Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 01-12-2020 (was 01-01-2020) (wordt 01-03-2021)

Adressen Kreidlers & onderdelen, Verzekeringen, Motorkeuring, Framenummers,
Aankooptips, Links etc.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#51 Bericht door mvl » 03 feb 2019, 12:02

Goed lezen. Het collegeakkoord is geen besluit van de gemeenteraad. Dus als dat nog moet komen dan is de vraag wanneer het in de commissievergadering komt en moet je daar inspreken en lobbyen. De raadsleden hebben naast dit werk vaak ook nog een baan dus je moet het ze zo makkelijk mogelijk maken om je te helpen. Dus feiten aanleveren en argumenten en desnoods het amendement of motie zelf als draft aanleveren. Je moet met ze in gesprek.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#52 Bericht door Maarten » 03 feb 2019, 14:36

mvl schreef: 03 feb 2019, 12:02 Goed lezen. Het collegeakkoord is geen besluit van de gemeenteraad. Dus als dat nog moet komen dan is de vraag wanneer het in de commissievergadering komt en moet je daar inspreken en lobbyen. De raadsleden hebben naast dit werk vaak ook nog een baan dus je moet het ze zo makkelijk mogelijk maken om je te helpen. Dus feiten aanleveren en argumenten en desnoods het amendement of motie zelf als draft aanleveren. Je moet met ze in gesprek.
Inderdaad Menno.
Er is een akkoord dat er een milieu maatregel gaat komen, maar de gemeenteraad bepaalt en die vult tevens in hoe de maatregelen er gaan uit zien.

Christine van Leeuwen, Publiekszaken, Gemeente Den Haag schreef:Beste Michel, ik kan mij voorstellen dat je graag wil weten of er een mogelijkheid bestaat om toch te kunnen blijven rijden.

In het collegeakkoord staat inderdaad dat in 2020 deze maatregel zal zijn ingevoerd. Ruim voor dat deze maatregel wordt ingevoerd zal het college de uitwerking van deze maatregel gereed hebben. Een exacte planning is nu nog niet bekend.

Het kan zijn dat er misschien besloten wordt dat je een ontheffing kan aanvragen.
Over een ontheffing wordt dus nog nagedacht!


Ik ga de raadsleden persoonlijk aanschrijven, dit zijn ze:

https://www.denhaag.nl/nl/bestuur-en-or ... digers.htm


Afbeelding
Raadsleden en fractievertegenwoordigers Den Haag


Ook zal ik de wethouder mevrouw Liesbeth van Tongeren van GroenLinks een mail sturen.
Wikipedia schreef:Liesbeth van Tongeren is een activiste en politica voor GroenLinks, en voormalig directeur van de Nederlandse afdeling van milieuorganisatie Greenpeace. Ze was van 2010 tot 2018 lid van de Tweede Kamer, waar zij woordvoerder was voor energie, milieu, klimaat, infrastructuur, veiligheid en justitie.
Als het aan de gemeente Den Haag ligt gaat het verbod gewoon door. Zij zegt in een reactie tegen Den Haag FM:
Liesbeth van Tongeren (wethouder Duurzaamheid en Energietransitie) schreef:Er moeten op veel vlakken veranderingen komen. We hebben ook geen treinen meer met een kolenhok ervoor. Een aantal mensen is enthousiast en een aantal is tegen.

hermanp
Berichten: 6985
Lid geworden op: 08 sep 2002, 01:57
Locatie: alhier
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 108 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#53 Bericht door hermanp » 03 feb 2019, 14:51

Mooi is dat. Het 'kolenhok' wat zij noemt, staat hier in de provincie Groningen. Wij noemen het een kolencentrale, waarmee de stroom opgewekt wordt waarmee zij met haar elektrische auto, of fiets, naar haar werk kan. Als de wind lang genoeg noordoost is, zal de rook via mijn tuin ook bij mevrouw Van Tongeren belanden.

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#54 Bericht door janmoser » 04 feb 2019, 11:08


Gemeente bestuur Den Haag

Ik verwacht,dat uiteindelijk een politieke berusting, dat we met schone brandstoffen op de goede weg zijn, zeker ook voor de twee takt liefhebbers.
Laat de politiek eens accepteren, dat eerder genomen standpunten herzien moeten worden, en niet krampachtig dit blijven verdedigen.
Maatschappelijk vind ik dit onacceptabel.

