfgoed” op een mooie zondagmiddag naar buiten rijden en trots hun gepoetste
    bromfiets tonen aan de voorbijkomende mensen. Deze bezitters weten het maar al te goed,
    ze parkeren hun mooie brommer, en enthousiaste voorbijgangers komen een praatje
    maken. “Ik had er vroeger ook zo één, wat verkeert je brommer in een mooie staat, wat heb
    ik een mooie herinneringen aan de Puch, Zündapp, Kreidler of Tomos die ik vroeger bezat!”
    Deze die-hard liefhebbers,voor wie de oldtimer bromfiets een onschuldige hobby en
    tijdverdrijf is, waardoor ze sociale contacten opdoen en gezellige toerritten rijden en in
    clubhuizen hun ervaringen delen, deze groep mag niet eens de kelderbox of schuur meer
    uit met hun bromfiets. Moeten zij dan op hun aanhanger naar Rijswijk, Delft, Wassenaar,
    Voorburg of Monster rijden, om daar de brommer uit te laden en een rondje om de stad
    heen te rijden? Een ONREDELIJK plan.

  7. De Gemeente Den Haag dient haar beleid uit te voeren naar redelijkheid en billijkheid

    Het is duidelijk dat de Gemeente Den Haag iets wil doen aan geluidsoverlast en
    luchtvervuiling. Dat is haar goed recht.
    Maar deze voorgenomen maatregelen zijn niet redelijk.
    – Ze leveren zeer weinig op, gezien het kleine aantal oldtimer bromfietsen op de weg, en
    gezien het lage aantal gereden kilometers.
    – Gewone burgers met een smalle beurs, die als enige vervoermiddel nog een tweetakt
    bromfiets hebben, worden onevenredig hard getroffen. Zij worden gedwongen veel geld bij
    te leggen om een ander vervoermiddel aan te schaffen, geld wat zij niet altijd hebben.
    – Liefhebbers van de oldtimer tweetakt bromfietsen worden ook hard getroffen. Sommige
    van die liefhebbers hebben meerdere van deze bromfietsen, en ze zijn er zeer gelukkig
    mee. Het is voor hen een bron van vermaak en geluk. Deze bezitters kunnen maar op één
    bromfiets tegelijk rijden, en ze halen dan op een mooie middag één van de brommers van
    stal om een “rondje rond de kerk te rijden.” Woonachtig in Den Haag, zullen deze mensen
    dus niet meer van huis uit de weg op kunnen.
    Concluderend: Het voorgenomen beleid is niet redelijk. De voorgenomen maatregelen
    treffen een bepaalde groep mensen onevenredig hard. De voorgenomen maatregelen
    lossen de geluidsoverlast en vervuiling in de stad Den Haag niet op, sterker nog:
    oldtimer bromfietsen leveren geen overlast op in Den Haag.


  8. Het beleid van de gemeente Den Haag

    Den Haag wil iets doen aan de luchtvervuiling en geluidsoverlast.
    In plaats van grote vervuilers aan te pakken (vuurwerk, vreugdevuren, autoverkeer, open
    haarden, vrachtverkeer) wordt een piepkleine groep mensen de dupe van deze
    SYMBOOLPOLITIEK!
    – De gemeente realiseert grote infrastructurele werken, zoals de Rotterdamse Baan. Naast
    alle wegen die er al liggen, nodigt de gemeente dmv. deze weg vele duizenden extra auto’s
    uit om dagelijks naar de stad te komen. In de spits zullen duizenden extra voertuigen in de
    stad staan te stinken. De toch al veel te drukke stad zal alleen maar drukker en voller
    worden.
    – De gemeente Den Haag staat vuurwerk en enorme vreugdevuren toe.
    – De gemeente Den Haag investeert nauwelijks in nieuwe openbaar vervoer lijnen.
    – De gemeente Den Haag doet nog veel te weinig aan de fietspaden. Zo zijn de
    tweerichtingen fietspaden eigenlijk veel te smal. Daar waar de automobilist toch weer ruim
    baan krijgt, daar moeten fietsers het doen met fietspaden die in de spits overvol zijn, waar
    mensen tegen elkaar op botsen met fietsen en brommers omdat het bijna onmogelijk is om
    veilig in te halen op de smalle tweerichtingen fietspaden.

Aanbevelingen van de groep Kreidler liefhebbers voor Den Haag
  1. De maatregelen voor het verbieden van de tweetakt bromfietsen in de stad dienen niet
    uitgevoerd te worden.
  2. Het auto- en vrachtverkeer in de stad verder afremmen.
  3. Bezorgen van pakketten in de stad door elektrische vrachtwagens.
  4. Bezorgen van maaltijden door elektrische scooters.
  5. Meer investeren in snel openbaar vervoer.
  6. Meer investeren in fietspaden, fietspaden in twee richtingen dienen breder te worden.
  7. Meer investeren in stadsverwarming, zonne-energie en dergelijke om verspilling en
    vervuiling tegen te gaan
  8. Algehele controles uitvoeren op al het verkeer, aangezien auto’s, vrachtauto’s en
    motorfietsen ook veel lawaai veroorzaken (door andere uitlaatsystemen en autoradio’s)
  9. Vuurwerk en vreugdevuren aan banden leggen.
  10. Meer transferiums aanleggen.
  11. Bromfietsen geheel van het fietspad weren, maar deze op de auto rijbaan laten rijden,
    zodat fietsers minder hinder ondervinden van uitlaatgassen van bromfietsen.