Met de acties van FEHAC richting Gemeeten zijn we op de goede weg.Ik verwacht veel van de inhoudelijke discussie over de meerwaarde van het gebruik van Triboron en BikeFuel2 voor ons milieu.
Ik hoop dat het gezond verstand het wint, en leidt tot een herziening van eerder ingenomen afwijkende standpunten.

Het gaat, zie bovenstaand, om slecht een zeer gering percentage weg gebruikers in het totale spectrum van vervuiling waar de politiek op een gegeven moment een antwoord op moet geven.
Als ze niet bij machte zijn om het probleem van bromfietsen op een adequate manier maatschappelijk op te lossen, hoe moet dat in vredesnaam met de echte milieuproblemen aangepakt worden.

Hoogachtend J.H.Moser Alkmaar

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Ondertussen in Den Haag

#55 Bericht door Maarten » 08 feb 2019, 22:23

Ondertussen in Den Haag


Bron: TV West, https://www.omroepwest.nl/nieuws/376642 ... loren-gaan
Foto: ANP


Afbeelding



Groep de Mos wil oude brommers behouden:
'Laat Haags erfgoed niet verloren gaan'


DEN HAAG - Hart voor Den Haag/Groep de Mos roept bij monde van raadslid Jelle Meinesz wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks, Milieu) op om zo snel mogelijk een uitzondering te regelen voor tweetaktbrommers. Momenteel is vastgelegd in het coalitieakkoord dat tweetaktbrommers per volgend jaar in heel Den Haag verboden zijn. Groep de Mos wil dat er op feestdagen en in het weekend een speciale ontheffing komt.

In Amsterdam is een soortgelijke regel al van kracht en het lijkt Meinesz wel wat dat de uitzondering ook in Den Haag wordt opgenomen in de nog uit te werken maatregel. Het raadslid noemt de brommers onderdeel van de Haagse cultuur. 'Dat moet de wethouder toch begrijpen?'

Om daarna zijn woorden kracht bij te zetten: 'Dit is pure nostalgie uit de jaren zestig en zeventig en een symbool van vrijheid. De oude Puch, Kreidler, Tomos en Zündapp moeten behouden blijven voor onze stad. De wethouder moet weten dat er ongelooflijk veel mensen een hoop plezier beleven aan deze hobby en dat er maar weinig op gereden wordt. Ze doen dat meestal voor een rit in het weekend. Ze worden niet voor woon- en werkverkeer gebruikt.'


'Volledig reuk- en rookvrij'

Meinesz zegt ook dat oude brommers niet per definitie te vies zijn. Volgens hem 'zijn zelfs speciale brandstoffen verkrijgbaar waardoor de oude brommertjes zo goed als volledig reuk- en rookvrij kunnen rondrijden.'

Van hem hoeft niet heel Den Haag een ontheffing te krijgen. 'Desnoods niet in het drukke stadshart rondcrossen, maar minstens lekker op Scheveningen, dichtbij de zee! Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak zien we momenteel nog een oude oldtimerbrommer rondrijden?'


Groep de Mos - Wel Puch en Tomos in het weekeinde
Groep de Mos - Wel Puch en Tomos in het weekeinde
Groep de Mos - Wel Puch en Tomos in het weekeinde.jpg (104.02 KiB) 3185 keer bekeken

Groep de Mos: Wel Puch en Tomos in het weekeinde

Bron: AD, https://www.ad.nl/den-haag/groep-de-mos ... ~a0f29f41/

Groep de Mos raadslid Jelle Meinesz roept wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) op om tweetakt brommers niet helemaal te verbannen uit Den Haag. In het coalitieakkoord staat dat deze brommers per volgend jaar in de hele stad verboden zijn.

Thomas de Waard 08-02-19, 21:34 Laatste update: 22:04

Meinesz roept op om een speciale uitzondering te maken zodat er op feestdagen en tijdens het weekeinde wel mee kan worden gereden. De politicus verwijst daarmee naar Amsterdam, een stad die hij omschrijft als ‘kneiterlinkse republiek’, waar momenteel zo’n ontheffing van kracht zou zijn.

,,Deze brommers horen bij de Haagse cultuur, dat moet wethouder Van Tongeren toch begrijpen? Het kan toch niet zo zijn dat we dit jaar onze laatste Kouwe Klauwe op Scheveningen hebben gehad?” Meinesz reed twee weken geleden zelf mee tijdens de grote brommertocht door de straten van Den Haag. Het raadslid zag daar naar eigen zeggen enkel blije gezichten. ,,Dit is pure nostalgie uit de jaren zestig en zeventig en een symbool van vrijheid. De oude Puch, Kreidler, Tomos en Zündapp moeten behouden blijven voor onze stad.” Volgens Meinesz worden de brommers vrijwel alleen recreatief en niet voor woon- werkverkeer gebruikt.

Het raadslid wijst van de hand dat de oude brommers per definitie te vies zijn. ,,Iedereen houdt van schone lucht, dus ik ook, maar er zijn zelfs speciale brandstoffen verkrijgbaar waardoor de oude brommertjes zo goed als volledig reuk- en rookvrij kunnen rondrijden. Dit is echter niet onderzocht door TNO, want dat was te duur. Waarom dan op basis van halve feiten een totaalverbod invoeren?”

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Collegeakkoord Den Haag 2018-2022

#56 Bericht door Maarten » 09 feb 2019, 15:29

Hieronder volgt de tekst uit het Collegeakkoord:


Collegeakkoord Den Haag 2018-2022


Luchtkwaliteit

Het verbeteren van de luchtkwaliteit blijft een prioriteit. Er wordt samen met ondernemers actief
gewerkt aan schone manieren van bevoorrading van winkels en het bezorgen van pakketten. We
stimuleren het gezamenlijk op laten halen van bedrijfsafval in het centrum. We werken mee aan
een duurzaam distributiecentrum aan de rand van de stad ter versnelling van de doelen die in het
Convenant Stedelijke Distributie Den Haag zijn vastgelegd.

Samen met het Rijk en de andere grote steden werken we aan één uniforme milieuzone waarmee
meest vervuilende bestel- en personenwagens uit het centrum worden geweerd. De succesvolle
subsidies om vervuilende auto’s en brommers in te ruilen, worden doorgezet. Tweetakt brommers
zijn in 2020 in heel Den Haag verboden. Niet-elektrische brommers en scooters gaan we zoveel
mogelijk van de fietspaden weren.
Door het aanleggen van meer oplaadpunten voor elektrische
auto’s, waar dat kan in bestaand straatmeubilair, maken we het in Den Haag mogelijk om het
wagenpark in snel tempo te verschonen. De touringcar parkeerplaats op de Koninginnegracht
wordt verplaatst naar de Boorlaan, waarbij wel de mogelijkheid wordt geboden passagiers in het
toeristische centrum uit- en weer op te laten stappen.

Samen met de taxibranche maken we afspraken hoe de taxivloot elektrisch kan worden gemaakt.
Hierbij worden de doelstelling uit het Convenant Stedelijke Distributie Den Haag gevolgd en
duidelijke tussendoelen geformuleerd. Ook wordt de handhaving op illegale taxi’s versterkt.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#57 Bericht door Maarten » 09 feb 2019, 15:31

Bovenstaande is de summiere tekst uit het collegeakkoord.

PDF bestand
RIS299794 Coalitieakkoord 2018 2022.pdf
(6.81 MiB) 118 keer gedownload
Tweetakt brommers zijn in 2020 in heel Den Haag verboden.
zouden snorfietsen er dan buiten vallen?

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Duurzaam Den Haag: 'Ontheffing tweetaktbrommers slecht plan'

#58 Bericht door Maarten » 11 feb 2019, 05:53

Duurzaam Den Haag: 'Ontheffing tweetaktbrommers slecht plan'


Bron: Omroep West, https://www.omroepwest.nl/nieuws/376647 ... lecht-plan


DEN HAAG - Directeur Heleen Weening van Duurzaam Den Haag vindt het een slecht plan om tweetaktbrommers in Den Haag een ontheffing te geven op feestdagen en in het weekend. Dat zei ze zaterdagochtend bij mediapartner Den Haag FM. Ze reageerde daarmee op een plan van Hart voor Den Haag/Groep de Mos.

In het coalitieakkoord is vastgelegd dat tweetaktbrommers per volgend jaar in heel Den Haag verboden zijn. Hart voor Den Haag/Groep de Mos wil dat er op feestdagen en in het weekend een speciale ontheffing komt. 'Ik wil ook schone lucht in het weekend, op zondagen en in de vakantie. Dus: ja, het is een slecht plan', zei Weening.

Hart voor Den Haag/Groep de Mos-raadslid Jelle Meinesz zei eerder dat oude brommers niet per definitie vies zijn. Volgens hem zijn zelfs speciale brandstoffen verkrijgbaar waardoor de oude brommertjes zo goed als volledig reuk- en rookvrij kunnen rondrijden.