Contactgegevens Kreidler Club:

M.J. Hoogervorst
*
**** ** *** ****
Website: www.kreidler.nl
Facebook Groep: www.facebook.com/groups/kreidler



Milieuzone voor Tweetakt Bromfietsen in Den Haag.pdf
Milieuzone voor Tweetakt Bromfietsen in Den Haag
(129.6 KiB) 254 keer gedownload

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in Den Haag - Milieuzone

#5 Bericht door mvl » 21 jan 2019, 11:18

Hi Maarten,

Goed verhaal. Houdt er alleen wel rekening mee hoe de politiek werkt. Men wilt dit nou eenmaal en dan gaat het er hoogstwaarschijnlijk ook komen. Dat betekent dat je binnen de voorgestelde maatregelen de ruimte moet zoeken om te beinvloeden waardoor er alsnog een alternatief geboden wordt. Dat er in de toekomst 2 tacten 24//7/365 in Den Haag mogen rijden acht ik zeer onwaarschijnlijk. Ik zou daarom inzetten op een verbod door de weeks in piektijden zodat de weekenden (en hopelijk de avonden door de weeks a la Parijs) behouden blijven. Dan speel je namelijk de kaart dat het probleem al heel klein is, maar nu helemaal verwaarloosbaar wordt. En grote steden als Parijs en Amsterdam zijn hen voor gegaan.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind het een belachelijke maatregel. In Amsterdam kan ik geen gesprek in de tuin voeren door de vliegtuigen (en vindt maar eens iemand van GroenLinks in Amsterdam die zich gaat verzetten tegen Schiphol of cruiseschepen, want daar betalen ze hun linkse hobbies juist van), in Amsterdam mag ik wel met een Chevy van met V8 de stad in ( :D ) en als ik hem om laat keuren naar motor is er al helemaal niks aan de hand. De echte vervuilers blijven buiten schot...

Zelf heb ik enige ervaring in de gemeentepolitiek en ik denk dat je moet zoeken naar het hoogsthaalbare en daarvoor de steun zoeken bij de verschillende fracties in de raad. Want die moeten amendementen indienen en voor stemmen.

Bijgaand hieronder nog mijn bijdrage destijd bij het inspreken in Amsterdam. Als je eens wilt bellen laat maar weten. De Fehac en het blad Bromfiets weten er erg veel vanaf alleen moet je oppassen dat men niet in technische details blijft hangen. Politiek is overtuigen en dealtjes maken.

Gr. Menno

>>>

Inspraak definitieve maatregelpakket “Schone lucht voor Amsterdam: op weg naar een uitstootvrij 2025”

Geachte commissieleden, voorzitter,

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende. In de afgelopen tijd hebben veel mensen ingesproken met betrekking tot de plannen voor een schone lucht in Amsterdam. En laten we wel zijn, daar kan niemand op tegen zijn. Alleen in schril contrast tot de daadkracht waarmee bootjes, snorfietsen en brommers aangepakt worden staat het beleid ten opzichte van andere vormen van mobiliteit, industrie en ook de luchtvaart. Immers, een schone lucht in Amsterdam gaat voor alles, toch?

Als eigenaar van een oldtimer bromfiets vind ik dat de mensen die hobbymatig en alleen met mooi weer door Amsterdam rijden disproportioneel aangepakt worden. Nooit meer in Amsterdam met een oldtimer kunnen rijden, meent u dat echt? Daarnaast lijkt er ook geen logica achter het voorgestelde beleid te zitten aangezien deze mensen als alternatief:

a) de auto kunnen gaan gebruiken in de stad,
b) hun voertuig kunnen laten omkeuren tot motorfiets waardoor ze wel in de stad morgen rijden, en
c) een tweetakt bromfiets van na 2011 kunnen kopen die minstens net zo vervuilend is.

Het is mij dan ook niet geheel duidelijk hoe dit bij gaat dragen aan een betere luchtkwaliteit. Al helemaal niet als ik bijvoorbeeld naar de inspraakreactie van de FEHAC kijk, waaruit ook blijkt dat de bijdrage aan de luchtkwaliteit verwaarloosbaar klein gaat zijn. Schiphol mag groeien, maar de mensen die een oldtimer hebben wordt het uitoefenen van hun hobby – en in veel gevallen ook hun sociale leven – onmogelijk gemaakt.

Zoekend naar een oplossing voor de vele insprekers wiens argumenten (182 pagina’s vol!) niet geleid hebben tot enige verandering in de oldtimer plannen, heb ik gekeken hoe deze discussie in de ons omringende landen gevoerd is. En dan kom ik uit op het “Parijse model”. Ondanks het feit dat Mokum nog steeds te prefereren valt boven Parijs, ben ik van mening dat wij op dit punt kunnen leren van onze Franse medeburgers. In Frankrijk heeft men namelijk besloten om ’s avonds en in het weekend oldtimers WEL toe te laten tot de bebouwde kom en dus niet gedurende de piektijden op weekdagen overdag.