In Amsterdam mag het wel

In Amsterdam is een soortgelijke regel al van kracht en het lijkt Meinesz wel wat dat de uitzondering ook in Den Haag wordt opgenomen in de nog uit te werken maatregel. Het raadslid noemt de brommers onderdeel van de Haagse cultuur.

Duurzaam Den Haag: 'Ontheffing tweetaktbrommers slecht plan'
Duurzaam Den Haag: 'Ontheffing tweetaktbrommers slecht plan'
ontheffing-slecht-plan.jpg (123.92 KiB) 3187 keer bekeken

mvl
Berichten: 1388
Lid geworden op: 09 feb 2015, 20:50
Gegeven waarderingen: 10 keren
Ontvangen waarderingen: 9 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#59 Bericht door mvl » 11 feb 2019, 07:30

Goed werk. Ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#60 Bericht door Maarten » 18 mei 2019, 06:40

Plan om Puch en Zündapp te verbieden in Den Haag voor de zomer op tafel

Bron: Algemeen Dagblad (AD), 16-05-2019. https://www.ad.nl/den-haag/plan-om-puch ... ~a5b107e8/
Tekst: Ingrid de Groot 16-05-19, 21:02 Laatste update: 23:22


Plan om Puch en Zündapp te verbieden in Den Haag voor de zomer op tafel

UPDATE

De meest vervuilende brommertjes, zogeheten tweetakters, worden in Den Haag echt aan banden gelegd en verboden, als het aan wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) ligt.

Van Tongeren zei zojuist tegen de gemeenteraad dat ze nog voor de zomer met een plan komt en tot daden wil overgaan. Het gaat om een verbod op oldtimer-brommers van bijvoorbeeld de merken Puch, Tomos en Zundapp. Na de zomer komt ze met een plan voor de inrichting van milieuzones. Dan zullen ook de meest vervuilende vrachtwagens geweerd gaan worden.

Het verbod op de meest vervuilende brommers in Den Haag is opgenomen in het coalitie-akkoord en leidde afgelopen jaar tot veel weerstand. Juist in de hofstad zijn er veel echte diehards en fans die hun Puch koesteren.

Fracties HSP en CU/SGP verzetten zich tegen een verbod op het in hun ogen culturele erfgoed van de stad: de brommers. ,,Ik koester hoop dat er een oplossing komt voor ons oer-Haagse mobiele erfgoed op twee wielen,’’ stelde Pieter Grinwis (CU/SGP) zojuist op sociale media.

Hobby
Wethouder Liesbeth van Tongeren is druk bezig met een analyse over hoeveel tweetaktbrommers er zijn in de stad en in welke stadsdelen ze zich bevinden. ,,Ik ben in gesprek met mensen aan de gezondheidskant, aan de ondernemerskant en met mensen die hun brommer als hobby hebben en de Tomos’jes bijna staan te knuffelen. Iedereen wil al weten hoe we het in Den Haag met de brommers gaan doen. En dat begrijp ik.’'

Inzage in hoe ze de brommertjes aan banden gaat leggen, kan en wil ze nog niet geven. Ook wil ze nog niet duiden of er clementie wordt gegeven aan bepaalde brommers die op de lijst van mobiel erfgoed staan. Zoals voor de Puch MV50, de befaamde Puch met het hoge stuur. ,,We zijn echt aan het wegen en de uitkomst gaat daarna eerst naar het college.’’

Ik ben hier niet op aarde om populair te doen, mijn doel is om tot een goed en rechtvaar­dig beleid te komen

Liesbeth van Tongeren

Op sociale media was er zojuist al veel kritiek op Van Tongeren van fans van de brommers die vrezen dat hun hobby in Den Haag naar de maan gaat. Van Tongeren begrijpt de kritiek. ,,Maar ik ben hier niet op aarde om populair te doen. Mijn doel is om tot een goed en rechtvaardig beleid te komen.’’ De uitstoot van de brommers is zwaar vervuilend en mensen met astma of longemfyseem hebben er last van.

De gemeenteraad van Den Haag sprak vanavond ook met Van Tongeren over de nieuwe kadernota Duurzaamheid. ,,Een memorabele dag,’’ zei de wethouder van GroenLinks. Bijna alle fracties steunen haar beleid. Alleen HSP, PVV en de SP stemden tegen. SP vindt dat er onvoldoende rekening wordt gehouden in de nota met mensen met een kleine portemonnee. PVV sprak over ,,klimaatgekte’’ en wil de nota het liefst in de prullenbak gooien. De PvdD noemde het ,,een leeg vel’’, omdat volgens die partij de ideeën nog lang niet ver genoeg gaan.