Ik zou u daarom willen oproepen om het voorliggende besluit te amenderen met eenzelfde maatregel waardoor ons mobiele erfgoed in Nederland ook in Amsterdam te bewonderen zal blijven.

Hartelijk dank voor uw aandacht en steun in deze!

Met vriendelijke groeten,
...

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#6 Bericht door Maarten » 21 jan 2019, 11:33

Hoi Menno,

Dank voor je bericht. Ik heb jouw tekst ook doorgezonden aan de persoon die vanavond meedoet aan het groepsgesprek.

Je hebt gelijk wat betreft de politiek en de compromissen. Na mijn inspanningen om iets te doen aan de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers, was ik er al achter dat het moeilijk/onmogelijk is om de politiek op andere gedachten te brengen.

Ik heb in ieder geval naar eer en geweten geprobeerd mijn visie op deze kwestie over te brengen. Niet geschoten is altijd mis.

Mvg Maarten

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#7 Bericht door mvl » 21 jan 2019, 11:45

Maarten schreef: 21 jan 2019, 11:33 Hoi Menno,

Dank voor je bericht. Ik heb jouw tekst ook doorgezonden aan de persoon die vanavond meedoet aan het groepsgesprek.

Je hebt gelijk wat betreft de politiek en de compromissen. Na mijn inspanningen om iets te doen aan de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers, was ik er al achter dat het moeilijk/onmogelijk is om de politiek op andere gedachten te brengen.

Ik heb in ieder geval naar eer en geweten geprobeerd mijn visie op deze kwestie over te brengen. Niet geschoten is altijd mis.

Mvg Maarten
Ja eens. De winst zit in de tussenzinnetjes.

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#8 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 jan 2019, 12:14

Kennis René maakt actie. Rechts naast hem heeft ook een mooie Kreidler.

Enzo

B5E073D0-AE01-4BB5-A999-9AAD28C0B34F.jpeg
B5E073D0-AE01-4BB5-A999-9AAD28C0B34F.jpeg (89.96 KiB) 15232 keer bekeken
3086CAED-3F0C-415F-B1C0-A366DCAEF1CC.jpeg
3086CAED-3F0C-415F-B1C0-A366DCAEF1CC.jpeg (51.3 KiB) 15232 keer bekeken

kahwe-klahwe.jpg
kahwe-klahwe.jpg (80.59 KiB) 14192 keer bekeken
De Puchrijders hopen dat Den Haag een oldtimer-regeling wil instellen.Ⓒ PETER VAN ZETTEN


Mogelijk laatste Kouwe Klauwe-rit door komst milieuzone


27 jan. 2019 in BINNENLAND


DEN HAAG - Honderden liefhebbers van Puch en Tomos bromfietsen rijden zondagmiddag op hun voertuig van Scheveningen naar Den Haag tijdens de dertigste editie van de Kouwe Klauwe (Kâhwe klâhwe).

De jubileumeditie van deze bijzondere rit geeft echter niet alleen reden tot feest, want de organisatie houdt er rekening mee dat het de laatste keer is. De gemeente Den Haag wil vanaf 2020 alle tweetakt-brommers uit de stad weren.

Om aan te tonen dat de bromfietsen ook ’schoon’ kunnen rijden, voorzien sponsoren de deelnemers dit jaar van de minst vuile brandstoffen die er bestaan. Spike, zanger/gitarist van Direct en Puch-fanaat, laat als een van de eersten zijn Kikkerbek Puch aftanken met die brandstof.

De organisatie verwacht zo’n driehonderd deelnemers uit heel het land, maar ook uit België en Slovenië.

De bromfietsers verzamelen op de Strandweg, ter hoogte van het Noordelijk havenhoofd, voor een rondrit door Den Haag, met als eindpunt het Plein.



Hoop op oldtimer-regeling

Traditionele Haagse ’Kâhwe Klâhwe’ in gevaar door milieuzone


Door MARIEKE VAN ESSEN
18 jan. 2019 in BINNENLAND


DEN HAAG - De traditionele ’Kâhwe Klâhwe’ in Den Haag staat onder druk. De jaarlijkse meeting van berijders van geschakelde Puch- en Tomos-bromfietsen, die op de laatste zondag van januari bijeenkomen in Scheveningen, staat op de tocht nu het Haagse college van plan is vervuilende brommers en snorfietsen vanaf 2020 uit de stad te weren.

Liefhebbers van de kekke Oostenrijkse Puch, die op 27 januari hun 30e toerrit rijden, geven zich nog niet gewonnen.

„Er zijn genoeg oplossingen te bedenken die voor iedereen aanvaardbaar zijn”, zegt Puch-rijder en ondernemer René Looman. „We hopen dat Den Haag een oldtimer-regeling wil instellen, net als in Amsterdam. En de milieuzone, die nu al geldt voor vrachtwagens, zou voor brommers beperkt kunnen blijven tot bijvoorbeeld een kilometer rondom het centrum.”

"Er zijn genoeg oplossingen te bedenken die voor iedereen aanvaardbaar zijn"

Dat het milieu de brommerbezitters niet koud laat, blijkt uit het feit dat de tweehonderd deelnemers aan ’Kouwe Klauwe’ tegenwoordig alleen nog maar aan de start verschijnen met ’schone’ brandstof in de tank.

Genieten

„We begrijpen dat de luchtkwaliteit in Den Haag moet worden verbeterd, maar een algeheel verbod zal niet het verschil gaan maken. Zoveel oude tweetakters zijn er niet meer. De meeste zijn museumstukken, die zo nu en dan van stal worden gehaald.”

"Het Haagse icoon is cultureel erfgoed en staat voor een eigen levensstijl"

Maar áls hun Puchjes dan een keer naar buiten gaan, dan is het ook volop genieten, vertellen ze glunderend. „Het Haagse icoon is cultureel erfgoed en staat voor een eigen levensstijl. Harry Jekkers zingt het ook in Oh oh Den Haag: op m’n Puch een wijfie halen en daarna dansûh in de Marathon’.”

Maandag houdt de gemeente een hoorzitting om te kijken hoe de milieuzone voor brommers er precies uit moet komen te zien.

Gebruikersavatar
hermanngas
Berichten: 4099
Lid geworden op: 08 jan 2010, 17:08
Locatie: Dronten
Gegeven waarderingen: 228 keren
Ontvangen waarderingen: 227 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#9 Bericht door hermanngas » 21 jan 2019, 12:21

Je hebt het luid en duidelijk verwoord Maarten,
als de gemeente redelijk zou zijn kwam er geen verbod.

Gebruikersavatar
nozems
Berichten: 10470
Lid geworden op: 04 sep 2003, 22:10
Locatie: het emperisch centrum der RS,en
Gegeven waarderingen: 236 keren
Ontvangen waarderingen: 223 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#10 Bericht door nozems » 21 jan 2019, 13:20

Mooi en duidelijk verwoord. Hopelijk lukt het om tot een compromis te komen! Uiteindelijk zal dit gewoon landelijk gaan gebeuren, kwestie van enkele jaren nog, de motorkentekens blijven dan ook niet lang meer buiten schot!

Zelf zit ik regelmatig op de weg en zie hoogst zelden een oude tweetakt brommer, maar des te meer debielen die met een teringgang alles en iedereen irriteert met hun veels te snelle ‘snor’scooter met 4takt motor. Die knallen volgas door drukke winkelstraten met soms wel 60km/h, daar zitten echt hele simpele zielen op met een zooitje kortsluiting in hun bovenkamer!

Ik denk dat dat de bron is van die vermaldije milieu-onzin zone.

Niettemin veel succes met de onderhandelingen!

Gebruikersavatar
Andy
Berichten: 10241
Lid geworden op: 02 mar 2003, 21:39
Locatie: heemskerk
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 327 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#11 Bericht door Andy » 21 jan 2019, 14:54

In principe staan we nu al op 1-0 achter, vanwege het feit dat de brommer zichtbare rook produceerd en je het kan ruiken. Mensen ervaren dat als ongezond en vies.

Met een maandag tot vrijdag verbod en in het weekend vrij verkeer voor oldtimers brommers zou ons dat op 1-1 brengen, pure winst waar veel liefhebbers vrede mee kan hebben.

Zie het zwaar in, opvoeren en motorplaat halen ... Kun je rijden waar en wanneer je wilt. Hopelijk komt het niet zover.

Andy,

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#12 Bericht door Maarten » 21 jan 2019, 15:25

Klopt Andy, mocht de milieuwetgeving nog verder doorslaan, dan zou men tweetakt motorfietsen ook kunnen verbieden op de weg. Maar laten we geen slapende honden wakker maken...





Afscheid
Afscheid
afscheid.jpg (106.71 KiB) 14427 keer bekeken

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#13 Bericht door Maarten » 21 jan 2019, 15:38

Puch Kauwe Klauwe dag 2019 in Den Haag



Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-2.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-2.jpg (52.24 KiB) 15228 keer bekeken

26-27 januari: 30ste en laatste (?) Kauwe Klauwe 2019 - Den Haag / Scheveningen. (Organisatie Deb Haagschen Puch). Zaterdagavond: Feest vanaf 20.00 u. in De Grote Pyr, Waldeck Pyrmontkade 116. Slaapgelegenheid aanwezig. Zondag 27 januari 2019: Verzamelen vanaf 11.00 uur aan Strandweg, ter hoogte van het Noordelijk havenhoofd. Eindpunt Het Plein. Vertrek vanaf 12.30 uur.
info: www.ptcn.net



Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-1.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-1.jpg (177.19 KiB) 15228 keer bekeken

Rookvrij: Daaom mag je alleen met Triboron of Ecomaxx Bike Fuel 2 op 27 januari de Boulevard op.
En je krijgt dat gratis, 'n volle tank alleen voor Tomos- en Puchrijders,
Je kunt gratis tanken tussen 10:00 en 12:00 bij het Esso station aan de Zwolsestraat 443 / Hoek Stevinstraat



Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-3.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-3.jpg (120.64 KiB) 15228 keer bekeken

Puch en Tomos stoppen met Roken!

Rookvrij rondrit door Beatstad Den Haag

Kom met je Puch of Tomos op zondag 27 januari naar de Kauwe Klauwe Meeting en tank gratis vijf liter 'schone' brandstof!