Onderzoek

In de nota wordt een lijn uitgezet om de energietransitie vorm te gaan geven in Den Haag. ,,We hebben veel onderzoek gedaan, nu breekt de tijd aan dat we dingen gaan doen,’’ aldus Van Tongeren.

Den Haag gaat zich onder andere inzetten voor alle daken. Die kunnen bijvoorbeeld zonnepanelen krijgen of wit worden in de strijd tegen de verwarming van de aarde (wit kaatst de zon terug). Ook kunnen daken groen worden, om water op te vangen. Dat is nodig nu het droger lijkt te worden, maar tegelijkertijd ook meer grote stortbuien worden verwacht. Groen, planten, kunnen het water opvangen.




Terwijl Groen-Links in Zandvoort vóór de Formule 1 stemt, moeten die paar tweetakt brommertjes in Den Haag het veld ruimen...

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#61 Bericht door Maarten » 19 mei 2019, 18:05

Zowel tweetakt als viertakt brommers zijn luchtvervuilers op het fietspad (problematiek Den Haag)

Bron: Algemeen Dagblad, AD, 18 mei 2019, https://www.ad.nl/den-haag/hoe-schadeli ... ~a7f8dd89/
Tekst: Marloes Nuijten

Hoe schadelijk is uitstoot brommers
Hoe schadelijk is uitstoot brommers
hoe-schadelijk-is-uitstoot-van-brommers.png (340.78 KiB) 2922 keer bekeken

Hoe schadelijk is uitstoot brommers en scooters op het fietspad
Hoe schadelijk is uitstoot brommers en scooters op het fietspad
hoe-schadelijk-is-uitstoot-brom-en-snorfietsen-op-fietspaden.jpg (80.15 KiB) 2937 keer bekeken


Vraag bij het nieuws

Hoe schadelijk is uitstoot brommers?
Onderzoek Maart 2017

Op social media is veel kritiek op het plan van wethouder Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) om de meest vervuilende
brommers te verbieden. Hoe schadelijk is de uitstoot van deze brommers?

Tekst: Marloes Nuijten

De wethouder heeft gezegd nog voor de zomer met een plan te komen en dit ook snel te willen gaan uitvoeren.
Ze wil een verbod op oldtimer-brommers van merken zoals Puch, Tomos en Zündapp.

De fracties HSP en CU/SGP zijn tegen het verbod. ‘Ik koester hoop dat er een oplossing komt voor ons oer-Haagse mobiele erfgoed op twee wielen’, zo schreef Pieter Grinwis (CU/SGP) op social media.
Een mening die door veel andere brommerliefhebbers werd gedeeld.

Volgens Onno van Schayck, hoogleraar preventieve geneeskunde, is het verbod juist een verstandig besluit.
„De uitstoot van vooral de tweetakt brommers is zeer schadelijk. Dat is duidelijk uit onderzoek gebleken.”
Volgens Van Schayk is het zelfs één van de meest vervuilende voertuigen. „Vaak is een tweetakt brommer nog schadelijker dan een auto.”

Ter illustratie: iemand die in de auto zit en achter een andere auto rijdt, krijgt via de ventilatie de vervuilende lucht binnen. Maar omdat de persoon stil zit, is de zuurstofbehoefte minder groot dan wanneer je actief zou zijn.
Iemand die op de fiets zit, heeft veel meer behoefte aan lucht. Fietst deze persoon achter een brommer dan komt er veel meer vervuilende lucht binnen.
„Per minuut komt er bij de fietser meer troep binnen dan bij de persoon in de auto. De allerkleinste deeltjes van de uitstoot komen in de diepste longlagen terecht.”

Uit het onderzoek Invloed van brommers en scooters op luchtkwaliteit fietspaden van onder andere GGZ Gelderland-Midden blijkt dat kortdurende blootstelling aan luchtverontreiniging kan leiden tot ontstekingen van longweefsel, verergering van astmatische klachten en hart- en vaatziekten.
Volgens het onderzoek is de uitstoot van brommers en scooters een toenemend probleem omdat het brommer- en scooterbezit sinds 2007 met tweederde is toegenomen in Nederland.

Per jaar overlijden er ruim 9000 mensen vroegtijdig door fijnstof.
Vooral kinderen, ouderen en mensen met long-, hart- en vaatziekten zijn extra kwetsbaar. „Bij kinderen ontwikkelen de longen zich tot hun 20ste tot 25ste jaar. Vanaf dan hebben ze een normale longcapaciteit.” De kwetsbare groepen zullen volgens Van Schayck merken dat ze eerder benauwd zijn door de uitstoot. Maar niet alleen deze groepen hebben last van de gevolgen. „Er gaan ook mensen vroegtijdig dood zonder dat ze eerst langdurig ziek zijn.”