Spelregels

Tussen 10:00 en 12:00 staan wij bij het Esso benzinestation op de Zwolsestraat 443, hoek Stevinstraat klaar met Exomaxx, Triboron en de feesttent van "Bromfiets".
Daar kunt u kiezen uit een GRATIS
volle tank Ecomaxx Bike Fuel 2 met 1:40 mengverhouding

of

ga voor een 'volle' tank Esso 98 met 1:100 Triboron!


(Esso 98 Surpreme+ is een benzine met een octaangetal van 98.
Het voorkomt corrosie en vermindert wrijving.)

  • Zowel Ecomaxx als Triboron laten zich probleemloos mengen met alle soorten pompbenzine, maar voor een maximaal effect van 'schone' brandstof is het belangrijk om met een zo leeg mogelijke tank bij ons vulstation te verschijnen. Tanks die voller zijn dan een kwart, kunnen NIET afgevuld worden.
  • Onze voorraad 'schone' brandstof is voldoende om maximaal 200 bromfietstankje te vullen met +/- 5 liter. Zorg dat je er op tijd bij bent!

  • Mogelijk volgen er in de loop van 2019 nog meer acties, maar dit keer gaat het echt om alleen Puch en Tomos klassiekers!

  • Tussen 10:00 en 12:30 verzamelen alle bromfietsen zich op de Strandweg ter hoogte van het Noordelijk Havenhoofd. Daarna vertrekt dit prachtrig stuk cultureel erfgoed, rookvrij, voor een 'schone' rondrit door beatstad Den Haag met als eindpunt het Plein.
Of ze komen weet je nooit, maar alle belangrijke media en politici zijn uitgenodigd!



Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-4.jpg
Kauwe-Klauwe-2019-Puch-Triboron-4.jpg (107.37 KiB) 15228 keer bekeken

De NIEUWSTE TECHNOLOGIE op het gebied van smering!



KÂHWE KLÂHWE 2019
KÂHWE KLÂHWE 2019
KÂHWE KLÂHWE 2019.JPG (109.65 KiB) 14774 keer bekeken

De 30e en laatste KÂHWE KLÂHWE

ROOKVRIJ

26 & 27 JAN. 2019

Zie voor ROOKVRIJ pag. 44, 45 en 46!!!

Zaterdagavond 26 januari feest vanaf 20.00 in De Grote Pyr
Waldeck Pyrmontkade 116, Den Haag.
Entree € 8,- . € 10,- met overnachting en ontbijt.
Zondag 27 januari verzamelen om 11:00 uur op de Boulevard in Scheveningen.
Vertrek tussen 12.30 en 13.00 uur.



Alleen Cultuurbarbaren willen oldtimers de stad uit
Alleen Cultuurbarbaren willen oldtimers de stad uit
Alleen Cultuurbarbaren willen oldtimers de stad uit.jpg (35.32 KiB) 14754 keer bekeken

Alleen Cultuurbarbaren willen oldtimers de stad uit




Kahwe Klahwe voor de laatste keer in Den Haag: 27 januari 2019
Oh, Oh Den Haag wat een dom bestuur!
  • De 3 grote steden Amsterdam, Rotterdam en Utrecht willen de brommers/scooters gaan weren. Onze FEHAC en de BOVAG vinden dat grote onzin, want de uitstoot is minimaal. Daarnaast bevestigt TNO-onderzoek dat in mei 2016.
    Personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden mogen door de gemeente Rotterdam niet langer worden geweerd uit de milieuzone. Dat blijkt uit een uitspraak van de Rotterdamse rechtbank in juni 2017. Dus ook onze mooie oldtimer-brommers mogen niet geweerd worden ! We blijven actie voeren via de FEHAC ! Gelukkig heeft dat in ieder geval het effect gehad dat onze oldtimers nu een nieuw kentekenbewijs hebben gekregen met de datum van productie, waardoor we als cultureel erfgoed ontheffing in sommige grote steden in de weekenden kunnen aanvragen. Alleen in Den Haag is het gemeentebestuur in verwarring, daar is geen uitzondering nog voor cultureel erfgoed vanaf 2020.



Zoekwoorden: Kouwe Klauwen, Koude Handen, Koude Klauwen, Koude Klauwe, Kahwe Klahwe, Kâhwe Klâhwe, Kauwe Klauwe, Kouwe Klauwe, Puch, Kreidler, Zundapp, Zündapp, 2019

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#14 Bericht door Maarten » 21 jan 2019, 16:49

Bron: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... ilieuzone/

Filmpje: https://www.kijk.nl/sbs6/hartvannederla ... milieuzone



WEER & VERKEER
Haagse ‘Kâhwe Klâhwe’ in gevaar door milieuzone
18 JAN 2019, 22:43


Als het aan de gemeente Den Haag ligt, is 27 januari de laatste editie van de ‘Kauwe Klauwe’-toerrit. Elk jaar komen er honderden Puch- en Tomos-liefhebbers naar Scheveningen, om van daaruit samen een ritje te maken. Maar vanaf 2020 wil het stadsbestuur alle tweetakt-brommers uit de stad weren. Tot groot verdriet van deze brommerrijders, voor wie de bromfiets ‘a way of life’ is.

Elk jaar op de laatste zondag van januari komen honderden bromfietsliefhebbers in Scheveningen bijeen. Ze rijden stuk voor stuk op bijzondere exemplaren. “Den Haag is de Puch-stad van Nederland. Het is niet zomaar een brommer, het is een icoon”, aldus Puch-fan Marc Charité. Het mogelijke einde van de Kauwe Klauwe-ritten valt de liefhebbers dan ook zwaar.

‘Mag niet’ te simpel
Charité: “We snappen heel goed dat we in deze tijd aan het milieu moeten denken. Maar ‘mag niet’ is te simpel. We hopen dat de gemeente mee wil denken over een oplossing. Want wij rijden niet dag in dag uit op onze antieke exemplaren. Een oldtimerregeling, zoals de gemeente Amsterdam, zou voor ons een uitkomst zijn. Onze rijders zijn wel bereid te betalen voor een ontheffing, die paar keer per jaar dat ze eropuit trekken. Ook kan de gemeente de stad indelen in verschillende zones, waar je wel of niet mag rijden.”

De gemeente Den Haag houdt aanstaande maandag een hoorzitting over de milieuzone. Verschillende betrokkenen van de Kauwe Klauwe-rit en de Haagse Puch Club zijn hierbij aanwezig.
Bijlagen
kauwe-klauwe-1.JPG
kauwe-klauwe-1.JPG (84.21 KiB) 15185 keer bekeken
kauwe-klauwe-2.JPG
kauwe-klauwe-2.JPG (95.25 KiB) 15185 keer bekeken
kauwe-klauwe-3.JPG
kauwe-klauwe-3.JPG (105.77 KiB) 15185 keer bekeken
kauwe-klauwe-4.JPG
kauwe-klauwe-4.JPG (108.67 KiB) 15185 keer bekeken

Gebruikersavatar
gijsvanzanten
Berichten: 2052
Lid geworden op: 23 jan 2009, 20:53
Gegeven waarderingen: 13 keren
Ontvangen waarderingen: 13 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#15 Bericht door gijsvanzanten » 21 jan 2019, 21:52

Bestaat er niet zoiets als een overkoepelend landelijk orgaan voor oldtimer bromfietsen en motorfietsen.
Want zij zouden dan een vuist kunnen maken.?

Gijs v Z

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#16 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 jan 2019, 22:26

gijsvanzanten schreef: 21 jan 2019, 21:52 Bestaat er niet zoiets als een overkoepelend landelijk orgaan voor oldtimer bromfietsen en motorfietsen.
Want zij zouden dan een vuist kunnen maken.?

Gijs v Z
https://fehac.nl/

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2276
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#17 Bericht door Zolenheuvel » 21 jan 2019, 22:51

Goed verhaal Maarten.
Onzinnige maatregelen die in geen enkele verhouding staan tot de vervuiling van lucht- en scheepvaart.
Waar is het gezonde verstand,...opgegaan in de rook van symboolpolitiek?!
Naar ik hoop zijn er toch nog een paar politici met realiteitszin, het hart op de juiste plaats en met gevoel voor oldtimerliefhebbers.

Groet Kees

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60234
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 948 keren
Ontvangen waarderingen: 2247 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#18 Bericht door Enzo-tvdzijden » 21 jan 2019, 22:53

Zolenheuvel schreef: 21 jan 2019, 22:51 Goed verhaal Maarten.
Onzinnige maatregelen die in geen enkele verhouding staan tot de vervuiling van lucht- en scheepvaart.
Waar is het gezonde verstand,...opgegaan in de rook van symboolpolitiek?!
Naar ik hoop zijn er toch nog een paar politici met realiteitszin, het hart op de juiste plaats en met gevoel voor oldtimerliefhebbers.

Groet Kees
Zo bedoel je Kees
Bijlagen
C8C5A70C-F1F9-40A2-8D38-65211E82FEEC.jpeg
C8C5A70C-F1F9-40A2-8D38-65211E82FEEC.jpeg (58.42 KiB) 15063 keer bekeken

Gebruikersavatar
Zolenheuvel
Berichten: 2276
Lid geworden op: 31 aug 2010, 21:32
Locatie: Zoetermeer
Gegeven waarderingen: 29 keren
Ontvangen waarderingen: 264 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#19 Bericht door Zolenheuvel » 21 jan 2019, 23:31

Precies, jij snapt het.

Groet Kees

Ronvanderstelt
Berichten: 812
Lid geworden op: 03 okt 2018, 22:32
Gegeven waarderingen: 69 keren
Ontvangen waarderingen: 34 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#20 Bericht door Ronvanderstelt » 22 jan 2019, 18:21

Mijn bloed kookt als ik zulke dingen lees.
Ik heb het al vaker gezegd maar over de schepen met steenkool uit Amerika die dagelijks bij mij voor de deur langskomen onderweg naar Duitsland om daar omgezet te worden in groene stroom waarmee de dikke tesla,s gevoed worden van onze belastingcenten daar hoor je niemand over.
Zolang prins Bernhard juni or en zijn vriendjes maar kunnen spelen met hun ouwe vliegtuigjes word daar niet naar gekeken.
De kleine man die moet zoals altijd weer de pineut zijn.
Hou r verder over op hebben in dit land toch niets in te brengen

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Brief aan de gemeenteraad over Milieuzone voor Tweetakt Bromfietsen in Den Haag