Factsheet Brommers en scooters vervuiling op het fietspad
Factsheet Brommers en scooters vervuiling op het fietspad
Factsheet_Brommers_en_scooters-page-001.jpg (75.97 KiB) 2937 keer bekeken


INVLOED BROMMERS EN SCOOTERS OP LUCHTKWALITEIT FIETSPADEN

Wat voegt de studie toe aan bestaande kennis?
  • Brommers en scooters veroorzaken veel luchtvervuiling op fietspaden.
  • Zowel tweetakt als viertakt brommers en scooters veroorzaken veel
    luchtvervuiling
  • Veel longpatiënten fietsen minder en mijden fietspaden door de luchtvervuiling van brommers en ander wegverkeer

    Factsheet Brommers en scooters vervuiling op het fietspad
    Factsheet Brommers en scooters vervuiling op het fietspad
    Factsheet_Brommers_en_scooters-page-002.jpg (75.89 KiB) 2937 keer bekeken


    Aanbevelingen

    De GGD adviseert om niet-elektrische brommers en scooters uit te faseren. Zolang dit nog niet is gerealiseerd, is het advies om de uitstoot van brommers en scooters te verminderen door strengere emissie-eisen en strengere controle op emissies. Op korte termijn adviseert de GGD om de luchtkwaliteit op fietspaden te verbeteren door brommers en scooters te weren van (snel)fietspaden, door milieuzones voor brommers en scooters en door snorfietsers/snorscooters naar de rijbaan te verplaatsen.



    Samenvatting van onderzoek

    In september 2016 is de bijdrage van brommers en scooters aan luchtverontreiniging op fietspaden onderzocht door metingen van luchtverontreiniging op 19 fietspaden in Amsterdam, Arnhem, Harderwijk en Nijmegen.
    Het onderzoek toont een duidelijke bijdrage van tweetakt en viertakt brommers en scooters aan concentraties ultrafijnstof en fijnstof aan. Brommers en scooters dragen op de meetlocaties uit dit onderzoek op de gemeten momenten 2 tot 23% bij aan de concentraties ultrafijnstof op fietspaden. Op een fietspad in een tunnel waren de concentraties ultrafijnstof veel hoger en droegen de brommers en scooters meer dan 40% bij aan de luchtverontreiniging. Opvallend is dat tweetakt en viertakt brommers en scooters ongeveer evenveel bijdragen aan de luchtverontreiniging op fietspaden.
    Brommers en scooters blijken verantwoordelijk te zijn voor de meeste hele hoge pieken ultrafijnstof die zijn gemeten op de fietspaden.
    Daarnaast is ook een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder 847 mensen met een longziekte. De helft van de longpatiënten die fietsen ervaart meer last van benauwdheid op de fiets dan thuis. Een kwart van de patiënten mijdt sommige fietsroutes vanwege de luchtkwaliteit en een kwart fietst door de luchtkwaliteit minder dan ze zouden willen. Brommers, scooters en ander wegverkeer worden aangewezen als bronnen van luchtwegklachten tijdens het fietsen.

    Link naar onderzoeksrapport
    https://www.vggm.nl/brommers

    Contactgegevens onderzoeker

    Moniek Zuurbier
    GGD Gelderland-Midden
    Moniek.zuurbier@vggm.nl
    0800-8446000

    Milieu en Gezondheid bij GGD’en

    De GGD levert een bijdrage aan een gezonde en veilige leefomgeving voor iedereen, in het bijzonder voor kwetsbare groepen. De belangrijkste speerpunten zijn ‘een gezonde leefomgeving’ en ‘een gezond binnenmilieu’.
    De afdeling Milieu en Gezondheid geeft onderbouwde gezondheidsadviezen voor beleid over milieugerelateerde onderwerpen. Als onafhankelijke partij denkt de GGD graag met de gemeente mee.

Gebruikersavatar
Maarten
Beheerder
Berichten: 9752
Lid geworden op: 01 sep 2002, 09:13
Locatie: Den Haag, Nederland
Gegeven waarderingen: 826 keren
Ontvangen waarderingen: 416 keren
Contacteer:

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#62 Bericht door Maarten » 19 mei 2019, 18:07

De gemeente Den Haag wil tweetakt brommers uit de stad bannen, omdat deze zo vervuilend zijn.
Uit het hierboven geplaatste onderzoek van de GGD Gelderland-Midden uit maart 2017 komt de volgende conclusie:



Opvallend is dat tweetakt en viertakt brommers en scooters ongeveer evenveel bijdragen aan de luchtverontreiniging op fietspaden.