#21 Bericht door Flocke » 26 jan 2019, 05:39

Maarten schreef: 21 jan 2019, 11:00
Kreidler.nl

Maarten’s Kreidler Club (Kreidler.nl), is een website met een forum over oude “oldtimer”
bromfietsen van het merk Kreidler, dit zijn bromfietsen van 30 jaar en ouder. De website heeft ruim
6000 geregistreerde gebruikers. Tevens heeft Kreidler.nl een groep op Facebook, waar thans
meer dan 5000 Kreidler liefhebbers lid van zijn.
De website is opgericht in 1996 door Maarten Hoogervorst uit Den Haag. Dit document is
opgesteld door Maarten Hoogervorst, en vertegenwoordigt de mening van de leden en de
beheerder van de Website Kreidler.nl en de Facebook Kreidler Groep.


Betreft: Den Haag wil tweetakt bromfietsen weren in de gehele stad

Contactgegevens Kreidler Club:

M.J. Hoogervorst
*
**** ** *** ****
Website: www.kreidler.nl
Facebook Groep: www.facebook.com/groups/kreidler

Milieuzone voor Tweetakt Bromfietsen in Den Haag.pdf
Maarten,

sehr gute, umfangreiche Arbeit mit nachvollziehbaren Analysen. :clap
Kann man mal gespannt sein, wie das weiter geht.

Wie schon gesagt wurde, ist das zum Großteil Symbolpolitik, die nicht das meiste bringt, aber schnell umsetzbar und nichts kostet, so kann man sagen, man hat doch was gemacht ... auch wenn mich die heulenden und stinkenden Roller manchmal ebenfalls nerven. :)

Ich nehme mal an, dass das ähnlich wie in Amsterdam laufen wird, bestenfalls, mehr ist wohl nicht zu erwarten, aber damit können Oldtimer-Liebhaber sicher leben.

Bleibt abzuwarten, wie sich das Thema in Deutschland entwickelt.
Mir persönlich macht es nicht viel aus, wenn sich diese Beschränkungen auf große Städte beziehen, da ich nicht in der Stadt wohne und somit nicht gezwungen bin, durch die Stadt zu fahren, wenn ich mal eine Runde Kreidler fahren möchte.
Zu einem landesweiten Verbot für 2-Takt-Krafträder wird es sicher nicht kommen, ich habe auch den Eindruck, dass man in Deutschland mit der Oldtimer-Szene nicht so streng ist bzw. hier die Industrie-Tradition mehr unterstützt, ist ja auch ein recht großer Markt, und heute hat doch jeder Autohersteller seine Traditionssparte, die Oldtimer-Liebhaber beliefert und die Tradition der Automarke wach hält.

Davon unabhängig bin ich bei dem heißen Sommer im letzten Jahr mal nachmittags in der Woche durch die nächste Stadt gefahren, Osnabrück, ist ja nun nicht so groß, aber ich muß sagen, das macht mir nicht besonders viel Freude, mit dem Moped durch die Stadt zu fahren, eher Quälerei und das übliche Durchschlagen durch den Verkehr, Ampelwarterei usw., darauf kann ich eigentlich verzichten.
Wie entspannend war es doch danach, wieder wie üblich flüssig und stressfrei die Strecken im Umland und die Landschaft zu fahren. Das reicht mir persönlich aus.
Am Wochenende ist das Fahren in der Stadt mit dem Moped sicher angenehmer, von daher wäre die Einschränkung auf das Wochenende ja auch nicht so schlecht.

Trotzdem und im Sinne der Mopedbesitzer in der Stadt, sollte es auch in der Stadt noch möglich sein, ein Oldtimer-Moped zu fahren, wenn auch nur eingeschränkt.
Um die Chance zu haben, das zu erhalten, sind eure Einsprüche und das Kämpfen dafür unverzichtbar. :clap

Viel Erfolg, Gruß

Carsten

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#22 Bericht door Maarten » 26 jan 2019, 08:01

Reacties

Reactie CDA
Reactie CDA
CDA.jpg (33.19 KiB) 14781 keer bekeken


Fractie CDA Den Haag <cda@denhaag.nl>
22 jan. 2019 10:41 (4 dagen geleden)
aan ik

Beste Maarten,

Hartelijk dank voor uw mail. We zullen het meenemen in onze inbreng.​

Met vriendelijke groet,

Jolanda van den Berg
Fractiemedewerker
CDA Den Haag

Werkdagen:
maandag, dinsdag en donderdag.

CDA Den Haag



Ontvangstbevestiging
Ontvangstbevestiging
brief-milieuzone.jpg (30.64 KiB) 14781 keer bekeken



Den Haag
Vrede en Recht

Retouradres Postbus 19157, 2500 CD Den Haag

Griffie

Uw brief van
20 januari 2019

Uw kenmerk


Ons kenmerk
GRF/2019.41

Doorkiesnummer
(070)353 31 31

E-malladres
griffie@denhaag.nl

Kreidler Club
M.J. Hoogervorst

Datum
24 januari 2019

Onderwerp
Ontvangstbevestiging

Geachte M.J. Hoogervorst,

Uw aan de gemeenteraad geadresseerde brief van 20 januari 2019 inzake voorgenomen milieuzone tweetakt bromfietsen is bij de griffie als ter kennisname stuk geregistreerd onder nummer GRF/2019.41. Uw brief wordt geplaatst op de lijst ingekomen stukken van de gemeenteraad.

De fracties in de gemeenteraad, het college en de lokale pers ontvangen een afschrift van uw brief. Wilt u meer informatie, neemt u dan contact op met de griffie onder 070-3533131 of griffie@denhaag.nl

Met vriendelijke groet,

Jolanda van der Salm
(medewerker griffie)

Gemeente Den Haag
Spui 70
Den Haag
Postbus 19157
2500 CD Den Haag
T 14070
www.denhaag.nl

Gebruikersavatar
Flocke
Berichten: 3054
Lid geworden op: 10 apr 2016, 23:09
Locatie: Teutoburger Wald (D)
Gegeven waarderingen: 568 keren
Ontvangen waarderingen: 799 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#23 Bericht door Flocke » 26 jan 2019, 11:26

Hört sich doch schon mal ganz gut an, mehr kann man erstmal nicht erwarten ... :)

Gruß
Carsten

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9743
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 808 keren
Ontvangen waarderingen: 413 keren
Contacteer:

Puch Kâhwe Klâwhe Den Haag 2019 in het teken van de Milieuzone voor tweetakt bromfietsen

#24 Bericht door Maarten » 27 jan 2019, 20:56


Puch Kâhwe Klâwhe Den Haag 2019 in het teken van de Milieuzone voor tweetakt bromfietsen



Feest - Zaterdag 26 januari 2019

Zaterdagavond eerst feest in De Grote Pyr op de Waldeck Pyrmontkade.
De band, bestaande uit drie dames, speelde hard (luid) en stevige rock.
Er was lekker veel en voordelig bier.

Afbeelding
Feest in "De Grote Pyr".


Afbeelding
Feest in "De Grote Pyr".



Schone brandstof tanken - Esso Scheveningen - Zondag 27 januari 2019

Schone brandstof in Scheveningen, 27 januari 2019, bij de Esso aan de Zwolsestraat te Scheveningen.
Keuze uit Ecomaxx of Triboron.
Oude brandstof aftappen eerst.


Afbeelding
Maatje Erwin tapt "vervuilende" benzine af.


Afbeelding
Maarten tankt schone Ecomaxx.


Afbeelding
Ecomaxx tanken.


Afbeelding
Triboron tanken.


Afbeelding
Tijdschrift "Bromfiets" was er ook.


Afbeelding
De afgetapte Tweetakt benzine (Mengsmering) gaat weer mee naar huis.



Boulevard Scheveningen bij het Noordelijk Havenhoofd

Vanaf het Esso benzinestation rijden we naar de boulevard.

Route van Esso naar Boulevard
Route van Esso naar Boulevard
route.jpg (94.49 KiB) 14424 keer bekeken


Afbeelding
Erwin en Maarten.


Afbeelding
Kâhwe Klâhwe Scheveningen 2019.


Afbeelding
Boulevard.


Afbeelding
Schone Puch!


Afbeelding
Jochie heeft het virus te pakken!



Spandoeken op de boulevard


Afbeelding
2 takt met milieusmoes afgepakt.


Afbeelding
De Mos Heeft Mijn 50cc hobby verkracht, in 2020 koop ik een 7 liter Chevy V8!


Afbeelding
1962-2019. Bijna 60 jaar op de weg. Kwaliteit = Duurzaamheid. Puch 30e Editie, Welkom op de Kahwe Klahwe


Afbeelding
Oh Oh Den Haag. Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik Richard de Mos zou zijn!


Afbeelding
Milieu eisen: 102,465 Vluchten per dag. Puch rijders.... Een mooie hobby!


Afbeelding
Vroeger Reed Alleen Een Ouwe Lul Op Zo'n Brommer. Nu Nog Steeds!



Rit van Boulevard naar Plein


Afbeelding
De stoet staat opgesteld voor de start.


Afbeelding
Rit.


Afbeelding
Rit.



Eindpunt van de rit: Het Plein


Afbeelding
Stel je eigen niet aan, watje!


Afbeelding
Eindpunt: Het Plein!


Afbeelding
Eindpunt: Het Plein!


Afbeelding
Triboron Bakfiets.


Afbeelding
Maarten maakt Wheelie op Het Plein.
Een oude vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.




Olga Kat Ontvangt Taart Voor Organiseren Kauwe Klauwe
Olga Kat Ontvangt Taart Voor Organiseren Kauwe Klauwe
Olga-Kat-Ontvangt-Taart-Voor-Organiseren-Kauwe-Klauwe.jpg (145.86 KiB) 14422 keer bekeken

Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1120
Lid geworden op: 16 feb 2017, 20:26
Locatie: Nootdorp
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 2 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#25 Bericht door MichelVH » 27 jan 2019, 23:32

Mijne gaat lekker op een grote plaat, 1 maand voordat de milieu eis ingaat ben ik 18. En dan komt er een nog dikker kitje onder te hangen, lekker allemaal zonder demper en open filter, helemaal Pietje Gaag style. Hoef me dan toch geen zorgen meer te maken om rollerbanken.

Plaats reactie