Samengevat: Waarop is het plan van de gemeente Den Haag gebaseerd, om juist de oude tweetakt bromfietsen in de stad te gaan verbieden?

gideon
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 mei 2005, 22:24
Locatie: Utrecht
Gegeven waarderingen: 27 keren
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#63 Bericht door gideon » 19 mei 2019, 19:29

Fijn om te lezen dat jullie je zo inzetten.

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#64 Bericht door janmoser » 18 sep 2019, 17:20

Aan o.a. de raadsleden van de 5 grootste steden in ons land.

Om volledig tegemoet te komen aan de opvattingen van de GGD en anderen die met menens is met de gezondheid van de samenleving, zijn voor o.a. die groep, schone brandstoffen ontwikkeld in Zweden. Deze brandstoffen hebben aantoonbaar effect gesorteerd voor mens en milieu. Deze brandstoffen zijn inmiddels breed toepasbaar gemaakt voor het gemotoriseerde verkeer en vanaf 2018 inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar.
De goede resultaten zijn werkelijk geweldig en neutraliseren benzeen en tolueen voor meer dan 70% . Rook en stank overlast behoren tot het verleden en de CO2 wordt voor 100% teruggedrongen.
Zowel 2-takt als 4-takt motoren profiteren van deze ontwikkelingen. Het beproefde middel heet Triboron en is in verschillende samenstellingen verkrijgbaar voor alle brandstofmotoren en vervangen hierbij voor 100% de toegevoegde smeerolie in benzine.
De FEHAC, ANWB,TNO,RAI onderstrepen de grote voordelen van Triboron. Als het werkelijk het doel is om schone lucht te verkrijgen, zoals de Haagse Politiek het stelt, moet je dit soort mogelijkheden alleen maar toejuichen.
Bijkomend voordeel is dat deze Triboron toevoeging i.c.m. benzine geheel verbrand, waardoor geen uitlaatresten zich afzetten in verbrandingskamers als uitlaatsystemen.
Het middels is op bestelling te verkrijgen bij inmiddels 78 vestigingen in Nederland, een beperkt aantal vestigingen op dit moment in België, Duitsland en Zwitserland.

Wat houdt de politiek dan nog tegen om dit middel te introduceren als uitermate welkom, als onderdeel om de milieu doelstelling te bereiken. Future2Green in Wageningen kunnen hierover alles vertellen.

Hoogachtend, J.H. Moser Alkmaar

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#65 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 sep 2019, 17:39

Jan als je triboron mengt met die gare pomp benzine ben je nog STEEDS verkeerd bezig

Enzo

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#66 Bericht door janmoser » 18 sep 2019, 21:36

Hoi Tjerry,

Ik laat me graag adviseren door jou, als het om brandstoffen gaat. Welke brandstof adviseer je mij, wanneer ik Triboron gebruik in verhouding 1:100
Ik ben geen chemicus en jij wel. Graag jouw reactie! Ik gebruik nu Esso Prmium aan de pomp (E5)

Groetjes Jan Moser Alkmaar

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#67 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 sep 2019, 21:40

janmoser schreef: 18 sep 2019, 21:36 Hoi Tjerry,

Ik laat me graag adviseren door jou, als het om brandstoffen gaat. Welke brandstof adviseer je mij, wanneer ik Triboron gebruik in verhouding 1:100
Ik ben geen chemicus en jij wel. Graag jouw reactie! Ik gebruik nu Esso Prmium aan de pomp (E5)

Groetjes Jan Moser Alkmaar
BP Ultimate op de ouderwetse goedkope toer of anders nog VEEL beter de Ecomaxx Bike fuel 4. Die is helaas nog steeds te prijzig.
Bijlagen
7433143F-6B64-40AD-87EE-0ED81B00C5BD.jpeg
7433143F-6B64-40AD-87EE-0ED81B00C5BD.jpeg (86.59 KiB) 2601 keer bekeken

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#68 Bericht door janmoser » 18 sep 2019, 21:55

Beste Tjerry,

Ik geef mijn mening graag voor een betere. Heb jij ervaring met de combinatie Triboron en Ecomaxx Bike Fuel 4? Of ervaring met BP Ultimate en Triboron?
Ik hoor het graag van jou!

Groetjes Jan Moser

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#69 Bericht door Enzo-tvdzijden » 18 sep 2019, 22:01

janmoser schreef: 18 sep 2019, 21:55 Beste Tjerry,

Ik geef mijn mening graag voor een betere. Heb jij ervaring met de combinatie Triboron en Ecomaxx Bike Fuel 4? Of ervaring met BP Ultimate en Triboron?
Ik hoor het graag van jou!

Groetjes Jan Moser
Ik rij geen boor. Gewoon Ecomaxx 2T (kant en klaar met olie gemengd)

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#70 Bericht door janmoser » 18 sep 2019, 22:09

Beste Tjerry,

Bedankt voor je informatie, Ik hoop binnenkort mijn voordeel te doen met jouw advies.

Groetjes Jan Moser en tot horens.

Rmc_Snip
Berichten: 45
Lid geworden op: 26 jul 2009, 19:12
Locatie: Ridderkerk
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#71 Bericht door Rmc_Snip » 19 sep 2019, 18:11

Jammer dat die ecomaxx 2t zo duur is voor dagelijks gebruik.
Ik rij elke dag op m'n snor tomos naar het werk.
En voor die prijs van 20 liter á 75 euro.
Dan maak ik zelf wel m'n mix van 1:65

janmoser
Berichten: 34
Lid geworden op: 23 nov 2014, 20:28
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 10 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#72 Bericht door janmoser » 19 sep 2019, 21:43

Beste Tjerry,

Ik heb nog éé'n tank met Esso Premium + Triboron. Als dat op is heb ik besloten over te stappen op Ecomaxx Bike Fuel 4 i.c.m. Triboron 1:100
Gelet op de ongeveer 3000km. die ik max. per jaar rijd, gaat dat ongeveer € 500.= kosten aan brandstof. Dat is € 180.= meer per jaar dan nu het geval is.
Alles overwegende plus wat ik gisteren heb gelezen, is mij dat wel waard. Mijn tank blijft dan ook schoon en voorkomt roestvorming, dat nu nog niet aanwezig is.
Verder rijdt mijn Kreidler op dit moment prima, dat moet zo blijven!!

Groetjes Jan Moser

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#73 Bericht door Enzo-tvdzijden » 19 sep 2019, 21:48

janmoser schreef: 19 sep 2019, 21:43 Beste Tjerry,

Ik heb nog éé'n tank met Esso Premium + Triboron. Als dat op is heb ik besloten over te stappen op Ecomaxx Bike Fuel 4 i.c.m. Triboron 1:100
Gelet op de ongeveer 3000km. die ik max. per jaar rijd, gaat dat ongeveer € 500.= kosten aan brandstof. Dat is € 180.= meer per jaar dan nu het geval is.
Alles overwegende plus wat ik gisteren heb gelezen, is mij dat wel waard. Mijn tank blijft dan ook schoon en voorkomt roestvorming, dat nu nog niet aanwezig is.
Verder rijdt mijn Kreidler op dit moment prima, dat moet zo blijven!!

Groetjes Jan Moser
Je moet echt het voordeel pakken van weinig rijden. Bij veel km’s maken wordt het de keuze om het oude te behouden makkelijker.

Enzo

Gebruikersavatar
Caspar
Berichten: 13631
Lid geworden op: 10 sep 2002, 14:43
Locatie: Zuid-Oost Limburg
Gegeven waarderingen: 589 keren
Ontvangen waarderingen: 822 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#74 Bericht door Caspar » 20 sep 2019, 11:29

Tip : Aspen 4T kost € 2,80 per liter , dat is goedkoper dan € 3,65 voor Ecomaxx 4T bikefuel.
Dat kun je ook mengen met Triboron...

Gebruikersavatar
Enzo-tvdzijden
Expert
Berichten: 60391
Lid geworden op: 27 nov 2002, 21:55
Locatie: Gem. Leidschendam/Voorburg
Gegeven waarderingen: 964 keren
Ontvangen waarderingen: 2280 keren

Re: Tweetakt bromfietsen verboden in heel Den Haag - Milieuzone per 1 januari 2020

#75 Bericht door Enzo-tvdzijden » 20 sep 2019, 12:29

Caspar schreef: 20 sep 2019, 11:29 Tip : Aspen 4T kost € 2,80 per liter , dat is goedkoper dan € 3,65 voor Ecomaxx 4T bikefuel.
Dat kun je ook mengen met Triboron...
Precies. Dat is gelijk. 👍
Ik had dat nooit gekocht dus wist geen prijs.

Enzo

Plaats reactie